تنگه هلت لرستان | اعجوبه‌ای زیبا در پلدختر

2

استان لرستان جاهای دیدنی زیادی دارد؛ اما انتخاب امروز ما تنگه هلت است. در این تنگه در بین جنگل‌های بلوط است، می‌توانید صخره‌نوردی و شنا را تجربه کنید. گذشتن از مسیری که رودخانه زال بعد از قرن‌ها آن را به وجود آورده است، احتمالاً شما را به وجد می‌آورد.

تنگه هلت لرستان کجاست؟

تنگه هِلْت که آن را با نام تنگه هِلْد هم می‌شناسند، از جاهای دیدنی لرستان و در نزدیکی پلدختر است. این تنگه در جاده خرم‌ آباد به اندیمشک، جایی در بین تونل خرگوشان یک و دو، قرار دارد.

وجه تسمیه هلت

هِلْت یا هِلْد نام طایفه نجف وند از طایفه‌های لر است. این طایفه در همین منطقه ساکن هستند و برای همین به این منطقه هلد می‌گویند؛ البته یادتان باشد که تلفظ هَلَت و هِلَت غلط است.

پوشش گیاهی تنگه هلت پلدختر لرستان

احتمالاً به خاطر اینکه آب دلیل آبادانی و سرسبزی است، توقع دارید که این تنگه هم سرسبز باشد؛ اما در تنگه هلت پوشش گیاهی خاصی وجود ندارد. در تنگه تا چشم کار می‌کند، سنگ‌های بزرگ و صیقلی وجود دارد؛ اما بالای تنگه، جنگل‌های بلوط، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده‌اند.

چگونگی شکل گیری تنگه هلت خرم آباد

تنگه‌ها برای زاده‌شدن، به صبوری و پشتکار آب احتیاج دارند. در این منطقه هم رودخانه زال، پس از هزاران سال، تنگه چهارکیلومتری هلت را به جغرافیای ایران اضافه کرد. این رودخانه قدیم‌ترها در بین جنگل‌های بلوط جریان داشت؛ اما حالا زمین را تا دل صخره‌ها صیقل داده است و در عمق یک تا یک‌ونیم‌متری دو صخره جریان دارد.

جاذبه ها گردشگری تنگه هلت لرستان

در میان این تنگه در محاصره صخره‌های صیقلی و بزرگی قرار می‌گیرید که استحکام و استقامت را یادآوری می‌کنند. سقفی از سنگ هم بالای سر شماست؛ پس سرتان را بالا بگیرید و به آن هم نگاهی بیندازید؛ البته از زیرپایتان غافل نشوید، بعضی از سنگ‌ها تیز هستند و ممکن است شما را زخمی کنند. در میانه تنگه هم صخره‌ای بزرگ وجود دارد که با دیدن آن احتمالاً فکر می‌کنید این جا پایان مسیر است؛ اما کمی که نزدیک‌تر شوید، درست در سمت چپتان، راهی برای عبور می‌بینید. در انتهای تنگه هلت پلدختر هم عمق آب کم می‌شود و دوباره سقفتان آسمان می‌شود.

تفریحات تنگه هلت پلدختر لرستان

شنا و پیاده‌روی

پیاده‌روی در آب و در بخش‌هایی از صخره‌‌ها حس‌وحالتان را بهتر می‌کند. می‌توانید در بخش‌هایی از مسیر که عمق بیشتری دارد کمی شنا کنید؛ اما بهترین انتخاب احتمالاً شنا در حوضچه انتهای مسیر است. از خنکای آب لذت ببرید و روحتان را جلا بدهید.

صخره‌نوردی و کوه‌نوردی در تنگه هلت لرستان

اگر به صخره‌نوردی علاقه‌مند باشید، می‌توانید این تفریح را در تنگه هلت امتحان کنید. حتماً لازم نیست خیلی حرفه‌ای باشید، حتی تجهیزات حرفه‌ای و گران هم لازم نیست؛ اما حتماً جانب احتیاط را رعایت کنید.

عکاسی

اگر دوربین یا گوشی ضد آب ندارید، ریسک عکاسی در اینجا خیلی زیاد است. به‌ویژه که در بعضی جاها عمق آب به سینه هم می‌رسد؛ پس بهتر است در جاهای کم عمق عکاسی کنید و دوربینتان را هم محکم بگیرید. این روزها نمی‌شود وسایل وابسته به تکنولوژی را به‌راحتی جایگزین کرد.

امکان کمپینگ یا اقامت در تنگه هلت پلدختر لرستان

در خود تنگه امکان اقامت وجود ندارد که دور از انتظار هم نیست؛ اما بالای تنگه در بین جنگل‌های بلوط امکان کمپینگ وجود داد.

بهترین زمان بازدید از تنگه هلت لرستان

چون بارندگی در فصل‌های سرد و بهار زیاد است، در این فصل‌ها سطح آب تنگه بالا می‌آید و عمق آب زیاد می‌شود؛ پس همه چیز کمی خطرناک می‌شود. حالا در فصل‌های سرد، سرمای هوا را هم به ماجرا اضافه کنید؛ پس بهترین زمان برای بازدید از تنگه هلت خرم آباد فصل تابستان است. اگر اواخر این فصل را برای سفر به خرم‌آباد انتخاب کنید، آب‌وهوای دلپذیر همه‌چیز را خاطره‌انگیزتر می‌کند؛ البته اوایل پاییز هم انتخاب خوبی است.

یادتان نرود که از میانه آبان تا اواخر اسفند، امکان طغیان رودخانه زال وجود دارد؛ پس این زمان مناسب بازدید از تنگه نیست.

نکات مهم برای بازدید از تنگه هلت پلدختر

  • رفتن به انتهای تنگه و برگشتن از آن به حدود چهار ساعت زمان احتیاج دارد.
  • شیرجه‌زدن در تنگه ممنوع است.
  • پابرهنه راه‌رفتن در تنگه باعث زخم‌شدن پاهایتان می‌شود.
  • آب بعضی جاها به سینه می‌رسد.
  • در بعضی جاهای تنگه، فضای عبور خیلی باریک است.
  • برای بازدید از تنگه باید شنا و کمی صخره‌نوردی بدانید.
  • آنتن‌دهی در این منطقه بسیار ضعیف است.
  • شکار در این منطقه ممنوع است.

توصیه ره بال آسمان به بازدیدکنندگان تنگه هلت لرستان

اگر شما بازدید از تنگه را برای تفریحتان انتخاب کرده‌اید، حتماً در این نوع سفرها استاد هستید؛ اما چند راهنمایی کوچک را از ما بپذیرید، امیدواریم که برایتان مفید باشد تا تجربه سفرتان دلچسب‌تر شود.

  • لباس اضافه و حوله همراه خودتان ببرید.
  • اگر نوشیدنی و خوراکی لازم دارید، آن‌ها را از شهر تهیه کنید. نزدیک‌ترین شهر به تنگه، ۴۰کیلومتری به آن فاصله دارد.
  • خوراکی‌ها را با کوله داخل آب نبرید، چون خراب می‌شوند؛ پس می‌توانید وسایلتان را در کمپ یا در کنار دیگر اعضای خانواده بگذارید.
  • بازدید از این تنگه مناسب کودکان، کم‌توانان و سالمندان نیست. بهتر است آن‌ها را در جای امنی مستقر کنید.
  • برای وسایل برقی مثل گوشی، دوربین، پاوربانک و… کاور ضد آب همراهتان ببرید.
  • بهتر است با گروهی با تجربه به این منطقه بروید تا شما را راهنمایی کنند.
  • قبل از اینکه وارد آب شوید، خودتان را خیس کنید تا دمای بدنتان به دمای آب نزدیک شود.
  • ممکن است صخره‌ها به دلیل وجود صدای بلند فرو بریزند؛ پس جیغ نزنید و فریاد نکشید. شما احتمالاً از آلودگی محیطی و صوتی شهرها به این طبیعت پناه برده‌اید؛ پس خودتان باعث این آلودگی‌ها نباشید.

جاهای دیدنی نزدیک تنگه هلت پلدختر

حالا که تا تنگه هلت سفر کرده‌اید، بازدید از سایر جاهای دیدنی اطراف خرم آباد خالی از لطف نیست.

شهر پلدختر

این شهر با تنگه هلت 73 کیلومتر فاصله دارد. گرچه بازدید از جاهای دیدنی پلدختر زمان خودش را لازم دارد، با برنامه‌ریزی درست می‌توانید آن‌ها را ببینید؛ مثلاً

  • تالاب‌های پلدختر؛
  • آبشار افرینه؛
  • پل گاومیشان؛
  • پل تاریخی پل دختر؛
  • غار کوگان؛
  • کاروانسرای چشمک؛
  • غار کلماکره؛
  • آبشار آبتاف.

روستای کُرکی نزدیک به تنگه هلت خرم آباد لرستان

این روستا 19 کیلومتر از تنگه فاصله دارد و به چشمه‌های طبیعی‌اش معروف است. در یکی از چشمه‌های روستای کرکی سمندر لرستانی زندگی می‌کند. احتمالاً چند عکس از این دوزیست کمیاب ارزش انتشار در مجله نشنال جئوگرافی را دارد. شاید فیلم کوتاهی از آن هم در شبکه‌های اجتماعی دیده شود. می‌دانیم که حتی فکر شکار این جانور به سرتان نمی‌زند؛ اما اگر کسی وسوسه شد، باید بداند که شکار این حیوان جریمه نقدی دارد. جدا از آن، انقراض این حیوان، جغرافیای سرزمینمان را دلگیر می‌کند.

روستای پا علم

روستای پاعلم در 23کیلومتری تنگه هلت لرستان است که آثار تاریخی‌اش را ثبت ملی کرده‌اند. احتمالاً برج پا علم برای تاریخ‌گردان جذاب است.

مسیر دسترسی به تنگه هلت

رفتن تا لرستان را به خودتان می‌سپاریم. از آنجا جاده خرم‌آباد-اندیمشک را در پیش بگیرید. بعد از تونل خرگوشان یک و نرسیده به تونل خرگوشان دو بریدگی‌ای خاکی وجود دارد. بهتر است ماشین را همین جا پارک کنید. صد قدم که از سراشیپی خاکی پایین بروید، به ورودی تنگه هلت پلدختر می‌رسید.

ره بال آسمان را برای سفر به لرستان زیبا و بازدید از تنگه هلت همراهی کردید. امیدواریم که تجربه خوبی برایتان بوده باشد. اگر قبلاً به این تنگه سفر کرده‌اید، تجربه‌هایتان را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید، برای ما راهنمای ارزشمندی می‌شود.

لرستان، جاده خرم‌آباد-اندیمشک، بعد از تونل خرگوشان یک و نرسیده به تونل خرگوشان دو.

صخره‌نوردی، کمپینگ، شنا، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، جنگل‌نوردی، عکاسی با احتیاط.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. میرهاشمی می گوید

    ضمن تشکر از مطلب پرمغزتان و معرفی سرزمین افسانه ای لرستان با توجه به اینکه خودم اهل این استان وشهرستان پلدختر هستم بعرض برسانم نام اصلی آن Halde Holdمی باشد که در لری قدیم به معنای پیچ درپیچ بکار رفته اطراف این تنگه طوایف ایل دریکوند و از جمله نجف وند سکونت دارند اما این نامگزاری ارتباطی با آنان ندارد.یک شاهکار واقعی از خالق بی همتاست و ابهت درآن موج می زند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام جناب هاشمی عزیز، ممنونیم برای توضیحات خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.