راهنمای استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما

0

قبل از توضیح شرایط اضطراری و حیاتی که مسافرین را ملزم به استفاده از ماسک اکسیژن پرواز میکند آرزومندیم که هیچگاه در چنین شرایط استرس آوری قرار نگیرید و سفری با این مشخصات را هرگز تجربه نکنید با این حال اطلاع از چگونگی مقابله با این چنین وضعیت بحرانی و خطرناکی برای هر فردی خصوصا افرادی که به صورت مداوم سفرهای هوایی انجام میدهند لازم و ضروری،و البته مفید است.

حتما تا به حال در صحنه هایی از فیلم ها دیده اید که اولین نشانه بروز یک اتفاق در جریان پرواز افتادن ماسک های اکسیژن پرواز از محفظه ی بالای سر مسافرین و قرار گرفتنشان مقابل صورت آنهاست و البته اولین واکنش مسافرین  وحشت زده نیز گذاشتن ماسک ها بر روی صورت و دهانشان است.

دقیقا همین لحظه است که بعضی افراد و شاید اکثر آنها با خود این فکر را بکنند که کاش به صحبت ها و راهنمایی های مهمانداران هواپیما که در ابتدای سفر در خصوص نحوه  استفاده از ماسک ها و حفظ آرامش در شرایط بحرانی توضیحاتی ارائه کردند توجه بیشتری می‌کردند. برخی هم با خود می‌گویند کاش مقالاتی مثل رفتار مناسب در هواپیما چیست؟ را قبل از سفر مطالعه می‌کردیم تا رفتار درست در این مواقع را می‌دانستیم. البته در چنین شرایطی مهم ترین نکته تنها روش صحیح استفاده از ماسک های اکسیژن و حفظ آرامش است؛ اما لزوم آگاهی از شرایطی که منجر به حیاتی شدن استفاده از این ماسک ها میگردد همچنان باقی ست. بنابراین در ادامه اطلاعاتی مختصر و مفید درباره علل به وجود آمدن چنین شرایطی ارائه میگردد.

چرا ماسک اکسیژن آزاد میشود؟

چرا ماسک اکسیژن آزاد میشود

ارتفاع گرفتن هواپیما از سطح زمین به دلایلی همچون فاصله گرفتن از موانع زمینی و کاهش مصرف سوخت، علاوه بر کاهش دما، کاهش فشار هوا را نیز به دنبال دارد که در نتیجه باعث کاهش غلظت هوا و کاهش غلظت اکسیژن موجود در جو میشود این کاهش به میزانی ست که دیگر قادر به تامین نیاز بدن انسان نیست. درصورتی کاهش فشار داخل کابین هواپیما بیش از حد معینی باشد ماسک های اکسیژن آزاد میشود و مسافرین باید به سرعت و به درستی بند ماسک را پایین کشیده و محکم کنند و ماسک را روی دهان و بینی خود قرار دهند.

توجه داشته باشید که تنها از طریق دهان تنفس کردن باعث میشود که اکسیژن کمتری به ریه هایتان برسد چرا که باعث نفس نفس زدن و تشدید اختلال تنفسی شود دراین حالت باید به آرامی و با بینی نفس بکشید چرا که بینی مسقیما به ریه راه دارد و فرصت بیشتری به ریه ها میدهد تا اکسیژن هوا را استخراج کند علاوه بر این تنفس با بینی فشار هوای بیشتری تولید میکند و این خود به تنفس بهتر و عمیق تر کمک میکند.

نکته حائز اهمیت این است که تنها دقایق محدودی میتوان از طریق ماسک اکسیژن هواپیما تنفس کرد اما ازاین بابت نگرانی به خودتان راه ندهید چرا که طراحی این ماسک ها به گونه ای انجام شده است که تا بازگشت سریع هواپیما به ارتفاع امن اکسیژن مورد نیازتان را تامین کند زمان تقریبی استفاده از این ماسک ها 12 الی 15 دقیقه است.

کاهش سریع ارتفاع نشانه سقوط نیست و تنها بازگشت هواپیما به ارتفاع امن برای تنفس مسافران است. شاید جالب باشد که بدانید کادر پرواز و خلبان هنگام وقوع چنین پدیده ای تنها 18 ثانیه فرصت دارند و درواقع “خودآگاهی مفید” دارند تا ماسک اکسیژن را روی صورت و بینی خود قرار دهند  در غیر اینصورت عواقب خطرناکی همچون بیهوشی و حتی مرگ شود. افرادی که از ترس از پرواز و روش های کارآمد برای غلبه بر آن آگاهی داشته باشند، به راحتی می‌توانند در چنین شرایطی به احساسات و روحیه خود مسلط باشند و از پس مهار اضطراب این لحظات برآیند.

بنابراین به هیچ عنوان سعی نکنید شرایطی را امتحان کنید که نزدن ماسک اکسیژن به دنبال دارد چرا که به دلیل کاهش سریع و زیاد اکسیژن جو، پدیده هیپوکسیا یا همان کمبود اکسیژن رخ میدهد که به سرعت روی مغز اثر میگذارد و علائمی همچون سردرد، حالت تهوع، سرخوشی و فقدان قدرت فکرکردن را به دنبال دارد. که به شدت خطرناک است. طبق گفته های یک مسافر که به دلیل چند لحظه تاخیر در گذاشتن ماسک اکسیژن هیپوکسیک شده بود در چنین حالتی فرد به شدت آرام میشود و متوجه اضطراری بودن اوضاع و الزام استفاده از ماسک نیست، در ادامه بیان کرده است که دیگران را نیز تشویق به برداشتن ماسک هایشان میکردم اما چند لحظه بعد به صورت ناخودآگاه ماسک اکسیژن را روی بینی ام قرار دادم و به محض اینکه هیپوکسیا برطرف شد شروع به اضطراب و نگرانی کردم!

در صورتی که اهل پرواز کردن هستید، پیشنهاد میکنیم محتوا دلایل تاخیر پرواز را  مطالعه کنید.

اطلاعات فوق جهت اطلاع رسانی و ایجاد آمادگی برای مقابله با چنین شرایط بحرانی در اختیارتان قرار گرفت بااین امید که هیچگاه ناچار به مرورشان نشوید. در انتها به شما لیستی از محبوب ترین ایرلاین های ایران می‌دهیم که خدمات خوبی برای شما دارند. این مقاله هم به شما می‌گوید کدام ایرلاین‌های ایران پرواز بیزینس کلاس دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.