راهنمای سفر به بوشهر | پایتخت انرژی ایران

0

حتماً اسم «پایتخت انرژی ایران» به گوشتان خورده است. می‌دانید که بیش از ۲۴درصد از ذخایر انرژی ایران در استان بوشهر قرار دارد؟ البته اشتباه نکنید. قرار نیست اینجا درباره انرژی و قدرت و این‌ها حرف بزنیم. اینجا کنار هم جمع شده‌ایم که با کمک نیروی واژه‌ها و جمله‌ها به بوشهر سفر کنیم، با جاهای دیدنی آن آشنا شویم و در جاذبه های طبیعی و گردشگری آن وقت بگذرانیم.

فهرست مطالب

بوشهر کجاست

بوشهر از شهرهای جنوبی ایران است که آب‌وهوای گرمی دارد. این شهر مرکز استان بوشهر است و با خلیج فارس بیش از ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. همچنین به دلیل وجود دریا و صید ماهی، وجود منابع عظیم نفت و گاز و تنها نیروگاه اتمی تولید برق کشور، اهمیت بسیار زیادی در بین سایر شهرهای ایران دارد.

اگر با مردم بوشهر نشست‌وبرخاست داشته باشید، متوجه می‌شوید که فارسی را با گویش بندری جنوبی صحبت می‌کنند. البته در بعضی از مناطق مثل بندر عسلویه، کنگان و جزیره شیف هم زبان عربی شنیده می‌شود. در کنار این دو زبان، گویش‌ها و لهجه‌های دیگری مثل بردستانی، دشتی، تنگستانی، کازرونی و اجمی هم وجود دارد.

طبیعت بوشهر | زیبای بی‌ادعا

نمایی از بوشهر

بوشهر در حوزه آبریز خلیج فارس قرار دارد، یعنی اینکه در این شهر رودهای فراوانی وجود دارد. رودهای بوشهر همگی از استان فارس سرچشمه می‌گیرند و در میان آن‌ها چهار رود دالَکی، حله، شاپور و رودخانه مَند به دلیل دائمی‌بودن، در مقایسه با بقیه مهم‌تر هستند. در استان بوشهر چهار منطقه حفاظت‌شده (حله، نایبند، کوه‌سیاه و مَند) وجود دارد که هرکدامشان پوشش گیاهی و جانوری خاص خودش را دارد.

آب‌وهوای بوشهر | گرم و سوزان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

شاید در کتاب‌های جغرافیا اسم مناطق حاره‌ای به گوشتان خورده باشد. یادتان هست که می‌گفتند در این مناطق هوا به‌شدت گرم و سوزان است؟ راحت‌تر بخواهیم بگوییم چیزی به نام پاییز و زمستان نمی‌شود در بوشهر سراغ گرفت. زمستان‌ها نسبتاً خنک است و بقیه فصل‌های سال گرم. آمدن و رفتن پاییز و بهار هم آنقدر سریع است که اصلاً حس نمی‌شود.

تصویری از ساحل دریای بوشهر

بهترین زمان سفر به این شهر باید اواخر پاییز و طول فصل زمستان باشد. هوای دل‌پذیر در پاییز و زمستان، سواحل نیلگون خلیج فارس با جزیره‌های کوچک و بزرگش، درختان و درختچه‌های زیبای بیابانی، نخل‌های بلند، آرامش لنج‌های پهلوگرفته در ساحل و لذت مسافرت با آن‌ها، مردمی اصیل و نجیب و سخت‌کوش، حیات وحش غنی و بی‌نظیر، غذاهای تازه و خوشمزه دریایی و… در انتظار شما هستند تا سفرتان به بوشهر را تبدیل به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی کنند.

پوشش گیاهی بوشهر | متفاوت و منحصربه‌فرد

تصویری از پوشش گیاهی بوشهر

اگر اهل بوشهر نباشید، شاید شنیدن نام گیاهانی که در ادامه معرفی می‌کنیم، برایتان کمی عجیب باشد. درختانی مثل کهور ایرانی، آکاسیا، گز، کُنار، انار شیطان، استبرق و صبر زرد از گیاهان بومی این منطقه هستند. این‌ها حاصل آب‌وهوای گرم و خشک در کنار رطوبت کافی است. البته پوشش گیاهی استان بوشهر بیشتر در مناطق حفاظت‌شده‌ مند، منطقه حفاظت شده حله و پارک ملی نایبند تراکم دارند.

پوشش جانوری | مقر پادشاهی مارها!

تصویری از گونه های جانوری در بوشهر

برخلاف پوشش گیاهی این منطقه، پوشش جانوری بوشهر تنوع بیشتری دارد. در بین خزندگان دو نوع لاک‌پشت پوزه عقابی و سبز، آب‌های خلیج فارس را به‌عنوان محل زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند. این موجودات بامزه هنگام تخم‌گذاری به گوشه‌کنارها و جزیره‌های مختلف می‌روند. دو نوع قورباغه بسیار شبیه به هم، اما متفاوت هم در این استان دیده می‌شود.

نکته جالب اینکه در بوشهر مارها پادشاهی می‌کنند. این شهر مقر فرمانروایی مارهای جعفری، کبری، افعی شاخدار، گرزه مار، سوسن، قمچه مار، سرسیاه و مار قطیانی است که همگی هم سمی هستند. البته نگران نباشید. قرار نیست در سفرتان این مارها را ببینید یا با آن‌ها مواجه شوید. آن‌ها محل زندگی خودشان را دارند. علاوه بر مارها، سوسمار خاردار، اسکینگ، گکو، بزمجه و آگاما از دیگر خزندگان منطقه هستند.

البته آب‌های بوشهر محل رشد و پرورش ماهی‌های متنوع و مأوایی برای پرندگان زیبایی است که متأسفانه به دلیل گسترش میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌ها، نسل بعضی‌شان در حال انقراض است. سهره طلایی، سسک‌ها، سهره صورتی، کوهی و طرقه آبی، سلیم خرچنگ خوار، پرستوی دریایی کاکلی بزرگ و پرستوی دریایی کاکلی کوچک فقط بخشی از پرندگان بوشهر هستند.

جاذبه های طبیعی بوشهر | ارمغان طبیعت برای مردم

  • جنگل حرا

تصویری از جنگل حرا در بوشهر

مگر می‌شود از پوشش گیاهی بوشهر صحبت کرد و نامی از جنگل‌های حرا نبرد؟ جنگل‌های باستانی حرا در نایبند خاص‌ترین نوع پوشش گیاهی هستند که از آب شور دریا تغذیه می‌کنند. عجیب‌تر آنکه در هنگام مَد کاملاً به زیر آب می‌روند و به حیات خود ادامه می‌دهند.

اگر دوست دارید به دیدن این پدیده عجیب بروید باید ۳۰۰کیلومتر تا نایبند را رانندگی کنید. اگر هم حوصله رانندگی و جاده‌های گرم را ندارید، از پرواز بوشهر عسلویه استفاده کنید.

  • منطقه جم و کوه پردیس

تصویر کوه پدری (padri) در بوشهر

این منطقه در ۲۵۰کیلومتری بوشهر قرار دارد و از اسرارآمیز‌ترین مناطق ایران است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد رشته کوه‌های واقع در جم باعث شده که این کوه‌ها برای مردم بومی منطقه، مقدس باشند. از همه عجیب‌تر، کوه پدری (padri) است که نقل‌قول‌های بسیاری از آن در بین مردم رایج است. گفته می‌شود که اولین آتشکده تاریخ ایران بر فراز کوه پدری ساخته شده و قله این کوه محل تولد و تعمیدگاه جمشید، پادشاه افسانه‌ای ایران است.

صعود به این قله به دلیل دامنه‌های پرشیب و صخره‌های عمودی آن کار سختی است و فقط از عهده کوه‌نوردان حرفه‌ای برمی‌آید. کوه شمایل عجیبی دارد، ابتدا دامنه با یک شیب ملایم شروع می‌شود و سپس به یکباره صخره‌ای بلند و کاملاً عمودی بر سر راهتان قرار می‌گیرد.

مغناطیس کوه پدری و افسانه‌های مربوط به آن

ویژگی جذاب و منحصربه‌فرد کوه پدری جاده‌ای است که در نزدیکی‌های آن قرار دارد. این جاده یک شیب ملایم و کاملاً محسوس دارد؛ اما اگر ترمز دستی ماشینتان را بخوابانید، متوجه می‌شوید که ماشین در جهت مخالف شیب و به سمت بالا حرکت می‌کند. تحقیقات بسیاری پیرامون نقض آشکار قانون طبیعت در اطراف کوه پدری شده است؛ بعضی‌ها آن را به جاذبه شدید مغناطیسی کوه نسبت می‌دهند و بعضی دیگر آن را ناشی از خطای دید در تشخیص شیب می‌دانند؛ اما هرچه که باشد با دیدنش انگشت حیرت بر دهان می‌گذارید.

  • گنبد نمکی جاشَک

تصویری از گنبد زیبای نمکی جاشَک

بانمک‌ترین کوه ایران را می‌توانید در ۱۴۴کیلومتری بوشهر ببینید. این کوه در نوع خود زیباترین‌ و بزرگ‌ترین‌ کوه نمک در جهان است. البته مسیر دسترسی به این منطقه به‌تازگی ایجاد شده است و شما می‌توانید پس از طی مسافتی کوتاه در جاده خاکی به یکی از شاهکارهای خلقت برسید.

گنبد نمکی جاشک در بلندترین نقطه کوه جاشک قرار دارد و درخشش آن در نور خورشید خیره‌کننده است. حتی می‌شود آن را به فانوس دریایی بزرگی تشبیه کرد که در دل خشکی جا خوش کرده باشد. در فصل تابستان که میزان تبخیر آب زیاد است روان‌آب‌هایی که از دل گنبد سرچشمه می‌گیرند تبدیل به بلورهای زیبایی می‌شوند. این بلورها در حجم زیاد، یخچال‌های طبیعی نمک را به وجود می‌آورند. این جاذبه طبیعی زیبا در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. البته زمزمه‌هایی هم از ثبت جهانی آن در سازمان یونسکو به گوش می‌رسد.

تاریخچه بوشهر | گذشته مقتدر و پرافتخار

تصویری از بوشهر قدیم

اگر می خواهید به تاریخ بوشهر پی ببرید، به ریشهر سری بزنید. این شهر به مادر بوشهر هم شناخته می‌شود و برای دیدن آن باید به ساحل جنوبی بوشهر بروید. این شهر هم در دوران ساسانیان از مراکز مهم تمدن در محدوده ساحلی جنوب بوده است که تجار هندی کالاهای خود را از طریق آن به بین‌النهرین صادر می‌کردند. قدمت آثار پیداشده در آن به ۵هزار سال پیش می‌رسد؛ بنابراین بی شک از قدیمی‌ترین حوزه‌های تمدن در فلات ایران است.

در سال ۱۸۷۵م باستان‌شناس فرانسوی به نام پزار در آن به کاوش پرداخت و در آن اشیا مفرغی و سفال‌هایی پیدا کرد که مربوط به تمدن عیلام است. طبق این یافته‌ها، در آن زمان نام این شهر لیان بوده و بعدها در عصر ساسانی نام ریشهر را بر آن نهاده‌اند.

در دوران اسلامی بر شکوه و اعتبار ریشهر افزوده شد تا آنجا که علما و دانشمندان بسیاری در این شهر ساکن شدند. این شهر به فرمان نادرشاه افشار خالی از سکنه شد و مردم آن در بوشهر کنونی ساکن شدند. ریشهر را محل تولد پولس، فیلسوف ایران باستان می‌دانند.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی بوشهر | یادگار تمدن چند هزار ساله ایران

  • آتشکده کوه‌ موند

تصویر آتشکده کوه‌ موند

یکی از آثاری که قدمتش به دوره اشکانیان می‌رسد، آتشکده کوه مند است. این جاذبه تاریخی بوشهر در ۲۰کیلومتری خورموج و در کوه مند تراشیده شده است. این بنا تالاری چهارگوش و مربع شکل دارد که در وسط آن آتشدان دایره‌ای شکل قرار گرفته است.

  • بندر سی نیز

بندر سی نیز در ۳۰کیلومتری جنوب بندر دیلم

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی بوشهر، بندر سی نیز است که در ۳۰کیلومتری جنوب بندر دیلم قرار دارد. بندر سی نیز این روزها شهری متروک است؛ اما در گذشته‌های دور رونق بسیاری داشته و به گواه تاریخ از معدود مراکز تمدن در جنوب ایران بوده است.

شاید برای شما هم شنیدن این موضوع جالب باشد که این بندر در دوران ساسانیان حتی دانشگاه و کتابخانه هم داشته است. این بندر محل واردات و صادرات انواع کالا در ایران باستان بود و با چین، هند، روم و عربستان مراوده تجاری داشت. این شهر مرکزی صنعتی هم بود و صنایع بافندگی و روغن نسوز آن شهرت خاصی داشت. البته بندر سی نیز در دوران اسلامی هم آباد بوده و در منابع به‌جای‌مانده از دوران اسلامی بارها از شکوه و رونق آن صحبتشده است.

  • بندر سیراف

بندر سیراف بوشهر

این شهر در زمان شاپور ساسانی ساخته شده و پس از آن تا مدت‌ها مرکز تجارت ایران بوده است. بندر سیراف با کشورهایی بسیار دورتر ارتباط تجاری داشت و بازرگانان رومی، یونانی، زنگباری، هندی و حتی از ماداگاسکار به آن رفت‌وآمد می‌کردند. در قرن سوم هجری زلزله‌ای بزرگ و سونامی پس از آن بخش اعظم شهر و شکوه و رونق آن را از بین برد.

این شهر به یک‌باره در زیر تلی از خاک مدفون شد به همین خاطر به آن پُمپِئی ایران نیز گفته می‌شود. قدم زدن در سیراف تجربه‌ای بی‌نظیر است. شهر جدید در دل شهر قدیمی تنیده شده و ممکن است در گشت و گذار در کوچه‌ها و خیابان‌ها به خانه‌ای مخروبه بر بخورید که قدمت آن به زمان ساسانی یا اسلامی برمی‌گردد!

  • عمارت تنگستانی

تصویری از نمای روبه‌روی عمارت تنگستانی

در محله بهمنی و در جنوب بندر بوشهر، عمارت تنگستانی قرار دارد. ساخت این عمارت مربوط به عهد قاجار است و از طرف یکی از شاهزادگان پرنفوذ قاجاری به محمد باقر تنگستانی اهدا شده است. این ساختمان بزرگ با معماری زیبایش در وسط باغی وسیع و سرسبز از درختان نخل قرار دارد. ساختمان آب انبار بزرگی دارد که آب آن از بارش‌های زمستانی تأمین و برای فصل گرما ذخیره می‌شده است.

در ساخت بنا از سنگ‌های مرجانی بومی منطقه استفاده شده که علاوه بر مقاومت در برابر گرما جلوه ویژه‌ای به کاخ بخشیده است. این بنا حیاط کوچکی در میان خود دارد که اتاق‌ها در دو طبقه گرداگرد حیاط قرار گرفته‌اند. متأسفانه این عمارت زیبا به دلیل کهنسالی و استفاده از چوب و ساروج در ساخت آن در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. البته ازآنجایی‌که بخشی از هویت بوشهر را در خود دارد، هرازگاهی سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت می‌کند.

مراسم بوشهر | نکوداشت آیین‌های گذشته

تصویری از مراسم زار در بوشهر

در بوشهر هم مثل هر جای دیگر ایران اعتقادات و آداب خاصی وجود دارد که برای برخی مقدس است. یکی از این مراسم عجیب در بوشهر، زار یا لیوا نام دارد. البته ریشه این مراسم در آفریقاست و تاجران این قاره، آن را به ایران آورده‌اند. این آداب برای شفای بیماران انجام می‌شده که در ادامه برایتان تعریف می‌کنیم.

هفت روز قبل از چهارشنبه سوری، معجونی معطر از چندین گیاه خوشبو تهیه می‌شود.  برگزارکنندگان مراسم با پوشیدن لباس مخصوص و معطرکردن خود، بدن شخص بیمار را با آن معجون ضماد می‌کنند. البته باید بیمار در زمان جشن تا بهبودی کامل از دید جنس مخالف پنهان بماند. شرط بهبودی این است که بیمار بعد از پایان‌یافتن مراسم و خوب‌شدن هرگز دست به گناه نزند و همیشه لباس سفید و معطر بپوشد.

موسیقی | پیوند انسان مدرن با فرهنگ بومی

تصویری از اجرای موسیقی سنتی بوشهری

در بوشهر هم مثل همه شهرهای ایران، موسیقی نقش بسیار پررنگی در ترویج فرهنگ بومی مردم ایفا می‌کند. البته موسیقی بوشهر خاص و منحصربه‌فرد است. ویژگی خاصش هم این است که چه موسیقی شاد باشد چه غمگین، همیشه ریتمیک است. نی‌انبان ساز تخصصی این موسیقی است و شناسنامه موسیقی جنوبی محسوب می‌شود.

جالب است بدانید در این نوع موسیقی کلام جایگاهی ندارد و بیشتر ریتم و صداست که با انسان حرف می‌زد. حتی قدیم‌ترها نوعی موسیقی به نام نی‌مه وجود داشت که هنگام صید ماهی نواخته می‌شد. شنیدن این موزیک به ماهی‌گیران انرژی مضاعفی می‌داد. البته که این روزها، جوان‌ترها سمت و سوی علاقه‌شان را به موسیقی‌های دیگر برده‌اند.

صنایع دستی | تلفیقی از ذوق و هنر

تصویری از صنایع دستی بوشهر

صنایع دستی بوشهر از اصالت و کیفیت متمایزی برخوردار است و هنر مردان و زنان در آن نمایان است. بوشهری‌ها و مخصوصاً روستاییان آن‌ها صنایع دستی مختلفی دارند. عبا، قالی، گبه، سفال، حصیر، گلیم، مشک، دولچه، گیوه، تور، زنبیل، سبد، سوزن‌دوزی و رودوزی از هنرهای زنان و مردان است. علاوه براین لنج سازی در این شهر قدمت چند صد ساله دارد.

  • لَنج سازی

به تصویر کشیدن مراحل ساخت لنج در بوشهر

آن ‌چیزی که از همه جذاب‌تر است صنعت لنج سازی است که در سواحل جنوب از جمله بوشهر رواج دارد. سابقه تولید لَنج در بوشهر به دوران افشاریه می‌رسد. ساخت لنج هنر و مهارت بالایی را می‌طلبد که مردمان بوشهری سینه به سینه از پدرانشان به یادگار گرفته‌اند. چوب‌های جنگلی مقاوم در برابر رطوبت و تخته چوب‌های مرغوب هندی (آن را سای می‌نامند)، برای اسکلت لنج استفاده می‌شود.

به کارگران ماهر بومی که ساخت لنج را بر عهده دارند گلاف گفته می‌شود. گلافان در هنگام ساخت لنج، نوعی موسیقی ریتمیک را می‌خوانند که علاوه بر ایجاد روحیه کار گروهی، باعث نظم و هماهنگی در بین آنان می‌شود. این هنر بومی و با ارزش به همراه دانش دریانوردان بومی جنوب ایران در سال ۲۰۱۱ در فهرست آثار ناملموس سازمان جهانی یونسکو ثبت شد.

غذاهای محلی بوشهر | خوشمزه‌های متفاوت

بوشهری‌ها مردمان دریا هستند و هر آنچه دارند با دریا بی‌ارتباط نیست. ماهی و میگو مواد اصلی غذاهای بوشهری هستند.

  • قلیه ماهی

غذاهای دریایی بوشهر

رایج‌ترین غذای محلی استان بوشهر قلیه ماهی است. قلیه را از گوشت ماهی، تمبر هندی و سبزیجات معطر تهیه می‌کنند. بوشهری‌ها بیشتر گوشت ماهی شیر، سنگسر و شوریده را برای تهیه قلیه مناسب می‌دانند که هر سه آن‌ها را مردان بوشهری از خلیج فارس صید می‌کنند.

  • دمی لخلاخ

تصویری از غذای محلی بوشهر دمی خلخال

از دیگر غذاهای محبوب بوشهری دمی لخلاخ است. اصالت این غذا به ساحل جنوبی خلیج فارس برمی‌گردد و بوشهری‌ها مدت‌هاست آن را بومی خود کرده‌اند. لخلاخ به معنای خوش‌عطر است و در تهیه آن از برنج، کره، شوید، پیاز و سیر استفاده می‌شود. ماهی آن هم معمولاً هامور، سبیتی، سنگسر یا سرخو است.

  • کبه

تصویری از کبه- غذای محلی بوشهر

درست مثل دمی لخلاخ این غذا هم اصالت عربی دارد و در همه کشورهای عربی خلیج فارس پخته می‌شود. بلغور ریز گندم که در زبان محلی به آن للک هم می‌گویند، ماده اصلی این غذاست. این غذا بسیار تند و چرب است. البته فراموش نکنید که تند و چرب‌بودن وجه مشترک همه غذاهای جنوبی است. این غذا به قدری خوشمزه و خوش‌طعم و عطر است که محال است بتوانید در مقابلش مقاومت کنید.

اقامت در بوشهر | زدودن خستگی و بار سفر از تن

تصویری از هتل های بوشهر

در بوشهر هتل لوکس با امکانات ۴ یا ۵ ستاره وجود ندارد؛ اما در سفرتان به این شهر می‌توانید بر طبق بودجه و نیازتان یکی از چند هتل زیر را انتخاب کنید؛ این‌ها بهترین هتل های بوشهر هستند.

  • هتل ۳ ستاره جهانگردی دلوار، خیابان رئیسعلی دلواری؛
  • هتل ۳ ستاره ناکو، خیابان ساحلی، روبه‌روی اسکله جلالی؛
  • هتل ۳ ستاره پاسارگاد، خیابان امام خمینی (سنگی)، نرسیده به میدان ساعت؛
  • هتل ۱ ستاره هیرون، حد فاصل چهارراه نادر و سه‌راه گمرک، خیابان ولیعصر.

رستوران های بوشهر | از قلیه گرفته تا فست فود و غذاهای فرنگی

  • رستوران میداف

رستوران میداف بوشهر

اگر می‌خواهید در یک جای لوکس و زیبا فست فود، غذاهای سنتی و کلاسیک و حتی خدمات کافی شاپ را دریافت کنید، به مسیر ساحلی جفره بروید تا به رستوران میداف برسید.

  • رستوران گرگور

تصویری از نمای داخلی رستوران گرگور

اگر به خوردن غذاهای بین‌المللی علاقه دارید یا حتی گیاه‌خوار هستید، پیشنهاد می‌کنیم رستوران گرگور را از دست ندهید. این آدرس شما را به رستوران گرگور می‌رساند: خیابان خلیج فارس، غرب استادیوم شهید بهشتی، روبه‌روی مجتمع فرهنگی‌تفریحی.

  • فست فود رافائل

تصیری از نمای بیرونی و داخلی رستوران رافائل

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که تحمل غذاهای دریای برایشان سخت است. مژده ما به شما این است که می‌توانید خودتان را مهمان کباب ترکی یا استیک مرغ فست فود رافائل کنید و لذت ببرید. برای رفتن به این فست فودی به سمت خیابان ساحلی، نرسیده به در پایگاه هوایی بروید.

مراکز خرید بوشهر | هم فال و هم تماشا

  • بازار قدیمی بوشهر

بازارقدیمی بوشهر

اگر دنبال بازارهای سنتی بوشهر هستید یا دلتان می‌خواهد از یک محله قدیمی سوغات بوشهر را تهیه کنید، سری به بازار صفا بزنید. البته توصیه می‌کنیم از ماشین شخصی‌تان برای رفتن به این محل استفاده نکنید؛ چون به‌سختی جایی برای پارک‌کردنش پیدا خواهید کرد. اطراف بازار آنقدر تاکسی هست که شما را به جای‌جای شهر برساند. بنای این بازار متعلق به دوره قاجاریه است؛ پس حتی اگر خرید هم نداشته باشید، دور زدن در آن شما را به دوره‌های گذشته تاریخ می‌برد.

  • بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان بوشهر

از اسم بازار مشخص است که قرار است در این بازار چه چیزی به فروش برسد. اگر قصد خرید ماهی تازه و صید روز برای وعده ناهار و شام دارید یا فقط دوست دارید گونه‌های مختلف ماهی را از نزدیک ببینید، این بازار جای مناسبی است.برای رفتن به بازار ماهی فروشان باید به خیابان شهدا بروید.

  • مجتمع تجاری زیتون

تصویر مجتمع تجاری زیتون

یکی از اولین مراکز خرید مدرن که در بوشهر شکل گرفته است، مجتمع تجاری زیتون است. در این پاساژ می‌توانید لوازم خانگی، پوشاک و خیلی از مایحتاج منزل را تهیه کنید. مجتمع تفریحی نزدیک بازار هم این امکان را برای شما فراهم می‌کند که خستگی از تن بزدایید. برای رفتن به مجتمع زیتون به سمت خیابان شهید مطهری، تقاطع خیابان آتش‌نشانی و ریحان ۲ بروید.

  • هوم کورت آدیداس

تصویری از مغازه برند آدیداس در بوشهر

یکی از مراکز خرید مدرنی که ادعای فروش محصولات برند آدیداس و ریباک در بوشهر را دارد، هوم کورت آدیداس است. در این مرکز تمامی لباس‌های ورزشی و کفش و کیف برند آدیداس را می توانید پیدا کنید. این مجتمع که چهارمین هوم کورت خاورمیانه است، در خیابان چمران قرار دارد.

  • مجتمع تجاری نادر

اگر می‌خواهید چندین و چند مدل خرما را در یک جا ببینید، بازار نادر را از دست ندهید. شاید به جرئت بتوان گفت همه انواع خرما را می‌توانید در این پاساژ پیدا کنید. مطمئن باشید این محصولات خوب و مقوی چنان نظزتان را جلب می‌کنند که دست خالی از پاساژ بیرون نخواهید آمد. البته در این بازار لوازم خانگی و پوشاک هم به فروش می‌رسد. بازار نادر در خیابان صفوی نرسیده به هتل آسمان قرار دارد.

مسیرهای دسترسی به بوشهر

  • مسیر هوایی

بندر بوشهر در فاصله ۳۰۰کیلومتری شیراز و  ۱۰۰۰کیلومتری تهران قرار دارد. به همین دلیل شاید ساده‌ترین راه دسترسی به این شهر، مسیر هوایی و خرید بلیط هواپیما بوشهر باشد. بوشهر با داشتن یک فرودگاه فعال، از هیچ جای ایران دور نیست. هواپیمایی‌های تابان، آسمان، قشم ایر و … هر روز از تهران پروازهایی به مقصد فرودگاه بوشهر دارند. همچنین از بوشهر به مقصد مشهد و بالعکس روزانه یک پرواز در هواپیمایی زاگرس انجام می‌شود.

  • مسیر جاده ای

مهم‌ترین مسیر دسترسی به بوشهر بزرگراه شیراز به بوشهر است که از کازرون می‌گذرد. مسیر شمال غربی، بوشهر را از طریق بهبهان به اهواز می‌رساند و مسیر جنوب شرقی، بوشهر را از طریق عسلویه به بندرعباس متصل می‌کند. شما می‌توانید علاوه بر ماشین شخصی با خرید بلیط اتوبوس بوشهر خیال خود را از باب رانندگی راحت کنید.

درست است که هرچه از شمال به سمت جنوب حرکت کنیم، آفتاب تیزتر و هوا داغ‌تر می‌شود و گاهی حتی ممکن است گرمای هوا و رانندگی زیاد انسان را کلافه کند؛ اما در آخر مسیر، خلیج همیشه فارس با همه شکوه خود راه اعتراض را بر آدمی می‌بندد. در بوشهر مردمی دیده می‌شوند که هزاران سال است آفتاب داغ جنوب، خونشان را گرم کرده و یادشان داده که سخاوتند و بخشنده باشند. جنوبی‌های خونگرم در همه ایام سال به پیشواز مسافران می‌آیند و خستگی سفر را از تن آن‌ها بیرون می‌کنند. شما از سفر به بوشهر چه تجربه‌ای دارید که با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید؟

۱. بهترین زمان سفر به بوشهر چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به این شهر، اواخر پاییز و فصل زمستان است.

۲. جاهای دیدنی بوشهر کدامند؟

جنگل حرا، منطقه جم و کوه پردیس، گنبد نمکی جاشَک، آتشکده کوه‌ موند، بندر سی نیز بندر سیراف، عمارت تنگستانی و… از جمله جاهای دیدنی بوشهر هستند.

۳. بهترین اقامتگا‌ها در بوشهر کدامند؟

بسته به بودجه خود می توانید یکی از این چند هتل را انتخاب کنید.
هتل ۳ ستاره جهانگردی دلوار، هتل ۳ ستاره ناکو، هتل ۲ ستاره پاسارگاد و هتل ۱ ستاره هیرون.

۴. بهترین رستوران‌های بوشهر کدامند؟

رستوران میداف، رستوران گرگور، فست فود رافائل.

۵. سوغات بوشهر چیست؟

عبا، گلیم، گپه، خرما و… از جمله سوغاتی های بوشهر هستند.

استان بوشهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.