دریاچه چیتگر | ساحل گردی و ماهیگیری در قلب پایتخت

0

تهران پایتخت بزرگ ایران جاذبه‌ها و تفریحات متنوعی دارد. جاهای دیدنی تهران به مراکز خرید مدرن و رستوران‌های عالی محدود نمی‌شود. حتی در دل پایتخت شلوغ و پر از دود و ماشین، جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی فراوانی پیدا می‌شود. دریاچه چیتگر یکی از دیدنی‌های تهران است که در آن تفریحات متعددی برای لذت‌بردن از اوقات فراغت اهالی شهر و مسافران، در نظر گرفته شده است. در این نوشته می‌خواهیم درباره دریاچه چیتگر بیشتر بدانیم.

فهرست مطالب

دریاچه چیتگر کجاست؟

تصویری از روبه روی دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس یک دریاچه مصنوعی بزرگ در شمال غربی شهر تهران است و در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد. این دریاچه ۱۳۰ هکتار وسعت دارد و در کنار آن یک مجموعه تفریحی در پهنه خشکی با وسعت ۱۲۰ هکتار قرار گرفته است. دریاچه چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار دارد؛ بنابراین اگر برای گشت‌وگذار در اطراف دریاچه چیتگر برنامه ریزی می‌کنید، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و به یکی از زیباترین پارک های جنگلی تهران هم سر بزنید و یک تفریح تمام‌عیار داشته باشید.

این دریاچه از جنوب به بزرگراه شهید همدانی، از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه آزادگان و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ تهران محدود می‌شود. آب این دریاچه از رودخانه کن تأمین می‌شود.

چیتگر در گذر زمان

نمایی از پارک چیتگر

طرح ساخت این دریاچه مصنوعی، سابقه‌ای طولانی دارد و به اولین طرح جامع تهران که در سال ۱۳۴۷ تدوین شده بود، برمی‌گردد. به خاطر محدودیت‌ها فنی و کمبود بودجه، طرح ساخت این دریاچه سال‌ها کنار گذاشته شد. تا اینکه در فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۹، مطالعات دقیق درباره امکان اجرای این طرح انجام گرفت. در نهایت در مهرماه سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی پهنه آبگیر و از تیرماه سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی پهنه ساحلی آغاز شد. فاز اول پروژه دریاچه با نام دریاچه چیتگر در تاریخ ۱۵اردیبهشت۱۳۹۲ افتتاح شد.

جزیره های دریاچه چیتگر

نمایی از دریاچه چیتگر

شاید باور نکنید؛ ولی مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس یا دریاچه چیتگر، سه جزیره هم دارد. این جزایر به نام‌های «شهدای تنب کوچک»، «شهدای تنب بزرگ» و «شهدای ابوموسی» نام‌گذاری شده‌اند و کاربری فرهنگی، مذهبی، تفریحی، پذیرایی و هنری دارند.

جزیره شهدای تنب بزرگ با مساحت ۱۰هزار مترمربع با کاربری فرهنگی و مذهبی، جزیره شهدای تنب کوچک با مساحت ۴ هزارمترمربع با کاربری فرهنگی، اجتماعی، هنری و جزیره شهدای ابوموسی با مساحت ۱۳هزار مترمربع با کاربری خدماتی، تفریحی و پذیرایی مجهز به اسکله، قایق برقی و قایق امداد و همچنین قایق‌های تفریحی و پدالی است.

محیط دریاچه چیتگر

تصویری از پارک چیتگر تهران

دریاچه چیتگر و تفریحگاه‌های اطراف آن محیط مناسبی برای گردش‌های خانوادگی و قرارهای دونفره است. امکان انواع تفریحات و سرگرمی‌ها در این مجموعه فراهم شده و هر کسی با هر سن و سلیقه‌ای می‌تواند از حضور در اطراف دریاچه چیتگر لذت ببرد. برای اینکه بهتر بتوانید برای گردش و تفریحتان در دریاچه چیتگر تصمیم‌گیری کنید، در ادامه چند نمونه از محبوب‌ترین تفریحات دریاچه چیتگر را معرفی می‌کنیم.

تفریحات دریاچه چیتگر

نمایی از دریاچه چیتگر

تفریح و گشت‌وگذار در اطراف دریاچه چیتگر فقط به دیدن مناظر زیبا و لذت بردن از آب‌وهوا و دورشدن از شلوغی و همهمه شهر محدود نمی‌شود. این تفرجگاه بزرگ امکانات متعددی برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی متعدد دارد. از پیاده‌روی گرفته تا دوچرخه سواری، از ماهیگیری تا بازی‌های پرهیجان در شهربازی، هیچ کسی دست خالی از این تفرجگاه بیرون نمی‌رود.

  • رستوران گردی

تصویری از رستوران دریاچه چیتگر

رستوران گردی یکی از محبوب‌ترین تفریحات است؛ به‌خصوص در اطراف دریاچه چیتگر. در کنار دریاچه چیتگر یک مرکز خرید بزرگ و مدرن به نام باملند قرار دارد که بیشتر رستوران‌ های دریاچه چیتگر در آن واقع شده‌اند. اگر اهل امتحان‌کردن غذاها و دسرهای جدید هستید، حتماً به رستوران‌ها و کافه‌های باملند سر بزنید. از مشهورترین کافه‌ها و رستوران‌های باملند چیتگر می‌توان به کافه رُستا، رستوران ممد استیک، کافه لانجین، کافه ایلی، کافه رستوران آنتیکا، رستوران باروژ، رستوران دروازه طهرون، کافه دوکاتی، کافه شمرون و… اشاره کرد.

نمایی از رستوران دریاچه چیتگر

بیشتر این رستوران‌ها چشم‌اندازی رو به دریاچه چیتگر دارند و موقع خوردن غذا و صرف نوشیدنی می‌توانید از دیدن مناظر زیبای دریاچه لذت ببرید. کیفیت رستوران‌ها و کافه‌ها هم مطلوب است و البته جزو رستوران‌های لوکس تهران هستند.

  • مرکز خرید باملند

مرکز خرید باملند یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید تهران در اطراف دریاچه چیتگر واقع شده است. این مجموعه ۶۵ هزار مترمربع وسعت دارد. علاوه بر ۱۴۰ فروشگاه، این مجموعه بزرگ تجاری و تفریحی میزبان کافه‌ها و رستوران‌های عالی، آمفی‌تئاتر، اسکیت روی یخ در فضای باز، زمین بازی شن با حال‌وهوای ساحل شنی برای کودکان و… است.

  • کارتینگ دریاچه چیتگر

نمایی از کارتینگ دریاچه چیتگر

یکی از تفریحات لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی که می‌توانید در دریاچه چیتگر تجربه کنید، کارتینگ دریاچه چیتگر است. این تفریح متفاوت و جذاب، اولین کارتینگ روی یخ مصنوعی در ایران است. اگر از زندگی در هیاهوی شهر بزرگی مثل تهران خسته شدید یا زندگی تکراری روزمره شما را خسته کرده، حتماً هیجان رانندگی در مراکز کارتینگ تهران را امتحان کنید. این بازی تقریباً ۴ دقیقه طول می‌کشد و همه افراد بیش از ۱۲ سال می‌توانند از آن لذت ببرند.

  • قایق سواری در چیتگر

نمایی از قابق دریاچه چیتگر

یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که بسیاری از مردم را به سمت دریاچه چیتگر می‌کشاند، قایق سواری است. در دریاچه چیتگر دو اسکه وجود دارد.

  • اسکله غربی در ضلع غربی دریاچه قرار دارد و بهترین راه برای دسترسی به این قسمت، این است که از سمت بلوار میلاد خودتان را به دریاچه برسانید.
  •  اسکله شرقی از سمت باملند دسترسی سریع‌تری دارد.

در دریاچه انواع قایق پدالی ۲، ۳ و ۴نفره، قایق موتوری یک تا ۵نفره و قایق اتوبوسی کرایه داده می‌شود.

تصویری از قایق های پدالی دریاچه چیتگر

نکاتی که قبل از قایق سواری در دریاچه چیتگر باید بدانید:

  • هنگام قایق سواری حتماً جلیقه نجات بپوشید.
  • افراد بیشتر از 90 کیلوگرم اجازه قایق سواری با قایق‌های شارژی این مجموعه را ندارند.
  • قایق سواری در دریاچه چیتگر برای بانوان باردار ممنوع است.
  • خوردن و آشامیدن هنگام قایق سواری ممنوع است.
  • افراد کمتر از 14 سال باید با یک همراه از خدمات قایق سواری استفاده کنند.
بلیت فروشی این مجموعه در حال حاضر به علت شیوع ویروس کرونا غیرفعال است.
  • دوچرخه سواری در چیتگر

نمایی از پراک چیتگر تهران

یکی از جاهای تفریحی تهران که فرصت امتحان‌کردن آن را نباید از دست بدهید، دوچرخه سواری در اطراف دریاچه چیتگر است، به‌خصوص که همراه با سایر اعضای خانواده و در فضای جذابی مثل اطراف دریاچه، این امکان برای شما فراهم شده باشد. اطراف دریاچه مسیرهای برای پیاده‌روی و دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است. از ورودی‌های شرقی و غربی دریاچه، امکان کرایه دوچرخه وجود دارد. برای کرایه دوچرخه باید کارت ملی هوشمند یا کارت هوشمند پایان خدمت همراهتان باشد.

تصویری از دریاچه چیتگر

هزینه کرایه دوچرخه برای دوچرخه سواری در اطراف دریاچه چیتگر به نوع دوچرخه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد و بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان است. هر ۲۰ تا ۶۰ دقیقه تأخیر در تحویل دوچرخه، یک ساعت محاسبه می‌شود و باید هزینه آن را مجدداً پرداخت کنید. ساعت کار مجموعه نیز از ساعت ۳ بعدازظهر تا ۱۲ شب است.

نکته: برای دریافت قیمت به‌روز می‌توانید با شماره تلفن مجموعه تماس بگیرید.
  • پیاده روی در بخش گذر موج

نمایی از دریاچه چتگر

اگر اهل ورزش‌ها و تفریحاتی مثل قایق‌سواری و دوچرخه سواری نیستید، جای نگرانی نیست. می‌توانید در کنار دریاچه پیاده‌روی کنید و از هوای دل‌پذیر و دیدن مناظر دریاچه لذت ببرید. در جنوب دریاچه چیتگر بخشی به نام گذر موج ساخته شده است. گذرگاه موج با الهام از موج دریا طراحی و ساخته شده و از نظر معماری بسیار جذاب و چشم‌نواز است. این مسیر هم برای دوچرخه‌سواری و هم برای پیاده‌روی مناسب است.

فرقی نمی‌کند که روز یا شب را برای پیاده‌روی در گذرگاه موج انتخاب کنید. این بخش نورپردازی مناسبی دارد و شب‌ها نیز می‌توانید با خیال راحت از قدم‌زدن در کنار دریاچه لذت ببرید.

  • تفریح در ساحل سنگی دریاچه چیتگر

نمایی از رو به روی پارک چیتگر تهران

چند سال پیش اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم که بتوانیم در دل پایتخت، ساحل‌گردی کنیم؛ اما به لطف ساخت دریاچه مصنوعی چیتگر امکان تفریح در ساحل سنگی دریاچه فراهم شده است. دریاچه چیتگر یک بخش منحصربه‌فرد دارد که با نام ساحل سنگی مشهور است. در این قسمت برخلاف بقیه بخش‌ها، نرده دریاچه را نمی‌بینید و می‌توانید تا نزدیکی آب جلو بروید. در این قسمت انگار در ساحل دریا هستید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید پرنده‌هایی مثل اردک و مرغابی را در حال شنا‌کردن تماشا کنید و از اینکه دقایقی فاصله‌تان با دنیای مدرن کمتر شده، لذت ببرید.

  • عکاسی در دریاچه چیتگر

نمایی از پرندگان دریاچه چیتگر

گاهی وقت‌ها دلمان هیجان و ورزش و تفریح نمی‌خواهد. فقط دوست داریم از شلوغی شهر و ترافیک فاصله بگیریم و کمی با طبیعت آشتی کنیم. عکاسی‌کردن از مناظر زیبای اطراف، یکی از آرامش‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در دریاچه چیتگر انجام دهید؛ به خصوص وقتی پرنده‌های مهاجر به این دریاچه سر می‌زنند. بهترین فصل برای عکاسی از پرنده‌های مهاجر، پاییز و زمستان است.

  • پیک نیک در کنار دریاچه چیتگر

تصویری از پیکنیک و تفریح در دریاچه چیتگر

اگر از تفریح‌های پرهیجان و سرگرمی‌های ورزشی خسته شده‌اید، می‌توانید دقایقی را در کنار خانواده آرام بگیرید و از پیک‌نیک لذت ببرید. در فصل تابستان می‌توانید در قسمت‌هایی که سنگ‌فرش شده در فضای سبز دریاچه زیرانداز خود را پهن کنید و بساط پیک‌نیک را آماده کنید. حواستان باشد روی چمن‌ها راه نروید و زیرانداز خود را پهن نکنید. ضمناً یادتان نرود که در محوطه مجموعه بام لند امکان پیک‌نیک و انداختن زیرانداز وجود ندارد.

  • ماهیگیری در چیتگر

وقتی صحبت از دریا و دریاچه و آب باشد، یکی از تفریحاتی که مشتاقان فراوانی دارد، ماهیگیری است. در دریاچه چیتگر نیز امکان ماهیگیری وجود دارد. در کنار مرکز خرید باملند یک کلوپ ماهیگیری قرار دارد که از آنجا می‌توانید وسایل لازم برای ماهیگیری را کرایه کنید. این کلوپ حتی مسابقه هم برگزار می‌کند.

اگر دوست دارید مرتب این تفریح آرامش‌بخش را تجربه کنید، بهتر است که در این کلوپ عضو شوید. با عضویت در این کلوپ هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم به امکانات اختصاصی دسترسی پیدا می‌کنید. در این کلوپ ۳۲ جایگاه ماهیگیری در نظر گرفته شده است. کسانی که زودتر آنجا را رزرو کرده باشند، برای استفاده از جایگاه‌ها اولویت دارند.

تصویری از کلوب ماهیگیری باملند

ماهیگیری در کلوپ ماهیگیری تهران ممکن است از یک ساعت تا یک روز طول بکشد. اگر در ماهیگری تبحر ندارید هم نگران نباشید. اینجا مربی برای آموزش وجود دارد. ماهی‌های موجود در کلوپ ماهیگیری تهران شامل کپور، آمور، اردک ماهی، اسلک، کوی و فیتو است.

آموزش ماهیگیری به همراه فیلم های آموزشی و سرویس کیترینگ و پذیرایی با نوشیدنی‌های گرم و سرد از دیگر امکانات این مجموعه است. پس، اگر مبتدی هستید، وسایل ماهیگیری ندارید ولی دوست دارید آن را تجربه کنید، بهترین گزینه برای شما ماهیگیری در دریاچه چیتگر است. برای رسیدن به آین بخش به شرق دریاچه چیتگر و روبه‌روی مرکز خرید بام لند بروید.

  • تماشای پرندگان در دریاچه چیتگر

تصویری از پرندگان دریاچه چیتگر

یکی از تفریحات جذاب و آرامش‌بخش که می‌توانید در کنار دریاچه چیتگر آن را تجربه کنید، پرنده نگری یا تماشای پرندگان است. این دریاچه در فاصله بسیار کمی بعد از افتتاح، میزبان برخی از انواع پرندگان شده است. مثلاً مرغان دریایی و کاکایی‌ها از جمله پرندگانی هستند که در دریاچه چیتگر ممکن است ببینید. علاوه بر این، پرندگان مهاجر هم به این دریاچه سر می‌زنند و از اواسط پاییز و کل زمستان، این دریاچه به فضایی ایدئال برای دیدن پرنده‌ها تبدیل می‌شود.

نمایی از پرندگان دریاچه چیتگر تهران

سرزمین شگفت انگیز دریاچه چیتگر

تصویری از شهربازی دریاچه چیتگر

دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان یک مجموعه تفریحی جذاب و خاص به نام به نام «سرزمین شگفت انگیز دریاچه چیتگر» است. این مجموعه دارای مدرن‌ترین و مهیج‌ترین دستگاه‌های تفریحی است که برای همه سنین و سلیقه‌ها در نظر گرفته شده است. هلدینگ ایران فان مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد. تفریحات و دستگاه‌های جذاب این مجموعه در ضلع شمالی، شرقی و غربی دریاچه قرار گرفته‌اند. تمامی اعضای خانواده از هر سنی که باشند می‌توانند از جاذبه‌ای که مناسب سلیقه‌شان باشد در این مجموعه لذت ببرند و هیجان را تجربه کنند.

ضلع شمال دریاچه شامل تفریحاتی مثل پیست پرش در آسمان، برج هیجان و هرم هیجان است و در ضلع غرب دریاچه، ماشین کوبنده، سافاری پارک وحشت، اسکیت یو، زمین بازی و جایزه و کارتینگ غرب قرار دارد.

  • زمین بازی و جایزه

زمین بازی و جایزه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مجموعه برای بچه‌هاست. اینجا یک شهربازی کودکانه و رنگارنگ است که درست در غرب دریاچه قرار دارد. در این قسمت ۱۰ بازی جذاب و پرهیجان برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است.

  • ماشین های کوبنده

ماشین های کوبنده از تفریحات جذابی است که خاطره شیرین بازی با آن‌ها در ذهن بسیاری از ما باقی مانده است. ماشین‌های کوبنده محدودیت سنی ندارند؛ پس در هر سن و سالی که هستید، می‌توانید سوار شوید و فارغ از هر قانون و مقرراتی، ماشین‌های دیگر را از سر راهتان کنار بزنید و از بازی در کنار سایر اعضای خانواده لذت ببرید.

  • تفریحات واقعیت مجازی (VR Land)

تصویری از بازی دریاچه چیتگر

اگر می‌خواهید تفریح و هیجان را همراه با تکنولوژی تجربه کنید، فعالیت‌های تفریحی مبتنی بر واقعیت مجازی، بهترین انتخاب است. این قسمت در شرق دریاچه قرار دارد. در این مجموعه عینک‌های مخصوص را به چشم می‌زنید و در یک دنیای مجازی هیجان‌انگیز غرق می‌شوید. ماژول میز، موج سواری و اسکی از تفریحات واقعیت مجازی در این قسمت از دریاچه چیتگر است.

  • تشک پرش آزاد

اگر پر از انرژی هستید و دوست دارید انرژی‌تان را در محیطی امن و جذاب تخلیه کنید، حتماً تشک پرش آزاد چیتگر را امتحان کنید. این تفریح ساده ولی لذت‌بخش است و برای لذت‌بردن از آن باید از پله‌های چوبی بالا بروید، ترس‌های خود را کنار بزنید و روی تشک بادی بپرید.

  • زیپ لاین

فرقی نمی‌کند که کجا باشد، در هر صورت زیپ لاین تفریحی پرهیجان است که حیف است فرصت امتحان‌کردن آن را از دست بدهید. زیپ لاین چیتگر در شمال دریاچه قرار دارد و ارتفاع آن ۱۴ متر است. بعد از طی‌کردن مسیر ۱۲۰ متری زیپ لاین به زمین می‌رسید.

  • سافاری پارک وحشت

تصویری از پارک سافاری وحشت چیتگر

اگر از علاقه‌مندان به تفریحات هیجان‌انگیز همراه با کمی وحشت هستید، سافاری پارک وحشت را از دست ندهید. سافاری پارک وحشت یک بخش سرپوشیده است که باید آن را پیاده طی کنید و تجربه‌های ترسناکی را پشت سر بگذارید. از مراسم استقبال گرفته تا خداحافظی با اره برقی! تجربه‌های وحشتناک و پرهیجانی در این قسمت در انتظار شماست.

  • سینما هرم هیجان یا سینمای شش بعدی

تصویری از هرم هیجان دریاچه چیتگر

سینما هرم هیجان یک سینمای شش بعدی است. صندلی‌های آن دو متر از زمین فاصله دارند. این سینما در کنار شهربازی غربی دریاچه واقع شده است. در اینجا با انتخاب خودتان می‌توانید فیلمی هیجان‌انگیز را ببینید و لذت ببرید.

  • پیست پرش در آسمان

پیست پرش در آسمان یک سرسره بادی و نخستین پیست پرش در ایران است. برای تفریح در پیست پرواز تیوپ یا تشکچه را برای زیر خود انتخاب کنید. پس از سر خوردن روی سرسره، در نهایت روی تشک بادی بزرگی می‌افتید که در انتهای سرسره قرار دارد.

  • سرسره های سقوط آزاد

تصویریاز سرسره ی سقوط ازاد دریاچه چیتگر

سرسره‌های سقوط آزاد حدود ۲۴ متر از سطح زمین ارتفاع دارند. دو نوع سرسره وجود دارد که با توجه به علاقه خودتان می‌توانید بین سرسره سریع و سرسره موج‌دار یکی را انتخاب کنید. طول سرسره‌ها ۸۰ متر است.

  • راید اسکیت هوایی

یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌های اطراف دریاچه، راید اسکیت هوایی است. این بازی به شکل حرف  U غول پیکری است که شما را به چالشی از سرعت و هیجان دعوت می‌کند. در این بازی باید کنار سایر شرکت‌کنندگان دور‌تادور محفظه دایره‌ای شکل بنشینید. پس از قرارگرفتن در کنار هم، حرکت اسکیت هوایی شروع می‌شود. ابتدا به‌آرامی به بالای مسیر U شکل منتقل شده و بعد باسرعت و شدت به پایین پرتاب می‌شوید!

قیمت تفریحات دریاچه چیتگر

بلیت تفریحات چیتگر را می‌توانید آنلاین رزرو کنید و قیمت آن به این شرح است:

  • خانه وارونه: ۲۲۵۰۰ تومان
  • اسکای فلایر: ۱۸۰۰۰ تومان
  • اسکیت یو: ۱۶۰۰۰ تومان
  • کارتینگ غرب: ۱۸۰۰۰ تومان
  • سافاری وحشت: ۱۳۵۰۰ تومان
  • ماشین کوبنده: ۱۰۸۰۰ تومان
  • چرخ و فلک: ۱۰۸۰۰ تومان
  • موج سواری:  ۱۳۵۰۰ تومان
  • کایاک:  ۱۳۵۰۰ تومان
  • رول گلایدر: ۲۲۵۰۰ تومان
  • سرسره رودخانه خروشان: ۹۰۰۰ تومان
  • سرسره سقوط آزاد: ۹۰۰۰ تومان
  • اسکی: ۱۳۵۰۰ تومان
  • ماژول میز: ۱۶۸۰۰ تومان
  • پیست پرش دریاچه: ۱۳۵۰۰ تومان

بهترین زمان بازدید از دریاچه چیتگر

تضویری از پار چیتگر در شب

دریاچه چیتگر یک مرکز تفریحی چهارفصل است. هر زمان از سال که به این مجموعه سر بزنید می‌توانید از تفریحات متعدد آن لذت ببرید.

پارک جنگلی چیتگر

نمایی از پارک جنگلی چیتگر

اگر از دوست‌داران طبیعت هستید، اگر دلتان می‌خواهد در فضایی سبز و زیبا ورزش و خصوصاً دوچرخه‌سواری کنید، پارک جنگلی چیتگر جاذبه‌ای است که نباید از دست بدهید. این پارک ۹۵۰ هکتار وسعت دارد و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی تهران است.

پارک جنگلی چیتگر در سال ۱۳۴۱ احداث شده است و از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران کرج، از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان‌شهر و از شرق به منطقه خرگوش‌دره منتهی می‌شود. هدف از احداث این پارک جنگلی، کمک به بهبود وضعیت آب‌وهوای تهران بوده است.

امکانات پارک جنگلی چیتگر

این پارک جنگلی امکانات تفریحی و رفاهی متعددی دارد و به خاطر فضای سبز زیبا، هوای مطبوع و همین امکاناتی که در آن ایجاد شده، برای تفریح و گردش دوستانه و خانوادگی مناسب است. از امکانات این مجموعه می‌توان به پارکینگ، آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران و بوفه و همچنین مکان مناسب برای دوچرخه‌سواری رشته کوهستان اشاره کرد. کتابخانه این بوستان جنگلی در بلوار دستواره قرار دارد.

تصویری از پارک جنگلی چیتگر

یک باغ زیبا به نام باغ راز هستی در ضلع غربی پارک قرار گرفته است. این باغ مساحتی بیش از ۱۸/۵ هکتار دارد. بخش‌های مختلف این باغ عبارت‌اند از بخش گیاهان دارویی، برکه، باغ نوازش، بخش نگهداری پرندگان زینتی مثل طاووس و قرقاول، باغ پرتقال و باغ زیتون.

  • پیست دوچرخه سواری چیتگر

نمایی از پارک جنگلی چیتگر

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های پارک جنگلی چیتگر، پیست دوچرخه‌ سواری است. در واقع بسیاری از افراد برای استفاده از این بخش به پارک جنگلی چیتگر سر می‌زنند. پیست دوچرخه سواری چیتگر یکی از اولین و حرفه‌ای‌ترین پیست‌های دوچرخه سواری در ایران است. این پیست در شرق پارک جنگلی قرار گرفته است.

تصویری از پارک جنگلی چیتگر

یکی از مهم‌ترین مزایای این پیست، این است که در محیطی بسیار سرسبز و زیبا و در میان انبوه درختان قرار گرفته است. به غیر از زیبایی مسیر، عامل دیگری که پیست دوچرخه سواری چیتگر را متمایز می‌کند، زیرساخت استاندارد و وجود پیست‌های متنوع است.

این مجموعه چند پیست دارد؛ پیست مخصوص بانوان، پیست‌های استقامت، سرعت و کوهستان. با توجه به آمادگی بدنی‌تان می‌توانید پیستی را که مناسب است انتخاب کنید و از دوچرخه سواری لذت ببرید.

همان طور که گفتیم اینجا پیست مخصوص بانوان هم دارد که بانوان عزیز با خیال راحت و با لباس راحت ورزشی می‌توانند در آن از دوچرخه سواری در فضای باز و در دل طبیعت لذت ببرند.

نمایی از پارک جنگلی چیتگر

اگر دوست دارید دوچرخه سواری در این پیست را تجربه کنید ولی دوچرخه ندارید، اصلاً جای نگرانی نیست. اینجا غرفه‌هایی برای کرایه‌دادن دوچرخه وجود دارد و می‌توانید هر نوع دوچرخه‌ای که خواستید کرایه کنید.  انواع دوچرخه‌های ویژه، معمولی، دنده‌ای و حتی دونفره در این غرفه‌ها کرایه داده می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به چیتگر

دریاچه چیتگر در منطقه‌ای واقع شده که تفریحات و جاذبه‌های فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. اگر دوست دارید غیر از دریاچه چیتگر چند جاذبه دیگر تهران را هم بینید، می‌توانید یکی از جاذبه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • پارک جنگلی چیتگر؛
  • پارک جنگلی لتمال کن؛
  • پارک جنگلی کوهسار؛
  • پارک ارم؛
  • محور چهار باغ؛
  • شهر بازی هزار و یک شهر؛
  • پردیس اسب سواری؛
  • بوستان آبشار تهران؛
  • بوستان کوهستانی ایثار (تپه نورالشهدا در بالای شهرک شهید باقری و شمال بزرگراه شهید خرازی).

معایب دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یک مجموعه تفریحی بزرگ است که برای همه افراد از سنین و سلیقه‌های مختلف تفریحات متعددی دارد. در اینجا می‌توانید از طبیعت و فضای دریاچه چیتگر لذت ببرید و کمی از شلوغی و دغدغه‌های زندگی شهری فاصله بگیرید. اما بسیاری از این تفریحات، جزو تفریحات گران‌قیمت محسوب می‌شوند. برای مثال رستوران‌ها، کافه‌ها و فست فود اینجا خیلی خوب و البته گران هستند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در بازدید از دریاچه چیتگر با آن مواجه شوید، ترافیک شدید به‌خصوص در روزهای آخر هفته است. اگر محدودیت زمانی ندارید، روزهایی غیر از آخر هفته را برای بازدید انتخاب کنید یا اگر برایتان امکان‌پذیر است از مترو برای رفتن به دریاچه استفاده کنید.

در دوران کرونا کدام بخش‌های دریاچه چیتگر خدمت‌رسانی می‌کنند؟

با توجه به اطلاعیه روابط عمومی مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)، کماکان به منظور شکست زنجیره‌ی انتقال کرونا، دریاچه چیتگر تعطیل است.

در این اطلاعیه آمده: دریاچه چیتگر ساخته شد تا جایگاهی برای آرامش و تفریح شهروندان باشد؛ اما در شرایط موجود و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی برای شکست ویروس منحوس کرونا، تا زمان صدور مجوز از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، دریاچه چیتگر تعطیل خواهد بود.

مسیر دسترسی دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر دارای ۸ ورودی اصلی است که ۳ ورودی در شمال دریاچه، ۳ ورودی در شرق و ۲ ورودی در غرب و شمال غرب واقع شده است.

ساعات کاریشنبه تا چهارشنبه ۳ بعدازظهر تا ۱۲ شب
پنجشنبه، جمعه و تعطیلات: 12 ظهر تا ۱۲ شب
شماره تماس02122277793
وب‌سایتiran-fun.ir/chitgar
آدرستهران، اتوبان شهید خرازی، دریاچه چیتگر (دریاچه شهدای خلیج فارس)

دسترسی به دریاچه چیتگر با مترو

برای دسترسی به دریاچه چیتگر با مترو، سوار خط ۵ مترو شده و در ایستگاه چیتگر از قطار پیاده شوید. پس از خروج از ایستگاه به پایانه اتوبوس نزدیک ایستگاه رفته و با اتوبوس‌های شهرک شهید باقری خودتان را به دریاچه برسانید.

بی‌شک شما هم حین خواندن این مطالب با خودتان فکر کردید که چه زمانی را برای بازدید از دریاچه چیتگر و پارک جنگلی آن کنار بگذارید. شاید هم دارید با خودتان حساب‌کتاب می‌کنید که در یک روز چند تا از امکانات دریاچه را می‌توانید استفاده کنید. به هر نتیجه‌ای رسیدید یا هر خاطره‌ای از این دریاچه داشتید، در بخش نظرات برای ما بنویسید. دوستان شما در ره بال آسمان خوشحال می‌شوند تجربه‌های شما را به دیگران منتقل کنند.

دریاچه چیتگر یک جاذبه گردشگری چهارفصل است و هر فصلی از سال که از آن بازدید کنید، تفریحاتی دارد که بتواند شما را سرگرم کند.

ورود به محوطه دریاچه چیتگر رایگان است؛ ولی برای استفاده از امکانات و تفریحات مختلف باید هزینه‌ای بپردازید.

بله سوار خط ۵ مترو شوید. در ایستگاه چیتگر پیاده شده و با اتوبوس خودتان را به دریاچه برسانید.

هر نوع بازی و تفریحی که تصور کنید، در اینجا وجود دارد که همه سنین و سلیقه‌ها را از خود راضی می‌کند.

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس یک دریاچه مصنوعی بزرگ در شمال غربی شهر تهران است و در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.