راهنمای دریافت گواهینامه بین المللی فوری + [شرایط، مدارک، قیمت]

0

گواهینامه بین المللی (IDP = International Driving Permit) به کار همه کسانی می‌آید که می‌خواهند در سفرهای خارج از کشور، خودشان پشت فرمان بنشینند. به قولی این دسته از اهالی سفر می‌خواهند یا با خودروی شخصیِ خودشان به خارج از کشور سفر کنند یا قصد دارند در آنجا ماشین اجاره کنند. در هر دو حالت باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشند. ما در این مقاله می‌خواهیم از صفر تا صد دریافت گواهینامه بین المللی را با زبانی ساده شرح دهیم. شما در پایان این مقاله، درباره همه شرایط، مدارک، قیمت و هزینه‌های گرفتن گواهینامه بین المللی تسلط کافی خواهید داشت. پس چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را در اختیار ما قرار دهید. قول می‌دهیم به دانسته‌هایتان اضافه شود 😊.

گواهینامه بین المللی چیست و چه تفاوتی با گواهینامه ملی دارد؟

گواهینامه بین المللی چیست و چه تفاوتی با گواهینامه ملی دارد؟

گواهینامه بین‌المللی سندی است که با وجود آن شما می‌توانید در بیش از ۱۹۶ کشور دنیا با وسایل نقلیه موتوری رانندگی کنید. اولین شرط برای اقدام به دریافت گواهینامه بین‌المللی آن است که گواهینامه ملی نیز داشته باشید؛ بنابراین، اگر گواهینامه ایرانی ندارید، باید قید اقدام برای دریافت گواهینامه بین‌المللی را بزنید. 

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی کجاست؟

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی کجاست؟

با اینکه گواهینامه ملی زیر نظر راهنمایی‌رانندگی صادر می‌شود؛ اما صادرکننده گواهینامه بین المللی، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی است. تعداد کشورهایی که عضو این سازمان جهانی هستند شامل ۱۹۶ کشور می‌شود و ایران یکی از این کشورهاست. با این حساب، هر شخصی که کشورش در لیست این ۱۹۶ عضو باشد می‌تواند با گواهینامه بین‌المللی خود در تمام کشورهای عضو این سازمان رانندگی کند.

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی در ایران

در حال حاضر سازمان جهانی اتومبیل‌رانی در تمام استان‌های کشور، نمایندگی دارد؛ یعنی اگر می‌خواهید برای دریافت حضوری گواهینامه بین المللی از شهرهایی مانند مشهد و شیراز اقدام کنید، نیازی نیست به تهران بروید؛ کافی است آدرس سازمان اتومبیل‌رانی شهر خود را در گوگل جست‌وجو کنید.

کدام کشورها گواهینامه بین‌المللی را قبول دارند؟

کدام کشورها گواهینامه بین‌المللی را قبول دارند؟

در میان این همه بگیر و ببند دریافت گواهینامه بین‌المللی بهتر است در ابتدا نگاهی به لیستی از کشورهایی بیندازیم که گواهینامه بین‌المللی را قبول دارند. یک لحظه تصور کنید شما زمان و هزینه خود را برای دریافت مجوز رانندگی در خارج از کشور صرف می‌کنید، بعد در نهایت متوجه می‌شوید کشور مقصدتان اصلاً گواهینامه بین‌المللی را قبول ندارد. پس برای پیشگیری از این اتفاق، عکس زیر را ببینید و کشور مقصدتان را در آن بیابید. اگر نام کشور مقصدتان در این لیست نیست، برای دریافت گواهینامه بین‌المللی قدم از قدم برندارید.

 

کشورهای پذیرنده گواهینامه

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی کدام‌اند؟

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی کدام‌اند؟

در ادامه لیستی از مدارکی را آورده‌ایم که عیناً در سایت سازمان اتومبیل‌رانی آمده است:

  1. اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک‌ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه‌ساله؛
  2. یک قطعه عکس تمام‌رخ ۴×۳ (بدون کلاه، عینک و لباس فرم. برای بانوان محترم حجاب اسلامی الزامی است)؛
  3. گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبربودن)؛
  4. اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه؛
  5. تکمیل فرم درخواست دریافت گواهینامه بین‌المللی؛
  6. پرداخت هزینه‌های اعلام‌شده؛
  7. صدور مجوز رانندگی بین‌المللی فقط برای شخص متقاضی.

تبصره های دریافت گواهینامه بین المللی

تبصره: در صورتی که متقاضی برای دریافت، حضور نداشته باشد، فقط افراد زیر مجاز به دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی برای متقاضی هستند:

  • بستگان درجه یک با ارائه اصل سند شناسایی عکس‌دار (شناسنامه و کارت ملی)؛
  • وکیل قانونی متقاضی با ارائه اصل وکالت‌نامه و کارت شناسایی معتبر.

اگر قبل از اقدام به دریافت گواهینامه بین‌المللی تغییری در نام و یا نام خانوادگی خود اعمال کرده‌اید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هرگونه تغییر در نام یا نام خانوادگی مستلزم تعویض گواهینامه ملی است. در چنین شرایطی فرد متقاضی باید یا گواهینامه خود را تعویض کند یا تاییدیه تغییر نام خود در سیستم اداره راهنمایی و رانندگی را به کانون ارائه دهد. این تاییدیه باید در سربرگ آن اداره، با امضا و مهر سرهنگ و ممهور به مهر اداره راهنمایی و رانندگی باشد.
  • در صورت حذف پسوند یا پیشوند از نام خانوادگی، فرد متقاضی می‌تواند با ارائه شناسنامه خود (صفحه توضیحات) به انضمام اصل یا تصویر گذرنامه که تغییرات در آن اعمال شده است در خصوص دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی اقدام کند.

آیا تمدید گواهینامه بین‌المللی شدنی است؟ چه مدارکی لازم دارد؟

آیا تمدید گواهینامه بین‌المللی شدنی است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: خیر. تمدید گواهینامه بین‌المللی هرگز انجام نمی‌شود. اگر اعتبار گواهینامه شما رو به اتمام است، دوباره باید از صفر برای دریافت مجوز رانندگی در خارج از کشور اقدام کنید.

ثبت نام آنلاین و حضوری برای دریافت مجوز رانندگی در خارج از کشور چه تفاوتی دارند؟

برای دریافت گواهینامه بین‌الملی دو راه پیش رویتان هست. یکی اینکه حضوری به دفاتر منتخب مراجعه کرده و دیگر آنکه به‌صورت آنلاین اقدام کنید که هر کدام فواید و معایبی دارد. در ادامه همه را برایتان توضیح خواهیم داد.

  • ثبت نام آنلاینثبت نام آنلاین

امروزه می‌توانید برای «دریافت گواهینامه بین المللی آنلاین» هم اقدام کنید. همان طور که در تصویر بالا هم می‌بینید، مدت زمان صدور گواهینامه بین المللی در روش آنلاین، ۳ تا ۷ روز کاری طول می‌کشد. برای ثبت نام آنلاین دریافت مجوز رانندگی در خارج از کشور، باید از طریق سایت idp.taci.ir اقدام کنید. در روال ثبت نام آنلاین، باید گام به گام مطابق با درخواست سایت، اطلاعات شناسایی خود را وارد و مدارک لازم را روی سایت بارگذاری کنید. در نهایت، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. در صورتی که مشکلی وجود نباشد، نهایتاً بعد از ۷ روز کاری گواهینامه بین‌المللی به آدرس شما ارسال می‌شود.

  • ثبت نام حضوریثبت نام حضوری

در روش حضوری برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید به یکی از نمایندگی‌های معتبر سازمان جهانی اتومبیل‌رانی بروید. در این روش با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه‌های مصوب، گواهینامه شما به‌صورت فوری صادر می‌شود‌.

مدت اعتبار گواهینامه بین المللی چند سال است؟

مدت اعتبار گواهینامه بین المللی چند سال است؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، مدت اعتبار گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله (تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۶۸ وین) و سه‌ساله (تحت کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۶۸ وین) است. مهم‌ترین تفاوت اعتبار گواهینامه یک‌ساله و سه‌ساله در هزینه و تعداد کشوری است که می‌توان در آن رانندگی کرد. طبیعی است که اگر به دنبال دریافت گواهینامه بین المللی با اعتبار سه ساله باشید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین کسانی که طرح سه‌ساله را انتخاب می‌کنند، در کشورهای بیشتری اجازه رانندگی دارند.

اعتبار گواهینامه بین المللی

ناگفته نماند، برای دریافت گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله، گواهینامه ملی شما باید حداقل ۳۳ روز اعتبار داشته باشد. از طرفی، اگر قصد دریافت گواهینامه بین‌المللی سه‌ساله را دارید، گواهینامه ملی شما حداقل باید ۳ سال اعتبار داشته باشد.

شباهت هر دوی این طرح‌ها با هم در این است که هر دو معادل ترجمه گواهینامه پایه یک، دو، سه یا موتور سیکلت‌اند. هر دو نوع گواهینامه علاوه بر زبان فارسی، به ۷ زبان زنده دنیا یعنی انگلیسی، آلمانی، روسی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی و چینی ترجمه شده‌اند. همچنین هر دو نوع گواهینامه در داخل کشور صادرکننده فاقد اعتبار هستند. برای همین در ایران فقط می‌توانید با گواهینامه ملی خود رانندگی کنید.

هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

هزینه‌های صدور گواهینامه بین‌المللی فقط به ترجمه گواهینامه یک‌ساله موتور و یا ماشین و نیز ترجمه گواهینامه سه‌ساله موتور و یا ماشین تعلق می‌گیرد. برای اطلاع دقیق از رقم‌ها، به سایت سازمان جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید.

نکاتی درباره دریافت گواهینامه بین‌المللی

نکاتی درباره دریافت گواهینامه بین‌المللی

  • قوانین کشور مقصد را درباره گواهینامه بین‌المللی مطالعه کنید؛ مثلاً در امارات فقط می‌توانید با خودروی اجاره‌ای رانندگی کنید؛
  • امارات، استرالیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا قوانین سختگیرانه درباره گواهینامه بین‌المللی دارند. در این کشورها بهتر است گواهینامه ملی خود را هم همراه داشته باشید؛
  • در صورت گم‌کردن گواهینامه بین‌المللی دارای اعتبار، می‌توانید برای اخذ المثنی آن اقدام کنید؛
  • صدور گواهینامه بین المللی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به این شیوه صورت می‌گیرد که در همان کشور متناسب با نوع ویزای خود باید اقدام کنند.

گواهینامه بین المللی

از سیر تا پیاز گرفتن گواهینامه بین‌المللی را در این نوشته با هم مرور کردیم. درباره شرایط، مدارک لازم و هزینه‌ها گفتیم و نیم‌نگاهی هم به استثناءها و تبصره‌ها انداختیم. اگر شما هم علاقه‌مند به رانندگی در هر کجای این کره خاکی هستید و هنوز ابهاماتی در ذهن خود دارید، آن‌ها را در بخش نظرات مقاله بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید. می‌خواهیم با کمک شما این مقاله را به‌عنوان یک مرجع در میان سفردوستان دست‌به‌دست کنیم.

در ادامه، مطالعه این مقالات را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کاپوتاژ ماشین
دریافت پلاک بین المللی برای سفرهای خارجی

چند خطر بزرگ که در سفر جاده ای شما را تهدید می‌کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.