گلاب گیری کاشان | جوهر گل سرخ در رگ‌های ایران

0

تصور کنید از بین ماه‌های بهار، اردیبهشت باشد و روزهایی که عطر نفس‌های زمین از کاشان به کهشکشان می‌رسد. در این روزها نگفتن از گلاب گیری کاشان و زیبایی قمصر جفاست. حافظ هم اگر بود در فصل گلاب شاید شعرش را این‌طور می‌نوشت «خوشا کاشان و وضع بی‌مثالش».

کاشان کجاست؟

کاشان یکی از شهرهای شمالی استان اصفهان است. این شهر، شهری کویری در مرکز ایران و از تاریخی ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است و شاید در نگاه اول کمی هم خشک و بایر به نظر برسد؛ اما همین شهر در اردیبهشت، بهشتی می‌شود که همه به تماشایش می‌روند. فصل گلاب گیری کاشان که می‌شود، جهانگردها از سراسر جهان به هوای استشمام عطری بهشتی به این شهر می‌آیند.

تاریخچه گلاب گیری کاشان | همه چیز از ایران شروع شد

  • وَرد

ما ایرانی‌ها 7هزار سال پیش برای اولین‌بار در جهان پرورش گل سرخ را شروع کردیم. قدیم‌ترها به گل سرخ «وَرد» می‌گفتیم. ورد همان واژه‌ای است که امروز عرب‌ها از مونث آن «وردة» برای «گل» استفاده می‌کنند.

  • گلاب گیری

هزار سال پیش بود که فکر تازه‌ای به ذهن ایرانی‌ها رسید. ما اولین مردمی بودیم که خاصیت‌های گل سرخ را کشف کردیم و به این فکر افتادیم که می‌شود از گل، گلاب گرفت. حتی ما ایرانی‌ها بودیم که برای اولین‌بار روش تقطیر را برای گلاب گیری استفاده کردیم. ابن سینا که در پزشکی سرشناس است، سال‌های زیادی از عمرش را برای گرفتن اسانس از گل آن هم به روش تقطیر گذاشت؛ پس اولین گلاب گیر جهان ابوعلی سیناست. به گلاب، جوهر گل سرخ یا گوهر گل سرخ هم می‌گویند.

  • تقطیر

تصویری از گلاب گیری

شاید واژه تقطیر کمی به گوشتان ناآشنا باشد، ساده‌اش می‌شود جدا کردن اجزای سازنده یک مایع که نقطه‌جوش‌های متفاوتی دارند. همان کاری که ابزار گلاب گیری انجام می‌دهد.

  • اولین محموله گل در جهان

شاید کمی عجیب باشد؛ اما تا همین 350 سال پیش هم گل سرخ یا گل محمدی را فقط در ایران پرورش می‌دادند. در دوره صفوی بود که گل‌های بومی خودمان را با مهربانی به همه جای دنیا فرستادیم. گل‌ها را با دستگاه‌های گلاب گیری به ترکیه، سوریه و بلغارستان راهی کردیم.

  • جاده ابریشم

جاده ابریشم تأثیر فراوانی در جهانی کردن نبوغ و کالاهای ایرانی در جهان داشت. ما گلابمان را از همین جاده به چین و هند فرستادیم. شاید هندوها فرهنگ استفاده از گل در مراسم مذهبیشان را از همین جا شروع کرده باشند.

گلاب گیری کاشان

  • گل محمدی

در ایران به نوعی گل‌ رز صورتی گل محمدی می‌گویند. تا 3 یا 4 قرن پیش این گل‌ها را فقط در ایران پرورش می‌دادند. به همین خاطر این گل را در سال 74 به‌عنوان گل ملی ایران ثبت کردند. این همان گلی است که خارجی‌ها آن را به اسم Domask Rose می‌شناسند.

در ایران 13نوع گل محمدی می‌کارند و این گل‌ها فقط سالی یک‌بار برداشت می‌شوند. در  اردیبهشت در 15 استان کشورمان مراسم گلاب گیری برگزار می‌شود؛ اما فقط صدای شهرهای استان اصفهان است که از این مراسم به گوش می‌رسد. شاید چون کیفیت و قیمت گلاب به نوع گل و استان محل کشت آن بستگی دارد. در حال حاضر بهترین گلاب ایران را در کاشان و شهرها و روستاهای اطرافش تهیه می‌کنند.

تصویری از گلاب گل سرخ

مبدأ مراسم گلاب گیری در ایران را شهر میمند فارس می‌دانند؛  اما همیشه مبدأ نیست که پرآوازه می‌شود. در جهان کاشان به گلاب و گلاب گیری‌اش شهره است. بعد از کاشان اسم شهرهای دیگری هم به گوش می‌خورد، قمصر و نیاسر.

ایران هر سال بهترین گلاب‌های قمصر را برای شست‌وشوی خانه خدا به عربستان می‌فرستد.

بهترین زمان گلاب گیری کاشان

احتمالاً به این فکر می‌کنید بهترین فصل گلاب گیری بهار است و تنها ماه هم اریبهشت. درباره فصلش که با شما موافقم؛ بهار بهترین و تنها فصل گلاب گیری است؛ اما ماهش به کاشت گل‌ها بستگی دارد. جشنواره گلاب گیری کاشان زمانی شروع می‌شود که گل‌ها رسیده باشند و بشود آن‌ها را چید.
اگر کاشان و همه روستاهای اطرافش را در نظر بگیریم زمان گلاب گیری از میانه اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواخر خرداد ادامه داد؛ اگر هم آن سال، بهارش طعنه‌ای به تابستان بزند و گرم باشد گلاب گیری از فروردین شروع می‌شود؛ اما بازه طلایی معمولاً همان اردیبهشت است؛ البته اگر نمی‌خواهید حتی یک روز را هم از دست بدهید، بهتر است هر سال گوش به زنگ باشید. شاید بهتر باشد با تورهای گردشگری همراه شوید تا آن‌ها راهنمایی‌تان کنند.

جشنواره گلاب گیری کاشان در کدام شهرها برگزار می‌شود؟

اردیبهشت که باشد قلب تپنده گردشگری ایران شمال اصفهان می‌شود. کاشان، شهرهای اطراف و روستاهایشان همه در تدارک برگزاری مراسم گلاب گیری‌اند. شهرهای نیاسر و قمصر را که احتمالاً می‌شناسید. اسم روستاها هم برایتان می‌گذارم.

  • سار؛
  • جوشقان قالی؛
  • آذران؛
  • وادقان؛
  • ون؛
  • خاوه؛
  • قالهر؛
  • ویدوج؛
  • مرق؛
  • کامو؛
  • برزُک.

گلاب ون و وادقان باکیفیت‌ترین گلاب کاشان هستند.

گلاب گیری کاشان و گردشی در صبحدم

در کاشان که باشید، صبحدم عطر خوش و ملایم گل‌ها از خواب بیدارتان می‌کند. در شهر که قدمی بزنید، متوجه می‌شوید گل‌های محمدی، کاشان را در عطر غلیظی از عرفان فرو ‌برده‌اند. اذان هم که به این عطر بپیچد، همه چیز رنگ‌وبوی دیگری می‌گیرد.

اگر سر راهتان چند کارگاه گلاب‌ گیری باشد، پارچه‌های پر گل را در حیاطشان می‌بینید که برای گردشگرها آماده کرده‌اند؛ اما شاید دیگ‌های بزرگ مسی هم نظر شما را به خودشان جلب کنند. این دیگ‌ها ابزار کار گلاب گیرها هستند.

تصویری از شیشه های گلاب

اگر در کارگاه باز است؛ پس حتماً کارگرها بیدار یا مشغول کارند؛ پس اگر کنجکاو شدید، در بزنید و آن‌ها را متوجه حضورتان کنید و اجازه ورود بگیرید. سؤال‌هایتان را از آن‌ها بپرسید و مطمئن باشید با جان و دل جوابتان را می‌دهند. هم‌نشینی با گل‌ها لطافت و طراوت را به دل‌های این عزیزهای مهربان سرایت داده است. آن‌ها از کاری که عاشقش هستند با شما صحبت می‌کنند.

می‌توانید بعد از گرفتن اجازه چرخی در کارگاه بزنید و چند عکس یادگاری هم بگیرید. جشنواره گلاب گیری کاشان را در دنیا می‌شناسند؛ پس شاید بتوانید چند عکس هم برای مسابقه‌ها بین‌المللی بگیرید.

ابزار گلاب گیری

برای گلاب گیری دو روش وجود دارد؛ صنعتی و سنتی. همیشه روش‌های سنتی صبر و تلاش بیشتری می‌خواهد؛ اما نتیجه‌اش ارزشمندتر می‌شود. اگر به کارگاه‌های گلاب گیری سنتی سری بزنید، ابزار ویژه‌ای دارند که به آن‌ها ابزار گلاب کشی هم می‌گویند.

تصویری از ابزار گلاب گیری

  • اجاق؛
  • دیگ مسی؛
  • تغار مسی؛
  • پارچ دسته‌دار مسی؛
  • حوض آب؛
  • شاخه؛
  • نیچه.

شاید چندتا از این‌ها برایتان آشنا نباشد و شاید هم اسم چندتایشان برایتان عجیب باشد. درباره آن‌هایی که لازم است برایتان توضیح مختصری می‌دهم.
قدیم‌ترها اجاق‌ها را از گل و سنگ می‌ساختند. این روزها از سیمان و آجر هم برای این کار استفاده می‌کنند.

تغار واژه‌ای قدیمی است. امروز به آن سینی یا تشت بزرگ می‌گویند. تشتی که برای گلاب گیری استفاده می‌کنند باید مسی باشد. این تشت مسی را به‌عنوان درپوش روی دیگ می‌گذراند که جنس این دیگ هم باید مسی باشد. در قدیم دیگ و درپوش گلی بودند.

شاخه همان دستگاه حرارتی زیر دیگ است.

تصویری از ابزار گلاب گیری

نیچه شاید شما را به یاد فیلسوف آلمانی فردریش نیچه انداخته باشد؛ اما در ابزار گلاب گیری نیچه یا همان نی‌های کوچک، لوله‌های توخالی روی دیگ است. این لوله‌ها، بخار را از دیگ به سمت پارچ داخل حوض آب سرد هدایت می‌کنند. بخار در سرمای پارچ مایع می‌شود و به این روش گلاب تهیه می‌کنند.

مراسم قبل از گلاب گیری

تصویری از رقصیدن در مراسم گلاب گیری

  • رقص و طرب در گلاب گیری کاشان

گل‌های محمدی با مراسم مذهبی خاصی چیده می‌شوند. خیلی از مردم با شنیدن اسم این گل‌ها به‌خاطر واژه «محمد» آن صلوات می‌فرستند؛ اما این همه اتفاق نیست.

تصویری از رقصیدن در مراسم گلاب گیری

از 140 سال پیش مراسم قبل از گلاب گیری کاشان را با ساز و دهل و آواز برگزار می‌کنند. گل‌‌ها را با شوری شبیه شادی بردن طبق‌ها عروسی، به کارگاه‌های گلاب گیری می‌برند. ایران در تاریخ، همیشه کشوری شاد و پر طرب بوده است.

  • چاچب

چیدن گل‌ها را بیشتر به خانم‌ها و دخترها می‌سپارند. دخترها که به باغ می‌روند، گلی در بین هزاران گل می‌شوند. آن‌ها چادرشب را به کمر و گردنشان می‌بندند و آن را شبیه پیشبند جلو می‌آورند. گل‌هایی که با ساقه کاملاً کوتاه می‌چینند در این چادرشب‌ها جمع می‌کنند. محلی‌ها به این چادرشب‌ها چاچب می‌گویند. زمان مناسب برای چیدن گل‌ها از ساعت 5 تا 8 صبح است. اگر اهل عکاسی هستید و می‌خواهید عکسی از دخترکان و زنان گل‌چین بگیرید باید سحرخیز باشید؛ البته ممکن است این کار در بعضی از باغ‌ها تا قبل از ظهر ادامه داشته باشد.

روش گلاب کشی در مراسم گلاب گیری کاشان

گفتیم که در کاشان هم گلاب گیری صنعتی به راه است و هم گلاب گیری سنتی. تمرکز ما روی شیوه سنتی گلاب گیری است.

  1. چیدن گل‌های محمدی رسیده؛
  2. ریختن گل‌ها در دیگ مسی؛
  3. ریختن آب روی گل‌ها (برای گلاب دو آتشه یا سه آتشه ریختن گلاب روی گل)؛
  4. بستن در دیگ با تغار یا همان سینی یا تشت مسی؛
  5. گذاشتن وزنه روی تغار یا محکم‌کردن آن با پیچ‌ومهره و لوله‌های سنگین چدنی؛
  6. کور کردن تمام منافظ دیگ و تغار با خمیری از گل و آرد نان؛
  7. گذاشتن پارچ مسی در آب حوض یا در تشت آب سرد؛
  8. وصل کردن لوله‌ها در جای مناسبشان؛
  9. روشن‌کردن اجاق؛
  10. شروع فرایند گلاب گیری.

فرایند گلاب گیری هر دیگ تقریباً 7 ساعت طول می‌کشد.

فرق روش گلاب گیری کاشان و قمصر

در روش گلاب گیری کاشان و روستاهای اطرافش لوله‌ها یا همان نیچه‌ها با سینی (درپوش دیگ) زاویه ندارند؛ اما در قمصر این نیچه‌ها با زاویه 45درجه قرار می‌گیرند تا ناخالصی کمتری از آن‌ها عبور کند. در قمصر پارچی که در حوض یا تشت آب سرد می‌گذارند درپوشیده است؛ اما در شهرهای دیگر این پارچ روباز است.

در گلاب گیری قمصر تمام تمرکز روی خالص نگه داشتن گلاب است، آن‌ها حتی فکر گردوغبار را هم کرده‌اند.

گلاب گیری از شهر قمصر به نیاسر رسیده است. شاید بیشتر کارگاه‌های گلاب گیری در کاشان روش صنعتی را جایگزین روش سنتی کرده باشند؛ اما مردم قمصر و نیاسر هنوز هم از همان روش سنتی برای گلاب کشی استفاده می‌کنند.

انوع گلاب بعد از مراسم گلاب گیری کاشان | گلاب به چند من؟

  • گلاب سنگین

گلاب سنگین همان گلاب درجه یک است. اگر از 30 کیلوگرم گل مرغوب 40 گرم گلاب به دست بیاید به آن گلاب سنگین می‌گویند؛ البته این گلاب را به اسم گلاب 5منی هم می‌شناسند.

من واحد قدیمی اندازه‌گیری وزن است. من در شهرهای مختلف ایران با هم متفاوت بود؛ مثلاُ من خلف‌آباد 98 کیلوگرم و من تبریز 3 کیلوگرم بود. من سنگ شاه اصفهان 6 کیلوگرم بود. احتمالاً من در کاشان 5 کیلوگرم بود که این رقم به رقم من در اصفهان هم نزدیک است. یادتان هست که کاشان شهری در اصفهان است؟

  • گلاب سبک

اگر از 15 کیلوگرم گل محمدی 40 لیتر گلاب بگیرند به آن گلاب سبک می‌گویند. این گلاب از گلاب سنگین ارزان‌تر است؛ اما برای ما بدون هیچ دانش قبلی راهی برای تشخیص آن‌ها از هم وجود ندارد. تنها روش اعتماد به فروشنده است.

  • گلاب دو آتشه در گلاب گیری کاشان

تصویری از گلاب دو آتیشه کاشان

اگر گلاب را دوباره تقطیر کنند و در دیگ هم گل تازه بریزند، گلاب دو آتشه تهیه کرده‌اند. گلابی که در این روش استفاده می‌کنند معمولاً گلاب سال قبل است؛ اما می‌تواند گلاب تازه هم باشد.

من قبلاً در کاشان گلاب دو آتشه خریده‌ام. نگهداری از آن تجربه خوش‌عطر و خوشایندی بود. آن را در یخچال گذاشته بودم؛ اما هر بار که در یخچال را باز می‌کردم، تمام خانه معطر می‌شد. این گلاب طعم تلخ و تیزی دارد و عطر آن تند است.

  • گلاب سه آتشه (گلاب سه گل)

اگر دوباره در دیگ گل تازه بریزند و گلاب دو آتشه را دوباره تقطیر کنند، گلاب سه گل تهیه کرده‌اند.

  • گلاب پس آب (پساب) گلاب گیری کاشان

اگر بعد از گلاب گیری، تفاله‌های گل را دوباره با آب تقطیر کنند، باز هم گلابی به دست می‌آید. به این گلاب، گلاب پساب می‌گویند. چون این گلاب را از تفاله‌های گل تهیه می‌کنند، گلاب مرغوبی نیست.

  • گلاب زیر عطری

تصویری از گلبرگ های گل سرخ

این گلاب را با پارچ مخصوصی تهیه می‌کنند و کاربردش بیشتر معطر کردن است. اگر شما هم مثل من با عطر عود یا عطرهای صنعتی سردرد می‌گیرید، بهترین پیشنهاد برایتان گلاب است. برای معطرکردن خانه از گلاب استفاده کنید. می‌توانید کمی از آن را در افشانه بریزید و هربار کمی از آن را در هوا بپاشید.

عطرهای طبیعی برای آرامش، یوگا و مراقبه معجزه می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در فارسی به ثمره بوته گل، بن‌گل می‌گویند؛ اما کاشانی‌ها به تفاله‌های مانده از فرآیند گلاب گیری بن گل می‌گویند.

تشخیص گلاب اصل گلاب گیری کاشان

تصویری از گلاب اصل کاشان

شاید تشخیص همه گونه‌های گلاب کار ما نباشد؛ اما روش‌های ساده‌ای برای تشخیص گلاب اصل از تقلبی وجود دارد.

گلاب را کمی مزه‌مزه کنید، اگر طعم گس و تلخی داشت، گلاب خالصی است. هر چقدر که گلاب تلخ‌تر باشد خلوص بیشتری دارد و طبیعی‌تر است؛ اما تلخی گلاب اصل هم اندازه‌ای دارد؛ پس باید اندازه این تلخی را هم بدانید. بعد از چشیدن گلاب دو بار آب دهانتان را قورت بدهید. اگر هنوز هم حس تلخی در دهانتان دارید، این گلاب اصل نیست. احتمالاً چیزی به آن اضافه کرده‌اند تا تلخ بشود و آن را با گلاب اصل اشتباه بگیرید؛ اما اگر دیگر خبری از تلخی نبود این گلاب طبیعی و اصل است و افزودنی دیگری ندارد.

وضعیت ظاهری گلاب هم به تشخیص گلاب خوب کمک می‌کند. گلاب مرغوب باید شفاف و روشن باشد. در گلاب اصل خبری از لرد و رسوب نیست. اگر در گلاب ذره‌های سفیدی شناور است، این گلاب ناخالصی دارد.

عطر گلاب هم مهم است. گلاب باید عطر خوش گل محمدی را داشته باشد، دقیقاً همان چیزی که گلاب را از آن گرفته‌اند.

اگر گلابی را می‌خرید که آن را جلوی چشم‌هایتان تهیه کرده‌اند، همه چیز به تشخیص شما بستگی دارد؛ اما اگر گلاب را از مغازه تهیه می‌کنید و برچسب دارد، حتماً تاریخ انقضایش را وارسی کنید. شاید فکر کنید گلاب هم مثل عسل فاسد نمی‌شود؛ اما همیشه جانب احتیاط و وجود ناخالصی را هم در نظر بگیرید. در حالت کلی با گذشت زمان عطر و طعم گلاب کم می‌شود. گلاب در درازمدت خاصیت‌هایش را هم از دست می‌دهد.

بهتر است نماد استاندارد هم روی ظرف باشد و شرکتی که گلابش را تهیه می‌کنید کد ثبت هم داشته باشد.

تنها راه برای خرید گلاب کارخانه‌ای اعتماد به نوشته‌های پشت بطری است. نوشته‌ها را بررسی کنید، گلاب مرغوب مواد معدنی (نیترات، نیتریت، کلر و سولفات) ندارد. الکل اتیلیک آن هم در 100 میلی‌لیتر باید کمتر از 0.25 باشد.

نام معتبر گلاب

تصویری از گلاب دو آتیشه اصل کاشان

هر کارگاهی در کاشان و روستاها و شهرهای اطراف اسمی برای محصولش انتخاب می‌کند. بعد از مراسم گلاب گیری کاشان گلاب را در شیشه می‌ریزد و به‌راحتی می‌تواند آن را در بازار عرضه کند. متأسفانه شنیده‌ایم که نظارت چندانی هم روی این عرضه وجود ندارد؛ پس نمی‌شود به خیلی از شیشه‌ها در عطاری‌ها اعتماد کرد. شاید شما گلاب ویژه یا دو آتشه و… تهیه کنید؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این گلاب با گلاب ارزان‌تری در آن مغازه فرق چندانی داشته باشد.

نگهداری گلاب

قدیم‌ترها گلاب را در شیشه‌هایی مشهور به شیشه‌های بنزینی می‌فروختند. این شیشه‌ها 3لیتری بودند؛ البته شیشه‌های 45لیتری هم داشتند که آن‌ها را در حصیر و گونی می‌پیچیدند. به این شیشه‌ها در برزُک «قرابه» و در قمصر «کب» می‌گفتند. اگر سندهای تاریخی را ورقی بزنید از واحد قرابه برای گزارش‌های مالی فروش گلاب استفاده کرده‌اند.

  • یادتان باشد برای حفظ عطر و طعم گلاب حتماً باید ظرف آن شیشه‌ای باشد. حتی بهتر است این ظرف‌های شیشه‌ای رنگی باشند. بطری‌ها و ظرف‌های پلاستیکی با گلاب واکنش می‌دهند و خاصیتش را از بین می‌برند. شاید حتی این واکنش سم‌های خیلی ضعیفی هم تولید کند.
  • گلاب را در یخچال نگه دارید و بعد از یک سال هم آن را دور بریزید. اگر گلاب ناخالصی داشته باشید که بعد از یک سال فاسد می‌شود. اگر هم ناخالصی نداشته باشد، بعد از یک سال خاصیت چندانی ندارد.
  • یادتان باشد، بعد از هر بار استفاده در ظرف را محکم ببندید. گلاب با هوا اکسید می‌شود و لایه‌ای روی ظرفتان تشکیل می‌دهد. این لایه نازک حتی اگر برای سلامتی خطری نداشته باشد خاصیت گلاب را از بین می‌برد.

گلاب درمانی

حالا که برای اولین‌بار بوعلی سینا بود که از گل گلاب گرفت، خاصیت درمانی آن دور از انتظار نیست. گلاب در طب سنتی از دندان‌درد تا روماتیسم را بهتر می‌کند. اگر در خانه گلاب دارید شبیه این است که نیمی از یک جعبه کمک‌های اولیه در خانه‌تان دارید.

برای درد دندان چند قطره گلاب روی دندان پوسیده یا دردناکتان بچکانید تا از درد بیفتد. می‌توانید پنبه‌ای را به گلاب آغشته کنید و آن را به‌آرامی بین دندان‌هایتان بگیرید. این کار درد دندانتان را بهتر می‌کند.

اگر سردرد دارید، گلاب را بو کنید یا کمی از آن بنوشید. گلاب درمان قطعی سردردهایی است که از سروصدا و آلودگی به وجود می‌آیند. آلودگی و سروصدا را هم که نمی‌شود از زندگی شهری دور کرد؛ پس بهتر است همیشه مقداری گلاب در خانه داشته باشید و به جای مسکن‌ها از آن استفاده کنید.

تصویری از گلاب درمانی

اگر تابستان نفس‌گیری را می‌گذراندید و کسی گرمازده شد، کمی گلاب و یخ به او بدهید. حالش را بهتر می‌کند.

گلاب برای اضطراب مفید است. اگر به هر دلیلی مضطرب و آشفته هستید، گلاب را امتحان کنید. چه در هوایی با عطر گلاب نفس بکشید و چه خودتان را به شربت گلاب مهمان کنید، حالتان بهتر می‌شود.

گلاب قلب و معده را هم تقویت می‌کند؛ اما برای نتیجه بهتر است مدتی از گلاب استفاده کنید و بعد از آن تغییرتان را بررسی کنید.

بخار گلاب، درمانی برای گلودرد و مشکلات تنفسی است. نوشیدن گلاب هم برای درد سینه و خونریزی گلو معجزه می‌کند. اگر برای بهبود درد سینه در خانه دم‌کرده دانه به ندارید، گلاب را امتحان کنید.

اگر مثل من به‌خاطر کارتان بیش از اندازه از لپتاپ و گوشی استفاده می‌کنید، حتماً چشم‌هایتان زود خسته می‌شود. برای رفع این خستگی و رفع درد چشم‌هایتان کمی گلاب پشت پلک‌هایتان بمالید. چند لحظه‌ای چشم‌هایتان را بسته نگه دارید. نفس عمیقی بگیرید. همه چیز بهتر می‌شود.

  • گلاب و درمان بیماری های گوارش

تصویری از تاثیرات گلاب روی بدن انسان

گلاب برای بیماری های دیگر هم مفید است که آن‌ها برایتان نام می‌برم.

  • نفخ
  • تهوع
  • اسهال شدید

با تهوع و اسهال شدید در خانه نمانید. حتماً خودتان را به پزشک برسانید؛ اما اگر می‌دانید که چیز مهمی نیست یا دکتر این‌طور تشخیص داد، احتمالاً گلاب حالتان را بهتر می‌کند.

  • گل محمدی و مراقبت از پوست

گل رز سرشار از ویتامین‌های مختلف است و گلاب برای پوست معجزه می‌کند. اگر پوست خشک و حساسی دارید، گلاب درمان شماست. خیلی راحت می‌شود از آن به جای پاک‌کننده‌های شیمیایی پوست استفاده کرد.

روتین مراقبت از پوست با گل محمدی

اگر در زمان گلاب گیری کاشان به آن جا سفر کرده باشید، حتماً در خانه گلاب هم دارید. ماساژ گلاب روی پوست چروک‌های سطحی را باز می‌کند و التهاب و قرمزی پوستتان را از بین می‌برد. بعد از حمام که منافذ پوست باز می‌شود کمی گلاب به صورتتان بمالید تا پوستتان را شفاف‌تر کند. این مایع شفابخش به‌سرعت جذب پوست می‌شود و گردش خون را بهتر می‌کند. در درازمدت به‌راحتی می‌توانید تغییر را در پوستتان احساس کنید. گلاب برای آب‌رسانی به پوست مفید است و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هم دارد.

عطر و اسانس گلاب گیری کاشان

سندهای تاریخی را که ورق زدیم، تولید اسانس گل سرخ (محمدی) به یونان می‌رسد؛ اما تهیه اسانس به روش تقطیر برای ایرانیان است. گل محمدی بیشترین اسانس گل رز را دارد؛ اما متأسفانه در ایران صنایعی برای تهیه این اسانس وجود ندارد. احتمالاً ما اولین مردمی هستیم که نمی‌توانیم از چیزی استفاده کنیم که خودمان ابداع کرده‌ایم. اسانس ارزش افزوده فراوانی برای اقتصاد کشور ما دارد و در عطرسازی استفاده می‌شود.

تصویری از عطر و اسانس گل محمدی

گل محمدی نماد کشور ایران است؛ اما کشورهای دیگر هستند که از تهیه اسانس این گل، سودهای کلانی می‌برند. امیدواریم با اضافه‌شدن این صنعت به چرخه بزرگ اقتصاد عطرسازی برای مردم منطقه شغل بیشتری ایجاد کنند. این صنعت می‌تواند به معاش مردم منطقه هم کمک کند.

رفت‌وآمد در شهر به وقت گلاب گیری کاشان

چه فصل گلاب گیری کاشان باشد و چه نباشد، اگر با ماشین شخصی خودتان وارد شهر شده‌اید، احتیاط کنید. چراغ‌های راهنمایی خیابان‌های کاشان با شهرهای دیگر متفاوت است. حداقل با شهرهایی که من به آن‌ها سفر کرده‌ام خیلی تفاوت دارد. بیشتر این چراغ‌ها پایه کوتاهند و در کنار خیابان و گاهی لابه‌لای شاخ‌وبرگ درخت‌ها هستند. خیلی باید حواستان را جمع کنید تا مشکلی پیش نیاید.

سوغات کاشان

عکس باقلوا یکی از سوغات کاشان

چه فصل گل به کاشان بروید، چه هر فصل دیگری، تهیه سوغات کاشان را نباید از یاد ببرید. برایتان نام می‌برم. خریدن و امتحان کردنش با شما.

  • باقلوا؛
  • گلاب؛
  • عرقیات کاشان؛
  • غنچه گل؛
  • کلوچه؛
  • پشمک؛
  • حاجی بادام؛
  • نان عباسعلی.

البته سوغاتی‌های غیرخوراکی زیر هم هست.

  • فرش؛
  • گلیم و جاجیم؛
  • زیلوبافی؛
  • شعربافی؛
  • گیوه بافی؛
  • سفالگری؛
  • کاشی‌سازی؛
  • مسگری؛
  • زری‌بافی.

در بین این‌ها شاید شعربافی برای شما ناآشنا باشد. شعر نوعی پارچه است که آن را از ابریشم می‌بافند. هنوز چند کارگاه شعربافی در کاشان باقی مانده است. این هنر قدمتی 350ساله در این شهر دارد.

اقامت در کاشان

در کاشان هم هتل هست و هم مهمان‌پذیر. روی دیوارهای همه جای شهر می‌توانید آگهی‌های اجاره سوئیت را هم ببیند؛ اما یادتان باشد به هر آگهی‌ای هم نمی‌شود اعتماد کرد. احتیاط کنید.

مسیر دسترسی

تعداد شهرها و روستاهای اطراف کاشان که در مراسم گلاب گیری کاشان شرکت دارند کم نیست؛ پس برای راحتی کار، آن‌ها را در گوگل مپ جستجو کنید.

با هم مراسم گلاب گیری کاشان را تجربه کردیم و هر چه از گلاب و گلاب گیری می‌دانستیم با شما در میان گذاشتیم. اگر اردیبهشت شد و دلتان هوای عطر گل محمدی کرد، اگر قابل بدانید، ره بال آسمان همراهتان می‌شود. اگر تجربه‌ای از این سفر دارید برای ما در کامنت‌ها بنویسید. حظش را می‌بریم.

یک‌بار در سال در فصل بهار، این مراسم بسته به زمان برداشت گل در روستاها و شهرهای اطراف کاشان از آخر فروردین تا نیمه‌های خرداد ادامه دارد.

قمصر، نیاسر، سار، جوشقان قالی، آذران، وادقان، ون، خاوه، قالهر، ویدوج، مرق، کامو، برزُک

طعم تلخ گلاب که با دو بار قورت دادن آب دهان از بین برود، رنگ آن شفاف باشد، عطر گل محمدی بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.