فرق بلیط سیستمی و چارتر چیست؟ کدام را بخریم؟

0

فرق بلیط سیستمی و چارتر چیست؟ این پرسشی است که اغلب اوقات افراد موقع خرید بلیط هواپیما با آن مواجه می‌شوند. البته افرادی که کثیرالسفر هستند و به عبارتی همیشه در حال سفر با هواپیما، به‌خوبی می‌دانند که فرق این دو نوع بلیط چیست. اینجا روی صحبت ما با آن‌هایی است که نام‌های مختلف بلیط سرگردانشان کرده و البته چیزهایی شنیده‌اند که نمی‌دانند صحت دارد یا نه. پس همراه ما باشید و تا انتهای این مطلب بیایید تا با شما درباره تفاوت بلیط چارتر و سیستمی صحبت کنیم.

تعریف بلیط چارتر | مزایا و دردسرهایش

تعریف بلیط چارتر | مزایا و دردسرهایش

تا همین چند سال پیش، باور عموم مردم بر این بود که بلیط چارتر ارزان‌تر از بلیط سیستمی است. البته حق هم داشتند؛ چرا که همیشه می‌توانستند بلیط چارتری را ارزان‌تر گیر بیاورند. اما این روزها این اتفاق قطعیت صددرصدی ندارد؛ یعنی بعضی از روزهای سال می‌شود که حتی بلیط چارتر از بلیط سیستمی گران‌تر فروخته می‌شود. برای اینکه دلیل این اتفاق را بدانیم، اجازه دهید چند گام عقب‌تر برویم و کارمان را با توضیح بلیط چارتر شروع کنیم.

گاهی اوقات، برخی آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی، همه یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را پیش‌خرید می‌کنند. این صندلی‌ها را اصطلاحاً چارتر می‌نامند و به شرکتی که این کار را انجام داده، چارترکننده یا گارانتی‌کننده می‌گویند. در روزهای معمولی سال که میزان پروازها کم است، گاهی بلیط‌ها روی دست چارترکننده می‌ماند و برای فروش بیشتر و جلوگیری از ضرر مالی، تا حد ممکن قیمت آن را کاهش می‌دهد. برای همین هم هست که بلیط چارتر ارزان‌تر از سیستمی می‌شود. البته این سکه یک روی دیگر هم دارد و آن اینکه در روزهایی که پیک سفر هستند، چارترکننده می‌تواند بلیط‌ها را حتی گران‌تر از نرخ معمول بازار بفروشد.

قیمت بلیط | اولین و مهم‌ترین فرق بلیط چارتر و سیستمی‌

یکی از پررنگ‌ترین تفاوت های بلیط چارتر و سیستمی در قیمت آن است. این تفاوت قیمت، هم به زمان سفر بستگی دارد و هم به نوع مسافر. در ادامه برایتان بیشتر توضیح می‌دهیم.

قیمت بلیط هواپیما بر اساس زمان سفر | تفاوت آشکار بلیط سیستمی و چارتر

با توضیحات بالا، مهم‌ترین تفاوت بلیط چارتری و سیستمی را می‌توان ثابت‌بودن قیمت بلیط سیستمی و متغیر بودن بلیط چارتر دانست. آن‌هایی که در سفر خبره هستند می‌دانند که در روزهای شلوغ، سراغ بلیط سیستمی بروند و دور بلیط چارتر را خط بکشند. از طرف دیگر در برخی روزها بلیط و هتل هم‌زمان چارتر می‌شوند و شما برای خرید بلیط مجبور می‌شوید هزینه حداقل یک شب اقامت در هتل را هم بپردازید. گاهی مواقع هم بلیط‌ها به‌صورت رفت‌وبرگشت به فروش می‌رسند و مسافران بدون اینکه ضرورتی داشته باشد، مجبور می‌شوند هر دو را بخرند تا کارشان راه بیفتد. هر چند همه این اتفاق‌ها درباره قیمت بلیط هواپیما غیراخلاقی است؛ اما در برخی اوقات پیش می‌آید.

قیمت بلیط هواپیما بر اساس سن مسافر | فرق دیگر بلیط سیستمی و چارتر

حتماً می‌دانید که قیمت بلیط سیستمی را شرکت هواپیمایی مشخص می‌کند. این بلیط در کلاس‌های مختلف عرضه می‌شود و معمولاً قیمت ثابت و مشخصی دارد. شرکت‌های هواپیمایی برای رفاه خانواده‌ها قوانینی برای کودکان مشخص کرده‌اند. برای مثال نوزادان تا دو سالگی فقط باید هزینه بیمه سفر را بپردازند که مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵درصد هزینه کل بلیط است و کودکان دو تا دوازده سال، بین ۵۰ تا ۸۵درصد هزینه کل بلیط را می‌پردازند. میزان ۱۵ تا ۵۰درصد تخفیف در شرکت‌های مختلف هواپیمایی متفاوت است. برای اطلاع از نرخ دقیق، می‌توانید جزئیات و توضیحات مربوط به هر بلیط را قبل از تهیه آن بخوانید.

موضوع تخفیف قیمت برای کودکان، در بلیط چارتر وجود ندارد. شما در زمان تهیه بلیط چارتر، قیمت کامل صندلی را می‌پردازید؛ پس فرقی نمی‌کند کودک دوساله همراهتان باشد یا سالمند نود ساله؛ در هر صورت مبلغ کامل را باید پرداخت کنید.

در این مقاله می‌خوانید: قیمت بلیط هواپیما چطور تعیین می‌شود؟

دردسرهای کنسلی بلیط | تفاوت بسیار تلخ بلیط چارتر و سیستمی

دردسرهای کنسلی بلیط | تفاوت بسیار تلخ بلیط چارتر و سیستمی

حتماً برای شما هم پیش آمده است که برای سفری برنامه بریزید و به هر دلیلی مجبور شوید آن را کنسل کنید. در چنین مواقعی است که تفاوت بلیط سیستمی و چارتر مشخص‌تر از قبل می‌شود. در اکثر مواقع شما نمی‌توانید بلیط چارتر را کنسل کنید و اگر مجبور به این کار شدید، همه آنچه هزینه کرده‌اید به‌عنوان خسارت از شما کسر می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی برای کنسل کردن بلیط سیستمی قوانینی مشخص کرده‌اند و با توجه به آن، هنگام لغو سفر، مبلغی از بلیط را به شما باز می‌گردانند.

این روزها برخی شرکت‌های چارترکننده هم برخی بلیط‌ها را قابل استرداد می کنند. البته گاهی مبلغ بلیط به شما برگردانده نمی‌شود و در حساب کاربری‌تان باقی می‌ماند. در خریدهای بعدی شما می‌توانید با آن پول، بلیط دیگری تهیه کنید. اینکه شرکت گارانتی‌کننده قصد دارد بلیط را قابل استرداد کند یا نه، در قوانین مربوط به بلیط درج می‌شود. برای همین  هم هست که تأکید داریم قبل از نهایی‌کردن خریدتان، حتماً قوانین مربوط به بلیط را از بخش جرئیات یا پرسش‌و‌پاسخ پایین همان صفحه مطالعه کنید.

چند نکته مهم برای تهیه بلیط چارتر | خریدی امن و راحت

چند نکته مهم برای تهیه بلیط چارتر

حالا که فرق بلیط سیستمی و چارتر را دانستید، به این چند نکته توجه کنید تا دچار ضرر نشوید:

  • همیشه برای سفرتان برنامه بریزید. این موضوع را در زمان پیک سفر مثل عید نوروز یا تعطیلات چند روزه در نظر بگیرید تا مجبور به خرید بلیط با قیمت گزاف نشوید. 
  • اگر از سفرتان خیلی مطمئن نیستید، سراغ بلیط چارتر نروید تا هزینه کنسلی بلیط به جیبتان بازگردد.
  • به قول قدیمی‌ها، هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست؛ پس گول شرکت‌های تقلبی را نخورید و برای خرید بلیط هواپیما هر چند گران‌تر، سراغ سایت‌ها، آژانس‌ها و شرکت‌های معتبر بروید.
  • پس از تهیه هر نوع بلیطی و مخصوصاً بلیط چارتر، سعی کنید خودتان را سر وقت به فرودگاه برسانید؛ در غیر این صورت بلیطتان را از دست می‌دهید و در برخی مواقع مشمول افراد جامانده از پرواز نمی‌شوید تا خسارتی دریافت کنید.

در این نوشته از ره بال آسمان با شما درباره تفاوت بلیط چارتر و سیستمی صحبت کردیم. امیدواریم مطالبی که گفتیم برایتان راهگشا باشد. در نهایت از شما می‌خواهیم اگر تجربه یا خاطره‌ای از انواع بلیط سیستمی و چارتر دارید، برای ما در بخش نظرات بنویسید.

اگر در مواقع پیک سفر نیستید، معمولاً بلیط‌های چارتر و لحظه‌آخر از نظر قیمت به‌صرفه‌تر هستند. در غیر این صورت حتماً سراغ بلیط سیستمی بروید.

به‌عنوان پیش‌فرض، اکثر بلیط‌های چارتر غیرقابل استرداد هستند؛ مگر اینکه شرکت گارانتی‌کننده مسئولیت این موضوع را بپذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.