معروف ترین خیابان های تهران | گشت و گذار در پایتخت

7

تهران شهری بزرگ با 730کیلومتر‌مربع مساحت و بیش از 8میلیون نفر جمعیت است. این شهر را بسیاری از گردشگران به مرکز سیاست و اقتصاد می‌شناسند؛ اما باید بدانید که جاهای دیدنی تهران بسیار گسترده و متنوع هستند. با این وجود در این مقاله قصد نداریم تا شما را با جاذبه های تفریحی پایتخت، بلکه معروف ترین خیابان های تهران آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به تهران را دارید؛ چه با وسیله نقلیه شخصی، چه با وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما و خرید بلیط هواپیما تهران و می‌خواهید بدانید که بازدید خود را از کدام خیابان آغاز کنید، با ره بال آسمان در این مقاله همراه باشید.

فهرست مطالب

معروف ترین خیابان‌های مرکز تهران

خیابان ولیعصر

نمایی از خیابان ولیعصر

بی‌تردید خیابان ولیعصر، یکی از معروف ترین خیابان های تهران و حتی ایران و خاورمیانه است. این خیابان بلندترین خیابان خاورمیانه محسوب می‌شود و حدود 18کیلومتر طول دارد. تهران حدود 30 کیلومتر عرض دارد و این یعنی به واسطه خیابان ولیعصر می‌توانید دو سوم از عرض تهران را پشت سر بگذارید. خیابان ولیعصر از میدان راه آهن تهران آغاز می‌شود و تا خود میدان تجریش ادامه دارد؛ یعنی از جنوبی‌ترین نقطه تهران، به شمالی‌ترین نقطه تهران راه پیدا می‌کند. پیمودن این مسیر حدود یک ساعت زمان می‌برد و در طول این مسیر می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری متعدد دیدن کنید. بنابراین اگر با خرید بلیط قطار تهران به راه آهن پایتخت رسیده‌اید، خیلی راحت به خیابان ولی عصر دسترسی دارید. البته ناگفته نماند که همه زیبایی‌های خیابان ولیعصر از چهارراه ولیعصر و پارک دانشجو آغاز می‌شود و تا میدان تجریش ادامه دارد.

جاذبه های گردشگری در خیابان ولیعصر:

  • تئاتر شهر (ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان‌های ولیعصر و انقلاب، چهارراه ولیعصر)

نمایی از تئاتر شهر چهارراه ولیعصر

  • بوستان دانشجو (چهارراه ولیعصر و انقلاب)

نمایی از بوستان دانشجو

  • بازار کامپیوتر رضا (بالاتر از خیابان انقلاب)

نمایی از بازار کامپیوتر رضا

  • مرکز خرید نور تهران (بالاتر از تقاطع طالقانی)

نمایی از مرکز خرید نور تهران

  • مرکز کامپیوتر ایران (حد فاصل تقاطع طالقانی و میدان ولیعصر)

نمایی از مرکز کامپیوتر ایران

  • فرهنگستان هنر (تقاطع خیابان‌های طالقانی و ولیعصر)

نمایی از فرهنگستان هنر ولیعصر

  • سینما آفریقا (بالاتر از میدان ولیعصر)

سینما آفریقا

  • سینما استقلال (بالاتر از میدان ولیعصر)

سینما استقلال

  • مرکز تجارت ایرانیان (میدان ولیعصر)

نمایی از مرکز تجارت ایرانیان

  • پاساژ پردیس (بالاتر از میدان ولیعصر، کوچه ارژنگ)

نمایی از پاساژ پردیس

  • بوستان ساعی (بالاتر از خیابان شهید بهشتی، روبه‌روی کوچه آبشار)

نمایی از بوستان ساعی

  • بوستان ملت (جنب بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی)

نمایی از بوستان ملت

  • امامزاه صالح (میدان تجریش)

نمایی از امامزاه صالح

نمایی از کاخ سعد آباد

  • باغ فردوس (بالاتر از زعفرانیه، نرسیده به میدان تجریش)

نمایی از باغ فردوس

  • سازمان صدا و سیما (بالاتر از پارک ملت)

نمایی از سازمان صدا و سیما

  • کاخ مرمر (قبل از خیابان امام خمینی در مسیر جنوب)

نمایی از کاخ مرمر

نمایی از بازار صفویه

میدان بهارستان

نمایی از میدان بهارستان

میدان بهارستان یکی از میادین مهم تهران محسوب می‌شود. در میدان بهارستان می‌توانید شاهد ساختمان اصلی مجلس باشید که از نظر سیاسی اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر ساختمان اصلی مجلس، منطقه بهارستان حالت بازارچه‌ای سنتی دارد و می‌توانید از مغازه‌های متنوع دیدن کنید. برخی از فروشگاه‌ها در این منطقه سازهای قدیمی مثل تار، سه‌تار یا سنتور می‌فروشند و برخی دیگر کتاب تصاویر قدیمی طهران و عتیقه‌جات عرضه می‌کنند. دور‌تا‌دور میدان مغازه‌های فروش کارت دعوت عروسی و خدمات چاپ به چشم می‌خورد و در بین آن‌ها، ساندویچی‌هایی قدیمی را می‌توانید شاهد باشید که سالیان سال قدمت دارند و ساندویچ‌های خوشمزه را با همان شکل و شمایل قدیمی ارائه می‌دهند.

اگر از میدان بهارستان به‌ سمت جنوب بروید، وارد خیابان سرچشمه و بورس کفش‌های چرم می‌شوید و اگر مستقیم پیش بروید، می‌توانید خودتان را به بازار تهران برسانید. از سمت غرب نیز میدان بهارستان به سمت خیابان جمهوری، پل حافظ و خیابان سی تیر راه دارد. همچنین در اطراف میدان بهارستان، می‌توانید از عمارت مسعودیه تهران و باغ نگارستان دیدن کنید. در حقیقت میدان بهارستان می‌تواند یک مبدأ عالی برای گشت‌وگذار در بافت قدیمی تهران باشد.

جاذبه های گردشگری در میدان بهارستان:

نمایی از باغ نگارستان

  • عمارت مسعودیه

نمایی از عمارت مسعودیه

  • ساختمان مجلس

نمایی از ساختمان مجلس

  • خیابان سرچشمه

نمایی از خیابان سرچشمه

  • خیابان جمهوری

نمایی از خیابان جمهوری

  • مغازه‌های قدیمی و نوستالژی

نمایی از مغازه‌های قدیمی و نوستالژی

بلوار کشاورز

نمایی از بلوار کشاورز

بلوار کشاورز یا همان بلوار الیزابت سابق، یکی از زیباترین بلوارهای تهران است. این بلوار عرض بسیاری دارد و بخش میانی آن را به بوستانی نسبتاً کوچک اختصاص داده‌اند. بلوار کشاورز به درختان کهنسال خود که شهرت دارد. شهرداری تهران نیز این درختان را به‌خوبی نورپردازی کرده است و شب‌ها بلوار کشاورز از بلوارهای اروپایی نیز زیباتر می‌شود. این بلور از یک سمت به میدان ولیعصر راه دارد و به همین خاطر همواره شلوغ است و تردد بسیاری در آن صورت می‌گیرد. با این وجود قدم‌زدن در میان بلوار کشاورز، آن هم در هنگام شب، یکی از آرامش‌بخش‌ترین پیاده‌روی‌های شبانه محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که قسمتی از بلوار کشاورز، با پارک لاله هم مسیر است و در انتهای این بلوار می‌توانید سری به این پارک بزرگ و زیبا بزنید که یکی از زیباترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود.

جاذبه های گردشگری در بلوار کشاورز:

  • بازارچه خود‌اشتغالی لاله (ضلع شمال غربی پارک لاله)

نمایی از بازارچه خود‌اشتغالی لاله

  • موزه هنرهای معاصر (حاشیه غربی پارک لاله)

نمایی از موزه هنرهای معاصر

  • موزه فرش (ضلع شمال غربی پارک لاله)

نمایی از موزه فرش

آدرس موزه فرش ایران: استان تهران، تهران، خیابان ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی.
  • سینما قدس (میدان ولیعصر)

نمایی از سینما قدس

نمایی از پارک لاله

خیابان سهروردی (پالیزی)

نمایی از خیابان سهروردی

بسیاری از معروف ترین خیابان های تهران فقط به شب‌‌نشینی و شکم‌گردی شهرت دارند! اگر عاشق چشیدن طعم ساندویچ‌های عجیب و غریب یا به اصطلاح همان «اژدر زاپاتا» هستید، حتماً باید سری به خیابان سهروردی و میدان پالیزی بزنید. در محدوده میدان پالیزی و دقیقاً کنار پارک اندیشه، چندین و چند رستوران، ساندویچی و آب‌میوه و بستنی به چشم می‌خورند که یکی از مراکز شکم‌گردی اصلی تهران را تشکیل می‌دهند! این ساندویچی‌ها با ظاهر قدیمی خود، ساندویچ‌های غول‌آسایی را ارائه می‌دهند که به اژدر زاپاتا شهرت دارند. در ساندویچ ویژه آن‌ها، فیله‌گوشت، مرغ، سویس، کالباس تنوری، برگر، قارچ و پنیر همگی در کنار هم قرار داده می‌شوند و طعمی بی‌نظیر دارند.

در کنار این ساندویچی‌ها، آبمیوه و بستنی معروف پالیزی حضور دارد. جالب است بدانید که همه روز و در هر ساعتی، جلوی این آبمیوه بستنی شلوغ است! آبمیوه پالیزی تنوعی بی‌نظیر و میکس‌های محشری را ارائه می‌دهد که در هیچ جای دیگر نمی‌توانید شاهد باشید. طعم آبمیوه‌های آن مثال‌زدنی است، کیفیت خوبی دارد و در کمال تعجب کاملاً اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است!

در کنار میدان پالیزی می‌توانید پارک اندیشه و مرکز خرید اندیشه را شاهد باشید. پارک اندیشه یکی از زیباترین پارک های تهران است که فضایی نسبتاً بزرگ دارد. بسیاری از مسافران، ابتدا چند آبمیوه و بستنی یا ساندویچ خوشمزه تهیه کرده و در آلاچیق‌های پارک اندیشه آن را میل می‌کنند. پاساژ اندیشه نیز یکی از مراکز خرید معروف برای خرید لباس و مخصوصاً کیف و کفش محسوب می‌شود. این پاساژ گران‌قیمت است و البته محصولات داخل آن بسیار باکیفیت و خاص هستند.

جاذبه های گردشگری در میدان پالیزی:

  • ساندویچ اژدر زاپاتا

نمایی از ساندویچ اژدر زاپاتا

  • آبمیوه و بستنی پالیزی

نمایی از آبمیوه و بستنی پالیزی

  • پارک اندیشه

نمایی از پارک اندیشه

  • مرکز خرید اندیشه

نمایی از مرکز خرید اندیشه

خیابان سی تیر

نمایی از خیابان 30 تیر

خیابان سی تیر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت به‌حساب می‌آید. شهرداری تهران چند سال پیش اعلام کرد که اگر می‌خواهید تهران را بشناسید، باید آن را از خیابان سی تیر بشناسید. از این رو باید گفت که این خیابان اهمیت بسیاری دارد. بد نیست بدانید در گذشته این خیابان را با نام «خیابان قوام‌السلطنه» می‌شناختند. قوام نام یکی از سیاست‌مداران بنام و برجسته بود که در دوران قاجار و پهلوی اول توانست به مقام وزارت اعظم نائل آید. او ثروت بسیاری داشت و دستور داد تا خانه‌ای بسیار باشکوه و زیبا در این خیابان برای او بنا کنند. این خانه آنقدر با‌عظمت و بزرگ بود که خیابان سی تیر را خیابان « قوام‌السلطنه» نامیدند. امروزه این خانه تبدیل به موزه آبگینه، یکی از زیباترین موزه‌های ایران شده است.

شاید این سؤال برای شما به وجود بیاید که چرا باید در سفر به تهران از سی تیر دیدن کنید؟ در وهله اول باید بدانید که این خیابان در محدوده طرح ترافیک تهران واقع شده است و آن را به‌صورت کامل سنگ‌فرش کرده‌اند. به همین خاطر خبری از دود و آلودگی نیست و با خیال راحت می‌توانید پیاده‌روی کنید. در این خیابان چند موزه بسیار دیدنی از جمله موزه آبگینه وجود دارد که حتماً باید از آن دیدن کنید. علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی حاضر در سی تیر، باید بدانید که این خیابان یکی از استریت‌فود‌های معروف تهران محسوب می‌شود. در کنار خیابان سی تیر می‌توانید دکه‌های متنوع غذاهای خیابانی را مشاهده کنید که غذاهای متنوع، ساده و ارزان‌قیمتی را عرضه می‌کنند. خیابان سی تیر برای یک صبح تا شب قدم‌زدن و تفریح گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در ضمن فراموش نکنید که کافه نادری نیز در همین خیابان قرار دارد. علاوه بر کافه نادری، می‌‌توانید از کافه‌های معروف دیگر نیز دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری در خیابان سی تیر:

نمایی از موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران

  • کلیسای کره ای های تهران

نمایی از کلیسای کره‌ای‌های تهران

  • کنیسه حییم

نمایی از کنیسه حییم

  • بنیاد سینمایی فارابی

نمایی از بنیاد سینمایی فارابی

  • کلیسای آنجلی پطروس

نمایی از کلیسای آنجلی پطروس

  • موزه ملی ایران

نمایی از موزه ملی ایران

  • موزه علوم و فناوری

نمایی از موزه علوم و فناوری

  • هنرستان صنعتی تهران

نمایی از هنرستان صنعتی تهران

خیابان انقلاب

نمایی از خیابان انقلاب

خیابان انقلاب، معروف‌ترین خیابان فرهنگی تهران است. دانشگاه تهران، یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایران و خاورمیانه، در این خیابان قرار دارد. این خیابان را به‌عنوان یک خیابان دانشجویی و فرهنگی باید شناخت. در این خیابان اتفاقات تاریخی مهمی همواره رخ می‌دهد. با بازدید از خیابان انقلاب، می‌توانید از نزدیک به تماشای دانشگاه تهران و معماری خاص سردرب آن بنشینید. این خیابان بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش محصولات فرهنگی، کتاب، نوشت‌ابزار و لوازم‌التحریر است. اگر به کتاب علاقه‌مند هستید، از دیدن خیابان انقلاب سیر نخواهید شد. همچنین یکی از قدیمی‌ترین کافه قنادی‌های تهران، یعنی قنادی وصال، در نزدیکی میدان انقلاب واقع شده است. پس می‌توانید کتاب محبوب خود را از کتاب‌فروشی‌های انقلاب تهیه کنید، سپس در محیط آرام این کافه قنادی بنشینید و آن را بخوانید.

جاذبه های گردشگری در خیابان انقلاب:

  • دانشگاه تهران (۷۰۰ متر مانده به میدان انقلاب)

نمایی از دانشگاه تهران

  • فروشگاه‌های کتاب و مراکز نشر (از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب)

نمایی از فروشگاه‌های کتاب و مراکز نشر

  • پارک دانشجو و ساختمان تئاتر شهر (چهارراه ولیعصر)

نمایی از رپارک دانشجو و ساختمان تئاتر شهر

  • سالن‌های سینما در میدان انقلاب ( سینما مرکزی، سپیده و بهمن)

نمایی سالن‌ سینما مرکزی در میدان انقلاب

  • مراکز خرید کیف و کفش مردانه ( محدوده ایستگاه دروازه دولت)

نمایی از مراکز خرید کیف و کفش مردانه

خیابان باغ سپهسالار

نمایی از خیابان باغ سپهسالار

خیابان باغ سپهسالار جزء تنها خیابان‌هایی در تهران محسوب می‌شود که وسایل نقلیه به هیچ وجه اجازه ورود به آن ندارند. این خیابان در محدوده مرکز شهر و منطقه بهارستان واقع شده است و به صنف فروش کیف و کفش تعلق دارد. شاید نام‌گذاری این خیابان برای شما کمی عجیب باشد؛ اما باید بدانید که در گذشته دور و دوران قاجار، در این منطقه باغی بسیار سرسبز وجود داشته که متعلق به میرزا حسن خان سپهسالار قزوینی، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار بوده و به همین خاطر این خیابان را خیابان باغ سپهسالار نامیدند. از سال 1385 این خیابان کاملاً سنگ‌فرش شد و ورود وسایل نقلیه را تحت هر شرایطی به آن ممنوع کردند. به این ترتیب خیابان باغ سپهسالار تبدیل به بازاری باصفا برای خرید انواع کیف و کفش شد. در این خیابان چندین و چند مرکز خرید کوچک و بزرگ وجود دارد که همگی به‌صورت تخصصی ارائه دهنده انواع کیف و کفش هستند. شما می‌توانید انواع کفش ارزان یا گران‌قیمت را در این خیابان بیابید و تهیه کنید.

جاذبه های گردشگری در خیابان باغ سپهسالار:

  • موزه نقاشی پشت شیشه (خیابان ظهیر‌الاسلام)

نمایی از موزه نقاشی پشت شیشه

  • سر در باغ ملی (خیابان امام خمینی)

نمایی

  • موزه جواهرات، خزانه جواهرات ملی (خیابان فردوسی)

نمایی از موزه جواهرات ملی

  • مرکز خرید کیف و کفش

نمایی از مرکز خرید کیف و کفش شهباز خان

  • عمارت مسعودیه (ورودی از خیابان ملت)

نمایی از عمارت مسعودیه ملت

  • موزه استاد صبا (خیابان ظهیر‌الاسلام)

نمایی از موزه استاد صبا

  • موزه آبگینه و سفال (خیابان سی تیر)

نمایی از موزه آبگینه و سفال

معروف ترین خیابان‌های شرق تهران

بلوار تهرانپارس

نمایی از بلوار تهرانپارس

بلوار تهرانپارس یکی از خیابان های معروف تهران واقع در محدوده شرق است. این خیابان در محله بزرگی با همین نام واقع شده است و تردد بسیاری در آن صورت می‌گیرد. بلوار تهرانپارس از سه راه تهرانپارس تا فلکه چهارم تهرانپارس ادامه دارد و یکی از بلوارهای معروف تهران به‌ حساب می‌آید. محدوده فلکه دوم تا سه راه تهرانپارس همراه شاهد ازدحام جمعیت بسیاری است. در این محدوده صدها رستوران، کافه، فروشگاه، بوتیک، مرکز خرید، پاساژ و انواع تفریحات مختلف به چشم می‌خورد. البته اگر به دنبال تفریح در بلوار تهرانپارس هستید، بهتر است از هنگام غروب را برای گشت‌و‌گذار خود انتخاب کنید. از غروب آفتاب، دست‌فروش‌های بسیاری در پیاده‌روی تهرانپارس بساط می‌کنند و حتی قدم‌زدن و تماشای بساط این فروشنده‌ها نیز تفریحی جذاب محسوب می‌شود.

شما می‌توانید از بین صدها کافه مختلف معروف همانند امیر شکلات، کافه ژینو، کافه ویونا و غیره یکی ار انتخاب کنید. کافه و رستوران‌های تهرانپارس طراحی بی‌نظیری دارند و می‌توانید شبی به‌یادماندنی را در آن‌ها سپری کنید. علاوه بر شکم‌گردی، مراجعه به انواع مراکز خرید مرمثل مرکز خرید بزرگ پارسیان، سپید یا نگین شرق نیز می‌تواند تصمیم جالبی باشد. برای گشت‌وگذار در تهرانپارس بهتر است وسیله نقلیه خود را در جایی ایمن پارک کنید و با پای پیاده در بلوار اصلی آن قدم بزنید.

جاذبه های گردشگری در بلوار تهرانپارس:

  • تنوع کافه‌های مختلف

  • تنوع رستوران‌های متعدد

  • انواع آبمیوه، بستنی، قنادی، کافه، بوتیک و مزون

  • مرکز خرید پارسیان و مرکز خرید سپید

نمایی از مرکز خرید پارسیان

  • مرکز خرید نگین شرق

  • خیابان گلبرگ

نمایی از خیابان گلبرگ

خیابان پاسداران

نمایی از خیابان پاسداران

خیابان پاسداران یکی از معروف ترین خیابان های تهران است که در بخش شمال شرقی قرار دارد. این خیابان جزء مناطق لوکس تهران به‌حساب می‌آید و از بزرگراه همت تا میدان نیاوران ادامه دارد. در گذشته این خیابان را با نام سلطنت‌آباد می‌شناختند و جالب است بدانید که قدمت خیابان پاسداران به دوران قاجار باز می‌گردد. در آن دوران از این خیابان برای دسترسی به روستای حصار بیک، یکی از مناطق ییلاقی شمالی تهران استفاده می‌کردند. در دوران قاجار، دسترسی به این روستا بسیار دشوار بود، از این رو ناصرالدین شاه دستور ساخت این خیابان را صادر کرد. امروزه در این خیابان می‌توانید از آثار قدیمی و مراکز خرید لوکس امروزی دیدن کنید. خیابان پاسداران دسترسی بسیار مناسبی دارد و از طریق آن می‌توانید خودتان را به نقاط مختلف تهران برسانید.

جاذبه های گردشگری در خیابان پاسداران:

  • مرکز خرید الماس (میدان هروی)

نمایی از مرکز خرید الماس

  • موزه جهان نما (مجموعه کاخ نیاوران)

نمایی از موزه جهان نما

  • بوستان نارنجستان (خیابان نارنجستان یکم)

نمایی از بوستان نارنجستان

نمایی از پارک جنگلی لویزان بزرگراه بابایی

  • موزه فرش رسام عرب زاده (بوستان یکم)

نمایی از موزه فرش رسام عرب زاده

  • کاخ سلطنت آباد (خیابان بطحایی)

نمایی از کاخ سلطنت آباد

نمایی از کاخ نیاوران

میدان هفت حوض

نمایی از میدان هفت حوض

چه اهل تهران باشید چه نه، حتماً در سفر به شرق تهران، نام میدان هفت حوض به گوش شما خواهد خورد. میدان هفت حوض و خیابان آیت یکی از معروف ترین خیابان های تهران محسوب می‌شوند که در محدوده شرق تهران قرار دارند. هفت حوض را می‌توان یکی از شلوغ‌ترین مناطق تهران دانست که همواره ازدحام جمعیت بسیاری را در آن شاهد خواهید بود. در حقیقت از چهارراه آیت تا بزرگراه رسالت، محلی مناسب برای شکم‌گردی، شب‌زنده‌‌داری، کافه‌گردی، خرید و قدم‌زدن محسوب می‌شود.

در محدوده خیابان آیت و میدان هفت حوض، صدها فروشگاه مختلف در اصناف متنوع به چشم می‌خورند. اگر به خرید از بوتیک‌های لوکس و رنگارنگ علاقه دارید که قیمت مناسبی هم داشته باشند، میدان هفت حوض برای شما گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران یعنی «سون سنتر» نیز در نزدیکی میدان هفت حوض افتتاح شده است که بخش‌های متعددی دارد و جزء مراکز خرید لوکس تهران محسوب می‌شود. چندین و چند کافه، رستوران و سفره‌خانه سنتی نیز در محدوده هفت حوض فعالیت می‌کنند که معمولاً تا پاسی از شب، مشغول خدمت‌رسانی به مشتریان خود هستند.

جاذبه های گردشگری در هفت حوض:

  • مرکز خرید سون سنتر

نمایی از مرکز خرید سون سنتر

  • تنوع بی‌نظیر از انواع رستوران

  • تنوع بی‌نظیر از انواع کافه

  • انواع سفره‌خانه

  • بستنی‌فروشی، آبمیوه و کافه قنادی

  • مرکز خرید نبوت

نمایی از مرکز خرید نبوت

خیابان پیروزی

نمایی از خیابان پیروزی

خیابان پیروزی و مخصوصاً چهارراه کوکاکولا، یکی از خیابان‌های قدیمی و پرتردد تهران محسوب می‌شود. این خیابان بسیار طولانی است و از بزرگراه یاسینی تا میدان شهدا ادامه می‌یابد. برای گشت‌وگذار بهتر است چهارراه کوکاکولا تا چهارصد دستگاه را انتخاب کنید. در این محدوده انواع مراکز خرید، رستوران، کافه، سفره‌خانه و بوتیک حضور دارند. در محدوده چهار راه کوکاکولا یکی از مراکز خرید معروف به نام مرکز خرید کسری به چشم می‌خورد که یکی از مراکز خرید بزرگ شرق تهران به حساب می‌آید. در امتداد خیابان پیروزی، صدها رستوران مختلف کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند و حق انتخاب گسترده‌ای را به شما می‌دهند.

نکته جالب توجه درباره خیابان پیروزی، شب‌های آن است. شب‌ها از حدود 11 شب به بعد، در ابتدای خیابان پیروزی، می‌توانید شاهد حضور فروشندگان غذاهای خیابانی باشید. آن‌ها معمولاً دارای خودروهای وانت مجهز هستند که رستوران سیار عالی به حساب می‌آیند. اگر به میل‌کردن غذاهایی همانند جگر داغ و تازه علاقه‌ دارید، حتماً ساعات انتهایی شب راهی خیابان پیروزی شوید.

جاذبه های گردشگری در خیابان پیروزی:

  • غذاهای خیابانی شبانه

نمایی غذاهای خیابانی شبانه در خیابان پیروزی

  • مرکز خرید کساء

نمایی از مجتمع تجاری کساء

  • چهار راه کوکاکولا

نمایی از چهار راه کوکاکولا

  • انواع رستوران و کافه

  • انواع سفره‌خانه

معروف ترین خیابان‌های غرب تهران

بلوار گیشا

نمایی از بلوار گیشا

گیشا را می‌توان مشابه تهرانپارس در شرق تهران دانست. گیشا یکی از محله‌های نسبتاً قدیمی تهران محسوب می‌شود. در دوران پهلوی، محله گیشا و شهرک غرب ساخته شد و بسیاری از نیروهای گارد جاودان شاه و همچنین ساواک در این مناطق ساکن شدند. به همین خاطر خیابان‌بندی‌های این منطقه و امکانات تفریحی و رفاهی آن، در سطح عالی قرار دارد. بلوار گیشا از خیابان جلال آل احمد آغاز شده و تا بزرگراه حکیم ادامه دارد. بهتر است برای لذت‌بردن از گیشا، وسیله نقلیه خود را در جایی مناسب پارک کنید و پیاده از این بلوار لذت ببرید. در دو طرف این بلوار مراکز تجاری و بوتیک‌های متعدد به چشم می‌خورند؛ به همین دلیل انواع بوتیک لوکس نظرتان را جلب خواهد کرد.  تنوع رستوران و کافه‌های گیشا بسیار زیاد است و افراد مختلف با سلیقه‌ای متفاوت می‌توانند از آن لذت ببرند. ناگفته نماند که برج میلاد تهران فاصله نسبتاً کمی تا منطقه گیشا دارد.

جاذبه های گردشگری در بلوار گیشا:

  • انواع رستوران و کافه در گیشا

  • سفره‌خانه های متعدد در گیشا

  • مراکز خرید گیشا

نمایی از پاساژ نصر در گیشا

  • بوستان نهج‌البلاغه

نمایی از بوستان نهج البلاغه

نمایی از برج میلاد

معروف ترین خیابان‌های شمال  تهران

میدان تجریش

نمایی از میدان تجریش

تقریباً می‌توان گفت که همه مردم ایران، میدان تجریش تهران را می‌شناسند. میدان تجریش یکی از مهم‌ترین میادین تهران به شمار می‌آید. بسیاری از ساکنان پایتخت به دلایل مختلف عاشق این میدان زیبا هستند. میدان تجریش یک میدان بسیار بزرگ است و حال‌وهوایی خاص دارد. اصلاً محال است که از میدان تجریش دیدن‌ کنید و عاشق آن نشوید. اگر این میدان را ندیده باشید، شاید با خودتان بگویید که چطور می‌شود یک میدان این‌قدر محبوب باشد؟ در حقیقت میدان تجریش یک مبدأ برای دسترسی به خیابان ولیعصر و جاذبه‌های آن، خیابان نیاوران، خیابان شریعتی و خیابان دربند محسوب می‌شود که همگی جزء جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند.

دور‌تا‌دور میدان تجریش، صدها مغازه مختلف به چشم می‌خورد و می‌توان با نگاهی اجمالی، شاهد جریان زندگی و تکاپوی مردم بود. در گوشه‌ای از میدان تجریش، بازار قدیمی تجریش وجود دارد که بی‌تردید یکی از زیباترین بازارهای سنتی در تمام ایران به‌حساب می‌آید. این بازار به صنف خاصی تعلق ندارد و با گشت‌و‌گذار در آن نیز حس خوبی به دست خواهید آورد. در گوشه‌ای دیگر مقبره امامزاده صالح به چشم می‌خورد. این مقبره بسیار باصفاست و با حضور در آن آرامش می‌گیرید. در گوشه‌ای دیگر می‌توانید خودتان را به میدان دربند و رستوران‌های خوشمزه آن برسانید. از طرف دیگری نمی‌توان از پاساژگردی در مراکز خرید معروف تجریش مثل ارگ تجریش یا تندیس گذشت. به همین خاطر است که میدان تجریش یکی از محبوب‌ترین و زیباترین میادین تهران به حساب می‌آید.

جاذبه های گردشگری در میدان تجریش:

  • مرکز خرید تندیس

نمایی از پاساژ تندیس

  • مرکز خرید ارگ تجریش

نمایی از مرکز خرید ارگ تجریش

  • پردیس سینمایی ارگ تجریش

نمایی از پردیس سینمایی ارگ تجریش

  • بازار سنتی تجریش

تصویری از بازار سنتی تجریش

  • مقبره امامزاده صالح

نمایی از مقبره امامزاده صالح

  • دسترسی به دربند

نمایی از دربند

  • دسترسی به خیابان نیاوران

نمایی از دسترسی به خیابان نیاوران

  • دسترسی به خیابان ولیعصر

نمایی از دسترسی به خیابان ولیعصر

  • رستوران‌های بسیار متنوع و معروف تجریش

  • کافه‌ها و سفره‌خانه‌های بسیار زیبا با طراحی عالی تجریش

خیابان جردن

نمایی از خیابان جردن

خیابان جردن یکی از معروف ترین خیابان های تهران و لوکس‌ترین آن‌هاست. این خیابان در محدوده شمال شهر و منطقه یک واقع شده است و دارای ۲ بخش شمالی و جنوبی می‌شود. اگر به دنبال خیابان لوکس تهران برای گشت‌وگذار یا همان «دور دور» هستید، ما به شما خیابان جردن را معرفی می‌کنید. خیابان جردن دارای مراکز خرید بسیار لوکس و بزرگ است. انواع بوتیک و مغازه‌های بسیار لوکس در این خیابان به چشم می‌خورند که اجناسی خاص را عرضه می‌کنند. معمولاً سیاست فروشگاه‌ها و بوتیک‌های جردن ارائه اجناس تک و خاصی است که در هیچ جای دیگر نمی‌توانید شاهد آن باشید. در این خیابان رستوران‌های بسیار لوکس و مجللی نیز حضور دارند که می‌توانید شامی شاهانه را در آن تجربه کنید. البته به یاد داشته باشید که بی‌تردید باید هزینه این سطح تجملات را نیز بپردازید! در این خیابان یک باشگاه شبانه نیز وجود دارد که گزینه مناسبی برای شب‌زنده‌داری و تفریحات شبانه محسوب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری که در خیابان جردن می‌توانید شاهد باشید:

  • مراکز خرید لوکس و امروزی جردن

  • انواع رستوران و کافه لاکچری جردن

  • انواع سفره‌خانه جردن

  • موزه هنرهای دیدنی امام علی

نمایی از موزه هنرهای دیدنی امام علی

خیابان ایران زمین

نمایی از خیابان ایران زمین

خیابان ایران زمین را می‌توان مشابه خیابان اندرزگو در شمال تهران دانست. این خیابان در محدوده شهرک غرب یا همان شهرک قدس واقع شده است و یکی از خیابان‌های معروف و لوکس برای دور و دور و تفریحات شبانه به حساب می‌آید. اگر به‌دنبال خیابانی شلوغ، پرازدحام و در حین حال شیک و امروزی هستید، خیابان ایران زمین برای شما گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. در این خیابان چندین کافه و رستوران مختلف وجود دارد که می‌توانید داخل آن‌ها وقت‌گذرانی کنید. حتی قدم‌زدن در این خیابان هنگام غروب، بسیار لذت‌بخش است؛ اما باید اهل شلوغی و لذت‌بردن از حضور بین افراد دیگر باشید. مرکز خرید جنجالی و بزرگ ایران زمین نیز در همین خیابان قرار دارد و می‌توانید چند ساعتی را صرف گشت‌وگذار یا خرید از این مرکز خرید کنید.

جاذبه های گردشگری در خیابان ایران زمین:

  • انواع رستوران و کافه لوکس ایران زمین

  • مرکز خرید ایران زمین

نمایی از مرکز خرید ایران زمین

  • بوستان ایران زمین یا همان باغ راه فدک

نمایی از بوستان ایران زمین

خیابان ولنجک

نمایی از خیابان ولنجک

خیابان ولنجک در محدوده شمالی تهران واقع شده است و یکی از مسیرهای بسیار عالی برای پیاده‌روی محسوب می‌شود. اگر قصد دارید از توچال یا بام تهران دیدن کنید، مسیر ورود آن خیابان ولنجک است. از طریق خیابان ولنجک، می‌توانید خودتان را به بخش ارتفاعات تهران برسانید و از چشم‌انداز زیبای تهران لذت ببرید. در مسیر این خیابان ده‌ها باشگاه ورزشی، رستوران، کافه، سفره‌خانه و مجموعه تفریحی به چشم می‌خورد و به همین خاطر خیابان ولنجک را باید یکی از معروف ترین خیابان های تهران دانست. ناگفته نماند که برای پیاده‌روی در این مسیر، نیاز به آمادگی جسمانی زیادی دارید. البته امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به بام ولنجک نیز وجود دارد.

جاذبه های گردشگری در خیابان ولنجک:

  • بام تهران (انتهای خیابان ولنجک، ورودی مسیر کوه‌نوردی توچال)

نمایی از بام تهران

  • مجموعه فرهنگی‌ورزشی سبز (خیابان شانزدهم ولنجک)

نمایی از مجموعه فرهنگی-ورزشی سبز

  • دانشگاه شهید بهشتی (خیابان اجاره‌دار)

نمایی از دانشگاه شهید بهشتی

  • سالن اجلاس سران (بلوار رشید الدین فضل الله)

نمایی از سالن اجلاس سران

نمایی از تله کابین توچال

خیابان دربند

نمایی از خیابان دربند

درست بالای میدان تجریش، خیابانی با نام خیابان دربند وجود دارد که به میدانی با همین نام منتهی می‌شود. دربند نام منطقه تفریحی و ورزشی است که از طریق آن می‌توانید به قله توچال نیز صعود کنید. منطقه تفریحی دربند در دوران پهلوی به وجود آمد و هدف اصلی از ایجاد آن نیز ساخت یک مرکز تفریحی و منطقه خوش آب‌و‌هوای تهران بود. بهتر است از میدان تجریش با وسیله نقلیه، خودتان را به میدان دربند برسانید و از آنجا مسیر را پیاده ادامه دهید. در مسیر دربند، صدها رستوران، دکه و سفره‌خانه مختلف به چشم می‌خورند. برخی این رستوران‌ها در کنار رودخانه حضور دارند و برخی دیگر در ارتفاعات واقع شده‌اند. بسیاری از دکه‌های دربند، انواع ترشیجات خوشمزه‌ای را می‌فروشند که با دیدن آن‌ها آب دهانتان راه می‌افتد. فقط به یاد داشته باشید که دربند یک منطقه کوهستانی است و در زمستان برای عبور از آن، به تجهیزات کوهستانی نیاز خواهید داشت.

جاذبه های گردشگری در خیابان دربند:

  • سفره‌خانه های دربند

  • مسیر پیاده‌روی و کوه‌پیمایی تا توچال

نمایی از مسیرکوهپیمایی تا توچال

بلوار اندرزگو

نمایی از بلوار اندرزگو

بلوار اندرزگو را باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی شبانه پایتخت دانست. این خیابان در منطقه یک و محدوده قیطریه واقع شده است و در حال حاضر باید آن را بورس گردش‌های شبانه، رستوران‌گردی، کافه‌گردی و تفریحات این چنینی دانست. در این بلوار زیبا که شهرت بسیاری دارد و یکی از معروف ترین خیابان های تهران نیز محسوب می‌شود، صدها رستوران و کافه بسیار خاص و لوکس حضور دارند. اگر می‌خواهید حق انتخاب بیشتری بین رستوران‌های مختلف داشته باشید و بین صدها کافه و رستوران، گزینه مناسب را انتخاب کنید، بهتر است سری به اندرزگو بزنید. این بلوار در نزدیکی پارک قیطریه نیز واقع شده است و بهتر است حتماً از این پارک بزرگ و تماشایی نیز دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری در بلوار اندرزگو:

  • رستوران‌های متعدد در اندرزگو

  • کافه‌های جذاب اندرزگو

  • مراکز خرید اندرزگو

  • پارک قیطریه

نمایی از پارک قیطریه

نمایی از باغ نیاوران

معروف ترین خیابان‌های جنوب تهران

خیابان ناصرخسرو

تصویری از خیابان ناصرخسرو

پیش از شروع باید بدانید که خیابان ناصرخسرو جزء قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. در دوران ناصرالدین شاه قاجار، این خیابان جزئی از ارگ پادشاهی به حساب می‌آمد. با گسترش مرزهای پایتخت و پر‌کردن خندق‌های قدیمی، این خیابان به وجود آمد و به دستور مستقیم ناصرالدین شاه قاجار، آن را خیابان «ناصریه» نامیدند. امروزه در این خیابان قدیمی، خرید و فروش انواع لوازم الکترونیکی و دوربین انجام می‌شود. البته در بین کوچه و پس کوچه‌های ناصرخسرو، می‌توانید سری به عمده فروش‌های لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بزنید. جالب است بدانید که در خیابان ناصرخسرو، اولین داروخانه و چاپخانه ایران تأسیس شد و به همین خاطر است که متأسفانه قاچاقچیان دارو نیز در بخشی از ناصرخوسرو حضور دارند. در این خیابان قدیمی می‌توانید شاهد بناهای تاریخی همانند عمارت شمس العماره تهران و مدرسه دار الفنون نیز باشید که جزء مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی پایتخت محسوب می‌شوند.

جاذبه های گردشگری در خیابان ناصرخسرو:

نمایی از کاخ گلستان

  • کاخ شمس العماره (جنب کاخ گلستان، مشرف به خیابان ناصر خسرو)

نمایی از کاخ شمس العماره

  • مدرسه علمیه مروی (کوچه مروی)

نمایی ازمدرسه علمیه مروی

  • مسجد شاه (پایین‌تر از خیابان ناصر خسرو، داخل بازار)

نمایی از مسجد شاه

  • بنای تاریخی سرای روشن (پایین‌تر از خیابان صور اسرافیل)

نمایی از سرای روشن

خیابان پانزده خرداد

تصویری از خیابان پانزده خرداد

خیابان پانزده خرداد یکی دیگر از معروف ترین خیابان های تهران است که در محدوده بازار و بافت قدیمی تهران قرار دارد. بازار تهران در گذشته بسیار شلوغ بود و تردد خودرو یا موتورسیکلت، بازدید از این بافت سنتی و زیبای پایتخت را دشوار می‌کرد؛ اما مدتی است که شهرداری تهران خیابان پانزده خرداد را سنگ‌فرش کرده است و تردد وسایل نقلیه شخصی را نیز در آن ممنوع کرده‌اند. به این ترتیب دیگر خبری از موتور، وانت و وسایل نقلیه شخصی در محدوده بازار نیست. برای تردد نیز شهرداری از قطارهای برقی کمک می‌گیرد که هیچ آسیبی به پاکی هوا وارد نمی‌کنند. در مسیر خیابان پانزده خرداد می‌توانید از مغازه‌های قدیمی بازار تهران دیدن کنید که بسیاری از آن‌ها عمده‌فروش هستند و قیمت بسیار منصفانه‌ای دارند.

پس از طی مسیری طولانی، در انتهای این خیابان، به محدوده سبزه میدان خواهید رسید. در این منطقه قدیمی، مسجد امام نیز قرار دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران محسوب می‌شود. در طول مسیر خود از هر فرعی که به‌سمت راست یا چپ بروید، وارد یک بازار خواهید شد. بازار آهنگرها، پلکان نوروزخان، مسجد امام، چارسوق، محله عودلاجان و پامنار جزء فرعی‌های مهم و اصلی پانزده خرداد محسوب می‌شوند.

جاذبه های گردشگری در خیابان پانزده خرداد:

  • محله عودلاجان

نمایی از محله عودلاجان

  • پلکان نوروزخان

نمایی از پلکان نوروزخان

  • بازار طلا در خیابان پانزده خرداد

نمایی از بازار بزرگ طلا

  • سبزه میدان

  • مسجد امام

نمایی از مسجد امام

  • بازار چارسوق

نمایی از بازار چارسوق

  • بازار بزرگ تهران ( ورودی بازار در مسیر سنگ‌فرش خیابان پانزده خرداد)

نمایی از بازار بزرگ تهران

 دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، به‌صورت کامل با معروف ترین خیابان های تهران آشنا شدید. به نظر شما معروف‌ترین خیابان تهران برای آشنایی کامل با پایتخت کدام خیابان است؟ همچنین معروف‌ترین خیابان در نزدیکی ترمینال‌های مسافربری کدام است؟ به هر حال مسافران زیادی در طول روز با خرید بلیط اتوبوس تهران به پایتخت سفر می‌کنند. آیا تا به حال از این خیابان‌ها دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما جای کدام خیابان در بین معروف ترین خیابان های تهران خالی است؟ به ما کمک کنید تا در کنار هم این لیست را تکمیل کنیم. نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

سوالات متداول درباره معروف ترین خیابان های تهران

بهترین خیابان تهران برای خرید لباس خیابان جمهوری، باب همایون، تهرانپارس، پاسداران و ایران زمین محسوب می‌شوند.

بهترین خیابان‌ها برای رستوران‌گردی خیابان ولیعصر، سهروردی، پیروزی، گلبرگ، جردن و شریعتی محسوب می‌شوند.

طولانی‌ترین خیابان تهران، خیابان ولیعصر است.

اطلاعی از قدیمی‌ترین خیابان تهران در دست نیست؛ اما خیابان‌های ناصرخسرو، شریعتی ( جاده قدیم شمرون)، پانزده خرداد، ری و منیریه جزء قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران محسوب می‌شوند.

7 نظرات
  1. زهره خسروی می گوید

    سلام و احترامِ
    مقاله خوب و کاملی بود. خدا قوت.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، از لطف شما ممنونیم و خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتین.

  2. محمد می گوید

    خیلی عالی بود. معلومه کلی زحمت کشیدید. سپاس

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، از انرژی مثبتی که بهمون داداین ممنونیم. زنده باشید و پایدار.

  3. رها می گوید

    سلام
    نمی‌دونم چون من آدم فصلای سردم تموم این خیابونا برام توی پاییز و زمستون جذاب‌تره یا نه؛ اما اصلاً مگه می‌شه توی پاییز وقتی که نم رو زمینه قدم زدن کنار درختای ولیعصر به آدم نچسبه؟ اینکه تا بارون زد بدویم تو کافه‌های ولیعصر، چندین سال پیش اون موقع که اینترنت انقدر فراگیر نبود، کنار سینما استقلال از یه آقای مسنی سریال کره‌ای می‌خریدیم یادش بخیر!
    یا مثلاً تجریش، با اینکه پاییزشم به خاطر نزدیک بودن به کوه حس زمستونی داره؛ اما مگه می‌شه توی بازارش چرخ زد و حس تازگی نکرد؟ از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توی همه فصلی اونجا پیدا می‌شه.
    بازاار باااازار اون بافت قشنگش، اون صدای سازش، جنب‌وجوش خریدو‌فروشش، خدایا نگم براتون از آش شعله مسلم. کاش می‌تونستم همه‌اتون رو مهمون کنم.
    دربند که پر از لواشک و ترشکه. یعنی برای اونایی که همچین چیزایی دوست دارن بهشته بهشت.
    تهران خیلی جاها برای قدم زدن و خاطره‌سازی داره، امیدوارم وقتی میاین اینجا حسابی بهتون خوش بگذره.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  4. حمید نخبه می گوید

    عاااالی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.