هزینه سفر به استانبول چقدر است و چطور آن را کاهش دهیم؟

0

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تجربه سفر به اروپا، سفر به ترکیه است. حتی اگر اهل خرید، پاساژگردی و خوردن غذاهای محشر ترکی نباشید، این کشور دیدنی‌های تاریخی، مذهبی و هنری زیادی دارد. پایتخت ترکیه آنکاراست؛ اما پایتخت گردشگری آن استانبول است؛ پس شاید بهتر است گشت‌وگذار در این کشور را از پایتخت گردشگری آن شروع کنید. حالا احتمالاً اولین دغدغه‌تان هزینه سفر به استانبول است. اگر قبل از شروع سفر، درباره آن اطلاعات کسب کنید، مدیریت هزینه‌هایتان راحت‌تر می‌شود؛ پس اول به راهنمای سفر استانبول نگاهی بیندازید و بعد بیایید تا برای هزینه‌ها با هم چرتکه بیندازیم.

هزینه های پیش از سفر به استانبول

هزینه های پیش از سفر به استانبول

وقتی برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید، خوب است که حواستان به هزینه‌های قبل از سفر هم باشد. این هزینه‌ها ممکن است روی تصمیمتان برای انجام سفر تأثیر مستقیمی بگذارند. اجازه بدهید هزینه‌های پیش از سفر به استانبول را با هم مرور کنیم.

هزینه خرید بلیط هواپیما به استانبول

هزینه خرید بلیط هواپیما به استانبول

این هزینه خیلی به نوع بلیط شما بستگی دارد؛ مثلاً مهم است که بلیط هواپیما از نوع اکونومی، بیزینس یا فرست کلاس باشد. این قیمت حتی به اینکه بلیط را به روش سیستمی یا چارتر تهیه می‌کنید، بستگی دارد. اینکه کدام ایرلاین را هم برای تهیه بلیط انتخاب می‌کنید، می‌تواند کاملاً هزینه‌های سفرتان را متحول کند. احتمالاً اگر اضافه کنم که تاریخ پرواز هم در هزینه سفرتان مؤثر است، تعجب نمی‌کنید؛ اما بیایید همه‌چیز را تقریبی حساب کنیم. هزینه خرید بلیط هواپیما استانبول در تابستان 1402 با پرواز اکونومی ایرلاین داخلی، چیزی حدود ۶میلیون تومان است؛ البته با انتخاب ایرلاین‌های خارجی ممکن است بلیط تا ۷۰میلیون تومان در نوسان باشد.

هزینه خرید بلیط قطار به استانبول

هزینه خرید بلیط قطار به استانبول

از تهران قطار مستقیمی به استانبول وجود ندارد؛ پس اگر در سایت‌های مختلف مبدأ را تهران و مقصد را استانبول انتخاب کنید، به نتیجه‌ای نمی‌رسید؛ درنتیجه یک روش این است که بلیطی از تهران به مقصد وان ترکیه تهیه کنید. البته این قطار از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه، تبریز و رازی می‌گذرد؛ پس می‌توانید این شهرها را هم برای بلیط قطار به استانبول چک کنید. بعد از رسیدن به وان باید با کشتی به اسکله تات وان بروید. از آنجا قطار مستقیمی به آنکارا وجود دارد و بعد از آن هم با روش‌های مختلفی می‌توانید خودتان را به استانبول برسانید.

این سفر تقریباً سفری 75ساعته است. هزینه این سفر به انتخاب قطار، کوپه و شرایط سفرتان در ترکیه بستگی دارد؛ اما در این روش چیزی که باید بیشتر از هزینه به آن توجه کنید، زمان انتظار در ایستگاه‌های مختلف است؛ به جز این خیلی طبیعی است که تهیه بلیط قطار استانبول در تمام ماه‌های سال امکان‌پذیر نباشد.

هزینه خرید بلیط اتوبوس به استانبول

هزینه خرید بلیط اتوبوس به استانبول

قیمت بلیط اتوبوس به استانبول در سال 1402 با توجه به تاریخ سفرتان متغیر است؛ اما اگر این هزینه را در تابستان بخواهید، چیزی حدود ۲.۵میلیون تومان است. برای سفر با اتوبوس می‌توانید از ترمینال‌های تهران و تبریز حرکتان را شروع کنید.

صدور گذرنامه۷۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان
تمدید گذرنامهحدود ۴۴۰ هزار تومان
عوارض خروج از کشورسفر اول: ۴۰۰ هزار تومان
سفر دوم: ۶۰۰ هزار تومان
سفر سوم: ۸۰۰ هزار تومان
هزینه ویزاتا یک ماه رایگان
بیمه مسافرتی۲۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
خرید بلیط هواپیمااز ۶ تا ۷۰ میلیون تومان
خرید بلیط قطارنامشخص
خرید بلیط اتوبوس۲.۵ تا ۳ میلیون تومان

هزینه سفر با خودروی شخصی به استانبول

هزینه سفر با خودروی شخصی به استانبول

به نظر خیلی‌ها، سفر به ترکیه با ماشین شخصی یکی از راه‌های به‌صرفه سفر به این کشور است، مخصوصاً اگر تعداد افراد زیاد باشد. البته برای شروع این سفر باید مقدماتی را فراهم کنید و تمام این‌ها به هزینه های سفر به استانبول اضافه می‌شود.

هزینه گواهینامه و کارت مالکیت بین‌المللی خودرو و برچسب

هزینه گواهینامه و کارت مالکیت بین‌المللی خودرو و برچسب

برای سفر به استانبول لازم است گواهینامه و کارت مالکیت خودروی خودتان را بین‌المللی کنید. برای این کار لازم است به نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید. هزینه بین‌المللی کردن گواهینامه‌تان برای یک سال حدود 250هزار تومان می‌شود. برای کارت مالکیت هم باید 337هزار و 500هزار تومان بپردازید.

برای سفرهای خارجی با خودروی شخصی باید پلاک ترانزیت بین‌المللی هم بگیرید. این پلاک برخلاف پلاک ایرانی ماشین که به مالک تعلق دارد، برای ماشین است؛ یعنی نمی‌توانید از آن برای خودروی دیگری استفاده کنید. هزینه این پلاک حدود 500هزار تومان است و برای گرفتن آن باید به نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بروید. این پلاک تا زمانی که صاحب ماشین هستید، برای شماست؛ پس نیازی نیست برای هر سفر دوباره هزینه‌ای پرداخت کنید. می‌توانید لیست به‌روز تمام قیمت‌ها را در کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی ببینید.

برای خروج از کشور با خودروی خودتان لازم است برچسب IR هم بگیرید. این برچسب بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و هزینه آن حدود 6هزار تومان است. این برچسب را با کارت مالکیت و گواهینامه بین‌المللی به شما تحویل می‌دهند. برچسب IR باید روی شیشه خودرو نصب شود که معمولاً آن را روی شیشه عقب می‌چسبانند.

هزینه مجوز خروج از کشور خودروی شخصی (کابوتاژ)

هزینه مجوز خروج از کشور خودروی شخصی

با مراجعه به گمرک متوجه می‌شوید که آیا مدل ماشینتان برای خروج از کشور مناسب است یا نه. مجوز خروج از کشور برای خودرو همان کابوتاژ است که مردم به اشتباه به آن کاپوتاژ می‌گویند. برای گرفتن کابوتاژ باید مبلغی حدود ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان بپردازید. برای این مجوز مالک خودرو باید با کارت ملی، کارت مالکیت، سند قطعی و برگ سبز به گمرک مراجعه کند. می‌توانید کارنه دو پاساژ (دفترچه عبور گمرکی) 5، 10، 15، 25برگی بگیرید که بین 200 تا 400هزار تومان هزینه دارد. کارت عضویت ۷۰هزار تومان و هزینه تأیید سوابق و… حدود ۶۰هزار تومان است. حواستان باشد که در سفر به استانبول نمی‌توانید در مزر کابوتاژ بگیرید.

هزینه مابه‌التفاوت سوخت برای سفر به استانبول

هزینه مابه‌التفاوت سوخت برای سفر به استانبول

چون تا امروز قیمت سوخت در ایران از تمام کشورهای همسایه ارزان‌تر است، بخشی از سوخت قاچاق می‌شود. برای جلوگیری از قاچاق سوخت، موقع خروج از کشور باید هزینه مابه‌التفاوت بنزین در ایران و کشورهای دیگر را بپردازید. برای محاسبه این عدد ظرفیت اسمی باک خودروی شما را ملاک قرار می‌دهند؛ پس اهمیتی ندارد که هنگام خروج از کشور واقعاً چقدر بنزین در باک باشد. قیمت بنزین در ترکیه در سال 1402 بین 21 تا 23 لیر است.

گواهینامه‌ بین‌المللیحدود 250 هزار تومان
کارت مالکیت337هزار و 500 هزار تومان
پلاک ترانزیت بین‌المللیحدود 500 هزار تومان
برچسب IRحدود 6 هزار تومان
کابوتاژ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان
کارنه دو پاساژ (دفترچه عبور گمرکی)200 تا 400 هزار تومان
کارت عضویت۷۰ هزار تومان
تأیید سوابقحدود ۶۰ هزار تومان
قیمت بنزین در ترکیه21 تا 23 لیر

هزینه تور استانبول

هزینه تور استانبول

قیمت تور هر شهری، به تاریخ مسافرت شما و زمانی که در مقصد اقامت دارید، بستگی دارد؛ اما هزینه تور استانبول در تابستان 1402، به‌مدت 4 یا 5 روز، حداقل 12میلیون تومان است. البته برای انتخاب تور مناسب باید همه جوانب را در نظر بگیرید و از هفته‌ها قبل تحقیقاتتان را شروع کنید. قیمت تور استانبول را هم حتماً در سایت‌های مختلف چک کنید.

هزینه صرافی و تبدیل ارز

واحد پول ترکیه

به همراه داشتن پول هر کشوری همه کارها را در آن کشور برایتان آسان‌تر می‌کند. واحد پولی ترکیه لیر است که آن را با  TL نشان می‌دهند. از آنجایی که قیمت ریال و لیر نوسانات زیادی دارد، بهتر است قبل از سفرتان قیمت لیر را چک کنید. در این لحظه (تیر۱۴۰۲) قیمت لیر در بازار آزاد 2470 تومان است. ضمناً هر دلار حدود ۲۴ لیر است. با این توضیح چه ریال ایران با خودتان ببرید و چه دلار، هزینه کارمزد تبدیل ارز را هم باید به هزینه سفر به استانبول اضافه کنید.

هزینه اقامت در استانبول

هزینه اقامت در استانبول

هزینه اقامت به نوع اقامتگاه شما و خدمات آن بستگی دارد؛ اما بیایید کمی دقیق‌تر شویم. اگر برای اقامت در استانبول در سال ۱۴۰۲ هتلی دو ستاره انتخاب کنید، برای هر شب باید 24 تا 106 لیر بپردازید. هر شب در هتل سه‌ستاره 311 تا 656 لیر است. اگر هتلی چهارستاره انتخاب کنید، هزینه اقامت هر شب 527 تا 1008 لیر است. هر شب اقامت در هتل پنج‌ستاره 102 تا 498 دلار هزینه دارد؛ البته هتل‌های پنج‌ستاره‌ای هم هستند که می‌شود آن‌ها را با شبی 52 دلار رزرو کرد. اگر هم برای اقامت، سوئیت‌ها را انتخاب کنید، باز هم قیمت‌ها متفاوت است. هزینه اقامت در سوئیت یک‌خوابه برای یک شب 300 لیر است. اگر مستقل سفر می‌کنید، دستتان خیلی در انتخاب بازتر است؛ اما اگر با تور سفر می‌کنید، اقامت تأثیر مستقیمی در قیمت تور استانبول دارد و انتخابش خیلی هم دست شما نیست.

هتل دو ستاره24 تا 106 دلار
هتل سه ستاره311 تا 656 لیر
هتل چهار ستاره527 تا 1008 لیر
هتل پنج ستاره102 تا 498 دلار
سوئیت یک‌خوابه برای یک شب300 لیر

هزینه خورد و خوراک در استانبول ۲۰۲۳

هزینه خورد و خوراک در استانبول ۲۰۲۳

هزینه غذاها ارتباط مستقیمی به محله‌ای دارد که غذا را از آنجا می‌خرید. معمولاً در منطقه‌های توریستی، هزینه خوردوخوراک چند برابر مناطق دیگر است؛ اما باز هم برای اینکه متوسط قیمتی را در نظر بگیریم، دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. وعده غذایی دونفره در رستورانی متوسط حدود 250 لیر می‌شود. اگر غذایتان را از مک‌دونالد تهیه کنید، باید حدود 55 لیر بپردازید. نوشابه کوکا یا پپسی 10 لیر است. آب معدنی چهارلیتری را باید 4 لیر بخرید. اگر هم اهل کافه هستید، کاپوچینو در کافه‌ای معمولی چیزی حدود 24 لیر است. فکر کنم با این توضیحات، حالا می‌توانید «هزینه های سفر به استانبول» را واقع‌بینانه‌تر محاسبه کنید.

وعده غذایی دونفره در رستورانحدود 250 لیر
ساندویچ مک دونالدحدود ۵۵ لیر
نوشابه کوکا یا پپسی10 لیر
آب معدنی چهارلیتری۴ لیر
کاپوچینو در کافه‌ای معمولیحدود 24 لیر
یک کیلو برنجشروع قیمت از ۱۵ لیر
یک کیلو مرغحدود ۴۵ لیر
تخم مرغهر عدد ۲ تا ۳ لیر
یک کیلو خیارحدود ۱۵ لیر
یک کیلو گوجه فرنگیحدود ۵ لیر
یک کیلو هویجحدود ۷ لیر
کیلو موزحدود ۹ لیر
یک کیلو سیب‌زمینیحدود ۶ لیر

هزینه تفریح و سرگرمی در استانبول

هزینه تفریح و سرگرمی در استانبول

در سفر به استانبول، شاید دلتان بخواهد علاوه بر رفتن به جاهای تاریخی، سری هم به شهربازی بزنید. شهربازی استانبول یکی از اصلی‌ترین شهربازی‌ها در پایتخت گردشگری ترکیه است. هزینه بلیط این شهربازی برای افراد بزرگسال 259 لیر است. اگر کودک سه تا چهارده سال همراهتان هست، برای بلیطش باید 229 لیر پرداخت کنید. شاید هم دلتان بخواهد به پارک جنگلی نزدیک این شهربازی سری بزنید. هزینه بلیط این پارک برای هر نفر 25 لیر است. اگر هم هیجان بیشتری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید بلیط ۲۰لیری سافاری را تهیه کنید. شاید هم دلتان خواست به پارک‌های آبی و آکواریوم استانبول سری بزنید. هزینه بلیط پارک‌های آبی چیزی بین 60 تا 275 لیر است که بسته به پارک، متفاوت است.

بلیط شهربازیبزرگسال: 259 لیر
کودک سه تا چهارده سال: 229 لیر

پارک جنگلیهر نفر 25 لیر
سافارینفر ۲۰ لیر
پارک‌های آبیبسته به پارک بین 60 تا 275 لیر
کاخ توپکاپیورودی کاخ: ۶۰ لیر
بازدید از بخش‌های مختلف آن ۳۰ تا ۴۰ لیر
کاخ دولمه باغچه۴۰ تا ۵۰ لیر
آکواریوم سی لایف۷۹ لیر
مساجد استانبولرایگان

هزینه حمل و نقل در استانبول

هزینه حمل و نقل در استانبول

اگر با تور به استانبول نرفته باشید، یا بخواهید برای خودتان گردش کنید، باید هزینه های حمل و نقل را هم مدنظرتان قرار دهید. در ادامه برایتان می‌گویم که در این شهر چه وسایل نقلیه‌ای طرفدار بیشتری دارد.

مترو استانبول

مترو استانبول

برای گردش در استانبول و رفتن به مناطق توریستی و تاریخی می‌توانید از مترو استفاده کنید. در آینده احتمالاً خدمت‌رسانی این وسیله نقلیه عمومی و محبوب 24ساعته می‌شود؛ اما در حال حاضر تا ساعت 22 می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. مترو استانبول 70 ایستگاه فعال دارد و بعد از تکمیل 50 ایستگاه دیگر، تقریباً تمام مسیرهای شهری را پوشش می‌دهد. هزینه بلیط مترو استانبول در 2023 حدود 10 لیر است که برای مسیرهای طولانی واقعاً انتخاب مناسبی است.

متروباس‌ استانبول

متروباس‌ استانبول

متروباس‌ها در استانبول چیزی شبیه به BRT ها در تهران هستند که البته ترک‌ها به آن‌ها متروبوس می‌گویند. قیمت بلیط این متروبوس‌ها 16 لیر است که با توجه به مسیرتان ممکن است مقداری از آن به کارتتان برگردد؛ اما برای این کار باید استانبول کارتتان را با کارت کیملیک مطابقت داده باشید.

استفاده از تراموا در سفر به استانبول

استفاده از تراموا در سفر به استانبول

اگر در جنوب بخش استانبول تردد کنید، تراموا هم جزیی از حمل‌ونقل عمومی است. این وسیله نقلیه تقریباً تمام بخش‌های توریستی اروپایی استانبول را پوشش می‌دهد. به طولانی‌ترین خط تراموای استانبول مارامارای می‌گویند. از این خط برای جابه‌جایی بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول استفاده می‌کنند. هزینه بلیط مارامارای حدود 13 تا 23 لیر است.

اتوبوس

اتوبوس

هر جای استانبول که باشید، با جست‌وجو در گوگل‌مپ نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس را پیدا می‌کنید. یکی از طولانی‌ترین مسیرهای اتوبوس هزینه‌ای ۲۰لیری دارد؛ اما میانگین هزینه اتوبوس در استانبول حدود ۹ لیر است.

دلموش در استانوبل

دلموش در استانوبل

دلموش‌ها مینی‌بوس یا ون‌هایی بسیار مدرن‌تر از آن‌هایی هستند که در ایران می‌بینیم. این وسایل حمل‌ونقل عمومی ایستگاه ندارند و باید برایشان دست تکان دهید تا سوارتان کنند. هزینه آن‌ها بسته به مسیرتان بین 10 تا 20 لیر است.

کشتی های استانبول

کشتی های استانبول

برای تردد بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول می‌توانید از کشتی استفاده کنید. این کشتی‌ها را به دو دسته کشتی‌های شهرداری و تفریحی تقسیم‌بندی می‌کنند. هزینه این کشتی‌ها بسیار متنوع است. معمولاً کشتی‌های تفریحی بین ۲۵ تا ۳۵ لار هستند.

تاکسی

تاکسی

اگر در سفر به استانبول هوس تاکسی‌سواری به سرتان بزند، هزینه‌هایتان چندبرابر می‌شود. این تاکسی‌هایی زرد چیزی بیش از 100 لیر از شما می‌گیرند؛ در حالی که همین مسیر با وسیله‌ای دیگر حدود 15 لیر در می‌آید. اگر هم از روی پل رد شوند، هزینه‌هایتان به 200 تا 300 لیر می‌رسد.

بلیط مترو استانبول۱۰ لیر
متروباس‌16 لیر
ترامواحدود 13 تا 23 لیر
اتوبوس۲۰ لیر
دلموشبسته به مسیرتان بین 10 تا 20 لیر
کشتی های استانبولنامشخص
تاکسیتاکسی‌هایی زرد بیش از 100 لیر
هزینه رد شدن از روی پل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیر

هزینه خرید سوغاتی در استانبول

اینکه چقدر بخواهید سوغاتی بخرید و سوغاتی شما شامل پوشاک و کیف و عطر برند باشد یا بخواهید به وسایل معمولی اکتفا کنید، بر هزینه های سفرتان اثر متفاوتی دارد. در ادامه چند قیمت را با هم می‌بینیم.

شلوار جیناز ۸۰ لیر
کفش معمولیاز ۲۰۰ لیر
کفش برنداز ۸۰۰ لیر
پیراهن مردانهاز ۴۰ لیر
لباس زنانهاز ۷۰ لیر

ترفندهای کاهش هزینه سفر به استانبول

ترفندهای کاهش هزینه سفر به استانبول

  • اولین هزینه‌ای که روی دست شماست، هزینه بلیط به استانبول است. می‌توانید با کمی تحقیق قبل از سفر مناسب‌ترین تور یا بلیط را انتخاب کنید. حواستان باشد که گرانی و ارزانی هیچ توری ضامن خوب یا بد بودن آن نیست؛ برای بهترین انتخاب همیشه تحقیق لازم است. هزینه تور استانبول به خیلی عوامل بستگی دارد؛ اما شما نمی‌توانید با صرفه‌جویی آن را کم یا زیاد کنید؛ پس حواستان باشد که چقدر هزینه برای چه خدماتی پرداخت می‌کنید و مقصدتان کدام فرودگاه است.
  • اگر سفر هوایی به استانبول را انتخاب کرده‌اید، حتی انتخاب فرودگاه هم در هزینه‌های سفرتان مؤثر است. یکی از فرودگاه‌های استانبول فرودگاه آتاتورک است که در قسمت اروپایی استانبول است؛ پس می‌توانید حدس بزنید که هزینه‌های آن هم گران‌تر است؛ اما فرودگاه صبیحا گوکچن در قسمت آسیایی است و هزینه‌های کمتری دارد.
  • دغدغه بعدی شما احتمالاً تبدیل ارز است. سعی کنید هرگز در فرودگاه‌ها ارزتان را تبدیل نکنید؛ چون کارمزد آن اصلاً به‌صرفه نیست.
  • مسئله بعدی اقامت است که با توجه به تعداد روزهای اقامتتان بیشترین بخش هزینه‌های شما را در بر می‌گیرد. انتخاب مهمان‌پذیرها یا هاستل‌ها در قسمت آسیایی هزینه‌هایتان را خیلی کم می‌کند.
  • در سفر به استانبول برای تردد در سطح شهر استانبول کارت تهیه کنید. می‌توانید این کارت‌ها را از داخل فرودگاه یا کیوسک‌های سطح شهر بخرید. باز هم تهیه این کارت‌ها در فرودگاه احتمالاً برایتان گران‌تر تمام شود.
  • سعی کنید تا جای ممکن از تاکسی استفاده نکنید. تاکسی‌ها در ترکیه همیشه دربست هستند و هزینه‌هایشان خیلی زیاد است. اگر تعدادتان زیاد است دلموش‌ها انتخاب بهینه‌تری هستند.
  • سعی کنید در جاهای توریستی غذا نخورید. خوردن غذاهای محلی در محله‌های کمتر شناخته‌شده برای توریست‌ها به‌صرفه‌تر است. شاید شما هم مثل من خیلی غذاخوردن در جاهای شلوغ را دوست نداشته باشید؛ پس کاملاً واجب می‌شود از رستوران‌های گران، مشهور و در بخش‌های توریستی فاصله بگیرید.
  • یادتان نرود تماشای اجراهای محلی، تماشای غروب از روی پل و خیلی تفریحات دیگر در استانبول رایگان است. قدم بزنید، قدم‌زدن نه‌تنها هزینه‌ای ندارد؛ بلکه شما را در آغوش فرهنگ ناب محلی می‌کشاند.
  • موزه‌ها و گالری‌های هنری هم در روزهایی از سال رایگان هستند؛ پس اگر زمان سفرتان را تنظیم کرده باشد، خیلی راحت می‌توانید رایگان تفریح کنید.

ره بال آسمان تمام اطلاعاتش را در اختیارتان گذاشت و با هم هزینه های سفر به استانبول را حساب کردیم. دیگر مدیریت این هزینه‌ها برای گردشی بهینه و هیجان‌انگیز با شماست. اگر تجربه سفر به ترکیه و به ویژه استانبول را دارید، در کامنت‌ها از خاطراتتان برایمان بنویسید. دوست داشتنید چه چیزهایی را قبل از سفر بدانید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.