دریاچه طاووس گولی اردبیل  | نگینی آبی‌رنگ در دامنه سر‌سبز قله سبلان

0

استان اردبیل به لطف داشتن آب‌و‌هوایی سرد، کوهستانی و پاک، طبیعتی کم‌نظیر، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ارزشمند، جاذبه‌های توریستی و تفریحی متعدد و… از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در روزهای گرم سال است. تا‌کنون در مطالب مختلف، در‌خصوص بسیاری از جاهای دیدنی این استان و شهر‌های آن سخن گفته‌ایم. در این مطلب قصد داریم در‌خصوص دریاچه طاووس گولی اردبیل سخن بگوییم که همچون نگینی آبی‌رنگ در دامنه سر‌سبز قله سبلان، می‌درخشد و دلربایی می‌کند. از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و کشف جاذبه‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده برایتان جذاب است، در این مطلب همراه ما باشید تا با این جاذبه بی‌نظیر در قلب استان اردبیل آشنا شوید. در این مطلب ضمن معرفی کامل این دریاچه زیبا، تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را ارائه کرده‌ایم تا راهنمایی کامل برای بازدید از این دریاچه در اختیار داشته باشید. 

دریاچه طاووس گولی کجاست؟

دریاچه طاووس گولی از جمله جاهای دیدنی اطراف اردبیل است. این دریاچه در جنوب‌شرقی شهری به‌نام مشگین شهر، واقع در استان اردبیل قرار دارد. این شهر به دلیل قرار‌گیری در دامنه کوه سر‌به‌فلک‌کشیده سبلان، مملوء از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و دیدنی است. نزدیک‌ترین روستا به نگین درخشان طاووس گولی روستای قلچقلو است که حدود ۱۰‌ کیلومتر با آن فاصله دارد. در شرق این دریاچه نیز روستایی ییلاقی موسوم به «موئیل» قرار دارد. در غرب این دریاچه نیز دشت‌های مخملی و سرسبز هوشنگ میدانی به چشم می‌خورند. ترکیب سبز زمردی این دشت‌ها در کنار آبی خوشرنگ دریاچه، منظره‌ای خیره‌کننده و رؤیایی در این منطقه ایجاد کرده است. 

فاصله دریاچه طاووس گولی تا مشگین شهر: حدود ۳۰ کیلومتر 

فاصله دریاچه طاووس گولی تا اردبیل:‌ حدود ۱۱۰ کیلومتر 

معرفی دریاچه طاووس گولی اردبیل | دریاچه‌ای بر دامنه کوه سبلان 

دریاچه طاووس گولی مشگین شهر که در گویش محلی به آن «تؤوس گؤلی» می‌گویند، از زیبا‌ترین و خوش‌منظر‌ترین دریاچه های ایران است. این دریاچه همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه در میان دریاچه‌های استان اردبیل شناخته می‌شود. در زبان شیرین آذری «گؤل» به معنای «استخر» یا «دریاچه» بوده و «تؤوس» نیز به معنای «طاووس»‌ است؛ از‌این‌رو «تؤوس گؤلی» را می‌توان «دریاچه‌ای به زیبایی طاووس» معنا کرد. آب این دریاچه وسیع و زیبا از آب‌شدن برف‌های قله سبلان تأمین می‌شود. اگر بخواهیم به‌صورت دقیق علت ایجاد این نگین آبی‌رنگ را توضیح دهیم، باید بگوییم که در اثر آب شدن برف‌های قله سبلان، جویبار‌هایی متعدد در دامنه کوه پدید آمده و به سمت پایین جاری می‌شوند. آب این جویبار‌ها در پشت سدی خاکی و طبیعی جمع شده و سبب پدید آمدن دریاچه زیبای طاووس گولی شده‌اند. 

اطراف دریاچه طاووس گولی اردبیل با دشت‌هایی ییلاقی و کوهستان‌هایی سر‌سبز احاطه شده است. در حاشیه دریاچه نیز نیزار‌هایی بلند و زیبا به چشم می‌خورند. وجود طبیعتی مسحور‌کننده در کنار دریاچه‌ای آرام و زیبا، سبب ایجاد منظره‌ای خیره‌کننده در این منطقه شده است که تماشای آن نفس را در سینه حبس می‌کند. اگر در فصل مناسب به بازدید این منطقه زیبا بروید، چادرها و آلاچیق‌های عشایر‌نشینان ایل مغانلو را خواهید دید. طایفه مغانلو، از نوادگان ایل بزرگ «شاهسون» هستند. این طایفه اغلب ییلاق‌های اطراف دریاچه طاووس گولی را برای سکونت انتخاب می‌کنند. 

  • پوشش گیاهی و جانوری منطقه طاووس گولی 

جالب است بدانید که بر‌اساس داده‌های ارائه‌شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، محدوده دریاچه طاووس گولی اردبیل، حدود ۲۵۶ گونه گیاهی متنوع را در خود جای داده است. همین تنوع بی‌نظیر باعث شده است تا این منطقه از هر نظر بی‌نظیر و منحصر‌به‌فرد باشد. این منطقه علاوه‌بر داشتن پوشش گیاهی شگفت‌انگیز، پوشش جانوری غنی و جذابی دارد.

انواع پرندگان مهاجر و بومی، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، گرگ، کل، بز، انواع سمور، خرگوش، راسو و… پوشش جانوری دامنه قله سبلان و مناطق اطراف دریاچه طاووس گلی را تشکیل می‌دهند. به‌علاوه این دریاچه زیستگاه آبزیان متنوعی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ماهی قزل‌‌آلا و ماهی کپور اشاره کرد. 

تفریحات دریاچه طاووس گولی مشگین شهر |‌ تجربه اوقاتی دلپذیر در طبیعتی بکر 

در نزدیکی دریاچه طاووس گولی اردبیل، امکانات تفریحی خاصی فراهم نشده است؛ با‌این‌حال شما می‌توانید با انجام تفریحاتی ساده و جذاب، اوقات دلپذیر و به‌یاد‌ماندنی را برای خود رقم بزنید. 

  • آب‌بازی و آب‌تنی در نزدیکی ساحل دریاچه 

آب‌بازی و آب‌تنی در نزدیکی ساحل دریاچه طاووس گولی اردبیل

با‌ توجه به اینکه عمق دریاچه طاووس گولی به‌صورت دقیق مشخص نیست، شنا درون دریاچه خطرناک بوده و ممنوع است. با‌این‌حال اگر آب‌و‌هوا مطلوب باشد، آب‌بازی و آب‌تنی در نزدیکی ساحل دریاچه، از جمله تفریحات دلپذیر، مفرح و بی‌خطری است که می‌توانید از تجربه آن در کنار خانواده، دوستان یا عزیزان خود لذت ببرید. 

  • ماهیگیری

ماهیگیری در نزدیکی ساحل دریاچه طاووس گولی اردبیل

ماهیگیری از جمله تفریحات پر‌آرامش و دلنشینی است که می‌توانید در جوار دریاچه طاووس گولی تجربه کنید؛‌ از‌این‌رو اگر از چنین تفریح آرام و دل‌انگیزی لذت می‌برید، هنگام سفر به‌سوی این جاذبه طبیعی دلربا، تجهیزات ماهیگیری خود را فراموش نکنید. 

  • پیاده‌روی و کوهنوردی در اطراف دریاچه 

پیاده‌روی و کوهنوردی  در نزدیکی ساحل دریاچه طاووس گولی اردبیل

پیاده‌روی و کوهنوردی در طبیعت فوق‌العاده اطراف دریاچه طاووس گولی مشگین شهر، از آن دست تفریحاتی است که تمامی افراد می‌توانند از تجربه آن لذت ببرند. طبیعت حوالی دریاچه به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که گشت‌و‌گذار در آن جانی دوباره به انسان می‌بخشد.

  • عکاسی از طبیعت 

عکاسی از طبیعت   در نزدیکی ساحل دریاچه طاووس گولی اردبیل

اگر اهل عکاسی هستید، طبیعت منطقه طاووس گولی سوژه‌ای بی‌نظیر برای ثبت عکس‌هایی زیباست. پس اگر روزی به بازدید این دریاچه رفتید، فراموش نکنید که لحظه‌های دلنشین خود را با دوربین عکاسی یا گوشی موبایل خود ثبت کرده و همچنین از هنر عکاسی خود برای ثبت قاب‌هایی زیبا از چشم‌انداز‌های بی‌نظیر این منطقه استفاده کنید. 

  • پیک‌نیک و کمپینگ در دل طبیعت 

چنانچه اهل پیک‌نیک و کمپینگ در دل طبیعت هستید، دریاچه طاووس گلی، مقصدی مناسب برای شماست. برای چنین تجربه‌ای فقط کافی است تجهیزات لازم برای پیک‌نیک و کمپینگ را به‌همراه داشته باشید تا بتوانید مدت بیشتری را در طبیعت بکر و مسحور‌کننده این منطقه سپری کرده و از حضور در آن لذت ببرید. 

امکانات رفاهی دریاچه طاووس گولی اردبیل | تجربه حضور در طبیعتی بکر و دست‌نخورده

Necessary facilities and equipment to visit Tavus Goli Lake in Meshgامکانات و تجهیزات لازم برای بازدید از دریاچه طاووس گولی مشگین شهرin Shahr

همان طور که پیشتر گفتیم، طبیعت دامنه کوه سبلان و اطراف دریاچه طاووس گولی بکر و دست‌نخورده‌ است؛ از‌این‌رو اگر از حضور و گشت‌و‌گذار در طبیعت لذت می‌برید، این منطقه مقصدی مناسب برای شماست. در نزدیکی دریاچه هیچ‌گونه امکانات رفاهی و تفریحی وجود ندارد. به همین دلیل برای تجربه حضوری دلپذیر و پر‌آرامش در این منطقه، لازم است که تمامی امکانات و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. 

بهترین زمان بازدید از دریاچه طاووس گولی مشگین شهر | بهترین تجربه در بهترین زمان

استان اردبیل از مناطق سرد و کوهستانی کشور ایران است؛ از‌این‌رو شهر‌های مختلف این استان و جاذبه‌های گردشگری آن مقصدی بی‌نظیر برای فصل گرم تابستان هستند. دریاچه طاووس گولی مشگین شهر نیز، علاوه‌بر قرار‌گیری در استان اردبیل، در دامنه کوه سبلان قرار دارد و به‌صورت کلی آب‌و‌هوای آن در بیشتر ایام سال سرد است؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید در زمان بازدید از این جاذبه طبیعی فوق‌العاده، از نعمت حضور در آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر بهره‌مند شوید، فصل تابستان را برای سفر به این منطقه در تقویم خود علامت بزنید. 

از سوی دیگر، درست است که در فصل بهار، به‌خصوص اوایل آن، آب‌و‌هوای منطقه سرد است؛ اما تنها در این زمان است که می‌توانید اوج شکوه و زیبایی طبیعت اطراف دریاچه طاووس گولی و دامنه کوه سبلان را تماشا کنید. از‌این‌رو اگر سردی هوا شما را آزرده نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم ماه فروردین را برای بازدید از این بهشت دلربا انتخاب کنید. 

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی | بازدید از زیبایی‌های بی‌انتهای اردبیل

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا بتوانید از زمان محدود سفر خود، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و با بازدید از چندین جاذبه در یک روز، اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. به همین سبب در این بخش چند‌تا از بهترین جاهای دیدنی اردبیل را که در نزدیکی دریاچه طاووس گولی مشگین شهر قرار دارند را به‌همراه آدرس و فاصله آن‌ها با دریاچه، عنوان کرده‌ایم: 

  • کهنه قلعه مشگین شهر 

کهنه قلعه از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی  مشگین شهر

آدرس: ایران، استان اردبیل، مشگین شهر، ورودی مشگین شهر، روی تپه
فاصله کهنه قلعه مشگین شهر  تا دریاچه طاووس گولی: حدود ۲۱ کیلومتر 
  • پل شیشه‌ای مشگین شهر 

آدرس: ایران، استان اردبیل، مشگین شهر، پارک جنگلی خیاو چای مشگین شهر
فاصله پل شیشه‌ای مشگین شهر تا دریاچه طاووس گولی: حدود ۲۴ کیلومتر 
  • بقعه شیخ حیدر مشگین شهر

بقعه شیخ حیدر از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی اردبیل

آدرس: ایران، استان اردبیل،‌ مشگین شهر، میدان امام، خیابان باهنر شمالی
فاصله بقعه شیخ حیدر مشگین شهر تا دریاچه طاووس گولی: حدود ۲۵ کیلومتر 
  • قله سبلان 

قله سبلان  از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی اردبیل

آدرس: ایران، استان اردبیل، ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل، ۲۵ کیلومتری شهرستان مشگین شهر
فاصله قله سبلان تا دریاچه طاووس گولی: حدود ۱۷ کیلومتر 
  • غار‌های تاریخی کنزق 

آدرس: ایران، استان اردبیل، شهرستان سرعین، روستای کنزق، غار‌های تاریخی کنزق
فاصله غار‌های تاریخی کنزق تا دریاچه طاووس گولی: حدود ۱۳۸ کیلومتر 
  • سایت پاراگلایدر دیم سقرلو

سایت پاراگلایدر دیم سقرلو از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی اردبیل

آدرس: ایران، استان اردبیل، سایت پاراگلایدر دیم سقرلو
فاصله سایت پاراگلایدر دیم سقرلو تا دریاچه طاووس گولی: حدود ۱۵۵ کیلو‌متر 

مسیر دسترسی به دریاچه طاووس گولی مشگین شهر | سفر در جاده‌های استان اردبیل

برای دسترسی به دریاچه طاووس گولی از مقصد اردبیل، ابتدا باید خود را به شهر مشگین شهر برسانید. فاصله اردبیل تا مشگین شهر حدود ۱۰۱ کیلو‌متر بوده و دسترسی به آن از طریق «بزرگراه شهید بنی هاشم» امکان‌پذیر است. پس از رسیدن به مشگین شهر، ابتدا باید به سمت روستای «آلنی» و سپس روستای «ساربانلار» حرکت کرده و در‌نهایت خود را به روستای «قلچقلو» برسانید. پس از رسیدن به این روستا، باید در مسیر جاده‌ای خاکی پیش‌روی کنید تا به دریاچه برسید. گفتنی است که این مسیر بسیار نا‌همواره بوده و عبور از آن با خودرو‌های شخصی تقریباً غیر‌ممکن است. 

  • سایر مسیر‌های دسترسی 

علاوه‌بر مسیر دسترسی بالا، که متداول‌ترین مسیر است، دو مسیر دیگر نیز برای رسیدن به دریاچه طاووس گولی اردبیل وجود دارد. مسیر اول از جاده‌های خاکی و ییلاقی آبگرم «شابیل» و «روستای موئیل» می‌گذرد. مسیر دیگر «پلان توکن» نام دارد. این مسیر نیز از «روستای موئیل» می‌گذرد. مسیر پلان توکن برای افرادی که به پیاده‌روی و کوهپیمایی در دل طبیعتی بکر و رؤیایی، علاقه‌مند هستند، مناسب است. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر مرکب قلم، به‌سوی شمال غرب ایران سفر کردیم تا با دریاچه‌ای بزرگ بر دامنه قله مرتفع سبلان آشنا شویم. مقصود سفر ما دریاچه طاووس گولی اردبیل بود. در طول این سفر مجازی، به وصف زیبایی‌های بی‌نظیر این دریاچه و مناطق اطراف آن پرداختیم و راجع‌به پوشش گیاهی و جانوری محدوده دریاچه، تفریحاتی که در این منطقه می‌توان تجربه کرد، بهترین زمان بازدید از دریاچه و مسیر دسترسی به آن سخن گفتیم. همچنین جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی مشگین شهر را معرفی کردیم تا با جاذبه‌های گردشگری حوالی منطقه آشنا شوید. آیا تا‌کنون تجربه بازدید از این جاذبه را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، از شما می‌خواهیم تا نظر و تجربیات ارزشمند خود را در تکمیل این مطلب، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

این دریاچه در جنوب‌شرقی شهری به‌نام مشگین شهر، واقع در استان اردبیل قرار دارد. نگین درخشان طاووس گولی در شرق روستایی ییلاقی موسوم به «موئیل» قرار دارد. در غرب این دریاچه نیز دشت‌های مخملی و سرسبز «هوشنگ میدانی» به چشم می‌خورند.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه طاووس گولی می‌توان به کهنه قلعه مشگین شهر ، پل شیشه‌ای مشگین شهر، بقعه شیخ حیدر مشگین شهر، غار‌های تاریخی کنزق و سایت پاراگلایدر دیم سقرلو اشاره کرد.

اگر می‌خواهید در زمان بازدید از این جاذبه طبیعی فوق‌العاده، از نعمت حضور آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر را تجربه کنید، فصل تابستان را برای سفر به این منطقه در تقویم خود علامت بزنید.

برای دسترسی به دریاچه طاووس گولی از مقصد اردبیل، ابتدا باید خود را به شهر مشگین شهر برسانید. فاصله اردبیل تا مشگین شهر حدود ۱۰۱ کیلو‌متر بوده و دسترسی به آن از طریق «بزرگراه شهید بنی هاشم» امکان‌پذیر است. پس از رسیدن به مشگین شهر، ابتدا باید به سمت روستای «آلنی» و سپس روستای «ساربانلار» حرکت کرده و در‌نهایت خود را به روستای «قلچقلو» برسانید. پس از رسیدن به این روستا، باید در مسیر جاده‌ای خاکی پیش‌روی کنید تا به دریاچه برسید.

فاصله دریاچه طاووس گولی تا مشگین شهر حدود ۳۱ کیلومتر و تا اردبیل حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.