جاهای دیدنی سیاهکل | جعبه‌ای پر از شگفتی

0

اگر مسافر گیلان هستید و دلتان گشت‌وگذار در ییلاق و طبیعت جنگلی می‌خواهد، به سیاهکل سری بزنید. سیاهکل یکی از شهرهای استان گیلان است که هنوز هم می‌توانید در آنجا طبیعت بکر را ببینید. جاهای دیدنی سیاهکل مجموعه‌ای تماشایی از طبیعت بی‌نظیر گیلان را به نمایش می‌گذارد. در راهنمای سفر سیاهکل می‌توانید با این مکان‌ها آشنا شوید و برای بازدید از هرکدام برنامه‌ای بچینید.

فهرست مطالب

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل کجاست؟

برای بازدید از سیاهکل باید خودتان را به 44کیلومتری شرق رشت برسانید. سیاهکل از سمت غرب به رشت و از شرق با رودسر و لنگرود همسایه است. اگر به‌سمت جنوب آن بروید، به املش می‌رسید. در شمال این شهر هم شهر زیبای لاهیجان قرار دارد.

اگر ابتدای حرکتتان از پایتخت باشد، کافی است بعد از پشت‌سرگذاشتن اتوبان تهران_کرج، وارد اتوبان قزوین_رشت بشوید. نرسیده به رشت، به سمت جاده سراوان بپیچید. بعد از گذشتن از شهر سنگر به سیاهکل می‌رسید.

جاهای دیدنی سیاهکل

سیاهکل مقصدی جذاب برای افرادی است که قصد دارند ساعت‌ها در طبیعت گشت‌وگذار کنند. این شهر دارای جنگل‌های انبوه و تماشایی است که حاشیه کوه‌های البرز را پوشانده‌اند. تعدادی از بومی‌ها به سیاهکل، سی‌کل هم می‌گویند. سی به‌معنی کوهی است که شیب تندی دارد. کل هم معنای آبادی را می‌دهد. درواقع سی‌کل، به محل آبادی اشاره می‌کند که کنار کوه شکل گرفته است.

آبشار باباولی | از رؤیایی‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل

یکی از جاذبه‌های طبیعی سیاهکل، آبشار باباولی است که پیشنهاد می‌کنم تماشای آن را از دست ندهید. این آبشار در روستای باباولی و در ساحل رودخانه پاکرود جریان دارد. آبشار باباولی، از دسته آبشارهای فصلی است. به‌خاطر کاهش دما در روزهای سرد زمستان، آب آبشار منجمد می‌شود. در این روزها آبشار باباولی مثل عروسی است که دامن سفیدش را روی کوه به نمایش گذاشته است.

با شروع بهار و گرم‌شدن هوا، یخ‌ها ذوب می‌شوند و آب جریان پیدا می‌کند. بلندای این آبشار به 20 متر می‌رسد. این آبشار در پنج‌کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر است. در مسیر رسیدن به آن، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی وجود دارد که نمی‌شود از آن چشم برداشت؛ پس دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

اطلاعات بازدید از آبشار باباولی

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ∎ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ∎ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماطراف آبشار امکاناتی وجود ندارد؛ پس برای کمپ روزانه به وسایلی مثل آب، غذا، چادر، زیرانداز، لباس و... نیاز دارید. یادتان نرود برای رسیدن به آبشار باید در دامنه‌های کوه، پیاده‌روی کنید. به همین خاطر داشتن کفشی راحت و مناسب ضروری است.
نکته‌های مهممسیر رسیدن به آبشار کمی دشوار است. به همین خاطر فقط افراد توانمند و ورزشکار می‌توانند از آن بگذرند.

آبشار لونک | از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه

اگر به دنبال مکان جذاب برای طبیعت‌گردی هستید، آبشار لونک سیاهکل انتخاب خوبی می‌شود. این آبشار تماشایی در دل جنگل‌های سیاهکل جاری است و طبیعت بسیار زیبایی دارد. پوشش انبوهی از درخت‌ها و گیاهان، اطراف این آبشار را پوشانده‌اند.

خوب است کنار سایه درخت‌ها بنشینید و نفسی تازه کنید. هوای جنگل در روزهای بهار مطبوع و دل‌نشین است. کافی است کمی پاهایتان را در آب خنک بگذارید تا روحتان تازه شود. آبشار لونک بلندایی به‌اندازه شش متر دارد. به همین خاطر با سرازیرشدن آب، رطوبت روح‌نوازی در اطراف آن در هوا پخش می‌شود.

آبشار لونک، آبشاری دوقلو است. اگر با کمی فاصله نگاه کنید، دو آبشار را می‌بینید که از بالای صخره به‌سمت پایین سرازیر می‌شوند؛ پس در کنار این آبشارها انتظار چشم‌اندازی رؤیایی را داشته باشید. یادتان نرود چند عکس یادگاری بیندازید و زیبایی‌های آبشار لونک را ثبت کنید.

موقعیت این آبشار در نزدیکی جاده اصلی است؛ اما تا رسیدن به آن باید حدود سه دقیقه از جاده‌ای کوهستانی و شیب‌دار بگذرید. خبر خوب این است که اطراف آبشار لونک امکانات رفاهی خوبی مهیاست؛ مثلاً رستوران، غرفه سوغات محلی، سرویس بهداشتی، غرفه عکاسی با لباس محلی، پارکینگ و آلاچیق و… . برای رسیدن به این آبشار کافی است از شهر سیاهکل به‌سمت دیلمان بروید. بعد از پشت‌سرگذاشتن 25 کیلومتر، به مقصد می‌رسید.

اطلاعات بازدید از آبشار لونک

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ∎ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ☐ تابستان       ∎ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماگر در نزدیکی آبشار قصد کمپ‌کردن دارید، وسایلی مثل چادر مسافرتی، لباس اضافه، کیسه خواب و... لازمتان می‌شود.
نکته‌های مهمفاصله جاده اصلی تا آبشار کوتاه است؛ اما به‌خاطر سطح شیب‌دار و صخره‌ای کفشی راحت و مناسب بپوشید.

چشمه لاریخانی | چشمه‌ای جوشان از دل کوه‌های سیاهکل

یکی از زیباترین بخش‌های طبیعت‌گردی پیداکردن چشمه‌های زلال و جوشان است. اگر آب چشمه خواص معدنی هم داشته باشد، دیگر همه‌چیزتمام می‌شود. چشمه لاریخانی یکی از جاذبه‌های طبیعت در سیاهکل زیباست. این چشمه از دل صخره‌های کوه می‌جوشد. آب چشمه بسیار خنک و گواراست. چشمه لاریخانی را به منبع آب روستاهای پایین‌دست هم متصل کرده‌اند؛ البته انشعابی در محل سرچشمه وجود دارد و می‌توانید از آن بهره ببرید.

کنار چشمه دشتی سرسبز و دل‌گشا وجود دارد که خیلی از مسافرها در آن چادر برپا می‌کنند. هوای این منطقه به‌خاطر وجود کوه‌ها، نسبت به دیگر مناطق سیاهکل سردتر است؛ پس لباس گرم یادتان نرود.

برای بازدید از این چشمه باید خودتان را به انتهای جنگل لاریخانی برسانید. می‌توانید برای پیداکردن آن، از محلی‌ها هم کمک بگیرید. خبر خوب این است که در نزدیکی این چشمه امکاناتی مثل رستورن، سوپرمارکت و قصابی مهیاست. تا آنجا که رفتید از مردم روستا میوه‌های تازه و ارگانیک بخرید. با این کار هم به کسب‌وکار آن‌ها کمک می‌کنید و هم خریدتان به‌صرفه می‌شود. در همان نزدیکی بازارچه لاریخانی هم برپاست. فراموش نکنید که این بازارچه‌ها بخش‌هایی تماشایی و جذابی دارد.

اطلاعات بازدید از چشمه لاریخانی

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای اقامت در این منطقه باید چادر مسافرتی، کیسه خواب، لباس گرم، دارو و... همراهتان باشد. یادتان نرود که برای رسیدن به چشمه باید از مسیر کوهستانی بگذرید؛ پس کفش مناسب یادتان نرود.
نکته‌های مهممسیر رسیدن به چشمه در روزهای زمستان برفی است؛ پس برای رفتن به آن احتیاط کنید.

چشمه گرماخانی

هرکدام از جاهای دیدنی سیاهکل، زیبایی منحصربه‌فردی دارد. حتی بعضی از این مکان‌ها داستانی از گذشته را با خود به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند. چشمه گرماخانی یکی از این مکان‌هاست. این چشمه را می‌شود در روستای چوشل سیاهکل پیدا کرد.

مردم بومی منطقه باور دارند که آب این چشمه شفابخش است. در نزدیکی چشمه گرماخانی بقعه امامزاده‌ سید نجف‌الدین(ع) قرار دارد. محلی‌ها به‌خاطر وجود این امامزاده آب چشمه را گوارا و مقدس می‌دانند. خیلی از افراد به قصد شفا از این آب می‌نوشند. اگر پای صحبت مردم روستا بشینید، خاطرات جالبی برایتان تعریف می‌کنند. در گذشته بومی‌ها آب این چشمه را در خزینه گرم و از آن برای استحمام استفاده می‌‌کردند. خیلی از بومی‌ها می‌گویند که آب این چشمه دارای خواص درمانی است و در علاج بیماری‌ها موثر است.

اطلاعات بازدید از چشمه گرماخانی

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ∎ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

چشمه های غازی گوابر و خورتاب

چشمه های غازی گوابر و خورتاب

سیاهکل مملوء از چشمه‌هایی است که از دل زمین به بیرون جاری هستند. چشمه‌های غازی گوابر و خورتاب از دیگر چشمه‌های جذاب در این منطقه است. این چشمه به‌خاطر داشتن آب معدنی و گوارا در بین مردم سیاهکل، محبوبیت بسیاری دارد. چشمه‌های غازی گوابر و خورتاب دارای املاح معدنی است. این خواص در درمان برخی از بیماری‌ها موثر است. برخی از روستایی‌ها برای استفاده روزمره، از آب این چشمه استفاده می‌کنند. خیلی از مسافرها آب این چشمه را در ظرف‌های دربسته می‌ریزند و با خود می‌برند.

فضای اطراف این چشمه بسیار زیبا و چشم‌نواز است. درخت‌های بلندقامت ریشه در خاک دارند و با هر نسیم شاخه‌وبرگ‌هایشان را می‌رقصانند. می‌توانید کمی زیر سایه این درخت‌ها بنشینید و از آرامش طبیعت لذت ببرید. موقعیت این چشمه در منطقه‌ای کوهستانی است و آب‌وهوای اطراف چشمه سرد است؛ پس لباس کافی همراهتان داشته باشید.

اطلاعات بازدید از چشمه های غازی گوابر و خورتاب

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای کمپ در اطراف چشمه باید وسایلی مثل چادر مسافرتی، زیرانداز، لباس مناسب، غذا و... همراهتان باشد.

جاده سیاهکل دیلمان | از جذاب‌ترین جاده‌های دیدنی ایران

جاده سیاهکل دیلمان

جنگل، کوه و دریا تفاوتی ندارد؛ همه‌جای شمال زیبا و دل‌انگیز است. حتی جاده‌های بین‌شهری هم زیبایی خاص خودشان را دارند؛ مثلاً جاده سیاهکل به دیلمان یکی از زیباترین بخش‌های گیلان است. این جاده با چشم‌اندازی از درخت‌های انبوه و سرسبز، مسیری رؤیایی است که دلتان نمی‌خوهد به پایان برسد. در این جاده درست از میان جنگل‌های سیاهکل می‌گذرید. در مسیر شگفت‌انگیز سیاهکل به دیلمان، آبشارهای متعددی وجود دارد که می‌توانید کمی کنار هرکدام توقف کنید. با پیاده‌روی در جاده سیاهکل، منظره‌های فوق‌العاده‌ای می‌بینید که در کمتر جایی وجود دارد.

جاده سیاهکل به دیلمان در روزهای پاییز یکی از رویایی‌ترین چهره‌اش را به شما نشان می‌دهد؛ پس دوربینتان را بردارید و در این روزها به سراغ آن بروید. درخت‌ها لباسی از رنگ‌های قرمز و زرد و قهوه‌ای به تن دارند و زیبایی این مکان را دوچندان می‌کنند. عکس‌هایتان با پس‌زمینه این چشم‌انداز، بی‌نظیر می‌شود. در این مسیر چند رستوران هم هست که می‌توانید برای صرف غذا کنار آن‌ها توقف کنید.

اطلاعات بازدید از جاده سیاهکل دیلمان

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ☐ تابستان       ∎ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماگر قصد کمپ‌ و توقف در  این مسیر را دارید، باید وسایل لازم همراهتان باشد؛ مثلاً چادر مسافرتی، زیرانداز، آب، غذا و... .

جنگل لاریخانی، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی سیاهکل

اگر دلتان چندروزی دوربودن از غلغله‌ها و شلوغی‌های شهر را می‌خواهد، به سراغ جنگل لاریخانی بروید. این جنگل یکی از بکرترین بخش‌های طبیعی سیاهکل است و توجه همه را به خودش جلب می‌کند. پوشش انبوهی از درخت‌های بلندقامت در این جنگل وجود دارد. ساعت‌ها در میان آن‌ها قدم بزنید و اکسیژن خالص را نفس بکشید.

زیر درخت‌ها محل خوبی برای استراحتتان می‌شود؛ پس زیراندازی پهن کنید و چند دقیقه بنشینید. چشم‌هایتان را ببندید و به صدای پرنده‌ها گوش دهید. نوای زیبای طبیعت آرامش را ذره‌ذره به وجودتان تزریق می‌کند. کمپ‌کردن در این فضای سرسبز حس‌وحال دیگری دارد.

اگر به آشپزی در طبیعت و تولید محتوا علاقه دارید، می‌توانید ویدئوهای جذابی در این لوکیشن ضبط کنید؛ البته یادتان نرود که برپایی چادر در روزهای بارانی سخت است؛ پس از اواسط بهار تا پایان تابستان برای کمپ و گردش در این جنگل برنامه‌ریزی کنید. البته توقف کوتاه در روزهای بارانی و خوردن یک لیوان چای گرم در هوای مه‌گرفته بسیار لذت‌بخش است. مسیر جنگل را که ادامه بدهید به دشت و چشمه لاریخانی می‌رسید. برای بازدید و تفریح در این جنگل به هشت‌کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان بروید.

اطلاعات بازدید از جنگل لاریخانی

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای گشت‌وگذار در جنگل به کفشی راحت و ضدآب نیاز دارید. همچنین برای برپایی چادر داشتن چادر مسافرتی، کیسه خواب، لباس گرم، غذا، آب و... ضروری است.
نکته‌های مهمروزهای بارانی جنگل زیباست؛ اما توقف و برپایی چادر را سخت و مشکل می‌کند؛ پس در این روزها برای کمپ‌کردن اقدام نکنید.

استخر و پارک پاشوران | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل

سفر با کودک سختی‌های خودش را دارد. خیلی از اوقات نمی‌شود با کودکان به جنگل و کوه رفت؛ اما پارک‌های درون شهر انتخاب خوبی برای گردش و تفریح با آن‌هاست. استخر و پارک پاشوران یکی از جاهای دیدنی سیاهکل است که می‌توانید به‌شکل خانوادگی و دسته‌جمعی در آن تفریح کنید. استخر پاشوران جلوه ویژه‌ای به شهر سیاهکل می‌بخشد. فضای استخر کوچک است؛ اما گردش اطراف آن حس‌وحالتان را عوض می‌کند.

حتی اگر مقصدتان سیاهکل نیست، می‌توانید کنار این استخر توقف و چند ساعتی استراحت کنید. حاشیه استخر را با مجسمه‌های دلفین و لک‌لک تزئین کرده‌اند که بسیار تماشایی است. درخت‌های چنار در گوشه‌وکنار پارک ریشه در خاک دارند. اقاقی‌های زیبا هم زینت‌بخش پارک پاشوران هستند.

یکی از تفریح‌های جذاب در این پارک، قایق‌سواری در استخر است. در زمان قایق‌سواری نسیم خنکی صورتتان را نوازش می‌کند و حسی از شادابی را به شما هدیه می‌دهد. فضای مجزایی برای بازی کودکان مهیاست. بزرگ‌‌سالان هم می‌توانند در محوطه ورزشی، فعالیت کنند. امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، نمازخانه، نیمکت‌های نشیمن و غرفه‌های خوراکی هم در این پارک مهیاست. پارک و استخر پاشوران در وردی شهر سیاهکل است. از سمت لاهیجان که به سیاهکل بروید، در ابتدای خیابان امام خمینی(ره) می‌توانید این پارک را ببینید.

اطلاعات بازدید از استخر و پارک پاشوران

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

پارک شمس جهان

اگر توقفی در شهر سیاهکل دارید، می‌توانید برای رفع خستگی چندساعتی را در پارک شمس جهان وقت بگذارید. این پارک یکی از جاهای دیدنی سیاهکل است و بخش‌های هیجان‌انگیزی برای بومی‌ها و گردشگرها دارد. شهرداری سیاهکل این مکان تفریحی را در سال 93 راه‌اندازی کرد. این پارک دارای امکانات تفریحی مناسبی برای کودکان است؛ پس می‌توانید با خیال راحت به آنجا بروید و با فرزندتان تفریح کنید.

پارک شمس جهان به‌خاطر داشتن وسایل بازی متنوع برای کودکان، محبوبیت بسیاری دارد. هرروز خیلی از جوان‌ها و سالمندها در مسیر پیاده‌رو پارک، مشغول پیاده‌روی صبحگاهی هستند. معمولاً در ایام تعطیل و تابستان، این پارک مملوء از مسافر است. آلاچیق، سرویس بهداشتی، نیمکت‌های نشیمن و غرفه‌های خرید خوراکی از دیگر امکاناتی است که در این پارک وجود دارد.

اطلاعات بازدید از پارک شمس جهان

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار    ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

بازار هفتگی سیاهکل | از رنگی‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل

نمی‌شود تا شمال رفت و در بازارهای هفتگی و سنتی آن قدم نزد. سیاهکل هم مثل دیگر شهرهای شمال دارای بازارهای محلی است. بازارهای محلی بسیار پربرکت هستند. در این بازارها هرآنچه را که بخواهید، مهیاست. از میوه‌ها و سبزیجات تازه تا لبنیات سنتی که خود روستایی‌ها درست کرده‌اند.

بازار هفتگی سیاهکل

زنان و مردان روستایی محصولات کشاورزی و دامی خود را در این بازارها با قیمتی مناسب به فروش می‌گذارند. در بخشی از بازار ترشی‌های محلی و خوش‌مزه در طعم‌های مختلف وجود دارد. اگر به غذاهای شمالی علاقه دارید، می‌توانید مواد اولیه آن‌ها را از این بازارها تهیه کنید. عطر سیرترشی و زیتون پرورده و سبزی‌های محلی در همه‌جای بازار پخش است.

گاهی فروشنده‌ها شعرهای محلی می‌خوانند و صفای بازار را دوچندان می‌کنند. اگر اهل عکاسی هستید، از زیبایی‌های این بازار غافل نشوید. تعدادی از خانم‌های هنرمند روستایی صنایع‌دستی منطقه را درست می‌کنند. می‌توانید از این صنایع‌دستی بخرید و برای خانواده و دوستانتان هدیه ببرید. بازار محلی سیاهکل در روزهای دوشنبه و پنجشنبه در 16کیلومتری سیاهکل و در روستای تازه‌آباد تشکیل می‌شود.

اطلاعات بازدید از بازار هفتگی سیاهکل

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ∎ پاییز       ∎ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ∎ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

بازارچه شاهد (گالش بازار) | از تماشایی‌ترین بازارهای شمال ایران

بازارچه شاهد (گالش بازار)

هرکدام از بازارهای محلی صفای خاصی دارند که می‌شود جریان زندگی را در آن‌ها دید. بازارچه شاهد یا همان گالش بازار، از دیگر بازارهای سنتی سیاهکل است. این بازار را  برای فروش میوه و سبزی راه‌اندازی کرده‌اند. فروشنده‌های بازار روستایی‌ها هستند که محصولات محلی خود را برای فروش آورده‌اند. در این بازار هیجان‌انگیز، انواع ترشیجات محلی، رب‌های انار و آلوچه، انواع لواشک و سبزی خشک موجود است. عطر سبزی‌های محلی و تازه در فضای بازار می‌پیچد و توجه همه را جلب می‌کند. میوه‌های ارگانیک و محلی هم در هر گوشه از بازار خودنمایی می‌کنند. دیگر خیالتان از سالم‌بودن همه‌چیز راحت باشد.

بازارچه شاهد (گالش بازار)

خرید از این بازار حس‌وحال دیگری دارد. روستایی‌ها محصول‌هایشان را با قیمتی مناسب به فروش می‌گذارند. به همین خاطر خرید از آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌شود. این بازار به‌شکل هفتگی در روزهای پنجشنبه در خیابان شهدای سیاهکل شکل می‌گیرد. تا سیاهکل که رفتید، به آنجا هم سری بزنید. هم فال است و هم تماشا!

اطلاعات بازدید از بازارچه شاهد (گالش بازار)

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ∎ پاییز       ∎ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ∎ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

جاذبه‌ های تاریخی سیاهکل

جاهای دیدنی سیاهکل فقط به جاذبه‌های طبیعی آن ختم نمی‌شود. در این شهر بقایایی از سازه‌های قدیمی به جا مانده است که بسیار دیدنی هستند. در این بخش می‌خواهیم جاذبه‌های تاریخی سیاهکل را به شما معرفی کنیم.

کاروانسرای تی‌تی | از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی سیاهکل

کاروان‌سرای تی تی یکی از بناهایی است که قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد. این بنا معماری خاص و جذابی دارد. بنای کاروان‌سرا از نوع دو ایوانی است. دیواره‌های این بنا را با قلوه‌سنگ ساخته‌اند. در بقایای باقی‌مانده از این کاروان‌سرا می‌شود بخش‌هایی مثل ورودی، حیاط مرکزی، هشتی و قوس جناغی را دید.

طاق‌های بنا ترکیبی از آجر، ملات و ساروج است. بنا کاروان‌سرا را با هدف استراحتگاهی برای مسافرها ساخته بودند تا بتوانند در آنجا توقف کنند. این روزها کاروان‌سرای تی تی یکی از لوکیشن‌های جذاب برای فیلم‌ و سریال‌های تلویزیونی است. اگر دنبال‌کننده سریال «خاتون» بوده باشید، این کاروان‌سرا را دیده‌اید.

جالب است بدانید «تی‌تی» در زبان محلی به‌معنی شکوفه است. در آن زمان تی‌تی خانم، یکی از شاهان صفوی، دستور ساخت این بنا را داد. به همین خاطر این اسم را برای کاروان‌سرا انتخاب کردند؛ البته داستان‌های دیگری هم درباره ساخت کاروان‌سرا وجود دارد.

درحال‌حاضر بنای کاروان‌سرا را در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت کرده‌اند. اگر برای بازدید از این بنا مشتاق هستید، در 14کیلومتری جاده سیاهکل به دهستان توتکی بروید. در آنجا از هرکس که بپرسید، محل کاروان‌سرا را به شما نشان می‌دهد.

اطلاعات بازدید از کاروانسرای تی‌تی

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماطراف این کاروان‌سرا امکاناتی وجود ندارد؛ پس برای قامت در نزدیک آن وسایل لازم را به همراه داشته باشید.

قلعه کوتول شاه | از مرموزترین جاهای دیدنی سیاهکل

اگر برای تماشای جاهای مرموز و اسرارآمیز مشتاق هستید، به قلعه کوتول شاه سیاهکل سری بزنید. این قلعه متروکه یادگاری از دوره تیموریان است که هنوز بخشی از آن تا امروز سالم باقی مانده است. کوتول شاه یکی از حاکم‌ها در دوره تیموریان بود که همه او را به فردی ظالم می‌شناختند. این شاه بسیاری از مردم را اذیت می‌کرد.

در آن زمان کوتول شاه برای حفاظت از منطقه، دستور ساخت قعله‌ای را صادر کرد. قلعه کوتول شاه، از نوع قلعه‌های نگهبانی با اهداف نظامی بود. در این سازه بخش‌هایی مثل برجک نگهبانی، آب‌انبار، زندان، اتاق استراحت سربازها و درهای ورودی و خروجی وجود دارد. مصالح به‌کاررفته در این بنا، سنگ و ملات ساروج است. این قلعه دارای دو طبقه دیدبانی است که به‌شکل بیضی آن‌ها را ساخته بودند. امروزه بخشی از قلعه کوتول شاه از بین رفته است و شرایط پایداری ندارد؛ اما بازدید از آن خالی از لطف نیست. البته برای تماشای قلعه بهتر است از راهنمایی محلی کمک بگیرید یا با تورهای گردشگری به آنجا بروید. این قلعه را می‌توانید در روستای موشای سیاهکل پیدا کنید.

اطلاعات بازدید از قلعه کوتول شاه

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ∎ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای رسیدن به قلعه باید کمی پیاده‌روی کنید؛ پس کفش راحت و ضدآب به‌ویژه در روزهایی که زمین خیس است، مهم و ضروری است. همچنین بهتر است کمی آب و غذا هم همراهتان باشد.

خانه عضدی | از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی سیاهکل

خانه عضدی

بنای تاریخی عضدی، سازه‌ای به‌جامانده از دوره قاجار است. این خانه به سرهنگ عضدی تعلق داشت. سبک معماری خانه، به معماری خانه‌های گیلانی شباهت دارد. سقف آن به‌شکل شیروانی و از نوع سفال است. مساحت این بنا 212 مترمربع است. 13 اتاق قرینه در خانه عضدی وجود دارد که جذابیت بنا را چندبرابر می‌کند. در هر بخش از خانه گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌های جذابی خودنمایی به چشم می‌خورد.

خانه عضدی

جالب است بدانید خیلی از معمارها در زمان قاجار از معماری غربی الگو می‌گرفتند. این الگو را می‌شود در نقوش بیضی‌شکل و خورشیدی گچ‌بر‌ی‌ها دید که از آن‌ها در تزئین خانه بسیار استفاده کرده‌اند. هرکدام از ورودی‌های خانه عضدی، جذابیت خاصی دارد. برای هریک از اتاق‌ها ورودی مجزایی در نظر گرفته‌اند. سه ورودی در غرب و چهار ورودی در شرق بنا است که می‌توانید از طریق آن‌ها وارد عمارت شوید.

اطلاعات بازدید از خانه عضدی

میزان سختی سفر∎ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎ بهار     ∎ تابستان       ∎ پاییز       ∎ زمستان
امکانات رفاهی∎ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

هرکدام از جاهای دیدنی سیاهکل جذابیت منحصربه‌فردی دارد که باید از نزدیک آن‌ها را ببینید. از این سفر با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در گذشته مسافر سیاهکل بوده‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید. منتظر خواندن نظرهایتان هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.