مکان های تاریخی تهران |  نمادی از اصالت و قدمت پایتخت

0

تهران یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است که تاریخی پر فراز و نشیب را از سر گذرانده است. این شهر در سال‌های متمادی شاهدی بر دوره‌های مختلف تاریخی بوده و بخش مهمی از تاریخ ایران در آن رقم خورده است. از قصه‌ها و داستان‌ها و شخصیت‌های تاریخی تأثیرگذار در تهران که بگذریم، به خیابان‌ها و بناهای تاریخی مهمی می‌رسیم که یادگاری از دوران پیشین هستند. مکان های تاریخی تهران در دل شهری مدرن و پیشرفته، رنگ‌وبوی خاصی به شهر می‌دهند و پیوندی میان حال و گذشته ایجاد می‌کنند. در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان ما می‌خواهیم به جاذبه های تاریخی تهران سفر کنیم. اگر به تاریخ علاقه‌مندید و از گشت‌وگذار در بناهای تاریخی لذت می‌برید، همین الآن چمدانتان را ببندید و در این ماجراجویی هیجان‌انگیز با ما همراه شوید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

اگر نگاهی به راهنمای سفر تهران بیندازید، کاخ گلستان را میان چند جاذبه گردشگری بالای لیست پیدا می‌کنید. کاخ موزه گلستان یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی تهران در بخش مرکزی پایتخت است. این کاخ از چندین و چند تالار و عمارت همچون شمس العماره، تالار سلام، تالار آیینه، کاخ ابیض، تخت مرمر و… تشکیل شده است. فضای بیرونی کاخ نیز مزین به درختان خوش‌قدوقامت و کاج‌های همیشه‌سبز است.

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان به‌لطف معماری هوشمندانه و چشم‌نواز و تزئینات هنرمندانه‌اش، به یکی از بهترین لوکیشن های عکاسی تهران تبدیل شده است. اگرچه این عمارت سلطنتی محل سکونت شاهان قاجار بوده؛ اما بر اساس اسناد تاریخی ساخت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد.

تصویری از کاخ گلستان

این ارگ تماشایی حدود 4 قرن قدمت دارد و یکی از باشکوه‌ترین مکان های تاریخی تهران به شمار می‌رود. مجموعه گلستان در سال 1392 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرساستان تهران، شهر تهران، منطقه 12، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ
تلفن مستقیم روابط عمومی02133956662
تلفن داخلی02133113335 داخلی 165
نمابر2133111811(98+)
ایمیلGolestanPalace@mcth.ir
ساعت بازدیددر نیمه اول سال از ساعت 9:30 صبح تا ۶:30 عصر
در نیمه دوم سال از ساعت  9 صبح تا 6:30 عصر
ایام تعطیلتاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام صادق (ع) ، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت حضرت علی (ع)
ساعات بازدید در ماه مبارک رمضان09:30 صبح تا ۵:30 عصر و فروش بلیت تا ۴:30 عصر
هزینه بازدیدهزینه بازدید از بخش‌های مختلف متفاوت است.
وب‌سایت کاخ گلستانhttp://www.golestanpalace.ir

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد از دیگر جاذبه های تاریخی تهران است که آخرین پادشاهان ایران در آن روزگار گذرانده‌اند. مجموعه سعدآباد حکم اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجار و پهلوی را داشت که در زمان قاجار ساخته شد. سپس در دوران پهلوی تغییراتی در این مجموعه ایجاد شد و ضمن مرمت و بازسازی بناها، بخش‌هایی به آن اضافه یا از آن کم شد.

کاخ سعدآباد تهران

معماری تلفیقی زیبای عمارت‌های سعدآباد در کنار باغ‌های سرسبز و پوشیده از درخت آن سبب شده تا این مجموعه همچون نگینی میان مکان های تاریخی تهران بدرخشد. در مجموعه سعدآباد 18 کاخ کوچک و بزرگ دیده می‌شود که امروزه تغییر کاربری داده‌اند و بخش زیادی از آن‌ها به موزه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

تصویری از کاخ سعدآباد

سعدآباد با وسعت 110 هکتار از شمال با کوه‌های البرز، از جنوب با تجریش، از شرق با گلاب‌دره و از غرب با ولنجک همسایه است. کاخ سبز، کاخ سفید، موزه برادران امیدوار، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه آب و موزه مردم شناسی تنها بخش کوچکی از این مجموعه پهناور است.

تصویری از کاخ سعدآباد تهران

مجموعه سعدآباد یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تهران در تمامی فصول سال است. در حقیقت این موزه در هر فصل تصویری جادویی مقابل چشمانتان قرار می‌دهد که همیشه برایتان تازگی دارد.

هزینه بازدیدورودی 5هزار تومن
هزینه بازدید از هر مجموعه جداگانه دریافت می‌شود
شماره تماس02122752031
ساعات بازدیداز ساعت  9 صبح تا 6:45 عصر، فروش بلیت تا ساعت ۵ عصر
روزهای تعطیل14 خرداد، 21 رمضان، 25شوال ، 9 و 10 محرم (تاسوعا و عاشورای حسینی)، 28 صفر
وب‌سایتsadmu.ir
آدرستهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران از دیگر موزه های تهران است که ساختمان ابتدایی آن به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است. در گذشته نیاوران جایی در محدوده جاهای دیدنی اطراف تهران و در نزدیکی روستای «گرده وی» قرار داشت. در حوالی این روستا نیزاری وسیع جا خوش کرده بود که به دلیل نزدیکی به کوه، آب‌وهوای مطبوعی داشت. ازاین‌رو فتحعلی‌شاه دستور ساخت باغ و عمارتی کوچک را اطراف این نیزار داد.

کاخ نیاوران تهران

باغ و عمارت ییلاقی فتحعلی‌شاه به «نی آوران» شهرت یافت که اکنون ما آن را با نام نیاوران می‌شناسیم. سپس محمدشاه بنایی کوچک به باغ اضافه کرد و پس از او نیز ناصرالدین‌شاه دستور ساخت کاخ صاحبقرانیه را داد.

تصویری از کاخ نیاوران

ساختمان قدیمی کاخ نیاوران در سال 1337 به فرمان محمدرضاشاه تخریب شد و ساختمان امروزی جای آن را گرفت. کاخ اختصاصی، موزه حوض‌خانه، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحب‌قرانیه و موزه خودروهای اختصاصی از بخش‌های مختلف نیاوران است که پس از انقلاب تبدیل به موزه شده‌اند. در جای‌جای این موزه، آثار تاریخی و فرهنگی دیده می‌شود که یادآور فرهنگ معاصر ایران است.

آدرستهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران
شماره تماس02122282012
ساعات بازدیددر شش ماه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر
در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر
هزینه ورودی باغدر سال ۱۳۹۹: ۵هزار تومان
هزینه بلیت کاخ اختصاصی نیاوراندر سال ۱۳۹۹: ۵هزار تومان
هزینه بلیت موزه جهان نمادر سال ۱۳۹۹: ۴هزار تومان
هزینه بلیت کوشک احمدشاهیدر سال ۱۳۹۹: ۴هزار تومان
هزینه بلیت کتابخانه اختصاصیدر سال ۱۳۹۹: ۴هزار تومان

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران گنجینه‌ای ارزشمند در پایتخت است که شامل دو ساختمان مجزا با نام موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی می‌شود. اگر می‌خواهید به یکی از غنی‌ترین مکان های تاریخی تهران سفر کنید و از آثار پارینه‌سنگی گرفته تا اشیای تاریخی دوران اسلامی و دستاوردهای فناوری ایران دیدن کنید، موزه ملی ایران را از یاد نبرید.

موزه ملی ایران تهران

این موزه هشتاد‌ساله، بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی در تمام ایران و مادر موزه های تهران است. هر دو ساختمان موزه ملی ایران جزو جاهای دیدنی تهران به‌حساب می‌آیند که علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ را حسابی سر ذوق می‌آورند.

آدرساستان تهران، تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک.
شماره تماس02166702061
ساعات بازدیدبهار و تابستان همه‌روزه از ساعت 9 تا 19. پاییز و زمستان همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 عصر.
هزینه بازدیدبه‌ازای هر بازدیدکننده داخلی 10هزار تومان و به‌ازای هر بازدیدکننده خارجی 100هزار تومان.
آدرس سایت موزهhttps://irannationalmuseum.ir/fa

برج آزادی

برج آزادی

مگر می‌شود سخن از جاذبه های تاریخی تهران به میان بیاید و یادی از برج آزادی نشود؟ برج آزادی سازه‌ای استوار در میدانی به همین نام است که در سال‌های 1348 تا 1350 به فرمان محمدرضاشاه ساخته شده است. این بنای بی‌نظیر با هدف زنده نگه‌داشتن جشن‌های 2500ساله شاهنشاهی با نام «برج شهیاد» به بهره‌برداری رسیده است.

برج آزادی تهران

طولی نکشید که برج شهیاد با معماری بی‌مانندش جای خود را میان مردم باز کرد. هنوز که هنوز است این برج محبوبیت زیادی دارد و افراد زیادی برای تماشا و گرفتن عکس یادگیری به بازدید آن می‌روند. این شاهکار تاریخی پس از انقلاب به آزادی تغییرنام داد و به میعادگاهی برای رویدادهای جامعه تبدیل شد.

تصویری از برج آزادی

آزادی معماری منحصربه‌فردی دارد که تماشای آن شما را شگفت‌زده می‌دهد. طراح این سازه حسین امانت است که برای طراحی برج آزادی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی ایده گرفته است. داخل برج بخش‌های مختلفی مانند سالن مردم‌شناسی، تالار آیینه، گذرگاه پیشینیان، نگارخانه اقوام و بوستان و چندین سالن و موزه دیگر است.

موزه آبگینه و سفال

موزه آبگینه و سفال

موزه آبگینه و سفال تنها موزه تخصصی در زمینه شیشه و سفال است که از زیباترین مکان های تاریخی تهران به‌حساب می‌آید. این موزه در یکی از خانه های تاریخی تهران برپا شده که متعلق به قوام‌السلطنه بوده است. خانه قوام‌السلطنه در سال 1291 هجری در دل باغی قاجاری ساخته شد که احمد قوام تا سال 1330 در آن سکونت داشت.

موزه آبگینه و سفال تهران

پس از این که قوام از دنیا رفت، عمارت او داستان‌های تلخ‌وشیرین زیادی را پشت سر گذاشت. بالاخره عمارت قوام در دهه 50 توسط دفتر فرح پهلوی با هدف افتتاح موزه سفال و شیشه خریداری شد. این موزه نه‌تنها معماری بسیار دل‌نشینی دارد؛ بلکه در آن انواع ظروف شیشه‌ای و سفالی مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف نیز دیده می‌شود.

هزینه ورودی۵هزار تومان
ساعات بازدیدشش ماه اول سال: ۹ تا ۱۹
شش ماه دوم سال: ۸ تا ۱۷
روزهای تعطیلروزهای سوگواری
شماره تماس02166708153
آدرس سایتموزه آبگینه
آدرستهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی

آیا از آن دسته افرادی هستید که از دیدن جواهرات سیر نمی‌شوید؟ اگر پاسختان به این سؤال مثبت است خبر خوبی برایتان داریم. یکی از متفاوت‌ترین مکان های تاریخی تهران، خزانه جواهرات ملی است که گنجینه‌ای ارزشمند در پایتخت محسوب می‌شود. در این موزه زیباترین جواهرات ایران و جهان گردآوری شده‌اند که برخی از آن‌ها بسیار خاص و تک هستند.

موزه جواهرات ملی تهران

در موزه جواهرات ملی شما می‌توانید از الماس‌های رنگارنگ، بزرگ‌ترین لعل دنیا، الماس دریای نور، تاج کیانی و تخت نادری دیدن کنید. البته این‌ها تنها قطره‌ای کوچک از دریای بی‌کران جواهرات ملی است که زرق و برقشان برق از سرتان می‌پراند.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
شماره تماس: 64464700-021.

موزه تماشاگه زمان

موزه تماشاگه زمان

موزه‌های فراوانی در پایتخت قرار دارند که هر کدامشان گنجی گران‌بها را در خود نگهداری می‌کنند. موزه زمان تهران یکی از جذاب‌ترین جاذبه های تاریخی تهران است که شما را به سفری مهیج در زمان‌های مختلف می‌برد. این موزه اولین مکانِ نمایش زمان در ایران است که در سال 1378 افتتاح شده است.

موزه تماشاگه زمان تهران

در موزه زمان انواع ساعت‌های قدیمی ایرانی یا خارجی مانند ساعت‌های سوئیسی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی به چشم می‌خورد. اگر ساعت‌باز هستید و از دیدن ساعت‌های عتیقه ذوق می‌کنید، حتماً سری به موزه زمان تهران بزنید. در این موزه هر ساعتی که فکرش را بکنید از ساعت‌مچی تا ساعت‌های دیواری و جیبی پیدا می‌شود.

تصویری از موزه تماشاگه زمان

راستی، از بحث انواع و اقسام ساعت‌ها که بگذریم، معماری جالب موزه زمان و حیاط دل‌نشین آن از دیگر جذابیت‌های این جاذبه تاریخی است. همچنین یک کافه‌رستوران نیز در محوطه موزه قرار دارد که می‌توانید دقایقی در آن استراحت و در منظره‌ای زیبا خود را مهمان یک وعده غذای خوشمزه کنید.

روزهای بازدیدهمه روزه به جز روزهای تعطیلقیمت بلیط برای گردشگران ایرانی۶۰۰۰ تومان
آدرستهران خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سر لشکر فلاحی (زعفرانیه)،
نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲
قیمت بلیط برای گردشگران خارجی۲۰۰۰۰ تومان
شماره تماس۲۲۴۱۷۳۳۶_۰۲۱
۲۲۴۱۷۳۳۷_۰۲۱
قیمت بلیط برای دانشجویان و دانش آموزان۳۰۰۰ تومان

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم

حال که بحث خانه های تاریخی تهران داغ است، بد نیست سری هم به خانه موزه مقدم بزنیم. خانه موزه مقدم یکی از مکان های تاریخی تهران و یادگاری از دوران قاجار است. این خانه در گذشته متعلق به محمدتقی خان از بزرگان قاجار بود که پس از مدتی در اختیار پسرش دکتر محسن مقدم و همسر فرنگی‌اش قرار گرفت. محسن مقدم از بنیان‎گذاران دانشگاه هنر تهران و استاد باستان‌شناسی دانشگاه بود.

خانه موزه مقدم تهران

این خانه معماری خاص و دل‌نشینی دارد که رنگ‌های شاد و زیبایش حس‌وحال خوبی در شما ایجاد می‌کند. در این خانه علاوه‌بر فضاسازی‌های رؤیایی، شیشه‌های رنگی، حوض ایرانی و رنگ چشم‌نواز فیروزه‌ای، اشیای گران‌بهای فراوانی وجود دارد که ارزش آن را دوچندان می‌کند.

آدرسخیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک ۲۵۱.
شماره تماس02166463144
ساعات بازدیدهمه روزه به‌جز دوشنبه‌ها و روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۱۰ تا ۱۸
هزینه بازدیدگردشگران ایرانی ۳۰هزار تومان و گردشگران خارجی ۲۰۰هزار تومان. با نشان دادن کارت دانشجویی، تخفیف بگیرید.

خانه موزه سیمین و جلال

خانه موزه سیمین و جلال

خانه موزه سیمین و جلال، خانه‌ای باصفا و زیبا در شمال تهران است که در گذشته دو نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی در آن سکونت داشتند. این خانه بین سال‌های 1331 تا 1332 توسط جلال آل‌احمد و در حالی که سیمین در دانشگاه استنفورد در حال تحصیل رشته زیباشناسی بود، ساخته شده است.

خانه موزه سیمین و جلال تهران

خانه موزه سیمین و جلال یکی از جالب‌ترین مکان های تاریخی تهران است که دکوراسیون منزل و تزئیناتش دست‌نخورده باقی مانده است. در سال 1393 شهرداری تهران این خانه را با وسایل منزل از وراث خریداری کرد و در سال 1397 و هم‌زمان با تولد سیمین، موزه خانه سیمین و جلال را بازگشایی کرد.

آدرستهران، تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض
هزینه بازدیدگردشگران ایرانی ۳هزار تومان. گردشگران خارجی ۱۲هزار تومان. دانشجویان، دانش‌آموزان، خبرنگارها 1800 تومان
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 17 به جزء شنبه‌ها ( بهتر است قبل از رفتن تماس بگیرید)
شماره تماس02122705969

خانه موزه دکتر حسابی

خانه موزه دکتر حسابی

دکتر محمود حسابی یکی از شخصیت‌های علمی ایران است که کارنامه پرباری در زمینه‌های علمی و فرهنگی دارد. خانه موزه دکتر حسابی محل زندگی پدر فیزیک ایران، محمود حسابی بود که در سال 1310 ساخته شد.

خانه موزه دکتر حسابی تهران

این خانه با قدمتی نزدیک به 100 سال، یکی از جاهای دیدنی تاریخی تهران محسوب می‌شود که گردشگران بسیاری مشتاق به بازدید از آن هستند. در این موزه خانه انواع وسایل شخصی دکتر حسابی از مسواک و پوشاک گرفته تا لوح تقدیرها و مدارک تحصیلی و عکس‌های خانوادگی دیده می‌شود.

آدرس: تهران، تجریش، خیابان مقصود بیک.
شماره تماس: 22231676-021.

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر

قدم‌زدن در کوچه و خیابان‌های شهرهای مختلف صفای خاصی دارد که سی تیر یکی از آن خیابان‌های باصفا در پایتخت است. سی تیر یا خیابان قوام‌السلطنه از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت است که برخی از جاهای دیدنی تاریخی تهران مانند موزه سفال و آبگینه و موزه ملی در آن قرار دارد.

خیابان سی تیر تهران

وجود بناهایی همچون آتشکده زرتشتی، کنیسه حییم و کلیسای پطروس مقدس در خیابان سی تیر سبب شده که این خیابان را با نام خیابان ادیان نیز می‌شناسند. سی تیر به‌عنوان اولین استریت‌فود یا مرکز غذاهای خیابانی در تهران شهرت دارد که غرفه‌ها و غذاخوری‌های زیادی در آن به چشم می‌خورد. این خیابان در مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز آذین‌بندی می‌شود و حال‌وهوای خاصی دارد.

میدان و بازار تجریش

بازار تجریش

تجریش نامی آشنا میان ساکنان تهران است که قدمت آن را حدود 1000 سال تخمین زده‌اند. در این منطقه میدان معروفی با همین نام قرار دارد که اهمیت آن دسترسی خوب به دربند و گلاب‌دره است. همین امر موجب می‌شود تا کوه‌نوردان بسیاری در روزهای تعطیل دور این میدان جمع شوند و با هم قرار‌مَدار بگذارند.

میدان تجریش

از دیگر جذابیت‌های محله قدیمی تجریش، بازار آن است. بازار تجریش یکی از محبوب‌ترین جاذبه های تاریخی تهران در حدفاصل میدان تجریش و میدان قدس است. درباره ساخت این بازار نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی ساخت این بازار سرپوشیده را به 70 سال و برخی دیگر به بیش از 150 سال قبل، نسبت می‌دهند.

میدان و بازار تجریش

اگر می‌خواهید در یکی از بازارهای سرپوشیده پایتخت قدم بزنید و کمی بازارگردی کنید، بازار تجریش گزینه خوبی برایتان است. این بازار جزو جاهای دیدنی قدیمی تهران است که در آن از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی10 صبح تا 10 شب
آدرستهران، محله تجریش، میدان تجریش

امامزاده صالح

امامزاده صالح

اگر دوست دارید در جاهای دیدنی تاریخی تهران و در فضایی معنوی کمی با خود خلوت و با خالق خود درد و دل کنید، بهتر است در ادامه بازارگردی، بازدید از امامزاده صالح را در برنامه خود قرار دهید. این بنا یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های تاریخی تهران است که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می‌دهند.

امامزاده صالح تهران

امامزاده صالح در نزدیکی میدان تجریش قرار دارد و عبادتگاهی امن برای بسیاری از پایتخت‌نشینان و گردشگران محسوب می‌شود. سبک معماری بنای امامزاده صالح به بناهای قرن هفتم و هشتم شباهت دارد. دیوارهای ضخیم، طرح چهارگوشه و طاق‌ها برخی از ویژگی‌های بناهای اواخر قرن هفتم است. رنگ آبی فیروزه‌ای به‌کاررفته در گنبد و گلدسته‌های این امامزاده آرامش خاصی را به وجودتان تزریق خواهد کرد.

آدرس: تهران، جنوب شرقی میدان تجریش، امامزاده صالح.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

در فهرست مکان های تاریخی تهران، عمارتی زیبا به چشم می‌خورد که با گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبایش دل شما را می‌برد. این عمارت نیز از دوران قاجار به جا مانده است که تا چند سال پیش کسی خبری از آن نداشت.

عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه در باغی با المان‌های باغ ایرانی قرار گرفته است که در معماری آن نشانه‌هایی از سبک اروپایی نیز دیده می‌شود. نام این عمارت از نام مسعود میرزا فرزند ارشد ناصرالدین‌شاه گرفته شده که دستور ساخت این بنا را داده است.

آدرساستان تهران، تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان.
ساعت بازدیددر نیمه اول سال از ساعت 10 صبح تا 19 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت هشت صبح تا 16 عصر.
روزهای بازدیدهمه‌روزه به‌جز روزهای شهادت باز است.
هزینه ورودیهزینه بازدید برای گردشگرهای داخلی ۴هزار تومان و برای گردشگرهای خارجی ۵۰هزار تومان است.
شماره تماس02133992012

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

 سردر باغ ملی یکی از دروازه قدیمی تهران است که در خیابان شلوغ امام خمینی قرار دارد و پیش از برج آزادی آن را به‌عنوان نماد پایتخت می‌شناختند. این دروازه در زمان فتحعلی‌شاه قاجار با هدف ورود به میدان مشق ساخته شده است.

سردر باغ ملی تهران

این دروازه هنوز هم پس از سال‌ها، محکم و استوار در جای خود ثابت مانده است و معماری بی‌نظیرش رهگذران را شگفت‌زده می‌کند. جالب است بدانید این بنای تاریخی شاهد اتفاقات بسیاری مانند اعدام میرزا رضا کرمانی و اعدام شیخ فضل‌الله نوری بوده است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدید۲۴ساعته
آدرستهران، خیابان امام خمینی

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان یکی از مکان های تاریخی تهران است که در گذشته فتحعلی‌شاه برای اقامت در روزهای گرم با خدم‌وحشم خود به آنجا می‌رفت. این باغ مزین به درختان کهن و تنومند، فضایی دل‌انگیز و آرامش‌بخش و تالارهای باشکوه است که پاتوق افراد علاقه‌مند به فضاهای تاریخی محسوب می‌شود.

باغ موزه نگارستان تهران

اگر می‌خواهید با دوستان خود به تهران قدیم سفر کنید، در محیطی دوستانه با هم گپ بزنید و در کافه و رستوران‌های پیرامون دور هم جمع شوید، موزه باغ نگارستان پاسخگوی همه نیازهای شماست. این مجموعه دارای چند باغ و قصر شامل باغ گلشن، قصر فیروزه، قصر زر، قصر ماه، قصر نگارستان و قصر آبگینه است.

تصویری از باغ موزه نگارستان

این باغ بین سال‌های 1222 تا 1228 هجری قمری بنا شده است و به دلیل معماری جذابش و حوادث مهمی سیاسی که درآن اتفاق افتاده، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از این رویدادهای مهم در باغ موزه نگارستان، قتل قائم مقام فراهانی است.

آدرساستان تهران، شهر تهران، میدان بهارستان، خیابان دانش سرا، خیابان شریعتمدار رفیع
شماره تماس مجموعه02133119586
شماره تماس رستوران و کافه33900138 021
33945460 021

باغ موزه فردوس

باغ موزه فردوس

می‌خواهید در محله‌ای خوش‌آب‌وهوا به دیدن یکی از تماشایی‌ترین مکان های تاریخی تهران بروید؟ این شما و این باغ فردوس! باغ فردوس یکی از جاذبه های تاریخی تهران است که قدمتش به دوران قاجار بازمی‌گردد. این باغ را یکی از درباریان در زمان محمدشاه بنا کرده است.

باغ موزه فردوس تهران

باغ کهن فردوس در طول سالیان حضور خود در پایتخت محل سکونت افراد بسیاری بوده که درنهایت در سال 1381 به موزه سینما ایران تغییر کاربری داده است. هرچه از زیبایی فضای مشجر و معماری عمارت باغ بگوییم کم گفته‌ایم؛ پس بهتر است خودتان بار سفر ببندید و به باغ فردوس بروید و با چشمان خودتان جزئیات ظریف و بی‌نظیر این باغ را ببینید.

تصویری از باغ موزه فردوس

در ضمن فردوس یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است که حیاط آن با برگ‌های رنگارنگ تزئین می‌شود. این باغ موزه را می‌توان یکی از بهترین لوکیشن های عکاسی تهران دانست که مناظر طبیعی‌اش در هر فصل جلوه‌ای خاص دارند.

قیمت5,000 تومان
ساعت بازدیدیکشنبه تا پنجشنبه از 10:00 تا 18:00؛
روزهای تعطیل از 14:00 تا 19:00؛
تعطیلی موزه: روزهای شنبه و ایام سوگواری.
شماره تماس۰۲۱۲۲۷۰۵۰۰۵
آدرستهران، خیابان ولیعصر، خیابان باغ فردوس.

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل یکی از قدیمی‌ترین مکان های تاریخی تهران در شهر ری است. این برجِ آجری از آثار به‌جا‌مانده از دوران سلجوقی است که بخش‌های مهمی از حوادث تاریخی دوره‌های مختلف را در دل خود جای داده است. برج طغرل در عهد سلجوقی و به دستور طغرل بیک بنیان‌گذار سلسله سلجوقیان ساخته شده است.

برج طغرل تهران

این سازه آجری کهن حدود 20 متر ارتفاع دارد و برخی معتقدند که از آن برای اطلاع از زمان استفاده می‌شده است. شکل ظاهری این برج نیز به عقربه‌های ساعت شباهت دارد که گواهی بر این ادعاست. روایت‌های زیادی درباره برج طغرل نقل می‌شود که راست و دروغشان معلوم نیست. برخی این مکان را آرامگاه طغرل بیک و گروهی دیگر آن را محل دفن سلطان فرزند تیمور لنگ و همسرش شادالملک می‌دانند.

تصویری از برج طغرل

با این همه اگر به‌دنبال گشت‌وگذار در جاذبه های تاریخی تهران هستید، برج طغرل انتخاب خوبی است. این برج در شرق آرامگاه ابن بابویه در منطقه 10 تهران قرار گرفته است.

هزینه بازدید10هزار تومان
ساعات بازدیدنیمه اول سال از ساعت 9 تا 18 و در نیمه دوم سال 9 تا 16
آدرستهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن بابویه

گورستان ابن بابویه

گورستان ابن بابویه

حال که یادی از آرامگاه ابن بویه کرده‌ایم، بد نیست گشتی در این مکان تاریخی بزنیم. ابن بویه دومین آرامگاه تهران و نخستین گورستان ساخته‌شده در شهر ری است که بزرگان زیادی در آن آرام گرفته‌اند. نام این گورستان را از نام محمد بن بابویه، یکی از دانشمندان شیعه که در این گورستان به خاک سپرده شده، وام گرفته‌اند.

گورستان ابن بابویه تهران

برخی از اسناد تاریخی از وجود این گورستان در دوره سامانی خبر می‌دهند. با این حال اطلاع دقیقی در این باره وجود ندارد. علی‌اکبر دهخدا، رحیم مؤذن‌زاده، غلام‌رضا تختی، محمدعلی فروغی، فاطمه سیاح و… برخی از مشاهیری هستند که آرامگاهشان در این گورستان قرار دارد.

آرامستان ظهیرالدوله

آرامستان ظهیرالدوله

آرامستان ظهیرالدوله از دیگر جاذبه های تاریخی تهران بین تجریش و امامزاده قاسم است. نام این گورستان از نام علی‌خان ظهیرالدوله ملقب به علی‌صفا یکی از سیاست‌مداران و چهره‌های مذهبی قاجار گرفته شده است.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

آنچه گورستان ظهیرالدوله را به یکی از معروف‌ترین مکان های تاریخی تهران تبدیل کرده، وجود آرامگاه بسیاری از مشاهیر و افراد مهم در آن است. ملک‌الشعرای بهار، فروغ فرخزاد، داریوش رفیعی، رهی معیری، درویش خان و حسین یاحقی از جمله این افراد سرشناس هستند که در آرامگاه ظهیرالدوله به خاک سپرده شده‌اند.

آدرس: تهران، تجریش، خیابان ظهیرالدوله.

آتشکده آدریان

آتشکده آدریان

جاهای دیدنی تاریخی تهران به‌حدی متنوع و متعدد است که هر وقت هوس بازدید از بنایی تاریخی به سرتان زد، کافی است شال‌وکلاه کنید و به یکی از این مکان‌ها بروید. آتشکده آدریان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی تهران در خیابان سی تیر است. این آتشکده در واقع یکی از مکان‌های مذهبی هم‌وطنان زرتشتی ما در پایتخت است که بخشی از آن به موزه مردم‌شناسی اختصاص یافته است.

آتشکده آدریان تهران

در موزه آتشکده آدریان می‌توانید بیشتر با سنت زرتشتیان آشنا شوید؛ بنابراین اگر علاقه‌مند هستید ضمن بازدید از جاهای دیدنی تاریخی تهران، اطلاعات جامع‌تری از آیین زرتشت کسب کنید، آتشکده آدریان جای مناسبی برایتان است. ساختمان آجری آدریان معماری شگفت‌انگیزی دارد که تزئینات جذابش زیبایی آن را بیشتر کرده است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدیدشنبه تا چهارشنبه از 08:30 تا 13:00 و پنج شنبه ها 08:30 تا 12:00 | برای بازدید از آتشکده حتماً باید از قبل با مدیریت مجموعه هماهنگ کنید
شماره تماس02166706865
آدرستهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک 4

شاه عبدالعظیم

شاه عبدالعظیم

شاه عبدالعظیم آرامگاه عبدالعظیم حسنی، یکی از علمای شیعه در شهر ری است. این سازه کهن احتمالاً در دوره ایلخانی بنا شده و در دوره صفویان و قاجار بازسازی و مرمت شده است.

تصویری از شاه عبدالعظیم

سبک معماری که برای ساخت بنای شاه عبدالعظیم به کار گرفته شده، تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است. در کنار گنبد و گلدسته و مناره‌های حرم، صحن زیبایی نیز در حرم شاه عبدالعظیم قرار دارد که فضای آرامش‌بخش آن همان چیزی است که نیاز دارید. چنانچه می‌خواهید در فضایی روحانی و معنوی، کمی از دغدغه‌های زندگی دور شوید، حرم شاه عبدالعظیم پناهگاه خوبی برای این کار است.

محله عودلاجان یا اودلاجان و کاروانسرای خانات

محله عودلاجان

عودلاجان یکی از محله‌های قدیمی و اصیل پایتخت است که اکثر ساکنان آن یهودی هستند. این محله برخلاف بیشتر جاهای تهران، همچنان چهره تاریخی خود را حفظ کرده است و در آن خبری از برج‌ها و آپارتمان‌های بلند نیست. کاروانسرای خانات یکی از جاذبه‌های تهران است که در همین محله قرار دارد.

کاروانسرای خانات

اگر می‌خواهید سراغی از خاطرات تهران سال‌های دور بگیرید یا نگاهی به هویت گذشته پایتخت بیندازید، گشتی در کوچه و پس‌کوچه‌های عودلاجان بزنید. بازارچه‌های سنتی، خانه‌های قدیمی، بناهای تاریخی مانند حمام و مسجد برخی از جاذبه‌های گردشگری محله عودلاجان است. عودلاجان از سه محلی اصلی ناصرخسرو، پامنار و امامزاده یحیی تشکیل شده است.

سرای روشن

سرای روشن

سرای روشن یکی از خوش رنگ‌ولعاب‌ترین بناهای تاریخی مربوط به دوران پهلوی است. این ساختمان دارای معماری فوق‌العاده‌ای است؛ به‌طوری‌که می‌توان سرای روشن را در فهرست زیباترین جاهای دیدنی تاریخی تهران قرار داد. این بنای تاریخی و زیبا از چند حجره و مغازه تشکیل شده است که هنوز هم خریدوفروش در آن به‌صورت محدود انجام می‌شود.

آدرس: تهران، محله پامنار، خیابان ناصرخسرو.
شماره تماس: 33958151-021.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس تهران یکی دیگر از جاهای دیدنی قدیمی و بزرگ‌ترین کلیسای پایتخت است. این کلیسا در سال 1349 و در دوره پهلوی توسط مارکار سرکیسیان، خیّر ارمنی ساکن ایران، ساخته شد. پس از ساخت این بنا، مرکز خلیفه‌گری ارامنه پایتخت از کلیسای مریم به سرکیس منتقل شد. ساختمان این کلیسا معماری بی‌نظیری دارد که مهندسی آن را فردی به نام اوژن آفتاندلیانس به عهده داشته است.


آدرستهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی
شماره تماس02188901634
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۱۳ تا ۱۶ (در برخی از روزهای سال و ساعات مشخص، در ورود به کلیسا برای مسلمانان محدودیت وجود دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به کلیسا از بازبودن آن مطمئن شوید. )
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد یا ملک‌المتکلمین، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تاریخی تهران است که همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است. اطراف این میدان را بناهای تاریخی با طراحی و تزئینات زیبا احاطه کرده‌اند که زیبایی میدان را بیش‌ازپیش می‌کنند. قدم‌زدن در میدان حسن آباد شما را به دوران قاجار می‌برد و حس غریبی را در شما زنده می‌کند.

میدان حسن آباد تهران

پیش از ساخت میدان و بناهای اطراف آن، باغ بزرگی در این منطقه وجود داشت. این باغ متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود که پس از مدتی در اختیار پسرش حسن قرار گرفت. پس از مرگ میرزا یوسف این باغ هزار تکه شد و هر تکه از آن توسط کسی خریداری شد. خیلی زود درختان جای خود را به خانه‌ها دادند و دیگر اثری از باغ قدیمی نبود؛ بلکه در آخر دو چهارراه در این منطقه باقی ماند. سپس پهلوی از راه رسید و چهارراه را تبدیل به میدانی با شعاع 45 متر کرد.

آدرس: تهران، منطقه 11، خیابان امام خمینی، میدان حسن آباد.

سایر جاهای دیدنی قدیمی تهران

جاهای دیدنی قدیمی تهران

اگر فکر می‌کنید پرونده جاهای دیدنی تاریخی تهران اینجا بسته می‌شود، سخت در اشتباه هستید. هنوز کلی بنای قدیمی در گوشه‌وکنار شهر باقی مانده که به سراغشان نرفتیم. در ادامه برخی از این مکان های تاریخی را برایتان آورده‌ایم.

خانه هنرمندان

  • خانه هنرمندان؛
  • میدان امام خمینی یا میدان توپخانه؛
  • امامزاده عبدالله؛
  • کتابخانه و موزه ملی ملک؛
  • مسجد سپهسالار؛
  • بازار قدیمی تهران؛
  • میدان امام خمینی؛
  • باغ موزه قصر؛
  • خانه تیمورتاش یا موزه جنگ.

سفری خیال‌انگیز به مکان های تاریخی تهران

مکان های تاریخی تهران

تهران یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که روزهای آرام و پرتلاطم زیادی را پشت سر گذاشته است. در این شهر بناهای تاریخی زیادی جا خوش کرده‌اند که هر کدام از آن‌ها داستان‌ها و روایات زیادی از گذشته برای گفتن دارند.

تصویری از مکان های تاریخی تهران

در این مقاله از ره بال آسمان ما به مکان های تاریخی تهران سفر کرده‌ایم و بخشی از تاریخ آن‌ها را با هم مرور کرده‌ایم. نظر شما درباره این جاهای دیدنی قدیمی تهران چیست؟ آیا تابه‌حال گذرتان به هیچ‌کدام از این بناهای تاریخی افتاده است؟ لطفاً در بخش نظرات از تجربیات خود برایمان بگویید و سایر جاهای تاریخی تهران را به ما معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.