راهنمای سفر به مرودشت | راوی تاریخ ایران باستان 

4

اکثر شهرهای ایران به این شکل هستند که یا به‌خاطر جاهای دیدنی تاریخی یا به‌خاطر مناظر طبیعی شهرت پیدا می‌کنند. به این ترتیب باید علاقه خود را در نظر بگیرید و به شهرهای تاریخی یا شهرهایی با طبیعت زیبا سفر کنید. امروز قصد داریم درباره شهری با شما صحبت کنیم که طبیعت زیبا را کنار تاریخی غنی به آغوش کشیده است. امروز با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید را درباره این شهر زیبا و تاریخی، یعنی مرودشت بدانید.

مرودشت کجاست؟

مرودشت دومین شهر بزرگ استان فارس پس از شیراز به حساب می‌آید. این شهر طبیعت بکر و تاریخی باستانی را در خود جای می‌دهد. مرودشت در 40کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. با توجه به جاهای دیدنی مرودشت، این شهر پتانسیل کافی برای تبدیل‌شدن به یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران را دارد.

طبیعت مرودشت

عکس طبیعت مرودشت

مرودشت از نظر اقلیم، جزو مناطق کوهستانی به حساب می‌آید. از‌این‌رو دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است. میانگین بارش در این منطقه به 365 میلی‌متر در سال می‌رسد. حداکثر دمایی که این شهر در طول تابستان تجربه می‌کند، حدود 41 درجه است. حداقل دما نیز به 9 درجه می‌رسد. این مسئله بسیار عجیب است؛ زیرا در بخش ابتدایی اشاره کردیم که این منطقه آب‌وهوای سرد و کوهستانی دارد؛ اما در زمستان حداقل دمای آن فقط به 9 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به طور تقریبی می‌توان گفت که این شهر در بخش میانی استان فارس قرار دارد. ارتفاع مرودشت از سطح دریا به حدود 1،595 متر می‌رسد. بخش شمالی این شهر محیطی کاملاً کوهستانی دارد. در بخش جنوبی مرودشت نیز دشت‌های مسطح به چشم می‌خورد.

عکس طبیعت اطراف مرودشت

در مناطق کوهستانی می‌توانیم شاهد درختانی همچون بلوط، بنه، بادام کوهی، ارژن، انجیر کوهی، زالزالک، آلوچه کوهی و انواع گیاهان دارویی از جمله جاشیر، آویشن، گون، کما، ریواس، بلهر، موسیر، بومادران، لپو، خارشتر، اسپند، خارشتر و غیره باشیم. همچنین در میان دشت‌های کوهستانی آن نیز در میانه فصل بهار می‌توانیم از تماشای لاله‌های واژگون رنگارنگ لذت ببریم.

بهترین زمان سفر به مرودشت

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

در بخش ابتدایی مقاله به این مسئله اشاره کردیم که گرمای هوای این شهر نهایتاً به حدود 41 درجه در تابستان و سرمای آن نهایتاً به 9 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در نتیجه می‌توان گفت که این شهر، یک منطقه چهارفصل است. در هر فصل می‌توان به این شهر سفر کرد و بدون نگرانی از بابت سرمای شدید یا گرمای عذاب‌آور، از زیبایی این طبیعت لذت برد. با تمامی این اوصاف، در فصل بهار اکثر درختان میوه شکوفه می‌زنند. همچنین در میانه بهار، گل‌های لاله واژگون با ناز و خرامان سر از خاک بیرون می‌آورند و به روی ماه خورشید سلام می‌کنند. آن‌ها گل‌هایی سر به زیر هستند و به همین خاطر آن‌ها را لاله‌های واژگون می‌نامند! این گل‌ها زیبایی منحصر‌به‌فردی به دشت‌های جنوبی و دامنه‌های شمالی مرودشت می‌دهند. از‌این‌رو بسیاری از مسافران، بهار را بهترین زمان سفر به مرودشت می‌دانند.

جاهای دیدنی مرودشت

  • بهشت گمشده

بهشت گمشده نام یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی مرودشت و استان فارس است. این منطقه زیبا در 120کیلومتری شمال‌غرب شیراز قرار دارد. جالب است بدانید بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سلمان فارسی در دوران اسلام، این منطقه را به‌عنوان بهشت برای بسیاری از اعراب به تصویر کشیده بود. به همین خاطر آن را با نام بهشت گمشده نیز می‌شناسند. اگر توصیف بهشت را در قرآن کریم خط به خط بخوانید، متوجه می‌شوید که هیچ تفاوتی با این منطقه زیبا ندارد. واقعاً این شباهت به‌حدی است که تصور می‌کنیم خداوند برای درک بهتر بهشت، این مکان را در استان فارس به وجود آورده باشد.

عکس بهشت گمشده

بهشت گمشده مرودشت یکی از زیباترین جاهای دیدنی در تمام ایران و دنیا محسوب می‌شود. به تصاویر بالا دقت کنید. آیا تصویری جز زیبایی می‌بینید؟ آیا بهشت برین غیر از این است؟ گاهی کنار هم چیدن کلمات برای توصیف زیبایی هیچ فایده‌ای ندارد. حتی اگر از نزدیک شاهد این زیبایی باشید نیز نمی‌توانید تمام زیبایی آن را برای دوستان و اطرافیان خود وصف کنید. فقط بدان هر آنچه از زیبایی طبیعت در ذهنتان وجود دارد را بارها زیباتر در این منطقه مشاهده خواهید کرد.

  • آبشار دشتک ابرج

عکس آبشار دشتک ابرج

با توصیف بهشت گمشده مرودشت، شاید توصیف زیبایی سایر جاهای دیدنی مرودشت کار دشواری باشد. آبشار دشتک ابرج یکی دیگر از جاهای دیدنی مرودشت به حساب می‌آید که بازدید از آن را به شما دوستان اکیداً توصیه می‌کنیم. آبشار دشتک از دو آبشار زیبا تشکیل می‌شود. این آبشارها در منطقه‌ای زیبا و تاریخی و 65کیلومتری شمال‌غرب مرودشت قرار دارند. سد درودزن نیز در فاصله 8کیلومتری این آبشارها قرار دارند. فاصله بین آبشار دشتک و سد درودزن، یک مسیر عالی برای پیاده‌روی در طبیعت محسوب می‌شود که نباید آن را از دست دهید.

  • سد درودزن

عکس سد درودزن

سد درودزن فارس در فاصله 50کیلومتری شمال‌غرب مرودشت و روی رود کر قرار دارد. ساخت این سد در سال 1351 به پایان رسید و آب آشامیدنی مرودشت و شیراز را تأمین می‌کند. این سد را در ابتدا با نام سد داریوش می‌شناختند و پس از انقلاب نام آن به سد درودزن تغییر پیدا کرد. دریاچه مصنوعی این سد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مرودشت به حساب می‌آید. قایق‌سواری و ماهیگیری در این دریاچه مصنوعی بسیار رایج است و گردشگران بسیاری به همین خاطر جذب سد درودزن می‌شوند.

  • تنگ بلاغی

تنگ بلاغی یا همان تنگه بلاغی یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعت بکر مرودشت به حساب می‌آید. این تنگه 18کیلومتر طول دارد و در جنوب مجموعه پاسارگاد جا خوش کرده است. عرض تنگه بین 500متر تا 10 کیلومتر متغییر است! پس در بخش‌هایی از آن نمی‌توان نامش را تنگه گذاشت! رودخانه دائمی سیوند یا همان بلاغی از میان این تنگه عبور می‌کند و در فصل‌های پربارش، باید از میان رودخانه مسیر خود را ادامه دهید. جالب است بدانید که این تنگه زیبا علاوه بر جاذبه طبیعی، یکی از مهم‌ترین مناطق باستانی نیز به حساب می‌آید. تا کنون بیش از 140 اثر تاریخی از این منطقه به دست آمده است.

  • باغ بدره

باغ بدره نام مکانی است که بسیاری آن را به نام باغ برره می‌شناسند! البته هیچ ارتباطی بین این باغ و سریال تلویزیونی برره وجود ندارد. این باغ یکی دیگر از جاهای دیدنی مرودشت بید! باغ بدره در روستای آب انار قرار دارد و چندین و چند چشمه جوشان را در خود جای می‌دهد. آب از این چشمه‌ها جاری می‌شود و زمین تشنه را سیراب می‌کند. به همین خاطر شاهد باغات پربار و بسیار پربرکت در این منطقه هستیم. محصولات انار مرودشت اکثراً از این روستا به دست می‌آیند. انار و محصولات دیگر انار همانند رب انار در این منطقه به سراسر کشور ارسال می‌شوند و کیفیت بی‌نظیری دارند.

  • غار شاداب

درباره انواع باغ و دشت صحبت کردیم؛ اما غار شاداب حسابی از یادمان رفته بود. غار شاداب یکی از زیباترین غارهای ایران است. این زیبایی به‌حدی شهرت دارد که آن را با نام «غار عروس» نیز می‌شناسند. این غار یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید و در 30کیلومتری شمال‌غرب مرودشت قرار دارد. برای دسترسی به این غار باید حدود 2 ساعت در مناطق کوهستانی شمال مرودشت کوهنوردی کنید. همچنین برای ورود به این غار نیز باید مهارت و تجهیزات کافی برای غارنوردی داشته باشید. در غیر این صورت دچار مشکل خواهید شد. همچنین بهتر است فصل تابستان را برای این صعود انتخاب کنید و تنها نیز نباشید.

  • تنگ خشک

تنگ خشک تنگی است که اصلاً خشک نیست و رودی با آب خنک و گوارا از میان آن عبور می‌کند! تنگ خشک در فاصله 30کیلومتری شمال‌شرق مرودشت و رو‌به‌روی دهستان سیوند قرار دارد. در گذشته در این منطقه چندین و چند آبشار مختلف وجود داشته که متأسفانه امروزه اکثر آن‌ها خشک شده‌اند. این منطقه یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم محلی مرودشت به حساب می‌آید. حتی در ایام آخر هفته نیز بسیاری از مردم محلی برای کمپ و پیک‌نیک راهی تنگ خشک می‌شوند. نکته جالب اینجاست که در همین مکان زیبا و طبیعت بکر، چند کتیبه و اثر تاریخی متعلق به دوران هخامنشیان وجود دارد.

  • تیر باغ

تیر باغ یکی دیگر از زیبایی‌های مرودشت است که طبیعت به رخ ما می‌کشد. این منطقه خوش‌آب‌وهوا و تماشایی در بخش درودزن و حوالی روستای کندازی قرار دارد. در این بخش می‌توانیم شاهد حضور رودی خروشان، چشمه‌هایی جوشان و پوشش گیاهی بسیار انبوه و سرسبز باشیم. این منطقه نیز جزو مناطق  تفریحی در مرودشت به حساب می‌آید. به همین خاطر حتی در ایام آخر هفته نیز می‌توانیم شاهد حضور مردم محلی باشیم که همراه خانواده برای تفریح به تیر باغ آمده‌اند.

  • روستای قصر یعقوب

روستای قصر یعقوب یکی از توابع بخش مرکزی شهرستان خرمبید است. این روستا در فاصله 185کیلومتری شیراز و 6کیلومتری صفادشت قرار دارد. قصر یعقوب جزو 10 روستای برتر فارس از نظر گردشگری به حساب می‌آید. در این روستا می‌توانید شاهد مناظر طبیعی بکر مختلف همانند چشمه‌های جوشان، رودهای خروشان و باغات پربار میوه باشید. البته در این روستا علاوه‌بر جاهای دیدنی طبیعی، آثار تاریخی مختلف همانند گورستان ساسانی و امامزاده شهدا نیز وجود دارد.

تاریخچه مرودشت

عکس تاریخچه مرودشت

قدمت این شهر به حدود 5هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. البته در برابر میلیون‌ها عمر زمین، قدمتی محسوب نمی‌شود. شاید شما هم چندباری به فکر فرو رفته باشید که پیش از آن چه اتفاقی در این منطقه رخ داده است؟ اصلاً پیش از تاریخی که انسان به آن پی برده، چه اقوامی روی زمین زندگی می‌کردند؟ بگذریم، بر اساس نظر کارشناسان، از حدود 7هزار سال پیش تا به امروز، اقوام مختلفی در این منطقه زندگی می‌کردند. در دوران هخامنشی، به‌دلیل نزدیکی این منطقه به تخت جمشید، آثار بسیاری را در این منطقه نیز بنا کردند. تخت جمشید جزو آثاری به حساب می‌آید که قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد.

دست از سر تاریخ چند هزار ساله که برداریم، باید سری به دوره پهلوی اول بزنیم. در سال 1312، پروژه احداث کارخانه قند مرودشت شروع شد. نهایتاً پس از 2 سال در سال 1314، ساخت این کارخانه بزرگ و عظیم به پایان رسید و فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد کرد. از‌این‌رو مردم به‌سمت این شهر مهاجرت کردند. مهاجرت مردم باعث شد تا نیاز به مسکن احساس شود و از‌این‌رو ساختمان‌سازی را آغاز کردند. این رویه همینطور ادامه داشت تا نهایتاً مرودشت به شهر تبدیل شد و در سال 1332، شهرداری را برای آن نیز انتخاب کردند. در حال حاضر نیز این شهر یکی از شهرهای مهم کشور به حساب می‌آید.

بناهای تاریخی و مذهبی مرودشت

  • پاسارگاد

تصویری از پاسارگاد پارسه فارس

پاسارگاد یادگاری از باشکوه‌ترین دوران ایران و ایرانی، یعنی دوران هخامنشیان است. این اثر تاریخی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین جای دیدنی مرودشت دانست. پاسارگاد در گذشته مجموعه کاملی از مسجد، باغ ایرانی، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی و غیره بود که متأسفانه امروزه بخش‌های مختلف آن آسیب دیده است. از طرف دیگر همین چند سال پیش بود که صحبت از احداث سدی بود که تمام این مجموعه تاریخی را زیر آب می‌برد. آرامگاه کوروش کبیر، مهم‌ترین اثر در مجموعه پاسارگاد به حساب می‌آید. این آرامگاه پنجمین اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید؛ پس می‌توانید ارزش آن را تصور کنید.

  • باغ ایرانی

باغ ایرانی پاسارگاد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مرودشت به حساب می‌آید. همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، پاسارگاد شامل بخش‌های مختلف می‌شود. باغ ایرانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پاسارگاد به حساب می‌آید. این باغ به دستور مستقیم کوروش کبیر ساخته شده است. نکته جالب استفاده از علم مهندسی روز در این باغ است. به شکلی که این باغ را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های مهندسی ایرانی دانست. سیستم آبیاری در این باغ به‌صورت خودکار بنا شده است و لوله‌کشی آن، نمونه‌ای از یک مهندسی کامل است. این باغ به‌حدی اهمیت دارد که تا به امروز هنوز هم از این شیوه باغ‌سازی با نام باغ ایرانی استفاده می‌کنند. این سبک باغ‌سازی در فقط در ایران، بلکه در سطح جهانی نیز شهرت دارد.

  • تخت جمشید

تخت جمشید نیازی به معرفی ندارد. این اثر تاریخی مهم، در نزدیکی مرودشت قرار دارد. پادشاهان هخامنشی، مرودشت را برای احداث مقر حکومتی خود به دلایل مختلف انتخاب کردند. این شهر از یک سمت به کوهستان محدود می‌شد و از سمت دیگر به دشت راه داشت. پس همین مسئله دفاع از آن را ساده‌تر می‌کرد. متأسفانه بعد حمله اسکندر مقدونی به ایران، این بنای زیبا آتش گرفت و نابود شد. در حال حاضر هنوز هم تخت جمشید یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان به حساب می‌آید. البته طی چند سال اخیر نیز آسیب بسیاری به این بنای تاریخی مهم و ارزشمند وارد شده است. با وجود این هنوز هم همه‌ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی از این مکان دیدن می‌کنند. در حقیقت یکی از مهم‌ترین عوامل بازدید گردشگران از شهر مردوشت، تخت جمشید محسوب می‌شود.

  • کاروانسرای قوام آباد

کاروانسرای قوام آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی مرودشت محسوب می‌شود که در 20کیلومتری جنوب شهر سعادت شهر قرار دارد. قدمت این کاروانسرا به دوران قاجار باز می‌گردد. خب با توجه به اینکه در مرودشت همه به‌دنبال آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوران هخامنشیان هستند، شاید این جاذبه آنقدر هم به چشم شما نیاید! اما باید بدانید که کاروانسرای قوام آباد در نزدیکی پاسارگاد قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان زده و از هر دو در یک روز دیدن کنید.

  • نقش رجب و نقش رستم

نقش رجب و نقش رستم دو کتیبه بسیار بزرگ و تاریخی هستند که قدمت آن‌ها به دوران ساسانی باز می‌گردد. این دو نقش جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی مرودشت به حساب می‌آیند. نقش رجب شامل بخش‌های مختلفی از جمله سنگ‌نگاره تاج‌گذاری اردشیر بابکان، سنگ‌نگاره کرتیر، نقش برجسته شاپور اول در نقش رجب و نقش برجسته شاپور ساسانی و نجبا جزو نقوش باستانی هستند که حتماً باید از آن‌ها دیدن کنید.

  • تل باکون

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، قدمت منطقه مرودشت به حدود 7هزار سال پیش باز می‌گردد؛ اما تا کنون تمامی جاهای دیدنی مرودشت، نهایتاً به دوران هخامنشیان تعلق داشتند. تل باکون مکانی است که طی کاوش‌های اخیر، آثار از آن به دست آمده که قدمت آن‌ها به 3،500 تا 4،000 سال پیش باز می‌گردد. در این مکان صلیب شکسته‌ای یافت شده است که هیچ ارتباطی با صلیب مسیحیت ندارد. در حقیقت این صلیب به ادیان قوم آریا تعلق دارد. این تل یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران به حساب می‌آید.

  • محوطه مقدس پاسارگاد

محوطه مقدس پاسارگاد در فاصله 1،200متری از بخش شمال‌غربی مجموعه کامل پاسارگاد قرار دارد. به‌خاطر همین فاصله کوتاه، متأسفانه بسیاری بازدید از آن را از دست می‌دهند که جای تأسف دارد. این منطقه از دو سکوی سفید به رنگ سفید و تپه‌ای پلکانی به شکل هندسی مستطیلی به وجود آمده است. جالب است بدانید در گذشته و دوران هخامنشی، از این منطقه برای اجرای مراسم آیینی خداپرستی استفاده می‌کردند. روی یک سکو آتش قرار می‌گرفت و روی سکوی دیگر مردم مشغول برگزاری مراسم آیینی می‌شدند.

  • پل خان

پل خان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مرودشت به حساب می‌آید. قدمت این پل به دوران صفویه باز می‌گردد. طی جشن‌های 2،500ساله شاهنشاهی، این پل را به‌صورت کامل بازسازی کردند تا از آن در طول جشن استفاده کنند. این پل 101متر طول و 5 متر عرض دارد. البته ارتفاع بخش میانی پل به‌خاطر وجود برآمدگی به حدود 5.7 متر می‌رسد. پایه‌های این پل از جنس ملات و سنگ است و بخش‌های دیگر آن را با آجر ساخته‌اند.

فرهنگ و هنر

با توجه به آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1390، 150هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند. ساکنان این شهرستان همگی فارسی زبان هستند؛ اما گویش متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها به گویش شیرازی، برخی به ترکی قشقایی و برخی به لری صحبت می‌کنند. بخشی از مردم این منطقه را عشایر تشکیل می‌دهد. لباس عشایر این منطقه، لباس سنتی مردم به حساب می‌آید. در انواع مراسم سنتی نیز معمولاً از این لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. این لباس‌ها از رنگ‌های شاد و متنوع تهیه می‌شود و ظاهری بسیار زیبا دارد.

در این شهر مردان معمولاً به مشاغلی همچون باغداری و زنبورداری مشغول هستند. با توجه به منابع آب کافی و خاک حاصلخیز، زمین به روی ماه کشاورزان نه نمی‌آورد. هرچه در این خاک کاشته شود، به‌خوبی به عمل می‌آید و به بار می‌نشیند. از‌این‌رو بسیاری از مردان دارای باغ‌های پربار و پربرکت هستند. زنان شهر نیز بیکار نمی‌شینند و انواع صنایع‌دستی را تولید می‌کنند. حصیربافی، جاجیم، گلیم و گبه جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی مردم مرودشت به حساب می‌آید.

اقامت در مرودشت

مرودشت شهر بزرگی است؛ اما با وجود این خبری از هتل‌های لوکس و بزرگ 5ستاره در این شهر نیست. هتل‌های زنجیره‌ای معروف جهانگردی در این شهر نیز شعبه دارد. پس می‌توان گفت که اقامت در این هتل می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. هتل آپادانا یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای اقامت در این شهر محسوب می‌شود. علاوه‌بر این دو هتل، امکان اقامت در انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز وجود دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی قطعاً امکانات کاملی را در اختیار مسافران قرار نمی‌دهند؛ اما فضایی بسیار باصفا و دوست‌داشتنی دارند. کرایه سوییت در این شهر نیز جزو گزینه‌های اقامتی محسوب می‌شود. در سطح شهر و خیابان‌های پرتردد، افرادی را مشاهده می‌کنید که تابلویی با نوشته سوئیت در دست گرفته‌اند. همچنین کمپ در طبیعت جزو گزینه‌های بسیار هیجان‌انگیز برای اقامت در این شهر محسوب می‌شود.

رستوران در مرودشت

  • رستوران پارسیان تخت جمشید: استان فارس، مرودشت، جاده اختصاصی تخت جمشید، کنار پاسگاه تخت جمشید؛
  • رستوران حاتم: میدان معلم، نبش خیابان اندیشه؛
  • رستوران مجموعه غذایی کارن: بلوار پرسپولیس(بلوار تخت جمشید)، روبروی دانشگاه آزاد؛
  • رستوران سپید: بزگراه شیراز، خیابان انقلاب.

سوغات مرودشت

  • کلوچه؛
  • مسقطی؛
  • ترشی کازرون؛
  • حلوای ارده؛
  • نان کنجدی؛
  • حلوا مسقطی لار؛
  • حاج بادام؛
  • نان ماج نی‌ریز؛
  • پرتغال داراب؛
  • قند؛
  • انار فاروق؛
  • محصولات انار از جمله رب انار؛
  • گلیم؛
  • گبه؛
  • جاجیم.

مسیر دسترسی

مرودشت در فاصله 900کیلومتری از تهران و 40کیلومتری شیراز قرار دارد. پس اگر حوصله سفر جاده‌ای دارید، می‌توانید به دل جاده بزنید و خودتان را به مرودشت برسانید. اگر عجله دارید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن به این سفر بروید، باید به‌دنبال خرید بلیط هواپیما باشید. البته خود شهر فاقد فرودگاه اختصاصی است. از‌این‌رو باید با هواپیما شیراز ابتدا خودتان را به شیراز برسانید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس راهی مرودشت شوید. اگر جزو افرادی هستید که از طول مسیر لذت می‌برید و عاشق قطار هستید، می‌توانید اقدام به خرید بلیط قطار مرودشت کنید. این سفر کمی طولانی است؛ اما همان صدای تلق‌تلق قطار می‌تواند یک تجربه جذاب برایتان باشد. اگر مدت زمان برایتان مهم نیست هم می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس مرودشت، در حدود 10 ساعت از تهران خودتان را به این شهر برسانید.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان به نظرتان پیش از تاریخی که انسان از مرودشت کشف کرده است؛ چه اقوامی روی زمین حضور داشتند؟ دایناسورها چند میلیون سال پیش از بین رفتند و دورترین تاریخ زندگی بشر به حدود 10هزار سال پیش باز می‌گردد. یعنی در این بازه زمانی، چه اقوامی روی زمین حضور داشتند؟

مرودشت یکی از شهرهای استان فارس است که در فاصله 40کیلومتری از شیراز قرار دارد.

بهار بهترین زمان سفر به مرودشت محسوب می‌شود.

بله، این شهر دارای ایستگاه قطار اختصاصی است.

انار و انواع محصولات انبار، بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شود.

رستوران سپید یکی از بهترین رستوران‌های مرودشت به حساب می‌آید.

استان فارس

4 نظرات
  1. سارا می گوید

    من مرودشتی هستم و خیلی مشتاق شدم توی اون مرودشتی که شما توصیف کردید زندگی کنم.??????‍♀️

    1. بانو تقیان می گوید

      به قول شاعر
      اگر در دیده مجنون نشینی
      به غیر از خوبی لیلی نبینی
      نویسنده این مقاله، در طبیعت و آثار باستانی مرودشت، جز خوبی ندیده است.

  2. داود خورشیدی می گوید

    درود بر شما
    من مرودشتی هستم و بسیار لذت بردم از این مقاله که زیبایی های شهرم به درستی ذکر شده است .سپاس از نویسنده ی محترم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام داوود عزیز. ما هم ممنونیم از شما که به ما انرزی مثبت دادین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.