امن ترین وسیله سفر | هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی؟

0

یکی از خوشمزه‌ترین کارهای جهان سفرکردن است. زمانی که در سفر هستیم، هیچ چیز به ما تعلق ندارد و ما فقط مهمان هستیم؛ با تمام این اوصاف سفر به روحمان گرد شادی می‌پاشد. گاهی این گرد شادی با تندبادی از دست می‌رود و شیرینی سفر به تلخی زهر تبدیل می‌شود. تصادف‌ها از همین دسته تندبادها هستند. هرساله آماری فاجعه‌بار درباره تصادف‌ها و حوادث به گوشمان می‌رسد. این اخبار ترس از سفر را در دل مسافران و افرادی که سفرکرده دارند، زنده می‌کند. از شما چه پنهان ما هم گاهی از سفرکردن می‌ترسیم. این ترس برای همه ما لازم است. زمانی که ما از حادثه بترسیم، ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنیم. در این قسمت ما می‌خواهیم شما را با امن ترین وسیله سفر آشنا کنیم؛ این معرفی پایه‌های دلتان را محکم می‌کند، درست مانند کمربند ایمنی. لطفاً ما را همراهی کنید تا با چم‌وخم سفر امن آشنا شویم.

سفر با هواپیما امن‌ترین راه سفر است؟

سفر با هواپیما امن‌ترین راه سفر است؟

برای اینکه بدانیم سفر با هواپیما امن ترین راه سفر است یا نه، باید با مزایا و معایب سفر با این پرنده بزرگ آهنین آشنا شویم.

مزایای سفر با هواپیما

مزایای سفر با هواپیما

هیچ گرانی بدون حکمت نیست؛ این جمله را ما نگفته‌ایم. این جمله را کسانی نقل کرده‌اند که ارزش هزینه‌کردن را می‌دانند. به اعتقاد خیلی‌ها سفر با هواپیما امن‌ ترین وسیله سفر است. ممکن است از گوشه و کنار درباره حوادث مربوط به سفرهای هوایی شنیده باشید؛ اما این حوادث در برابر تصادفات جاده‌ای بیشتر شبیه به شوخی است. گذشته از بحث ایمنی که شکی در آن نداریم، باید با دیگر مزایای سفر هوایی آشنا شویم. شاید مهم‌ترین مزیت سفر هوایی این باشد که شما از ترافیک و شنیدن صدای‌ بوق در امانید.

مزیت دیگر سرعت زیاد این وسیله است؛ سفرهای هوایی در یک چشم برهم‌زدن تمام می‌شوند. دسترسی به دورترین نقاط جهان از دیگر خوبی‌های این غول پرنده است. راحتی این وسیله نقلیه عالی است؛ به اندازه‌ای که دلتان نمی‌خواهد از آن جدا شوید و دوباره گرفتار ماشین‌های سخت شوید. تنوع کلاس‌های هواپیما به اندازه بودجه به شما امکانات می‌دهد؛ در این سفر چند ساعته دلتان چه می‌خواهد؟ آخرین مزیتی که درباره هواپیما وجود دارد نظافت و بهداشت خوب آن است؛ بعد از هر پرواز افرادی که مسئول تمیزکردن هواپیما هستند، با تیزبینی این وسیله عظیم را تمیز می‌کنند.

معایب سفر با هواپیما

معایب سفر با هواپیما

این همه از مزایای سفر با هواپیما گفتیم؛ بهتر است معایبی که سفر هوایی دارد را هم معرفی کنیم. هنگام خرید بلیط هواپیما نکته تعجب‌آور قیمت بلیط‌هاست؛ خصوصاً اگر مناسبت خاص یا تعطیلات باشد. اختلاف هزینه سفرهای هوایی با دیگر روش‌های ایمن زیاد است. دیگر عیب سفر هوایی تأخیری است که پروازها دارند. شما باید چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید و گاهی چند ساعت تأخیر را هم تحمل کنید. فرودگاه‌ها به فضای خیلی بزرگی نیاز دارند، به همین علت این ساختمان‌های بزرگ را با فاصله از شهر می‌سازند که رفت‌ و آمد را دشوار می‌کند. افرادی که ترس از ارتفاع دارند یا دچار اضطراب‌های خاص هستند، در سفرهای هوایی با مشکل مواجه می‌شوند؛ اما هواپیما به‌عنوان پرچمدار امن ترین وسیله سفر، ارزش هزینه‌کردن را دارد.

سفر با قطار | وسیله امن سفر

سفر با قطار | وسیله امن سفر

سفر با قطار هم مزایا و معایب خودش را دارد. برای اینکه بدانیم خرید بلیط قطار چقدر ارزش دارد، بهتر است ادامه مطلب را بخوانیم.

مزایای سفر با قطار

مزایای سفر با قطار

امن ترین وسیله برای سفر را معرفی کردیم؛ اما وسایل امن هم رتبه‌بندی دارند. قطار دومین وسیله امن برای سفر است. در سفر با قطار نیاز به کمربندی ایمنی نیست. در سفر با این وسیله نگرانی درباره چاله‌های هوایی و اضطراب از ارتفاع وجود ندارد. تنها نگرانی مسافران از این است که نکند قطارها با هم برخورد کنند که احتمال این رویداد اینقدر کم است که اصلاً به حساب نمی‌آید. مزایای قطار معایب هواپیما را پوشش می‌دهد؛ اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم. هنگام خرید بلیط قطار لازم نیست درباره اضافه بار نگران باشید؛ چراکه در سفرهای ریلی بحث اضافه بار مطرح نیست. زمان سفر با قطار بیشتر از هواپیما است؛ اما خطوط ریلی بسیار گسترده هستند. اکثر شهرهایی که فرودگاه ندارند، مجهز به خطوط ریلی هستند و سفرهایشان را از راه زمین انجام می‌دهند.

رسیدن به راه آهن در بیشتر شهرها آسان است؛ چراکه برخلاف فرودگاه، راه‌آهن‌ها در مرکز شهر ساخته می‌شوند. مزیت دیگر سفر ایمن با قطار در دقیق‌بودن زمان حرکت است؛ قطار درست در همان زمانی که در بلیط درج شده است، حرکت می‌کند و خبری از تأخیر و معطلی نیست. شرایط جوی تأثیری بر سفر شما ندارد و باعث کنسلی بی‌موقع نمی‌شود. امکانات قطار به اندازه امکانات هواپیما است. مزیت دیگر قطار در متنوع‌بودن آن‌ها است. دو نوع قطار داریم، کوپه‌ای و اتوبوسی؛ قطارهای کوپه‌ای برای خانواده، بانوان و آقایان مجزا هستند و قطارهای اتوبوسی هم مانند اتوبوس هستند. در قطارهای کوپه‌ای امکان این را دارید که صندلی را به تخت تبدیل کرده و چند ساعتی بخوابید. مهم‌ترین مزیت استفاده از قطار، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن است؛ خصوصاً در ایامی که نرخ بلیط هواپیما سربه‌فلک می‌گذارد.

معایب سفر با قطار

معایب سفر با قطار

گذشته از تمام این خوبی‌ها باید واقع‌بین بود و عیب‌ها را هم یادآوری کرد. زمان طولانی اولین نکته‌ای است که جلب توجه می‌کند. نکته بعدی سروصداست. بعضی قطارها خصوصاً قطارهای اتوبوسی بسیار پر سروصدا هستند و شما نمی‌توانید با بستن در کوپه از همهمه اطراف بکاهید؛ حتی تعدادی از قطارهای کوپه‌ای هم عایق صوت نیستند و بستن در کوپه چندان کارآمد نیست. خود قطار هم صدای بسیاری دارد که برای بعضی افراد شکنجه محسوب می‌شود. قطارهای اتوبوسی و بعضی قطارهای کوپه‌ای مانند اتوبوس هستند و میان راه مسافر سوار یا پیاده می‌کنند؛ این موضوع باعث کلافگی مسافران می‌شود. توقف قطار در ایستگاه‌های بین‌راهی عیب دیگر سفر ریلی است. فراموش نکنید درست است که قطار یکی از امن ترین وسیله سفر است؛ اما بدون عیب نیست.

سفر با اتوبوس | سلطان جاده‌ای ایران

سفر با اتوبوس | سلطان جاده‌ای ایران

سفر با اتوبوس هم مانند سایر وسایل نقلیه مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای سفر با اتوبوس

مزایای سفر با اتوبوس

اتوبوس اینجا، اتوبوس آنجا و اتوبوس همه جا؛ این مهم‌ترین مزیت سفر با اتوبوس است. در هر نقطه از ایران که باشید، به اتوبوس دسترسی دارید؛ هر زمان که اراده کنید می‌توانید خرید بلیط اتوبوس را انجام دهید. سومین رتبه از امن ترین وسیله سفر به اتوبوس می‌رسد. شاید این موضوع باعث تعجب شما شود؛ اما حقیقت دارد. اتوبوس‌ها نسبت به سفر با ماشین شخصی امن‌تر هستند و البته صرفه اقتصادی هم دارند. قیمت مقرون‌به‌صرفه اتوبوس باعث می‌شود اکثر سفرها با این وسیله انجام شوند؛ که این موضوع باعث افزایش تعداد اتوبوس‌ها در سال‌های اخیر شده است.

دود و دم ناشی از اگزوز ماشین یا گرمای سرگیجه‌آوری که اتوبوس‌های قدیمی داشتند امروزه فراموش شده‌اند؛ اتوبوس‌های امروزی پر از امکانات هستند. اتوبوس‌های VIP امکانات بیشتری نسبت به اتوبوس‌های معمولی دارند. این وسیله دو مزیت بزرگ نسبت به هواپیما دارد؛ بله چنین چیزی امکان‌پذیر است. اول اینکه اتوبوس‌ها تأخیر ندارند؛ زمانی که روی بلیط درج شده، زمان حرکت ماشین است. مزیت دوم اتوبوس مخصوص طرفداران محیط زیست است. اتوبوس‌ها با تمام دودی که وارد هوا می‌کنند، بسیار تمیزتر از هواپیماها هستند؛ امان از این غول‌های مخرب محیط زیست.

معایب سفر با اتوبوس

معایب سفر با اتوبوس

عیب بزرگ اتوبوس‌ها طولانی‌بودن زمان سفر است؛ توقف‌های بین‌جاده و مسیر‌های پر پیچ‌وخم باعث بیشترشدن زمان سفر می‌شوند. مشکل دیگر اتوبوس‌ها در انعطاف کم جدول زمان‌بندی است. مهم‌ نیست چند اتوبوس در پایانه وجود دارد، ممکن است هیچ کدام از آن‌ها مناسب سفر شما نباشد؛ یعنی امکان دارد شما زودتر یا دیرتر از موعد مقرر به مقصد برسید که این برنامه‌ریزی قوی شما را می‌طلبد. تفاوت فاحش کیفیت اتوبوس‌ها مشکل دیگری است که مسافران این وسیله ایمن با آن دست به گریبان هستند. اتوبوس‌های 5 ستاره قیمت بسیار گزافی دارند و افرادی که بودجه کمتری دارند، از امکانات مهمی محروم می‌شوند.

سفر با ماشین شخصی | سفری کمتر امن

سفر با ماشین شخصی | سفری کمتر امن

آمار فراوان تصادفات جاده‌ای، خیلی‌ها را از سفر با ماشین شخصی منصرف می‌کند. البته این تنها بحث درباره ماشین شخصی نیست. اجازه دهید در ادامه بیشتر در این باره صحبت کنیم.

مزایای سفر با ماشین شخصی

مزایای سفر با ماشین شخصی

رسیدیم به پرطرفدارترین راه سفر در ایران. سفرهای جاده‌ای محبوب دل‌ها هستند. ما ایرانی‌ها حاضریم کیلومترها رانندگی کنیم؛ اما در مقصد گرفتار تاکسی نشویم. راحتی در مقصد مزیت بزرگی برای سفر با ماشین شخصی به حساب می‌آید. مزیت دیگر این روش آزادی و اختیار عمل است؛ شما صاحب اختیارید که در کجا استراحت کنید، کدام مسیر را انتخاب کرده یا چه زمانی سفر را آغاز کنید. انعطاف‌پذیری این روش بی‌مانند است. فاصله استراحت‌ها در دست خودتان است؛ هر زمان که احساس کنید چشمانتان گرم شده می‌توانید حرکت را متوقف کنید. خلوت خصوصی مزیت دیگر این روش سفر است. در هیچ کدام از وسایل بالا شما حریم خصوصی آنچنانی ندارید و باید فضا را با افراد دیگر شریک شوید؛ اما ماشین شخصی، حریم دارد. تنها هزینه‌ای که در سفر با ماشین شخصی باید بپدازید هزینه بنزین است و البته استهلاک ماشین؛ اگر ماشینتان استاندارد باشد، این روش سفر اقتصادی‌ترین روش است.

معایب سفر با ماشین شخصی

معایب سفر با ماشین شخصی

لازم نیست درباره دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است صحبت کنیم؛ چراکه شما بهتر از ما درباره تصادفات و مجروحین حادثه‌های جاده می‌دانید. ماشین‌ها رکورد کشیدن انسان‌ها به دره مرگ را دارند. تجربه کم راننده ممکن است بیشتر از سفر با اتوبوس شما را خسته کند. آشنا نبودن با جاده و استراحتگاه‌ها عیب دیگری است که سفر شخصی دارد. زمانی که شما نگران مسیر و استراحتگاه باشید نمی‌توانید از مناظر لذت ببرید، به همین علت بهتر است کار را به کاردان بسپارید و از میادین خداحافظی کنید.

شاید بگویید استراحت در ماشین شخصی راحت‌تر است؛ اما قاطعانه این نظر را رد می‌کنیم؛ سرنشینان خودرو سواری فضای اندکی برای استراحت و خواب دارند. گفتیم درصورتی که ماشین سالمی داشته باشید، سفرتان اقتصادی است؛ اما امان از روزی که ماشینتان مشکل داشته باشد؛ هزینه سوخت و استهلاک ماشین ممکن است به اندازه سفر با قطار برایتان هزینه بیافریند. خراب‌شدن ماشین وسط برهوتی که هیچ دسترسی به تعمیرگاه نیست هم کابوس افرادی است که فوبیای رانندگی در دل جاده را دارند. گذشته از بحث هزینه این چهارچرخ‌های کوچک می‌توانند زمینی به این گستردگی را آلوده کنند؛ پس مراقب باشید. این شما و این ناایمن‌ترین وسیله سفر.

لیست وسایل امن سفر به پایان رسید. سعی کردیم تمام نکاتی که نیاز دارید بخوانید را ذکر کنیم؛ اگر نکته‌ای فراموش شد یا با نکته‌ای موافق نبودید در قسمت نظرات برای ما بنویسید. ره بال آسمان از کامل‌شدن اطلاعاتش لذت می‌برد. متشکریم که در ما را در آشنایی با امن ترین وسیله سفر و ناایمن‌ترین وسیله همراهی کردید. امیدواریم هر لحظه سفر خودتان و عزیزانتان امن باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.