ساحل صدف آستارا | بازدید از پرصدف‌ترین ساحل ایران

4

قبول داریم که سفر به شمال از لذت‌بخش‌ترین سفرهای ما ایرانی‌هاست. آماده‌کردن وسایل جوجه کباب و زدن به جاده کار سختی نیست؛ اما پیداکردن مقصد در شمال کمی دشوار است. اینکه هر آخر هفته یا هر تعطیلات به شمال برویم و جاده چالوس را طی کنیم، بعد از مدتی کسل‌کننده می‌شود. پیشنهاد ما این است که در سفر آتی، گوشه دیگری را انتخاب کنید؛ مثلاً ساحل صدف آستارا. دریا همان دریای همیشگی است و آسمان همان آسمان قبلی؛ پس چه چیزی این سفر را خاص می‌کند؟ پاسخ شما در ساحل است. اگر امانتداری خوبی برای خزر هستید، کمربندتان را محکم کنید. می‌خواهیم به سمت ساحلی خاص حرکت کنیم؛ ساحلی که زمزمه صدف‌هایش در کل ایران پیچیده است.

ساحل صدف کجاست؟

ساحل صدف کجاست؟

استان‌های همسایه دریا در شمال ایران متنوع هستند. همه این استان‌ها همسایه دریای خزر هستند؛ اما هرکدام از آن‌ها ویژگی خاصی از این دریا را به امانت گرفته‌اند و با آن ویژگی معروف شده‌اند. ساحل صدف در استان گیلان قرار دارد. استان گیلان را به جنگل‌های لاهیجان و تالش می‌شناسند؛ جنگل‌هایی که رخت سبز بر تن این استان شمالی پوشانده‌اند.

ساحل صدف

ما از خیلی قبل‌تر با جنگل‌های این استان آشنا شده بودیم؛ همانجایی که با صدای بلند «باز باران با ترانه می‌خواندیم» و در بین انبوه درختان می‌دویدیم. حالا که در گیلان هستیم بیایید به جایی غیر از جنگل‌ سفر کنیم؛ جایی مانند ساحل پوشیده از صدف. شهرت ساحل پوشیده از صدف کمتر از جنگل‌های گیلان نیست. امکانات این ساحل کامل و عالی است. بد نیست بعد از دیدن این همه سبزی، چشممان کمی هم رنگ ساحل نقره‌کوب را ببیند. برای رسیدن به این ساحل مشهور باید به شهر آستارا بروید.

آدرس: استان گیلان، آستارا، 7کیلومتری جنوب شهر آستارا

مسیر دسترسی به ساحل صدف

در قسمت قبل به آستارا رسیدید. حالا این شهر را در مسیر آستارا به تالش ترک کنید. حدود 7 کیلومتر که رانندگی کنید می‌توانید دریای نیلگون خزر و ساحل براق آن را ببینید. متأسفانه مسیرتان تا دریا کوتاه است؛ چرا متأسفانه؟ مسیر رسیدن به ساحل 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. این مسیر از میان جنگل‌های تودرتو عبور می‌کند. مناظری که این جاده در اختیار مسافران قرار می‌دهد را نمی‌توانیم با کلمه توصیف کنیم. جنگل لوندویل در میان گردشگران به شهرت رسیده است.

می‌توانید بعد از لذت‌بردن از ساحل، به سمت این جنگل حرکت کنید و از زیبایی‌های بی‌نظیرش نهایت استفاده را بکنید. نزدیکی ساحل به منطقه حفاظت‌شده لوندویل باعث دسترسی آسان آن به این ساحل شده است. تاکسی‌ها و ماشین‌های بین‌شهری به سمت این مقصد حرکت می‌کنند.

فاصله ساحل صدف آستارا تا مرکز شهر

از ساحل صدف تا مرکز شهر آستارا، حدود ۱۹ دقیقه رانندگی فاصله است و ۲ ساعت پیاده‌روی. فرقی نمی‌کند که کدام مسیر را انتخاب کنید؛ چون همه‌اش سراسر زیبایی است. در این مسیر، چشمانتان کلی مناظر کم‌نظیر می‌بیند. ریه‌هایتان از هوای پاک پر می‌شود و گوش‌هایتان صدای آرام‌بخش پرندگان و وزش باد لای موهای درختان را می‌شنود. به مقصد هم که برسید، درخشش صدف‌ها پیش رویتان است و آبی‌ بی‌کران دریا و صدای موج‌ها. شما دلتان برای این همه زیبایی و حس زندگی نرفت؟

معرفی ساحل صدف

معرفی ساحل صدف

بگذارید از اصلی‌ترین ویژگی ساحل صدف آستارا شروع کنیم. موج‌های دریا، صدف‌های بی‌جان را برای خاک‌سپاری به ساحل می‌آورند. جسد این صدف‌های شکسته و خسته باعث پدیدآمدن یکی از جذاب‌ترین مناظر ایران می‌شود. در نگاه اول بیننده ساحلی فرش‌شده از صدف را می‌بیند؛ اما با دقت بیشتر متوجه می‌شود که این زیبایی از مرگ موجوداتی کوچک ساخته شده است.

برای نشان‌دادن احترام و مهم‌تر از آن برای تخریب‌نشدن این منظره زیبا لطفاً صدف‌ها را برندارید. باور کنید که این صدف‌ها فایده‌ای برای شما ندارند؛ به جز اینکه شما آن‌ها را تا خانه بکشانید و بعد به سطل زباله انتقال دهید. بعضی از این صدف‌ها گوشتی هستند و زمانی که از شوری دریا دور می‌شوند؛ گندیده می‌شوند و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند و شما چاره‌ای ندارید جز اینکه آن‌ها را دور بریزید.

معرفی ساحل صدف

فرش صدفی این ساحل حدود 17 هکتار مساحت دارد؛ پس تا جایی که پاهایتان همراهی می‌کند در این ساحل قدم بزنید. پس‌زمینه سبز جنگل، ساحل با برق صدف‌ها و چشم‌انداز دریا، منظره‌ای خلق کرده است که فقط باید به آن نگاه کرد. زمانی که خورشید در آب غرق می‌شود یا زمانی که با متانت از آب بیرون می‌آید؛ جذابیت این منظره هزار برابر می‌شود. تماشای گِردی خورشید در افق سبزآبی دریا را به هیچ قیمتی از دست ندهید.

امکانات رفاهی ساحل صدف آستارا

امکانات رفاهی ساحل صدف آستارا

این ساحل فرش‌شده از صدف میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. گردشگران ایرانی باشند یا غیرایرانی، همه تلاش خود را می‌کنند تا هر طور شده چند ساعت را در این ساحل سپری کنند. جذابیت زیاد و سیل گردشگری که به سمت این ساحل روانه می‌شود باعث شده امکانات رفاهی این مجموعه کامل باشد. محوطه بازی کودکان، پلاژ شنای آقایان و خانم‌ها، محل کمپ و چادر، رستوران‌ و کافه‌های مدرن، سوئیت و مسافرخانه برای اقامت، استراحتگاه سنتی، سرویس بهداشتی، دوش و بوفه‌های مواد غذایی از امکانات رفاهی این مجموعه هستند. تمامی تفریحات این مجموعه آبی هستند؛ شنا، وسایل بازی آبی، انواع قایق و ورزش‌های آبی تفریحات ساحل پرصدف آستارا هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل صدف

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل صدف

حالا که رنج سفر را به جان خریده‌اید و تا اینجا آمده‌اید، بیایید با یک تیر، چند نشان بزنید. از فرصتتان استفاده کنید و به دیدن سایر جاهای دیدنی آستارا بروید. جاذبه‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، نزدیک به ساحل صدف آستارا هستند.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل

حیات وحش لوندویل فاصله اندکی با ساحل صدف آستارا دارد. این حیات وحش در سال 1352 به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. در لابه‌لای درختان این جنگل‌ها حیواناتی زندگی می‌کنند که ما انسان‌ها باعث‌ ازبین‌رفتن خانواده‌ آن‌ها شده‌ایم؛ خواسته یا ناخواسته. مناطق حفاظت‌شده ایجاد می‌شوند تا شاید بتوانیم اندکی از آسیب‌هاییمان جلوگیری کنیم و به طبیعت فرصت بازسازی دهیم. سمور آبی، گورکن، فک دریایی خزر، شغال، قوی گُنگُ، قوی فریادکش، فیلوش، اردک سیاه کاکل و اردک چشم طلائی از ساکنان این حیات وحش هستند.

تالاب استیل آستارا

تالاب استیل آستارا

تالاب استیل محل زندگی پرندگان مهاجر و درختان متحرک است. وحشت نکنید درختان متحرک این تالاب به فیلم‌های ترسناک شباهت ندارند. این درختان نمونه‌ای از خانه ساختن روی آب هستند. بیشتر پوشش گیاهی این تالاب را درختان توسکا تشکیل داده است. ریشه این درختان داخل آب هستند و در عمل با حرکت آب حرکت می‌کنند. نام دیگر این تالاب را از روی توسکاها گرفته‌اند. تالاب درختان شناور نام دیگر این آبگیر است. متأسفانه رسیدگی به تالاب‌ها در برنامه محیط زیست نیست؛ به همین علت تالاب استیل هم مانند دیگر تالاب‌های ایران در خطر نابودی قرار دارد. اگر ما فکری به حال این طبیعت بکر نکنیم، مهاجرانی که در بین راه چند وقتی را مهمان این تالاب می‌شدند، ممکن است این خانه بین‌راهی را از دست بدهند.

تله کابین حیران

تله کابین حیران

تله کابین حیران هر بیننده‌ای را حیران می‌کند. یک سر این تله کابین در آستارا و سر دیگر آن در جنگل‌های فندقلو اردبیل است. طول این تله کابین به 1500 متر می‌رسد. این مسافتی شما را با طبیعت بکر آشنا می‌کند. این تله کابین چشم‌انداز جدیدی از زاویه دیگر جنگل‌ و دریا پیش رویتان می‌گشاید؛ انگار که پرنده شده باشیم و از چشم آن به جنگل‌ها نگاه کنیم.

شاید ما انسان‌ها نتوانیم پرواز کنیم اما در حسرت پروازکردن هم نمی‌مانیم. تجربه تله کابین حیران را از دست ندهید که تا همیشه حسرت آن برای شما باقی می‌ماند. فاصله ساحل صدف آستارا تا تله کابین 35 کیلومتر است. با اینکه این مسافت نسبتاً زیاد است؛ اما اکثر گردشگران برای بازدید از تله کابین دل به جاده حیران می‌زنند.

بهترین زمان بازدید از ساحل صدف

بهترین زمان بازدید از ساحل صدف

هوای شمال در زمستان بارانی و برفی و در تابستان شرجی است؛ پس چه زمانی به ساحل صدف سفر کنیم که با مشکل مواجه نشویم؟ خوشبختانه موقعیت جغرافیایی آستارا آن را به تافته جدا بافته تبدیل کرده است. آستارا در بیشتر ایام هوایی خنک دارد؛ پس سفر زمستانه به آستارا چنگی به دل نمی‌زند. بارش‌های پاییزی در این شهر زیاد هستند؛ پس پاییز هم از گزینه‌ها خط می‌خورد. بهترین زمان برای بازدید از سواحل شهر آستارا بهار و تابستان است. آفتاب ملایم همراه با نوازش باد و خنکی آب توانایی توقف زمان را دارد. انگار که در آن لحظه شما از زمین و زمان جدا هستید، نه غمی هست و نه حس بدی. تنها احساسی که در این زمان جریان دارد حال خوب سبکی است.

در سفر به ساحل صدف آستارا نکاتی را باید مدنظرتان قرار دهید. رعایت نظافت و برنداشتن صدف‌ها مهم‌ترین این نکات هستند. هوای سواحل ایران خاص هستند؛ پس با آگاهی از آب‌وهوا به این نقاط سفر کنید. مراقب تفاوت‌های فرهنگی باشید که این تفاوت‌ها باعث و بانی زیبایی سرزمین ما هستند. افتخار دادید و تا اینجا همراه با ره بال آسمان بودید؛ ما قدردان این همراهی هستیم. اگر احساس می‌کنید نکته‌ای جا مانده یا سؤالی دارید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. امتیازهای شما به ما انرژی ادامه‌دادن می‌دهد؛ پس ارسال انرژی هم فراموش نشود.

استان گیلان، آستارا، 7 کیلومتری جنوب شهر آستارا

رستوران، کافه، سوئیت، اقامتگاه سنتی، محل کمپ، دوش و فروشگاه مواد غذایی از امکانات این ساحل به حساب می‌آیند.

تالاب استیل آستارا و تله کابین حیران

4.5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. حامد می گوید

    ساحل صدف هیچی نداره ، عمق آب بسیار کمه و در قسمت بانوان و آقایان عملا امکان شنا میسر نیست

    1. بانو تقیان می گوید

      حامد عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

      1. مجید می گوید

        استارا هیچی نداره، همه اینها برای تبلیغه، کثیفترین ساحلها رو داره،تالاب استیل اطرافش تماما خاک، انباشته از زباله، که سگها دارن توش وول میخورن.همین تابستان رفتیم استارا.

        1. بانو تقیان می گوید

          سلام مجید عزیز، متأسف شدم از شنیدن این خبر. چه تصویر غم‌انگیزی! ممنونم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.