عجیب ترین جاهای دیدنی ایران | مرز باریک خیال و واقعیت

0

چند روز پیش بود که مقاله ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران را برایتان نوشتیم و انصافاً هم استقبال خوبی از آن شد. حقیقت ماجرا این است که همه ما آدمیان از شنیدن داستان‌های تخیلی و وهم‌انگیز خوشمان می‌آید. در واقع در افسانه‌ها و اسطوره‌ها یا داستان‌های تخیلی دیگر به دنبال رؤیاهای خود می‌گردیم و گاهی حتی به آن‌ها شاخ و برگ می‌بخشیم. حالا فکرش را بکنید که بعضی از این داستان‌ها به‌طور واقعی وجود خارجی داشته باشند. مثلاً شهر کوتاه قامتان یا همان لی‌لی‌پوت‌ها، یا شهر مردمان سفیدپوش یا … . بله درست حدس زدید. امروز قرار است با شما هم‌سفر شویم به مقصد عجیب ترین جاهای دیدنی ایران عزیزمان. سفر خاطره‌انگیزی می‌شود. حتماً همراهمان شوید.

ماخونیک | شهر لی‌لی‌پوتی

عکس ماخونیک

در همان ابتدای راه از کوتاه‌قامتان عزیزمان گفتیم. یادتان هست که سال‌ها پیش کارتونی به نام گالیور پخش می‌شد؟ گالیور در محاصره عده زیادی شخصیت کوچک بامزه گیر کرده بود. شاید شما هم از همان بچگی دوست داشتید یکی از این لی‌لی‌پوت‌ها را با خود داشته باشید. شاید هم بعد از تماشای فیلم جوگیر می‌شدید و همه سوراخ‌سنبه‌های خانه را می‌گشتید تا بلکه بتوانید یک کوتاه‌قامت را پیدا کنید. نسل ما در آن‌ سال‌ها هرگز نمی‌دانست که شهری در ایران وجود دارد که به شهر لی‌لی‌پوت‌ها معروف است. بله درست شنیدید. در ماخونیک خراسان جنوبی مردمانی زندگی مي‌کنند که همه قامت‌های کوتاه دارند. نکته جالب‌تر و عجیب‌تر اینکه تا چند سال پیش مردمان این روستا با ورود هر نوع تکنولوژی مثل برق و گاز یا هر وسیله دیگری مخالف بودند و حتی لباس تنشان را خودشان تهیه می‌کردند! مجموع همه این‌ها باعث شده است که این روستا یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران باشد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان سربیشه، بخش مرکزی، دهستان درح، روستای ماخونیک

شهرآباد ابرکوه | روستای دوقلوها

وارد شهرآباد ابرکوه که بشوید ممکن است دچار سردرگمی شوید. اینجا خیلی از افراد شبیه هم هستند. به که مدرسه سری بزنید، شگفتی‌تان چند برابر می‌شود. اینجا به‌طرز عجیبی خیلی‌ها شبیه به هم هستند. ممکن است روی نیمکت یک کلاس دو دختر یا پسر را ببینید که مثل سیبی نصف‌شده کنار هم نشسته‌اند. دلیلش واضح است. اکثر ساکنان این روستا دوقلو یا چند قلو هستند! البته این یک پدیده موروثی است و ربطی به آب و خاک ندارد. اکثر ساکنان این روستا ازدواج‌های فامیلی دارند و این ژن چندقلوزایی در بین آن‌ها نسل‌به‌نسل منتقل شده است. فکرش را بکنید که به یک مجلس عروسی دعوت باشید و نتوانید متوجه شوید به چه کسی سلام کرده‌اید و به کدام نه! به نظر عجیب و جالب نمی‌آید؟

آدرس: ابرکوه، بخش بهمن، روستای شهرآباد

روستای صراخیه خوزستان | ونیز ایران

اسم ونیز که می‌آید، اکثر ما تصویری از رودخانه و قایق و آب در ذهنمان نقش می‌بندد. می‌دانید که ونیز یک شهر اروپایی است که همه خانه‌هایش روی آب بنا شده است. مردمانش نیز برای تردد بین خانه‌ها و محل کارشان از انواع قایق شخصی و عمومی استفاده می‌کنند. شبیه به این سبک زندگی در روستای صراخیه خوزستان هم به چشم می‌خورد. این روستا نیز در کنار شط قرار دارد و مردمش روی آب زندگی می‌کنند. تصاویر این بخش خودشان گویا هستند که بین ونیز خارجی‌ها و ونیز خوزستان، تفاوتی حتی بیشتر از زمین و آسمان است. اینجا مردم زندگی با امکانات کاملاً ابتدایی و روستایی دارند. خبری از توریست و جهانگرد در این روستا نیست و مردم در کمال سادگی، روزهای خودشان را به شب می‌رسانند. مردم سطح زندگی میانه دارند و اکثر به دامپروزی و کشاورزی مشغولند.

آدرس: استان خوزستان، شهرستان شادگان، بخش خنافره، دهستان ناصری، روستای صراخیه

هرمز | جزیره‌ای رنگین‌کمانی

تا حالا شنیده‌اید کسی از خاک در غذایش استفاده کند؟ سس خاک چه؟ تا حالا خورده‌اید؟ خب اگر دوست دارید این طعم عجیب را تجربه کنید، سری به جزیره هرمز بزنید. خاک این جزیره، رنگ های مختلف و زیبایی دارد که در کمتر جای دنیا نظیرش پیدا می‌شود. البته فقط تنوع رنگ خاک اینجا باعث نشده ما آن را در لیست عجیب ترین جاهای دیدنی ایران قرار دهیم. آنچه جالب است اینکه این خاک سرخ جزیره، مصرف خوراکی دارد. از این خاک عموماً سس قرمز و غلیظی درست می‌کنند و آن را برای پختن انواع غذا از جمله ماهی به کار می‌برند. این خاک، تنها خاک خوراکی ایران است که خوردنش هم برای بدن ضرری ندارد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز

چشمه وقت و ساعت | به وقت و ساعت خودش کار می‌کند

چشمه وقت و ساعت یک چشمه بازیگوش و جالب است که در استان لرستان و شهر دورود قرار دارد. این چشمه در وقت‌ها و ساعات معینی از دل خاک می‌جوشد و جوشیدنش هم قاعده یا نظم خاصی ندارد. انگار هر وقت دلش بخواهد جاری می‌شود و هر وقت حوصله‌اش نشد، خودش را از دید بقیه مخفی می‌کند. این حضور و غیبت بی‌دلیل چشه باعث شده است که به چشمه وقت و ساعت معروف شود. زمین‌شناسان، علت این بازیگوشی زمین را وجود گسلی می‌دانند که مانع از جریان دائمی آب می‌شود. آب پشت آن گسل جمع شده و وقتی از حد خود بگذرد، یکباره همه توانخودش را نشان می‌دهد.

آدرس: استان لرستان، شهرستان دورود، روستای چشمه ده کولیان

چشمه دمکش | دلبری خاموش و آشکار

عکس چشمه دمکش

یک چیزی شبیه چشمه بالا در شمال ایران هست که به چشمه دمکش معروف شده است. این چشمه هم دوست دارد با آدمیان اطرافش قایم‌باشک بازی کند. برای همین هم گاهی با همه توانش می‌جوشد و گاه باید ساعت‌ها بالای سرش منتظر بمانی و نازش را بکشی تا خودش را نشان دهد. برخی می‌گویند جوشیدن آب این چشمه با چند علامت همراه است. مثلاً قبل از شروع به کارش، نسیم خنکی می‌وزد و بعد یکهو صدای غلغل آب در باغ می‌پیچد! البته ما نبوده‌ایم و این قاعده را تجربه نکردیم؛ اما این غیبت و حضور به هر دلیلی که باشد، زیبا و لذت‌بخش است و ارزشش را دارد که چشمه را در زمره عجیب ترین جاهای دیدنی ایران قرار دهیم.

آدرس: استان گیلان، 5 کیلومتری چابکسر، روستای فکجور

چالدران | شهر بدون کولر

عکس چالدران

اسم چالدران به گوشتان آشناست، نه؟ بله. درست حدس زدید. اینجا همان جایی است که سلطان صفوی با پادشاه عثمانی جنگید و متأسفانه شکست سختی هم خورد. حالا سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد و چالدران یکی از عجیب ترین جاهای دیدن ایران است. البته این تمایزش به‌خاطر بحث تاریخی‌اش نیست؛ بلکه برای این است که خرید و فروش کولر در شهر چالدران در استان اذربایجان غربی، انجام نمی‌شود! شاید از خودتان بپرسید که خب چه منع قانونی برای این کار وجود دارد و چرا نباید این وسیله کاربردی و مهم در این شهر وجود نداشته باشد. در جوابتان باید بگوییم که هیچ منع قانونی در کار نیست. تابستان‌های این شهر آنقدر خنک است که مردم را از خرید کولر بی‌نیاز می‌کند. از ما می‌شنوید یکی از روزهای تیر یا مرداد به این شهر سری بزنید و بهار را در تابستان تجربه کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شمال غربی استان

دهکده چوبی نیشابور | جایی متفاوت با همه جا

ما در گوشه‌ای از نیشابور هنرپرور، دهکده‌ای را سراغ داریم که شایسته لقب عجیب ترین جاهای دیدنی ایران است. این دهکده، سرتاسر از چوب ساخته شده است. خانه، مسجد، کتابخانه، لوازم خانه و هر چیزی که در این دهکده چوبین نیاز دارید، از جنس چوب هستند. نقطه آغاز این پروژه بسیار هنرمندانه و عالی و منحصربه‌فرد، از ساختن یک کلبه چوبی برای بازی یک پسربچه شروع شد. مهندس حمید مجتهدی که تازه از آمریکا برگشته بود، تصمیم گرفت برای پسرش یک خانه بازی با چوب بسازد. ساخت و ساز این خانه که تمام شد، ایده ساخت یک شهر تماماً چوبی در ذهن مهندسس شروع به تابیدن کرد. حاصل سال‌ها تلاش وی یک دهکده کاملاً چوبی است. مهندس فکر همه جای قضیه را کرده بود. کف دهکده از عایق خاص ضدموریانه است و بنا در برابر زلزله ۸ریشتری هم دوام می‌آورد.

آدرس: خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، 16.8 کیلومتری بلوار شهدا، جاده تقی آباد طلایی.

کندوان | شهر سنگی

تصوری از تاریخچه روستای کندوان

به تصویر بالا نگاه کنید. اگر خیلی زوم نکنید شاید به نظر بیاید که از کندوی زنبور عسل برایتان عکس گذاشته باشیم؛ اما این طور نیست. اینجا مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی کندوان است که در دل کوه ایجاد شده است. حقیقتش اینکه سال‌های دور آتشفشان سهند طغیان کرد و حاصل غرش آن، همین صخره ها و خانه‌های سنگی شد. هر روزنه ای که روی این صخره‌های کله‌قندی می‌بینید، پنجره یک خانه است. این صخره‌ها ارتفاع های مختلفی دارند و هر کدام برای اسکان یک خانواده طراحی شده است. اینجا هم نشیمن دارد، هم پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی. کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، حقش هست که یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران باشد؟

آدرس: آذربایجان شرقی، اسکو، دهکده توریستی کندوان

میمند | روستای صخره‌ای ۳هزارساله

حال که صحبت از خانه‌های صخره‌ای شد، بد نیست یادی هم از روستای میمند استان کرمان کنیم. این روستای تاریخی هم در دل کوه ایجاد شده است. به هر کدام از این صخره‌هایی که در دل آن خانه ساخته‌اند، یک کیجه می‌گویند. در این روستای خارق‌العاده کیجه‌های ۵طبقه هم دیده می‌شود. فکرش را بکنید، پنج طبقه خانه در دل کوه درست دشه باشد که همه ستون‌ها و دیوارهایش از جنس سنگ کوهستان است. سبک زندگی خاص مردم دراین روستای باستانی، این مکان را به یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل کرده است.

آدرس: کرمان، شهربابک، روستای تاریخی میمند

برای آشنایی با سایر جاهای تاریخی دنیا، لینک زیر را دنبال کنید:
قدیمی ترین جاذبه های تاریخی دنیا

روستای درک چابهار | جایی که کویر دریا را در آغوش می‌کشد

عکس روستای درک چابهار

از گذشته‌های دور هر جا صحبت از آب می‌شد، در اطرافش درختان سربه‌فلک‌کشیده در میان طبیعتی سرسبز به ذهن انسان خطور می‌کند. حال آنکه در ایران عزیزمان و درست در بین دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان، جایی کویر خشک و برهوت، دریای نیلگون فارس را در آغوش می‌کشد. شاید تصاویرش را که ببینید، گمان کنید فقط ساحل دریا پوشیده از ماسه است؛ اما این وسعت از شن و ماسه‌های کویری، تا کیلومترها ادامه دارد تا زیباترین هم‌آغوشی جهان را به تصویر بکشد. اینجا روستای درک چابهار است که روزهای گرم و شب‌های بسیار خنکی را تجربه می‌کند. شب‌ها در این روستا می‌توانید با خیال راحت سبدتان را پر از ستاره‌های ریز و درشت کنید. این روستا یکی از زیباترین و عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا است که دیدنش را به همه شما پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بخش زرآباد، روستای درک

قنات دو طبقه اردستان | شگردی زیبا در حفر قنات

قنات را که همه می‌دانید چیست؟ قنات یک تونل زیرزمینی است که آب‌های موجور در عمق زمین را هدایت می‌کند. اولین‌بار ایده ساخت قنات به ذهن ایرانیان رسید و اولین قنات بسیار عجیب دنیا هم در قصبه گناباد حفر شد. درباره این قنات در مقاله ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران صحبت کرده‌ایم. امروز روی صحبتمان با قناتی دوطبقه در استان اصفهان است. بله درست شنیدید. این قنات، دو طبقه مجزا دارد گه آب را از دو مبدأ متفاوت هدایت می‌کند بدون اینکه آب‌ها با یکدیگر تداخلی داشته باشند. جالب نیست؟ دو تونل در موازات همدیگر وجود دارند که هیچ کدام دیگری را قطع نمی‌کند و هر دو آب حیات‌بخش را به مزارع و باغات می‌رسانند.

آدرس: استان اصفهان، اردستان، خیابان شهید فائق، ابتدای کوچه نهضت

ورزنه |شهر فرشتگان سفیدپوش

عکس پوشیدن چادر سفید در شهرستان ورزنه

 

علتش گرمای شدید هواست یا پای‌بندی به سنت‌های زرتشتی، مشخص نیست. به ورزنه که بروید، انگار وارد مراسم حج شده‌اید. زنان در کوچه و خیابان با چادرهای سفید در حال تردد هستند. این البته رسم یک روز و یه مدت خاص آن‌ها نیست. کوچک و بزرگ این منطقه به جای پوشیدن چادر مشکی معمول در شهرهای دیگر، چادر سفید بر تن می‌کنند. به همین علت هم هست که به این شهر، شهر فرشتگان سفیدپوش می‌گویند. رسم جالبی است و اگر دود و دم شهر باعث نمی‌شد هر روز این چادرهای نازنین به رنگ خاکستری تبدیل شوند، آرزو می‌کردیم زنان چادری‌مان همه سفید بپوشند و رنگ سیاه از لباس و ماشین و خانه و وسایل مردم برداشته شود.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان ورزنه

ابیانه | شهری با خانه‌های قرمز

عکس روستای ابیانه

تاکنون به ابیانه سفر کرده‌اید؟ خیلی از مردم اصفهان، ابیانه را به ماسوله این استان می‌شناسند. علتش هم معماری پلکانی خانه‌های قدیمی است؛ اما آنچه باعث شده این روستا در جمع عجیب ترین جاهای دیدنی ایران قرار بگیرد، خاک سرخ روستاست. البته اشتباه نکنید. این خاک مثل خاک هرمز خوردنی نیست و از آن فقط در ساخت‌وساز منازل استفاده می‌شود. این روستای تاریخی زیبا، بافت بسیار کهنش را هنوز حفظ کرده است. به آنجا که بروید، پیرزنان و پیرمردهایی را می‌بینید که هنوز لباس‌های سنتی مربوط به صدها سال پیش را بر تن دارند. زنان روسری سفید گلدار بسیار بزرگی روی سرشان است که با سنجاق محکمش کرده‌اند و دامن‌های کوتاه پرچین به پا دارند. اینجا بهشت لواشک‌خورها هم هست. از هر طعم و مزه‌ای که هوس کنید، اینجا میوه خشک و لواشک پیدا می‌شود که همه دست‌ساز و ارگانیک هستند.

استان اصفهان، شهرستان نطنز، روستای ابیانه

روستای نیمروز سیمرم | روستایی که خورشید را حسرت‌به‌دل کرد

به قول یکی از نویسندگان ره بال آسمان، آفتاب به دلش ماند که بتواند یک روز کامل بر روستای نیمروز بتابد. این روستا در بین دیوارهای بلند کوه محاصره شده است. این دیوارها آنقدر بلند هستند که حتی به خورشید با آن همه عظمت اجازه نمی‌دهند در طول روز بیشتر از ۳، ۴ ساعت به روستا بتابد. فکرش را بکنید که با اولین اشعه نور خورشید از خواب بیدار شوید. تا دست و صورتتان را بشویید و صبحانه بخورید و یک چرخی در واتس‌اپ و اینستاگرام بزنید، شب می‌شود! همین روزهای کوتاه باعث شده است که روستا نام نیمروز به خودش بگیرد؛ چرا که حتی نیمی از روز معمولی ما را هم تجربه نمی‌کند. زمستان‌های این روستا بسیار سرد و سخت و استخوان‌سوز است؛ ولی در عوض تابستان‌های بسیار خنکی دارد. اگر خواستید به روستا سری بزنید، باید سحرخیز باشید؛ وگرنه به‌سرعت با تاریکی شب مواجه می‌شوید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای نیمروز

آبشار آب ملخ سمیرم | آبشاری جادویی برای دفع حشرات!

عکس آبشار آب ملخ سمیرم

شاید شما هم بار اول که نام آبشار آب ملخ را شنیدید، با خودتان فکر کردید شاید آنقدر حجم آب کم باشد که آن را به ران ملخ تشبیه کرده‌اند! اما دیدن تصاویر آبشار دهان آدم را از تعجب باز نگه می‌دارد. این یک آبشار بسیار پر آب و زیباست؛‌ اما چرا آب ملخ نام گرفته و چه شده که ما آن را نامزد عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کردیم؟ داستان از این قرار است که محلی‌ها از آب این آبشار برای دفع ملخ از مزارع خود استفاده می‌کنند. حالا چه معجزه و کرامتی یا چه ویژگی یا خاصیتی در آب این آبشار هست؟ هنوز کسی دقیقاً نمی‌داند. فقط همه یک‌قول هستند که این آبشار، شر ملخ را از سر مردم کم می‌کند!

آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، آبشار آب ملخ

تشکوه رامهرمز | کوهی که سال‌هاست می‌سوزد

عکس‌های بالا را نگاه کنید. اشتباه نکنید، اینجا کسی چهارشنبه‌سوری راه نینداخته است. این یک کوه واقعی است که از روزنه‌هایش آتش بیرون زده است. این آتش هم کاملاً طبیعی است و بشر در روشن‌کردنش دخل و تصرفی نکرده است. عجیب نیست؟ حتماً شما هم مثل ما برای اولین‌بار باورتان نشده که تن این کوه به‌خودی خود در آتش بسوزد؛ اما حقیقت دارد. اینجا تشکوه رامهرمز است. این کوه و برادر دیگرش کوه سوخته امیدیه، دو کوهی هستند که در رامهرمز استان خوزستان قرار دارند. این دو کوه به دلیل تجمع گاز گوگرد، در همه ساعات شبانه‌روز در حال سوختن هستند. تصویر سوختن کوه در دل شب بسیار تماشایی است. البته اگر روزی دلتان خواست کوه را از نزدیک ببینید، بیشتر از چند دقیقه آنجا نمانید. تجمع گاز گوگرد ممکن است مسمومتان کند. حواستان را خیلی جمع کنید.

آدرس: استان خوزستان، شهرستان رامهرمز، مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای گنبد لران.

تا اینجای مقاله با چندتایی از معروف‌ترین و عجیب ترین جاهای دیدنی ایران آشنا شدیم. بی‌شک ایران عزیز ما جاهای خارق‌العاده بیشتری دارد که شاید ما حتی اسمش را هم نشنیده باشیم. برای همین هم از شما همراهان خوب ره بال آسمان می‌خواهیم دست به کار شوید و هر چه درباره جاذبه‌های مرموز یا عجیب اطراف خود می‌دانید، برای ما در بخش نظرات بنویسید. ما منتظر نوشته‌های خوب شما هستیم.

در استان خراسان جنوبی و حوالی شهرستان بیرجند، روستای ماخونیک.

شهرستان اردستان در استان اصفهان.

استان لرستان و شهرستان دورود

روستای نیمروز در شهرستان سمیرم اصفهان فقط ۳ تا ۴ ساعت روز است.

در روستای کندوان تبریز و میمند کرمان می‌توانید خانه‌های سنگی ساخته در دل کوه را مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.