آبشار پونه زار | آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس

0

ارتفاعات زاگرس در دل خود جاذبه‌های بسیاری را جا داده است. اینکه ما می‌گوییم مانند کوه پشتت هستم یا فلانی برای من نقش کوه را دارد، بی‌دلیل نیست. فقط کوه است که می‌تواند در عین استحکام ملایم باشد. فقط کوه است که در قلب خود آبی روان دارد و بر بدنش سپری محکم. با کمک این آب جانوران و گیاهان را سیراب می‌کند و با کمک سپرش از آن‌ها دربرابر هر ناملایمتی حفاظت می‌کند. آبشار پونه زار هم از قلب زاگرس سرچشمه می‌گیرد. زمانی که به آبشار پونه زار اصفهان نزدیک می‌شوید، بوی پونه‌ای که در هوا پیچیده است شما را سرکیف می‌آورد. اصلاً به خاطر وجود پونه‌های وحشی است که این آبشار را پونه زار نامیدند. باید به این آبشار بروید تا متوجه عمق حرف ما شوید.

آبشار پونه زار کجاست؟

آبشار پونه زار

زاگرس مرکزی اصلی‌ترین سرچشمه پونه زار است؛ رشته کوهی با قله‌های متعدد که بر سرش کلاهی برفی دارند. با آب‌شدن این کلاه، پونه زار و دیگر آبشارهای این منطقه جان دوباره می‌گیرند. فریدون شهر اصفهان شهرستانی است که آبشار پونه زار در آن قرار گرفته است. این شهرستان یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و پربارش استان اصفهان است. به همین علت در این شهرستان رودخانه فصلی و چشمه و آبشارهای متعددی وجود دارد. اگر مسافر اصفهان هستید و دوست دارید در کنار دیدن آثار دست بشر، آثاری از جنس طبیعت ببینید، آبشار پونه زار اصفهان را برای بازدید انتخاب کنید.

آدرس: استان اصفهان، 25کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر.

معرفی آبشار پونه زار

معرفی آبشار پونه زار اصفهان

آبشار پونه زار به‌خاطر بافت خاصش و  ارتفاعی که دارد به شهرت رسیده است. قرارگرفتن در همسایگی زاگرس مزایای بسیاری دارد. یکی از این مزیت‌ها زیبایی بدون حد و مرز است. بعد از رسیدن به پارکینگ آبشار، باید ماشین‌هایتان را بگذارید و باقی مسیر را پیاده‌روی کنید. مسیر این آبشار کمی باریک است و شیب دارد؛ پس لوازم اضافه برندارید تا برای پایین‌رفتن با مشکل مواجه نشوید. همان طور که پایین می‌روید، کم‌کم نشانه‌هایی از آبشار را می‌بینید. در مسیرتان سمندرهای کوچک و بزمجه‌های بزرگ را می‌بینید. یک ربع که پیاده‌روی کردید، به آبشار می‌رسید. این آبشار ۴۵ متر ارتفاع دارد. البته ارتفاع اصلی آبشار ۷۵ متر است. آب آبشار از چند، سرچشمه تأمین می‌شود.

معرفی آبشار پونه زار اصفهان

در مسیر رسیدن به آبشار کفش‌هایتان خیس می‌شود؛ پس برای جلوگیری از سرخوردن، دستتان را به سنگ‌ها بگیرید. در پایین، آبشار به دو قسمت تبدیل می‌شود، قسمتی که آبشار به رود تبدیل شده و ادامه آبشار. قسمت رودی آبشار برای نشستن مناسب است. از راه‌رفتن در ادامه مسیر آبشار به‌شدت پرهیز کنید. آبشار پونه زار فریدون شهر در عین زیبایی، ترسناک هم هست. رفتن به پایین آبشار امکان‌پذیر نیست؛ پس اصلاً پایین‌رفتن را امتحان نکنید. سنگ‌های این قسمت بسیار لیز است و ممکن است سُر بخورید. در ادامه آب آبشار از پرتگاهی بلند به پایین می‌ریزد. در طول مسیر پایین‌آمدنتان چشمه‌های متعددی وجود دارد. آب این چشمه‌ها بسیار گواراست؛ پس حتماً نوش جان کنید.

جاذبه های گردشگری آبشار پونه زار

جاذبه های گردشگری آبشار پونه زار فریدون شهر

پیاده‌روی و کوهنوردی قسمت جدانشدنی طبیعت‌گردی در جاهای دیدنی فریدون شهر و دیگر جاهای طبیعی است؛ پس بدنتان را آماده کنید. با اینکه این مسیر طولانی نیست؛ اما شیب نسبتاً تندی دارد که ممکن است پاهای شما را ناتوان کند. چند چشمه در راه شماست، رسیدن به این چشمه‌ها کمی سخت است؛ پس حتماً کفش مناسب همراه داشته باشید تا شما را در ادامه راه یاری کند. اگر با گیاهان خاص و گیاهان دارویی آشنا باشید، می‌توانید از گیاهان این آبشار استفاده کنید.

جاذبه های گردشگری آبشار پونه زار فریدون شهر

پونه و کنگر دو گیاه مشهور این آبشار است. اگر پونه یا کنگر مصرف نمی‌کنید، لطفاً سراغ چیدن این گیاهان نروید. هستند افرادی که فقط نام کنگر را شنیده‌اند و گونی به دست به جان طبیعت می‌افتند و کنگر برداشت می‌کنند. بعد با چشیدن طعم کنگر و دیدن تیغ‌های بلندش از خوردن باقی کنگرها منصرف می‌شوند. در این میان تنها کسی که ضرر می‌کند، طبیعت و آبشار پونه زار اصفهان است.

امکانات رفاهی آبشار پونه زار

امکانات آبشار پونه زار اصفهان به شکلی است که گردشگران می‌توانند شب را در جوار آبشار سپری کنند؛ اما کار خطرناکی است. البته جوان‌ترها گاهی خطر را به جان می‌خرند و شب می‌مانند؛ اما این کار چندان منطقی نیست. متأسفانه این آبشار امکانات رفاهی خاصی ندارد. فقط امکانات رفاهی اولیه مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق و منقل در این آبشار وجود دارد. امکاناتی مانند رستوران و سوپرمارکت در اطراف این آبشار وجود ندارند.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار پونه زار

فاصله جاهای دیدنی اطراف اصفهان با هم نسبتاً زیاد است و برای بازدید از هرکدام باید زمان مناسبی اختصاص دهید؛ مثلاً برای آبشار پونه زار باید یک صبح تا عصر زمان بگذارید.

  • چشمه لنگان

چشمه لنگان یکی از بهترین آب‌های معدنی کل اصفهان را دارد. این آب گوارا آب شرب منطقه را تأمین می‌کند. برخلاف دیگر چشمه‌ها که جوشش و جریانی ملایم دارند، چشمه لنگان جریانی بسیار تند و خشن دارد. آب چشمه از میان چند تخته‌سنگ به بیرون می‌جوشد. در کنار این چشمه تفرجگاهی بسیار زیبا و با امکانات رفاهی مناسب قرار دارد. فاصله این چشمه تا فریدون شهر 17 کیلومتر است. در 6 ماه اول سال که خبری از برف در منطقه نیست، می‌توانید تا لب آب با ماشین بروید؛ اما در فصول سرد راهتان تقریباً بسته است. این چشمه تا آبشار پونه زار فریدون شهر فاصله چندانی ندارد.

  • روستای بنه کمر

روستای بنه کمر هم از نظر طبیعی مهم است و هم از نظر تاریخی. در این روستا می‌توانید زندگی دشوار روستاییان را از نزدیک ببینید. در اردیبهشت، اطراف این روستا دشت لاله‌های واژگون پدیدار می‌شود. دیگر جاذبه این روستا آبشار دربند است که یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این روستا ییلاقی است؛ یعنی مردم آن در زمستان روستا را ترک می‌کنند و با گرم‌شدن هوا بازمی‌گردند. در زمستان برف راه روستا را می‌بندد. دو قوم گرج و بختیاری در این روستا زندگی می‌کنند. بنه کمر در فاصله 30 کیلومتری غرب فریدون شهر واقع شده است و به آبشار پونه نزدیک است.

بهترین زمان سفر به آبشار پونه زار

بهترین زمان سفر به آبشار پونه زار

هوای فریدون شهر سرد است. این سردی باعث بارش زیاد برف در این شهرستان می‌شود. برفی که در این منطقه می‌آید، تا مدت‌ها در شهر و مناطق اطرافش باقی می‌ماند. این رویداد باعث تشکیل پیست اسکی فریدون شهر شده است؛ پس سفر به آبشار پونه زار فریدون شهر در پاییز و زمستان را فراموش کنید. البته منظره آبشار در این فصول عالی است؛ اما خطرات بسیاری از جمله مه‌گرفتگی مسیر و یخ‌زدن جاده وجود دارد. بهتر است برای بازدید از این آبشار پرخطر زیبا، بهار و تابستان اقدام کنید. حتی در گرم‌ترین فصول سال، سرمای آب این آبشار تا مغز استخوان فرو می‌رود.

امکان اقامت و کمپ اطراف آبشار پونه زار

امکان اقامت و کمپ اطراف آبشار پونه زار اصفهان

ذکر کردیم که ساختمان مناسبی برای اقامت در آبشار پونه زار اصفهان وجود ندارد؛ اما می‌توانید از قسمت‌های تعبیه شده برای کمپینگ استفاده کنید و در کنار آبشار چادر بزنید. شب‌های این منطقه بسیار خنک است و روبه سردی می‌رود؛ پس لباس گرم و کیسه خواب همراه داشته باشید. اگر چادرزدن را دوست ندارید، می‌توانید به شهرها و روستاهای نزدیک آبشار بروید. برای مثال در روستای چغیورت که تا آبشار 30 دقیقه پیاده‌روی دارد، خانه اجاره‌ای وجود دارد. در فریدون شهر امکانات اقامتی کامل است این شهرستان هم هتل دارد و هم مسافرخانه. اکثر گردشگران صبح زود به آبشار می‌آیند و برای شب به شهرها و روستاهای اطراف می‌روند.

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار پونه زار

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار پونه زار

  • جاده منتهی به آبشار پیچ‌وخم‌های خطرناک دارد؛ پس با احتیاط رانندگی کنید.
  • آبشار در روزهای تعطیل خیلی شلوغ است؛ پس برنامه‌ریزی کنید.
  • آب آبشار خاصیت دارویی دارد و از آب‌های سبک به حساب می‌آید.
  • اگر اولین مرتبه‌ای است که به آبشار سفر می‌کنید، حتماً فردی را با خود همراه کنید که تجربه بازدید از آبشار پونه زار فریدون شهر را داشته باشد.
  • کوله‌پشتی که با خود می‌برید باید شامل این وسایل باشد: کرم ضدآفتاب، خوراکی، کنسرو، لباس گرم، پاوربانک و عینک آفتابی.
  • کفش مخصوص کوهنوردی همراه داشته باشید.
  • از مسیرهای محکم عبور کنید.

مسیر دسترسی به آبشار پونه زار

به مرکز ایران بروید. از مسیر شهرکرد جاده شیخ شبان حرکت کنید. از روستاهای کمیشک، سینگرد، اسکندری و خویگان عبور کنید. شهر داران را هم رد کنید تا به فریدون شهر برسید. از فریدون شهر هم عبور کنید. در مسیرتان به یک سه‌راهی می‌رسید. سمت راست مسیر شما را به آبشار پونه زار و چشمه لنگان می‌رساند. بعد از چشمه به سمت روستای پشت کوه یا همان چغیورت بروید. فقط 13 کیلومتر باقی مانده است تا به آبشار پونه‌ای برسید. فاصله آبشار تا شهرکرد 128 کیلومتر است که حدوداً 3 ساعت از شما زمان می‌گیرد.

گردشگران آبشار پونه‌ زار فریدون شهر حتی از آبشارهای شمال ایران هم زیباتر می‌دانند؛ پس فرصت را از دست ندهید و تا قبل از تمام‌شدن تابستان به این آبشار بروید. در قسمت نظرات، سؤالات و خاطراتتان را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

استان اصفهان، 25کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر.

اطراف آبشار تا حدودی بکر است و به‌جز چند آلاچیق، امکانات خاصی ندارد.

چشمه لنگان، روستای بنه کمر، آبشار دربند و غیره.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.