مجموعه تفریحی کوهشار مشهد | بزرگترین آبشار مصنوعی ایران

12

اگر اسم مشهد بیاید، بی‌بروبرگرد به یاد مرقد امام رضا(ع) می‌افتید؛ اما جاهای دیدنی مشهد به بارگاه ملکوتی امام هشتم محدود نمی‌شود. چه برای حاجتی راهی این شهر مقدس بشوید و چه دلتان گشت‌وگذاری تفریحی بخواهد، این شهر گزینه‌های خوبی برایتان دارد. امروز به یکی از مجموعه‌های تفریحی جدید این شهر می‌رویم. این مجموعه تفریحی را به‌تازگی افتتاح کرده‌اند؛ پس قرار است جزء اولین نفرهایی باشیم که به‌طور مجازی به این مجموعه تفریحی قدم می‌گذاریم و خاطره می‌سازیم. مقصد امروز ما مجموعه تفریحی کوهشار مشهد است.

مجموعه تفریحی کوهشار کجاست؟

این مجموعه تفریحی تازه تأسیس در شمال شرق ایران و استان خراسان رضوی و در شهر مشهد است. اسم این مجموعه پارک را کوهشار گذاشته‌اند که ترکیب دو واژه «کوه» و «آبشار» است. شهرداری مشهد مجموعه‌ای از پروژه‌ها را ساخته است که شامل خیلی از پارک‌های مشهد می‌شود؛ مثلاً رودپارک، کوه‌پارک، دهکده طبیعت، بوم‌پارک و زیست پارک. یکی از این پروژه‌ها هم کوهشار با وسعتی 78هکتاری است که همین چندروز پیش آن را افتتاح کرده‌اند.

ورودی اصلی مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

ورودی اصلی کوهشار مشهد دو بخش دارد. یک طرف، خیابانی ماشین‌رو است که بخشی از کناره آن را با کله‌قندی‌های نارنجی جدا کرده‌اند. از اینجا می‌شود پیاده وارد مجموعه شد؛ اما برای پیاده‌روی مسیر سنگ‌فرشی هم هست که اگر بالارفتن از چندپله جلوی آن برایتان سخت نباشد، مسیر امن‌تری است؛ البته این مسیر کالری‌هایتان را حسابی می‌سوزاند؛ پس بهتر است کفش مناسبی هم انتخاب کنید.

عکس نگهبانی مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

نگهبانی هم در نزدیکی بخش ورودی است و به امنیت این محدوده کمک می‌کند؛ پس جای نگرانی نیست.

کمی جلوتر دو کانکس سفید شبیه خانه می‌بینید. یکی از آن‌ها خط‌های قرمزی دارد و بزرگ‌تر است و کانکس کوچک‌تر در سمت راست آن است. اینجا بخش مدیریت مجموعه تفریحی کوهشار است.

ویدیوی جذاب از پارک کوهشار مشهد

امکانات مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

  • پارکینگ

مجموعه تفریحی کوهشار دو پارکینگ دارد. یکی از آن‌ها در بیرون مجموعه است. اگر اهل ورزش و پیاده‌روی هستید، ماشینتان را همین جا پارک کنید و وارد شوید. این گوی و این میدان؛ اما اگر به هر دلیلی خواستید با ماشین وارد مجموعه بشوید هم ایرادی ندارد. حتی اگر در بین راه پشیمان شدید، می‌توانید ماشینتان را در پارکینگ داخل مجموعه پارک کنید. این پارکینگ کمی هم بزرگ‌تر از پارکینگ بیرونی است. کمی قدم بزنید، حتماً حال‌وهوایتان را عوض می‌کند. نگران پیداکردن پارکینک داخلی هم نباشید، تابلوها شما را راهنمایی می‌کنند. کافی است وقتی به دوراهی آبشار و پارکینگ رسیدید، به سمت راست برانید. در محیط باز این مجموعه گم نمی‌شوید.

  • نقشه راهنما مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

عکس نقشه راهنما مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

در ورودی روی تخته سنگی بزرگ، نقشه‌ای از جنس سنگ و به رنگ سیاه نصب کرده‌اند. از اینجا می‌توانید شَمایی از مسیر پیش رویتان ببینید. اینجا بخش‌های اصلی این نقشه را برایتان می‌گذارم تا دید بهتری به مجموعه داشته باشید.

  • پارکینگ؛
  • سرویس بهداشتی 1؛
  • سرویس بهداشتی 2؛
  • نمازخانه؛
  • برکه اول؛
  • مدیریت؛
  • آبراهه اول؛
  • برکه دوم؛
  • آبراهه دوم؛
  • آبشار.
  • سرویس بهداشتی

عکس سرویس بهداشتی مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

مجموعه تفریحی کوهشار مشهد سرویس بهداشتی هم دارد که خیلی از ورودی دور نیست. کمی بالاتر از نگهبانی می‌توانید پیدایش کنید. اینجا همه چیز سرراست است؛ البته سرویس دیگری هم داخل مجموعه هست که به نمازخانه نزدیک است. اگر وقت نماز است، خیلی راحت می‌توانید همان جا وضو بگیرید و به نمازخانه بروید. ما را هم در دعاهایتان فراموش نکنید.

  • صندلی‌ها

هرچه به سمت آبشار می‌روید، تعداد پله‌ها بیشتر و به هم نزدیک‌تر می‌شوند. ممکن است لذت از مسیر کم‌کم جای خودش را به خستگی بدهد؛ اما نگران نباشید، فکر اینجا را هم کرده‌اند. در مسیر، صندلی‌هایی هست که با رسیدن به آن‌ها می‌توانید کمی خستگی در کنید. این صندلی‌ها در نزدیکی برکه حلقه‌ای دور درخت‌ها هستند؛ اما در بخش‌های بالاتر نشیمن‌ها، تخته‌هایی چوبی هستند که روی لبه سنگ‌چین‌ها گذاشته‌اند. این سنگ‌چین‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند.

عکس صندلی‌های نزدیک برکه اول مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

هر کدام از صندلی‌ها را که برای نشستن انتخاب کنید، چشم‌انداز زیبای اطراف شما را به وجد می‌آورد. اینجا سراسر آب و آبادانی است.

  • تابلوها

در همه جای مسیر تابلوهای راهنمایی هست تا برای پیداکردن جاهای دیدنی کوهشار مشهد به شما سخت نگذرد؛ البته این مجموعه تابلوهای هشدار هم دارد که لازم است به آن‌ها توجه کنید؛ مثلاً نباید از کوه بالا بروید؛ پس در جایی از مسیر تابلوی خطر بالارفتن از کوه را می‌بینید. مسئولین این مجموعه به فکر سلامتی شما بوده‌اند؛ پس لطفاً مراقب خودتان و بچه‌ها باشید.

  • کافه بریک

در مجموعه تفریحی کوهشار مشهد دکه کوچکی هست که آرامش‌های بزرگی را برایتان دم می‌کند. اگر نیاز به استراحت یا کافئین دارید، در کنار کافه بریک توقف و لبی تر کنید. این دکه زرد را می‌توانید در مسیر رسیدن به آبشار ببینید. یادتان نرود حمایت از کسب‌وکار جوان‌ترها حال خوشی می‌شود و به زندگیتان برمی‌گردد. اگر خوراکی‌هایتان را نوش جان کرده‌اید و می‌خواهید بسته‌بندی‌های آن را دور بیندازید، سطل زباله هم هست. در هر چند قدم می‌توانید یکیشان را ببینید؛ پس حواستان به تمیز نگه‌داشتن کوهشار هم باشد.

جاذبه‌های گردشگری مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

  • برکه‌ها

مجموعه تفریحی کوهشار مشهد دو برکه دارد. برکه اول بزرگ‌تر است. روی سنگ‌چین‌های این بخش نشیمن‌گاه‌های چوبی ساخته‌اند که تکیه‌گاه هم دارد؛ اما مردم ترجیح می‌دهند که اینجا زیراندازی روی زمین بیندازند و بساط پیک‌نیکشان را به راه کنند. برکه دوم هم در بخش‌های بالاتر و کمی کوچک‌تر است. در محوطه برکه اول سنگ‌نوشته‌ای هم هست که می‌توانید اطلاعاتی را روی آن بخوانید.

  • حوضچه

بعد از برکه اول موتورخانه و پمپ آب هست که حوضچه کوچک سنگی هم در کنار آن ساخته‌اند. برای توقف در این قسمت کمی احتیاط کنید. موتورخانه برق فشار قوی دارد؛ اما شاید بپرسید چرا این پارک به پمپ آب احتیاج دارد؟ چون آبشار بزرگ این مجموعه آبشاری مصنوعی است و آب آبشار و آبراهه‌ها از پایین‌دست تأمین می‌شود. این آب را به کمک پمپ آب به بالا می‌رسانند و از آنجا از روی کوه جاری می‌شود.

در زمان ساخت پروژه، کوه‌های نماز مشهد خشک و هوای این منطقه هم گرم بود. به همین خاطر سازنده‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند؛ اما حالا با به‌جریان‌افتادن آب در این محدوده و طراحی فضای سبز، اینجا خوش‌آب‌وهواتر از همیشه است. مشهد شهری دوستدار آب است که آن را به این عنوان در یونسکو هم ثبت کرده‌اند. این یعنی منابع آب هرچقدر هم که در این شهر کم باشد، با مدیریت درست از آن بهترین استفاده را می‌برند. مجموعه تفریحی کوهشار هم نمونه بارزی از همین استفاده بهینه است.

  • پل‌ها

در کنار و حتی روی برکه‌ها پل‌هایی با کف چوبی ساخته‌اند که راه‌رفتن روی آن‌ها لذت خودش را دارد. هوا در اطراف برکه‌ها خنک‌تر است و با گذشتن از روی پل‌ها نسیم خنکی را احساس می‌کنید. در همه مجموعه هرجا که حجمی از آب هست، نرده‌های فلزی هم هست تا از شما مراقبت کند؛ پس نگران بچه‌ها نباشید؛ اما حواستان به آن‌ها باشد. بچه‌ها پاهای ظریفی دارند و ممکن است از بخش مشبک نرده‌ها بالا بروند که خطرناک است.

  • آبراهه‌ها

در مجموعه تفریحی کوهشار مشهد دو آبراهه ساخته‌اند. این آبراهه‌ها شبیه آبشارهای باریک یا متوسطی هستند که از بالای کوه با شدت سرازیرند. یکی از آبراهه‌ها را طوری ساخته‌اند که از دل کوه می‌جوشد و یکی دیگر هم به صورت پلکانی است. این بخش را طوری طراحی کرده‌اند که ترکیبی از طبیعت وحشی و رام‌شده را در کنار هم ببینید.

  • جوی‌ها

عکس جوی‌ مجموعه تفریحی کوهشار

از بخشی از مجموعه، جوی آبی روان است که برای شدت‌دادن به جریان آن سنگ‌هایی در مسیر آن گذاشته‌اند. اینجا صدای آب را بلندتر از همه جا می‌شنوید. صدای آب روحتان را جلا می‌دهد.

  • آبشار مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

عکس آبشار مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

با گذشتن از پله‌ها و برکه‌ها، در انتهای مسیر به آبشاری 190متری می‌رسید که از بالای تپه‌ای پایین می‌ریزد. در انتهای آبشار دیواری سنگی ساخته‌اند که آب با سُرخوردن از آن وارد برکه‌ها می‌شود. خوب تماشایش کنید، این آبشار بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی ایران است.

  • فضای سبز و گل‌کاری

بخش‌های مختلف مجموعه تفریحی کوهشار مشهد به‌ویژه کناره‌های مسیر را گل‌کاری کرده‌اند. گل‌های رنگارنگی که نگاهتان را مجذوب می‌کند.

  • چشم‌انداز زیبا

عکس چشم‌انداز زیبا مجموعه تفریحی کوهشار

در مسیر برگشت بخشی از شهر مشهد را روبه‌روی خودتان می‌بینید. نمی‌شود اسم بام را به این کوه و پله‌هایش داد؛ اما چشم‌انداز آن طوری است که بخشی از شهر را از بالاتر می‌بینید و این هم زیبایی خاص خودش را دارد. کوه‌های نماز مشرف به حرم هستند؛ البته یادتان نرود نباید از کوه‌ها در مسیرهای دیگر بالا بروید.

  • عکاسی در مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

این مجموعه را آن‌قدر زیبا طراحی کرده و ساخته‌اند که هرجایش بایستید، خوش‌نماست. چه در کنار گل‌ها ژست بگیرید و چه در کنار برکه‌ها لبخند بزنید، قشنگ‌ترین حالت‌ها را ثبت می‌کنید.

جاهای دیدنی اطراف مجموعه تفریحی کوهشار مشهد

حالا که تا اینجا آمده‌اید، اگر وقت داشتید، خوب است به دیگر جاهای دیدنی خراسان رضوی در مشهد هم سری بزنید. من اینجا برایتان لیستی از جاهای دیدنی مشهد یا بهتر است بگویم لیستی از جاهای تفریحی مشهد را آورده‌ام تا سری به آن‌ها بزنید و کیفورتان کند.

بهترین زمان سفر به مشهد

تصویری از حرم امام رضا

مشهد در تابستان‌ها گرم‌وخشک است و دمایش گاهی به 40 درجه هم می‌رسد؛ البته این شهر در این فصل به‌خاطر تعطیلی مدرسه‌ها پرمسافر شلوغ هم هست. پاییز مشهد کمی سرد است و زمستان هم هوا خیلی سرد می‌شود. پس بهترین زمان سفر به مشهد فصل بهار است. در این فصل مشهد آب‌وهوایی معتدل‌تر دارد. در هرحال این شهر، شهری زیارتی است و هروقت که دلتنگی یا حاجتی باشد، همان وقت بهترین زمان سفر است.

اقامت در مشهد

مهمان‌نوازی مردم مشهد که نیازی به تعریف ندارد، همه‌امان یک‌باری مهمانشان بوده‌ایم. در این شهر هم هتل‌های خوبی ساخته‌اند، هم مهمان‌پذیرهای مختلفی در سطح شهر هست. اگر هم حوصله گشتن داشته باشید، خانه و سوئیت هم به‌راحتی پیدا می‌شود. خلاصه در مشهد بی‌جاومکان نمی‌مانید، آقا حواسش به همه چیز هست.

هزینه ورودی به کوهشار

عکس تابلو کوهشار مشهد

ورود به مجموعه تفریحی کوهشار مشهد در حال حاضر، یعنی تابستان ۱۴۰۰ هیچ هزینه‌ای ندارد. حتی فعلاً برای پارکینگ هم هزینه‌ای از شما نمی‌گیرند؛ البته این امکان وجود دارد که هنوز سازوکاری درستی برایش تعیین نکرده باشند. طبیعی هم هست، این مجموعه را تازه افتتاح کرده‌اند.

مسیر دسترسی

برای رفتن به مجموعه تفریحی کوهشار باید خودتان را به مشهد برسانید. سال‌هاست که هر عاشقی مسیر این شهر را می‌داند. خودتان را به منطقه هشت شهرداری و بلوار نماز برسانید. از کوی سیدی که وارد بلوار نماز بشوید، اولین تقاطع دست چپ و روبه‌روی پل انقلاب مجموعه کوهشار مشهد است. خلاصه‌ترش می‌شود از طرف بازار اطلس به طرف بلوار نماز، نرسیده به بلوار ارتش.

هزینه ورودی رایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، بلوار نماز

این سفر مجازی همراه ره بال آسمان برایتان چطور بود؟ حظش را بردید؟ اگر اطلاعات بیشتری از مجموعه تفریحی کوهشار مشهد دارید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

مشهد، کوی سیدی، بلوار نماز، اولین تقاطع دست چپ

دو پارکینگ، دو سرویس بهداشتی، نمازخانه، کافه، تابلوهای هشدار و راهنما، نقشه راهنما، صندلی، سطل زباله

پارکینگ، سرویس بهداشتی 1، سرویس بهداشتی 2، نمازخانه، برکه اول، مدیریت، آبراهه اول، برکه دوم، آبراهه دوم، آبشار

4.7/5 (6 نظر)
12 نظرات
  1. مهندس سجاد می گوید

    من با دوس دخترم میرم کوهشار ??

    1. زهرا کامکار می گوید

      خوش بگذره مهندس عزیز ?

  2. مجید می گوید

    ???

  3. فاطمه می گوید

    سلام میشه اونجا جوجه کباب کرد؟؟ اجازه داریم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. اگه وسایل مثل منقل و این‌ها با خودتون دارید، احتمالا بشه این کار رو کرد؛ اما خود مجموعه، مثل پارک وکیل‌آباد، به شما باربیکیو نمیده.

  4. محغ می گوید

    سلام چطوری میتونم با مدیریت تماس بگیرم

  5. محمد می گوید

    سلام چطوری میتونم با مدیریت تماس بگیرم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، متأسفانه شماره‌ای توی گوگل‌مپ ثبت نشده.

  6. فائزه جون می گوید

    سلام چادرمسافرتی هم میزارن برقرارکنی؟

    1. بانو تقیان می گوید

      نه متأسفانه. البته کمی دورتر می‌شه در حد چند ساعتی چادر زد.

  7. م می گوید

    این کار ها درست نیست اشکال داره ایشون نامحرمه برادر
    اگه زندگی خوب و آرام و خوشبخت میخوایین این کار ها رو کنار بگذارین و با ازدواج رابطه درست با یه خانم برقرار کنین و ببین چطوری خدا بهتون روزی میده و خوشبختی واقعی رو حس می کنین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، اون پیام مال سه سال پیش بود و احتمالا اون دوستی یا به ازدواج منجر شده یا که به دوستی‌های دیگه! 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.