قبر جنرال | از بازمانده‌های تاریخ ایران در بوشهر

0

بازدید از جاذبه‌های تاریخی و آثار به‌جامانده از روزگار پرچالش گذشته با ماجراجویی همراه است و شما را با ناگفته‌های تازه‌ای از تاریخ روبه‌رو می‌کند. در این مطلب از ره بال آسمان، می‌خواهیم به یکی از شهرهای جنوبی ایران سفر کنیم، یکی از مناطق پررمزوراز با تاریخی پرفرازونشیب. مقصد ما در این سفر بندر بوشهر است و قرار است به‌ سراغ قبر جنرال یا طبق گویش محلی‌ها آرامگاه ژنرال انگلیسی، یکی از آثار تاریخی در جنوب ایران برویم. با ما همراه باشید تا درباره این اثر تاریخی بیشتر بدانیم.

قبر جنرال کجاست؟

آرامگاه جنرال انگلیسی از جاهای دیدنی جنوب ایران است و در بندر بوشهر واقع شده است. این اثر تاریخی با شمایل خاص خودش در مناطق شمالی بوشهر و محله سنگی بوشهر جا خوش کرده است. این آرامگاه در شمال فرودگاه بوشهر و در فاصله ۲کیلومتری آن واقع شده است. بسیاری از جاهای دیدنی بوشهر در فاصله کمی از این آرامگاه واقع شده‌اند.

تاریخچه قبر جنرال در بوشهر

نمایی دیگر از آرامگاه ژنرال انگلیسی در بوشهر

بوشهر تاریخ پرفرازونشیبی داشته است. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، همیشه در مرکز توجه انگلیسی‌ها بوده است. این بندر، در گذر تاریخ، مستعمره انگلیسی‌ها بوده است. به همین دلیل، ردپای این کشور در بسیاری از نقاط آن جا مانده است. تأثیر حضور انگلیسی‌ها در معماری بسیاری از بناها مشهود است. این تأثیرها اکنون بخشی از تاریخ بوشهر محسوب می‌شوند. قبر جنرال نیز یکی از آثار تاریخی به‌جامانده از زمان جولان انگلیسی‌ها در بوشهر به شمار می‌رود. این آرامگاه که در گویش محلی به قبر ژنرال انگلیسی شناخته می‌شود، نشانه‌ای از دوران حکومت قاجار و حضور ارتش انگلیس در خاک ایران است.

طبق نظر تاریخ‌شناسان، این بنا متعلق به یک نظامی ارتش انگلیس است. این نظامی را ایرانیان کشته‌اند، در حمله‌ بریتانیا به ایران در سال ۱۸۵۶، در منطقه هرات واقع در نقشه ایران در آن زمان. هویت این انگلیسی مشخص نیست. حدس‌های بسیاری دراین‌باره زده شده است.

معماری قبر ژنرال انگلیسی

معماری قبر جنرال انگلیسی شکل ساده و در عین جالبی دارد. یک ستون چهارگوش در فضایی مربعی‌شکل بالا رفته است. این ستون چهارگوش برگرفته از بنایی باستانی است که در اصطلاح به سبک معماری آن ابلیسک می‌گویند. ابلیسک ستون چهارگوشی است که سر آن به‌شکل هرم طراحی می‌شود. این بنا در طراحی باستانی، به‌جای استفاده از چند قطعه سنگ، ساختاری یکپارچه داشته‌ است و با گذشت زمان، این ساختار یکدست سنگی به چند لایه سنگ تغییر می‌کند. معماری ستون چهارگوش قبر جنرال در معماری مصر باستان، روم، بیزانس و آشور مرسوم بوده است.

قبر جنرال در ابتدا میان باغی پردرخت بوده است؛ اما در سال ۱۳۹۰، شهرداری بوشهر تغییراتی در محله سنگی ایجاد می‌کند. سرانجام، فضای این آرامگاه به پارک محلی بدل می‌شود. فضایی که قبر جنرال انگلیسی در آن قرار دارد، علاوه بر این شخص، محل دفن سربازان انگلیسی دیگری نیز بوده است. به‌عبارتی، گورستانی انگلیسی محسوب می‌شده است. بسیاری از این سربازان مدفون‌شده، در حمله آن‌ها به ایران و درگیری با افراد باقرخان تنگستانی کشته شده‌اند. نظامیان انگلیسی جسد افراد کشته شده را به یکی از نخلستان‌های بوشهر بردند و تصمیم به دفن آن‌ها در این منطقه پردارودرخت گرفتند. در نهایت، برای یکی از ژنرال‌های خود، آرامگاهی با یک بنای یادبود ساختند. این قبرستان انگلیسی امروز در محله سنگی به پارک تبدیل شده است و آرامگاه جنرال، به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی در فهرست جاهای دیدنی بوشهر، در این پارک خودنمایی می‌کند.

نزدیک‌ترین جاهای دیدنی بوشهر به آرامگاه جنرال

بازار قدیم بوشهر در ۵٫۳کیلومتری شمال قبر ژنرال انگلیسی قرار گرفته است. کمی آن‌طرف‌تر از بازار، مسجد دهدشتی با فاصله ۳٫۳ کیلومتر نسبت به قبر جنرال بوشهر واقع شده است. عمارت‌های گلشن و دهدشتی از دیگر جاذبه‌های تاریخی بوشهر هستند. این عمارت‌ها در شمال آرامگاه ژنرال با فاصله ۴ کیلومتر واقع شده‌اند. عمارت‌های حاج رئیس، کوتی و طاهری نیز در همین جهت و به‌ترتیب، در فاصله‌های ۴، ۳٫۳ و ۵ کیلومتری قرار گرفته‌اند.

مسیر دسترسی به قبر جنرال

 

برای رفتن به قبر جنرال انگلیسی باید خودتان را به بوشهر برسانید. بعد به‌سمت شمال آن حرکت کنید. قبر ژنرال در محله سنگی واقع شده است. باید خودتان را به خیابان امام خمینی برسانید. در خیابان امام خمینی، قبر ژنرال مابین خیابان توحید و شهید احمد رستمیان واقع شده است. مابین این دو خیابان، وارد کوچه بوستان ۱۷ بشوید تا به قبر جنرال انگلیسی برسید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان بوشهر، بندر بوشهر

جنوب‌گردی از سفرهای لذت‌بخش محسوب می‌شود و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی پررمزوراز این منطقه از ایران، معماهای جذاب بسیاری را در ذهنتان شکل می‌دهد. ماجراجویی و کندوکاو میان جاهای دیدنی جنوب، سفری فراموش‌نشدنی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار در سال به یکی از مناطق جنوبی ایران سفر کنید و از لذت این ماجراجویی بی‌بهره نباشید. جاهای دیدنی بوشهر، با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، از دل‌چسب‌ترین جاذبه‌های جغرافیای جنوبی ایران محسوب می‌شوند. ما در این مطلب، به ‌سراغ قبر جنرال بوشهر رفتیم. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی بوشهر، با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه شوید.

آرامگاه جنرال انگلیسی از جاهای دیدنی جنوب ایران است و در بندر بوشهر واقع شده است.

بازار قدیم بوشهر، مسجد دهدشتی، عمارت گلشن، عمارت دهدشتی، عمارت‌ حاج رئیس، عمارت کوتی و عمارت طاهری.

به‌سمت شمال بوشهر حرکت کنید. خودتان را به خیابان امام خمینی برسانید. در این خیابان، مابین خیابان توحید و شهید احمد رستمیان، وارد کوچه بوستان ۱۷ بشوید تا به قبر جنرال انگلیسی برسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.