سد درودزن فارس | سدی ارزشمند و حیات‌بخش در قلب استان فارس

2

شهر مرودشت پس از شیراز، بزرگ‌ترین شهر استان فارس است. این شهر به لطف داشتن جاذبه‌های طبیعی مسحور‌کننده در کنار آثار و بنا‌های تاریخی مهم و ارزشمند، به‌عنوان دومین قطب گردشگری مهم در منطقه شناخته می‌شود. پیش از این در مطالب دیگر راجع‌به بسیاری از جاهای دیدنی این شهر سخن گفته‌ایم. این بار می‌خواهیم کمی پا را فراتر گذاشته و به معرفی یکی از جاهای دیدنی اطراف مرودشت بپردازیم. جاذبه‌ای که در‌نظر داریم، «سد درودزن فارس»‌ است. این جاذبه هم تاریخ و هم طبیعت را در آغوش خود جای داده است؛‌ از‌این‌رو بازدید از آن هم فال است و هم تماشا. به‌علاوه سد درودزن مرودشت مایه حیات انسان‌ها، گیاهان و محصولات کشاورزی روستا‌ها و شهر‌های اطراف خود را تأمین می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این سازه ارزشمند و دریافت اطلاعات لازم برای بازدید از آن، در این مطلب همراه ما باشید. 

سد درودزن کجاست؟ 

سد درودزن فارس

سد درودزن را می‌توان به‌عنوان یکی از خوش‌منظر‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز معرفی کرد. این سد در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد که از توابع شهرستان مرو‌دشت است. به‌طور دقیق‌تر، سد درودزن در ۵۰‌کیلومتری شمال غرب مرودشت، روی رودی موسوم به «رود کر» احداث شده است. 

تاریخچه سد درودزن مرودشت | سد در گذر زمان

معرفی سد درودزن مرودشت

 قدمت ساخت سد درودزن به دوره حکومت هخامنشیان در ایران باز‌می‌گردد. این سد در زمان «داریوش بزرگ» ساخته شده و به همین دلیل آن را «سد داریوش»‌ نامیدند. سد داریوش را می‌توان به‌عنوان یکی از بدیع‌ترین سازه‌های آبی کشور معرفی کرد. خوب است اشاره کنیم که در زمان حکومت قاجار در ایران، این سد به «تنگ دختر» یا «سنگ دختران» معروف شد. 

معرفی سد درودزن مرودشت

سدی که اکنون در نزدیکی روستای درودزن وجود دارد و از آن برای مصارف مختلف استفاده می‌شود، در زمان حکومت پهلوی (سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی)، با هدف تأمین آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت و آب زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های مرودشت و کامفیروز احداث شده است. خوب است بدانید که پس از ساخت سد جدید، آثار باقی مانده از سد داریوش بزرگ نیز به منطقه‌ای در همان نزدیکی‌ها انتقال یافت. در آن زمان سد جدید را نیز «داریوش» نامیدند؛ اما پس از انقلاب اسلامی نام آن به «درودزن» تغییر یافت. همان طور که گفتیم، درودزن نام روستایی در نزدیکی این سد است. 

چند و چو سد درودزن | سدی ارزشمند در استان فارس

سد درودزن نوعی سد مخزنی در استان فارس است که در ابتدا برای تأمین آب، به‌منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی، ساخته شد. اکنون این سد علاوه‌بر سیراب کردن مردمان منطقه و جان‌بخشی به محصولات کشاورزی، به یکی از قطب‌های گردشگری در جنوب ایران تبدیل شده و جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی مرودشت شناخته می‌شود.

فضای اطراف دریاچه و سد درودزن مرودشت بسیار آرام و دلنشین بوده و طبیعت اطراف آن سرسبز و دلرباست؛‌ از‌این‌رو اگر به‌دنبال فضایی مناسب برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده، دوستان و عزیزان خود هستید، مناطق اطراف این سد بزرگ و زیبا، مقصدی مناسب برای شما خواهد بود. شما می‌توانید برای پیک‌نیک‌های دلپذیر نیم‌روزی به‌سوی این منطقه سفر کنید. 

امکانات رفاهی سد درودزن مرودشت | مقصدی زیبا، به دور از امکانات 

معرفی سد درودزن مرودشت

سد درودزن فارس در فضایی بکر و دلنشین قرار دارد؛ از‌این‌رو امکانات رفاهی این منطقه بسیار محدود است. امکانات فراهم‌شده جهت رفاه بازدید‌کنندگان در این محل، فقط شامل سکوی بتنی برای نشستن و سرویس بهداشتی می‌شود. 

بهترین زمان بازدید از سد درودزن فارس | تجربه سفری دلپذیر در زمانی مناسب

بهترین زمان بازدید از سد درودزن فارس

همان طور که گفتیم، سد درودزن در نزدیکی شهرستان مرودشت قرار دارد؛‌ از‌این‌رو بد نیست که در این بخش در‌خصوص بهترین زمان سفر به این شهر سخن بگوییم. شهرستان مرودشت در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ اما در کمال تعجب، آب‌و‌هوای این شهر بسیار معتدل و مطلوب است.

بهترین زمان بازدید از سد درودزن فارس

به‌طوری که حداکثر دمای منطقه مرودشت در طول تابستان حدود ۴۱ درجه بوده و حد‌اقل دمای آن در سرد‌ترین روز‌های سال، به ۹ درجه می‌رسد! با این حساب می‌توان گفت که این شهر، مقصدی چهار‌فصل برای سفر است. با‌این‌حال اگر می‌خواهید اوج شکوه و زیبایی طبیعت شهرستان مرودشت را نظاره‌گر باشید، فصل بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. 

نکات مهم برای بازدید از سد درودزن مرودشت | هر‌آنچه لازم است بدانید

بهترین زمان بازدید از سد درودزن فارس

برای بازدید از سد درودزن فارس، لازم است که به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

  • برای ورود به محوطه اطراف سد، اخذ مجوز ورود از سازمان آبفا الزامی است.
  • همان طور که گفتیم در این منطقه امکانات رفاهی خاصی برای بازدید‌کنندگان فراهم نشده است؛ از‌این‌رو اگر خیال بازدید از این منطقه یا پیک‌نیک در طبیعت آن را دارید، فراموش نکنید که تمامی امکانات و تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به سد درودزن | لذت گشت‌و‌گذار در قلب فارس

در این بخش برای آشنایی شما با جاذبه‌های گردشگری منطقه،  سه تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به سد درودزن را معرفی کرده‌ایم: 

  • جزیره کاج 

آدرس: استان فارس، شیراز، مرودشت، ۵۰‌کیلومتری شمال غرب مرودشت، روستای درودزن، سد درودزن
فاصله جزیره کاج تا سد درودزن: این جزیره در کنار سد درودزن قرار دارد. 
  • روستای درودزن 

آدرس: استان فارس، شیراز، مرودشت، ۵۰‌کیلومتری شمال غرب مرودشت، روستای درودزن
فاصله جزیره کاج تا سد درودزن: حدود ۱۰ کیلو‌متر
  • آبشار حصار 

آدرس: استان فارس، شیراز، مرودشت، روستای حصار، آبشار حصار
فاصله جزیره کاج تا سد درودزن: حدود ۲۱ کیلو‌متر 

مسیر دسترسی به سد درودزن فارس | دو مسیر کاملاً متفاوت 

برای دسترسی به سد درودزن فارس، دو مسیر متفاوت وجود دارد. مسیر اول، از شهر مرودشت شروع می‌شود، از جاده پتروشیمی می‌گذرد و در‌نهایت به روستا و سد درود‌زن می‌رسد. مسیر دوم از شهرستان بیضا آغاز می‌شود، سپس به شهرستان کامفیروز و در‌نهایت به روستا و سد درودزن ختم می‌شود. خوب است بگوییم که مسیر دوم، به‌مراتب، زیبا‌تر و با‌صفا‌تر است؛‌ چرا‌که در طول مسیر انبوه درختان بلوط تنومند و پر‌شاخ‌و‌برگ به چشم می‌خورند. اگر در فصل بهار از این مسیر گذر کنید، زیبایی آن دو‌چندان خواهد بود. 

فاصله سد درودزن تا مرودشت: حدود ۵۰ کیلومتر 
فاصله سد درودزن تا شیراز: حدود ۱۱۲ کیلو‌متر 

سخن پایانی

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان بر آن شدیم تا شما را با جاذبه‌ای ارزشمند و زیبا در استان فارس آشنا کنیم. موضوع صحبت ما سد درودزن مرودشت بود. در این مطلب ضمن معرفی کامل این سد و تاریخچه آن، در‌خصوص امکانات رفاهی منطقه، جاذبه‌های گردشگری نزدیک به سد، بهترین زمان سفر به مرودشت و بازدید از سد درودزن، مسیر دسترسی به آن و… سخن گفتیم؛ تا راهنمایی کامل برای بازدید از این جاذبه گردشگری ارائه دهیم. اکنون نوبت شماست. اگر تا‌کنون تجربه سفر به روستا و سد درودزن فارس را داشته‌اید، اطلاعات و تجربیات ارزشمند خود را در جهت تکمیل این مطلب، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید. 

سد درودزن را می‌توان به‌عنوان یکی از خوش‌منظر‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز معرفی کرد. این سد در نزدیکی روستایی با همین نام از توابع شهرستان مرو‌دشت قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر، سد درودزن در ۵۰‌کیلومتری شمال غرب مرودشت، روی رودی موسوم به «رود کر» احداث شده است.

امکانات فراهم‌شده جهت رفاه بازدید‌کنندگان در این محل، تنها شامل سکوی بتنی برای نشستن و سرویس بهداشتی می‌شود.

برای دسترسی به سد درودزن فارس، دو مسیر متفاوت وجود دارد. مسیر اول، از شهر مرودشت شروع می‌شود، از جاده پتروشیمی می‌گذرد و در‌نهایت به روستا و سد درود‌زن می‌رسد. مسیر دوم از شهرستان بیضا آغاز می‌شود، سپس به شهرستان کامفیروز و در‌نهایت به روستا و سد درودزن ختم می‌شود.

فاصله سد درودزن تا مرودشت حدود ۵۰ کیلومتر و فاصله سد درودزن تا شیراز: حدود ۱۱۲ کیلو‌متر است.

قدمت ساخت این سد به دوره هخامنشیان، با هدف تأمین آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت و همچنین آب کشاورزی منطقه مرودشت و کامفیروز، احداث شد.

سد درودزن فارس در فضایی بکر و دلنشین قرار دارد؛ از‌این‌رو امکانات رفاهی این منطقه بسیار محدود است. امکانات فراهم‌شده جهت رفاه بازدید‌کنندگان در این محل، تنها شامل سکوی بتنی برای نشستن و سرویس بهداشتی می‌شود.

3.5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. Mehdi می گوید

    اب سد درودزن هیچ گونه مجوزی برای کشاورزی داده نمی‌شود فقط برای آب شرب شیراز و مرودشت

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که نوشته رو مطالعه کردید و خوشحالیم که نظرتون رو گذاشتید. در اکثر منابع اومده که این سد برای تأمین آب کشاورزی و شرب مردم احداث‌ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.