زیگورات چغازنبیل خوزستان | معمایی اسرارآمیز در شوش

2

آیا به سفرهای ماجراجویانه علاقه‌مند هستید؟ آیا می‌خواهید درباره تاریخ اسرارآمیز اقوام ایرانی بدانید؟ پس قطعاً بازدید از زیگورات چغازنبیل خوزستان برای شما بسیار جذاب خواهد بود. این اثر تاریخی جزء فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. این معبد باستانی به اقوام عیلامی تعلق دارد. با ما همراه باشید تا هرآنچه باید را درباره زیگورات چغازنبیل، این معبد اسرارآمیز و جادویی بدانید.

فهرست مطالب

چغازنبیل کجاست؟ | شهری به قدمت تمدن ایرانیان

زیگورات چغازنبیل یکی از جاهای دیدنی خوزستان است. این معبد تاریخی در 45‌کیلومتری جنوب شهر شوش و 35‌کیلومتری غرب شهر شوشتر قرار دارد. چغازنبیل روی منطقه‌ای باستانی با نام هفت تپه واقع شده است.

علت نام‌گذاری چغازنبیل | سبد برگشته

جالب است بدانید که چغازنبیل نامی است که پس از کشف بر روی این شهر قرار دادند. زمانی که پس از کاوش‌های بسیار، این شهر تاریخی را کشف کردند، به این نتیجه رسیدند که ظاهر آن بسیار شبیه به یک سبد واژگون است. از طرف دیگر این معبد بر روی تپه‌ای بزرگ قرار داشت. به همین خاطر نام آن را «چغازنبیل» گذاشتند. «چغا» در زبان لری به‌معنای تپه است. «زنبیل» هم سبد معنا می‌دهد.

تصویری اززیگورات چغازنبیل خوزستان

البته پس از کاوش‌های بعدی، بر روی کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌ها، نام اصلی این معبد را یافتند. بر این اساس نام معبد به زبان عیلامی «ال – اونتاش» و به زبان اکدی «دور اونتاش» است. بر اساس کتیبه‌های یافت‌شده، این معبد به دستور اونتاش ناپیریشا، یکی از پادشاهان بزرگ عیلامی ساخته شده است. به همین خاطر نام این معبد را «ال اونتاش» به‌معنای شهر اونتاش گذاشته‌اند.

تاریخچه ایجاد چغازنبیل | داستان تولد شهر مذهبی شوش

قدمت زیگورات چغازنبیل خوزستان به اقوام مادها باز می‌گردد. امپراتوری عیلام پیش از مادها در ایران حکومت می‌کردند. قدمت تمدن عیلام به حدود 2هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. بسیاری از تاریخ‌شناسان، عیلامیان را جزء قدیمی‌ترین تمدن‌های شناخته‌شده در ایران می‌دانند. بر اساس کتیبه‌های یافت‌شده از زیگورات چغازنبیل خوزستان، در سال 1250 پیش از میلاد، پادشاه امپراتوری عیلام یعنی اونتاش گال، دستور ساخت این معبد را صادر کرد.

وی دستور داد تا در نزدیکی شهر شوش که در آن دوران رونق بسیاری داشت، شهری مذهبی و سلطنتی بنا کنند. اونتاش گال شخصاً محل ساخت این معبد را مشخص کرد. محل ساخت این معبد در کنار رودخانه دز و شوش قرار داشت و از نظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت بود. اقوام عیلامی، در آیین خود دو خدای ناپیریشا و این شوشینک را می‌پرستیدند. خداوند ناپیریشا خدای انسان و حامی امپراتور بود. خداوند این شوشینک نیز از شهر شوش محافظت می‌کرد. به همین خاطر اونتاش دستور داد تا دو معبد بزرگ برای هر یک از خدایان در این شهر مذهبی ساخته شود. از این دو معبد برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌شد.

نمایی دور از زیگورات چغازنبیل خوزستان

در این شهر سه حصار تودرتو به چشم می‌خورد. این حصارها در برابر هجوم دشمنان، از شهر محافظت می‌کردند. زیگورات چغازنبیل مجموعاً 7 دروازه دارد. در فاصله هر دو حصار نیز ساختمان‌های این شهر باستانی به چشم می‌خورند. در میان این ساختمان‌ها می‌توان به ساختمان‌های مسکونی، معابد، کاخ‌ها، اصطبل و سربازخانه اشاره کرد.

تاریخ کشف چغازنبیل | شروع رمزگشایی ها

بد نیست بدانید زمان کشف این بنای 4هزار ساله به حدود 80 سال قبل باز می‌گردد. در سال 1939، گروهی از اعضای شرکت نفت ایران و انگلیس مشغول بازدید هوایی از محوطه چغازنبیل بودند. آن‌ها از بالا متوجه تپه‌ای بزرگ می‌شوند که دورتادور آن دیوار کشیده شده است. در این تیم، اعضای زمین‌شناس نیز حضور داشتند. یکی از اعضای زمین‌شناس با نام برآون توانست چند تکه آجرنوشته از این منطقه جمع‌آوری کند. پس از آن، او این مسئله را به باستان‌شناسانی که در منطقه شوش مشغول به کار بودند گزارش داد.

نمایی از زیگورات چغازنبیل خوزستان

این موضوع توجه یکی از باستان‌شناسان فرانسوی را به خود جلب کرد. پس از آن در سال 1935، دو نفر از اعضای هیئت باستان‌شناسی فرانسه به این منطقه سفر کردند. آن‌ها پس از انجام بررسی‌های اولیه، کاوش دقیق را از سر گرفتند. کاوش در این منطقه تا چند دهه ادامه داشت. در نهایت چغازنبیل سر از خاک بیرون آورد و جهان را شگفت‌زده کرد.

آشنایی با چغازنبیل | سیر تا پیاز این شهر مذهبی

در دوران اونتاش، یکی از پادشاهان بزرگ عیلامی، شهری بزرگ با نام شهر اوتاش گال بنا شد. در میان این شهر، زیگوارتی عظیم به سبک زیگوارت‌های بین‌النهرین ایجاد کردند. مردم آشوری در آن دوران معابدی هرمی‌شکل برای عبادت بنا می‌کردند. اوتاش گال نیز دستور داد تا برای پرستش خدایان، یک معبد به سبک زیگورات در میان شهر اونتاش گال بنا کنند.

تصویری از زیگورات چغازنبیل خوزستان

این زیگورات یکی از مهم‌ترین و البته مرتفع‌ترین ابنیه تاریخی شهر باستانی اونتاش گال به حساب می‌آید. این زیگورات در 5 طبقه بنا شده است. پلان کلی زیگورات را به‌شکل مربع طراحی کرده‌اند. هر ضلع این مربع 105 متر طول دارد. دقیقاً همانند هرم، هرطبقه از این زیگورات در مقایسه با طبقه تحتانی ابعاد کوچک‌تری دارد. در نهایت طبقه آخر به یک اتاق کوچک ختم می‌شود که همان معبد اعلی است. ارتفاع قدیم این معبد 52 متر تخمین زده شده است که امروزه این عدد به 25 متر کاهش پیدا کرده. در حال حاضر فقط دو و نیم طبقه از این زیگورات عظیم از دست زوال تاریخ جان سالم به در برده است.

محله های چغازنبیل | اعجازی در شهرسازی ایرانی

زیگورات چغازنبیل دارای محله‌های متعددی بود. این مسئله در زمان خود یک نوع اعجاز به حساب می‌آمد. در ادامه شما را با محله‌‌های مختلف چغازنبیل آشنا خواهیم کرد.

  • محله شاهی

تصویری از محله ی شاهی زیگورات چغازنبیل خوزستان

همان طور که اشاره کردیم، این شهر دارای سه حصار است. بین حصار بیرونی و حصار میانی، محله شاهی قرار داشت. بناهایی که در این محدوده هستند شامل کاخ شماره دو، کاخ شماره سه، کاخ آرامگاه، واحد‌های مسکونی ساده، قبور پراکنده و معبدی خشتی می‌شوند. کاخ آرامگاه، پنج سردر آجری دارد. این آرامگاه دارای سه اتاق است و در ساخت آن از ملات، آجر و قیر طبیعی استفاده کرده‌اند. در کاوش‌های انجام‌شده، درهای مزین به شیشه‌های رنگی، تابلوهای تزیینی موزاییکی، حوضچه سنگی، نقاشی‌های دیواری، آجر‌های لعابدار منقوش و گل‌میخ‌های لعاب‌دار در این منطقه کشف شده است. این آثار در موزه‌هایی همانند ایران باستان به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • محله تمنوس

نمایی از محله تمنوس زیگورات چغازنبیل خوزستان

محله تمنوس بین حصار میانی تا حصار درونی قرار داشت. این محله را به‌نام محله تمنوس یا محله مقدس می‌شناختند. بسیاری از معابد در این محدوده قرار دارند. این معابد برای خدایان عیلامی، الهه‌ها و همچنین خدایان تمدن‌های دیگر احداث شده‌اند. تا امروز در این محله 10 معبد مختلف کشف شده است. در محله تمنوس، آجر‌نوشته‌هایی به‌دست‌آمده که بر اساس آن‌ها، هر معبد به یک خدای خاص اهدا شده است. نام خدایان نیز روی این آجرنوشته‌ها مشهود است. در میان معابد متعدد، برخی از آن‌ها نیمه‌کاره باقی مانده‌اند. بر اساس کتیبه‌ها، مرگ پادشاه دلیل نیمه‌کاره باقی‌ماندن این معابد است.

معماری دقیق و منحصر‌به‌فرد چغازنبیل | بنایی عظیم و شگفت‌انگیز

  • مهندسی ضد‌زلزله و سیل

زیگورات چغازنبیل یکی از معجزه‌های هنر معماری ایران به حساب می‌آید. درباره روش ساخت این بنا هنوز هم اطلاعات دقیقی در دست نیست. فقط این را می‌دانیم که ساخت زیگورات در دو مرحله انجام شده است. ابتدا یک شالوده بسیار بزرگ برای ساخت این معبد عظیم در نظر گرفتند. سپس طبقات مختلف را بر روی آن قرار دادند. این شالوده پس از 4هزار سال، هنوز هم پابرجا باقی مانده است. در این بنای خشتی خبری از جک‌های هیدرولیک ضدزلزله ژاپنی‌ها نیست؛ اما پس از صدها زلزله مهیب، هنوز هم آسیب جدی به آن وارد نشده است. این مسئله را می‌توان جزء اسرار عجیب مهندسی زیگورات چغازنبیل دانست. در آن دوران فقط از مصالح طبیعی همانند قیر، گچ، سنگ و چوب استفاده می‌کردند. با وجود این، زیگورات هزاران برابر مقاوم‌تر از ساختمان‌های امروزی است.

نمایی از روبه روی زیگورات چغازنبیل خوزستان

همچنین چغازنبیل در کنار رودخانه دز قرار داشت. این مسئله علاوه‌بر افزایش رطوبت هوا و خاک، معابد را در معرض سیل نیز قرار می‌داد. با وجود آنکه هنوز هم آب‌راه‌های این شهر مذهبی به‌صورت کامل کشف نشده است؛ اما بسیاری بر این باور هستند که در گذشته در این شهر سیستم کانال‌کشی بسیار حرفه‌ای وجود داشت. همه این‌ها را می‌توان نتیجه هنر و دانش ایرانیان دانست.

  • سازه‌های آبی هوشمند

زیگورات دارای ناودان بوده است. در بخش‌های مختلف زیگورات چغازنبیل از ناودان‌هایی سفالی استفاده کرده بودند. این ناودان‌ها آب باران را به بیرون هدایت می‌کردند. به این ترتیب آب باران به زیگورات آسیبی وارد نمی‌کرد. در هر‌یک از دیوارهای طبقه اول زیگورات، چهار ناودان وجود دارد. این ناودان‌ها مسیری مهندسی‌شده داشتند. آب این ناودان‌ها در نهایت به‌سمت یک سطح صاف هدایت می‌شد.

تصویری از سازه‌های آبی هوشمند زیگورات چغازنبیل

از آنجا نیز با کمک آبراهی سرپوشیده، آب را به مکان دیگری منتقل می‌کردند. متأسفانه این سیستم آسیب بسیاری دیده است؛ اما احتمالاً آب باران در نهایت از ناودان به‌سمت چاه‌های داخل حیاط هدایت می‌شد. در هر سمت طبقه دوم نیز دو ناودان به چشم می‌خورد. این ناودان‌ها به آبراه طبقه اول متصل می‌شدند. برای عایق‌سازی این آبراه‌ها و ناودان‌ها، از قیر و گچ استفاده شده است. بد نیست بدانید حتی در برخی قسمت‌ها برای اینکه از سقوط عمودی جلوگیری شود، مسیر را به‌صورت پلکانی طراحی کرده‌اند.

علاوه‌بر ناودان‌ها، در این شهر تاریخی سازه آبی بسیار پیچیده‌ای نیز وجود داشت. بسیاری این سازه را یک سیستم تصفیه‌خانه می‌دانند. این سیستم آب جمع‌شده باران را تصفیه می‌کرد. آب تصفیه‌شده از طریق کانال‌هایی کوچک به حوض‌های درون شهر جاری می‌شد.

  • نقشه‌کشی دقیق و مهندسی

تصویری از نقشه‌کشی دقیق و مهندسی زیگورات چغازنبیل

جالب است بدانید حدود 4هزار سال پیش، مهندسان و سازندگان این بنا، برای ساخت زیگورات یک نقشه مهندسی کامل داشتند. در وهله اول اینکه محل ساخت چغازنبیل زیگورات خوزستان با دقت بسیاری انتخاب شده است. این معبد را در نزدیکی رودخانه بنا کردند تا بتوانند به‌راحتی از آب رود استفاده کنند. هوای این منطقه بسیار مطلوب است. همچنین در گذشته این منطقه در نزدیکی شهر باستانی و مهم شوش قرار داشت. در ضمن زیگورات چغازنبیل خوزستان را روی تپه‌ای مرتفع بنا کرده‌اند. به این ترتیب از بروز سیلاب جلوگیری می‌شد. علاوه‌بر آن، دیوارهای بزرگ و قطور زیگورات، در مقابل سیلاب از آن مراقبت می‌کردند.

  • ظرافت در تزئین بناها

تصویری از نقشه‌کشی دقیق و مهندسی زیگورات چغازنبیل

جالب است بدانید اولین نمونه‌های شیشه‌گری ایران در چغازنبیل خوزستان یافت شده است. قدمت این آثار شیشه‌‌ای به حدود 2هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در این میان، مفتول‌هایی شیشه‌ای نیز یافت شده‌اند. گویا از این مفتول‌های شیشه‌ای در ساخت لولای‌ درب و پنجره معابد استفاده می‌کردند. همین مسئله ظرافت در تزئین بناهای تاریخی و همچنین دانش نحوه استفاده از مواد اولیه در تمدن عیلام را نشان می‌دهد.

کتیبه های چغازنبیل | نامه هایی برای آیندگان

دورتادور زیگورات به هر آجری که نگاه کنید، شاهد نوشته‌ای حکاکی‌شده خواهید بود. گویا سازندگان و مسئولان آن دوران تلاش داشتند تا نامه‌ای از خود به آیندگان برسانند. به‌صورت کلی در زیگورات چغازنبیل خوزستان، هزاران کتیبه و آجرنوشته مختلف وجود دارد. تا به امروز در این شهر باستانی حدود ۶هزار و ۵۰۰ قطعه آجرنوشته و کتیبه مختلف یافت شده است. باستان‌شناسان نام قدیم این شهر، سازنده و نوع مصالح استفاده‌شده در آن را از روی همین کتیبه‌ها متوجه شده‌اند. همه این آثار به زبان سنتی عیلامی هستند. در ادامه ترجمه متن یکی از کتیبه‌ها را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد:

«من اونتاش نپيريشا با آجرهای طلايی رنگ، نقره‌ای رنگ، سنگ‌های عقيق سياه، سنگ‌های سفيد و سنگ‌های… اين معبد مطبق را ساختم و به خدايان نپيريشا و این‌شوشینیک از محله مقدس هديه كردم. كسی كه آن را ويران كند و كسی كه آجرهای آن را منهدم كند، کسی كه طلا و نقره‌اش را، سنگ‌های عقيق سياه، سنگ‌های سفيد و سنگ‌های… و آجرهايش را بر دارد و به محل ديگری ببرد، باشد كه نفرين خدايان محله مقدس نپيريشا، اينشوشينک و كريريشا بر سرش نازل شود و باشد كه نسل او در زير خورشيد برچيده شود.»

معنی زیگورات | پله پله تا ملاقات خدا

شاید شما نیز از وجود نام‌های مختلف برای این معبد کمی سردرگم شده باشید. حتی ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که نام این بنا چغازنبیل است، پس چرا آن را زیگورات می‌نامند؟ زیگورات در حقیقت نوعی معماری مذهبی و آیینی است که در فلات ایران شهرت داشت. زیگورات را در زبان سومری با نام زیقورات و در زبان عیلامی با نام زیقورتو می‌شناسند. زیگورات ظاهری همانند یک برج قیفی‌شکل دارد. زیگورات معبدی طبقه طبقه است که انسان را به پروردگار خود نزدیک‌تر می‌کند. این نوع ابنیه در دوران آشوری و بابلی در منطقه بین‌النهرین گسترش پیدا کردند. در دوران عیلامی، زیگورات‌ به ایران راه پیدا کرد. به‌نوعی می‌توان گفت که زیگورات نمادی از عروج انسان به آسمان است. به همین خاطر معبد اصلی، در بخش بالای آن قرار دارد.

تصویری از زیگورات چغازنبیل خوزستان

با وجود آنکه از نظر کلی چغازنبیل نیز یک نوع زیگورات است؛ اما با زیگورات‌های دیگر کمی تفاوت دارد. در زیگورات‌های بین‌النهرین، هر طبقه بر روی طبقه تحتانی واقع شده است؛ اما در زیگورات چغازنبیل خوزستان، هر طبقه دارای یک شالوده منحصر‌به‌فرد است. به همین خاطر مقاومت بیشتری در مقایسه با زیگورات‌های قدیمی دارد. پس شاید به همین خاطر باشد که زیگورات چغازنبیل خوزستان در مقایسه با ابنیه دیگر، در برابر زلزله مقاومت بسیاری از خود نشان می‌دهد.

مراحل ساخت زیگورات چغازنبیل | قصه خشت‌خشت بنا

ساخت زیگورات در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول، زیگورات را روی سکویی مربعی‌شکل با اضلاع 105 متر بنا کردند. رواق‌ها که اتاق‌هایی باریک بودند نیز دورتادور حیاط قرار گرفتند. درب ورودی برخی اتاق‌ها در حیاط و برخی دیگر نیز خارج حیاط قرار داشت.

در مرحله دوم درب ورودی اتاق‌هایی که به حیاط مرکزی دسترسی داشتند، مسدود شدند. سپس سه طبقه خشتی در حیاط ایجاد شد. این طبقات، طبقات دوم، سوم و چهارم زیگورات را شکل دادند.

عکس قسمتی از چغازنبیل

بسیاری بر این باور هستند ساخت طبقات مختلف به این شکل کاملاً معنادار است. در طبقه چهارم، اتاقی بسیار کوچک با نام معبد ناپیریشا قرار دارد. این معبد بسیار کوچک است و آن را معبد اعلی یا همان کوکونوم می‌نامیدند. پس می‌توان نتیجه گرفت که معماران تلاش داشتند عروج انسان از زمین به آسمان را با این طراحی نشان دهند. البته متأسفانه معبد اعلی از بین رفته است و امروزه فقط می‌توانیم شاهد چند گل‌میخ و آجرهای لعابدار از آن باشیم.

بخش‌های مختلف زیگورات | تفکیک شهرسازی، هنر ایرانی

اگر به تصاویر هوایی زیگورات نگاه کنید، دورتادور آن چهار صحن اصلی وجود دارد. در ادامه هر صحن یا همان حیاط را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • حیاط شمال شرقی

این حیاط بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین حیاط زیگورات است. بر اساس اسناد تاریخی، این حیاط محل اجتماع مردم معمولی بوده است. سکویی با عنوان سکوی اجتماعات در این مکان قرار دارد. گویا از این پایه آجری برای نصب کتیبه، مجسمه و یا اعلام اخبار مختلف استفاده می‌کردند. البته برخی دیگر این سکوی آجری را یک ساعت خورشیدی می‌دانند. در این بخش سه سکوی مربع‌شکل مزین به آجرهایی لعاب‌دار و همچنین چاه دفع آب نیز وجود دارد.

  • حیاط شمال غربی

تصویری از بخش های مختلف چغازنبیل

در حیاط شمال غربی می‌توانیم شاهد پایه آجری مدور، چندین معبد و نیایشگاه، سکوی اهداء نذورات، دو حلقه چاه و کارگاه باشیم. بر اساس آجرنوشته‌ها، معابدی که در حیاط شمال غربی قرار دارند، متعلق به ناپيریشا، ایشنی کرب و کری‌ریشا هستند. این‌ها همه جزء الهه‌های مردم عیلام بودند. همچنین باید بدانید این معابد جزء مهم‌ترین معابد زیگورات به حساب می‌آمدند. معبد شوشینک و همچنین معبد کریریشا جزء تنها معابدی هستند که در تزئین نمای خارجی آن‌ها از آجر استفاده شده است. بر روی دیوارها، سکوها و همچنین ورودی هر دو معبد، آجرنوشته‌هایی یافت شده است که نشان می‌دهند این معابد به دست اونتاش ناپيریشا ساخته شده‌اند.

  • حیاط جنوب غربی

حیاط جنوب غربی در مقایسه با حیاط‌های دیگر کمی کوچک‌تر است. برخی بر این باورند که دسترسی به معبد اعلی از پلکانی که در این حیاط قرار دارد صورت می‌گرفت. در این حیاط نیز یک پایه آجری مدور در کنار سه نیایشگاه کوچک به چشم می‌خورد. از این نیایشگاه‌ها، آثاری با‌ارزش همانند دشنه‌های مفرغی، زره، پیکرهای با شمایل حیوان و آثاری دیگر یافت شده است.

  • حیاط جنوب شرقی

تصویری از بخش های مختلف چغازنبیل

حیاط جنوب شرقی به احتمال فراوان محل قربانی‌کردن حیوانات بوده است. در این صحن سکوهایی با خشت پخته و دارای شیب نسبتاً تند به چشم می‌خورد. این سکوها به‌صورت ردیفی در کنار هم قرار دارند. همچنین در میان حیاط یک خمره بزرگ در کف زمین جاسازی شده است. گویا مردم حین مراسم قربانی به تماشا می‌ایستادند و در نهایت خون حیوان را درون خمره می‌ریختند.

مجسمه‌های نگهبان زیگورات | محافظان شهر

در اطراف ورودی‌ها، مجسمه‌هایی حیوانات به چشم می‌خورد. این مجسمه‌ها به‌عنوان نگهبانان زیگورات هستند. یک مجسمه شیردال یا شیر عقاب و یک مجسمه گاو نر در کاوش‌های اخیر کشف شده است. این دو مجسمه جزء مهم‌ترین محافظان شهر به حساب می‌آمدند. مجسمه شیردال یا همان شیر عقاب در موزه هفت تپه قرار دارد. پس بهتر است بعد بازدید از معبد چغازنبیل، سری به موزه هفت تپه بزنید و از آن بازدید کنید. مجسمه گاو نر نیز در موزه ایران باستان تهران قرار دارد. نمونه‌هایی دیگر از مجسمه‌های محافظ را می‌توانیم در تخت جمشید نیز مشاهده کنیم.

امکانات رفاهی مجموعه چغازنبیل | بررسی امکانات محوطه تاریخی

تصویری از زیگورات چغازنبیل

  • سرویس بهداشتی؛
  • آبسردکن؛
  • پارکینگ خودرو؛
  • نمازخانه.

توصیه‌های مهم برای بازدید از چغازنبیل | گامی برای حفظ آثار باستانی

نمایی از اثار باستانی زیگورات خوزشتان

  • چغازنبیل یک اثر تاریخی است که نام آن در لیست فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد. پس باید بدانید این اثر نه به ایران بلکه به تمام جهان تعلق دارد. پس باید از هرگونه آسیب به آن جلوگیری کنیم.
  • برای تهیه بلیت می‌توانید به‌صورت اینترنتی اقدام کنید.
  • در محوطه و نزدیکی چغازنبیل، بوفه یا سوپرمارکت وجود ندارد، پس آب و مواد خوراکی همراه داشته باشید.
  • به‌هیچ‌وجه در محوطه این شهر تاریخی زباله نریزید. حتی اگر زباله‌ای روی زمین مشاهده کردید، آن را همراه خود ببرید و درون سطل زباله بیندازید.
  • استعمال دخانیات در تمامی بخش‌های محوطه تاریخی چغازنبیل ممنوع است.
  • ورود با کفش پاشنه آهنی و میخی به محوطه ممنوع است. این نوع کفش‌ها ممکن است به این اثر تاریخی آسیب برسانند.
  • در صورت بروز بارندگی، حداقل 12 ساعت و حداکثر 24 ساعت پس از باران، بازدید از مجموعه ممنوع خواهد بود. این کار برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به کفپوش آجری معبد انجام می‌شود.
  • فیلم‌برداری و عکاسی حرفه‌ای همراه با تجهیزات خاص همانند پایه دوربین، فلاش یا وسایل فیلم‌برداری هوایی، فقط با اخذ مجوز رسمی و کتبی از اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و همچنین مدیریت پایگاه جهانی چغازنبیل امکان‌پذیر خواهد بود.
  • در محوطه می‌توانید از سرویس بهداشتی، نمازخانه و همچنین آبسردکن استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید ازچغازنبیل | سفری به عمق تاریخ

تصویری از بخ های مختلف داخل مجموعه باستانی زیگورات

زیگورات در میان دشتی وسیع در جنوب ایران قرار دارد. به همین خاطر تابش مستقیم آفتاب در 6 ماه اول سال ممکن است آزاردهنده باشد. از‌این‌رو می‌توان گفت که بهترین زمان بازدید از زیگورات چغازنبیل ، شش ماه دوم سال است. از اواسط پاییز، هوا خنک‌تر می‌شود. همچنین زاویه تابش آفتاب نیز مایل‌تر خواهد بود. از‌این‌رو پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید از این محوطه تاریخی است. البته در نظر داشته باشید هوای منطقه تا اواسط فروردین‌ماه نیز مطبوع است. پس می‌توانید بازدید از این شهر تاریخی را در برنامه سفرهای نوروزی خود قرار دهید.

اقامت در اطراف چغازنبیل | تجربه اقامت در دوران عیلامی

در صورتی که قصد داشته باشید در نزدیکی چغازنبیل خوزستان اقامت کنید، می‌توانید سری به این اقامتگاه‌ها بزنید:

  • اقامتگاه بومگردی احمد: شوش، روستای خماط.
  • اقامتگاه بومگردی ابوعلی: شوش، دانیال، هفت تپه، روستای خماط، ۲کیلومتری چغازنبیل.
  • اقامتگاه بومگردی دورانتاش یا همان اهورا دانیا: شوش، فلکه یا زهرا، خیابان حرم، روبه‌روی درب موزه، کوچه شهید سوهانی.
  • اقامتگاه بومگردی آوان: شوش، منطقه هفت تپه، کوی آوان، پلاک ۷.

جاهای دیدنی نزدیک به چغازنبیل | معرفی جاذبه های گردشگری دیگر

  • روستای هفت تپه؛
  • موزه هفت تپه؛
  • روستای خماط.

مسیر دسترسی به چغازنبیل | سفری به دل تاریخ

برای دسترسی به چغازنبیل، دو مسیر مختلف وجود دارد. شما می‌توانید شوشتر یا شوش را مبداء حرکت خود قرار دهید. بسیاری معبد چغازنبیل را یکی از جاهای دیدنی شوش می‌دانند. به همین خاطر مسیر خود را از شوش آغاز می‌کنند. از شوشتر تا معبد چغازنبیل 65 کیلومتر معادل 1 ساعت فاصله است. مسیر را می‌توانید به‌صورت مستقیم به‌سمت غرب و شهرک شهید بهشتی نی‌آباد ادامه دهید تا به معبد چغازنبیل برسید. از شوش تا معبد چغازنبیل نیز حدود 42 کیلومتر معادل 40 دقیقه فاصله است. در این مسیر باید ابتدا به‌سمت جنوب حرکت کنید و از سه‌راهی حسین‌آباد به‌سمت شرق مسیر را ادامه دهید.

قیمت بلیط ورودی۵هزار تومان
هزینه بازدید از موزه هفت تپه۴هزار تومان
ساعات بازدید6 ماه اول سال ۸:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰
6 ماه دوم سال ۸:۳۰ صبح ۱۷
روزهای تعطیل مجموعهروزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه، سوگواری تاسوعا و عاشورا ، ۲۸ صفر رحلت نبی اکرم، شهادت امام رضا، شهادت حضرت فاطمه
آدرس وب سایتtchoghazanbil.com
آدرس۴۲کیلومتری جنوب شرق شوش در استان خوزستان

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، به نظر شما چه مسئله‌ای باعث شده تا زیگورات چغازنبیل خوزستان خالی از سکنه شود؟ آیا یک بلای طبیعی عامل این اتفاق است؟ یا اینکه مردم شهر قتل‌عام شده‌اند؟ آیا شما نیز در بازدید از جاهای دیدنی تاریخی به فکر سرگذشت مردم آن شهر می‌افتید؟ در سفر به جنوب غرب ایران، علاوه بر معبد چغازنبیل از کدام شهرها می‌خواهید بازدید کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

زیگورات در فاصله 42 کیلومتری جنوب‌شرق شوش و فاصله 65 کیلومتری غرب شوشتر قرار دارد.

هزینه ورودی به این معبد 5هزار تومان است.

ساعت کار 6 ماه اول سال ۸:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ | 6 ماه دوم سال ۸:۳۰ صبح ۱۷ است.

روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه، سوگواری تاسوعا و عاشورا ، ۲۸ صفر رحلت نبی اکرم، شهادت امام رضا، شهادت حضرت فاطمه مجموعه تعطیل است.

بله، این مجموعه دارای پارکینگ اختصاصی است.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. آندیا می گوید

    درود البته از اثر پای کودک ایلامی بر روی سنگ فرش چغازنیبل و همچنین وجود جای پای شیر بر روی سنگفرش جغازنبیل چیزی ننوشتید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بابت نظرتون ممنونیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.