بلیط هواپیما اکونومی چیست و چه فرقی با بیزینس و فرست دارد؟

0

حتماً شما هم موقع خرید بلیط هواپیما با اصطلاحات اکونومی، بیزینس و فرست کلاس مواجه شده‌اید. شاید دوست داشته باشید بدانید شباهت و تفاوت این بلیط‌ها با همدیگر چیست و چرا باید در سه گروه مجزا باشند. ما برای همین اینجاییم. امروز می‌خواهیم برای شما از شباهت ها و تفاوت های بلیط هواپیما اکونومی، بلیط بیزینس و بلیط فرست کلاس بگویم؛ پس تا پایان مطلب همراهمان باشید.

بلیط هواپیما اکونومی چیست

بلیط هواپیما اکونومی چیست

کلمه اکونومی به معنی اقتصادی است و بلیط‌هایی که با قیمت مناسب فروخته می‌شوند، در کلاس اکونومی قرار می‌گیرند. شاید برای پروازهای داخلی و مسیرهای کوتاهی که نهایتاً یکی دو ساعت باشند، فرق چندانی بین کلاس های مختلف پروازی وجود نداشته باشد؛ اما برای سفرهای خارجی که چند ساعت طول می‌کشد، مهم است که با چه هواپیمایی و چه کلاسی پرواز می‌کنید.

انواع بلیط هواپیما اکونومی کدام است

انواع بلیط هواپیما اکونومی کدام است

بلیط هواپیما اکونومی به دو دسته اکونومی و پرمیوم اکونومی تقسیم می‌شود. البته نوع دومش تا امروز (خرداد ۱۴۰۲) هنوز در ایران راه نیفتاده است؛ اما در کشورهای دیگر وجود دارد. یعنی شهروندان کشورهای دیگر با خرید بلیط پرمیوم اکونومی می‌توانند خدمات به‌مراتب بهتری نسبت به بلیط هواپیما اکونومی دریافت کنند.

بلیط هواپیما اکونومی چه امکاناتی دارد

بلیط هواپیما اکونومی چه امکاناتی دارد

شما با خرید بلیط هواپیما اکونومی می‌توانید حداقل بار مجاز (۲۰کیلوگرم) را موقع دریافت کارت پرواز، تحویل دهید و یک ساک دستی نهایتاً پنج‌کیلویی با خود داشته باشید. مثل همه مسافران عادی، بعد از دریافت کارت پرواز، به گیت بازرسی می‌روید و سپس وارد سالن انتظار یا همان سالن ترانزیت می‌شوید. روی صندلی‌های معمولی سالن می‌نشینید تا پروازتان را اعلام کنند. اگر در این فاصله هم تشه یا گرسنه شدید، می‌توانید از فروشگاه‌های موجود در سالن ترانزیت، خوراکی یا نوشیدنی تهیه کنید. با اعلام پرواز در صف می‌ایستید که نوبتتان شود. بعد از بررسی نهایی بلیطتان، وارد اتوبوس‌های فرودگاه می‌شوید و به سمت هواپیما می‌روید.

صندلی‌های هواپیمایی که با کلاس اکونومی فروخته شده است، خیلی نزدیک به هم تعبیه شده‌اند. فضای هواپیما هم کمی شبیه یک اتوبوس بزرگ است؛ برای همین فضای کافی برای رفت‌وآمد ندارید و اگر قدتان کمی بلند باشد، یقیناً پاهایتان کمی اذیت می‌شود.

تقریباً یک‌سوم از زمان پرواز که طی شود، مهماندارها با یک بسته خوراکی از شما پذیرایی می‌کنند. اگر پروازتان در وقت سرو ناهار و شام باشد، مسلماً در بسته پذیرایی‌تان یک ساندویچ یا غذای گرم وجود دارد؛ در غیر این صورت با آب‌میوه، کیک و تنقلاتی از این دست پذیرایی می‌شوید. تنها نوشیدنی این کلاس پروازی، آب است که در لیوان یک‌بار مصرف یا بطری یک‌نفره توزیع می‌شود.

بلیط پرمیوم اکونومی چه امکاناتی دارد

بلیط پرمیوم اکونومی چه امکاناتی دارد

در کلاس پرمیوم اکونومی هم قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی بیفتد، مگر اینکه صندلی‌ها کمی بزرگ‌تر باشد یا در سبد پیش روی شما چند تا مجله و کتاب برای مطالعه گذاشته باشند. برخی از پروازها هم یک مانتیور بزرگ دارند که به دل‌خواه خود پرسنل هواپیما برای شما موزیک یا کلیپ پخش می‌کند.

تفاوت کلاس بیزینس و کلاس اکونومی چیست

تفاوت کلاس بیزینس و کلاس اکونومی چیست

همیشه تفاوت‌ها باعث شناخت بهتر هر پدیده‌ای می‌شوند. برای همین اگر امکانات کلاس بیزینس را بدانید، ببیشتر متوجه تفاوت این دو کلاس می‌شوید. در کلاس بیزینس شما مجاز به حمل میزان بار بیشتری هستید. در این کلاس شما می‌توانید بین ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم بار با خود حمل کنید. بعد از دریافت کارت پرواز، شما به سالن تشریفات یا همان بخش VIPهدایت می‌شوید. اینجا سالن مخصوص است و مبلمان و پذیرایی خاص دارد که تا شروع پرواز می‌توانید از خودتان پذیرایی کنید. موقع سوار شدن، شما قبل از افرادی که بلیط هواپیما اکونومی دارند، با ماشین‌های بهتری به سمت هواپیما می‌روید و سوار می‌شوید؛ پس نه زحمت توی صف ایستادن دارید و نه زحمت توی اتوبوس ایستادن!

صندلی‌های هواپیما هم عرض بیشتری دارند و فاصله بینشان زیاد است، برای همین طول مسیر خسته‌تان نمی‌کند. پذیرایی در طول مسیر هم به انتخاب شماست. ظرف‌ها یک‌بار مصرف نیستند و نوشیدنی‌ها هم تنوع دارند. در طول مسیر می‌توانید از مانتیور شخصی استفاده کنید و احیاناً برای کودکانتان اسباب‌بازی یا وسایل سرگرمی بگیرید. وقتی هم پرواز به پایان برسد، شما زودتر خارج شده و وارد سالن تشریفات می‌شوید. با این توضیح می‌توان فهمید چرا قیمت بلیط بیزینس از بلیط هواپیما اکونومی بیشتر است.

تفاوت فرست کلاس و اکونومی چیست

تفاوت فرست کلاس و اکونومی چیست

در پاسخ این سؤال که فرست کلاس و اکونومی چه تفاوتی دارند، باید گفت فرقشان از زمین تا آسمان است. همه آنچه از امکانات و مزایای بلیط بیزینس گفتیم را چند برابر کنید تا به بلیط فرست کلاس برسید. شما با تهیه بلیط فرست کلاس، ترانسفر فرودگاهی دارید، تشریفات پروازتان به‌طور ویژه برگزار می‌شود و وقتی وارد هواپیما شدید، انگار وارد سوئیت‌های شخصی خودتان شده‌اید. صندلی‌های تخت‌شو با ملحفه، پتو و بالشت تمیز، انواع نوشیدنی، میوه، تنقلات و چند مدل غذا در اختیار شماست. در کنار صندلی‌تان یک پریز برای شارژ گوشی هست، اینترنت ماهواره‌ای دارید، یک هدفون نو و یک مانتیور پر از فیلم‌ها و برنامه‌های سرگرم کننده هم انتظارتان را می‌کشد.

بسته به اینکه از چه ایرلاینی خدمات می‌گیرید، همین خدمات عالی هم تغییر می‌کند. مثلاً در برخی از پروازها شما چیزی شبیه رستوران با میزهای شیک و جذاب دارید. حتی برخی پروازها حمام دارند و به شما این امکان را می‌دهند که دوش بگیرید. در واقع این هواپیماها بیشتر شبیه جت شخصی هستند تا هواپیما.

کدام بلیط را بخریم؟

بگذارید همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم. در پروازهای داخلی، کلاس فرست وجود ندارد. کلاس اکونومی هم فقط در همان حالت اکونومی وجود دارند و پرمیوم نیستند. با این توضیح در پروازهای داخلی شما بین دو گزینه بیزینس و اکونومی می‌توانید انتخاب کنید. اگر کیفیت پرواز برایتان اهمیت خاصی ندارد، بلیط هواپیما اکونومی برایتان از همه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اگر کیفیت پرواز برایتان مهم است یا مسیرتان طولانی است، حتماً سراغ بلیط بیزینس بروید. این بلیط هرچند قیمت بیشتری دارد؛ اما به راحتی و امکاناتش می‌ارزد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.