راهنمای سفر رودبار | شهر زیتون های سبز

4

همه رودبار را به زیتون‌هایش می‌شناسند. این دانه بهشتی خوشمزه سال‌هاست در شناسنامه این شهر ثبت شده است. البته شهرت رودبار فقط در این ماجرا خلاصه نمی‌شود. جاهای دیدنی رودبار، یکی زیباتر از دیگری است و هر کدام به نوعی و به طرزی از مسافران دل می‌برد. برای همین هم هست که هر که به استان گیلان و شهر رودبار سفر کرده، خیلی زود دلتنگ این سرزمین زیبا در شمال ایران شده است. نظرتان چیست با هم هم‌سفر شویم و جاذبه های رودبار را به تماشا بنشینیم؟

فهرست مطالب

رودبار کجاست؟

بعید است کسی اهل سفر باشد و نداند که رودبار کجاست. رودبار یکی از شهرهای بسیار زیبای استان گیلان است که در ۶۰کیلومتری رشت روی نقشه دیده می‌شود. این شهر از جنوب با زنجان و قزوین همسایه است. لاهیجان، رشت و شفت مثل یک تاج بزرگ در بالای سر رودبار قرار گرفته‌اند. این شهر دروازه ورود زنجانی‌ها، قزوینی‌ها و بسیاری از تهرانی‌ها به شمال ایران است.

طبیعت رودبار

از اسمش هم پیداست که این شهر پر است از رودهای فراوان؛ پس باید توقع جایی سرسبز را از آن داشت. گونه‌های درختی و درختچه‌های جنگل‌های شهرستان رودبار  راش، ممرز، بلوط، توسکای ییلاقی، توسکای قشلاقی، افرا، شیزار، ون، شمشاد، انجیر، زیتون، خرمندی، درک گردو، ملج، زربین، گیلاس وحشی، جل ولیک، اوری، ازگیل، خاسی، آزاد، نمدار، گز، ارسی، زرشک، بادام وحشی، انجیلی، ممرز، اوجا، لرگ، توسکا، سیاه تلو، آلوچه وحشی، ازگیل، ازملک، سیاه ولیک، انار و… ‌هستند.

گونه‌های بوته‌ای و علفی جنگل‌های شهرستان رودبار هم شامل‌ فرفیون، سرخس عقابی و جنگلی، کوله‌خاس، اقطی، گزنه، توت‌فرنگی، داردوست، تمشک، سرخس، چلرک، آقطی، تمشک، النا، سیکلامن، متامتیو و… می‌شود. حدود ۴ هکتار از منطقه را درختان پراکنده زربین تشکیل داده‌اند.

با این طبیعت سرسبز و زیبا، خیلی از حیوانات هوس می کنند خانه‌شان را اینجا بنا کنند. برای همین خیلی هم دور از انتظار نیست که تنوع جانوری قوی در این شهر وجود داشته باشد. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به مارال، تشی، راسو و پرندگانی نظیر، کبک، ابیا، عقاب جنگلی، شوکا، پلنگ، خرس، گراز، گربه جنگلی، شغال، گورکن، لاک‌پشت، سینه‌سرخ جنگلی، دلیچه و بحری اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، حیوانات با ارزشی منطقه حفاظت شده سیاهرود را به‌عنوان محل سکونت خود انتخاب کرده‌‌اند. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به گربه وحشی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، مارال، گراز، شوکا، تشی، شغال و راسو اشاره کرد. پرندگانی مثل عقاب جنگلی، دلیجه، کبک، دارکوب و بحری هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به رودبار

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

می‌دانید که زیتون برای رشد بهترش به آب‌وهوایی نسبتاً گرم و مرطوب نیاز دارد. به این نوع آب وهوا، مدیترانه‌ای می‌گویند. برای همین هم هست که تابستان‌های رودبار تاحدی گرم و شرجی می‌شود و ممکن است تحملش برای افراد غیربومی کمی سخت باشد. البته که این شهر در معرض بادهای دائمی دره سفیدرود قرار دارد که به بادهای منجیل معروف هستند. درباره منجیل قبلاً مفصل صحبت کرده‌ایم. آنجا هم گفتیم که بهار وقت خوبی برای سفر به منجیل و رودبار است. اینجا هم تکرار می‌کنیم که بهترین زمان سفر به رودبار همان فصل بهار است.

جاهای دیدنی رودبار

  • رودخانه سفیدرود

شهر رودبار در کنار مسیر رودخانه سفیدرود (آمارد)، دومین رود بلند ایران بنا شده است. این رود در مسیر خود به سمت دریا دارای چشم‌اندازهای طبیعی فراوانی است.

  • سرو کهنسال هرزویل

درخت سرو هرزویل منجیل در 13کیلومتری رودبار و در روستای هرزویل وجود دارد و دارای قدمتی چند هزار ساله است. ناصر خسرو در سفرنامه خود به زیبایی‌های روستای هرزویل و سرو کهن‌سال آن اشاره کرده است.

  • دریاچه سدِ سفیدرود (منجیل)

دریاچه سد سفید رود به وسعت تقریبی 56 کیلومترمربع و در نتیجه احداث سد روی رودخانه سفیدرود به‌ وجود آمده است. این سد در شهر منجیل و در 8کیلومتری شهر رودبار قرار دارد و جزیره یا گاهی شبه جزیره‌ای در آن وجود دارد. پارک ساحلی سدِ منجیل نمایی زیبا از دریاچه، سد، جزیره و نیروگاه‌های بادی منجیل دارد.

  • چشمه آبگرم ماست خور

تصویری از چشمه آبگرم ماست خور

چشمه آبگرم در دهکده ماست خور، ۵کیلومتری شهر رودبار و در غرب سدِ منجیل قرار دارد. آب چشمه ماست خور هنگام خروج از سرچشمه خود، گرم و جوشان است. اهالی ماست خور و علی‌آباد سفلی، آب چشمه را به خزینه‌هایی هدایت و در آن‌ها حمام می‌کنند و معتقدند که آب این چشمه جنبه درمانی دارد.

  • روستای داماش (گل سوسن چلچراغ یا سوسن سفید)

داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، در شهرستان رودبار است و در 75کیلومتری رودبار قرار گرفته است. گل کمیاب سوسن چلچلراغ جزو گیاهان بومی روستای داماش رودبار است. همه ساله اردیبهشت‌ماه در این روستا، جشنواره گل‌ سوسن چلچراغ برگزار می‌شود. این گیاه از اواسط خرداد گل می‌دهد و تا نیمه تیرماه پایدار می‌ماند. این گل، تنها گلی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

  • چشمه آبگرم لویه

لویه روستایی است در 2 کیلومتری رودبار. این منطقه به سبب آب و هوای مطبوع و خاک حاصلخیزی که دارد، دارای تنوع محصولات کشاورزی و درختان میوه است. لویه امکانات رفاهی اندکی ‌دارد و همین موجب ضعف این روستا شده است. چشمه آبگرم لویه در انتهای روستاست. این چشمه مسیری ماشین‌رو ندارد و برای رسیدن به آن باید یک ساعت پیاده‌روی کرد.

  • پارک جنگلی سد تاریک کندلات

تصویری از پارک جنگلی کندلات

پارک جنگلی سد تاریک کندلات در 32کیلومتری رودبار واقع شده است و حدود 630 هکتار مساحت دارد و جزو جنگل‌های هیرکانی است. درختان گوناگون، با برگ‌های رنگارنگ در فصل‌های چهارگانه همراه با سرسبزی و پوشش علفی جزو جاذبه‌های این پارک هستند.

  • قله درفک

تصویری از قله درفک رودبار

قله درفک با ارتفاع 2700 متر از سطح دریا، آتشفشان خاموشی است که در فاصله 75کیلومتری رودبار قرار دارد و به بام گیلان مشهور است. در دهانه قله درفک، یخچالی طبیعی به طول حدودی 100 متر مربوط به دوران سوم زمین‌شناسی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از یخ است و آب شرب مردم منطقه را هم تأمین می‌کند. عشایر در داخل کاسه قله با سنگ، خانه ساخته‌اند و از داخل این غار یخ بیرون می‌آورند و برای سیراب‌کردن چهارپایان خود در تابستان از آن استفاده می‌کنند.

  • چشمه آب معدنی داماش

چشمه آب معدنی داماش در روستایی با همین نام در 75کیلومتری رودبار و ارتفاع ۲۲۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. داماش، چشمه زیبایی دارد که از آن آبی سالم و سبک سرازیر می‌شود و به آب معدنی داماش معروف است.

  • روستای اسطلخ جان

روستای اسطلخ جان در 30کیلومتری رودبار واقع شده و دارای مناظر و خانه‌های روستایی زیبایی ‌است.

  • ییلاق سلانسر

روستای سلانسر در ارتفاعات رستم‌آباد قرار گرفته است و در ۱۵کیلومتری رودبار و در ارتفاع ۱۲۵۰متری از سطح دریا قرار دارد. ییلاق سلانسر تابستان‌های بسیار خنک دارد و از ییلاقات زیبای منطقه رودبار است. اشراف این ییلاق به دره سفیدرود و طبیعت همیشه مه‌گرفته، از زیبایی‌های آن است.

  • منطقه حفاظت شده سیاهرود

منطقه جنگلی سیاهرود، در ۳۵کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار قراردارد. این منطقه کاملاً کوهستانی و دارای عرصه‌های جنگلی متراکم و پراکنده، اراضی مرتعی و اراضی کشاورزی وسیع، دره‌های عمیق و پرآب، مناطق صخره‌ای، چشمه‌سارهای متعدد و رودخانه‌های دائمی است. قله مرتفع و مشهور درفک هم در شمال این منطقه حفاظت شده قرار گرفته است. شاخص‌ترین ویژگی این منطقه، وجود جنگل‌های بسیار با ارزش هیرکانی است که در بخش‌های وسیعی از آن گسترده شده‌‌اند.

  • استخر ویستان (بره سر)

تصویری از استخر ویستان

دریاچه ویستان بره سر، یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه خورگام است که در 56کیلومتری رودبار، در دل جنگل قرار دارد و دارای گونه‌های مختلفی از پرندگان و انواع آبزیان است. این استخر فاقد رود دائمی است و به‌طور طبیعی و با سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی ایجاد شده است و دارای مناظر چشم‌نوازی است.

امکان ماهی‌گیری در دریاچه وجود دارد؛ اما ماهیان زینتی قرمز بیش از سایر ماهیان خودنمایی می‌کنند. اطراف این دریاچه فاقد هرگونه امکانات رفاهی است و وسعت دریاچه حدود ۴ هکتار است.

  • آبشار کلشتر

تصویری از آبشار کلشتر

آبشار کلشتر که بیش از 20 متر ارتفاع دارد، یکی از مکان‌های دیدنی روستای کلشتر رودبار است. روستای کلشتر در 3کیلومتری رودبار، مساحت عمده جنگل‌های منطقه را به خود اختصاص داده است. وجود جنگل‌های پر درخت و بکری در ارتفاع هزارمتری از سطح دریا و کوه‌های مرتفع و دشتی زیبا با علف‌های بلند و سرسبز در ارتفاع ۱۹۰۰متری از سطح دریا از ویژگی‌های این روستاست.

  • غار آبی دیورش

تصویری از غار آبی دیورش

غار آبی دیورش، نزدیک روستای دیورش، در 24کیلومتری رودبار قرار گرفته است و در منطقه‌ای جنگل و سنگلاخی به سمت داخل زمین قرار دارد. روستای دیورش به‌دلیل داشتن سرچشمه سفید آب و غار طبیعی نورچشمه و پل قدیمی گلی (گل پل) با کوه‌های اطراف، محلی دیدنی است.

  • چشمه آب معدنی سنگرود

تصویری از چشمه سنگرود

سنگرود روستایی است از توابع شهرستان رودبار، بخش عمارلو که تقریباً در 65کیلومتری شهر رودبار قرار دارد. چشمه آب معدنی سنگرود علاوه بر زیبایی، جنبه درمانی دارد.

  • دریاچه حلیمه جان

تصویری از دریاچه حلیمه جان

دریاچه حلیمه جان (دریاچه عروس) در توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و در 30کیلومتری روبار قرار دارد. این دریاچه به دو رنگ بودن معروف است که علت آن وزشِ باد و جلبک‌های روی دریاچه است. مجتمع تفریحی و جاد‌ه مناسب برای رسیدن به دریاچه وجود ندارد و منطقه تا حدودی بکر است.

  • روستای شاه شهیدان

روستای شاه شهیدان

روستای شاه شهیدان در بخش خورگام (بره سر) و در 60کیلومتری رودبار واقع شده است. این روستا از شمال و شرق به بخش دیلمان، از جنوب به مراتع سرسبز و از غرب به صخره بلند و زیبای اسپهبدان ختم می‌شود. با توجه به ارتفاع نسبتاً زیاد روستا، مناظر زیبا از دیلمان و جلگه گیلان دارد.

  • جنگل نقله بر

تصویری از جنگل نقله بر

جنگل نقله بر در نزدیکی روستای رستم آباد شهرستان رودبار قرار گرفته است و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری را داراست.

  • روستای گنجه

روستای گنجه در ۵کیلومتری رودبار واقع شده است. اهالی روستا به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. روستا قبلاً یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شد و کارخانه‌های روغن‌کشی زیتون و کفش ملی در آن قرار داشت.

  • آبشار خلشکوه

تصویری از آبشار خلشکوه

در نزدیکی روستای خرم‌کوه، در بخش عمارلوی شهرستان رودبار، آبشار خلشکوه قرار دارد و ارتفاع آن 8 متر است.

  • روستای اسکولک

تصویری از روستای اسکولک

روستای اسکولک در بخش بلوکات شهرستان رودبار قرار دارد و دارای جنگل، رودخانه و طبیعت بکر است که به‌ویژه در بهار و تابستان جذابیت‌های فراوانی دارد.

  • عمارلو

تصویری از روستای عمارلو

عمارلو یکی از بخش‌های شهرستان رودبار ‌است که آب و هوای معتدل کوهستانی داشته و درحدود 1800 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. این منطقه، مسکونی است و اقوام کرد و تات در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. اقوام تات ساکنان قدیمی و اقوام کرد مهاجران این منطقه هستند. عمارلو از ییلاق‌های زیبایی برخوردار است که ارتفاع آن‌ها به حدود 2200 متر از سطح زمین می‌رسد.

  • روستای انبوه

تصویری از روستای انبوه

روستای انبوه در مرز استان گیلان و قزوین قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است. طبیعت سرسبز و زیبای روستا موجب جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شده است. همچنین در این روستا هر ساله جشن انار نیز برگزار می‌شود. از جمله آثار تاریخی موجود در این روستا، قلعه چیمارود و پل انبوه است. پل انبوه در فاصله ۳کیلومتری روستای انبوه روی رودخانه شاهرود واقع شده است، این پل به پل شاهزاده تی‌تی خانم هم معروف است.

سایر جاهای دیدنی رودبار

غار‌های اسب، کبوتر، اشتنیف، اسپهبدان، سیاه و غار دربند رشی از دیگر مناطق دیدنی اطراف رودبار هستند.

تاریخچه رودبار

تصویری از روستای رودبار

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان از سکونت انسان از گذشته‌های دور در این منطقه دارند. در منطقه گنج‌پرِ رستم‌آباد، آثاری به قدمت ۲۵۰هزار سال پیش و مربوط به عصر پارینه سنگی یافت شده است. در اطراف روستاهای خل‌وشت و اسکابن آثاری از ۱۶هزار سال تا دوره آهن 2 یافت شده است. در تپه مارلیک، آثاری ارزشمند به‌دست آمده که حاکی از وجود تمدنی کهن و درخشان در این منطقه، مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد ‌است و احتمال می‌رود که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان محلی بوده باشد. همچنین از زمان اشکانیان و ساسانیان آثاری در این شهرستان وجود دارد. در این دوره‌ها ساکنین محلی را قوم آمارد (مردها) می‌نامیدند.

تصویری از روستای رودبار

براساس نوشته بارتولد و یادداشت‌های کسروی، مقرِ سلطنت جستانیان (از قرن دوم تا اواسط قرن پنجم هجری) در رودبار، واقع در کناره سفیدرود بوده است. رابینو از سکه‌ای نام می‌برد که به تاریخ 363 هجری در رودبار به نام خسروشاه بن مبادل (مقابل) زده شده بود. در «معجم البلدان» ذکر شده که رودبار به‌عنوان یک قصبه از نواحی دیلم به شمار می‌رفته است. در قرون میانه اسلامی حمدالله مستوفی در «تاریخ گزیده»، رودبار را در قلمرو دیلمیان به شمار آورده است. در دوره سلجوقیان، فرقه اسماعیلیه در ناحیه عمارلو ساکن شدند و قلعه‌ای احداث کردند. در دوره افشار، گروهی از کُرد‌های ساکن در خراسان به منطقه رودبار و عمارلو کوچانده شدند. رودبار تا سال 1345 شامل تعدادی روستای نزدیک به هم بوده که از این سال به‌عنوان شهر تلقی شده است.

بناهای تاریخی رودبار

  • تپه مارلیک

تپه مارلیک، در نزدیکی روستای نصفی در 27کیلومتری شهر رودبار قرار گرفته است و با وسعت حدود یک هکتار در کنار باغ‌های زیتون و بیجارهای برنج قرار دارد. تپه مارلیک بقایای به‌جای مانده از تمدن باستانی و پیشرفته و متعلق به دست‌کم ۳هزار سال پیش است. در همه آرامگاه‌‌های یافت شده در مارلیک، اشیایی مانند ظروف سفالین، دکمه‌‌های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌‌های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌‌های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاهخود و… پیدا شده‌ است. این تپه، صخره‌ای است و از سنگ‌های سولفات آهن تشکیل شده است.

  • غار اسپهبدان

تصویری از غار اسپهبدان

غار اسپهبدان در روستای شاه شهیدان از توابع دهستان خورگام رودبار قرار دارد و آثاری مربوط به عصر آهن در آن یافت شده است. ارتفاع دهانه غار حدود 17 متر و عرض آن در کمترین نقاط حدود 5 تا 7 متر است. بعد از عبور از دهانه، تالار ابتدایی «تالار دل‌گشا» و تالار دوم با نام «تالار دلربا» واقع شده‌‌اند که سقف آن‌ها در بعضی جاها به 10 متر می‌رسد.

  • غار دربند رشی

تصویری از غار دربند رشی

غار دربند رشی در جنوب روستای رشی در بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار، در ارتفاع حدود 750متری از سطح دریا قرار دارد. این مکان‌‌های باستانی شامل غار بزرگ کویلگر با طول تقریبی 60 متر و غار جوکویله با طول تقریبی 30 متر ‌است که دهانه هر دو در جهت جنوب قرار دارد. سنگواره‌‌های کشف‌شده در غار دربند رشی رودبار نشان می‌دهد که این غار پیش از ۲۰۰ هزار سال پیش، مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده ‌است.

  • قلعه چیمارود

قلعه چیمارود مربوط به دوره اسماعیلیه است و در شهرستان رودبار، بخش عمارلو، روستای انبوه واقع شده است.

  • قلعه و پای قلعه کلیشم

تصویری از قلعه و پای قلعه کلیشم

قلعه و پای قلعه کلیشم مربوط به عصر آهن و دوره اسماعیلیه است و در بخش عمارلو، روستای کلیشم واقع شده است.

  • پل‌ تاریخی‌ لوشان‌

تصویری از پل‌ تاریخی‌ لوشان‌

پل‌ تاریخی‌ لوشان‌ در گذشته تنها راه‌ ارتباطی‌ دو سوی‌ رودخانه شاهرود بود. پژوهندگان،‌ ساختمان‌ِ این‌ پل‌ آجری‌ را به‌ خسروخان‌ گرجی، ‌حکمران‌ گیلان،‌ در زمان‌ فتحعلی‌ شاه،‌ و بنای اولیه آن را به قرن‌ نهم‌ هجری‌ نسبت می‌دهند. پل‌ لوشان‌ 102 متر طول‌ و چهار چشمه‌ دارد که‌ دو چشمه‌ آن‌ بزرگ‌ و دو چشمه‌ آن‌ کوچک‌ است‌. در پایه ‌پل،‌ اتاق‌ بسیار بزرگی‌ وجود دارد که‌ برای‌ اقامت‌ و استراحت‌ کاروانیان‌ در شب‌ و به ‌هنگام‌ بارندگی‌ بسیار مناسب‌ بوده است‌.

  • پل انبوه

پل انبوه در کناره دهکده پل انبوه از توابع رودبار بر روی رودخانه شاهرود و در مسیر قدیمی و کاروان‌رو قزوین به دیلمان واقع شده و از ساخته‌های دوره صفوی است.

در اطراف رودبار، به‌ویژه عمارلو، محوطه‌های بسیاری از دوران‌های تاریخی مختلف یافت شده است که عبارتند از اردوشرقی (سنگر)، پیل بره، تاریخی عروفین، تلکم چال، چریه، خرپین، خرچاک، دوبرادران نورده، رستم‌خانی کش، زینب بیجار، سرکلاه‌سنگ، سل گاه، سلاچان پارودبار، سیاه پس، سیاه ریز، سینه خانی، شمشا دیوار، شیلانیک‌پشته اسکابن، فیلده، قلاکوتی خرم‌کوه، کوره دشت‌ویه، گرد کول دوم، گنج پرو نظرگار و… .

اماکن مذهبی رودبار

تصویری از امامزاده ابولحسن رودبار

بقعه شاه شهیدان عمارلو، امامزاده‌های ابوالحسن، ابوالفضل، سید عبدالله، سید قاسم، محمد حنیفه بیورزین و طاهر سر شمام رستم‌آباد، از زیارتگاه‌های مذهبی رودبار هستند.

فرهنگ و هنر اهالی رودبار

  • زبان

زبان و لهجه ‌اصلی مردم شهرستان رودبار، تاتی است و دارای قدمتی غنی و دستور زبان و فرهنگ اصطلاحات خاصی است. البته تاتی این منطقه شباهت بسیاری به گیلکی دارد. به غیر آن زبان‌های گیلگی، ترکی تالشی و کردی و لری هم در آن رواج دارد.

  • لباس

تصویری از لباس محلی گیلان

سابقه تاریخی لباس‌های محلی استان گیلان، به اشیای کشف‌شده در چراغعلی تپه رستم‌آباد (مارلیک) برمی‌گردد. یافته‌های دیگری در نواحی باستانی رستم‌آباد رودبار، وجود پای‌افزار را هم‌زمان با سایر انواع لباس در این منطقه نشان می‌دهد. البته با وجود کم‌توجهی نسل جدید به لباس‌های محلی، هنوز لباس‌های عمارلویی، خورگامی، قاسم‌آبادی، تالشی، دیلمانی و…، کم و بیش، مخصوصاً در مراسم‌های خاص استفاده می‌شوند.

تصویری از لباس محلی گیلان

لباس عمارلویی یا کرمانجی مانند لباس‌های کرد‌های خراسان شمالی است. لباس زنان و دختران کرمانج، دارای تنوع رنگ و طرح و غالباً شامل یاشار یا چارقد، کراس (بلوز)، شیلوار (دامن)، جلیقه وشلیته است. پیراهن قاسم‌آبادی که مختص این روستا نیست و در بخش‌های مختلف گیلان از جمله شهرستان رودبار استفاده می‌شود، شامل یک روسری زیرین به نام (مندیل) که به جای آن از کلاه هم استفاده می‌شود و با تعداد زیادی سکه در قسمت پیشانی تزیین می‌شود. جلیقه، پیراهن و دامن که از پارچه ساده و یا گل‌دار که روی آن با فرم استانداردی نواردوزی شده باشد، است. البته این فرم نواردوزی در روستاهای مختلف متغیر است.

  • مشاهیر

از مشاهیر این خطه می‌توان از ایرج هدایتی شاعر و ترانه‌سرا و گیتی خوشدل شاعر و مترجم نام برد.

  • آداب و رسوم مردم رودبار

تصویری از جشن انار چینی

از مراسم‌های سنتی این منطقه می‌توان به جشن گل‌دهی سوسن چلچراغ، جشن سنتی انارچینی و مراسم علم واچینی اشاره کرد.

  • قومیت

قومیت مردم رودبار از قوم تات است که در طی سالیان طولانی در مجاورت با اقوام دیلم، گیلک و تالش هم‌زیستی داشته‌‌اند. از نظر زبان و لهجه، شهر رودبار را می‌توان مرز گیلان دانست. با گذشتن از این شهر و رسیدن به شهر منجیل از تعداد افرادی که به گویش گیلکی سخن می‌گویند کم شده و آذری‌زبان‌ها بیشتر می‌شوند.

  • موسیقی محلی رودبار

تصویری از موسیقی محلی

موسیقی محلی رودبار شامل موسیقی دیلمی، آواز‌های تاتی و کرمانج است.

  • غذاهای محلی رودبار

تصویری از غذای محلی گیلان

غذاهای محلی رودبار شامل شامی‌رودباری، کباب ترش، ماهی بره، گل درچمن، ترش تره و انجم خورش، باقلا قاتوق، سیاه خورش (فسنجان)، مرجوآبی (عدسی)، مرجوپلا (عدس پلو)، میرزا قاسمی، شفیدپلو و پنرکو ‌است.

رستوران در رودبار

از رستوران‌های شهرستان رودبار می‌توان به رستوران‌های جهانگیری، سرچشمه و دوقلوها اشاره کرد.

اقامت در رودبار

تصویری از هتل زیتون

اقامتگاهای رودبار شامل خانه معلم، هتل زیتون 1 و 2، هتل ماتک (منجیل) و… است. همچنین امکان اقامت در خانه‌های روستایی و سنتی شهرستان هم وجود دارد.

سوغاتی رودبار

شال‌‌بافی، جوراب‌‌بافی، نمدمالی، تولیدات دستبافت پشمی، گلیم‌بافی، جاجیم بافی، مفرش‌بافی و… از صنایع دستی این شهرستان هستند. همچنین صابون تهیه شده از زیتون، از گذشته، یکی از محصولات مهم رودبار بوده است. علاوه برا این‌ها مهم‌ترین محصول رودبار زیتون و انواع محصولات آن مانند زیتون پرورده، زیتون با رب انار، روغن زیتون و… ‌است. ‌انواع ترشی محلی و عسل محلی هم از دیگر محصولات این دیار است.

مراکز خرید رودبار

تصویری از بازار سنتی رودبار

بازار سنتی محلی هفتگی شهر رودبار، روزهای دوشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و انواع کالاها و اجناس مانند موادغذایی، پوشاک، وسایل منزل و لوازم زینتی و کشاورزی در آن به فروش می‌رسد. بازار سنتی محلی هفتگی منجیل روز یکشنبه و بازار سنتی محلی هفتگی لوشان روز سه شنبه برپا می‌شوند. در محله پایین بازار رودبار که جاده اصلی تهران به قزوین از آن‌جا می‌گذرد، فروشگاه‌های فراوانی وجود دارند که انواع زیتون، ترشی و باقی سوغات استان گیلان را عرضه می‌کنند.

مسیرهای دسترسی به رودبار

  • مسیر جاده‌‌ای

رودبار در مسیر آزادراه شماره یک یا اتوبان تهران ـ رشت قرار دارد و به دلیل عدم احداث کمربندی، مسیر عبوری به گیلان ناگزیر از داخل خیابان‌های شهر می‌گذرد و از طریق این اتوبان شهر به منجیل و قزوین و رشت متصل می‌شود. همچنین توسط جاده قدیم دوطرفه رشت ـ قزوین، به شهر رستم‌آباد و در ادامه به امامزاده هاشم و رشت متصل می‌شود. جاده‌ای آسفالته شهر را از جنوب و از طریق جاده طارم به منجیل و گیلوان در استان زنجان متصل می‌کند. شهر توسط جاده‌های شوسه به ییلاق لاکه، دارستان و روستای کَلِشتر متصل می‌شود.

  • راه آهن

رودبار در حال حاضر راه آهن ندارد، اما خط آهن قزوین ـ رشت در حال احداث است.

  • مسیر هوایی

رودبار فرودگاه ندارد و نزدیک‌ترین فرودگاه به آن در شهرستان رشت واقع شده است که ۶۰ کیلومتر با آن فاصله دارد.

امیدوارم به شما هم در این سفر مجازی خوش گذشته باشد. ما همه تلاشمان را کردیم که شاخص‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی رودبار را در این مقاله به شما معرفی کنیم. شما هم اگر خاطره خاصی از این شهر دارید یا تجربه‌ای در سفر کسب کرده‌اید، برای ما در بخش نظرات مقاله بنویسید. تیم نویسندگان ره بال آسمان از نظرات شما استقبال می‌کند.

رودخانه سفیدرود، سرو کهن‌سال هرزویل، دریاچه سدِ سفیدرود (منجیل)، داماش، چشمه آبگرم ماست خور، دشت سوسن چلچراغ و غیره.

اقامتگاهای رودبار شامل خانه معلم، هتل زیتون 1 و 2، هتل ماتک (منجیل) و… است. همچنین امکان اقامت در خانه‌های روستایی و سنتی شهرستان هم وجود دارد.

از رستوران‌های شهرستان رودبار می‌توان به رستوران‌های جهانگیری، سرچشمه و دوقلوها اشاره کرد.

زیتون پرورده، زیتون با رب انار، روغن زیتون و… ‌است. ‌انواع ترشی محلی و عسل محلی

استان گیلان

[

4 نظرات
  1. محسن می گوید

    یادش بخیر. با استادمون اینجا شام خوردیم. چه زیتونای خوبی هم داشت. یادش بخیر.

    1. بانو تقیان می گوید

      محسن عزیز، خوشحالیم که این نوشته خاطرات خوب رو به یادتون آورده.

  2. adel می گوید

    سلام . وقت به خیر. تصویر غار اسپهبد خورشید در استان مازندران به اشتباه به جای غار اسپهبدان در استان گیلان قرار داده شده است.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توضیحتون. با گروه تولید محتوا درمیون می‌ذاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.