آسیاب خرابه جلفا | آبشاری در میان پنبه‌های سبز رنگ

0

در بسیاری از شهرهای ایران، شاهد حضور آبشار و مناظر طبیعی متعدد هستیم. هر یک از این آبشارها زیبایی خاصی دارند و نمی‌توان آن‌ها را با دیگری مقایسه کرد. با وجود این، در منطقه جلفای آذربایجان شرقی، آبشاری بی‌نظیر وجود دارد که می‌توان آن را جزء زیباترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار، آبشار آسیاب خرابه نام دارد. امروز با ما همراه باشید تا این آبشار زیبا و تماشایی را بهتر بشناسید.

آبشار  آسیاب خرابه جلفا کجاست؟

پیش از شروع باید بگوییم که آسیاب خرابه در کجا قرار دارد. این آسیاب یکی از جاهای دیدنی جلفا محسوب می‌شود و در شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی واقع شده است. آبشار آسیاب خرابه در 27‌کیلومتری هادی شهر قرار دارد. این آبشار در فاصله 5‌کیلومتری روستای منجن آباد است که از توابع شهرستان جلفا محسوب می‌شود. این آسیاب در نزدیکی رود ارس و نوار مرزی شمال غرب ایران و جمهوری آذربایجان جا خوش کرده است.

قدمت و تاریخچه آسیاب خرابه جلفا

شاید از خودتان بپرسید که بالاخره این مکان یک آسیاب قدیمی است یا یک آبشار طبیعی در آن قرار دارد؟ در حقیقت آسیاب خرابه جلفا نام یک آبشار بسیار زیبا است. در نزدیکی این آبشار، یک آسیاب تاریخی و قدیمی قرار دارد. به همین خاطر این آبشار را با نام آسیاب خرابه می‌شناسند. این آسیاب 10 متر طول دارد و وسعت محوطه پایینی آن به حدود 200 مترمربع می‌رسد. لازم به ذکر است در گذشته مردم محلی این منطقه، از همین آسیاب برای آرد‌کردن گندم‌هایشان استفاده می‌کردند. در حال حاضر این آسیاب به یک خرابه تبدیل شده است و کاربردی جز جذب گردشگر ندارد. بر اساس نظر کارشناسان، قدمت این آسیاب به دوران پهلوی باز می‌گردد.

دیدنی ‌های آسیاب خرابه

عکس سرسبزی اطراف آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در آذربایجان شرقی قرار دارد. این آبشار در دل یک دره و بین صخره‌هایی خزه‌بسته و زیبا جا خوش کرده است. در زبان ترکی، این آبشار را با نام «خارابا دییرمان» نیز می‌شناسند. این آبشار حدود 15 متر ارتفاع دارد. آب این آبشار از چشمه‌ای زلال و جوشان سرچشمه می‌گیرد. اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌‌توانید خودتان را به بالای کوه و سرچشمه آبشار برسانید. آب آبشار همین طور که از روی کوه به پایین می‌ریزد، باعث سرسبزی و زیبایی می‌شود. در طول مسیر این آبشار، سنگ‌ها خزه می‌بندند. زمانی که از دور به این آبشار نگاه می‌کنید، انگار که از پنبه‌هایی سبز و گرد پوشیده شده است.

در مسیر حرکت این آبشار، چندین و چند حوضچه آب مختلف به وجود آمده است. گروه‌های گردشگران، به‌نوبت خود را به حوضچه‌ها می‌رسانند. آب درون حوضچه‌ها همانند اشک چشم زلال و البته بسیار سرد است. تصور کنید در یک حوضچه سنگی که دورتادور آن خزه بسته غوطه‌ور باشید و آب سرد آبشار از بالا به روی سرتان بریزد.

بهترین زمان سفر به آسیاب خرابه

عکس فصل بهار آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه در هر فصل زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد و شما را به‌نوعی مات‌و‌مبهوت خود می‌کند. در فصل بهار، طبیعت از خواب زمستانی بیدار می‌شود. شانه‌های خود را از برف می‌تکاند و نفسی عمیق می‌کشد. پرندگان به لانه‌های خود باز می‌گردند. گل‌ها شکوفه می‌زنند و آبشار مجدداً حیات خود را از سر می‌گیرد. زمین نفس می‌کشد و درختان جوانه می‌زنند. آسیاب خرابه در بهار جامه سبز بر تن می‌کند. در اواسط اردیبهشت، بیشتر درختان شکوفه می‌زنند. پرندگان در بین درختان آواز می‌خوانند و در همه جا بوی گل به مشام می‌رسد.

هوای آسیاب خرابه در تابستان نیز خنک و مطبوع است. اگر به‌دنبال مکانی برای فرار از گرمای تابستان هستید، آسیاب خرابه بهترین گزینه برای سفر تابستانی محسوب می‌شود. از اواسط پاییز، آبشار خرابه به مکانی عالی برای شاعران و عاشقان تبدیل می‌شود. طبیعت همانند عروسی زیبا، صورت خود را رنگ‌آمیزی می‌کند. برگ درختان هزار رنگ می‌شود و هر برگ رقصان به زمین می‌افتد. از اواسط پاییز هوای این منطقه به‌تدریج سرد می‌شود.

عکس فصل زمستان آبشار آسیاب خرابه

هوای آبشار آسیاب خرابه در زمستان بسیار سرد است. ننه سرما در زمستان ساکن این منطقه می‌شود و برف بر روی درختان می‌نشیند. شاید تصور کنید همین مسئله باعث می‌شود تا زمستان فصل مناسبی برای بازدید از این آبشار نباشد؛ اما بسیاری از گردشگران فقط به ذوق تماشای مناظر زمستانی آبشار، عازم جلفا می‌شوند.

امکانات رفاهی نزدیک آبشار

در نزدیکی این آبشار برای رفاه حال مسافران و گردشگران، انواع امکانات رفاهی و خدماتی در نظر گرفته شده است. مسافران می‌توانند از امکاناتی همچون آلاچیق، بوفه، رستوران و پارکینگ استفاده کنند.

اقامت در نزدیکی آبشار

اگر قصد اقامت در هتل‌هایی با امکانات مناسب را دارید، باید خودتان را به جلفا برسانید. بسیاری از مسافران نیز همین روش را برای اقامت انتخاب می‌کنند. برخی دیگر که به‌دنبال تجربه بوم‌گردی هستند، خودشان را به روستای منجن‌آباد می‌رسانند. در این روستا مردم محلی، خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. هزینه اقامت در این خانه‌ها چندان نیست و می‌توانید چند‌روزی مهمان سفره پرمهر این عزیزان باشید. برخی دیگر از افراد که به‌دنبال ماجراجویی بیشتر هستند، در نزدیکی این آبشار چادر می‌زنند. اگر شما نیز عاشق کمپ طبیعت‌گردی و چادر‌زدن هستید، فقط باید 6 ماه اول سال و مخصوصاً تابستان را برای این کار انتخاب کنید. در نزدیکی این آبشار خبری از حیوانات وحشی نیست؛ اما با وجود این باز هم بهتر است تا در نزدیکی روستا و کلبه‌های روستایی کمپ بزنید.

معرفی جاهای دیدنی نزدیک به آن

حال که خودتان را تا جلفا رساندید، حیف است که سری به جاهای دیدنی نزدیک مرز نزنید. در نزدیکی این آبشار می‌توانید از رودخانه ارس، کلیسای سنت استپانوس، روستای کردشت و بازارچه مرزی جلفا دیدن کنید.

  • کلیسای سنت استپانوس

عکس کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. سنت استپانوس یکی از مبلغان مسیحیت در دوران خود بوده است. این کلیسا، دومین کلیسای مهم ارامنه ایران به شمار می‌آید. سنت استپانوس در کنار رودخانه ارس و دامنه‌های بلندی با نام ماغارد بنا شده است. لازم به ذکر است قدمت این کلیسا به حدود 600 سال پیش باز می‌گردد. حتی برخی دیگر آن را به 800 سال پیش نسبت می‌دهند. به هر صورت نکته جالب اینجاست که کلیسای سنت استپانوس با وجود عمر طولانی، از دست زوال زمان، جان سالم به در برده است. این کلیسا ظاهری بسیار زیبا و معماری منحصر‌به‌فرد دارد. از نظر ظاهری می‌توان این کلیسا را با کلیساهای قدیمی ترکیه یا آذربایجان مقایسه کرد. نمای بیرونی و فضای داخلی سنت استپانوس کاملاً سالم است. همین موضوع آن را به یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران تبدیل می‌کند.

  • رود ارس

عکس رود ارس

رود ارس یکی از پرآب‌ترین رودهای ایران است. این رود از ارتفاعات هزار برکه جنوب ارزروم، واقع در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد، از سمت غرب وارد ایران می‌شود و به‌سمت شرق حرکت می‌کند. رود ارس حدود هزار کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین رودهای آسیا به حساب می‌آید. رودخانه ارس عریض‌ترین نقطه این رودخانه در نزدیکی شهرستان جلفا قرار دارد. عرض این رودخانه در نزدیکی جلفا به حدود 200 متر می‌رسد. در همین بخش، رودخانه حدود 4 متر نیز عمق دارد. این رودخانه یک رود فصلی است و در تمامی روزهای سال، زمین‌های اطراف خود را سیراب می‌کند. در این رودخانه، انواع مختلف گونه‌های آبزی زندگی می‌کنند. البته در فصول خاصی از سال به‌خاطر تخم‌ریزی ماهی‌ها، ماهی‌‌گیری در رود ارس ممنوع اعلام می‌شود. رفتینگ در رودخانه ارس بسیار مشهور است و البته به مهارت خاص نیاز دارد.

  • بازارچه مرزی جلفا

عکس بازارچه مرزی جلفا

جلفا یکی از مناطق آزاد تجاری ایران محسوب می‌شود. این یعنی واردات در این شهر بدون مالیات و عوارض صورت می‌گیرد. به همین خاطر، انواع کالاهای خارجی وارداتی با هزینه بسیار معقول و مقرون‌به‌صرفه در اختیار مسافران و مردم محلی قرار خواهد گرفت. همین مسئله مناطق آزاد تجاری را به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل می‌کند. در بازارچه مرزی جلفا می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. تقریباً تمام کالاهای این بازارچه، ترک هستند. بیشتر مغازه‌های این بازارچه در زمینه پوشاک، لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی و شوینده فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است خرید عمده در این بازارچه ممنوعیت دارد و در صورت خروج کالای عمده، بار شما قاچاق به حساب می‌آید و اداره گمرک با شما برخورد می‌کند. البته خرید مایحتاج خانه به مقدار فراوان مانعی ندارد. بسیاری از مسافران سالی چند بار برای خرید مایحتاج خود به جلفا سفر می‌کنند.

  • روستای کردشت

روستای کردشت یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در 70کیلومتری جلفا قرار دارد. قدمت این روستا حداقل به دوران صفویه باز می‌گردد. در روستای کردشت می‌توانید علاوه‌بر لذت‌بردن از مناظر طبیعی و تماشایی، سری به بناهای تاریخی متعدد آن نیز بزنید. قلعه تاریخی کردشت، حمام تاریخی کردشت و 6 بنای تاریخی دیگر نیز در این روستا وجود دارند. در این روستا خبری از آلودگی هوا نیست و می‌توانید اکسیژن خلاص را وارد ریه‌های خودتان کنید. بسیاری از مردم روستایی خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. هزینه اقامت در این خانه‌ها چندان نیست و می‌توانید چند شبی را در این روستای بکر و خلوت اقامت کنید.

 مسیر دسترسی

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه حدود 40 کیلومتر است. از جلفا به‌سمت جنوب‌شرق که حرکت کنید، در عرض حدود یک ساعت به آبشار آسیاب خرابه دسترسی پیدا خواهید کرد. دسترسی به این آبشار از تبریز نیز امکان‌پذیر است. این آبشار در فاصله 150 کیلومتری تبریز قرار دارد. از تبریز به‌سمت خرجی مرند باید حرکت کنید. در طول مسیر با کاروانسرای عباسی رو‌به‌رو خواهید شد. مسیر را حدود 135 کیلومتر ادامه دهید تا به ورودی شهر جلفا برسید. لازم نیست وارد خود شهر جلفا شوید. از سمت شرق جلفا، خودتان را به علمدار شهر برسانید. سپس مسیر خود را به‌سمت رود ارس ادامه دهید. پس از 25 کیلومتر، با تابلوی آسیاب خرابه رو‌به‌رو خواهید شد. آبشار خرابه از تابلوی ورودی فقط 8 کیلومتر فاصله دارد. در طول مسیر با یک دوراهی رو‌به‌رو خواهید شد. مسیر سمت راست به آبشار و مسیر سمت چپ به روستای الوان منتهی می‌شود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، ۲۷ کیلومتری هادیشهر، ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد

 خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره آبشار آسیاب خرابه جلفا چیست؟ به نظرتان زیباترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی کدام است؟ شما تا کنون از کدام شهرهای شمال غرب ایران دیدن کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

آبشار آسیاب خرابه در 40 کیلومتری جنوب‌شرق جلفا و 150 کیلومتری تبریز و نزدیکی روستای منجن‌آباد قرار دارد.

6 ماه اول سال بهترین زمان بازدید از این آبشار محسوب می‌شود.

بله، این آبشار دارای پارکینگ اختصاصی است.

بله؛ اما میزان پیاده‌روی بسیار کم خواهد بود و افراد میانسال یا کم‌توان نیز قادر به بازدید از این آبشار هستند.

ارتفاع این آبشار حدود 15 متر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.