چه عواملی باعث تاخیر پرواز میشود؟

1

امروزه هواپیما از پراستفاده ترین و مطلوب ترین وسایل نقلیه در دنیا به شمار می رود بیشتر از امنیت سفر، سرعت، امتیازی ست که سفرهای هوایی را بیش از پیش مورد توجه عموم قرار داده است برای افرادی که زیاد با هواپیما سفر میکنند تاخیر در پرواز امری معمول و قابل انتظار است، چرا که شاید بتوان گفت از هر ده پرواز دو مرتبه، چنین موقعیتی رخ میدهد!

بااین اوصاف مشخصا عواملی که منجر به ایجاد چنین رخدادی میگردد متعدد و البته معقول است که در این مقاله از ره بال آسمان میخواهیم دلایلی ارائه کنیم. در ادامه به معرفی و توضیح مختصری درباره ی هریک از این عوامل میپردازیم.

شدت ترافیک هوایی

شدت ترافیک هوایی

به طور کلی ترافیک هوایی در میزانی کنترل شده از سوی برج های مراقبت، همواره در جریان است اما زمانی میتواند منجر به تاخیر در پرواز شود که این میزان به دلایلی همچون تعطیلات و یا رویدادهای مهم بیش تر از حد معمول گردد در چنین شرایطی اکثر پروازهای روز با تاخیر انجام خواهند شد بهتر است درصورتی که درچنین ایامی قصد سفر هوایی دارید وضعیت پرواز خود را چندین بار تا رسیدن به فرودگاه بررسی کنید تا بتوانید از تاخیرهای احتمالی و میزان آن مطلع شوید و معطلی کمتری را تجربه کنید.

امنیت پرواز

مسائل امنیتی به صورت کلی شامل هر اتفاقی ست که امنیت سفر و مسافرین را تهدید کند اتفاقاتی نظیر بمب گذاری در فرودگاه مبدا یا مقصد یا هر مورد مشکوک دیگر در احراز هویت مسافران. این مورد از عوامل نادر ولی بسیار مهم و تاثیر گذار در تاخیر پروازهاست. چرا که ایرلاین ها به هیچ عنوان ریسک یک پرواز پر خطر یا حتی دارای احتمال کمترین خطر را نمی پذیرند. بروز چنین احتمالی باعث ایجاد صفهای طولانی در پشت گیت های بازرسی میگردد و تا رسیدن به این قطعیت که هیچ خطری پرواز را تهدید نمیکند اجازه ی پرواز صادر نمیشود اگرچه این مورد از موادر نادر به شمار میرود اما تاخیر متاثر از آن تاخیری نسبتا طولانی خواهد بود.

شرایط نامساعد آب و هوا

شرایط نامساعد آب و هوا

با وجودی که سیستم های هواشناسی هواپیمایی قادر به تشخیص و تعیین دقیق آب و هوا و شرایط جوی مبدا و مقصد پرواز هستند اما گاهی به دلیل تغییرات ناگهانی آب و هوا در مبدا یا مقصد سفر پروازها با تاخیر و یا کنسلی مواجه خواهند شد.

این مورد در پروازهایی که زمان سفر بیش از 2 ساعت میباشد بیشتر رخ میدهد ممکن است در مبدا سفر شرایط جوی برای یک پرواز امن مناسب باشد ولی در مقصد امکان فرود هواپیما وجود نداشته باشد. بنابراین بهتر است پیش از رسیدن به فرودگاه علاوه بر مبدا،از مناسب بودن آب و هوای مقصد سفرتان نیز اطلاع پیدا کنید.

علاوه برموارد فوق بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و گردباد نیز در بیشتر اوقات باعث لغو پرواز و در بعضی موارد منجر به تاخیر طولانی خواهد شد.

مشکلات فنی

کوچکترین مشکل فنی در هواپیما میتواند باعث ایجاد تاخیر طولانی و یا حتی کنسلی پرواز گردد چرا که بدون اطمینان از کارآمدی تک تک قطعات هواپیما اجازه ی پرواز صادر نخواهد شد و در مواردی که نقص فنی متوجه موتور هواپیما باشد احتمالا  منجر به لغو پرواز خواهد شد. لازم به ذکر است که حتی اگر نقص فنی مذکور یک ایراد جزئی در یکی از سیستم های دارای جایگزین هم باشد به هیچ وجه از آن صرف نظر نخواهد شد. البته این بررسی و حصول اطمینان مسلما از مدتی قبل انجام شده است ولی کارشناسان کادر فنی ملزم به بررسی مجدد پیش از انجام پرواز هستند این قبیل مشکلات هرچند باعث تاخیر نسبتا طولانی میشوند ولی اطمینان از یک پرواز امن و راحت را به همراه دارند و ارزش کمی تاخیر را دارند.

نبود هواپیما!

تاخیر در پرواز قبلی و یا کنسل شدن آن باعث میشود هواپیما به پرواز بعدی نیز نرسد و روشن است که بدون هواپیما پروازی در کار نیست!

مشکل در آمادگی یا حضور کادر پرواز

مانند هر شغل دیگری در صورت غیبت یا عدم آمادگی کارکنان، فرآیند کار با مشکل مواجه خواهد شد.در پرواز این مشکل به شکل تاخیر و یا کنسلی نمایان میشود. درصورتی که کادر پرواز دچار کسالت یا مشکلاتی از قبیل خطا در جدول زمانبندی پرواز شده باشند منجر به عدم حضور به موقع آنها به پرواز میشود و در صورتی که به دلایل مشابه فرد جایگزینی هم آماده به کار نباشد ممکن است منجر به تاخیر و نهایتا کنسلی گردد.

در بعضی موارد نیز کاپیتان شخصا برای رسیدگی به یک مشکل فنی یا امنیتی حضور دارد که این غیبت را هم صرفنظر از دلیلش، میتوان دراین دسته از عوامل جای داد.

سوخت گیری

سوخت گیری هواپیما

این پروسه میتواند از نیم ساعت تا حدود 2 ساعت زمان ببرد که طبق انتظار، این زمان پیش از موعد پرواز صرف خواهد شد اما درصورتی که مشکلی مانع از سوختگیری به موقع شده باشد تاخیر طولانی را تجربه خواهید کرد که البته تا پیش از سوار شدن هواپیما از علت تاخیر با خبر نخواهید شد

بارگیری هواپیما

قطعا تخمین دقیقی از زمان مورد نیاز برای بارگیری هواپیما وجود ندارد درصورتی که بار هریک از مسافران حتی کمی بیشتر از حد معمول باشد نتیجتاَ بارگیری با سرعت بسیار کمتری به اتمام خواهد رسید

خرابی سیستم های کامپیوتری کارکنان محوطه ی اصلی فرودگاه

در بخش های تحویل بلیت، اعلام پروازها، بازرسی و بارگیری، کارمندانی مشغول  فعالیت هستند که درصورت بروز مشکل فنی در کامپیوترهای هریک از کارمندان و یا یک بخش از بخش های نام برده شده انجام پروسه ی همان واحد با مشکل مواجه خواهد شد و تا رفع مشکل تاخیر نسبتا طولانی به وجود خواهد آمد.

سوار شدن مسافران و تاثیر آن بر تاخیر پرواز

سوار شدن مسافران و تاثیر آن بر تاخیر پرواز

همیشه هم علت تاخیر پرواز از سوی فرودگاه و خلبان و کادر فنی پرواز نیست ،گاهی هم مسافران با وجود اعلام زمان سوار شدن با تاخیر خود را به محوطه ی ورودی میرسانند.این تاخیر ممکن است به دلایلی همچون بیفکری، ناآگاهی از نتایج آن، گم شدن مسافر در محوطه ی فرودگاه و پیدا نکردن مسیر صحیح تا ورودی پرواز مورد نظر، عدم راهنمایی صحیح کارمندان فرودگاه، طولانی بودن مسیر از درب اصلی فرودگاه تا گیت ورودی، کسالت و کهولت سن مسافرین، تغییر عقیده و تردید ناگهانی حتی یک مسافر از انجام سفر و … باشد.

اگرچه این مورد در موضوع بحث تاثیر گذار است اما اگر بخواهیم عوامل نامبرده شده را رتبه بندی کنیم مورد اخیر رتبه ی کمی را به خود اختصاص میدهد، البته به این معنا که میزان تاخیر منجر شده، کمتر از سایر عوامل میباشد، اما بسته به نوع مشکلی که سوی از مسافر رخ میدهد، قابل کنترل و برطرف شدن است.

بااینکه ماهیت عوامل نام برده شده به گونه ای است که غیرقابل پیش بینی و دربعضی موارد غیرقابل کنترل است و یا روش های حل آنها تخصصی و خارج از توان مسافرین میباشد، اما اطلاع از آنها خالی از لطف نیستد و در مواردی هم قابل رعایت و پیشگیری ست. آگاهی یافتن از عواملی که منجر به تاخیر در پروازها میگردد باعث میشود با رعایت کردن چند نکته و یا آمادگی در مقابل بعضی اتفاقهای پیش بینی نشده، تجربه ی بهتری از یک سفر هوایی نصیب خودمان و هم سفرانمان شود.

1 نظر
  1. ساعد رهنما می گوید

    پروازای ایرانی که سرآمد هر تاخیر و بی نظمیه
    واقعا تاسف باره وضعیت هواپیمایی کشورمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.