غار قوری قلعه | سفر به رؤیایی‌ترین غار ایران

4

اگر شما هم مثل من عاشق داستان‌های ژول ورن باشید، بدون شک در خیالتان به مرکز زمین سفر کرده‌اید. ماجراجویی‌های زیرِ زمین هم به اندازه سفرهای روی آن جالب و لذت‌بخش است. در این سفر، رؤیای ما به حقیقت می‌پیوندد و به جایی در اعماق زمین می‌رویم. انتخاب امروز ما غار قوری قلعه یکی از زیباترین و معروف ترین غارهای ایران است. غار قوری قلعه کرمانشاه به لحاظ وسعت، دومین غار آبی جهان است. به همین دلیل آوازه این غار در بیرون از ایران هم پیچیده است. این غار به اندازه‌ای عمیق و دورودراز است که گردشگری در آن به یکی از گشت‌و‌گذارهای ماجراجویانه در غرب ایران تبدیل شده است. در این غار قندیل‌های زیبا و تماشایی و آبشارهای مهیج وجود دارد. غار قوری قلعه ویژگی‌هایی دارد که در هیچ‌کدام از غارهای ایران نظیر آن‌ها را پیدا نمی‌کنید. به همین دلیل اگر اهل ماجراجویی هستید، غار قوری قلعه روانسر، دقیقاً همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید. در این مطلب اطلاعات جالبی از غار قوری قلا روانسر مطرح می‌کنیم.

غار قوری قلعه کجاست؟

برای دیدن غار قوری غلعه، مقصدمان جایی در غرب ایران است. باید خودمان را به استان کرمانشاه برسانیم و بعد از آن به طرف شهرستان روانسر راهی شویم. در 87کیلومتری استان و در دامنه کوه شاپو به این غار می‌رسیم. این غار از جاهای دیدنی روانسر است که گردشگرهای زیادی را به این شهر می‌کشاند.

معرفی غار و ویژگی‌های آن

عکس طبیعت غار قوری قلعه کرمانشاه

 

کمتر کسی است که با شنیدن اسم غارهای آبی، به یاد غار علیصدر همدان نیفتد. البته غار قوری قلعه هم دست کمی از آن ندارد و بازدید از هر بخشش تجربه‌ای ناب می‌شود. در بین غارهای ایران، قوری قلعه طولانی‌ترین غار و جزء هفت اثر طبیعی ملی ایران است.

  • اسم غار

مردم محلی به این غار قوری قلعه و قوری قلا هم می‌گویند که در زبان کردی قورِه قه لا تلفظ می‌شود. در نزدیکی غار، روستایی هم به همین اسم هست که خیلی‌ها معتقدند اسم غار را از آن گرفته‌اند. در نزدیکی روستا قلعه‌ای هم هست که به قوری قلعه معروف است. قدمت این قلعه به زمان یزدگرد سوم می‌رسد. در زبان ترکی هم قوری قلعه به معنی قلعه خشک است که به نظر می‌رسد نسبت‌دادن آن به غار خیلی درست نیست.

  • ابعاد غار

عکس معرفی ابعاد غار قوری قلعه

در همین اول راه بگویم که به غار عمیق و وسیعی پا گذاشته‌ایم و غارگردی طولانی‌و مهیجی در پیش داریم. درازای این غار 12 کیلومتر است و وسعتی 3140متری دارد. به همین خاطر به آن، عنوان بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه را داده‌اند. عمیق‌ترین حوضچه غار به 14متر می‌رسد. محلی‌ها می‌گویند آب غار از بلندی‌های نورکه تأمین می‌شود. تالارهای مختلفی در عمق هزار و ۴۰۰متری و 500متری غار وجود دارد. در ادامه به دیدن هر یک از آن‌ها می‌رویم.

  • دمای غار

به غار قوری قلعه که بروید، هوای خنکی را تجربه می‌کنید. این غار دمایی حدود 7 تا 11 درجه سانتی‌گراد و رطوبتی بین 40 تا 60درصد دارد. جالب است بدانید این دما در طول سال ثابت است و تغییری نمی‌کند. این رطوبت باعث می‌شود که آبی هم زیر پوستتان برود و کمی شاداب‌تر شوید.

  • قدمت غار قوری قلعه

عکس قدمت غار قوری قلعه

برای آشنایی با غار قوری باید سفری دورودراز به دل تاریخ داشته باشید. زمین‌شناسان، تاریخ شکل‌گیری این غار را به حدود ۶۵ میلیون سال قبل نسبت می‌دهند. بر اساس تحقیقات زمین‌شناسان، غار قوری در دوره دوم زمین‌شناسی ایجاد شده است. این دوره به زبان علمی مزوزوئیک نامیده می‌شود. با این حال از همان ۶۵ میلیون سال پیش تا همین نیم‌سده قبل، کسی از وجود چنین غار عظیمی در ایران خبر نداشت. ماجرای کشف غار قوری به دهه ۵۰ خورشیدی باز می‌گردد. در آن زمان گروهی از زمین‌شناسان انگلیسی برای آشنایی با جغرافیای ایران وارد کشور شدند. این گروه در گشت‌و‌گذارهای خود در اطراف کرمانشاه به غاری بزرگ و عمیق برخوردند.

تاریخچه غار قوری قلعه کرمانشاه

پس از شناسایی این غار، کاوش در آن آغاز شد. با این حال غاری که از آن صحبت می‌کنیم به اندازه‌ای عمیق و وسیع بود که غارنوردان به انتهای آن نمی‌رسیدند. درواقع در هر بار کاوش، غارنوردان چندین کیلومتر بیشتر به داخل غار پیش نرفتند. به همین دلیل غار قوری حتی پس از شناسایی نیز غار مرموزی بود که کسی از انتهای آن خبر نداشت. به لطف پیشرفت‌های غارنوردی در ایران، غارنوردان جسور در ۱۳۶۶ توانستند به حدود ۳۰ کیلومتری غار برسند.

تالار مریم (فاز اول) در غار قوری قلا روانسر

جالب است بدانید به رغم اینکه غارنوردان حدود ۳۰ کیلومتر داخل غار قوری رفته بودند، باز هم موفق نشدند به انتهای آن برسند. از آن زمان تاکنون، پروژه غارنوردی مهمی برای رسیدن به انتهای غار انجام نشده است. جاذبه‌های گردشگری غار قوری باعث جذب علاقه‌مندان به این غار شد. در نتیجه امکاناتی مانند چراغ‌ و حصارکشی داخل غار انجام شده تا گردشگران ماجراجو از دورونزدیک راه غار قوری قلعه روانسر را در پیش بگیرند.

کشف غار قوری قلعه

عکس کشف غار قوری قلعه

در سال 1355 همان دوره‌هایی که نیروهای انگلیسی در کشورمان مستقر بودند، یک گروه از غارشناس‌های انگلیسی به ایران آمدند. غار قوری قلعه توجه این پژوهشگرها را به خودش جلب کرد. سال 1356 غارنوردهای فرانسوی هم به جمع آن‌ها اضافه شدند. این دو گروه توانستند ۵۵۰ متر از غار را بررسی کنند؛ اما اکتشاف‌ها به همین جا ختم نشد. در دهه 60 غارنوردهای ایرانی دست به کار شدند و تا عمق 3کیلومتری غار را کشف کردند.

جاذبه‌های گردشگری غار قوری قلعه

  • چشم‌انداز بیرونی غار

عکس طبیعت غار قوری قلعه

شاید در ابتدا محو طبیعت بیرون غار قوری قلعه شوید. همه جا تا چشم کار می‌کند سرسبزی است. جنگل‌هایی از درخت‌های بلوط، ‌انجیر، آلبالوی کوهی و بادام پیش چشم شماست که حالتان را تازه می‌کند.

  • جاذبه‌های دیدنی داخل غار

از جاذبه‌های گردشگری غار قوری قلعه بخش‌های جذاب و متفاوت آن است. هرکدام از این بخش‌ها، چهره جدیدی از طبیعت را به ما نشان می‌دهد. رسوب‌گذاری‌های آهکی، هزاران استالاگمیت‌ و استالاکتیک‌ را در دل این غار به وجود آورده‌اند. اگر این اسم‌ها خیلی برایتان عجیب است، همان بیرون‌زدگی و تورفتگی‌های سنگ‌هاست. فقط کمی علمی‌ترش را گفتیم.

تالارهای غار قوری قلعه

در غار قوری قلعه باید منتظر دیدنی‌های شگفت‌انگیزی باشید. غار به دو فاز اصلی تقسیم می‌شود. هر فاز دارای چند تالار است که ویژگی‌های خاص خودش را دارد. فاز اول 500 متر است. می‌توانید در این فاز از تالار مریم و تالار کوهان شتر بازدید کنید. فاز دوم وسیع‌تر است و به 1000متر می‌رسد. تالارهای بتهوون، عروس و نماز از تالارهای فاز دوم هستند. اینکه هر بخش تالار برای خودش اسمی دارد، در نوع خودش جالب است.

  • تالار مریم

اولین بخش دیدنی غار، تالار مریم است. زیبایی چشمگیر این تالار به حدی است که نمی‌شود به‌راحتی از آن گذشت. در این بخش محوطه‌ای بزرگ شبیه به حوضچه می‌بینید. خوب است دوربینتان را دربیاورید و از قندیل‌های آهکی آویزان این تالار عکسی بگیرید. فقط حواستان باشد فلش دوربین را خاموش کنید. این عکس‌ها بسیار تماشایی می‌شود. بین قندیل‌های تالار، قندیلی شبیه به چهره حضرت مریم وجود دارد. به همین خاطر است که اسم مریم را برای این تالار انتخاب کرده‌اند.

  • تالار کوهان شتر

عکس تالار کوهان شتر قوری قلعه

بعد از تالار مریم، نوبت به این تالار می‌رسد. خودتان را برای دیدن قندیل‌های عجیب تالار کوهان شتر آماده کنید. آن‌ها شبیه به کشتی، شیر، ساختمان‌هایی با شکل‌هایی خاص و… هستند. انگار دستی ماهرانه تمامی قندیل‌ها را تراشیده است. یکی از این قندیل‌ها شکلی مانند کشتی دارد. قندیل دیگری در این تالار شبیه به شیر است. چندین قندیل نیز در این تالار وجود دارد که شبیه به آسمان‌خراش شکل‌گرفته‌اند. به لحاظ زیبایی قندیل‌ها، هر چقدر که بیشتر وارد قسمت‌های داخل غار می‌شوید، جذابیت قندیل‌ها افزایش پیدا می‌کنیم.

  • تالار عروس

برای شما گفتیم که غار قوری به لحاظ جاذبه‌های گردشگری به فازهای مختلفی تبدیل شده است. پس از گردشگری در تالار کوهان شتر و تالار مریم، به دومین فازِ جاذبه‌های این غار زیبا می‌رسید. در این فاز تالار بزرگ و زیبایی خودنمایی می‌کند که با نام تالار عروس نامگذاری شده است. دلیل انتخاب نام عروس برای این تالار، کریستال‌های زیبا و درخشانی است که در قسمت‌های مختلف تالار وجود دارد.

تالار عروس (فاز دوم) در غار قوری قلعه روانسر

این کریستال‌ها به اندازه‌ای شفاف و درخشان هستند که اثر دست یا مسیری که از روی آن راه می‌روید به‌راحتی در آن‌ها مشخص می‌شود. تالار عروس به لحاظ قندیل نیز قندیل‌های بزرگ‌تری نسبت به ۲ تالار قبلی دارد. جالب است بدانید درازای بعضی از این قندیل‌ها به ۱۲ متر می‌رسد. این قندیل‌ها در تالار عروس همانند لوسترهایی زیبا از سقف غار آویزان شده‌اند. وجود قندیل‌های لوسترمانند و کریستال‌های درخشان، باعث شده تا این تالار، جلوه‌ای همانند تالار عروس داشته باشد.

  • تالار بتهوون( بلور)

عکس تالار بتهوون غار قوری قلعه

قطعاً اسم تالار بتهوون، اولین چیزی از این تالار است که توجهتان را به خودش جلب می‌کند. دور از انتظار نیست که ارتباطی بین تالار و موسیقی وجود داشته باشد. شگفت‌انگیزترین ویژگی این غار را می‌توانید در این تالار ببینید. با احتیاط به قندیل‌های پرده‌ای این تالار دست بزنید. کمی که دقت کنید، صدای متفاوتی را از هر کدام می‌شنوید. شاید سازنده این تالار، نوازنده‌ای باشد که شب‌ها، نوایی زیبا را در تالار به اجرا در می‌آورد و نوا به گوش جنگل می‌رسد و روستایی‌ها هم برایش افسانه‌های زیادی می‌سازند.

تالار بتهوون (فاز سوم)

تالار بتهوون جاذبه‌های گردشگری متفاوتی را نسبت به تالارهای قبلی این غار پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. اولین چیزی که در تالار بتهوون خودنمایی می‌کند، حوضچه‌های عمیق با آبی زلال است. این حوضچه‌ها در کنار اینکه جاذبه بصری زیبایی برای تالار بتهوون ایجاد کرده‌اند، حالتی وهم‌انگیز و پررمزوراز دارند. ترکیب‌بندی حوضچه‌ها و قندیل‌های بلند تالار صحنه دل‌نشینی از طبیعت را می‌سازد که در هر جایی وجود ندارد. یادتان باشد این تالار به بلور هم معروف است.

  • تالار نماز

عکس تالار نماز غار قوری قلعه

تالار نماز، تونل دورودرازی است که 220متر درازا و 3متر پهنا دارد. به این تونل تاریک، تونل برزخ می‌گویند. اینجا برزخی است که تا نیمی از بخش‌های آن، آب جریان دارد. تالار نماز، آخرین و هیجان‌انگیزترین تالارِ غار قوری است. دلیل انتخاب نام نماز برای این تالار مشخص نیست. با این حال از آنجایی که با تالاری وهم‌انگیز روبه‌رو هستیم، پیش‌بینی می‌شود نامی عرفانی برای آن انتخاب کرده‌‌اند تا غارنوردان در گذر از آن احساس آرامش کنند.

در انتهای تالار نماز، تونلی دهشتناک قرار گرفته است. تونلی که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۲۲۰ متر طول و ۳ متر عرض دارد. نیمی از این تونل در آب فرو رفته است. این مکان با نام تونل برزخ شناخته می‌شود. کمتر کسی را سراغ داریم که جرئت ورود به تونل برزخ را داشته باشد. با این حال تماشای ورودی این تونل را به گردشگرانی که دل شیر دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

آبشارهای داخل غار قوری قلعه

حتی فکرش را هم نکنید که جاذبه‌های غار قوری فقط به تالارهای باشکوه آن خلاصه می‌شود. پس از گذر از فازهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، غارنوردی هیجان‌انگیزی در انتظار گردشگران پردل‌و‌جرئت است. حدود ۳هزار متر پس از ورودی غار، به محوطه‌ای می‌رسید که آبشارهای بزرگی در آن جریان دارد.

جاذبه‌های گردشگری غار قوری قلعه روانسر

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری غار قوری قلعه، آبشارهای آن است. اگر می‌خواهید دیدن این آبشارها را از دست ندهید، باید در غار 3کیلومتری پیش بروید. بعد از گذشتن از تالارها به آبشارها می‌رسید. صحنه‌ای تماشایی از ۴ آبشار هست که ارتفاعشان به حدود 10 تا 12 متر می‌رسد. کمی بیشتر در اینجا بمانید و از این همه زیبایی لذت ببرید. علاوه بر این‌ها هنوز بخش‌های دیگری در غار هست که پر آب است و امکان دیدنش برای بازدیدکننده‌ها فراهم نیست.

جانور‌های کمیاب غار

در بازدید از غار ممکن است با نوعی از خفاش‌ها به اسم موش گوشی برخود کنید. تعدادی از سمندرهای زرد هم در این غار زندگی می‌کنند. این دو گونه جانوری کمیاب هستند و غار قوری قلعه پناهگاه امنی برایشان است؛ اما بر اثر بی‌احتیاطی و بازدیدهای پی‌درپی، جمعیت این جانورها تا حد زیادی کم شده است. انسان هرجا که پا می‌گذارد، خرابی به بار می‌آورد؛ اما شما حواستان به حیوانات باشد. یادتان نرود که اینجا خانه آن‌هاست و شما مهمان آن‌ها هستید.

آثار قدیمی کشف‌شده از غار قوری قلعه

عکس آثار غار قوری قلعه

فقط فکرکردن به اینکه زمانی شکارچی‌های عصر سنگ در این غار زندگی می‌کردند، جذاب است. آثاری هم از عصر ساسانی در غار قوری قلعه کشف کرده‌اند که اعتبار تاریخی آن را نشان می‌دهد. هشت ظرف نقره‌ای که رویش نقش کبک و پرنده‌های شکاری و درناست هم از این غار بیرون کشیده‌اند. تکه‌هایی از سفال و 15 سکه ساسانی هم بخش دیگری از این آثار است. این سکه‌ها مربوط به دوره یزدگرد سوم هستند.

روی دو ظرف، کتیبه‌هایی به خط پهلوی نوشته‌اند. بعضی از این ظرف‌های نقره، ساخت منطقه اورامان است که از منطقه‌های محلی نزدیک به روانسر به حساب می‌آید. جمجمه‌ای از سر انسان هم در این غار کشف کرده‌اند.

احتیاط‌های لازم هنگام بازدید از غار

عکس احتیاط‌های لازم هنگام بازدید از غار

هرگز ارزشمندی طبیعت را فراموش نکنید، یادتان باشد که باید برای حفاظت از زمین تلاش کنیم. با سهل‌انگاری‌ها بعضی از قندیل‌ها آسیب می‌بیند و به مرور از بین می‌رود. حواستان باشد این قندیل‌ها ظریف هستند و به‌راحتی می‌شکنند. موقع بازدید سروصدای بلند ایجاد نکنید. فلش دوربینتان را هم خاموش کنید و از دوربین استفاده کنید. حیف است ظاهر زیبای غار با ریختن زباله خراب شود. این را هم یادتان باشد که غار جای خوردن خوراکی نیست.

امکانات رفاهی غار قوری قلعه

روزهای تعطیل که باشد، تعداد مسافرها هم زیاد است؛ اما برای پارک خودروی شخصی‌تان نگران نباشید. پارکینگی در بیرون محوطه وجود دارد. قبل از ورود به تالار هم باید بلیت تهیه کنید. فقط کودکان کمتر از ۳ سال بلیط لازم ندارند. سرویس بهداشتی هم همان نزدیکی‌هاست. اگر از خرید سوغاتی در سفر لذت می‌برید، خوب است سری به فروشگاه صنایع دستی بیرون غار هم بزنید. هم فال است و هم تماشا! بعد از یک غارگردی طولانی خوردن یک غذای خوشمزه هم می‌چسبد. اگر غذایتان محلی هم باشد، دیگر بهتر از این نمی‌شود! به رستوران نزدیک غار بروید و دلی از عزا در بیاورید.

این رستوران‌ها خوشمزه‌ ترین غذاهای کرمانشاهی و ایرانی را برای گردشگران آماده می‌کنند. رستوران محمدی، میلاد، کبابی خسرو و فردوسی از بهترین رستوران های کرمانشاه است که فاصله کمی با غار قوری دارد. به لحاظ اقامت نیز خیالتان راحت باشد که مشکلی برای گذران شب در این سفر پیدا نمی‌کنید. هتل ارم، هتل آزادگان، هتل سینا و هتل رسالت از بهترین هتل های کرمانشاه هستند که با فاصله‌ای مناسب از غار قوری، امکانات شایسته‌ای را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در کنار هتل‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، اقامتگاه بوم‌ گردی پاوه با فاصله‌ای ۲۲.۴کیلومتری از غار قوری، مکانی مناسب و خوش‌قیمت برای استراحت گردشگران است. جالب است بدانید روستا قوری قلعه، مردمان باصفایی دارد که با دریافت مبغلی مناسب، اتاق و خدمات اقامتی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. جالب‌تر اینکه محیط اطراف روستا و غار، مکان مناسبی برای کمپ‌زدن است.

جاهای دیدنی نزدیک به غار قوری قلعه

کرمانشاه زیبا را با چشمه‌های متعدد و دشت‌های سرسبزش می‌شناسیم. پستی و بلندی‌های رشته کوه زاگرس هم چشم‌اندازی پر از زیبایی‌هاست. حیف است تا غار قوری قلعه بروید و از جاهای دیدنی کرمانشاه دیدن نکنید. تعدادی از جاهای دیدنی نزدیک به غار را برایتان می‌گذارم.

منطقه اورامانت

منطقه اورامانت که به آن اورامان هم می‌‌گویند، در دل کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد. در این منطقه رودهای خروشانی جاری هستند. به همین دلیل نیز آب‌و‌هوای خوش و طبیعت سرسبزی دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و از تماشای مناظر سرسبز سیر نمی‌شوید، حتماً‌ سری به منطقه اورامانت بزنید.

روستای قوری قلعه

برای شما گفتیم که قبل از رسیدن به غار قوری، باید از روستای قوری قلعه گذر کنید. این روستا آب‌و‌هوایی دل‌انگیز و مردمانی با صفا دارد. در نتیجه خالی از لطف نیست اگر قسمتی از سفر خود به کرمانشاه را به گردشگری در روستای قوری قلعه اختصاص دهید.

  • گوردخمه روانسر

عکس گوردخمه روانسر

کرمانشاه، دیار گنج‌های گمشده و افسانه‌های پریان است. به همین دلیل در این منطقه تا جایی که چشم کار می‌کند، جاهای باستانی با جاذبه های تاریخی وجود دارد. یکی از جاهای دیدنی روانسر، گوردخمه است. قدمت این بنا به دوره هخامنشی می‌رسد. گوردخمه محلی برای دفن پادشاه‌های آن دوره بود. در آن زمان مردگان را در دخمه‌ای دفن می‌کردند که در دیوارها یا روی زمین می‌کندند.

  • سراب روانسر

عکس سراب روانسر

در مرکز شهر زیبای روانسر، سرابی تماشایی قرار دارد. این سراب سرمنشأ رودخانه خروشان قره‌سو است. زیبایی‌های سراب روانسر جای آن را در فهرست آثار ملی ایران باز کرده است. زیبایی‌های سراب روانسر به اندازه‌ای است که امکان ندارد راهی این شهر شوید و تعریف آن را نشنوید. از طرف دیگر با توجه به اینکه سراب روانسر در مرکز این شهر قرار دارد، به‌راحتی می‌توانید گشت‌و‌گذار در این مکان را به برنامه کرمانشاه‌گردی خود اضافه کنید. سراب روانسر به شکل دریاچه‌ای در وسط شهر، زیبایی این منطقه را چندبرابر کرده است. اگر دوست داشتید چند ساعتی را در یک تفرجگاه طبیعی بگذرانید، حال دلتان را بهتر می‌کند.

  • تفرجگاه باغ بهشت شمشیر

یکی از منطقه‌های خوش آب‌وهوا باغ بهشت شمشیر است که فقط 20 کیلومتر با غار قوری قلعه فاصله دارد.

  • روستای هجیج پاوه

در 25کیلومتری پاوه به یکی از روستاهای پلکانی ایران به اسم روستای هجیج می‌رسید. چشمه‌های خروشان روستا و مسیرهای پرپیچ‌وخمش تماشایی است. اینجا می‌توانید شاهد همسایگی زیبا بین اهالی روستا باشید. اینجا همه هوای هم را دارند تا د رکنار هم به‌زیبایی و خوشی روزگار بگذرانند.

  • بازار مرزی جوانرود

عکس بازار مرزی جوانرود

بازارهای مرزی همیشه شلوغ است و قیمت‌های مناسبی دارد. اگر قصد خرید دارید بد نیست تا بازار مرزی جوانرود بروید. 30 کیلومتر بعد از غار به این بازار می‌رسید. اگر به کسب‌وکار فکر می‌کنید، این بازار عمده‌فروشی‌های خوبی هم دارد.

بازارچه مرزی روانسر

حیف است راهی روانسر شوید و سوغات کرمانشاه را به یادگار نبرید. به همین دلیل پس از اینکه حسابی گشت‌و‌گذارهایتان را در غار قوری انجام دادید، راه بازارچه مرزی روانسر را در پیش بگیرید. این بازارچه در کنار سوغات کرمانشاه، سبد گسترده‌ای از انواع کالاهای خوش‌قیمت را پیش روی مشتریان قرار می‌دهد.

  • منطقه گردشگری میگوره

عکس منطقه گردشگری میگوره

هر جای کرمانشاه را که انتخاب کنید، طبیعت برجسته‌اش خودنمایی می‌کند. میگوره هم از ییلاق‌های دیدنی این استان است و 2 کیلومتر با غار فاصله دارد.

بهترین زمان بازدید از قوری قلعه

عکس فصل بهار کرمانشاه

اردیبهشت که باشد، دشت‌لاله‌های واژگون زیباترین تصویرش را نشانتان می‌دهد. صدای چشمه‌های خروشان آب را هم تصور کنید. بهار کرمانشاه دیدن دارد. در این استان انتظار تابستان‌های خوش‌آب‌وهوا را هم داشته باشید. در بهار و تابستان برای بازدید از غار قوری قلعه تردید نکنید. درجه حرارت در داخل بیشتر غارها یکسان است. در نتیجه وقتی به داخل غار قوری رسیدید، سرما یا گرمای هوا چندان شما را اذیت نمی‌کند.

اقامت در اطراف قوری قلعه

در سفرتان به روانسر، مهمانِ اقامتگاه بوم‌گردی سابات کانی کچکینه باشید و از فضای دلنشین آن لذت ببرید. در پاوه هم اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی هست. می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی ساتیار اقامت کنید یا به هتل ارم پاوه بروید.

اطلاعات بازدید از غار قوری قلعه

برای ورود به این غار باید بلیط تهیه کنید. البته کودکان زیر ۳ سال نیازی به بلیط ندارند. غار قوری از ساعت ۹ صبح تا ۵ پس‌ازظهر پذیرای گردشگران است. از آنجایی که غار، محیطی تاریک و نمناک دارد، پیشنهاد می‌کنیم ابتدای روز را به غارگردی اختصاص دهید تا پس از گشت‌و‌گذار در این غار، هوای مساعد‌تری را در محیط بیرون آن تجربه کنید.

هزینه ورودی7000 تومان
ساعت بازدید9 صبح تا 7:30 عصر
آدرساستان کرمانشاه، شهر روانسر، محور سه را قزانچی پاوه، جاده پاوه، روستای قوری قلعه

مسیر دسترسی به غار قوری قلعه

برای رسیدن به این غار زیبا باید راه کرمانشاه را در پیش بگیرید. مسیر ۲۵کیلومتری شهرستان پاوه را ادامه دهید تا به شهر روانسر برسید. غار قوری به اندازه‌ای معروف است که تابلوهای مسیریابی این غار در گوشه‌وکنار روانسر نصب شده. این تابلوها را دنبال کنید تا چشمتان به جمال روستا قوری قلعه روشن شود. به این روستا که رسیدید، می‌توانید کمی استراحت کنید و جان بگیرید. سپس مسیر روستا را حدود ۴ کیلومتر به سمت غار ادامه دهید تا به آن برسید. ناگفته نماند تمامی مسیر رسیدن به این غار آسفالت است؛ در نتیجه با خودروی شخصی به‌راحتی می‌توانید به ورودی غار برسید.

هر چه می‌دانستیم از زیبایی‌های غار قوری قلعه گفتیم. ره بال آسمان همیشه بهترین مقصدها را برایتان انتخاب می‌کند؛ پس تجربه این سفر را به شما می‌سپاریم. اگر هم در سفرهای قبلی از اینجا بازدید کرده‌اید، تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید. خواندنی می‌شود.

در استان کرمانشاه در مسیر روانسر به پاوه

تا نزدیک غار جاده آسفالته وجود دارد.

بله. سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران، فروشگاه صنایع دستی وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. پاوه می گوید

    اسم این غار قوری قلعه که اسمی ترکی است و خشک نبودن آن دلیل نمیشه که اسمش این نباشه. مثلا یه برکه هم نزدیک بستان آباد هست به اسم قوری گل که آب داره و خشک نیست. قلعه (یا قالا)هم به معنای هرچیزی که روی هم با سنگ چیده شده باشد هست که میتونه دلایل مختلفی از نام گذاریشو داشته باشه. در حالت کلی تا خود شهر کرمانشاه اکثر روستا ها اسم ترکی شونو حفظ کردن (مثل روستای دلی لی) که همین دلیلی بر نام گذاری ترکی این غار هست.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنون از اطلاعاتی که گذاشتین.

  2. البرز می گوید

    بلیط غار 70هزارتومان خیلی گران است و باعث میشود عده ای قیدش را بزنند نیاز به تعدیل این قیمت است

    1. بانو تقیان می گوید

      البرز عزیز، ممنونیم برای توضیحی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.