ییلاق دشته اردبیل | تماشای کمال زیبایی طبیعت خلخال

4

گشت‌وگذار در طبیعت برای آدمی هیچ گاه خسته‌کننده نخواهد شد. تماشای کوه، جنگل، دشت و دریا، همگی روح و جان آدمی را طراوت می‌بخشد و خستگی‌های زندگی روزمره را از جسم و روح آدمی بیرون می‌کند. این بار می‌خواهیم جایی را معرفی کنیم که رفتن به آن و تماشای آن لحظات بس خاطره‌انگیزی را برای آدمی رقم می‌زند. شاید نظیر چنین مکانی را کمتر تجربه کرده باشید. آن جای دیدنی ییلاق دشته اردبیل است که از جاهای دیدنی خلخال محسوب می‌شود. این منطقه ییلاقی به قدری زیبا و چشم‌نواز است که می‌طلبد گردش و تفریح جانانه‌ای را در آن داشته باشید. ادامه مقاله را بخوانید تا با این مکان دیدنی بیشتر آشنا شوید.

ییلاق دشته کجاست؟

تصویری از طبیعت ییلاق دشته

اگر می‌خواهید بدانید ییلاق دشته کجاست، باید بگوییم این ییلاق در جاده اسالم به خلخال جا خوش کرده است. این ییلاق خوش‌آب‌وهوا و توریستی جزء استان اردبیل محسوب شده و در ناحیه شمال غرب ایران واقع شده است. هر چند بسیاری به اشتباه این ییلاق را در برای استان گیلان می‌دانند.

دسترسی به ییلاق دشته چگونه امکان‌پذیر است؟

تصویری از طبیعت ییلاق دشته

اگر از سمت استان گیلان قصد دسترسی به این ییلاق را دارید، باید از شهر ماسال شروع به حرکت کنید. پس از اینکه از این شهر شروع به حرکت در جاده کردید به ییلاق نم نم پشت خواهید رسید. این ییلاق را که پشت سر بگذارید به ییلاق دشته دسترسی پیدا خواهید کرد که زیبایی و سرسبزی آن شما را مجذوب خود می‌کند. مدت زمانی که لازم است با خودرویتان از شهر ماسال تا ییلاق دشته طی کنید، چیزی در حدود 2 ساعت می‌شود.

با زیبایی های ییلاق دشته اردبیل بیشتر آشنا شویم

تصویری از ییلاق دشته

همین که قدم در ییلاق دشته خلخال می‌گذارید، از سرسبزی این منطقه چشمان شما می‌درخشد. به دامنه‌های کوه‌ها که بنگرید سفیدی ابرها را خواهید دید. این ابرها همچون غباری کوه‌ها را در آغوش گرفته و صحنه‌ای بسیار رؤیایی و به‌یادماندنی را ایجاد کرده است. دریاچه‌هایی که آب زلال آن‌ها در جنب‌وجوش است، کوه‌هایی که دامنه‌های آن‌ها را مراتع و چمن‌زارهای سرسبز فرا گرفته، دشت‌هایی که پر از گل‌های رنگارنگ و زیباست و آبشارهایی که خروشان از بالا به پایین در حال ریزش است، همه و همه قدرت طبیعت زنده را رخ می کشد و دیدگان مسافران و گردشگران را مسحور زیبایی‌های خود می‌کند.

تصویری از کلبه در طبیعت ییلاق دشته

آنقدر زیبایی و سرسبزی در این ییلاق زیباست که چشمان شما از دیدن آن سیر نمی‌شود. ییلاق دشته با ارتفاعی در حدود 2هزار و 180 متر از سطح دریا در فصل تابستان آب‌وهوای خنک و مطبوعی را به خود می‌گیرد. مردم این منطقه کوچ‌نشین هستند. در تابستان به این منطقه کوچ کرده و با رسیدن فصل سرما از این منطقه به مناطق ییلاقی و گرم‌تر می‌روند. هرگز در زمستان به این ییلاق نروید. به‌علت خطرناک‌بودن جاده مواصلاتی به این منطقه در این فصل سفر به این منطقه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

سوغات ییلاق دشته اردبیل چیست؟

اگر به ییلاق دشته سفر کردید، با خود می‌توانید سوغاتی‌های متنوعی را به ارمغان ببرید. از بهترین سوغاتی‌های این منطقه می‌توان به محصولات لبنی، عسل طبیعی، صنایع دستی، گوشت گوسفند، ماهی، پشم گوسفند اشاره کرد. با تهیه این سوغاتی‌ها با دستان پر از این منطقه به شهر و دیار خود برمی‌گردید.

در نزدیکی ییلاق دشته چه جاهای دیدنی و تفریحی وجود دارد؟

پس ازاینکه یک روز کامل در ییلاق دشته به گردش و تفریح پرداختید، مسلماً مایل خواهید بود از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آن هم دیدن کنید. از این رو در ادامه به معرفی برخی از این جاهای دیدنی و تفریحی پرداخته‌ایم. با بازدید از آن‌ها سفرتان را به این منطقه تکمیل کنید.

  • غاز آویشو

یکی از جاهای دیدنی ماسال در استان گیلان غار آویشو یا آبیشو است. این غار در جنوب غربی ییلاق دشته و در 40کیلومتری آن واقع شده است. وقتی به درون این غار آهکی قدم می‌گذارید با هفت چشمه روبه‌رو می‌شوید که از اول تا آخر غار جاری هستند. اگر به دیواره‌ها و سقف غار بنگرید، از دیدن اشکال آهکی کم‌نظیر آن حیرت‌زده می‌شوید. رسوبات آهکی طی سالیان طولانی قندیل‌هایی را در سقف و کف غار ایجاد کرده است که در نوع خود پدیده‌هایی تماشایی هستند.

  • منطقه جنگلی طاسکو

از جمله مناطق جنگلی و بسیار سرسبز استان گیلان، منطقه جنگلی طاسکو است که گردش و تفریح در آن بی‌تردید بسیار لذت‌بخش و مفرح خواهد بود. نام منطقه جنگلی طاسکو از روستایی به همین نام گرفته شده است که در کوهپایه های ماسال و در نزدیکی‌های تالش واقع شده است. وقتی به روستای طاسکو می‌روید دورتادور آن را انبوه درختان سرسبز فرا گرفته است. گویی درختان، این روستا را در آغوش خود گرفته‌اند. در بازدید از جاهای دیدنی نزدیک ییلاق دشته توصیه می‌شود سری هم به این منطقه جنگلی بزنید.

  • روستای شالما

یکی از روستاهای توریستی و بسیار زیبا در نزدیکی های شهر ماسال دهکده شالما است. این روستا که در غرب ماسال و در 12کیلومتری آن واقع شده است، یکی از مقاصد عمده گردشگری این منطقه است. هر ساله شمار فراوانی از مسافران و گردشگران به منظور بازدید از زیبایی های این روستا به آن سفر می‌کنند. وقتی به این روستا بروید با 5 چشمه روبه‌رو می‌شوید که از دل زمین‌های روستا جوشیده‌ و زندگی و آبادانی را به روستا بخشیده‌اند. وقتی در جنگل‌های اطراف این روستا قدم می‌زنید، آرامشی وصف‌ناپذیر وجودتان را فرا می‌گیرد و لحظات ناب و خاطره‌انگیزی را تجربه خواهید کرد.

  • ییلاق سوچاله

از مناطق ییلاقی ماسال می‌توان به ییلاق سوچاله اشاره کرد. با رفتن به این ییلاق، زیبایی‌های کم‌نظیری همانند غروب خورشید و خانه‌های رنگارنگ دو طبقه را تماشا خواهید کرد. اگر در آینده قصد سفر به این ییلاق را دارید باید بگوییم اواخر بهار و فصل تابستان مناسب‌ترین زمان برای رفتن به این منطقه است. دیدن مناظر چشم‌نواز و سرسبز و مهی که دره را دربرگرفته است، سبب جذب گردشگران بسیار به این منطقه می‌شود. این ییلاق در جنوب ماسال و 25کیلومتری آن واقع شده است. از جمله خاطرات به‌یادماندنی این ییلاق قدم زدن به هنگام عصر است که لحظات بسیار شیرین و خاطره‌انگیزی را برایتان رقم می‌زند.

مسیر دسترسی به ییلاق دشته

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان اردبیل، خلخال، جاده اسالم به خلخال

سفر به ییلاق دشته اردبیل می‌تواند سفری رؤیایی و بسیار خاطره‌انگیر باشد. مشاهده هم‌زمان کوه، دشت، آبشار، دریاچه و جنگل در یک منطقه چیزی است که در وصف نمی‌گنجد. فقط باید رفت و آن را تماشا کرد. استشمام هوای دل‌انگیز و مشاهده سیمای کم‌نظیر طبیعت تا حدی زیباست که در آن ذوق آدمی برانگیخته می‌شود. این حس که بخواهید شعری در وصف طبیعت زیبا بسرایید را می‌توان در ییلاق دشته تجربه کرد. از ما به شما نصیحت که فقط شنیدن این تجارب و لحظات کافی نیست. کوله‌بار سفر را بسته و راهی این منطقه شوید تا خودتان این لحظات زیبا را با تمام وجود تجربه کنید. مخاطبان وبلاگ ره بال آسمان هم خوشحال خواهند شد تا خاطرات سفر شما را مطالعه کنند.

به دلیل خنکی هوای این منطقه فصل تابستان و اواخر بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است که آب‌وهوای مطبوعی در آن جا حاکم است.

به این منظور می‌توانید در مهمان‌سراها و هتل‌های شهرهای ماسال، خلخال و اردبیل اقامت کنید یا با زدن چادر اقدام به برپایی کمپینگ کنید و شب را در چادرها سپری کنید.

کفش مناسب کوه‌نوردی، عینک و کلاه آفتابی، موبایل، کوله پشتی، شارژر و پاور بانک، چند وعده غذایی مقوی به مقدار کافی، سوخت خودرو، تنظیم کننده باد خودرو، پلاستیک زباله، لباس اضافی، آب آشامیدنی، هیزم، وجه نقد به مقدار کافی، زیرانداز و وسایل سرگرمی.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. رها می گوید

    پروردگارا، یعنی ایران یه جاش از یه جاش قشنگ‌تره، واقعاً این همه زیبایی رو نمی‌گنجم. اصلاً نمی‌تونین تصور کنین چه دشته قشنگیه دشته. چه گل‌های زیبایی داره و چه منظرۀ جذابی داره. حالا شما فکر کن توی این دشتی و یهو یه مه خیلی لطیفی آروم آروم میاد سمتت تا تو رو بغل بگیره. تصورش هم باعث می‌شه دلم بخواد همین الآن پاشم برم اونجا. فقط حیف که الان وسط پاییزیم و به سمت زمستون می‌ریم و اردبیل خیلی خیلی سرده و منم سرمایی. واقعاً همین الآن دلمممممممممم خواست اونجا باشم. دیگه راجع به عسل این منطقه هم که من نباید بهتون بگم. بهترینه بهترین

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  2. مصی می گوید

    سلام ممنون از موضوع زیبا و جذاب، لطفا بفرمایید برای رسیدن به ییلاق دشته از ماسال دقیقا کدوم جاده رو به کدوم سمت باید رفت و لینک یا سایت و چیزی هست که اطلاعاتی بتونم در موردش داشته باشم؟
    و اینکه من اول یا دوم دی ماه تقریبا دو هفته دیگه میخوام برم اونجا برای دیدن دشت سفید و پر از برف. آیا امکانپذیر هست و توصیه میکنید؟
    با سپاس

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، برای پیداکردن آدرس از محل مدنظرتون، می‌تونید از اپلیکیشن‌های مسیریاب مثل نشان یا بلد استفاده کنید؛ چون اون‌ها بهترین مسیر ممکن رو بهتون پیشنهاد می‌دن.
      همون طور که خودتون می‌دونید، ییلاق‌ها حتی در تابستان هم سرد هستند. با این توضیح در فصل زمستان ممکنه که مسیر یخبندان باشه یا تجهیزات خاصی برای سفر نیاز داشته باشید.
      برای سفرتون حتماً تجهیزات ضد یخ همراه داشته باشید و ترجیحا تنها سفر نکنید. بی‌شک گروه‌های کوهنوردی محلی می‌تونند شما رو بهتر راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.