جاهای دیدنی ماسال | شهری بر فراز اقیانوس ابرها

0

ماسال منطقه‌ای خوش‌ آب‌و‌هوا در غرب استان گیلان است و از آنجایی که در بین کوه‌‌های تالش واقع شده است، دورنمایی از شهری سرسبز در بلندای آسمان را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. شهر ماسال و مناطق سرسبز اطراف آن از دیرباز تاکنون به مقصدی پرطرفدار درمیان گردشگران شمال کشور شناخته می‌شود و به احتمال زیاد تعریف‌و‌تمجید‌های زیادی از این منطقه خوش‌ آب‌و‌هوا به گوش شما خورده است. به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم ببینیم چرا ماسال یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان به‌حساب می‌آيد و این منطقه چه جذابیت‌های ویژه‌ای را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

ماسال کجاست؟

ماسال شهرستان کوچکی با دو بخش مرکزی است که سراسر این منطقه به طبیعتی سبز و حاصل‌خیز آراسته شده است. این روستا از توابع استان گیلان و در نزدیکی کوه های تالش در شمال ایران است. شهرستان ماسال از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن، رشت و صومعه سرا، از جنوب و غرب به خلخال و اردبیل محدود می‌شود. فاصله رشت تا ماسال حدود ۵۵ کیلومتر است و فاصله تالش تا ماسال تقریباً ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

جاهای دیدنی ماسال

  • رودخانه‌ها

رودخانه مرغک در نزدیکی ماسال

از آنجایی که به قول قدیمی‌ها هر کجا آب باشد، آبادانی است، در این منطقه دو رودخانه خروشان جریان دارد که یکی از آن‌ها «رودخانه مرغک» یا همان رود شاندرمن یا مرغک رود و دیگری «رودخانه خالکایی» نام گرفته است. جالب است بدانید رودخانه خالکایی از قله‌ای در ارتفاع ۳۱۵۰متری سرچشمه می‌گیرد و آب زلال این رودخانه از میان شهر می‌گذرد. در نتیجه آبادانی این منطقه به لطف آب این رودخانه‌ها تضمین شده و مدت‌های زیادی است که گردشگران از دورونزدیک برای سیاحت و طبعیت‌گردی راهی این منطقه می‌شوند. جالب‌تر اینکه کنار رودخانه خالکایی، پارک ساحلی زیبایی ایجاد شده است تا گردشگران دمی در این پارک بنشینند و از آب‌و‌هوای خوش منطقه لذت ببرند.

  • آبشارها

برای شما گفتیم که ماسال در ارتفاعات کوه‌پایه‌ای استان گیلان قرار گرفته است؛ در نتیجه در این منطقه با آبشارهای کوچک و بزرگی طرف هستیم که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد. برای نمونه می‌توان به «آبشار خون» اشاره کرد که ارتفاعی برابر با ۱۵ متر دارد و «آبشار رامینه» نیز با ۱۰ متر ارتفاع، یکی دیگر از زیباترین آبشار های ایران در این منطقه است. بانبراین اگر اهل تماشای رودخانه و آبشار هستید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار آبشارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، سری به «آبشار ویوز» واقع در نزدیکی «ناحیه النزه» در «شاندرمن» بزنید.

  • غارها

در کنار آبشارهای زیبا، غارهای پیچ‌درپیچ و دیدنی در این منطقه وجود دارد. این غارها قدمتی کهن و باستانی دارند که بزرگترین آن‌ها «غار آویشو» است که از قرار معلوم انتهایی ندارد. نزدیک به ۲هزار متر از داخل غار آویشو کشف شده است و قسمت‌های مابقی این غار، تاکنون از دسترس انسان دور مانده است. این غار که نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین غار های ایران، بلکه از قدیمی‌ترین غارهای جهان است، قدمتی نزدیک به ۷۵ میلیون سال دارد. آبشارهای زیرزمینی و قندیل‌های زیبا در این غار، جذابیت آن را دوچندان کرده است.

  • مناطق ییلاقی

در ماسال منطقه‌ای وجود دارد که حضور در این منطقه گردشگران را در بالای ابرها قرار می‌دهد و احساس می‌کنید که روی دریایی از ابرها قدم گذاشته‌اید. در کنار این دریای بیکران ابر، این منطقه ییلاق‌های زیادی دارد که باصفاترین آن‌ها «ییلاق اولسبلنگاه»، است. این ییلاق انتخاب خوبی برای مسافرت در روزهای گرم سال است. «ییلاق النزه»، «ییلاق خندیله پشت» و «ییلاق مولومه بند»، از دیگر ییلاق‌های جذاب این منطقه به‌حساب می‌آیند.

  • روستاهای اطراف ماسال

به آن دسته از گردشگرانی که دنبال تفریحات هیجان‌انگیز می‌گردند پیشنهاد می‌کنیم سری به «روستای اسبه ریسه» بزنند. در نزدیکی این روستا دیواره سنگی‌ بسیار بزرگی قرار دارد که برای صخره‌نوردی بسیار مناسب است. هرساله صخره‌نوردان حرفه‌ای و تازه‌کارها به این صخره می‌آیند و مهارت خود را به رخ دیگران می‌کشند. به علاقه‌مندان تاریخ و مقبره‌های شخصیت‌های معروف نیز توصیه می‌کنیم سری به «آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی»، بزنند و یاد این بزرگمرد خطه شمال را زنده کنند.

مسیر دسترسی به ماسال

اگر با صحبت‌هایی که از این منطقه زیبا و دیدنی مطرح کردیم به فکر سفر افتاده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم راه گیلان را در پیش‌ بگیرید و از فومن در مسیر ماسال پیش بروید. اگر هم حوصله مسافرت‌ با خودرو را ندارید و سفرهای هوایی را ترجیح می‌دهید، با خرید بلیط هواپیما رشت روانه این شهر شوید و با تاکسی به این منطقه برسید. برای اینکه سیاحت شما از این منطقه تکمیل شود، حدود یک ساعت از شهر دور شوید تا به بام ماسال برسید و بر اوج ابرها پرواز کنید.

اقامت در ماسال

اقامت رویایی در کلبه های جنگلی ماسال گیلان

در این منطقه کلبه‌های جنگلی زیادی برای اِسکان گردشگران وجود دارد و اگر اهل چادرزدن باشید و هوا هم گرم باشد، می‌توانید به جای اقامت در این کلبه‌ها، چادر بزنید و از حضور در دل طبیعت لذت ببرید. ناگفته نماند بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه، اردیبهشت تا انتهای تابستان است. البته پاییزهای این ناحیه نیز بسیار دیدنی است؛ اما در این فصل باران زیادی در شمال ایران می‌بارد و مسافرت به این منطقه شاید برایتان چندان خوشایند نباشد.

ماسال منطقه‌ای سرسبز با جاهای دیدنی خاص و طبیعت بکر است. پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت، سفر به این منطقه دیدنی را به برنامه‌های مسافرتی خود اضافه کنید. اگر تاکنون سفر به ماسال داشته‌اید و تجربه یا خاطره‌‌های خوشی از این منطقه در ذهن شما باقی مانده است، در قسمت نظرات این تجربه‌ها و خاطره‌های شیرین را با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.