راهنمای سفر به روستای هجیج | پله پله تا بهشت

0

امروز می‌خواهیم به غرب ایران سرک بکشیم. در مناطق غربی ایران، شهرها و روستاهایی وجود دارند که حتی نام آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ اما زیبایی آن‌ها را نمی‌توان با کلمات وصف کرد. در همین مناطق، یکی از زیباترین روستاهای ایران جا خوش کرده است. روستایی را تصور کنید که از یک سمت به آب راه دارد و از سمت دیگر به کوه محدود می‌شود. روستایی که یادگار صدها سال خاطره است و آب‌وهوایی دارد که گویا همانند روز اول خلقت زمین عالی است. با ما همراه باشید تا یکی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه، یعنی روستای هجیج پاوه را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

روستای هجیج کجاست؟

روستای هجیج یکی از جاهای دیدنی پاوه است. این روستا در فاصله 34کیلومتری پاوه و 123کیلومتری مرکز استان کرمانشاه و در بخش نوسود قرار دارد. پاوه یکی از مهم‌ترین شهرهای کرمانشاه است. این شهر در فاصله 122کیلومتری مرکز استان قرار دارد. پاوه در طول 8 سال دوران جنگ تحمیلی، آسیب‌های بسیاری را به جان خرید. پاوه از شمال و بخش شمال‌شرقی به شهرستان مریوان کردستان و از جنوب و شرق به شهرستان جوانرود منتهی می‌شود. همچنین از غرب با کشور عراق و اقلیم کردستان هم‌مرز است.

طبیعت روستای هجیج

گاهی زبان در توصیف زیبایی قاصر می‌ماند. چطور می‌توان پنج حس انسانی را در قالب کلماتی بی‌جان گنجاند؟ بهتر است پیش از آنکه وصف زیبایی طبیعت این روستا را بخوانید، به تصویر بالا خیره شوید. آیا واقعاً زیبا نیست؟ این روستا در دره‌ای تماشایی و سرسبز قرار دارد. در میان مثلثی که دره به وجود می‌آورد، رود به انتهای مسیر خود می‌رسد. این روستا از یک سمت به آب و از سمت دیگر به کوهستان راه دارد. روستای هجیج درست در میان دامنه کوه واقع شده است و به همین خاطر معماری خانه‌های آن به‌صورت پلکانی است.

درست در چندقدمی بافت روستایی هجیج، می‌توانیم شاهد دشت‌های سرسبز و پوشیده از گیاهان دارویی باشیم. در هر فصل گیاهان خاصی در این دامنه رشد می‌کنند و این دلالت بر قدرت خداوند متعال دارد. در فصل بهار دامنه‌های کوه پوشیده از گل‌های شقایق سرخ می‌شوند. چشمه‌های جوشان در هر فصل سال با قدرت از دل خاک بیرون می‌زنند. رود معروف سیروان از میان اراضی منطقه جریان پیدا می‌کند. زمین دست رد به سینه هیچ گل‌و‌گیاهی نمی‌زند. درختان میوه بسیار پربار هستند.

حیوانات نیز آزادانه از نعمات خداوند متعال استفاده می‌کنند. مردم و حیوانات منطقه به یک رابطه مسالمت‌آمیز با هم رسیده‌اند. مردم روستا به‌خاطر تفریح شکار نمی‌کنند. صبح به صبح صدای پرندگان در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های روستا می‌پیچد. در مناطق بکر و کوهستانی می‌توانید شاهد حیواناتی همانند گرگ، روباه، خرس، تشی، خرگوش و غیره باشید.

بهترین زمان سفر به روستای هجیج

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

روستای هجیج دقیقاً در دامنه کوهستان قرار دارد. پس دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است. در فصل زمستان این روستا پوشیده از برف می‌شود. هوای هجیج در زمستان بسیار سرد خواهد بود و مسافران قادر به تحمل این سرما نیستند. پس در نتیجه بهتر است به‌هیچ‌وجه در طول زمستان فکر سفر به روستای هجیج به سرتان نزند. در عین حال از ابتدای بهار هوا کم‌کم گرم‌ می‌شود. گل‌های زیبای کوچک به‌آرامی سرشان را از زیر خاک بیرون می‌کنند و به روی ماه خورشید می‌خندند. هجیج دقیقاً در بخش کوهپایه قرار دارد. به همین خاطر از اواسط بهار، تمامی دامنه‌های کوه، پوشیده از شقایق‌های سرخ، گیاهان دارویی همانند اسطوخودوس و غیره می‌شوند. از‌این‌رو بهار را می‌توان یکی از بهترین مواقع برای سفر به این شهر دانست.

تصویری از روستای هجیج

در تابستان هم که قرار نیست خبری از گرمای هوا باشد. در حقیقت سرمای هوا در تابستان فقط کمتر می‌شود! پس اگر به‌دنبال کمپ در طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، حتماً باید تابستان را برای سفر به این روستا انتخاب کنید. در طول پاییز نیز هوا بوی سرمای بیشتری می‌دهد؛ اما مناظر شدیداً عاشقانه می‌شوند. طبیعت به هزار رنگ تبدیل می‌شود و هر آنچه می‌بینید روح شما را نوازش می‌دهد.

جاهای دیدنی روستای هجیج

  • ارتفاعات شاهو

ارتفاعات شاهو یکی از زیباترین جاهای دیدنی هجیج محسوب می‌شود. زمانی که صحبت از ارتفاعات شاهو به میان می‌آید، باید انتظار یک مجموعه کامل از جاهای دیدنی را داشته باشید. در حقیقت این ارتفاعات، بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس هستند. ارتفاعات شاهو طبیعت بکر و مثال‌زدنی دارد. چراگاه‌های سرسبز و زیبایی همانند دول میشا، پیاز و گاول، جزو جاهای دیدنی ارتفاعات شاهو محسوب می‌شوند. در این منطقه می‌توانید شاهد چشمه‌های جوشان، رودهای کوچک و بزرگ خروشان و دامنه‌هایی پوشیده از پوشش گیاهی متنوع و انبوه باشید. در دامنه ارتفاعات شاهو، انواع گیاهان دارویی همانند گون، گل‌ گاوزبان، شنگ و گل ختمی رشد می‌کنند. همچنین می‌توانید شاهد حیواناتی همانند گرگ، شغال، خرس و روباه باشید که به‌صورت آزادانه در منطقه مشغول زدگی هستند. این منطقه بهترین نقطه استان کرمانشاه برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

  • چشمه بل

چشمه بل نام یکی از زیباترین چشمه‌ها و جاهای دیدنی روستای هجیج است. این چشمه از دل کوه بیرون می‌آید و یکسره مسیر خود را به‌سمت رودخانه زیبای سیروان ادامه می‌دهد. این چشمه جزو بهترین منابع آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود و دارای خواص درمانی مختلف است. چشمه بل جزو چشمه‌های 4فصل است و در هر فصل سال با شدت فراوان از دل کوه بیرون می‌زند. برای دسترسی به این چشمه، باید حدود 2‌کیلومتر از روستای هجیج دور شوید و به دل طبیعت بزنید. به یاد داشته باشید برای تماشای زیبایی چشمه بل، باید چند دقیقه‌ای در مناطق کوهستانی پیاده‌روی کنید.

  • سد داریان

سد داریان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هجیج به حساب می‌آید. این سد روی رودخانه سیروان قرار دارد و جزو سدهای خاکی محسوب می‌شود. سد داریان در نزدیکی روستای هجیج قرار دارد و آب مردم منطقه را تأمین می‌کند. پشت این سد دریاچه‌ای مصنوعی و زیبا به وجود آمده که یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم محلی هجیج است. اگر به‌دنبال مکانی عالی برای ماهیگیری، شنا و آرامش‌گرفتن هستید، حتماً سری به سد داریان بزنید. در اواخر اردیبهشت‌ماه، ماهیگیری در این دریاچه مصنوعی جان می‌دهد و می‌توانید صید بسیار عالی و مناسبی داشته باشید.

  • رودخانه سیروان

رودخانه سیروان در حقیقت مهم‌ترین جای دیدنی این روستاست. این رودخانه جزو جاهای دیدنی شهرها و روستاهای مختلف غرب ایران به حساب می‌آید. رودخانه سیروان باعث آبادانی مناطق مختلفی از کشور عزیزمان است. در حواشی این رودخانه جز سرسبزی و مناظر زیبا تصویر دیگری به چشم نمی‌خورد. حیوانات مختلف برای نوشیدن آب کنار این رودخانه می‌آیند. درختان و گیاهان مختلف از این رودخانه سیرآب می‌شوند. به‌لطف همین رودخانه است که حیات در این منطقه جریان دارد. آب‌تنی و رفتینگ در این رودخانه جزو تفریحاتی است که می‌توانید تجربه کنید. به یاد داشته باشید بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه، فصل تابستان است.

تاریخچه روستای هجیج

تاریخچه روستای هجیج

گاهی تخمین تاریخچه یک منطقه مسکونی کار دشواری نیست. فقط باید به مثلث حیات دقت کنید. شرایط استراتژیک، خاک حاصلخیز و منابع آب کافی باعث می‌شدند تا اقوام مختلف، یک منطقه را برای زندگی خود انتخاب کنند. در این روستا هر سه ضلع مثلث حیات به یکدیگر پیوسته‌اند. پس می‌توان انتظار داشت که از هزاران سال پیش، انسان این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده باشد. البته باید بدانید که متأسفانه تحقیقات خاصی درباره این منطقه انجام نداده‌اند. پس قدیمی‌ترین تاریخی که درباره این روستا روایت می‌شود، به دوران اسلام بازمی‌گردد.

تاریخچه روستای هجیج

گویا یکی از اعضای خانواده ائمه اطهار، در پی مبارزه با ظلم خلفای عباسی، راهی این منطقه شده بود. وی همین منطقه را به یک روستای مسکونی تبدیل کرد و این شروعی بر داستان هجیج بود. جالب اینجاست که وی یک فرد صنعت‌گر را با خود همراه آورده بود. این فرد دومین ساکن روستای هجیج به حساب می‌آید. معماری این روستا نیز تقلیدی از معماری شهرستان پاوه است. جالب است بدانید که هجیج نیز در زبان کردی به‌معنای دره سرسبز است و چه نام زیبایی برای این روستای تماشایی انتخاب کرده‌اند.

بناهای تاریخی و مذهبی روستای هجیج

  • چله خانه

تصویری از مسجد در روستای هجیج

چله‌نشینی جزو آداب قدیمی مردم منطقه است. چله‌نشینی را در حقیقت می‌توان یکی از انواع مراسم مذهبی دانست که ریشه در عقاید و گذشته مردم دارد. در اصل می‌توان گفت که چله‌خانه، نوعی عبادتگاه است. چله خانه یکی از جاهای دیدنی روستای هجیج است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این عبادتگاه در میان سنگ قرار دارد و گل‌‌اندود شده است و برای مقاومت بیشتر، در آن از ستون‌های چوبی استفاده کرده‌اند. قدمت این چله‌خانه به قرن دوم هجری قمری باز می‌گردد و جزو آثار ملی این روستا محسوب می‌شود.

  • خانقاه

تصویری از خانگاه در روستای هجیج

خانقاه نیز همانند چله‌خانه، نوعی عبادتگاه است. در گذشته دور، صوفیان و شیوخ در خانقاه گرد هم جمع می‌شدند و به عبادت می‌پرداختند. این خانقاه به پیروان قادریه تعلق دارد. پیروان قادریه از صوفیان اهل سنت بودند و در این مکان به رقص سماع می‌پرداختند. این خانقاه نیز یکی از جاهای دیدنی مهم روستای هجیج به شمار می‎‌آید.

  • حوض پیر

مگر حوض پیر می‌شود؟ خب بله! حوض پیر یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی روستای هجیج محسوب می‌شود. این حوض دارای دیواره‌های سنگی ریزودرشت است. همچنین از یک تخته سنگ یک‌تکه و بزرگ به‌عنوان کف حوض استفاده کرده‌اند. قدمت این حوض دقیقاً مشخص نیست؛ اما حداقل چند صد سال از عمر آن می‌گذرد. لازم به ذکر است مردم محلی هنوز هم از این حوض برای وضو‌گرفتن استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که بخشی از حوض برای وضو آقایان و بخشی دیگر برای وضو بانوان در نظر گرفته شده است.

  • مسجد جامع

تصویری از مسجد جامع روستای هجیج

همیشه چنین رسم است که قدیمی‌ترین یا بزرگ‌ترین مسجد یک شهر یا روستا را به‌عنوان مسجد جامع آنجا انتخاب می‌کنند. مسجد جامع هجیج نیز یکی از قدیمی‌ترین مساجد روستا محسوب می‌شود. این مسجد دارای ستون‌های چوبی و تزئینات کنده‌کاری است. نجاران این مسجد از اهالی همین روستا بودند. هنوز هم نوادگان همان افراد، به بازسازی و نگهداری از این مسجد کمک می‌کنند. مسجد ظاهری بسیار ساده و زیبا دارد و همین مسئله آن را به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هجیج تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که هنوز هم بسیاری از مراسم مذهبی مهم در همین محل برگزار می‌شود و مسجد برای مردم محلی ارزش بسیاری دارد.

  • کوسه هجیج

کوسه هجیج نام یکی از اماکن مذهبی روستاست که پیکر امامزاده عبیدالله در آن به خاک سپرده شده است. این مکان را با نام کوسه هجیج می‌شناسند. مردم محلی به این امامزاده ارادت بسیاری دارد و در مواقع نیاز نذر این امامزاده می‌کنند. مقبره امامزاده ظاهری بسیار ساده و بی‌آلایش دارد. در طول ایام مهم همانند عاشورا و تاسوعا، این مکان بسیار شلوغ می‌شود.

فرهنگ و هنر

تصویری از روستای هجیج

مردم ساکن روستای هجیج جزو اقوام کردزبان ایرانی هستند. آن‌ها به لهجه کردی هورامی صحبت می‌کنند و مردمانی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. ساکنان این روستا از هر نظر به خودکفایی رسیده‌اند. آن‌ها کشاورزانی عالی و دامدارانی خبره هستند. به همین خاطر تمام محصولات لبنی یا نباتی را خودشان تهیه می‌کنند. در این منطقه به‌دلیل سرمای هوا و خاک حاصلخیز، گردو، انگور و انارهای بسیار خوش‌طعم و عالی رشد می‌کند. انگورهای روستای هجیج شهره خاص و عام است و از آن برای تولید مویز استفاده می‌کنند. همچنین دامنه‌های کوهستان، پوشیده از گیاهان دارویی مختلف است. این گیاهان در فصل بهار تا تابستان بهترین موقعیت را برای تولید عسل ایجاد می‌کنند. بخشی از محصولات و تولیدات مردم این روستا مصرف خود مردم است و بخش دیگر را به فروش می‌رسانند.

تصویری از مردم روستای هجیج

زنان عزیز روستا نیز بیکار ننشسته‌اند و در زمینه‌ هنرهای مختلف، مهارت پیدا کرده‌اند. چوخورانه و مرس‌بافی جزو هنرها و صنایع‌دستی مهم مردم این روستا محسوب می‌شود. البته علاوه‌بر این دو، مردم به تولید شال، جاجیم، گلیم، دستمال، سبد، گیوه و غیره نیز مشغول هستند. پس در سفر به این روستا می‌توانید یک خروار سوغات برای خود و اطرافیانتان تهیه کنید. به یاد داشته باشید که گیوه‌های این روستا در ایران شهرت بسیاری دارد. البته نباید انتظار داشته باشید که هزینه کمی را برای گیوه پرداخت کنید. برای درک بهتر سختی کار این عزیزان، باید در بافت روستایی به بخشی مراجعه کنید که مشغول تولید گیوه و سایر صنایع‌دستی هستند.

اقامت در روستای هجیج

تصویری از خانه های روستایی برای اقامت

روستای هجیج روستایی بسیار کوچک است. متأسفانه کمتر کسی درباره این روستا اطلاع دارد. همین مسئله باعث می‌شود تا گردشگران کمی از این روستا دیدن کنند. از‌این‌رو خبری از هتل‌های بزرگ در این روستا نیست. در حقیقت می‌توان گفت هتل به معنایی که انتظار دارید، در این روستا وجود ندارد. برای اقامت در هجیج، باید سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی بزنید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستا شاید امکانات کافی نداشته باشند؛ اما بسیار باصفا و دوست‌داشتنی هستند. اگر به‌دنبال هتل‌هایی با امکانات کافی هستید، بهتر است از صبح تا شب در این روستا حضور داشته باشید و برای اقامت به شهر کرمانشاه بروید.

تصویری از خانه های روستایی برای اقامت

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اکثراً در بافت روستایی قرار دارند و دارای سرویس کف‌خواب هستند. حتی برخی از آن‌ها دارای سرویس بهداشتی اختصاصی نیز نیستند. با تمامی این سختی‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی شما را بیش از پیش با زندگی مردم این شهر آشنا خواهند کرد. پس به این ترتیب سفرتان به سفری فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد. همچنین اگر اهل ماجراجویی هستید، می‌توانید در طبیعت کمپ بزنید. فراموش نکنید که برای کمپ‌زدن در نزدیکی این شهر، باید تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. در فصول دیگر سال هوا به‌شدت سرد است و امکان کمپ در طبیعت وجود ندارد. شاید تصور کنید که در فصل بهار هوایی معتدل انتظار شما را می‌کشد؛ اما هوا هنگام شب به‌شدت سرد می‌شود.

غذاهای محلی هجیج

غذاهای محلی هجیج شباهت بسیاری به غذاهای محلی مردم کردستان دارد. کوفته هجیجانه و خورش قسقوان، جزو غذاهای مخصوص همین منطقه هستند که حتماً باید طعم آن‌ها را بچشید. ترخینه هم که یکی از غذاهای محبوب و معروف کردستان به حساب می‌آید که بسیار هم مقوی و خوشمزه است. در این روستا خبری از رستوران‌های بزرگ نیست. در حقیقت اکثر مردم داخل خانه خود غذا درست می‌کنند و علاقه‌ای به غذای بیرون ندارند. مسافران نیز می‌توانند از رستوران اقامتگاه‌های سنتی استفاده کنند. همچنین اگر در خانه مردم روستایی اقامت کنید، می‌توانید مهمان سفره پرمهر و پربرکت مردم روستا باشید. در غیر این صورت بهتر است سری به روستای بلبر بزنید. این روستا در فاصله 30دقیقه‌ای از هجیج قرار دارد.

در این روستا رستوران‌های مختلفی وجود دارند که شما را با طعم واقعی کباب کردستان آشنا می‌کنند! مردم این روستا دام‌های تازه خود را کباب می‌کنند و همراه با نان تافتون تازه به مسافران عرضه می‌کنند. این نان کلانه نام دارد و حتی از کباب هم خوشمزه‌تر است! پس اگر می‌خواهید طعم غذاهای محلی منطقه را بچشید، سری به روستای بلبر بزنید.

سوغات روستای هجیج

  • گردو؛
  • انگور؛
  • انار؛
  • گیوه؛
  • لباس سنتی؛
  • چوخورانه؛
  • مرس‌بافی؛
  • گلیم؛
  • جاجیم؛
  • سبد؛
  • دستمال؛
  • کشک.

مسیر دسترسی

دسترسی به روستای هجیج بسیار دشوار است. برای دسترسی به این روستا باید از مسیرهای کوهستانی و پرپیچ‌وخم عبور کنید. در ابتدا باید خودتان را به کرمانشاه برسانید. مقصد بعدی شما پس از کرمانشاه، شهرستان پاوه خواهد بود. از کرمانشاه تا پاوه حدود 2 ساعت در راه خواهید بود. سپس از پاوه تا هجیج نیز حدود 25کیلومتر فاصله است. بعد خروج از شهرستان پاوه، با تابلویی رو‌به‌رو خواهید شد که شما را به‌سمت روستای نودشه راهنمایی می‌کند. مسیر این تابلو را ادامه دهید. چشم از تابلوهای راهنما برندارید. بعد آنکه وارد جاده نودشه شدید، مسیر را ادامه دهید تا تابلوی راهنمای روستای هجیج را مشاهده کنید. از روستای نودشه تا هجیج حدود 9‌ کیلومتر فاصله است. این 9‌ کیلومتر جاده کوهستانی از کنار رودخانه خروشان سیروان عبور می‌کند. این مسیر بسیار دشوار و البته خطرناک است.

البته به‌غیر از این مسیر، می‌توانید سفرتان را از شهر مریوان نیز آغاز کنید. بنابراین ابتدا خودتان را به مریوان برسانید. پس از آنجا وارد جاده اورمان تخت شوید. بعد عبور از اورامان تخت، مسیر را ادامه دهید تا به روستای هجیج برسید. اگر فاصله مبدأ شما تا شهر مریوان کمتر از کرمانشاه است، می‌توانید این مسیر را جایگزین مسیر قبلی نمایید. این روستا ایستگاه قطار یا فرودگاه اختصاصی ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه و ایستگاه قطار به این روستا در کرمانشاه قرار دارند. متأسفانه این روستا به‌قدری کوچک است که امکان خرید بلیط اتوبوس هجیج نیز وجود ندارد. پس در هر صورت باید کرمانشاه را مقصد خود قرار دهید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به روستاهای دورافتاده و کمتر‌شناخته‌شده‌ای همانند هجیج چیست؟ آیا تاکنون از روستای هجیج دیدن کرده‌اید؟ آیا می‌توان این روستا را در لیست بهترین جاهای دیدنی پاوه قرار داد؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

روستای هجیج یکی از روستاهای استان کرمانشاه است که در فاصله 25‌کیلومتری از شهر پاوه قرار دارد.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای هجیج محسوب می‌شود.

گردو، انار و گیوه بهترین سوغات این شهر هستند.

در این روستا خبری از رستوران خاصی نیست و برای چشیدن طعم غذاهای سنتی منطقه باید به روستای بلبر در فاصله 30‌دقیقه‌ای هجیج بروید.

در این روستا خبری از هتل نیست و باید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته باشید.

استان کرمانشاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.