قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا مال کدام کشورهاست؟

0

در این نوشته قصد داریم قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا را به شما معرفی کنیم. می‌دانید که بررسی قدمت جاذبه های هر کشوری، سندی برای تمدن اصیل و ریشه‌دار آن است. در واقع برای همین هم هست که باستان‌شناسان اصرار دارند در بناهای تاریخی کاوش کنند. آشنایی با قدیمی ترین مکان های جهان، دید دیگری به همه گردشگران می‌دهد. این مقاله می‌تواند نقشه راه افرادی شود که به گردشگری تاریخی و باستان‌شناسی علاقه دارند.

 آرامگاه کوروش کبیر

 آرامگاه کوروش کبیر

صحبت از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا را با معرفی آرامگاه کوروش کبیر شروع می‌کنیم. این مقبره در چند کیلومتری مجموعه تاریخی پاسارگاد ساخته شده و به اعتقاد بسیاری از تاریخ‌دانان و باستان شناسان، محل دفن کوروش کبیر، پادشاه مقتدر هخامنشی است. این بنا کاملاً از سنگ ساخته شده و معماری بسیار ساده و درعین حال باشکوهی دارد. همان طور که در تصویر می‌بینید، یک بقعه سنگی در وسط بناست و اطراف آن نیز به‌صورت پلکانی طراحی شده است تا عاشقان این مرد بزرگ از هر سمت‌وسو به دیدارش بیایند.

تخت جمشید

تخت جمشید

بعید است ایرانی باشید و تخت جمشید باشکوه را نشناسید. این اثر شگفت‌آور یکی از معجزات بشر در بیش از دوهزار سال پیش است. در زمانی که هیچ خبری از ماشین‌آلات سنگبری و ساختمان‌سازی نبود، مردان ایرانی با کمک طراحان و معمارانی از کشورهای دیگر، دست به ساخت تخت جمشید زدند. اگر حملات اسکندر مقدونی و اعراب در صدر اسلام نبود، و اگر سارقان آثار باستانی، اینقدر جسورانه سردیس‌های شیر را از این محوطه با خود به خارج از کشور نبرده بودند، این روزها حال و روز تخت جمشید بهتر از این حرف‌ها بود که در تصویر بالا می‌بینید. 

شهر سوخته

شهر سوخته

اگر به سیستان و بلوچستان سری زده باشید، حتماً نام شهر سوخته زابل را شنیده‌اید. این شهر حدود ۵ هزار سال پیش وجود داشته و طبق نظر باستان‌شناسان، سه بار در حوادث مختلف سوخته است. این شهر را می‌توان به‌عنوان یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران هم نام برد؛ چرا که آثار بسیار شگفت‌انگیز از آنجا به یادگار مانده است؛ برای مثال می‌توان از چشم مصنوعی نام برد یا مرواریدهایی که به‌صورت مارپیچ سوراخ شده بودند.

پترا در اردن

پترا

به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح که سفر کنید، شاهد ساختن بناهایی عظیم و شگرف می‌شوید که در اردن کنونی قرار دارند. این بناها در دل کوه ساخته شده‌اند. ستون‌های سنگی عظیم، غارهای دست‌ساز و کنده‌کاری‌های اعجاب‌برانگیز باعث شده‌اند عده‌ای به این صرافت بیفتند که همه این‌ها کار اجنه است و انسان دخل و تصرفی در ساختنشان ندارد. این ساختمان‌ها، معابد و آرامگاه‌ها آنقدر عجیب هستند که یونسکو آن‌ها را در لیست عجایب هفتگانه قرار داده است.

 ارگ اربیل در کردستان عراق

ارگ اربیل

اربیل یکی از شهرهای کردنشین عراق است. در این شهر ارگی بزرگ و باشکوه وجود داشت که قدمتش به ۵ هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح یا چیزی حدود ۷ هزار سال پیش برمی‌گشت. هر چند این روزها اثر چندانی از این ارگ نیست؛ اما نامش در یونسکو ثبت شده تا سندی باشد بر قدمت این شهر تاریخی.

اریحا در کشور فلسطین

اریحا در کشور فلسطین

چیزی حدود ۹۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، مردمی در فلسطین امروزی زندگی می‌کردند که برای حفظ پادشاهی خود دست به ساخت بناهای بزرگ و باشکوه زدند. برخی از این بناها در دل کوه ساخته شده‌اند و هنوز بقایای آن پابرجاست. برخی معتقدند که این سازه‌ها باید از دسترس دشمنان به دور می‌بوده و برای همین هم در مناطق صعب‌العبور بنا شده‌اند. اریحا در فلسطین یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی جهان است که به‌تازگی در فهرست یونسکو ثبت شده است.

 استون هنج ‏‎انگلیس ‏

 استون هنج

به جنوب انگلستان و منطقه ویلتشایر که بروید، حتماً بازدید از استون هنج (Stonehenge) را به شما پیشنهاد می‌کنند. این بنا شامل چند سنگ بزرگ تراش‌خورده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. باستان‌شناسان تا سال‌ها نمی‌توانستند سن دقیق این سنگ‌ها را تخمین بزنند. چند سال پیش اعلام شد که قدمت این تخته سنگ های بزرگ به دوران پیشاتاریخی و عصر سنگ و آهن باز می‌گردد. با این توضیح، بنایی قدیمی‌تر از این ستون‌های سنگی در این نوشته پیدا نمی‌شود.

 اهرام جیزا مصر ‏

 اهرام جیزا

اهرام سه گانه مصر بی‌شک یکی از عجایب هفتگانه جهان هستند که رازهای بسیاری را نیز در دل خود جا داده‌اند. افسانه‌های راست و دروغ بسیاری حول محور اهرام شکل گرفته که برخی عجیب و برخی دیگر نیز بسیار ترسناک‌ هستند. این اهرام را نیز مصریان در چیزی حدود ۲۵۰۰ تا ۳هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح ساخته‌اند و هنوز هم بعد از گذشت تقریباً ۵ هزار سال، محکم و پابرجا باقی مانده‌اند. برخی معتقدند خدایان مصر و طلسم‌های گوناگون از این اهرام مراقبت می‌کنند و همین موضوع، راز بقای آن‌هاست.

بوروبودور اندونزی‏ ‏‎(Borobudur)‎‏

بوروبودور

سال ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلادی، بوداییان در کشور اندونزی دست به ساخت معبدی خاص و پیچیده زدند. این معبد، همان طور که از تصویرش پیداست، روی تپه‌ای کوچک ساخته شده. بوداییان معتقدند که قله کوه، محل تجلی خداوند و جایگاه نهایی رشد انسان است. ترکیبی از اشکال هندسی دایره و مکعب، در این پرستشگاه دیده می‌شود. بوداییان برای رسین به نقطه اصلی معبد از پلکانی که اطراف آن بود بالا می‌رفتند. این پلکان، هشت گانه هستند که به نوعی به طبقات بهشت هم اشاره می‌کند.

پارتنون در آتن

پارتنون در آتن

یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا، معبد پارتنون در آتن یونان است. مردمان ۵ هزار سال قبل از میلاد تصمیم گرفتند معبدی بنا کرده و آن را به آتنا، الهه عقل و خرد هدیه دهند. حاصل تلاش آن‌ها ساختمانی بسیار باشکوه با ستون‌های عظیم و خیره‌کننده است که برخی از آن‌ها هنوز هم بعد از هزاران سال، سرپا ایستاده‌اند.

پارتنون یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

این بنای تاریخی یکی از مهم ترین بناهای تاریخی یونان باستان است که سلیقه، قدرت و نبوغ خاص مردمان آن زمان را نشان می‌دهد.

تپه ساکورا در اسکاتلند از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

تپه ساکورا در اسکاتلند

همه ما بر این باوریم که حوادث طبیعی مثل سیل و طوفان باعث تخریب می‌شود و این باور هم درست است؛ اما امروز می‌خواهیم برایتان بگوییم که چگونه همین سوانح طبیعی باعث کشف یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا شده است. داستان از این قرار است که در سال ۱۸۵۰، طوفان بزرگی در مجمع‌الجزایر اورکنی رخ داد و پس از آن، یک شهر نوسنگی کشف شد.

Skara Brae Prehistoric Village

چیزی که باعث شگفتی کاشفان این بنا بود، سازه‌های شهر است که همگی از مصالح خاص و لوکس بهره برده‌اند. سنگ‌های عظیمی که در معماری ساختمان‌های این شهر بسیار زیبا و مجلل وجود دارند، از پادشاهی قدرتمند و باشکوه حکایت می‌کنند. قدمت این بنا هم ۵هزار سال تخمین زده شده است. 

  تپه گوبکلی در کشور ترکیه

  تپه گوبکلی در کشور ترکیه

به تپه گوبلی در کشور ترکیه که بروید، سنگ‌نگاره‌هایی می‌بینید که روی آن‌ها تصاویری از روباه، مار، انواع پرندگان و حتی گراز نقش بسته است. بسیاری از محققان می‌گویند که این تصاویر ربط بسیاری به اعتقادات مذهبی مردم داشته است. قدمت این تپه به یازده هزار سال پیش برمی‌گردد؛ یعنی آثاری که از این معبد باستانی کشف شده، مربوط به ۹هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح است.

  تپه گوبکلی

 بسیاری از تاریخ‌شناسان معتقدند که اینجا بهشت روی زمین است که از روی کتاب‌های دینی ساخته شده! این باور چندان دور از ذهن نیست؛ چرا که انسان‌ها همیشه در تلاش بوده‌اند بهشتی حقیقی در دنیای مادی خود ایجاد کنند که آینه تمام نمای بهشت معنوی باشد و به همین دلیل باغ‌های عدن یه باغ های بابل در کشور ترکیه به‌ وجود آمدند.

‏‎جریکو در اسرائیل

‏‎جریکو، اسرائیل

شهرت جریکو در اسرائیل فقط به این دلیل نیست که یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا است. بر اساس داستان‌های قدیمی، در نزدیکی این مکان باستانی، کوهی قرار دارد که روی آن شیطان به وسوسه حضرت عیسی پرداخت. اینکه این نظر چقدر صحیح است یا نه، تخصص ما نیست. ما فقط می‌دانیم که بیش از ۱۱هزار سال از ساخت دیوارهای جریکو می‌گذرد.

شهر الریحا

حلب در سوریه

حلب، سوریه

قدمت شهر حلب در سوریه به ۸ هزار سال پیش برمی‌گردد. در این شهر آثار تاریخی و باستانی بسیاری وجود داشته و دارد که هر کدام کلاه از سر بازدیدکنندگان می‌اندازد. متأسفانه جنگ‌های اخیر و تخریب‌های عمدی داعش در این منطقه باعث شده است بسیاری از این آثار از بین بروند و کم‌کم صفت قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا از روی شهر حلب پاک شود!

دیوار بزرگ چین ‏

  دیوار بزرگ چین ‏یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

همه کم‌وبیش درباره دیوار بزرگ چین داستان‌هایی شنیده‌ایم. همان طور که می‌دانید این دیوار عظیم برای جلوگیری از حمله دشمنان به پادشاهی چین ساخته شد. اولین‌ سنگ‌بنای دیوار در سده هشتم قبل از میلاد گذاشته شد و رفته‌رفته و در سده پنجم قبل از میلاد، ابهت و عظمت بیشتری پیدا کرد.

تصویری از دیوار بزرگ چین ‏

در ابتدای راه این دیوار فقط ۵هزار کیلومتر امتداد داشت و به‌مرور زمان و در طول سال‌های متمادی به ۱۰هزار کیلومتر هم رسید. در شکوه و جلال دیوار همین بس که در امتداد آن می‌توان یک میلیون سرباز آماده برای دفاع قرار داد. استراتژی دفاعی حاککمان مقتدر چینی امروز به یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی دنیا تبدیل شده و در یونسکو هم به ثبت رسیده است.

سیجیریا یا سیگیریا در سریلانکا ‏‏

سیجیریا

اگر اهل هیجان‌های خاص باشید، قلعه سیجیریا یا سیگیریا در جزیره سریلانکا حتماً شما را جذب خواهد کرد. این قلعه در قرن پنجم میلادی بر روی تپه‌ای سنگی بنا شد و امروزه از زمین چیزی حدود ۳۷۰ متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید زحمت بالارفتن از ۱۲۰۰ پله را به جان بخرید.

سیگیریا

در وصف زیبایی قلعه سیگیریا همین بس که در ورودی آن پاهای یک شیر عظیم‌الچثه را می‌بینید رو در دل سنگ‌ها تراشیده شده است. اعتقاد سازندگان این بنا بر این بوده که شیر از آن محافظت خواهد کرد. داستان‌های بدی پشت سر سازنده این قلعه وجود دارد؛ برای مثال گفته‌ا ند که اجساد بسیاری از کارگران یا پدر خود پادشاه در دیوارهای قلعه جاسازی شده است؛ اما شما گوش‌هایتان را ببنیدید و فقط از زیبایی مسیر لذت ببرید

شبه جزیره بوروپ در کشور استرالیا

شبه جزیره بوروپ در کشور استرالیا یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

جزیره‌ای در استرالیا وجود دارد که نامش موروجوگا است. وارد این جزیره که بشوید باید سراغ یک فرد کاربلد بروید که آدرس سنگ نگاره‌های باستانی را بداند. گفته شده است که در این جزیره بیش از یک میلیون نقاشی روی سنگ وجود دارد که قدمتشان به ۴۰هزار سال پیش می‌رسد. با توجه به این سن زیاد، بی‌شک این جزیره یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا محسوب می‌شود.

عبادتگاه های جگانتیا در مالت

عبادتگاه های جگانتیا، مالت

شاید تاکنون متوجه شده باشید که اکثر قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا به معابد یا مقبره‌ها اختصاص دارد. انسان‌ها همیشه بنایی محکم‌تر از خانه‌های خود برای عبادت خدایان یا دفن قدرتمندان ساخته‌اند و همین باعث شده است که پس از گذر هزاران سال، این بناها سالم باقی بمانند. 

عبادتگاه‌های جگانیتا در جزیره گزو هم از همان بناهایی است که انسان‌های ۳۶۰۰ سال پیش ساختند و در آن به پرستش الهه مادر و خدای خوبی‌ها پرداختند. سوانح طبیعی، جنگ بین ملت‌ها و ادیان و گذر زمان باعث شد  هر روز از شهرت و اعتبار این بناها کاسته شود؛ اما هنوز هم آثار آن باقی است و مهر تأییدی است بر عقلانیت و تدبیر انسان‌های آن کشور.

غار ال کاستیلو در کشور اسپانیا

به شمال اسپانیا که بروید با یکی دیگر از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا یعنی غار ال کاستیلو روبه‌رو می‌شوید. در این غارها تصاویر عجیبی می‌بینید که بیشتر شبیه نقاشی انسان‌های اولیه است. این نقاشی‌ها بیشتر شبیه دست کشیده شده. بسیاری از مردم بر این باورند که قدمت این غارها به ۴۰هزار سال پیش می‌رسد.

غارهای لوستی پوتوک اسلوونی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

غارهای لوستی پوتوک اسلوونی

بعد از غار ال کاستیلو، به غارهای شهر لوستی پوتوک در کشور اسلوونی (Loski Potok) می‌رسیم که قدمتش به ۳۶ هزار سال پیش برمی‌گردد. این غار در اروپای مرکزی قرار دارد و عمقش به حدود ۷هزار متر می‌رسد. حکایت‌ها از این قرار است که انسان‌هایی که آناتومی بدنشان به انسان‌های امروزی شبیه‌تر است، هزاران سال پیش، در این غارها زندگی می‌کرده‌اند.

غار لاسکو در فرانسه

غار لاسکو یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

حالا که بحث غارها داغ است، بد نیست اسمی هم از غار لاسکو بیاوریم. این غار هم یکی دیگر از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیاست که در جنوب غربی فرانسه قرار دارد. شاید چیزی حدود هشتاد سال پیش این غار کشف شد. دیوارهای غار پر است از نقاشی‌‌های اسب، گاو و شکارچی و قدمت غار هم طبق نظر متخصصان به ۱۷هزار سال پیش برمی‌گردد. این غار بعد از یک عمر طولانی، به خلوت و تنهایی نیاز دارد و برای همین هم باستان‌شناسان، بازدید از آن را برای افراد عادی ممنوع کرده‌اند.

میدان رومی ایتالیا ‏‏‎

میدان رومی

در امپراطوری روم باستان میدان‌های متعدد با ستون‌های بزرگ و سربه‌فلک‌کشیده متعددی وجود داشت که هر کدام مرکزیت خاصی داشتند. در زبان لاتین به آن‌ها رومن فوروم ‏‎(Roman Forum)‎‏ می‌گفتند. معمولا در اطراف این میدان‌ها جاهایی برای خرید و فروش و تجارت، مکانی برای عبادت و میدانی برای تماشای مبارزه گلادیاتورها در نظر می‌گرفتند.

Roman Forum یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

گذر زمان، جنگ‌ها و بلایای طبیعی، بسیاری از این میدان‌ها را از بین برد و فقط یکی از این میدان‌ها توانست تا حدی خود را به مردمان این روزگار برساند. این بنا هم یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی است که بشر برای آیندگان خود به یادگار گذاشته است.

در این نوشته از ره بال آسمان شما را با قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا آشنا کردیم. البته تعداد این جاذبه‌ها خیلی بیشتر است که در این مقاله نمی‌گنجند. شما چه بناهای تاریخی دیگری می‌شناسید که قدمتشان بیشتر یا هم‌اندازه این بناهاست؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.