هاستل چیست؟ | تمام نکاتی که باید راجع به هاستل بدانید

2

آیا قصد سفر دارید؟ انتخاب شما برای اقامت در مسافرت چیست؟ این انتخاب برای برخی هاستل است. هاستل‌ها مانند اقامتگاه‌های دیگر مزایا و معایب خود را دارند. برخی از تجربه هم‌نشینی با افراد مختلف از سراسر جهان به وجد می‌آیند و برخی با چشم‌انداز نداشتن حریم خصوصی پشتشان می‌لرزد. با این‌همه می‌توان با اطمینان گفت که هاستل‌ها تجربه‌ای خاص و خاطره‌انگیز به شما ارائه می‌دهند و هزینه‌های سفرتان را کاهش می‌دهند. شاید شما هم کنجکاو شده باشید که هاستل چیست؟ هاستل‌ها اقامتگاه‌هایی با اتاق‌های مشترک با دیگران ارائه می‌دهند. این اقامتگاه‌ها با نام‌های بک پکرز، هوستال و پانسیون نیز شناخته می‌شوند. خوشبختانه این نوع اقامتگاه‌ها در ایران نیز به خوبی جاافتاده‌اند و امروزه هاستل‌های مناسبی در سراسر ایران یافت می‌شوند. البته برای شناخت دقیق هاستل‌ها و تصمیم‌گیری برای اینکه مناسب شما هستند یا نه، باید بیشتر با این اقامتگاه‌ها آشنا شوید؛ پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب

هاستل چیست؟

تصویری از هاستل اتاق های

اگر تاکنون نام هاستل به گوشتان نخورده است، باید بگوییم که هاستل‌ها گزینه‌ای ارزان‌قیمت برای اقامت در سفر محسوب می‌شوند. این اقامتگاه‌ها از اتاق‌های مشترک دارای چندین تخت تشکیل شده‌اند و شما را یاد دوران دانشجویی در خوابگاه‌ها می‌اندازند. هاستل‌ها انواع گوناگونی دارند و ممکن است بین دو تا بیست تخت داشته باشند. به‌طور کلی می‌توان هاستل‌ها را تجربه اقامتی مشترک و کم‌خرج در نظر گرفت.

تصویری از هاستل اتاق های

ممکن است با این توصیف کوتاه جذب هاستل‌ها شده باشید یا آن‌ها را نامناسب تصور کرده باشد. شک نکنید هاستل‌ها هرکدام تجربه متفاوتی عرضه می‌کنند؛ اما مطمئن باشید که هیچ‌کدام از آن‌ها حوصله‌سربر نخواهند بود؛ پس بهتر است زود هیجان‌زده یا دل‌سرد نشوید و در ادامه کاوش سؤال «هاستل چیست؟» با ما همراه باشید.

آیا هاستل مناسب شماست؟

تصویری از هاستل اتاق های

قطعاً اگر با ساکنان هاستل‌ها درباره تجربه اقامت در هاستل صحبت کنید، آن‌ها هیجان‌انگیزبودن را به‌عنوان بهترین ویژگی هاستل‌ها معرفی می‌کنند. در هاستل‌ها فرصتی مناسب برای آشنایی و خوش‌وبش‌کردن با افراد گوناگون از شهرها و کشورهای گوناگون است. این ویژگی اقامت در هاستل‌ها را به تجربه‌ای هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند که در هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر تجربه نخواهید کرد.

تصویری از هاستل اتاق های

پس هاستل چیست و مناسب چه کسانی است؟ همان طور که در هاستل‌ها با افراد مختلف روبه‌رو می‌شوید، این اقامتگاه‌ها می‌توانند مناسب هر فردی باشند. با این حال می‌توان گفت که هاستل‌ها بیشتر جزو انتخاب‌های افرادی هستند که بودجه کمی برای اقامت در نظر دارند و معمولاً تنها سفر می‌کنند؛ پس در هاستل‌ها بیشتر با دانشجوها و فریلنسرهای خانه‌به‌دوش روبه‌رو خواهید شد.

تصویری از هاستل اتاق های

هر هاستل در ایران مانند کشورهای دیگر روزبه‌روز در حال پیشرفت و افزایش امکانات است. این موضوع باعث جذب افراد بیشتری به هاستل‌ها شده است؛ پس آماده هم‌خانه‌شدن با افراد مسن یا حتی زوج‌های تازه‌ازدواج‌کرده نیز باشید. در دنیای امروز، تنهاسفرکردن به تجربه‌ای متفاوت و جذاب تبدیل شده که افراد را به اقامت در هاستل‌ها سوق می‌دهد. شما هم می‌توانید جزو این افراد باشید!

مزایای اقامت در هاستل چیست؟

۱. هزینه‌ها را به حداقل می‌رسانید

هزینه اقامت در هاستل

دنبال سفری کم‌خرج می‌گردید؟ شاید مهم‌ترین مزیت هاستل‌ها نسبت به هتل‌ها قیمت ارزان‌تر آن‌ها باشد. البته واضح است قیمت هاستل‌های مختلف در شهرهای گوناگون متفاوت است؛ پس قطعاً هزینه هاستل در ارمنستان با هزینه هاستل در استانبول یکسان نخواهد بود. نوع هاستلی که در آن اقامت می‌کند نیز در قیمت آن تأثیرگذار است. در ادامه با نرخ‌های تقریبی هاستل‌ها برای اقامت هر شب هر نفر در کشورهای مختلف آشنا خواهید شد: فرانسه ۱۵ تا ۳۰ دلار، یونان ۱۵ دلار، ایتالیا ۱۰ تا ۳۰ دلار، انگلستان و ولز ۱۰ تا ۴۰ دلار، آلمان ۲۵ دلار، اسپانیا ۱۵ تا ۲۵ دلار و ایرلند ۱۵ تا ۳۵ دلار.

۲. دل‌پذیرترین سفر‌های دست‌جمعی را در هاستل تجربه خواهید کرد

سفر‌های دست‌جمعی

اگر به‌صورت دست‌جمعی سفر می‌کنید، چه چیزی بهتر از اینکه در اتاقی مشترک ساکن شوید و خوش‌وبش کنید؟! برخی از هاستل‌ها اتاق‌هایی با ظرفیت بیست‌نفره نیز دارند. این موضوع بحث‌های مربوط به اینکه هرکس در کدام اتاق بخوابد را پایان می‌دهد. ناگفته نماند که در هزینه‌های خود نیز به‌شدت صرفه‌جویی می‌کنید.

۳. آشپزخانه‌ای مجهز در هاستل خواهید داشت

آشپزخانه‌ای مجهز در هاستل

شما هم جزو افرادی هستید که عاشق آشپزی هستند؟ یا می‌خواهید با پخت‌وپز در سفر هزینه‌های خود را کاهش دهید؟ پس هاستل‌ها مناسب شما هستند. بیشتر هاستل‌ها آشپزخانه‌ای کامل دارند که می‌توانند تمام نیاز‌های آشپزی شما را برآورده کنند.

۴. در هاستل‌ها اسباب تفریح و سرگرمی به‌راه است!

پیشتر در پاسخ به سؤال «هاستل چیست؟» از هیجان‌انگیزبودن آن گفتیم. در هاستل‌ها همیشه اتفاق‌هایی خاص و جذاب می‌افتد که سفر شما را خاطره‌انگیز می‌کند؛ پس اگر می‌خواهید بعدازظهرها حوصله‌تان سر نرود و بعد از سفر خاطره‌هایی مهیج برای تعریف‌کردن داشته باشید، هاستل‌ها را انتخاب کنید.

۵. هاستل‌ها روی امنیت شما حساس هستند

تصویری از هاستل اتاق های

شاید شما هم با تصور اقامت در هاستل نگران امنیت خود شده باشید. در این صورت باید بگوییم که جای نگرانی نیست. بیشتر هاستل‌ها به افرادی که در آنجا اقامت ندارند، اجازه ورود نمی‌دهند. علاوه بر این‌ها برخی هاستل‌ها ساعت مشخصی دارند که پس از آن هیچ‌کس اجازه ورود و خروج را ندارد. این مسئله می‌تواند امنیت شما را تضمین کند. جالب است بدانید هاستل‌ها میان خانم‌ها به‌اندازه آقایان محبوب‌اند. اگر هم رفتار یا حرف نامناسبی در هاستل مشاهده کردید، می‌توانید به‌راحتی به مسئول اقامتگاه یا پلیس گزارش دهید. پس هاستل‌ها برای خانم‌ها نیز می‌توانند امن باشند. اگر هم نگران وسایلتان هستید، باید بگوییم که هاستل‌ها گاوصندوق‌هایی دارند که می‌توانید وسایل باارزشتان را در آنجا نگه دارید.

۶. هاستل‌ها را هر جایی می‌توانید پیدا کنید

تصویری از اتاق های هاستل

هاستل‌ها را تقریباً می‌توانید در هر شهر و کشوری پیدا کنید. هرچند هاستل‌ها در آمریکا متداول نیستند؛ هاستل در تهران، هاستل در تفلیس، هاستل در آنتالیا و به‌طور کلی هاستل در اروپا رایج است؛ پس به هرجا سفر کنید، از این نظر نگرانی نخواهید داشت؛ مگر اینکه مقصدتان قطب جنوب باشد!

۷. صبحانه رایگان هاستل‌ها را از دست ندهید

صبحانه رایگان هاستل‌ها

بیشتر هاستل‌ها به ساکنان خود صبحانه رایگان می‌دهند. البته بهتر است روی این مزیت چندان حساب نکنید. بسیاری از هاستل‌ها، به‌خصوص هاستل‌های اروپایی فقط نان سرو می‌کنند!

۸. هاستل‌ها تجربه‌های متنوع و منحصربه‌فرد ارائه می‌کنند

تصویری از اتاق های هاستل

برخلاف هتل‌ها که اکثراً سازوکاری یکسان و ملال‌آور دارند، هاستل‌ها روالی منعطف و آزاد دارند. به همان میزان، تجربه اقامت در هر هاستل نیز می‌تواند متفاوت باشد.

۹. با مردم و فرهنگ‌های متنوع روبه‌رو خواهید شد

پیشتر در پاسخ «هاستل چیست؟» به متنوع‌بودن ملیت‌ها و فرهنگ‌های ساکنان هاستل‌ها اشاره کردیم. در هاستل‌ها با مردم کشورهای مختلف معاشرت می‌کنید و با فرهنگ آن‌ها آشنا می‌شوید. هرکدام از آن‌ها کوله‌باری از تجربه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند که عنصری جادویی به سفر شما اضافه می‌کنند. بی‌شک این تجربه‌ای است که جز در هاستل‌ها در جایی دیگر نخواهید یافت.

معایب اقامت در هاستل چیست؟

۱. حمام‌ها مشترک‌اند

حمام‌ها مشترک‌ در هاستل

تجربه حمام کردن در هاستل‌ها شما را یاد پادگان‌ها یا خوابگاه‌ها می‌اندازد. در هاستل‌ها هر طبقه تنها یک حمام دارد. البته هاستل‌هایی که حمام شخصی دارند نیز وجود دارند؛ اما بهتر است خودتان را برای حمام مشترک آماده کنید.

۲. تعداد کارکنان محدود خدمت‌رسانی بر وفق مراد نیست

همان طور که در توضیح «هاستل چیست؟» گفتیم، هاستل‌ها شبیه هتل‌ها نیستند. ازاین‌رو نباید انتظار خدمات شبانه‌روزی از کارکنان اقامتگاه داشته باشید. پس حواستان باشد اگر شب‌ها برای قدم‌زدن در شهر بیرون رفتید و کلیدتان را همراه خود نبردید، احتمالاً شب را در کوچه سپری خواهید کرد!

۳. با حریم شخصی خداحافظی کنید!

حریم شخصی

کسانی که اهل خلوت‌کردن هستند، در پاسخ به «هاستل چیست؟»، نداشتن حریم شخصی را پاسخ می‌دهند. در هاستل‌ها اتاقی مخصوص خودتان ندارید؛ پس همان طور که انتظار می‌رود، نمی‌توانید با خود خلوت کنید. حتی در برخی از هاستل‌ها ممکن است اتاقی را با بیست نفر شریک شوید. البته هاستل‌هایی وجود دارند که اتاق‌های یک یا دوخوابه ارائه می‌دهند؛ اما همه سر این اتاق‌ها رقابت می‌کنند و شانس خوبی برای رزرو آن‌ها نخواهید داشت. حتی در خارج از اتاق نیز همیشه کسی است که بخواهد سر صحبت را با شما باز کند؛ پس اگر محدود امنتان اولویت اول شماست، بهتر است سراغ هاستل‌ها نروید.

۴. احتمالاً هم‌اتاقی‌هایتان را نمی‌شناسید

تصویری از اتاق های هاستل

بیشتر هاستل‌ها اتاق‌های چهار تا بیست‌نفره دارند. اگر تنهایی سفر می‌کنید، احتمالاً هم‌اتاقی‌هایتان را نمی‌شناسید و تا وقتی که وارد هاستل نشده‌اید با آن‌ها آشنا نخواهید شد؛ پس ممکن است با هرکسی هم‌اتاق شوید.

۵. باید مراقب باشید وسایلتان را ندزدند

در هاستل ها باید مراقب باشید وسایلتان را ندزدند

احتمال اینکه وسایلتان را کارکنان هاستل یا بقیه مسافران بدزدند، وجود دارد. به هر حال اتاق‌ها مشترک‌اند و فضای امن چندانی نخواهید داشت؛ پس بهتر است هاستلی را انتخاب کنید که گاوصندوق یا کمد شخصی داشته باشد.

۶. برخی هاستل‌ها در مناطق ناامن قرار دارند

برخی هاستل‌ها در مناطق ناامن قرار دارند

فراموش نکنید هنگام رزرو هاستل به محله آن نیز دقت کنید. برخی از هاستل‌ها در خیابان‌هایی ناامن و نزدیک ساختمان‌های متروکه قرار گرفته‌اند. این موضوع در کلان‌شهرها مانند رزرو هاستل در پاریس متداول‌تر است و شب‌ها باعث دلهره مسافران می‌شود.

۷. اثاثیه هاستل شما را ناامید خواهد کرد

اثاثیه هاستل

ارزان‌بودن هاستل‌ها بهایی دارد. بخشی از بهای آن نیز ارزان‌بودن اثاثیه و مبلمان اتاق‌هاست. در هاستل‌ها ممکن است با تخت‌های دونفره یا حتی کاناپه‌های قدیمی روبه‌رو شوید. در هر صورت بهتر است انتظار اثاثیه‌ای ساده و زواردررفته را داشته باشید.

۸. ساختمان هاستل‌ها قدیمی و دل‌سردکننده هستند

بخشی دیگر از دلیل ارزان‌بودن هاستل‌ها ساختمان‌های قدیمی و گاهی نچسب آن‌هاست؛ پس بهتر است خودتان را برای شرایط نامطلوب آماده کنید. در هاستل ممکن است تهویه هوا درست کار نکند؛ آسانسور خراب باشد، سیستم گرمایشی ضعیف باشد و مجبور شوید چندلایه لباس بپوشید تا گرم شوید.

۹. برخی هاستل‌ها زمان خاموشی اعلام می‌کنند!

زمان خاموشی هاستل

همان طور که در توضیح «هاستل چیست؟» گفتیم، هاستل‌ها شبیه خوابگاه هستند؛ ازاین‌رو بعضی هاستل‌ها زمان خاموشی اعلام می‌کنند. هرچند این ویژگی هاستل‌ها برای برقراری امنیت ساکنان است؛ اما ممکن است برای برخی دردسرساز شود. اگر اهل بیرون‌ماندن تا دیروقت هستید یا در مدیریت زمان ضعف دارید، بهتر است سراغ این هاستل‌ها نروید؛ مگر اینکه بخواهید شب را در خیابان سپری کنید!

هنگام اقامت در هاستل چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

۱. حتماً نظر ساکنان قبلی هاستل را بخوانید

نظر ساکنان قبلی هاستل

هاستل‌ها ممکن است تجربه‌ای دل‌پذیر به شما ارائه کنند یا سفر شما را به خاطره‌ای بد تبدیل کنند؛ پس بهتر است قبل از رزرو اتاق، نظر افرادی که قبل از شما آنجا بوده‌اند را بخوانید و حسابی تحقیق کنید. معمولاً افرادی که تجربه‌ای وحشتناک یا رؤیایی داشته‌اند، نظرشان را آنلاین ثبت می‌کنند؛ بنابراین این نظرها می‌توانند دید کلی از آنچه پیش روی شماست، نشان دهد.

۲. دنبال هاستل و اتاق مناسب خودتان بگردید

دنبال هاستل و اتاق مناسب

هاستل‌ها اتاق‌های گوناگونی دارند که برخی تک‌نفره و برخی چندنفره‌اند. اگر شما تنها سفر می‌کنید و تنهابودن در سفر برایتان اهمیت دارد، بهتر است حواستان به اتاق و هاستلی که انتخاب می‌کنید باشد.

۳. یک‌باره در آب نپرید و تنها یک شب را رزرو کنید!

تصویری از اتاق های هاستل

هاستل‌ها مانند تخم‌مرغ شانسی هستند. ممکن است شما در شب اول اقامت در هاستل با چندان وضع مناسبی روبه‌رو نشوید و از تصمیمتان پشیمان شوید؛ پس بهتر است هاستلی که انتخاب کردید را تنها برای یک شب رزرو کنید. در این شرایط می‌توانید به هاستل‌های دیگر بروید و اوقات بهتری را سپری کنید.

۴. چشم‌بند و گوش‌گیر را فراموش نکنید

استفاده چشم‌بند و گوش‌گیر در هاستل

همان طور که در توضیح «هاستل چیست؟» گفتیم، هاستل‌ها معمولاً اتاق‌های چندنفره ارائه می‌دهند. تصور کنید پس از روزی فعالیت خسته باشید و نیاز به استراحت داشته باشید. از آن طرف هم‌اتاقی‌هایتان تازه می‌خواهند چای دم کنند و خوش‌وبش کنند. در این شرایط، همراه داشتن چشم‌گیر و گوش‌گیر می‌تواند شما را نجات دهد.

۵. فقط به لوازم بهداشتی خودتان اتکا کنید

لوازم بهداشتی

لوازم بهداشتی در هتل‌ها به‌راحتی برای شما فراهم می‌شوند؛ اما هاستل شبیه هتل نیست. بیشتر هتل‌ها صابون، شامپو و حوله برای شما فراهم می‌کنند؛ اما در بیشتر هاستل‌ها این امکانات را نخواهید داشت. اکثر هاستل‌ها فقط ملحفه به شما می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از رزرو هاستل با آنجا تماس بگیرید و درباره امکانات آن‌ها پرس‌وجو کنید. درنهایت بهتر است لوازم بهداشتی مناسب و دمپایی همراه خود ببرید.

۶. نارضایتی خودتان را با مدیریت هاستل در میان بگذارید

تصویری از اتاق های هاستل

ممکن است با هم‌اتاقی‌هایتان تفاهم نداشته باشید یا طبقه‌های دیگر را ترجیح بدهید؛ در این شرایط حتماً با مدیریت اقامتگاه صحبت کنید. مدیریت سعی می‌کند اتاق شما را عوض کند یا حتی پولتان را پس بدهد. اگر هم تلاش‌هایتان با شکست مواجه شد، احتمالاً از این به‌ بعد خدمات‌رسانی بهتری برای شما در نظر گرفته می‌شود.

۷. با هم‌اتاقی‌هایتان کنار بیایید

هم‌اتاقی‌های هاستل

قطعاً باید با هم‌اتاقی‌هایتان طوری رفتار کنید که دوست دارید آن‌ها آن‌گونه با شما رفتار کنند؛ پس صبح‌ها و شب‌ها بدون سروصدا در اتاق رفت‌وآمد کنید. لباس‌های روز بعدتان را نیز از شب قبل آماده کنید که صبح‌ها مزاحم دیگران نشوید. مطمئن باشید با مشاهده این رفتارها، دیگران نیز متقابلاً آن را جبران خواهند کرد.

اکنون که با ره بال آسمان فهمیدید هاستل چیست و با زیروبم هاستل آشنا شدید، آیا هاستل‌ها نظرتان را جلب کرده‌اند؟ پس بهتر است دست‌به‌کار شوید و هم‌اکنون هاستل مناسبتان را پیدا و رزرو کنید. شما نکته‌ای مهم درباره هاستل‌ها یا خاطره‌ای از اقامت در آن‌ها دارید؟ حتماً نظرتان را کامنت‌ها بنویسید تا دیگران نیز از تجربه شما استفاده کنند.

هاستل‌ها اقامتگاه‌هایی هستند که اتاق‌هایی یک یا چندخوابه مشترک با دیگران به شما ارائه می‌دهند. این اقامتگاه‌ها ممکن است شما را یاد خوابگاه‌ها و دوران دانشجویی بیندازد.

بیشتر هاستل‌ها صبحانه سرو می‌کنند؛ اما این صبحانه مخصوصاً در هاستل‌های اروپایی تنها از نان خالی تشکیل شده است.

از آنجایی که ممکن است با هر فردی در هاستل روبه‌رو شوید، هاستل‌ها را می‌توان مناسب تمام افراد دانست. حتی امروزه افراد مسن نیز به هاستل‌ها روی آورده‌اند.

قطعاً هاستل‌های گوناگون با یکدیگر فرق دارند؛ اما به‌طور کلی بله. هرگونه رفتار ناشایست یا حرف نامناسبی در هاستل‌ها را می‌توان به‌راحتی به مدیر هاستل یا پلیس گزارش کرد.

هاستل‌ها با نام‌های بک پکرز، هوستال و پانسیون نیز شناخته می‌شوند.

برخی از هاستل‌ها برای افزایش امنیت ساکنان خود ساعت خاموشی اعلام می‌کنند و پس از آن ساعت نمی‌توان وارد هاستل شد. اگر اهل بیرون ماندن تا دیروقت هستید یا در مدیریت زمان ضعف دارید، بهتر است سراغ این هاستل‌ها نروید؛ مگر اینکه بخواهید شب را در کوچه سپری کنید!

این هزینه‌ها به‌ازای اقامت هر نفر در هر شب هستند: فرانسه ۱۵ تا ۳۰ دلار، یونان ۱۵ دلار، ایتالیا ۱۰ تا ۳۰ دلار، انگلستان و ولز ۱۰ تا ۴۰ دلار، آلمان ۲۵ دلار، اسپانیا ۱۵ تا ۲۵ دلار و ایرلند ۱۵ تا ۳۵ دلار.

2 نظرات
  1. محسن می گوید

    بشخصه خیلی برایم جذاب بود که بدانم هاستل چیست. ممنونم از آقای احمدزاده برای اطلاعات خوبشان.

    1. بانو تقیان می گوید

      محسن عزیز، ممنونیم از شما که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.