دریاچه حلیمه جان رودبار | عروس دریاچه‌های گیلان

0

حلیمه جان نام یکی از زیباترین دریاچه های ایران است. بسیاری این دریاچه را با نام دریاچه عروس یا عروس دریاچه‌های ایران نیز می‌شناسند. در این مقاله، قصد داریم درباره این دریاچه سبزپوش زیبا با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا هر آنچه باید را درباره این دریاچه رؤیایی بدانید.

دریاچه حلیمه جان کجاست؟

دریاچه حلیمه جان یکی از جاهای دیدنی رودبار و جاهای دیدنی گیلان در شمال ایران به حساب می‌آید. این دریاچه در نزدیکی شهر توتکابن و در روستای حلیمه جان قرار دارد. بسیاری این دریاچه را با نام «دریاچه عروس» نیز می‌شناسند. برای دسترسی به دریاچه حلیمه، باید خود را به ۳۰کیلومتری شمال‌ شرق رودبار برسانید. همچنین، دریاچه تا شهر توتکابن حدود ۱۲کیلومتر فاصله دارد.

آشنایی با دریاچه حلیمه جان رودبار | عروس دریاچه‌های گیلان

حلیمه جان را بسیاری با نام عروس دریاچه‌های گیلان می‌شناسند؛ پس احتمالاً می‌توانید تصور کنید که این دریاچه تا چه حد زیباست. دریاچه حلیمه بیشتر به نقاشی‌های هنری «باب راس» شبیه است. زمانی که از دور به این دریاچه خیره شوید، احساس می‌کنید که در خواب و رؤیا هستید! بی‌تردید حتی با دیدن تصاویر این دریاچه نیز آرامش خاصی در وجود شما شکل می‌گیرد. زمانی که با استفاده از تصاویر هوایی به استان گیلان نگاه کنید، انگار قبایی سبز‌رنگ روی این خطه زیبا افتاده است. انگار پروردگار نعمت را بر این منطقه تمام کرده است. در هر نقطه از گیلان جاذبه‌ طبیعی بی‌بدیلی قرار دارد. حقیقتاً نمی‌توان زیبایی هیچ یک را با دیگری مقایسه کرد.

تصویری از دریاچه حلیمه جان

این دریاچه در دل طبیعت بکر توتکابن قرار دارد. تمام این منطقه پوشیده از دشت‌های وسیع و مراتع سرسبز است. در میان این چمن‌زارهای زیبا، دریاچه‌ای آبی و تماشایی نیز به وجود آمده است. مادر طبیعت نیز درختانی را موظف به پاسداری از این دریاچه بی‌نظیر کرده است. سربازان طبیعت چتری از جنس برگ روی این دریاچه می‌گیرند تا نکند پوست لطیف دریاچه عروس آسیب ببیند. جلبک‌های سبز متحد می‌شوند و دست‌به‌دست هم می‌دهند تا همانند تور عروس، صورت این دریاچه را بپوشانند. گاهی دریاچه عروس با شیطنت این تور را کنار می‌زند و به روی آسمان می‌خندد. زمانی که کنار این دریاچه می‌ایستید، بازتاب جنگل در دریاچه، زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند. می‌توانید آسمان را در چشم دریاچه ببینید. باد در گوش شما نجوا می‌کند و عطر خوش طبیعت مشامتان را پر خواهد کرد. اکسیژن خالص را در ریه‌های خسته خود احساس می‌کنید.

در اینجا حتی صدایی جز سکوت دریاچه به گوش نمی‌رسد.

امکانات اطراف دریاچه عروس | طبیعتی بکر، دور از امکانات بشری

خوشبختانه هنوز طمع انسان خانه این نوعروس را به ویرانه تبدیل نکرده است. این یعنی هنوز خبری از حضور امکانات رفاهی، خدماتی و گردشگری در این منطقه نیست. برای آنکه یک بوفه ساده در نزدیکی این دریاچه ایجاد شود، باید تبر بر پیکر این درختان پیر و قطور زد. واقعاً همراه‌آوردن وسایلی که نیاز داریم آن‌قدر سخت است که مجبور باشیم برای ایجاد یک بوفه تیشه به ریشه طبیعت بزنیم؟

تصوری از دریاچه حلیمه جان

در نزدیکی دریاچه، فقط سرسبزی و سرسبزی و بازهم سرسبزی به چشم می‌خورد. فراموش نکنیم ما مهمان طبیعت هستیم. به یاد داشته باشیم پس از ترک طبیعت، نباید هیچ اثری از ما باقی بماند. اصلاً بیایید کمی داستان را جنایی کنیم! تصور کنید این مأموریتی محرمانه است. اگر اثری از ما بماند، لو خواهیم رفت! پس آتش را خاموش کنیم، زباله‌های خود را همراهمان ببریم و به درختان آسیب نرسانیم.

اگر زباله‌ای را در کنار دریاچه مشاهده کردیم، آن را از روی زمین برداریم. شاید آن زباله زباله شما نباشد؛ اما این طبیعت خانه شماست.

تفریحات در دریاچه عروس | لذت‌هایی جذاب و فراموش‌نشدنی

در نزدیکی دریاچه عروس هرکس می‌تواند به‌نوعی خودش را سرگرم کند. در این قسمت شما را با بخشی از تفریحاتی که می‌توانید در کنار این دریاچه تجربه کنید آشنا خواهیم کرد.

  • کمپ طبیعت‌گردی

تصویری از دریاچه عروس حلیمه جان

جالب است بدانید این دریاچه در بین مردم محلی نیز شهرت بسیاری دارد. به همین خاطر، در تعطیلات و ایام آخر هفته می‌توانید شاهد حضور خانواده‌هایی باشید که در کنار دریاچه کمپ می‌زنند. این نوعروس نیز با سلیقه و هنر خود از مهمانان پذیرایی می‌کند. هوا در کنار دریاچه بسیار مطبوع است. مخصوصاً در بهار و تابستان می‌توانید از صبح تا شب کمپ بزنید و از هوا و مناظر طبیعی لذت ببرید.

البته باید تأکید کنیم که در حین کمپ‌زدن، مراقب جایی که در آن آتش درست می‌کنید باشید.
  • ماهیگیری

تصویری از طبیعت گردی و ماهیگیری در طبیعت دریاچه حلیمه جان

این دریاچه زیبا زیست‌گاه چندگونه ماهی مختلف است. بخش کمی از ماهیان این دریاچه را ماهی سفید تشکیل می‌دهد. این ماهی طعم بسیار لذیذی دارد. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید ماهی سفید خوش‌مزه‌ای صید کنید. البته بیشتر ماهی‌های این دریاچه طعم عالی و گوشتی لطیف دارند. ماهیگیری تفریحی بسیار آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی است. بسیاری فقط به عشق ماهیگیری عازم این دریاچه می‌شوند.

اگر به‌دنبال یک منطقه آرام، زیبا و دوست‌داشتنی برای ماهیگیری هستید، می‌توانید دریاچه حلیمه جان را انتخاب کنید.
  • عکاسی

عروس زیبای ما در مقابل لنز دوربین ژست‌های بسیار زیبایی به خود می‌گیرد. از هر زاویه، هر کادر و هر فاصله‌ای که از این دریاچه عکس بگیرید، تصاویری خارق‌العاده‌ ایجاد می‌شود. در حقیقت، عروس گیلان بسیار خوش‌عکس است. در سفر به حلیمه جان، حتماً دوربین عکاسی خود را همراه بیاورید. این دریاچه در هر فصل به‌نوعی زیباست:

تصویری از دریاچه حلیمه

  • در بهار سرسبزی چشمانتان را پر می‌کند؛
  • در تابستان تلألؤ خورشید در آب بی‌بدیل است؛
  • در پاییز عروسمان عاشق می‌شود و خود را با هزاران رنگ می‌آراید؛
  • در زمستان نیز می‌توانید پالتویی سفید را بر تن این دریاچه مشاهده کنید.
در هر فصل قادر به خلق تصاویری تماشایی و منحصر‌به‌فرد خواهید بود.
  • پیاده‌روی

تصویری از پیاده روی و طبیعت گردی در دریاچه حلیمه جان

اگر عاشق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هستید، می‌توانید به نوع دیگری از طبیعت دریاچه لذت ببرید. محدودیتی برای مسیر شما در این منطقه وجود ندارد. شما می‌توانید مسیر خود را محدود به بخش مسطح کنید یا اینکه به دل ارتفاعات اطراف بزنید. در طول مسیر می‌توانید از شالیزارهایی تماشایی دیدن کنید یا به‌سراغ مزارع چای بروید. هوا در این منطقه بی‌نظیر است. در هر قدم که برمی‌دارید، نسیمی خنک صورت شما را نوازش می‌دهد. ریه‌های خود را از اکسیژن خالص پر و خالی می‌کنید.

هوای حلیمه جان همانند روز اول خلقت زمین پاک و بدون آلودگی است؛ پس چه جایی بهتر از اطراف دریاچه برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری؟

بهترین زمان سفر به دریاچه حلیمه جان | نیمه اول سال

تصویری از دریاچه حلیمه جان

توتکابن، حلیمه جان و مناطق اطراف آن جزء قسمت‌های ییلاقی گیلان و رودبار به حساب می‌آیند. دریاچه و روستای حلیمه جان در ارتفاعات منطقه قرار دارند. به همین خاطر، در این حوالی از اوایل پاییز هوا به‌تدریج سرد می‌شود. در طول زمستان، تمام مراتع اطراف پوشیده از برف خواهند بود. از‌این‌رو، نیمه اول سال را می‌توان بهترین زمان سفر به دریاچه عروس دانست.

در فصل بهار زیبایی این دریاچه به اوج خود می‌رسد. در اواخر اردیبهشت‌ماه، اکثر درختان شکوفه می‌کنند و سرسبزی همه‌جا را فرامی‌گیرد.

مدت‌زمان لازم برای بازدید از این دریاچه | وقتی خوش بگذره، زود می‌گذره!

عکسی از دریاچه حلیمه جان

برای کسب آرامش چه زمانی را در نظر می‌گیرید؟ اصلاً مگر می‌شود برای چنین تفریحی زمان هم تعیین کرد؟ از قدیم گفته‌اند وقتی خوش بگذره، زود می‌گذره! زمانی که در کنار آرامش این دریاچه حضور داشته باشید، ناگهان به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید آفتاب غروب کرده است! بسیاری از گردشگران بازدید از این دریاچه را در قالب تور ۱روزه انجام می‌دهند. بهتر است از ابتدای صبح تا غروب در جوار این دریاچه زیبا حضور داشته باشید.

هر وقت احساس کردید می‌توانید از این مناظر دل بکنید و به زندگی شهری خود بازگردید، زمان بازگشت خواهد بود!

وسایل لازم برای بازدید از دریاچه | حتماً‌ همراهتان باشد

تصویری از وسایل ضروری سفر

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، در نزدیکی دریاچه خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و گردشگری نیست. باید تمام وسایلی را که احتمالاً در این دریاچه به آن نیاز پیدا می‌کنید همراه خود ببرید. آب، غذا و میان‌وعده که از مقدمات اولیه سفر شما خواهند بود. معمولاً کمپ بدون کباب هیچ مزه‌ای ندارد! اگر قصد کباب درست‌کردن دارید، حتماً منقل با خود بیاورید تا به طبیعت آسیب نزنید. دوربین، مونوپاد، موبایل و پاوربانک را نیز فراموش نکنید. همچنین برای استراحت و آرامش بیشتر، بهتر است یک چادر کوچک برپا کنید.

در ضمن اگر به ماهیگیری علاقه‌مندید، تجهیزات مخصوص خود را همراه بیاورید.

اقامت در نزدیکی دریاچه | تجربه‌ای فراموش‌نشدنی

برای اقامت در کنار دریاچه می‌توانید چادر بزنید. خیالتان راحت باشد، افراد بسیاری همانند شما فکر می‌کنند! پس مخصوصاً در ایام شلوغ همانند تابستان و تعطیلات نوروز، احتمالاً چندین و چند خانواده کنار دریاچه حضور خواهند داشت. به این ترتیب، لازم نیست نگران امنیت و خلوتی محیط اطراف خود باشید. همچنین در نزدیکی دریاچه خبری از حیوانات وحشی همانند گرگ یا خرس نیست. می‌توانید با آرامش کامل شب را داخل چادر سحر کنید و صبح صورت خود را با آب دریاچه بشویید.

تصویری از کمپ زدن در کنار دریاچه حلیمه جان

البته روش دیگر اقامت در این منطقه، خانه‌های روستایی است. با کمی پرس‌وجو در بقالی و حسینیه‌ها، افرادی را خواهید یافت که خانه خود را به مسافران کرایه می‌دهند. هزینه اقامت در این خانه‌ها بسیار اندک است. می‌توانید چند شب را مهمان خانه گرم این عزیزان باشید.

حضور در این خانه‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه

تصویری از دریاچه سد تاریک

  • امامزاده هاشم | در فاصله ۱۴کیلومتری؛
  • دریاچه سد تاریک | در فاصله ۲۹کیلومتری.

مسیر دسترسی به دریاچه حلیمه جان

فاصله دریاچه حلیمه جان تا رودبار حدود ۳۰ کیلومتر است. اگر رودبار را مبدأ قرار دهید، باید به‌سمت شمال آزادراه قزوین به رشت حرکت کنید. پس از حدود ۲۰کیلومتر، در سمت راست خود با تابلوی خروجی توتکابن مواجه خواهید شد. مسیر را به‌سمت راست ادامه دهید تا به توتکابن برسید. از توتکابن تا حلیمه جان فقط ۱۲ کیلومتر فاصله است.

فاصله دریاچه حلیمه جان تا رشت حدود ۶۰ کیلومتر است. اگر رشت را مبدأ قرار دهید، حدود ۱ ساعت در راه خواهید بود. این مسیر را به‌سمت جنوب آزادراه رشت به قزوین حرکت کنید. در میانه مسیر با تابلوی خروجی توتکابن رو‌به‌رو خواهید شد. در این بخش، جاده باید به‌سمت راست بپیچید و از مسیر زیرگذر عبور کنید. سپس مسیر را به‌سمت توتکابن ادامه دهید. از توتکابن تا حلیمه جان حدود ۱۲کیلومتر فاصله است.

هزینه بازدید:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان گیلان، شهرستان رودبار، روستای حلیمه جان

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، به‌نظر شما دریاچه حلیمه جان واقعاً لایق نام دریاچه عروس هست؟ اگر شما بخواهید به یک دریاچه دیگر در کشور لقب عروس دریاچه‌های ایران را دهید، این لقب را به کدام دریاچه اعطا خواهید کرد؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان در میان بگذارید.

دریاچه حلیمه جان در فاصله ۱۲کیلومتری توتکابن، ۳۰کیلومتری شمال رودبار، و ۶۰کیلومتری جنوب رشت قرار دارد.

نیمه اول سال و مخصوصاً اردیبهشت‌ماه بهترین زمان بازدید از این دریاچه است.

خیر، این دریاچه برای تفریح خانوادگی بهترین گزینه محسوب می‌شود.

بازدید از این دریاچه رایگان است.

برای دسترسی به دریاچه حلیمه جان باید ابتدا خودتان را به رودبار و سپس به توتکابن برسانید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.