راهنمای سفر به کربلا |  آشنایی با صفر تا صد قدم‌هایی که تا شش‌گوشه دارید

0

با شنیدن بعضی اسم‌ها دلتنگی به سراغمان می‌آید؛ کربلا از همان اسم‌هاست. شنیدن نام کربلا کافی است تا دلمان از شوق، دو بال بزرگ در بیاورد و ما را تا پای بین‌الحرمین بکشاند و بعد دو پای دیگر قرض کند و ما را تا حرم برساند. این‌ها که گفتیم را دل انجام می‌دهد؛ پس نقش ما چه می‌شود؟ رسیدن ما به حرم به این راحتی‌ها نیست. ما هم می‌توانیم پرواز کنیم؛ اما نه با بال باید بلیط هواپیما کربلا را در دست داشته باشیم تا بتوانیم بپریم. اگر می‌خواهید شما هم همراه دلتان به کربلا بروید، تا پایان راهنمای سفر به کربلا همراه ما باشید.

کربلا دقیقاً کجاست؟

کربلا دقیقاً کجاست؟

اواین نکته‌ای که در راهنمای سفر کربلا به آن می‌پردازیم این است که دقیقاً کربلا کجاست؟ کربلا یکی از 18 استان کشور عراق است. شهر کربلا تا پایتخت عراق یعنی بغداد حدود 97 کیلومتر فاصله دارد. کربلا در ناحیه غربی رود فرات واقع شده است. حملات تروریستی که به این شهر شده است، روند پیشرفت آن را خیلی کند کرده؛ اما نتوانسته از محبوبیت آن در دل مردم کم کند.

دو روز بعد از واقعه عاشورا یعنی 12 محرم سال 61 هجری قمری تاریخ شهرسازی کربلا به شکل جدی شروع شد. البته تا قبل از این هم کربلا وجود داشته. تاریخ شهر کربلا به دوران قبل از اسلام  مربوط است. تاریخ می‌گوید که این شهر در زمان بابل قبرستانی مخصوص مسیحیان بوده است. این شهر با ایران یک ساعت و نیم اختلاف ساعت دارد. زبان رسمی این شهر عربی و کردی و واحد پول کربلا دینار است.

بهترین راه سفر به کربلا چیست؟

بهترین راه سفر به کربلا چیست؟

بی‌شک منظور از بهترین راه سفر برای هر کسی معنای متفاوتی دارد. برخی منظورشان این است که چطور می‌توانند به هر قیمتی شده یک سفر بدون دغدغه داشته باشند. برای این دسته افراد، بهترین راه سفر مترادف است با لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین روش. برای یک عده دیگر که ذهن مقتصدی دارند، بهترین راه سفر یعنی روشی که دردسر کم و قیمت مناسب داشته باشد. البته بعضی‌ها هم آنقدر عاشقند که حاضرند هر سختی را به جان بخرند؛ اما ساعتی را در حرم بگذرانند. در هر چند صورت، دو راه برای رسیدن به کربلا هست؛ یکی شرکت در تورها و کاروان‌های زیارتی است و دیگری سفر شخصی به این شهر.

سفر با تور کربلا

سفر با تور کربلا

کشور عراق از نظر امنیتی شرایط خاصی دارد. به همین علت اکثر افراد جوانب احتیاط را رعایت کرده و سفر با تور را انتخاب می‌کنند. سفر با تور هم از نظر ایمنی سفر هم از نظر امکانات مناسب‌تر از سفرهای انفرادی هستند. تورهای کربلا و نجف تنوع خوبی دارند و بنا به امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهند قیمت را تغییر می‌دهند. تور کربلا و نجف در رنج قیمت 7 میلیون تومان تا 17 میلیون تومان قرار دارند. اکثر تورهای کربلا و نجف در بازه 7 روز و 6 شب یا 8 روز و 7 شب قرار گرفته‌اند. تورهای 3 روز و 2 شب هم برای کربلا وجود دارد که 5 میلیون تومان هزینه دارند. تورهای که ارائه می‌شوند زمینی یا هوایی هستند.

سفر با تور به کربلا

بلیط رفت و برگشت هواپیما یا اتوبوس، بیمه مسافرتی، هتل محل اقامت و گشت شهری خدماتی هستند که تورهای کربلا و نجف ارائه می‌دهند. در سفر با تور، دیگر نیازی به راهنمای سفر به کربلا ندارید، تورها کارشان را بلدند. اتباع ایرانی برای سفر به عراق حتماً باید در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت نام کنند. گذرنامه از مدارکی است که حتماً برای خروج از کشور باید داشته باشید؛ حداقل اعتبار گذرنامه باید 7 ماه باشد. برای ورود به عراق باید ویزا داشته باشید؛ خوشبختانه تورها زحمت این یکی را می‌کشند. فراموش نکنید که شرایط خروج از ایران و ورود به عراق در زمان پیاده روی اربعین تغییر می‌کند.

سفر شخصی به کربلا

سفر شخصی

سفر شخصی به عراق بیشتر مناسب افراد باتجربه است؛ کسانی که زیاد به عراق سفر کرده‌اند می‌توانند خودشان دل به جاده زده و سری به بارگاه امام حسین (ع) بزنند. افراد کم‌تجربه‌تر بهتر است از تورها استفاده کنند. با تمام این توصیفات افرادی هم هستند که دوست دارند خودشان مدیر سفرشان باشد. در سفر شخصی به کربلا حتماً به «راهنمای سفر به کربلا» نیاز دارید؛ پس هیچ کدام از نکاتی که در ادامه ذکر کرده‌ایم را از دست ندهید.

سفر شخصی می‌تواند زمینی، هوایی یا ترکیبی باشد. سفر ترکیبی به این صورت است که شما هوایی خارج شوید و زمینی بازگردید یا برعکس. رزرو هتل، انتخاب غذای هتل، گرفتن ویزا، خرید بلیط هواپیما یا اتوبوس، کرایه ماشین برای تردد بین‌شهری و… کارهایی است که برای سفرتان باید انجام دهید؛ پس دست بجنبانید و همه کارها را برای دقایق آخر قرار ندهید.

سفر در اربعین به کربلا

سفر در اربعین به کربلا

سفر در اربعین به کربلا سختی‌های و شیرینی‌های بسیاری دارد. اگر قصد دارید هوایی به کربلا بروید، باید دو هفته قبل از بلیط هواپیما اربعین را خریداری کنید. دو هفته مانده به اربعین سایت فروش بلیط باز می‌شود. تصور نکنید که در سفر هوایی خبری از پیاده‌روی نیست. شهر کربلا فرودگاه ندارد و زائران فاصله نجف تا کربلا را پیاده روی می‌کنند. فاصله این دو شهر 80 کیلومتر است.

افرادی که قصد دارند از مرز، پیاده‌روی را شروع کنند، باید خودشان را هوایی یا زمینی به یکی از سه مرز مهران، شلمچه یا خسروی برسانند. در اربعین مرز مهران شلوغ‌ترین مرز است که تا کربلا 280 کیلومتر فاصله دارد. شلمچه 549 کیلومتر و مرز خسروی 315 کیلومتر با کربلا فاصله دارند. مدارک و لوازمی که برای پیاده روی اربعین نیاز دارید گذرنامه و دینار عراق است.

معرفی فرودگاه کربلا

معرفی فرودگاه کربلا

متأسفانه کربلا تا امروز (مرداد ۱۴۰۲) فرودگاه ندارد. البته فرودگاهی در دست ساخت است؛ اما هنوز تکمیل نشده است. مسافران کربلا باید از بغداد یا نجف خودشان را به کربلا برسانند. نجف حدود 32 کیلومتر به کربلا نزدیک‌تر از بغداد است. پروازهای بغداد هم گاهی تا 3 برابر گران‌تر از پروازهای نجف هستند؛ پس هر طور حساب کنید بلیط هواپیما نجف به‌صرفه‌تر است.

راهنمای سفر به کربلا باید به فکر جیب مسافران هم باشد؛ مگر نه؟ برای رسیدن به کربلا می‌توانید از خودروهای شخصی، ون‌ یا اتوبوس‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که دینار همراه داشته باشید؛ چون اکثر راننده‌ها دلار یا ریال قبول نمی‌کنند.

آب و هوای کربلا

آب و هوای کربلا

کربلا در اکثر اوقات سال هوایی گرم و خشک دارد که با مزاج ما ایرانی‌های خیلی جور نیست. بهترین زمان سفر به کربلا پاییز و زمستان است. البته گاهی از سفر تابستانه به کربلا نمی‌شود اجتناب کرد؛ مانند زمانی که محصل همراه دارید یا زمانی که مثل امسال اربعین در تابستان قرار دارد. از سویی سفرهای تابستانه به کربلا و نجف صرفه اقتصادی دارند. مسافران کمتری در این فصل به عراق سفر می‌کنند که باعث شکسته‌شدن قیمت بلیط هواپیما و هزینه تورها می‌شود.

جاهای دیدنی کربلا

جاهای دیدنی کربلا

جاهای دیدنی کربلا بیشتر جنبه مذهبی دارند و کمتر می‌توان بینشان سراغ جاذبه‌های توریستی خاص را گرفت. علت اصلی‌اش هم جنگ‌های پیاپی و عملیات‌های تروریستی پشت‌سرهم در این شهر است.

ضریح امام حسین (ع)

ضریح امام حسین (ع)

سفرهایی که به کربلا انجام می‌شوند و راهنمای سفر به کربلا که نوشته می‌شود؛ فقط به خاطر وجود این دو بارگاه است. ضریح امام حسین (ع) تنها ضریح شش گوشه موجود در دنیاست است. دلیل‌های این رویداد زیاد است؛ اما دلی‌ترین دلیل این است که امام (ع) دلشان طاقت دوری از یاران باوفا را نداشت. حرم امام حسین (ع) بارها و بارها تخریب شده و دوباره به دست عشاق ایشان ساخته شده است. اولین حرم امام حسین (ع) را مختار ثقفی احداث کرد.

حرم حضرت عباس (ع)

حرم حضرت عباس (ع)

حضرت عباس فرزند امام اول شیعیان امام علی (ع)  است. ایشان علمدار و سردار سپاه امام حسین (ع) در روز عاشورا بوده است. از حرم امام حسین (ع) که بیرون بیاییم باید بین الحرمین را طی کنیم تا به وفادارترین شخص سپاه ایشان یعنی حضرت عباس (ع) برسیم. ایشان هنوز که هنوز است نگهبان حریم برادر است. فاصله بین این دو حرم 400 متر است. حرم فعلی حضرت در زمان آل بویه ساخته شد.

تل زینبیه

تل زینبیه

تل زینبیه تپه‌ای نزدیک به حرم امام حسین (ع) است. روایات تاریخی می‌گویند زمانی که آقا (ع) در حال جنگ با دشمنان بود، حضرت زینب (س) از روی این تپه غم برادر را به دل می‌کشید. بر روی این تپه مکانی مقدس ساخته شده که همه روزه پذیرای زائران است. برای رسیدن به تل زینبیه باید از باب الزینب واقع در حرم امام حسین (ع) خارج شوید.

نهر علقمه

نهر علقمه

نهر علقمه همان جایی است که شاهد شهادت حضرت ابوالفضل (ع) است. این رود یکی از رودهای مهم عراق به شمار می‌رود و یکی از پایه‌های آبرسانی به شهر کربلا است. متأسفانه به علت تخریب‌های گذشته و ساخت‌وسازهای امروزی محل دقیق شهادت حضرت عباس (ع) مشخص نیست. برخی افراد فکر می‌کنند رودی که از کنار مکان حضرت مهدی (عج) عبور می‌کند نهر علقمه اصلی است؛ با این حال این رود در میان عامه مردم به رود الحسینی شهرت دارد.

خیمه‌ گاه امام حسین در کربلا

خیمه‌ گاه امام حسین در کربلا

خیمه ‌گاه یکی از جاهای دیدنی نزدیک به حرم امام حسین (ع) است. خیمه ‌گاه در بین‌الحرمین قرار دارد. این محل مکان تقریبی خیمه امام و یاران ایشان را نشان می‌دهد. جایگاه هر خیمه با ضریح مشخص شده است. اولین خیمه متعلق به حضرت عباس (ع) است و خیمه امام حسین (ع) در مرکز همه خیمه‌ها قرار گرفته است.

هتل‌های نزدیک به حرم امام حسین (ع)

هتل‌های نزدیک به حرم امام حسین (ع)

انتخاب هتل نقش بسیار پررنگی در قیمت سفر به کربلا دارد. مهم است که انتظارتان از محل اقامتتان چیست تا به این نتیجه برسید که چقدر باید برای سفر هزینه کنید.

هتل‌های لوکس کربلا

هتل‌های لوکس کربلا

  • هتل بارسون از بهترین هتل‌ های کربلا به حساب می‌آید. این هتل 273 اتاق، 9 رستوران و چندین استخر دارد. فاصله این هتل تا حرم 2 کیلومتر است. هر نیم ساعت یک بار سرویس‌های این هتل به سمت حرم حرکت می‌کنند. این هتل در خیابان الحسینیه قرار دارد.
  • هتل الریحان کربلا از هتل‌های 5 ستاره کربلاست. این هتل در نزدیکی بین‌الحرمین واقع شده است و رستوران، پارکینگ، مراکز ورزشی و… دارد. برای رسیدن به هتل الریحان به خیابان شارع الکراده مراجعه کنید.
  • هتل شهردار فندق العمده از هتل‌های باکیفیت کربلا به حساب می‌آید. غذای لذیذ و باکیفیت رستوران و نظافت خوب این هتل نظر گردشگران را جلب کرده است. این راهنمای سفر به کربلا می‌گوید برای رسیدن به فندق العمده باید به شارع فاطمه الزهرا مراجعه کنید.
  • هتل عطا الحسین کربلا از هتل‌های نزدیک به حرم است. فاصله این هتل تا حرم 15 دقیقه است. هتل عطا 4 ستاره دارد؛ ولی از 4 ستاره‌های درجه یم محسوب می‌شود. این هتل در طریق الحر قرار دارد.

هتل‌های ارزان قیمت کربلا

هتل‌های ارزان قیمت کربلا

به علت گرانی ارز و نوسان قیمت، اکثر ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در هتل‌های معمولی‌تر اقامت داشته باشند. در ادامه هتل‌های ارزان ولی باکیفیت کربلا را معرفی می‌کنیم:

  • هتل لارسا از هتل‌های اقتصادی حساب می‌شود با این حال تمامی امکانات یک هتل 4 ستاره را دارد. کارمندان این هتل به زبان فارسی مسط هستند و به همین علت اکثر ایرانی‌ها، هتل لارسا را برای اقامت انتخاب می‌کنند. مهم‌ترین مزیت این هتل فاصله نزدیک آن تا حرم است. فاصله شما تا حرم 6 دقیقه پیاده‌روی است. برای رسیدن بههتل لارسا، این آدرس را دنبال کنید: المخیم، شارع القزوینیه.
  • هتل کریستال اقتصادی‌ترین گزینه ممکن است. امکانات این هتل قابل قبول است. مهم‌ترین مزیت این هتل فاصله 500 متری آن تا حرم است. خیابان باب البغداد را در نقشه پیدا کنید. هتل کریستال همانجاست.

سوغات کربلا

سوغات کربلا چیست؟

سوغات کربلا متنوع است و بیشتر حول محور لباس و وسایل مذهبی می‌چرخد. البته دستگاه بخور عود هم پربسامدترین و عجیب‌ترین سوغات این شهر است. شاید شما هم بدانید که عرب‌ها عاشق عود هستند؛ پس عودهای خوشبو و دستگاه بخور عود می‌تواند سوغات خوبی باشد. دشداشه، رطب، چرم، مهر، خاک کربلا و زیورآلات از دیگر سوغات این شهر مقدس هستند.

بهترین مراکز خرید کربلا

بهترین مراکز خرید کربلا کدامند؟

  • بازار سنتی کربلا: این بازار از قدیمی‌ترین بازارهای شهر و نزدیک به حرم امام حسین (ع) است؛
  • بازار سدره کربلا: سوق السدره از بازارهای قدیمی شهر است با این حال فضایی مدرنیته و شلوغ دارد؛
  • مرکز خرید ال سی وایکیکی: LC Waikiki از برندهای مشهور است که تقریباً در تمام کشورها شعبه دارد. یکی از شعبه‌های این برند در خیابان الصنعت کربلا واقع شده است؛
  • مرکز خرید العفاف: این بازار در خیابان حی‌الحسین واقع شده است. این مرکز خرید پارکینگ و رستوران دارد. از 8 صبح تا 1 بامداد می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید؛
  • بازار یزال کربلا: این بازار رتبه 11 را در مراکز خرید کربلا دارد. تقریباً هر راهنمای سفر به کربلا را که باز کنید با نام این مرکز مواجه می‌شوید. در این بازار هر چیزی که بخواهید پیدا می‌شود؛
  • مرکز خرید الدامار چی کربلا: این مرکز خرید دو طبقه دارد که در طبقه اول انواع شیرینی و خوراکی به فروش می‌رسد. طبقه دوم این مرکز مخصوص پوشاک است.

سیم کارت های کربلا

سیم کارت های کربلا

رومینگ خط راحت‌ترین راه برای تماس اقتصادی با ایران است؛ اما خط‌دهی عراق تعریف چندانی ندارد. به همین علت ممکن است رومینگ‌ خط تأثیر چندانی نداشته باشد و شما هنگام بازگشت با قبض میلیونی مواجه شوید. بهترین راه در چنین مواقعی، خرید سیم کارت عراقی است. سیم کارت عراق را معمولاً مدیران تور برای مسافران تهیه می‌کنند؛ اما اگر تنها سفر می‌کنید، برای خرید سیم کارت عراقی می‌توانید به نمایندگی مشترک آسیاسل و زین سری بزنید. 

هزینه سفر به کربلا

هزینه سفر به کربلا چقدر است؟

تقریباً برای اکثر افرادی که به کربلا یا هر جای دیگر سفر می‌کنند مهم است که بدانند قرار است چقدر هزینه کنند. این موضوع به مدیریت پولشان کمک شایانی می‌کند. برای همین هم در ادامه موضوع هزینه های سفر به کربلا را برایتان باز می‌کنیم. البته باید بگوییم این هزینه‌ها بیشتر برای افرادی است که به‌صورت شخصی به عراق سفر می‌کنند؛ زیرا تورها معمولاً هزینه مشخصی دارند و بسته به وسیله نقلیه و نوع هتلشان ممکن است از ۵میلیون تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت باشند.

هزینه های قبل از سفر

عوارض خروج از کشور در سال 1402

هزینه‌های قبل از سفر شامل هزینه ویزا، عوارض خروج از کشور و گذرنامه است. گذرنامه شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد تا بتوانید از کشور خارج شوید. این هزینه‌ها زیاد نیستند؛ اما نمی‌توانید بدون پرداخت آن‌ها از کشور خارج شوید. عوارض خروج از کشور برای سفر به کربلا حدود ۶۰هزار تومان است.

هزینه های قبل از سفر

نکته مهم دیگر مربوط به مشمولان سربازی است. چنین افرادی برای خروج از کشور باید مبلغی را به دولت امانت بدهند که تضمین بازگشت آن‌ها به کشور باشد. ذکر ریز قیمت‌ها کاری است که هر راهنمای سفر به کربلا انجام می‌دهد؛ پس اینجا هم دقیق می‌گوییم که اوضاع از چه قرار است. مشمولان باید 5 میلیون تومان برای سفر زیارتی به کربلا پرداخت کنند. افرادی که قصد سفر با ماشین شخصی دارند باید هزینه کاپوتاژ ماشین و بنزین را به لیست هزینه‌ها اضافه کنند. کاپوتاژ حدود یک میلیون تومان و بنزین لیتری 500 دینار است. برای کاپوتاژ ماشین باید به گمرک شهر خودتان مراجعه کنید.

هزینه اقامت در کربلا

هزینه اقامت

اول مشخص کنید در کدام هتل اقامت می‌کنید تا حدود قیمت را برای شما مشخص کنیم. هتل‌های لوکس کربلا برای یک شب اقامت 50 تا 75 دلار دریافت می‌کنند و هتل‌های معمولی از ۱۲ تا ۴۰ دلار متغیر هستند؛ یعنی هزینه یک شب اقامت در کربلا از 600.000 تومان تا 3.750.000 تومان متغیر است. این قیمت‌ها مربوط به نرخ امروز دلار یعنی 50هزار تومان است.

هزینه خورد و خوراک در کربلا

هزینه خورد و خوراک

خورد و خوراک هم بستگی به رستوران انتخابی شما دارد. غذاهای فست‌فود انتخابی گاهی دردسرساز اما ارزان قیمت هستند. کیفیت این غذاها تضمین‌شده نیست. نرخ امروز دینار در مرداد سال 1402 تقریباً 56 هزار تومان است؛ یعنی فست‌فود برای شما در کشور عراق چیزی حدود 600 هزار تومان هزینه دارد. صرف غذا در یک رستوران باکیفیت معمولی برای هر نفر 1.500.000 تومان هزینه دارد.

هزینه تلفن و اینترنت

هزینه تلفن و اینترنت

هر سیم کارت عراقی با اینترنت از 100 تا 300 هزار تومان هزینه دارد و سیم کارت بدون اینترنت 15 تا 30 هزار تومان است. هزینه هر پیامک در کشور عراق 1.300 تومان و هر مگ اینترنت 500 تومان است. در تماس ورودی برای هر دقیقه 6هزار و در تماس خروجی برای هر دقیقه 9هزار تومان باید بپردازید. البته این قیمت‌ها حتماً افزایش پیدا می‌کنند.

اگر هم از سیم‌کارت های ایرانی استفاده می‌کنید، به سایت اپراتور خود سری بزنید تا از قیمت رومینگ و سایر هزینه‌ها مطلع شوید. برای مثال در تصویر بالا همه هزینه‌های اپراتور ایرانسل مشخص شده است.

هزینه حمل نقل در شهر و بین شهرهای کاظمین و نجف

هزینه حمل نقل در شهر و بین شهرهای کاظمین و نجف

بسته به اینکه ماشین شخصی، ون یا اتوبوس کرایه کنید، هزینه‌ها تفاوت پیدا می‌کنند. در کل، کرایه بین‌شهری در عراق اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. اگر بخواهیم بازه قیمت مشخص کنیم هر شخص برای کرایه باید 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه کند.

هزینه خرید سوغات

هزینه خرید سوغات

در هیچ کدام از قسمت‌های راهنمای سفر به کربلا شما را از کاری منع نکردیم؛ اما در این قسمت باید شما را از خرید سوغات منع کنیم. اگر می‌خواهید سفری مختصر و اقتصادی داشته باشید، دور خرید از عراق را خط بکشید. تا چند سال پیش شما با ریال ایران می‌توانستید در عراق خرید کنید؛ اما با نوسان ارز چنین امکانی دیگر وجود ندارد. فروشنده‌ها یا دینار قبول می‌کنند یا دلار که جفتش ضرر است. سوغات را از ایران خریداری کنید؛ چرا که هم از نظر کیفیت هم از نظر قیمت مناسب‌تر از اجناس عراق هستند.

پیشنهاد برای کاهش هزینه های سفر به کربلا

پیشنهاد برای کاهش هزینه های سفر به کربلا

  • برای رفت‌وآمد سعی کنید از ون‌ها یا اتوبوس‌ها استفاده کنید تا کمترین هزینه را بپردازید؛
  • در شهرهایی مانند کاظمین و سامرا اقامت نکنید. این شهرها از نظر امنیت خوب نیستند و از سمت دیگر هزینه اقامت در همه این شهرها بیشتر است؛
  • سوغات را از ایران بخرید؛
  • هتل‌های اقتصادی را انتخاب کنید؛
  • سراغ سیم کارت خانوادگی بروید.

غذاهای سنتی کربلا

غذاهای سنتی کربلا

آشنایی با غذاهای سنتی کربلا برای افرادی که عاشق طعم‌های جدید هستند، حس خوبی دارد. در این بخش می‌خواهیم معروف‌ترین غذاهای سنتی این شهر را نام ببریم. البته که تنوع غذا در این شهر زیاد است؛ اما غذاهای زیر با ذائقه ایرانی‌ها جورتر هستند.

قیمه نجفی

این قیمه عطر و بویی شبیه به قیمه ایرانی دارد؛ اما ترکیب اصلی آن نخود است نه لپه. میزان گوشت آن هم خیلی بیشتر از قیمه ایرانی است. در بسیاری مواقع هم آن را می‌کوبند. با این توضیحات انتظار قیمه و آن هم قیمه‌های نذری امام حسین را نداشته باشید.

کبه عربی

این غذا به دو شکل  برنجی یا بلغوری پخته می‌شود که هر دو نوع آن خوش‌طعم است. دستورش هم این است که برنج یا بلغور را تا حدی می‌پزند که نرم شود. بعد به اندازه یک گردوی بزرگ از مواد را برداشته و شکمش را با گوشت یا چیزهای دیگر پر کرده و در انتها هم آن را در روغن زیاد سرخ می‌کنند. گوشت زیاد و ادویه‌های خاص به آن طعمی خوب داده است.

البریانی

این بریان با بریان اصفهان خیلی متفاوت است. در واقع چیزی شبیه مرغ یا گوشت بریان است که با برنج میل می‌شود. برنج، سبزی، پیاز، بادام و ادویه از ترکیبات این غذا هستند.

قوزی

این غذا بین عراق و شهرهای جنوب ایران مشترک است. قوزی ماحصل برنج، آجیل، ادویه و گوشت است.

شماره های ضروری کربلا

شماره های ضروری کربلا

کد کشور عراق: 00964

کد شهر کربلا: 40

شماره پلیس: 122104

آمبولانس: 122

آتش نشانی: 122115

بیمارستان و مراکز درمانی: مستشفی الکفیل التخصصی

نکات مهم برای سفر به کربلا

نکات مهم برای سفر به کربلا

برای اینکه سفر راحت و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنید، حتماً به بخش از راهنمای سفر به کربلا با دقت توجه کنید:

  • از هر رستوران و اغذیه‌ فروشی بین‌راهی خوراکی نگیرید. ذائقه ما ایرانی‌ها با غذا و هوای عراق جور نیست و ممکن است در سفر دچار مشکل شوید.
  • لباس خنک، ضدآفتاب، داروی گرمازدگی، کلاه آفتاب‌گیر، کفش مناسب از ملزومات سفر به کربلا هستند.
  • اطلاعات شخصی مانند آدرس محل اقامت را به افراد ناشناس نگویید.
  • احترام به آداب و رسوم مردم عراق و دیگر زائران فراموش نشود.
  • حتماً قبل از سفر پول‌هایتان را به دینار تبدیل کنید.

نکات مهم برای سفر به کربلا

«راهنمای سفر به کربلا» با تمام نکاتش به پایان رسید. امیدواریم این نکات در سفر شیرینی که به کربلا دارید، به شما کمک کند. اگر عازم پیاده روی اربعین هستید حتماً مراقب خودتان و عزیزانتان باشید. ره بال آسمان از اینکه تا میان بین‌الحرمین همراه شما بود، خرسند است. کدام قسمت از نظر شما مفیدتر بود؟ آن را برای ما بنویسید. چقدر این راهنما کاربردی بود؟ نظراتتان را برایمان بنویسید.

بیشترین تردد به کربلا از مرز مهران صورت می‌گیرد. این مرز تا کربلا 280 کیلومتر فاصله دارد.

مهران در ایلام، خسروی در کرمانشاه و شلمچه در خوزستان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.