ییلاق خورگام رودبار | سفر به ارتفاعات رؤیایی گیلان

0

سفر به ییلاق خورگام، سفر به رؤیاهای شیرین است. اینجا طبیعت، شما را به تماشا و شگفتی فرامی‌خواند. انگار در خوابی شیرین یا خیالی خوش‌آب‌ورنگ قدم می‌زنید. بله؛ در ییلاق خورگام به ابرها نزدیک می‌شوید. طبیعت این منطقه به جانتان طراوت و امید را هدیه می‌کند. اینجا منطقه‌ای سرسبز با دشت‌ها و مراتع، زمین‌های کشاورزی، کشتزارها، دریاچه‌ها و چشمه‌های طبیعی است. همراه ما باشید تا با جاذبه‌های ییلاق خورگام رودبار آشنا شویم. حتی نام این منطقه هم اشاره‌ای به زیبایی‌هایش دارد. واژه خورگام به معنای جای پای خورشید یا قدمگاه خورشید است. این نام از روزگاران دور بر روی این منطقه باقی مانده است.

خورگام کجاست؟

عکس شهرستان رودبار گیلان

اگر بخواهیم درباره موقعیت مکانی خورگام برایتان بگوییم بهتر است که با تقسیم‌بندی‌های آن نیز آشنا شوید. این منطقه در شمال ایران و استان گیلان قرار دارد. شهرستان رودبار گیلان و زیتون‌های خوش‌طعم و چشم‌اندازهای زیبایش را نیز به احتمال زیاد می‌شناسید. رودبار دارای ۴ بخش است. خورگامی که از آن صحبت می‌کنیم یکی از بخش‌های ‌این شهرستان است که در نیمه شرقی آن قرار دارد. مرکز بخش خورگام نیز بره‌سر یا براسر است. این بخش دو دهستان با نام‌های دهستان خورگام و دهستان دلفک و ۴۳ روستا دارد. این منطقه و ییلاق چشم‌نواز آن، از شمال به قله درفک می‌رسد، از جنوب در بخش عمارلو ادامه پیدا می‌کند و از غرب با بخش رحمت‌آباد و بلوکات و همچنین از شرق با بخش دیلمان سیاهکل همسایه است.

ییلاق خورگام کجاست؟

عکس شهرستان رودبار

منطقه ییلاقی خورگام، در شهرستان رودبارِ استان گیلان قرار دارد. از لحاظ مسافت، این منطقه در حدود ۴۰کیلومتری شهرستان رودبار قرار دارد و با جاذبه‌هایش، منطقه محبوب گردشگری و از جاهای دیدنی رودبار  به شمار می‌رود.

معرفی ییلاق خورگام رودبار | ضربان زندگی

حالا می‌دانیم خورگام کجاست و در کدام قسمت استان سرسبز گیلان جای گرفته است. بیایید با این منطقه بیشتر آشنا شویم و درباره جریان خوش زندگی در آن بدانیم. آب‌و‌هوای این منطقه معتدل کوهستانی است. وسعت خورگام در حدود 285 کیلومتر مربع است و همان‌طور که گفتیم آن را در حوالی شهرستان رودبار خواهید یافت. ارتفاع ییلاق خورگام، بیش از ۲هزار متر از سطح آب دریا است. این ییلاق، با هوا و منظره‌های روح‌انگیزش، با كشتزارها، چمنزارها و تنوع درختان و طبیعتش، آسودگی و شادابی را به مسافرانش هدیه می‌دهد.

گل‌ها و گیاهان گوناگون را در این منطقه خواهید دید. از گیاهان دارویی مثل بابونه و گل‌گاو‌زبان گرفته تا درخت‌های راش و بلوط. علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، این ناحیه محل زندگی انواع مختلفی از جانوران است. از جانورانی که در این خطه زندگی می‌کنند می‌توانیم به سنجاب، گراز، موش‌خرما، روباه و مار‌های سمی اشاره کنیم. همچنین می‌توانید حضور و صدای پرندگان زیبا و خوش‌آواز را هم در ییلاق حس کنید. تیهو، کبک، قمری، هدهد و بلدرچین، جزو پرندگانی به شمار می‌روند که اینجا زندگی می‌کنند.

ییلاق های خورگام | طبیعت‌گردی در ارتفاعات

خورگام ییلاق‌ها و تابستان‌گاه‌های بسیاری دارد که نام‌های برخی از این ییلاق‌های زیبا از این قرار است: شینه چاک، پلنگ کوه، یالس تپهک، میانه سو، بربن، ویستان، نورالعرش، گیاش.

امکانات گردشگری ییلاق خورگام رودبار | اسباب آسودگی

عکس امکانات گردشگری ییلاق خورگام رودبار

در این ییلاق فروشگاه و رستوران خاصی وجود ندارد؛ اما می‌توانید از امکانات مناطق اطراف استفاده کنید. این امکان برای شما فراهم است که از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های بره‌سر خرید کنید. در رودبار نیز، مغازه‌های زیاد و رستوران‌هایی وجود دارد. به این ترتیب، می‌توانید مواد غذایی و خوراکی‌های لازم را تهیه کنید. در توتکابن رودبار و مسیر نواحی عمارلو، خورگام و داماش، پمپ بنزین وجود دارد. از امکانات رفاهی و گردشگری این مناطق بهره‌مند شوید و سفر خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

جاهای دیدنی اطراف ییلاق خورگام رودبار | وجب‌به‌وجب، زیبایی

منطقه خورگام جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله جنگل و دریاچه دارد که توجهتان را جلب خواهد کرد. زیبایی‌ ییلاق‌های این منطقه را باید از نزدیک ببینید و لذت ببرید. در اطراف ییلاق خورگام رودبار نیز جاهای دیدنی بسیار و مراتع و جنگل‌های تماشایی وجود دارد. سایت ورزش‌های هوایی بره سر (پرواز تفریحی پاراگلایدر و پاراموتور)، دریاچه‌ها و آبشارها، ییلاق‌های اطراف مثل ویستان و چیچال و همین طور چشمه آب‌معدنی، جزو این جاذبه‌های تماشایی به حساب می‌آیند. خورگام علاوه بر طبیعت زیبا، دیدنی‌های تاریخی بسیار دارد. اگر به خورگام سفر کردید، می‌توانید  از جاهای دیدنی حوالی این منطقه، مثل حمام قديمی سيبن، غارهای باستانی، پناهگاه‌های صخره‌ای و امامزاده‌ها و مکان‌های زیارتی و بناهای تاریخی دیدن کنید. حالا بیایید با سایر جاهای دیدنی حوالی خورگام آشنا شویم.

  •   قله درفک

تصویری از قله درفک رودبار

بعد از گشت‌و‌گذار در خورگام به‌سمت قله درفک بروید. اگر به کوهنوردی علاقه‌ دارید، رفتن به ‌قله مرتفع و یخچال طبیعی درفک را در برنامه سفرتان قرار دهید. این قله معروف و زیبا، جزو دیدنی‌های مهم این منطقه است.

  •   درخت هزارساله كوف (نم دار)

عکس درخت هزارساله كوف

برخی از گردشگرانی که به خورگام و درفک سفر می‌کنند، به تماشای درخت کوف نیز می‌روند و در کنار این درخت تنها و باشکوه، عکس یادگاری می‌گیرند. این درخت بیشتر از هزار سال قدمت دارد. درخت کوف در مسیر جاده قله درفک، در روستای زیبای سیاه دشتِبِن، و در راه بام گیلان قرار دارد. کوف، ۲۰ متر طول دارد و قطر تقریبی آن ۴ متر است.

  •  روستای طالکوه

عکس روستای طالکوه

روستای طالکوه در شمال‌غربی بخش خورگام قرار دارد. روستای خوش‌آب‌و‌هوای طالکوه در ارتفاعات و در میان ابر و کوه و جنگل و چشمه‌ها جای گرفته است. دره عمیق و باستانی در بند، غارهای هشت دری و مالاهان و پناهگاه‌های تاریخی صخره‌ای از مناظر چشم‌نواز  و دیدنی‌های جذاب روستای طالکوه است.

  •  ‌دریاچه ویستان

گفته می‌شود داستان تولد دریاچه بره سر یا دریاچه ویستان با زمین‌لرزه آغاز شد. این دریاچه را در آغوش کوه‌ها، دشت‌ها و تپه‌های باصفا و تماشایی شهر رودبار و روستای بره سر بیابید. در این منطقه، درختان متنوع توجهتان را جلب خواهد کرد. گل‌ها و میوه‌های رنگارنگ در کنار شما خواهند بود و می‌توانید از تفریح و ماهیگیری لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از ییلاق خورگام رودبار | فصل باطراوت سفر

می‌پرسید چه فصلی به ییلاق خورگام بروم؟ باید بگوییم که بهار و تابستان فصل‌ مناسبی برای سفر به این منطقه است. در این دو فصل، آسمان، ابرها، دمای هوا و طبیعت با شما همراه‌تر خواهند بود و می‌توانید از زیبایی‌های این ناحیه بیشتر لذت ببرید. همان طور که می‌دانید هوای خورگام معتدل کوهستانی است و در هر فصلی زیباست و البته خنکا را هم احساس خواهید کرد. با توجه به ییلاقی بودن منطقه، در فصل پاییز و زمستان هوا بسیار سردتر می‌شود و بارندگی‌ها بیشتر و شدیدتر.

اقامت در ییلاق خورگام | آرامش در دل طبیعت

عکس کمپینگ در ییلاق خورگام رودبار

امکان کمپینگ در این مناطق وجود دارد و شما در صورت داشتن تجهیزات مناسب مثل چراغ، چادر، کیسه خواب و جعبه کمک‌های اولیه، می‌توانید اقامت خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

مسیر دسترسی به ییلاق خورگام رودبار | رهسپار مقصدی شگفت‌انگیز

حالا وقت آن رسیده که ببینیم چگونه می‌توانیم به این ییلاق برسیم. یکی از راه‌ها این است که بعد از قرارگرفتن در جاده قزوین ـ رشت به‌طرف رستم‌آباد حرکت کنید. از شهر توتکابن عبور کنید و به خورگام برسید. فاصله توتکابن تا مقصد، حدود ۳۵ کیلومتر است. اگر می‌خواهید مسیر شهر رشت تا خورگام را بدانید، راه شما از این قرار است که از رشت در مسیر رفتن به رستم آباد قرار بگیرید و خودتان را به توتکابن برسانید. بعد از طی کردن مسیر، به مقصدتان، خورگام، خواهید رسید. فاصله رشت تا خورگام، در جاده بدون ترافیک، کمتراز ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. فاصله رودبار تا خورگام نیز ۴۰ کیلومتر است. این منطقه، از جاهای دیدنی اطراف تهران هم به شمار می‌رود. استان تهران در بخش مرکزی رشته‌کوه البرز قرار دارد. فاصله تهران تا خورگام حدود ۳۵۰ کیلومتر است.

اگر هنوز به استان گیلان سفر نکرده‌اید، به رودبار زیبا سر نزده‌اید و هوای ییلاق‌هایش را از دل ابرها و دشت‌ها، نفس نکشیده‌اید، منتظر یک میهمانی صمیمی در ییلاق خورگام باشید. این میهمانی به صرف هوای خوش، منظره‌های شگفت‌انگیز و شادمانی‌های شیرین است. در این مقاله از سری مطالب ایرانگردی ره بال آسمان، با این خطه آشنا شدیم. در زمان مناسب راهی دیار سرسبزی‌ها شوید و خاطره‌های خوش بسازید.

این منطقه در حدود ۴۰ کیلومتری شهرستان رودبار واقع شده است.

در این فصل هوای ییلاق بسیار سرد است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.