رفتار مناسب در هواپیما چیست؟

0

در یک سفر هوایی سر وقت به فرودگاه رسیدن، چمدان را جا نگذاشتن و یا گم نشدن در محوطه فرودگاه تنها نکاتی نیستند که باید به آنها اهمیت دهید تا سفر خوب و بی دردسری را تجربه کنید. از مهمترین مسائلی که بعد از خرید بلیط هواپیما و در یک سفر هوایی باید بدانید رفتار مناسب در حین پرواز و در هواپیماست. چرا که رعایت این نکات علاوه بر خودتان در تجربه سفر دیگران نیز میتواند تاثیر به سزا و مثبتی داشته باشد. از آنجایی که گاها ناچاریم مدت زمان نسبتا زیادی را در کنار افرادی که هیچ شناختی از آنها نداریم بگذرانیم لازم است در آگاهی یافتن و رعایت این نکات به هیچ وجه کوتاهی نکنیم.

فرض کنید پروازی سه ساعته را پیش رو دارید وقتی متوجه میشوید شخصی که کنار شما نشسته است آداب حین پرواز را نمیداند و مداما شما را با رفتارش آزار میدهد صرفنظر از مقصد سفر و افرادی که منتظر دیدارشان هستید، خیلی سریع به این نتیجه میرسید که سفر خوبی پیش رو نخواهید داشت، شاید با این مثال لزوم بیشتری برای مطالعه این توصیه ها و ساختن وجهه بهتری از خودتان نزد همسفرانتان در هواپیما، احساس کنید. به همین منظور در ادامه به توضیح مواردی که رعایت آنها به عنوان رفتار صحیح در هواپیما تلقی می‌شود، میپردازیم.

حمل کردن چمدان یا کوله سفر

رفتار مناسب در هواپیما

زمانی که در راهروهای باریک هواپیما به دنبال صندلی خود میگردید چمدانتان را بغل نکنید و یا کوله پشتی تان را روی دوشتان نیندازید، در این صورت ممکن است در حین راه رفتن ناخواسته به سر یا شانه و بازوی مسافرینی که نشسته اند برخورد کند و حتی شما متوجه این برخورد نشوید و متعاقبا عذرخواهی هم نکنید! درهمین بدو ورود وجهه یک فرد بی ملاحظه را از خودتان برای همسفرانتان نسازید. بهتر است چمدان یا کوله تان را پایین و نزدیک به زمین بگیرید و یا اگر چمدان چرخ دار با خود حمل میکنید آن را پشت سرتان بکشید.

اینجا درباره اشیای ممنوعه در پرواز نوشته‌ایم. اگر برایتان سؤال بود، حتماً مطالعه کنید.

استفاده منصفانه از محفظه های بالای سر مسافران

همانقدر که شما مایلید وسایل زیادی را با خود در سفرتان همراه داشته باشید دیگران نیز این چنین هستند با این وجود فضای محفظه های بالای سر مسافران محدود و مشخص است پس در نظر داشته باشید تمام یا بخش زیادی از محفظه متعلق به وسایل شما نیست با استفاده معقول و منصفانه از این فضا به حقوق دیگران نیز احترام بگذارید حتی اگر بار شخصی که کنار شما نشسته است از شما کمتر و کوچکتر است برای استفاده بیشتر از فضای باقی مانده از او اجازه بگیرید، بی شک پاسخ مثبت خواهید شنید و در واقع لزوم این درخواست و سوال نشان دادن ادب و احترام شماست که ذهنیت مثبتی از شما در ذهن همسفرتان ایجاد میکند. شاید همین کار باعث ایجاد تعاملی دوستانه و خوشایند در حین سفر شود.

قرار ندادن وسایلتان در لبه های محفظه بالای سر مسافران

به هیچ وجه وسایلتان را در لبه های محفظه قرار ندهید چرا که ممکن است طی تکان خوردن های احتمالی هواپیما روی سر کسی بیفتند و باعث ایجاد جو ناخوشایندی شود. علاوه بر این ممکن است تبعات جدی تری داشته باشد، مانند زمانی که شخصی که وسیله تان روی سرش افتاده کودکی در بغل داشته باشد که از این اتفاق آسیب دیده است. به جز تبعات گفته شده با این اشتباه در حین خروج از هواپیما باعث معطلی مسافران، هنگام برداشتن بارهایشان از پشت وسایل خودتان میشوید، شاید دیگر فرصتی برایشان باقی نمانده باشد تا با ابراز نارضایتی و عصبانیتشان لحظات سفرتان را ناخوشایند کنند، اما کافی ست تصور کنید که این بی ملاحظگی از سمت شخص دیگری رخ دهد و باعث انتظار آزاردهنده ای برای شما شود، در این صورت شاید به این مورد نیز به اندازه موارد دیگر اهمیت بدهید.

لازم است انتهای این نکته اضافه کنیم که پیش از قرار دادن چمدانتان در محفظه ای که به همین منظور تعبیه شده است، از جمع بودن چرخها مطمئن شوید.

با مهمانداران هواپیما به درستی و با احترام رفتار کنید

با مهمانداران هواپیما به درستی و با احترام رفتار کنید

شاید بعنوان دانستنی و نکات فوری و مهم، نشود احترام، ادب و سلام کردن را مطرح کرد، اما باید بدانید که اگر پاسخ سلامی که از نظر شما وظیفه ای و تشریفاتی ست، حس ناخوشایندی به مهماندار پروازتان تحمیل کرده اید، تا حدی که شاید تمام روز کاری اش را خراب کرده باشید و این تاثیر منفی مستقیما و سریعا روی تجربه شما و دیگران از سفرتان منعکس خواهد شد. تعامل مثبت میان شما و مهماندار پرواز علاوه بر او بر روی شما نیز متقابلا تاثیر مثبت خواهد گذاشت و حتی شاید باعث شود بعضی از کم و کاستی های سفر و پرواز را نادیده بگیرید و در مجموع احساس  بهتری نسبت به خدماتی که به شما ارائه شده، داشته باشید.

بر سر قوانین با مهمانداران بحث یا مخالفت نکنید، هیچ یک از توصیه ها و گفته های مهمانداران بی دلیل، بدون لزوم، فاقد برنامه ریزی و بدون دستور نیست. پس بلافاصله مقابل حرفی که شاید در وهله اول به نظرتان بی مورد یا اشتباه باشد واکنش نشان ندهید و اعتماد داشته باشید که مصلحت و منفعت شما در توجه است. به نکاتی که مهمانداران هواپیما در حین سفر آموزش می‌دهند، از جمله راهنمای استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما، نحوه صحیح بستن کمربند ایمنی و… توجه لازم را داشته باشید تا در مواقع لازم بتوانید برحسب آن عمل کنید. اگر ترس از پرواز دارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفرهای هوایی مقاله ترس از پرواز و روش های کارآمد برای غلبه بر آن را مطالعه کنید. مهمانداران هواپیما نیز در طول سفر همراه شما هستند تا راه‌حل‌های آرام‌سازی و کنترل اضطراب حاصل از پرواز را به شما آموزش دهند.

از مهمانداران هواپیما نخواهید که در بلند کردن کیف دستی تان و قرار دادن آن در محفظه وسایل به شما کمک کنند چرا که اولا در بسیاری از خطوط هوایی به مهمانداران این گونه آموزش داده شده است که از قبول چنین درخواستی در جهت کاهش احتمال صدمه رسیدن به دیگر مسافران توسط مهماندار، خودداری کنند، ثانیا در صورتی که بلند کردن و جای دادن وسیله مسافر در محفظه به دلیل سنگینی و یا شرایط و معذوریت مسافر دشوار است، باید هزینه ارائه این سرویس را پرداخت نماید.

درست است که مهمانداران برای خدمت رسانی به شما آماده هستند، اما این منصفانه نیست که برای هر چیز کوچکی آنها را صدا کنید. این موضوع هم ممکن است باعث ناراحتی مسافران دیگر شود و هم ممکن است مهماندار را از رسیدگی به موضوع به مراتب مهمتری منع کند. اگر باید در ساعتی میان پروازتان قرصی بخورید، حتما یک بطری آب کوچک همراه خودتان داشته باشید تا ناچار نشوید این درخواست را از مهماندار بکنید، بخصوص در ابتدای پرواز که کارهای بیشتر و مهم تری دارند. اگر به غذای خاصی مانند ماهی یا یک نوشیدنی خاص حساسیت دارید به محض سوار شدن و قبل از بلند شدن هواپیما به مهماندار اطلاع دهید. اگر به نظرتان در طول سفر وسیله‌ای لازمتان شود، مانند کتاب یا هندزفری، آن را در محفظه ی بالای سرتان قرار ندهید و سعی کنید تمام وسایل مورد نیاز در حین پرواز را در کیف دستی تان نگه دارید.

رفتار مناسب در هواپیما

درخواستی اگر دارید در همان ابتدا واضح و مفهوم به مهماندار اعلام نمایید برای مثال اگر درخواست نوشیدنی دارید از بیان این جمله که لطفا یک نوشیدنی خنک برای من بیاورید خودداری کنید و اگر چنین جمله‌ای را برای بیان درخواستتان انتخاب کردید دیگر به بهانه آوردن یخ مجددا مهماندار را مجبور به رفت آمد نکنید، شما تنها مسافر این هواپیما نیستید و مهمانداران فقط برای خدمت رسانی به شما در این پرواز حضور ندارند. همچنین لطفا انتظارات غیر معقول مانند آرام کردن کودک بیقرارتان را از مهمانداران نداشته باشید. شرایطی را که ممکن است باعث ایجاد مشکل شود پیش بینی کنید و تا حد امکان بساط حل کردن مشکلات احتمالی تان را همراه داشته باشید، برای مثال اگر کودکتان در این سفر همراهتان است پوشک، دستمال مرطوب و اسباب بازی محبوبش را از قلم نیندازید تا آمادگی رویارویی با بسیاری از مشکلات مربوط را داشته باشید و به سرعت و پیش از ایجاد نارضایتی برای مسافران دیگر، حتی المقدور بدون نیاز به رسیدگی و کمک مهمانداران آن را مرتفع کنید.

صندلی خود را به صورت ناگهانی به عقب هل ندهید

خستگی شما و نیاز به قدری تغییر وضعیت نشستنتان کاملا طبیعی و قابل انتظار است، با این وجود حتما قبل از خواباندن صندلی تان نگاهی به مسافری که پشت سر شما نشسته است بیندازید، شاید یک خانم باردار یا مردی قد بلند باشد که با عقب تر رفتن صندلی شما آزرده شوند، در چنین شرایطی بهتر است با آنها با ملایمت صحبت کنید و با وجودیکه برای هر دوطرف محرز است خواباندن صندلی در حین سفر (بخصوص اگر سفر طولانی باشد) حق شماست، از آنها اجازه بخواهید که کمی صندلیتان را خم کنید تا جایی که آنها دچار مشکل نشوند.

ایجاد سرو صدا نکنید

در هواپیما سر و صدا نکنید

بسیاری از ما دارای عاداتی مانند تکان دادن پا و کوبیدن پا روی زمین و یا ضرب زدن باانگشتانمان روی پاها و صندلیمان هستیم، همواره در نظر داشته باشید این عادات شاید از نظر شما و خانواده تان کاملا طبیعی باشد، اما از نظر خیلی ها میتواند به شدت آزار دهنده باشد، پس لطفا این نکته را که نه فقط مختص هواپیما، بلکه مربوط به بسیاری از مکانهای عمومی مانند تاکسی یا کتابخانه است، رعایت کنید تا با تذکر دیگران مواجه نشوید. در صورتی که توجیه‌تان برای این رفتار رفع کسلی تان میباشد توصیه میکنیم کتابی جذاب را مطالعه کنید تا هم خودتان لذت بیشتری از گذر زمانتان ببرید و هم دیگران.

رعایت اصول بهداشتی و آراستگی ظاهر

فراموش نکنید برای مدت نسبتا زیادی قرار است نزدیک به افراد دیگری بنشینید. هرچقدر که برای خودتان مهم است که در طول سفر بوی نامطبوع مسافر کناری تان شما را آزار ندهد، در ایجاد نکردن چنین شرایط ناخوشایندی برای خود و دیگران نیز کوشا باشید. حتما قبل از پرواز دوش بگیرید و عطر بزنید (اما توجه داشته باشید که عطرهای تند وشیرین در فضای محبوسی مانند هواپیما آن هم برای مدت طولانی بسیار آزار دهنده است).

حتی المقدور سعی کنید جز در مواقع ضروری مانند دستشویی رفتن از روی صندلی خود بلند نشوید و اگر ناچار به بلندشدن از صندلیتان و حرکت در طول راهروهای هواپیما بودید به شدت احتیاط کنید، یادتان باشد روی زمین نیستید!

راهروهای هواپیما را با توقف بیجا مسدود نکنید، اگر قصد جابجایی وسایلتان را دارید سعی کنید این کار را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهید. در این مورد نیز شاید لزوم رعایت را، با تجسم اینکه خودتان منتظر هستید تا مسافری که راهروی منتهی به صندلی شما را مسدود کرده کارش را به اتمام برساند، بیشتر و بهتر درک کنید.

امید براین است تا با بکارگیری نکاتی که گفته شد تجربه بهتری از سفر بعدی تان در انتظارتان باشد. در انتها به شما لیستی از محبوب ترین ایرلاین های ایران می‌دهیم که خدمات خوبی برای سفر دارند. این مقاله هم به شما می‌گوید کدام ایرلاین‌های ایران پرواز بیزینس کلاس دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.