جاهای دیدنی تنکابن به همراه جدول اطلاعات

0

از جاده کندوان که بگذرید، بعد از پشت‌سرگذاشتن چالوس، به شهر زیبای تنکابن می‌رسید. بهار هم که باشد، عطر بهارنارنج در هوا پخش است و ورودتان را عطراگین می‌کند. تنکابن از زیباترین‌ شهرهای شمالی است که در بین دریا و کوه جا خوش کرده است. زیبایی دریا از یک سمت و کوه‌های بلندقامت البرز در سمتی دیگر، جذابیت خاصی به تنکابن می‌بخشد. جاهای دیدنی تنکابن به‌خاطر وجود این ویژگی، بسیار تماشایی هستند. اگر قصد دارید، چندروزی مهمان این شهر ساحلی باشید، راهنمای سفر به تنکابن هم به کارتان می‌آید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی تنکابن

تنکابن را شهر مرکبات می‌دانند. این ویژگی در همان ابتدای ورود، در همه‌جای شهر به‌شکل ویژه‌ای مشخص است. درخت‌های نارنج و پرتقال در حاشیه خیابان و وسط بلوارها، قد بلند کرده‌اند. اگر در بهار مهمان تنکابن باشید، از بوی خوش بهارنارنج سرمست می‌شوید. این شهر در گذشته به اسم شهسوار معروف بود و بعدها اسمش را به تنکابن تغییر دادند؛ البته هنوز هم خیلی از مردم بومی، آن را به این اسم می‌شناسند. جاهای دیدنی تنکابن به بخش‌های مختلفی مثل جاذبه‌های طبیعی، بخش‌های تاریخی و بازارهای محلی‌اش تقسیم می‌شود. هرکدام از این بخش‌ها زیبایی منحصربه‌فردی دارند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

جنگل دوهزار و سه‌هزار، از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن

کمتر کسی است که به تنکابن برود و از جنگل دوهزار و سه‌هزار دیدن نکند. جنگل‌های سرسبز دوهزار و سه‌هزار بخشی از طبیعت تماشایی تنکابن را تشکیل می‌دهد. در ورودی جاده دوهزار و سه‌هزار تونلی از درخت‌های بلندقامت و سرسبز وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم برداشت. به همین خاطر این جنگل همیشه میزبان بسیاری از گردشگرهاست. البته در تعطیلات آخر هفته، مردم بومی هم به این جنگل و ییلاقات بالادست می‌روند تا نفسی تازه کنند.

این جاده رؤیایی به دو شاخه مجزا تقسیم می‌شود که یکی به‌سمت جنگل دوهزار راه دارد. جاده دیگر، گردشگرها را به جنگل سه‌هزار هدایت می‌کند. حس‌وحال جنگل در روزهای بارانی وصف‌ناپذیر است. با بارش برف در روزهای زمستان هم، جنگل یکدست سفیدپوش می‌شود. در این زمان‌ها بسیاری از مردم محلی برای تماشای برف و بازی در هوای برفی به دوهزار و سه‌هزار می‌روند.

رودخانه‌ای خروشان بین این دو جاده جاری است که در انتها به دریای خزر راه دارد. این رودخانه پربرکت، زیستگاه اصلی ماهی قزل‌آلا است. در مسیر جاده دوهزار پرورشگاه‌های متعددی راه‌اندازی کرده‌اند. در این مکان‌ها گونه‌های مختلفی از ماهی مثل قزل‌آلا، کپور و سالمون را پرورش می‌دهند. تماشای استخر ماهی‌ها بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. می‌توانید از این مزارع، ماهی تازه بخرید و از خوردن آن لذت ببرید.

در حاشیه رودخانه، پلاژها و استراحتگاه‌های زیادی وجود دارد. زمین‌های اطراف رودخانه پهناور و وسیع است و می‌توانید بساط پیک‌نیک را پهن کنید. در روزهای گرم تابستان، خیلی از افراد برای آب‌تنی در رودخانه مشتاق هستند؛ البته حواستان به جریان و سرعت شدید آب هم باشد. در جاده دوهزار و سه‌هزار همه‌چیز برای طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار مهیاست؛ مثلاً دکه‌های خوراکی، رستوران، اقامتگاه‌های بومگردی چوبی، سرویس بهداشتی و سایر امکانات.

اطلاعات بازدید از جنگل دوهزار و سه‌هزار

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐۲ از ۵        ☐۳ از ۵       ☐۴ از ۵         ☐۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐فقط خانواده     ☐فقط ورزشکاران      ☐فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐پاییز       ☐زمستان
امکانات رفاهی☐فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐سوپرمارکت   ☐آلاچیق
وضعیت جاده☐خاکی   ☐آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐نامناسب برای شب‌مانی  ☐طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای کمپ در طبیعت وسایلی مثل چادر مسافرتی، کیسه خواب، لباس اضافی و... لازم و ضروری است.
نکته‌های مهمبرای پیاده‌روی در دل جنگل کفش مناسب و راحت همراهتان باشد. همچنین از سالم‌بودن ماشین و پربودن باک بنزین مطمئن شوید.

دشت دریاسر، از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تنکابن

اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید، دشت دریاسر یکی از جذاب‌ترین مقاصدی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. اطراف این دشت را کوه‌های زیبای الموت، قله‌های خشچال، کندیگان و سیالان پوشانده‌اند. برای بازدید از این دشت زیبا باید به جنوب تنکابن و مناطق ییلاقی دوهزار بروید. مسیر رسیدن به این دشت تا حدودی دشوار است؛ اما نمی‌شود از زیبایی آن چشم‌پوشی کرد. این مسیر جذاب، مملوء از درخت‌های انبوه هیرکانی است. هرچقدر از دامنه کوه بالاتر بروید، چشم‌اندازتان به شهر و دره‌های پایین‌دشت وسیع‌تر می‌شود.

بعد از دو ساعت پیاده‌روی در دامنه کوه، به دشت پهناوری می‌رسید که همه را متعجب می‌کند. تصویر قله الموت از هرگوشه از دشت پیداست. در اطراف دشت، رود و چشمه‌هایی روان است که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند. در اردیبهشت فرشی از گل‌های زرد در این دشت پهن است و زیبایی دریاسر را به اوجش می‌رساند. بدون تردید عکس‌هایتان با پس‌زمینه‌ای از دشت پرگل و کوه‌ها، دیدنی می‌شود؛ البته دریاسر در دیگر فصل‌های سال هم تماشای است و چهره‌ جذاب دیگری از طبیعت را نشان می‌دهد. برای رفتن به دشت دریاسر، باید از جاده دوهزار به سمت عسل‌محله بروید. بعد از آن مسیر پیاده‌روی شروع می‌شود.

اطلاعات بازدید از دشت دریاسر

میزان سختی سفر☐۱ از ۵      ☐۲ از ۵        ∎۳ از ۵       ☐۴ از ۵         ☐۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ∎فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمدریاسر مکانی بکر است و هیچ امکاناتی ندارد؛ پس برای رفتن به این دشت چادر مسافرتی، زیرانداز، لباس کافی، غذا و آب و... همراهتان باشد.
نکته‌های مهممسیر رفتن به این دشت سخت است و باید برای پیاده‌روی در این مسیر توان کافی داشته باشید. یادتان نرود کفش مناسبی برای کوه‌نوردی بپوشید.

پارک جنگلی چالدره، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تنکابن

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تنکابن، پارک جنگلی چالدره است. همان طور که از اسم این منطقه پیداست، موقعیت این جنگل در دل دره‌ای عمیق و سرسبز است. وسعت چالدره به 110 هکتار می‌رسد. در جنگل چالدره گونه‌های مختلفی از گیاهان و درخت‌ها ریشه در خاک دارند. از توسکا و افرا گرفته تا گیاهانی مثل سرخس و گون همه‌جا را پوشانده‌اند. وجود خزه‌ها روی تنه درختان و صخره‌ها نشان‌دهنده رطوبت زیاد چالدره است. کافی است چشم‌هایتان را ببندید و به صدای پرنده‌ها گوش دهید. این صدا، از زیباترین موسیقی‌های طبیعت است.

در هر گوشه‌وکنار، آلاچیقی چوبی وجود دارد که می‌توانید بساط پیک‌نیک را در آنجا پهن کنید. میز و نیمکت نشیمن، رستوران و کافی‌شاپ، نمایشگاه آثار هنری و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات چالدره است. به همین خاطر گردشگرهای بسیاری به این منطقه می‌روند و اوقات فراغتشان را در طبیعت می‌گذرانند. برای بازدید و تفریح در این پارک، خودتان را به دوهزار برسانید. تابلوی راهنما در نیمه راه، مسیر چالدره را به شما نشان می‌دهد.

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی چالدره

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای کمپ‌کردن در طبیعت به وسایلی مثل زیرانداز، چادر مسافرتی، منتقل و آتش‌زا نیاز دارید. همچنین خوب است لباس اضافه، غذا، چسب زخم و دارو هم همراهتان باشد.

آب گرم فلکده

فلکده یکی از آبگرم‌های طبیعی و تماشایی مازندران است که وجود چشمه آب سرد در کنارش، این آبگرم را جذاب‌تر می‌کند. هچنین رودخانه لیره‌سر هم از نزدیکی این چشمه آبگرم طبیعی می‌گذرد. در این آبگرم خبری از گوگرد نیست و به همین خاطر بوی نامطبوعی هم ندارد؛ پس با خیال راحت می‌توانید در آن شنا کنید. دمای آب متوسط است و آب‌تنی در آن حس خوبی را به شما منتقل می‌کند. نوشیدن آب این چشمه مشکلی ندارد. خیلی‌ها باور دارند که آبگرم فلکده برای درمان کم‌خونی، سنگ کلیه و بیماری‌های مفصلی مؤثر است.

برای رسیدن به این چشمه باید از دل جنگلی سرسبز با درخت‌هایی بلندقامت بگذرید. می‌توانید کمی در آن قدم بزنید و اکسیژن خالص را نفس بکشید. بساط پیک‌نیک را پهن کنید و بعد از آب‌تنی کمی استراحت کنید. خوردن یک لیوان چای خوش‌عطر هم همه‌چیز را تکمیل می‌کند. این آب گرم در بخش خرم آباد تنکابن است. از جاده دوهزار و سه‌هزار به‌سمت روستای لیره بروید. بعد از این روستا، مسیر را تا فلکده ادامه دهید. برای رسیدن به آبگرم باید حدود هفت کیلومتر در جنگل پیاده‌روی کنید.

اطلاعات بازدید از آب گرم فلکده

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ∎۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمدر نزدیکی آبگرم امکاناتی وجود ندارد؛ پس برای کمپ و اقامت چندساعته وسایلی مثل زیرانداز، چادر مسافرتی، غذا، آب، لباس اضافه و... لازمتان می‌شود.

آبشارهای کوهسر

در طبیعت تماشایی تنکابن، آبشارهای خروشانی جاری است. مجموعه آبشارهای کوهسر یکی از جذاب‌ترین آبشارهای تنکابن است که می‌توانید برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ای بچینید. این آبشارها در بخش نشتارود تنکابن جاری هستند. آبشار کوهسر در دل جنگلی تماشایی است که هر گوشه از آن بخش‌های شگفت‌انگیزی دارد. درخت‌های تنومند و انبوهی این جنگل را پوشانده‌اند. می‌توانید زیر سایه درخت‌ها، زیراندازی پهن کنید و کمی بنشینید. هوای تمیز و پاک را نفس بکشید و از دیدن طیفی از رنگ سبز لذت ببرید.

گذراندن اوقات فراغت در این مکان با خانواده و دوستان هم صفای دیگری دارد. به‌ویژه اگر کباب و چای ذغالی هم در برنامه‌تان باشد؛ البته برای رسیدن به آبشار باید از مسیری خاکی و از میان رودخانه بگذرید. طبیعت اطراف آبشار بکر است و سکوت لذت‌بخشی حکم‌فرماست. گاهی صدای گنجشک‌ها و سنجاقک‌ها در فضا طنین‌انداز می‌شود. تا نزدیک آبشار هم که بروید، می‌توانید به صدای برخورد آب با سنگ‌ها گوش دهید و در طبیعت غرق شوید.

اطلاعات بازدید از آبشارهای کوهسر

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ∎۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمدر فضای بکر جنگل هیچ امکاناتی وجود ندارد؛ پس تمام وسایل ضروری برای کمپ‌کردن در طبیعت همراهتان باشد؛ مثلاً چادر مسافرتی، زیرانداز، کیسه خواب، لباس اضافه، دارو، آب، غذا و... . برای پیاده‌روی در جنگل به کفش مناسب و راحت احتیاج دارید.
نکته‌های مهمدر این مسیر از پربودن باک بنزین ماشین مطمئن شوید. همچنین قبل از رفتن به این منطقه وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.

آبشار تودارک (جلیسان)، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی تنکابن

تا تنکابن که رفتید، به آبشار تودارک سری بزنید. این آبشار زیبا، یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی تنکابن است. بلندای آبشار حدود 45 متر است و آن را بلندترین آبشار مازندران می‌دانند. آبشار تودارک از دو بخش تشکیل می‌شود. آبشار اولیه حدود هفت متر است و می‌شود قبل از آبشار اصلی آن را تماشا کرد. در پای این آبشار حوضچه‌ای شکل گرفته است که می‌توانید در آن آب‌تنی کنید. این آبشار را به جلیسان می‌شناسند.

در مسیر آبشار تودارک، صخره‌ای برآمده وجود دارد که آب خروشان با برخورد به آن، در هوا پخش می‌شود. کافی است چند دقیقه کنار آبشار بایستید تا قطره‌های آب روی پوست صورتتان بنشیند. اهل عکاسی که باشید، می‌توانید عکس‌های زیبایی از آبشار تودارک و طبیعت اطراف آن ثبت کنید.

در کنار آبشار، جنگل تودارک میزبان گردشگرهایی است که از دورونزدیک به تنکابن می‌روند. اگر در بهار به این منطقه بروید، درخت‌ها لباسی پرگل بر تن دارند. جنگل تودارک به داشتن بوته‌های تمشک معروف است. تمشک‌ها در اواسط بهار رنگ می‌گیرند و برای چیدن آماده هستند؛ پس چیدن و خوردن تمشک‌های جنگلی را از دست ندهید. برای بازدید از این آبشار بعد از رسیدن به شیرود، به‌سمت دوراهی لشتو بروید. وارد جاده لشتو شوید و بعد از دیدن سه‌راهی به‌سمت راست بپیچید. انتهای مسیر به جاده‌ای خاکی می‌رسید. این جاده خاکی حدود 20 کیلومتر است و شما را به آبشار می‌رساند.

اطلاعات بازدید از آبشار تودارک (جلیسان)

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای کمپ در اطراف آبشار زیرانداز، چادر مسافرتی، آب، غذا، لباس اضافه لازمتان می‌شود.
نکته‌های مهماطراف آبشار تودارک امکاناتی وجود ندارد؛ اما می‌توانید برای اجاره خانه و تهیه غذا به روستای تودارک بروید.
یادتان باشد قبل از رفتن به‌سمت این آبشار وضعیت آب‌وهوا را ببرسی کنید. اگر هوا بارانی باشد، مسیر رسیدن به آبشار گلی است و تردد سخت می‌شود.

مرداب نشتارود

در پنج‌کیلومتری تنکابن و در دل نشتارود، مردابی تماشایی وجود دارد. درازای مرداب نشتارود به ۳ کیلومتر می‌رسد و پهنایی 50‌متری دارد. مرداب نشتارود یکی از مهم‌ترین محل‌ها برای تخم‌گذاری ماهی‌های کپور، سفید، کفال و اردک‌ماهی است. با شروع نیمه دوم سال، این مرداب میزبان گونه‌های مختلفی از پرنده‌هاست که از بخش‌های سردسیر به حاشیه دریای خزر می‌روند.

اگر در این فصل‌ها مهمان تنکابن هستید، می‌توانید پرواز دسته‌جمعی خودکا و مرغابی‌‌های زیبا را در این مرداب تماشا کنید. اطراف مرداب فضای آرامش‌بخشی برای ماهیگیری مهیاست. خیلی از بومی‌ها در طول سال، کنار این مرداب در حال ماهیگیری هستند. اگر شما هم به این کار علاقه دارید، به آنجا بروید و این تجربه جذاب را امتحان کنید.

اطلاعات بازدید از مرداب نشتارود

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

آبشار سنگ بن چشمه، از دیگر آبشارهای دیدنی تنکابن

در بخش‌های ییلاقی دوهزار و در نزدیکی عسل‌محله، آبشاری تماشایی جاری است. این آبشار جلوه زیبایی به طبیعت تنکابن می‌بخشد. آبشار سنگ بن چشمه، زیبایی منحصربه‌فردی دارد. ترکیب آبشار با طبیعت اطراف آن، تابلویی تماشایی را می‌سازد و توجه همه را به خودش جلب می‌کند. درخت‌های باطراوتی مثل توسکا، افرا و بلوط اطراف این آبشار استوار هستند. هوای این منطقه ییلاقی، معتدل و مطبوع است.

در بهار و تابستان آب‌وهوای روستای عسل محله، رطوبت کمی دارد. به همین خاطر بسیاری از گردشگرها برای گردش و تفریح در آنجا مشتاق هستند. در مسیر رسیدن به این آبشار، چشم‌اندازی از شهر تنکابن و دریای خزر پیداست که جذابیت مسیر را چندبرابر می‌کند.

برای اقامت در این منطقه و نزدیک آبشار ویلا و خانه‌های اجاره‌‌ای مهیاست. اهل کمپ‌کردن در طبیعت هم که باشید، می‌توانید در بخش‌های مطمئن، چادری برپا کنید. شب را در آنجا بمانید از هوای دل‌پذیر کوهستانی لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از آبشار سنگ بن چشمه

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای برپایی چادر و کمپ در طبیعت، وسایلی مثل چادر، زیرانداز، منقل، آب، غذا و... همراهتان باشد.
نکته‌های مهمقبل از رفتن به مناطق ییلاقی و بالادست، شرایط آب‌وهوا را بررسی کنید.

غار آبی دانیال، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی تنکابن

از دیگر معجزه‌های طبیعت، غارها و دالان‌های جذاب است. اگر به تفریح‌های هیجان‌انگیز علاقه دارید، از غار آبی دانیال دیدن کنید. غار آبی دانیال، بعد از غار قوری قلعه، دومین غار رودخانه‌ای ایران است. این غار فقط دارای یک دالان اصلی است که درازای آن به 1500 متر می‌رسد. پهنای غار حدود یک‌ونیم متر است. دالان اصلی در بعضی از بخش‌ها تنگ‌تر و به بخش‌های کوچک‌تر منتهی می‌شود.

دمای داخل غار معتدل است و آبی که در آن جریان دارد، بسیار زلال است. چند چشمه کوچک این آب را تأمین می‌کنند. املاح کمی در این آب وجود دارد. به همین خاطر می‌توانید از آن بنوشید. روی دیوارهای غار، تزئینات آهکی زیبایی به‌ جا مانده است و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. برای بازدید از این غار باید به شهرستان سلمانشهر و روستای دانیال بروید. در آنجا می‌توانید از راهنماهای محلی کمک بگیرید؛ البته بهتر است برای دیدن غار با گروهی از غارنوردها همراه شوید.

اطلاعات بازدید از غار آبی دانیال

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ∎۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ∎فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده∎خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماین غار هیچ مکان خشکی ندارد؛ پس برای بازدید از آن باید لباس ضدآب به همراه داشته باشید. تجهیزات غارنوردی مثل طناب، کلاه، چراغ قوه و... هم همراهتان باشد. همچنین داشتن آب و مواد خوراکی هم ضروری است.
نکته‌های مهمبرای بازدید از غار از راهنمایی مجرب کمک بگیرید.

قلعه گردن تنکابن

قلعه گردن تنکابن

یکی از زیباترین بخش‌های تنکابن، قلعه گردن یا بام تنکابن است. قلعه گردن منطقه‌ای تماشایی در بالای بام تنکابن است و چشم‌اندازی وصف‌نشدنی دارد. به آنجا که بروید، تصویری سرسبز از شهر تنکابن می‌بینید. مزارع کشاورزی و باغ‌های مرکبات و خانه‌هایی با بام‌های شیب‌دار در این منظره پیداست. دریای نیلگون خزر در انتهای این تصویر چشم‌نوازی می‌کند. این چشم‌انداز در شب با چراغ‌های روشن جذابیت دیگری دارد.

قلعه گردن پاتق بسیاری از جوان‌ها و خانواده‌های تنکابنی است. در این منطقه چند رستوران، کافی‌شاپ، چای‌خانه فعالیت می‌کند. معمولاً روزهای آخر هفته افراد بیشتری برای گذراندن اوقات فراغت به قلعه گردن می‌روند. می‌توانید در فضای باز رستوران و کافی‌شاپ‌ها بنشینید. چای و قهوه بنوشید و از تماشای شهر لذت ببرید. برای بازدید از قلعه گردن، از جاده خرم‌آباد به‌سمت دوهزار بروید.

اطلاعات بازدید از قلعه گردن تنکابن

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار     ☐ تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازماگر قصد دارید چند ساعتی در این منطقه وقت بگذرانید، بهتر است زیرانداز همراهتان باشد.

جاهای تفریحی تنکابن

قبول داریم که هیچ کس به اندازه ما کویرنشین‌ها از دیدن این همه سرسبزی لذت نمی‌برد و انصافاً همه این زیبایی‌ها برای شمالی‌ها تکراری است و دنبال یک سوژه دیگر برای خوش‌گذرانی هستند. برای همین هم در این بخش از مقاله می‌‌خواهیم به معرفی جاهای تفریحی تنکابن بپردازیم. همراه ما باشید.

بلوار ساحلی تنکابن، از دل‌انگیزترین جاهای دیدنی تنکابن

وجود دریای خزر، در آب‌وهوا و زیبایی شهر تنکابن تاثیر بسزایی دارد. اگر برای تماشای دریا و قدم‌زدن در ساحل مشتاق هستید، به بلوار ساحلی تنکابن بروید. این بلوار تماشایی مکانی مناسب برای پیاده‌روی در حاشیه دریای خزر است؛ پس برای پیاده‌روی در صبح یا عصر در این بلوار برنامه‌‌ریزی کنید. تماشای طلوع و غروب خورشید از این نقطه هم، دل‌انگیز می‌شود.

در بلوار ساحلی، قسمتی برای دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری مهیاست. چند نیمکت و صندلی نشیمن هم در آنجا تعبیه کرده‌اند. می‌توانید از پله‌ها در این مسیر سنگ‌فرش‌شده، پایین بروید و به ساحل شنی برسید. در روز و شب‌های تابستان، بسیاری از گردشگرها و بومی‌ها به این مکان دیدنی می‌روند. شهرداری تنکابن در تعطیلات، برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای مسافرها اجرا می‌کند. اطراف این بلوار، دکه‌های فروش مواد خوراکی، بلال و بستنی برپاست. این بلوار در بخش کریم آباد تنکابن است. در این منطقه تا دلتان بخواهد رستوران و کافی‌شاپ وجود دارد. می‌توانید به پارک کریم آباد هم سری بزنید. این پارک شیر آب و سرویس بهداشتی دارد و محل استقرار بسیاری از مسافرهاست.

اطلاعات بازدید از بلوار ساحلی تنکابن

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

جاذبه‌های تاریخی تنکابن

می‌دانید که تنکابن تاریخ کهنی دارد و همین باعث شده که بناهای تاریخی هم در این شهر جایی برای خودشان پیدا کنند. اگر از تماشای آثار تاریخی لذت می‌برید و کنکاش در بناهای قدیمی شما را سر حال می‌آورد، این بخش از نوشته را از دست ندهید.

قلعه تنکا

این قلعه قدیمی از مهم‌ترین بناهای تاریخی تنکابن است. بخش زیادی از قلعه از بین رفته است؛ اما می‌شود آثار کمی از آن را دید. قلعه تنکا را از مهم‌ترین نمادهای شهر تنکابن می‌شناسند. این قلعه را می‌توانید در بلندی‌های دوهزار و در روستای قلعه گردن پیدا کنید. محدوده این قلعه را حدود 350 مترمربع تخمین زده‌اند. در جنوب قلعه تنکا شیب تندی از دامنه کوه پیداست و چشم‌اندازی به دشت تنکابن دارد. قلعه تنکا در گذشته کاربرد نظامی داشت. وجود شیب تند کوه دسترسی به قلعه را سخت می‌کرد. همچنین افراد می‌توانستند دید بسیار خوبی به بخش‌های پایین‌دست داشته باشند.

برخی از مورخان می‌گوید که این قلعه در دوره مشروطه پناهگاه میرزا کوچک خان جنگلی بود. در حال حاضر در بخش‌های مختلف تنکابن آثار مختلفی از قلعه‌ها متعدد پیدا کرده‌اند. این آثار نشان می‌دهد که این شهر در قدیم از نظر نظامی اهمیت بسیاری داشت.

اطلاعات بازدید از قلعه تنکا

میزان سختی سفر☐ ۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ∎۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای☐ همه افراد   ☐ فقط خانواده     ∎فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ☐ پاییز       ☐ زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ∎فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ∎نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک
تجهیزات لازمبرای رفتن به این قلعه به کفش مناسب، آب، غذا، کلاه آفتاب‌گیر و... احتیاج دارید.
نکته‌های مهممسیر رسیدن به قلعه دشوار است؛ پس از راهنماهای مجرب کمک بگیرید. همچنین بهتر است قبل از رفتن به آنجا شرایط آب‌وهوا را بررسی کنید.

پل چشمه کیله، از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تنکابن

بناهای تاریخی هر شهر نشان‌دهنده قدمت آن منطقه است. پل چشمه از معروف‌ترین بناهای تاریخی تنکابن است که قدمت آن به یک قرن پیش می‌رسد. ساخت این پل تماشایی را در سال 1309 شروع کردند. چند مهندس روس و آلمانی معماری و ساخت پل را برعهده گرفته بودند. ساخت پل حدود دو سال طول کشید و در سال 1311 به پایان رسید. پل چشمه‌کیله از زیباترین پل‌های ایران است که آن را نماد شهر تنکابن می‌دانند. درازای این پل به 112 متر می‌رسد و بلندای پنج‌متری دارد.

در طی این سال‌ها پل چشمه کیله از طغیان‌های شدید رودخانه در امان مانده است. اگر روی این پل بروید، در یک سمت تصویری از دریا را می‌بینید. در سمت دیگر آن، چشم‌اندازی از کوه‌های بلند پیداست. وجود آب جاری رودخانه چشمه کیله، این پل را تماشایی‌تر کرده است. با شروع پاییز، کاکایی‌های زیبا مهمان تنکابن می‌شوند و در اطراف پل پرواز می‌کنند. کافی است کمی خرده‌نان برای آن‌ها ببرید و تصویر زیبایی از پرواز دسته‌جمعی آن‌ها ببینید.

اگر به عکاسی علاقه دارید، از زیبایی‌های اطراف پل غافل نشوید. در دو سمت پل، فضای سرسبزی وجود دارد که می‌توانید کمی بنشینید و خستگی در کنید. کنار پل امکاناتی مثل آلاچیق، کافی‌شاپ، رستوران، غرفه فروش خوراکی، لوازم بازی و ورزشی مهیاست. شب‌های چشمه کیله تماشایی است و زندگی در آن جریان دارد. هر بخش از پل، دارای نورپردازی جذابی است و توجه همه را جلب می‌کند.

اطلاعات بازدید از پل چشمه کیله

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ∎پاییز       ∎زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ∎مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک

بازارهای هفتگی تنکابن

دوشنبه‌بازار، از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تنکابن

گشت‌وگذار در بازارهای هفتگی تجربه‌‌ای ناب است که می‌توانید دوشنبه‌ها در تنکابن، امتحانش کنید. دوشنبه‌بازار، از بازارهای محلی تنکابن است که در نزدیکی پل جانبازان و در حاشیه رودخانه چشمه کیله تشکیل می‌شود. بخشی از فروشنده‌های بازار، باغدار و کشاورز هستند و محصولات باغی خود را برای فروش به بازار می‌آورند. به همین خاطر می‌توانید این محصولات محلی را با قیمتی مناسب بخرید.

محصولات موجود در بازار، تازه و باکیفیت هستند. انواع تره‌بار، میوه، سبزی، ترشیجات، محصولات لبنی محلی، خشکبار و ادویه‌جات را می‌توانید در دوشنبه‌بازار پیدا کنید. در گوشه‌ای از بازار صنایع‌دستی سنتی هم خودنمایی می‌کند. زنبیل و کلاه‌‌های حصیری، چادرشب، زیربشقابی‌های سنتی و… بخشی از این صنایع‌دستی جذاب هستند.

اطلاعات بازدید از دوشنبه‌بازار

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ∎پاییز       ∎زمستان
امکانات رفاهی∎فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی

بازار روز تنکابن

اگر مسافر شهر تنکابن هستید، برای خرید میوه‌، سبزیجات و ترشیجات سری به بازارروز تنکابن بزنید. این بازار هیجان‌انگیز در مرکز شهر تنکابن و در نزدیکی میدان است. در این بازار انواع سبزیجات، میوه‌جات و تره‌بار مهیاست. غرفه‌های مربوط به ترشیجات هم هست و می‌توانید از آن‌ها زیتون پروده و سیرترشی بخرید. محصولات بازارروز، کیفیت خوبی دارند و تازه هستند؛ پس با خیال راحت خرید کنید. در انتهای بازار مغازه مرغ‌فروشی و قصابی هم پیدا می‌کنید. به همین خاطر می‌توانید بخش عمده‌ای از خریدهایتان را یکجا انجام بدهید. علاوه‌بر خرید، گشت‌وگذار در بازارروز حسابی سرگرم‌کننده است. در هر زمان از سال، این بازار مملوء از میوه‌ها و سبزی‌های فصلی است که حس جالبی را منتقل می‌کند.

اطلاعات بازدید از بازار روز تنکابن

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ∎پاییز       ∎زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ∎همه امکانات    ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی

بازار ماهی‌فروشان از سرزنده‌ترین جاهای دیدنی تنکابن

به‌خاطر نزدیکی به دریای خزر، ماهیگیری و صید ماهی در تنکابن رواج دارد. اگر به خوردن غذاهای دریایی علاقه دارید، به بازار ماهی‌فروشان تنکابن سری بزنید. در این بازار چندین غرفه‌ فروش ماهی وجود دارد و انواع ماهی‌های شمال در آنجا موجود است؛ مثلاً ماهی سفید، ماهی کپور، ماهی کفال، ماهی آزاد، ماهی قزل‌آلا. در این بازار می‌توانید ماهی‌ها را با قیمت مناسب‌تری بخرید. اگر از فروشندگان بخواهید، ماهی را تمیزشده به شما تحویل می‌دهند.

گشت‌وگذار در بازار ماهی‌فروشان، حس‌وحال جالبی دارد. علاوه بر ماهی، غرفه‌های دیگری هم در آنجا هست. از سبزی‌های محلی گرفته تا ترشی‌های شمال و سیر و زیتون پروده، همگی موجود است. عطر سبزی سرخ‌شده و محلی هم، همه را سرمست می‌کند. تعدادی از فروشنده‌ها روبه‌روی بازار به فروش مرکبات و میوه‌های فصلی مشغول هستند. بطری‌های آب نارنج، آب لیمو و آب غوره طبیعی در سکوی مغازه‌ها، کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. می‌توانید در بازار گشتی بزنید و از تماشای خوراکی‌ها در رنگ‌های متنوع لذت ببرید. این بازار در حاشیه پل جانبازان تنکابن است.

اطلاعات بازدید از بازار ماهی‌فروشان تنکابن

میزان سختی سفر∎۱ از ۵      ☐ ۲ از ۵        ☐ ۳ از ۵       ☐ ۴ از ۵         ☐ ۵ از ۵
مناسب برای∎همه افراد   ☐ فقط خانواده     ☐ فقط ورزشکاران      ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر∎بهار     ∎تابستان       ∎پاییز       ∎زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات    ∎سوپرمارکت   ☐ آلاچیق
وضعیت جاده☐ خاکی   ☐ آفرود لازم   ∎آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی

تلاش کردیم تا بهترین جاهای دیدنی تنکابن را در این سفر به شما معرفی کنیم. از سفر با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در گذشته از تنکابن دیدن کرده‌اید، تجربه‌ها و نظرهایتان شنیدنی است. در کامنت‌ها برای ما بنویسید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.