معروف ترین غارهای ایران | کشور غارهایی اسرارآمیز و عجیب

0

غارنوردی یک تفریح بسیار جذاب است که برای افراد ماجراجو جان می‌دهد. در هر گوشه از ایران یک غار بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد وجود دارد تا افراد کنجکاو آن را کشف کنند. کشف غارهای جدید عادت غارنوردان ماجراجو است. اصلاً سر یک غارنورد درد می‌کند تا در غارهای جدید مهارت خودش را به چالش بکشد و یک عکس یادگاری به آلبوم غارهایی که کشف کرده است اضافه کند. پس اگر شما نیز ماجراجو هستید و به‌دنبال غارهای جدید می‌گردید، در این مقاله با ما همراه باشید تا معروف ترین غارهای ایران را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

معروف ترین غارهای ایران در غرب کشور

  • غار کرفتو کردستان | معروف ترین غارهای ایران

غار کرفتو از معروف ترین غارهای ایران است. این غار در فاصله 67کیلومتری شهر دیواندره و در فهرست جاهای دیدنی اطراف سنندج قرار دارد. غار کرفتو از جمله غارهای آهکی است که میلیون‌ها سال قدمت دارد. از نظر زمین‌شناسی این غار به دوران مزوزوئیک باز می‌گردد. جالب است بدانید که بر اساس نظر کارشناسان، انسان در این غار زندگی می‌کرده. در غار کرفتو آثار قدیمی به خط یونانی وجود دارند. بر اساس داستان‌های حماسی، این غار به هرکول، یکی از خدایان یونان باستان تعلق دارد. جالب است بدانید که غار کرفتو بزرگترین غار باستانی ایران به حساب می‌آید. حتی تا پیش از دوران اسلام نیز از این غار برای سکونت استفاده می‌کردند.

آدرس: استان کردستان، ۴۶کیلومتری جنوب غربی تکاب، ۵کیلومتری غرب روستای یوزباش کندی
  • غار دواشکفت کرمانشاه | از قدیمی‌ترین غارهای ایران

غار دواشکفت جزو قدیمی‌ترین غارهای ایران است که در نزدیکی طاق بستان قرار دارد. پس گردشگرانی که از طاق بستان دیدن می‌کنند، می‌توانند یک تیر و دو نشان بزنند و از این غار شگفت‌انگیز نیز دیدن کنند. غار دواشکفت غاری بر فراز دشت شمالی شهر کرمانشاه است. این غار در ارتفاع 400متری دشت قرار دارد. درباره این غار تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند. جالب است بدانید که قدمت این غار بین 40 تا 120هزار سال پیش تخمین زده شده است. این یعنی بشر نئونادرتال یا همان بشر اولیه در این غار زندگی می‌کرده. حتی در این غار ابزار و ادوات قدیمی برای شکار و زندگی پیدا کرده‌اند. بازدید از مکانی که اولین نسل بشر در آن زندگی می‌کردند می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جالب باشد.

آدرس: استان کرمانشاه، شمال شهر کرمانشاه، منطقه طاق بستان
  • غار جوجار کرمانشاه | یکی از مخوف‌ترین غارهای ایران

غار جوجار کرمانشاه، دومین غار عمیق در ایران است. این غار 568 متر عمق دارد و در غرب قله شاآودالان واقع شده است. غار جوجار را می‌توان جزو مخوف‌ترین غارهای ایران دانست. این غار در گذشته ورودی عجیب با شیب بسیار تند داشت که کمتر کسی حاضر می‌شد وارد آن شود. پس از مدتی به‌دلیل فرسایش خاک و عوامل دیگر، شیب آن ملایم‌تر شد. بازدید از غار جوجار کار بسیار دشواری است و فقط مهارت غارنوردی حرفه‌ای می‌طلبد. پس اگر فقط یک ماجراجوی معمولی هستید، بهتر است دور بازدید از این غار عجیب را خط قرمز بکشید. بازدید از این غار شما را حسابی به چالش می‌کشد.

آدرس: کرمانشاه، شمال فلات پروا، غرب قله شاآودالان
  • غار پراو کرمانشاه | عمیق‌ترین غار ایران

غار پراو کرمانشاه، عمیق‌ترین غار ایران است. این غار جزو خطرناک‌ترین، ترسناک‌ترین و البته معروف ترین غارهای ایران به حساب می‌آید. بازدید از این غار، غارنوردان را حسابی به چالش می‌کشد. ناگهان از یک ورودی عمیق، وارد تالاری بزرگ و عظیم خواهند شد. این غار جزو عجیب‌ترین غارهایی هست که در میان جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه وجود دارد. همچنین در نظر داشته باشید که برای بازدید از این غار عمیق و عجیب، باید تجهیزات و مهارت کافی غارنوردی داشته باشید. همچنین باید به‌صورت تیمی از این غار دیدن کنید.

آدرس: استان کرمانشاه، 12کیلومتری شمال‌شرق کرمانشاه، روستای چالابه، کوه پرآو
  • غار قیژلان کرمانشاه | سومین غار عمیق ایران

قیژلان سومین غار عمیق ایران به حساب می‌آید. این غار حدود 700 متر عمق دارد و تاکنون حدود 600 متر از این غار را کشف کرده‌اند. جالب اینجاست که چند سالی است که غار قیژلان کشف شده است و آن را به لیست معروف ترین غارهای ایران در سطح جهانی اضافه کرده‌اند. گروهی از غارنوردان ایرانی و اروپایی برای کشف بخش‌های مختلف این غار بسیج شده‌اند که اکثر آن‌ها ایتالیایی هستند. در نظر داشته بگیرید که برای بازدید از این غار باید دارای مهارت کافی، تجربه مناسب و تجهیزات لازم غارنوردی باشید. این غار در کرمانشاه و ارتفاع ۲هزار و ۸۰۰متری از سطح دریا واقع شده است. پس طبیعتاً تابستان بهترین زمان بازدید از آن محسوب می‌شود.

آدرس: کرمانشاه
  • غار قوری قلعه کرمانشاه | بزرگترین غار آبی در تمام آسیا

اگر اهل غارنوردی باشید، حتماً نام غار قوری قلعه به گوشتان خورده است. این غار بزرگترین غار آبی در تمام آسیا و طولانی‌ترین غار آبی در کشور است. غار قوری در 25کیلومتری شهر روانسر کرمانشاه قرار دارد. این غار جزو معروف ترین غارهای ایران در سطح جهانی به حساب می‌آید. قدمت این غار به 65میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی باز می‌گردد. غار قوری از جنس غارهای آهکی است و تا همین 40 سال پیش، بخش‌هایی از آن ناشناخته بود. کشف تمامی بخش‌های غار را مدیون یک تیم 50‌نفره از غارنوردان هستیم که چند سال پیش موفق به نقشه‌برداری کامل غار قوری شدند. این غار دارای تالارهای متعدد است و امکان بازدید از بخش‌های مختلف آن برای گردشگران وجود دارد.

آدرس: استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر
  • غار ماهی کور لرستان | یکی از معروف ترین غارهای ایران

غار ماهی کور از جمله معروف ترین غارهای ایران است. دلیل این شهرت را می‌توان از نام آن متوجه شد. شاید تصور کنید که این نام‌گذاری دلالت در داستانی خاص دارد؛ اما این طور نیست. در حقیقت نوعی ماهی خاص در این غار زندگی می‌کند که به‌هیچ‌وجه چشم ندارد. به این ماهی، ماهی کور گفته می‌شود. ماهی‌های کور از روشی مشابه خفاش‌ها برای مسیریابی استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که غار ماهی کور تنها زیستگاه طبیعی اینگونه ماهی در تمام دنیا به حساب می‌آید! برای دسترسی به این غار باید خودتان را به بخش شمال‌غربی روستای لون خرم‌آباد واقع در منطقه تنگ هفت برسانید.

آدرس: لرستان، خرم‌آباد، تنگ هفت، شمال‌غربی روستای لون
  • غار هامپوئیل مراغه | خانه ۵طبقه کبوتران وحشی

غار هامپوئیل جزو غارهای کمتر شناخته‌شده ایران است که در استان آذربایجان شرقی و 15کیلومتری شهر مراغه قرار دارد. این غار هشت تالار در پنج طبقه دارد. در این غار می‌توانید از دالان‌های تودرتو و چاه‌های عمیق متعدد نیز دیدن کنید. از سقف این غار، قندیل‌های آهکی کوچک و بزرگ متخلفی آویزان شده است. همچنین برکه‌های عجیب که دارای آب آهکی هستند نیز در میانه راه به چشمتان می‌خورند. جالب اینجاست که غار هامپوئیل را با نام غار کبوتر نیز می‌شناسند. وقتی که وارد تالار اصلی غار می‌شوید، دلیل این نامگذاری را متوجه خواهید شد. در تالار اصلی این غار، صدها کبوتر وحشی زندگی می‌کنند. پس می‌توانید از صحنه‌ای خاص در غارنوردی دیدن کنید. معمولاً غارنوردها به دیدن خفاش عادت دارند؛ اما تماشای این تعداد کبوتر در غار بی‌نظیر است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۱۵کیلومتری شهر مراغه، نزدیکی روستای تازه کند سفلی
  • غار سهولان مهاباد | از جمله معروف ترین غارهای آبی ایران

غار سهولان نیز از جمله معروف ترین غارهای آبی ایران است. این غار از نظر ظاهری شباهت بسیاری به غار علیصدر دارد. در این غار نیز امکان قایق‌سواری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. غار سهولان از جمله غارهای آهکی است. قدمت این غار به دوره دوم زمین‌شناسی، یعنی دوره کرتاسه باز می‌گردد. غار سهولان زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد. وقتی که به میانه غار می‌رسید، باید سر خود را بالا بگیرید تا از اشکال مختلف قندیل‌های آهکی لذت ببرید. فضای داخل غار بسیار آرام است و از صدای چکیدن قطرات آب لذت خواهید برد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ۴۲کیلومتری جنوب شرقی مهاباد، روستای سهولان
  • غار خفاش دهلران | خانه هزاران خفاش

در تمامی فیلم‌ها این طور نشان داده می‌شود که خفاش‌ها در تمامی غارها زندگی می‌کنند؛ اما این طور نیست. در هر غاری خفاش زندگی نمی‌کند؛ اما غار خفاش دهلران، مهم‌ترین زیستگاه این پستانداران بدون پر است. خفاش‌ها انواع مختلفی دارند. این حیوانات از سیستمی بسیار خاص برای پیداکردن مسیر در تاریکی استفاده می‌کنند. غار خفاش دهلران 255 متر طول و 30 متر عرض دارد. ارتفاع آن نیز به 50 متر می‌رسد. این غار خانه هزاران خفاش است. پس اگر از تماشای این پستانداران وحشت می‌کنید، بهتر است دور بازدید از این غار یک خط قرمز بکشید! همچنین جالب است بدانید که غار دهلران جزو غارهای تاریخی است که در عصر غارنشینی از آن استفاده می‌کردند.

آدرس:  استان ایلام، نزدیک شهرستان دهلران
  • غار علیصدر همدان | غاری با طولانی‌ترین مسیر قایقرانی در جهان

بی‌تردید می‌توان غار علیصدر را معروف‌ترین غار ایران دانست. این غار در شهرستان کبودرآهنگ و در دل روستایی با همین نام واقع شده است. از میان غار علیصدر آب در جریان است. این غار جزو معدود غارهای جهان به حساب می‌آید که امکان قایق‌سواری در آن وجود دارد. طولانی‌ترین مسیر قایقرانی در جهان نیز متعلق به غار علیصدر است. غار علیصدر در لیست بزرگترین غارهای آبی جهان نیز به چشم می‌خورد. قدمت آن نیز به حدود 136 تا 190 میلیون سال قبل یا همان دوران ژوراسیک باز می‌گردد. قایق‌سواری در این غار به یکی از عجیب‌ترین خاطرات سفرتان تبدیل می‌شود. نورپردازی داخل غار علیصدر به بهترین شکل ممکن انجام‌شده است و قطعاً از تماشای قندیل‌های آهکی آن لذت خواهید برد.

آدرس: استان همدان، شهر کبودرآهنگ، غار علیصدر

معروف ترین غارهای ایران در شرق کشور

  • غار یخی چما | بزرگترین منبع آب شیرین در تمام ایران

غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین در تمام ایران است. این غار در بخش شمالی قله قنبرکش قرار دارد که جزو قله‌های مهم شمال‌غربی زردکوه به حساب می‌آید. برای دسترسی به این غار زیبا باید خودتان را به شهرکرد برسانید و از آنجا حدود 113 کیلومتر حرکت کنید. دسترسی به این غار نسبتاً ساده است و برای بازدید از آن می‌توانید از جاده اصلی کوهرنگ استفاده کنید. برای ورود به غار، مسیری را باید از میان رودخانه عبور کنید. جالب است بدانید که به‌دلیل شرایط جوی، آب رودخانه در تمام فصول سال نزدیک به صفر درجه است. پس بهتر است از چکمه‌های ضخیم استفاده کنید تا دچار سرمای شدید نشوید. در فصل زمستان اطراف این غار تا حدود 50 متر برف می‌بارد. پس همان طور که انتظار دارید، تابستان بهترین زمان بازدید از غار یخی چما است. فضای داخل غار همیشه همانند یک فریزر طبیعی یخ بسته و احساس می‌کنید که در یک قالب یخ بزرگ حضور دارید!

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، چلگرد، روستای شیخ علیخان
  • غار کافر قلعه شیروان | غاری عجیب با تاریخی غنی

غار کافر قلعه غاری عجیب با تاریخی غنی است. بر اساس اسناد تاریخی، در بازه‌ای از تاریخ، از این غار به‌عنوان یک پناهگاه استفاده می‌کردند. وجود دیوارهای سنگی در کنار غار نیز گواه این موضوع است. همچنین اسناد و کتیبه‌های تاریخی بسیاری در این غار کشف شده است که ارزش بسیاری دارند. گویا گروهی از افراد شورشی در این غار زندگی می‌کردند. به همین خاطر آن را غار کافر قلعه می‌نامیدند. این غار از نظر ظاهری، شکلی بسیار عجیب دارد. با ورود به این غار، متوجه تفاوت آن با غارهای دیگر خواهید شد.بازدید از غار کافر قلعه برای غارنوردان می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد.

آدرس: خراسان شمالی، شیروان، 5کیلومتری جنوب باختری روستای گلیان

معروف ترین غارهای ایران در جنوب کشور

  • غار نمکدان قشم | عجیب‌ترین غارهای ایران

غار نمکدان قشم جزو عجایب هفتگانه این جزیره به حساب می‌آید. زمانی که صحبت از معروف ترین غارهای ایران باشد، حتماً باید نام غار نمکدان را به لیست اضافه کنیم. غار نمکدان قشم جزو عجیب‌ترین غارهای ایران است. وقتی که وارد این غار می‌شوید، آن را با غارهای یخ اشتباه می‌گیرید. احساس می‌کنید که وارد یک تونل برفی بزرگ شده‌اید؛ اما این‌ها برف نیستند. بلکه لایه‌های نمک هستند که روی دیواره‌های غار به چشم می‌خورند. غار نمک در بین کوه‌های نمک قشم قرار دارد. جالب است بدانید که وجود نمک فراوان در این غار باعث می‌شود تا بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند، التیام پیدا کنند. این غار برای ثبت تصاویر یادگاری بسیار عجیب و منحصر‌به‌فرد جان می‌دهد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم
  • غار شاپور استان فارس | غاری پر از داستان عجیب

غار شاپور جزو مهم‌ترین و معروف ترین غارهای ایران است که در انتهای تنگ چوگان استان فارس و 4کیلومتری شهر بیشاپور کازرون قرار دارد. قدمت این غار به چندین میلیون سال قبل باز می‌گردد. در بخش ورودی غار شاپور، مجسمه‌ای عظیم به چشم می‌خورد که مجسمه شاپور اول، پادشاه مقتدر دوره ساسانی است. این مجسمه حدود 6 متر طول دارد و قدمت آن به حدود 1،700 سال پیش باز می‌گردد. با وجود آنکه وقتی جلوی دهانه ورودی غار می‌ایستید می‌توانید از نمایی بسیار زیبا دیدن کنید، غار شاپور به همین مجسمه شهرت دارد. حتی برخی گردشگران اصلاً سری به داخل فضای غار نمی‌زنند و فقط برای تماشای این مجسمه عظیم و گرفتن عکس یادگاری به غار شاپور استان فار می‌آیند. البته در فضای غار نیز می‌توانید از کنده‌کاری‌ها و کتیبه‌های مختلف تاریخی دیدن کنید. پس از تماشای فضای داخلی غار نیز غافل نشوید.

آدرس: استان فارس، ۳۰کیلومتری شمال کازرون، ۴کیلومتری تنگه چوگان
  • غار سنگ شکنان فارس | یکی از بزرگترین غارهای دستکند جهان

غار سنگ شکنان در 3کیلومتری شهر زیبای جهرم و نزدیکی دشتی با نام دشت قلات قرار دارد. شاید فقط انتظار وجود غارهایی طبیعی و عجیب را در این مقاله داشته باشید؛ اما باید بدانید که غار سنگ شکنان یک غار مصنوعی یا همان دستکند است. این غار را سالیان پیش با ابزارهای بسیار ساده در دل کوه حفر کرده‌اند. غار سنگ شکنان 350 متر طول، 150 متر عرض و صدها ستون مختلف دارد. هرچه به انتهای غار نزدیک می‌شوید، ارتفاع آن کمتر می‌شود. در نهایت ارتفاع غار به کمتر از یک متر می‌رسد. جالب است بدانید که مردم محلی داستان‌هایی عاشقانه همانند فرهاد کوه‌کن را درباره دلیل حفر این غار عظیم بیان می‌کنند. غار سنگ شکنان از جمله بزرگترین غارهای دستکند جهان است.

آدرس:  استان فارس، 3 کیلومتری جهرم، دشت قلات

معروف ترین غارهای ایران در مرکز کشور

  • غار میرزا رفسنجان | یکی از غارهای عجیب و اسرارآمیز

غار میرزا جزو غارهایی است که به‌تازگی آن را در فهرست معروف ترین غارهای ایران به ثبت رسانده‌اند. این غار جزو جاهای دیدنی رفسنجان و استان کرمان به حساب می‌آید. نام این غار در سال 1387 داخل فهرست غارهای ایران به ثبت رسید. از دهانه ورودی غار میرزا، وارد یک دهلیز باریک می‌شوید. پس از مدتی، مسیر عریض می‌شوید و به یک دو راهی خواهید رسید. اگر سمت راست را پیش بگیرید، به حفره‌ای کوچک می‌رسید که در اصل ورودی اصلی غار است! از این ورودی که پا به آن طرف بگذارید، وارد دنیای عجایب خواهید شد. این غار جزو غارهای عجیب و اسرارآمیز است که هنوز هم بخش‌هایی از آن را کشف نکرده‌اند. غار میرزا میلیون‌ها سال قدمت دارد و جزو انواع غارهای آهکی به حساب می‌آید.

آدرس: استان کرمان، ۳۰کیلومتری شمال شرقی رفسنجان، روستای ده رنج
  • غار ایوب کرمان | بزرگترین غار آذرین در ایران

غار ایوب جزو معروف ترین غارهای ایران است. این غار، بزرگترین غار آذرین در ایران به حساب می‌آید. غار ایوب در اثر انفجار فواره‌های آتشفشانی و فرسایش طی هزاران سال مختلف به وجود آمده است. این غار از نظر ظاهری شباهتی به پنیرهای سوئیسی یا سنگ پای حمام خانه دارد! دهانه ورودی غار عظمت بسیاری دارد. وقتی که داخل غار بایستید و به بیرون نگاه کنید، شاهد منظره‌ای خیره‌کننده از شهر دهج خواهید بود. جالب است بدانید که به‌خاطر وجود جای پایی که شبیه به جای پای انسان است، این غار را به حضرت ایوب نسبت می‌دهند و می‌گویند که این غار عبادتگاه حضرت ایوب بوده است و برای عبادت به آن می‌آمده!

آدرس: استان کرمان، شهربابک، جنوب‌شرق شهر دهج
  • غار دوسر یزد | بزرگ‌ترین تالار زیرزمینی ایران

غار دوسر یزد یکی دیگر از معروف ترین غارهای ایران در سطح جهانی است. این غار بزرگ‌ترین تالار زیرزمینی ایران به حساب می‌آید. برخی آن را شگفت‌انگیزترین غار ایران می‌دانند. هنوز هم بخش‌هایی از این غار ناشناخته باقی مانده است. بسیاری از افرادی که از این غار دیدن کرده‌اند تصور می‌کنند که غار دوسر جزو مخوف‌ترین غارهایی است که تا کنون دیده‌اند. این غار هنوز هم قطبی مهم برای پژوهش محسوب می‌شود. هنوز هم تحقیقات بسیاری درباره آن انجام می‌دهند و غارنوردان در صدد هستند تا نقشه‌برداری کاملی از آن انجام دهند.

آدرس: استان یزد، مهریز، منطقه حفاظت شده کالمند
  • غار دنگزلو اصفهان

غار دنگزلو جزو غارهای خلوت و کمتر شناخته‌شده است. این غار در نزدیکی روستای دنگزلو و بخش شمال‌شرقی کوه دنا قرار دارد. قدمت روستای دنگزلو به حدود صد سال می‌رسد و چند سالی است که این غار را کشف کرده‌اند. غار دنگزلو غاری بسیار اسرارآمیز و عجیب است. هنوز بخش‌هایی از این غار را کشف نکرده‌اند. این غار شامل تالارهایی بسیار بزرگ و هفت تالاب مختلف می‌شود. جالب اینجاست که باید هنگام عبور از این تالاب‌ها، از قایق استفاده کنید. از نظر ظاهری شباهت بسیاری بین غار دنگزلو و غار علیصدر وجود دارد. این غار 1600 متر طول دارد و آب درون آن از چشمه‌های درون غار تأمین می‌شود.

آدرس: اصفهان، سمیرم، ضلع شمال شرقی کوه دنا، حوالی روستای دنگزلو
  • غار دربند سنگسر سمنان | غاری با بزرگترین و مرتفع‌ترین قندیل آهکی ایران

غار دربند سنگسر سمنان در منطقه حفاظت‌شده دربند این اسان قرار دارد. غار دربند جزو معروف ترین غارهای ایران است. این غار حدود 120میلیون سال قدمت دارد. جالب است بدایند که بزرگترین و مرتفع‌ترین قندیل آهکی ایران در همین غار قرار دارد. پس باید خودتان را برای مواجه شدن با دنیایی عجیب و اسرارآمیز آماده کنید. این غار در کوه لهر سمنان واقع شده است و دسترسی دشواری دارد؛ اما شهرداری سمنان در سال 1391، مسیری را برای تردد گردشگران به وجود آورد. به این ترتیب با بالا رفتن از 620 پله می‌توانید به دهانه غار نزدیک شوید. جالب است بدانید که در این غار آثاری با خط کوفی نیز پیدا کرده‌اند. این آثار نشان می‌دهند که گروهی از انسان‌ها نیز در این غار زندگی می‌کردند.

آدرس: استان سمنان، منطقه حفاظت شده دربند
  • غار چال نخجیر مرکزی | یکی از زیباترین غارهای ایران

غار چال نخجیر جزو زیباترین غارهای ایران است. این غار در سال 1367 بر اثر یک انفجار در نزدیکی دهانه آن کشف شد. غار نخجیر در نزدیکی منطقه نخجیر واقع در شرق شهرستان دلیجان قرار دارد. به همین خاطر آن را با چنین نامی می‌شناسند. غار چال به دوره سوم زمین‌شناسی تعلق دارد. این غار دارای ظاهری برفی و یخ‌زده است؛ اما این‌ها یخ و برف نیستند. بلکه رسوبات آهکی هستند که به این شکل در آمده‌اند. وقتی وارد غار می‌شوید احساس می‌کنید که دیوارهای آن از جنس گل کلم هستند. مسیر بازدید از این غار را شهرداری منطقه آماده کرده است. به این ترتیب گردشگران معمولی نیز می‌توانند از آن دیدن کنند.

آدرس: استان مرکزی، حدفاصل دلیجان-نراق، چال ‌نخجیر

معروف ترین غارهای ایران در شمال کشور

  • غار آویشو شاندرمن گیلان | غاری عجیب و زیبا

اگر سری به استان گیلان و بخش شاندرمن بزنید، همین طور که در حال جنگل‌نوردی هستید، ناگهان چشمتان به یک ورودی عجیب خواهد افتاد؛ ورودی که شاید به سرزمین عجایب منتهی شود. این دهانه به غار آویشو منتهی می‌شود. غار آویشو غاری با 740 متر طول است و شما را به 150متری عمق زمین می‌رساند. بازدید از این غار برای غارنوردان بسیار جذاب خواهد بود. توجه داشته باشید که برای بازدید از داخل غار باید به‌صورت تیمی اقدام کنید و تجهیزات کافی همراه داشته باشید. همچنین بازدید از غار به افراد بدون تجربه توصیه نمی‌شود. مسیر دسترسی به غار بسیار زیباست و گردشگران معمولی می‌توانند خودشان را تا دهانه غار برسانند و تصاویر یادگاری بسیار زیبا بگیرند.

آدرس: استان گیلان، ماسال، بخش شاندرمن، دهستان شاندرمن، روستای سیاهمرد
  • غار اسپهبد خورشید مازندران | غار دستکند با کاربرد نظامی

غار اسپهبد خورشید از جمله زیباترین غارهای ایران است. این غار در ارتفاعات کوهستان البرز و منطقه تماشایی سوادکوه قرار دارد. برای دسترسی به این غار باید خودتان را به کوهی بزرگ برسانید. غار اسپهبد خورشید مازندران یک غار دستکند با کاربرد نظامی است. قدمت این غار به دوران ساسانی باز می‌گردد. این غار را می‌توان جزو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استحکامات نظامی باستانی در ایران دانست. داخل این غار می‌توانید شاهد حضور حمام، آب‌انبار، برج، آتشکده و قلعه باشید. متأسفانه طی سال‌های اخیر به‌دلیل حفر بدون جواز معادن مختلف، این غار آسیب بسیاری دیده است. برای بازدید از این غار باید مسیر طولانی را در شیب تند به‌سمت بالا بروید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ناحیه دوآب، ۱.۵ کیلومتری جاده‌ سوادکوه – تهران
  • غار دانیال مازندران | دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران

کسانی که اهل غارنوردی هستند می‌دانند که هر غار همانند اثر انگشت یک انسان شکلی متفاوت دارد. هر غار می‌تواند به شکلی خاص شما را شگفت‌زده کند. غار دانیال از جمله زیباترین غارهای ایران است که برای دسترسی به آن باید از مسیر جنگلی و بسیار تماشایی عبور کنید. غار دانیال از جمله غارهای آبی به حساب می‌آید. این غار فقط یک دالان اصلی به طول 1500 متر و عرض 1.5 متر دارد. شاید نام این غار به گوش بعضی شما نخورده باشد؛ اما باید بدانید که غار دانیال، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران بعد از غار قوری کرمانشاه به حساب می‌آید. اگر به‌دنبال تجربه هیجان هستید، حتماً باید از غار دانیال مازندران دیدن کنید. بازدید از این غار آدرنالین خونتان را حسابی افزایش می‌دهد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال
  • غار بورنیک فیروزکوه | یکی از ترسناک‌ترین غارهای ایران

غار بورنیک جزو غارهایی است که بازدید از آن به ساکنان پایتخت توصیه می‌شود. این غار در کنار روستایی با نام روستای هرانده واقع شده است که در جنوب‌غرب فیروزکوه قرار دارد. بسیاری از گردشگران برای تماشای زیبایی این روستا عازم فیروزکوه می‌شوند؛ اما به غیر از روستای هرانده و رودخانه زیبای آن، غاری عجیب با نام غار بورنیک در نزدیکی این روستا واقع شده است. بورنیک در زبان محلی به معنای محل امن یا همان جانپناه است. بر اساس اسناد تاریخی، در دوران پیش از تاریخ، در مواقع خطر از این غار استفاده می‌کردند. این غار جزو ترسناک‌ترین غارهای ایران است و بازدید از آن حتماً توصیه می‌شود.

آدرس: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده
  • غار رود افشان تهران | جان‌پناه و استراحتگاهی برای کوهنوردان

غار رودافشان از جمله معروف ترین غارهای ایران است که برای بازدید ساکنان پایتخت جان می‌دهد. این غار جزو جاهای دیدنی دماوند به حساب می‌آید. غار رودافشان در مسیر کوهنوردی ارتفاعات البرز قرار دارد. به همین خاطر به نوعی جان‌پناه و استراحتگاهی برای کوهنوردان است. دهانه این غار حدود 20 متر ارتفاع دارد و طول آن به 29 متر می‌رسد. در این غار تالارهای متعدد وجود دارد و آبی زلال از دل کوه بیرون می‌زند و در کف غار جاری می‌شود. در حفره‌های کف غار نیز برکه‌هایی کوچک و زیبا شکل می‌گیرد. بازدید از این غار می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی باشد.

آدرس: استان تهران، شهر دماوند، روستای رود افشان
  • غار یخ مراد البرز | بسیار متفاوت و اسرارآمیز

غار یخ مراد جزو زیباترین و معروف ترین غارهای ایران است که در نزدیکی تهران و استان البرز قرار دارد. این غار دارای چهره‌ای بسیار متفاوت و اسرارآمیز است. حتی با دیدن تصاویر این غار نیز می‌توانید متوجه ظاهر عجیب و منحصر‌به‌فرد آن شوید. غارهای آهکی دارای قندیل‌های آهکی سفید و خاص هستند؛ اما غار یخ مراد قندیل‌های یخی دارد. به این ترتیب وقتی که وارد این غار می‌شوید، احساس می‌کنید که وارد فضای جایخی یخچال خودتان شده‌اید. جالب است بدانید که قدمت این غار به چندین میلیون سال پیش باز می‌گردد. بر اساس نظر کارشناسان، این غار بین 70 تا 230 میلیون سال قدمت دارد. این یعنی حتی دایناسورها نیز این غار عجیب را دیده‌اند. بازدید از این غار در فصل تابستان می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد.

آدرس: استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده
  • غار کلته خور زنجان | یکی از خاص‌ترین غارهای ایران

غار کلته خور از نظر زیبایی جزو معروف ترین غارهای ایران است. اگر به‌دنبال آن هستید که در ابتدا از زیباترین غارهای ایران دیدن کنید، بهتر است غار کتله خور را در صدر لیست خود قرار دهید. این غار از نظر تعداد طبقات، قدمت، تنوع قندیل‌ها و وسعت، جزو خاص‌ترین غارهای ایران است. این غار حدود 1300 سال پیش کشف شد و حدود 30 سال است که آن را در فهرست اثار ملی ایران ثبت کرده‌اند. این غار وسعت بسیاری دارد و هنوز هم بخش‌های بسیاری از آن را کشف نکرده‌اند. پس اگر به‌دنبال کشف اسرار این غار هستید، وسایل خود را بردارید و عازم زنجان شوید.

آدرس: زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، نزدیکی گرماب

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره فهرست معروف ترین غارهای ایران چیست؟ آیا غاری را می‌شناسید که نام آن از این لیست جا مانده باشد؟ تجربه بازدید از کدام غار را داشته‌اید؟ تجربه خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که برای بازدید از غارهای اسرارآمیز حتماً به‌صورت تیمی اقدام کنید.

بیشترین غار در استان کرمانشاه قرار دارد.

غار علیصدر معروف‌ترین غار آبی ایران است.

غار پرآو کرمانشاه عمیق‌ترین غار ایران است.

غار ایوب بزرگترین غار آذرین کشور است.

غار سنگشکنان فارس بزرگترین غار دستکند ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.