دریاچه هفت برم شیراز و جلوه‌های زیبای طبیعت

0

شیراز از آن دسته شهرهایی است که همیشه مسافرهای زیادی دارد. بد نیست بدانید در نزدیکی این شهر هم جاهای دیدنی زیادی وجود دارد. دریاجه هفت برم شیراز یکی از آن جاهایی است که کمتر اسمش را شنیده‌ایم؛ اما این دریاچه با چشم‌اندازهای زیبایش از بهترین جاهای تفریحی شیراز و حومه است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بازدید از این جاذبه طبیعی را در برنامه‌هایتان بگذارید.

دریاچه هفت برم شیراز کجاست؟

دریاچه هفت برم

این دریاچه از توابع شیراز و در نزدیکی کازرون است. برای بازدید از آن باید به‌سمت جنوب ایران و استان فارس بروید. دریاچه هفت برم در شمال شرقی منطقه حفاظت‌شده ارژن و پریشان شکل گرفته است. می‌توانید این دریاچه را در 55کیلومتری غرب شیراز و در شهرستان ممسنی فارس پیدا کنید. به‌خاطر نزدیکی دریاچه با این شهرستان، خیلی‌ها آن را به اسم دریاچه هفت برم ممسنی هم می‌شناسند.

ویژگی های هفت برم شيراز

ویژگی های هفت برم شيراز

دریاچه هفت برم در منطقه‌ای کوهپایه‌ای است که در گذشته برکه‌های زیادی در آن وجود داشت؛ اما با گرم‌ترشدن هوا و تغییرات اکوسیستمی فقط چند برکه در این منطقه باقی مانده است. این چند برکه دریاچه تماشایی برم را تشکیل می‌دهند. مساحت کل این دریاچه حدود 20 هکتار است و 1950 متر بالاتر از سطح دریا شکل گرفته است. در این دریاچه چهار تالاب دائمی و سه تالاب فصلی وجود دارد. تالاب‌های دائمی در تمام ماه‌های سال پرآب هستند؛ اما سه تالاب دیگر با شروع گرما خشک می‌شوند. بارش‌های جوی و چشمه‌های اطراف، آب دریاچه را تأمین می‌کنند. به همین خاطر این دریاچه از زیستگاه‌های مهم آب شیرین در استان فارس است.

هفت برم شيراز

معمولاً تالاب‌ها پوشش گیاهی متنوعی دارند. اطراف این دریاچه هم گیاهانی مثل علف حصیری، کارا، نیزار، علف هفت بند، جگن، لویی و… رشد کرده‌اند. این دریاچه محل مناسبی برای توقف و زندگی پرندگان مهاجر و دائمی است. وجود پرنده‌ها جذابیت دریاچه را دوچندان می‌کنند. در زبان محلی «بَرم» به معنی برکه‌های کوچک است و در فارسی آن را تالاب و آبگیر معنی می‌کنند. به‌خاطر هفت چشمه‌ای که در این منطقه وجود دارد، به این دریاچه هفت برم می‌گویند.

آب و هوای هفت برم شيراز

آب و هوای هفت برم شيراز

دریاچه هفت برم در بهار و تابستان آب‌وهوای معتدل و مطبوعی دارد. این آب‌وهوای خنک باعث می‌شود که هرساله مسافرهای زیادی از دور و نزدیک به آنجا بروند. دریاچه هفت برم، از جاهای دیدنی اطراف شیراز است. به همین خاطر خیلی از بومی‌ها برای تفریح در آخر هفته این دریاچه را انتخاب می‌کنند؛ البته اگر می‌خواهید در این زمان به دریاچه هفت برم بروید، شرایط آب‌وهوا را بررسی کنید؛ زیرا گاهی بارش‌های شدید تابستانی غافلگیرتان می‌کند. خوب است لباس اضافه هم داشته باشید. در فصل‌های پاییز و زمستان، آب‌وهوای اطراف دریاچه خشک و سرد می‌شود. در این فصل‌ها تعداد گردشگرهایی که به دریاچه می‌روند، به حداقل می‌رسد.

تفریحات هفت برم شيراز

  • پیک‌نیک در اطراف دریاچه

پیک‌نیک در اطراف دریاچه

اطراف دریاچه تماشایی هفت برم فضایی برای نشستن و برپایی چادر هست. اگر مسافر جنوب هستید، می‌توانید در آنجا چند ساعتی توقف و استراحت کنید. تماشای چشم‌انداز فوق‌العاده دریاچه و پرنده‌هایی که بازیگوشانه به هر طرف پرواز می‌کنند، سرحالتان می‌کند. اگر می‌خواهید برای تفریح دسته‌جمعی با دوست‌ها یا خانواده به آنجا بروید، وسایل لازم را فراموش نکنید. زیرانداز، وسایل خوراکی و آب نوشیدنی از وسایل ضروروی هستند؛ زیرا امکانات خاصی کنار دریاچه وجود ندارد. کلاه آفتاب‌گیر، کرم ضد آفتاب، لباس و کفش مناسب هم لازمتان می‌شود.

  • ماهیگیری در دریاچه هفت برم شیراز

ماهیگیری در دریاچه هفت برم شیراز

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها در کنار دریاچه، ماهیگیری است. حتی اگر به‌شکل حرفه‌ای ماهیگیری نکرده‌اید، یک بار امتحانش کنید. بومی‌های این منطقه هم برای صید ماهی به هفت برم می‌روند. وجود آب شیرین در این دریاچه، محل مناسبی برای رشد ماهی‌ها و حیوانات آبزی است. هر عمق‌ از دریاچه شرایط مناسبی برای پرورش انواع ماهی‌ها را دارد. سوف و کپور از معروف‌ترین ماهی‌های موجود در این دریاچه هستند. همچنین شاه میگوی آب‌های شیرین هم به‌خوبی در آنجا رشد می‌کند که به آن لابستر هفت برم هم می‌گویند. اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است بتوانید خرچنگ هم صید کنید. بهترین مکان مناسب برای ماهیگیری کمی دورتر از نیزارهای اطراف دریاچه است. خوردن ماهی کبابی تازه روزتان را تکمیل‌ می‌کند.

  • عکاسی

عکاسی در دریاچه هفت برم شیراز

طبیعت اطراف دریاچه با چشم‌انداز تپه‌های ماهور سوژه‌های نابی برای عکاسی از طبیعت دارد. کافی است کمی صبر کنید تا بتوانید زیباترین قاب از غروب خورشید را از پشت لنز دوربین ببینید. این دریاچه با نیزارهای بلند و شگفت‌انگیزش فضایی خوبی برای عکاسی‌های نشنال جئوگرافیک دارد. زاویه دیدتان را کمی عوض کنید. دیگر نوبت عکس‌های دسته‌جمعی و به‌یادماندنی از سفر است.

  • شناکردن در دریاچه هفت برم شیراز

آب و هوای هفت برم شيراز

شناکردن در این دریاچه ممنوع نیست؛ اما نیزارها و علف‌های حصیری و هفت‌بند زیادی در کف دریاچه رشد کرده‌اند. این گیاهان خطر غرق‌شدگی را زیاد می‌کنند. همچنین یادتان نرود که بخش‌های مختلف دریاچه عمق متفاوتی دارد؛ پس اگر در شنا مهارت کافی ندارید، بی‌گدار به آب نزنید. حواستان به بچه‌های خردسال هم باشد. می‌توانید کنار دریاچه پاهایتان را در آب بگذارید و از خنکی آن در روزهای بهار و تابستان لذت ببرید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه هفت برم شیراز

بعد از بازدید از دریاچه می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی اطراف شیراز هم سری بزنید؛ مثلاً جنگل هفت برم، غار بل هزار، منطقه حفاظت‌شده ارژن، دریاچه پریشان و کاروان‌سرای تاریخی میان کتل.

  • جنگل هفت برم

دشت برم از مهم‌ترن تفرجگاه‌ها در جنوب ایران است. این جنگل بزرگ‌ترین زیستگاه رویش درخت‌های بلوط در خاورمیانه را دارد. پوشش گیاهی جنگل بسیار انبوه و دیدنی است. درخت‌های دیگری مثل بادام کوهی، کیالک و ارژن هم در آنجا هست. با شروع بهار شقایق‌های وحشی دشت هفت برم را به بهشتی کوچک تبدیل می‌کنند. می‌توانید برای عکاسی و تفریح در طبیعت به این دشت چشم‌نواز بروید. شرایط جنگل هفت برم برای رشد گوزن‌های زرد ایرانی مناسب است. به همین خاطر بیشترین تعداد گوزن‌های زرد در این منطقه زندگی می‌کنند. شیر ایرانی، آهو، قوچ، پلنگ، خرس، کبک و سنجاب از دیگر جانورهای این منطقه هستند. می‌توانید این جنگل را در 20کیلومتری شرق کازرون پیدا کنید.

  • کاروان‌سرای میان کتل

تا دشت هفت برم که رفتید، از تنها کاروان‌سرای سنگی ایران هم دیدن کنید. قدمت این کارون‌سرا به دوره صفویه می‌رسد. در آن دوره شاه عباس صفوی دستور ساخت این کاروان‌سرا را داد. این کاروان‌سرا در دوره قاجار مرمت کردند. امروزه تنها بخشی از کاروان‌سرا باقی مانده است و بیشتر بخش‌ها از بین رفته‌اند.

اقامتگاه های بومگردی اطراف دریاچه هفت برم شیراز

برای اقامت در نزدیکی دریاچه می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنید. دو اقامتگاه در این مسیر هست که به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند.

  • اقامتگاه بوم‌گردی بام بر در نزدیکی دریاچه هفت برم شیراز

در اقامتگاه بوم‌گردی بام بر فضای خوبی را برای استراحت مسافرها آماده کرده‌اند. همچنین این اقامتگاه چشم‌اندازی رو به دریاچه دارد که توجه مسافرها را به خودش جلب می‌کند. ظرفیت این اقامتگاه 45 نفر است و 12 کلبه چوبی دارد. چهار کلبه دوتخته و باقی کلبه‌ها چهارنفره هستند. در هر کلبه سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی نیست و مسافرها باید از سرویس‌های مشترک اقامتگاه استفاده کنند. آشپزخانه عمومی، راهنمای تور، پارکینگ مسقف، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از امکانات این مجموعه است. می‌توانید این اقامتگاه را در ضلع جنوبی اولین دریاچه یا برم اول پیدا کنید.

آدرس: استان فارس، شیراز، جاده شیراز_کازرون، ۴ کیلومتر بعد از خان زنیان، هفت برم، اولین برم.
  • اقامتگاه بوم‌گردی و مجتمع گردشگری هفت برم

مجتمع گردشگری هفت برم، اقامتگاهی مجهز و زیباست که تمام کلبه‌هایش را به‌شکل چادرهای عشایر ساخته‌اند. این اقامتگاه نمادی از زندگی ایل قشقایی را نشان می‌دهد. مجتمع گردشگردی هفت برم حدود 70 نفر ظرفیت دارد. چهار چادرچهارنفره، دو چادر هشت‌نفره، دو کلبه دونفره و چهار سوئیت هشت‌نفره از امکانات اقامتگاه است. سوئیت‌های اقامتگاه سرویس حمام و دستشویی اختصاصی دارند؛ اما باقی اتاق‌ها باید از سرویس بهداشتی و حمام اشتراکی استفاده کنند. آشپرخانه عمومی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، راهنمای تور و پارکینگ مسقف از دیگر امکانات اقامتگاه است.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، جاده شیراز_کازرون، ۳ کیلومتر بعد از خان زنیان، به‌سمت دشت ارژن، سمت راست جاده، 15کیلومتری هفت برم.

بهترین زمان بازدید

آب و هوای هفت برم شيراز

اگر قصد بازدید از دریاچه هفت برم شیراز را دارید، بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن است. وجود دریاچه باعث کاهش گرمای هوا می‌شود و آب‌وهوای منطقه خنکی مطبوعی دارد؛ اما در پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد و خشک است؛ البته اگر دلتان بخواهد می‌توانید با تجهیزات کافی در این زمان‌هم از این دریاچه زیبا دیدن کنید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این دریاچه بعد از پشت‌سرگذاشتن شهر شیراز مسیر را به‌سمت کازرون ادامه بدهید. فاصله شیراز تا کارزون حدود 25 کیلومتر است. حواس‌جمع که برانید، تابلوهای بین راه مسیر رسیدن به دریاچه هفت برم شیراز را نشانتان می‌دهند. بعد از خان زنیان به‌سمت دشت ارزن بروید و در اولین دوراهی به‌سمت راست بپیچید. باید حدود 30 تا 40 کیلومتر که در مسیری سرسبز و تماشایی برانید تا به دریاچه برسید. موقعیت دریاچه در ضلع جنوبی منطقه میان کتل است.

دریاچه هفت برم شیراز، از بهترین تفرجگاه‌ها در مسیر شیراز کازرون است. این سفر مجازی با ره بال آسمان را دوست داشتید؟ اگر در سفرهای قبلی از این دریاچه دیدن کرده‌اید، برای خواندن تجربه‌هایتان مشتاق هستیم.

استان فارس، شیراز، 30 کیلومتر بعد از کازرون، خان زنیان، شهرستان ممسنی، ضلع جنوبی منطقه میان کتل.

بهترین زمان بازدید از دریاچه بهار و تابستان است.

فاصله دریاچه هفت برم شیراز تا شیراز 55 کیلومتر است.

بله. مجتمع گردشگری هفت برم و اقامتگاه بوم‌گردی بام بر.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.