جاهای دیدنی تنکابن | شاهزاده سوار بر اسب شمال ایران

0

بی‌شک خداوند وقتی می‌خواست به آدم بابت کارهای خوبش جایزه دهد و او را خوشحال کند، سرزمین‌های زیبای شمال ایران را آفرید. تنکابن یا همان شهسوار مازندران یکی از نقاط سرسبز و زیبایی است که بی‌شک هدیه خدا به بندگان خوبش بوده است. کافی است سرسبزی و طراوت و شادابی این شهر را ببینید تا شما هم به وجد بیایید. شهسوار مازندران مثل شاهزاده‌ای سوار بر اسب است که هر کجا قدم بگذارد، همان جا سرشار از خرمی و زیبایی می‌شود. ما در ره بال آسمان قصد داریم خودمان را به شمال ایران برسانیم و از حضور در جاهای دیدنی تنکابن لذت ببریم. شما هم در این لذت شریک ما شوید.

فهرست مطالب

تنکابن کجاست؟

حتماً خیلی از شماها می‌دانید تنکابن کجاست و شاید خیلی از شما هم این شهر را با نام شهسوار مازندران بشناسید. تنکابن، مرکز شهرستان تنکابن در استان مازندران است. این شهر در گذشته‌های دور «دیلم» نام داشت. در زمان صفویه به آن «فیض» گفتند. مدتی بعد نامش «تنکابن» شد. در زمان پهلوی اسم شهر به «شهسوار» تغییر پیدا کرد؛ اما پس از انقلاب دوباره اسم پیشین یعنی تنکابن احیا شد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رامسر، روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا تنکابن؟ | علت تغییر نام شهر

تصویر بسیار زیبا نمای هوایی شهر تنکابن

ظهیرالدین مرعشی درباره فلسفه نام‌گذاری این شهر در کتاب خود «سفرنامه مازندران و استرآباد» چنین آورده است که «بُن» به مفهوم پایین است و این پسوند در نام بسیاری از شهرهای استان گیلان و مازندران وجود دارد.

فلسفه دیگری برای نام‌گذاری این شهر بیان شده که چنین عنوان می‌کند که کلمه تنکابن از بخش‌های «تنک، آب و بن» تشکیل شده است و به معنای جایی است که در ساحل دریا قرار دارد و از کوه فاصله کمی دارد. البته بحث بسیار عجیب و غیرقابل باوری درباره علت نام‌گذاری شهر تنکابن وجود دارد که بنا بر آن چون این شهر زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار گرم و شرجی دارد؛ بنابراین نام شهر به مفهوم «کاهنده جسم» است!

بهترین فصل سفر به تنکابن | اردیبهشت بهشتی

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

بهترین فصل سفر به تنکابن بهار است. در این فصل هوا معتدل‌تر بوده و طبیعت نیز رنگ و بوی بهتری دارد. تنکابن یا همان شهسوار از قدیم به تابستان گرم و زمستان کمی سرد معروف بوده است.

طبیعت تنکابن | سبز و زیبا

کافی است در گوگل جست‌وجو کرده یا به عکس‌های همین مقاله نگاهی بیندازید تا سرسبزی و طراوت را در گوشه‌گوشه این شهر مشاهده کنید. پوشش گیاهی غنی است و درختان توسکا، شمشاد، بلوط، ممرز، زبان‌گنجشک، افرا، راش، گون و گیاه گل‌گاوزبان در آن می‌رویند. در کنار همه این‌ها مراتعی هم برای چرای دام در این منطقه جغرافیایی وجود دارد. پوشش گیاهی منطقه به علت قرارگرفتن در منطقه ساحلی دریای خزر، از نوع هیرکانی است.

در شهسوار مازندران می‌توانید ماهی‌های متنوعی مثل ماهی سفید، قزل‌آلا، کپور و آزاد را پیدا کنید. از جمله جانوران وحشی هم شغال، گراز، پلنگ و خرس در تنکابن دیده شده‌اند.

جاهای دیدنی تنکابن | هدیه طبیعت به انسان

جاهای دیدنی تنکابن و جاذبه‌های طبیعی آن بسیار زیاد است. از بین آن‌ها می‌توان به جنگل دو هزار، چشمه آبگرم فلکده، آبشار سنگ بن چشمه، دشت دریاسر، آبشار تودارک، جاده دو هزار و سه هزار، جنگل سه هزار و پارک جنگلی چالدره اشاره کرد.

  • جنگل دو هزار

تصویر سرسبز و باصفای جنگل دوهزار تنکابن

جنگل دو هزار یکی از جاهای دیدنی تنکابن و منطقه‌ای جذاب است که چشم‌انداز کوهستانی، پوشش جنگلی و چمنزارهای زیبایی دارد. برای تماشای این جنگل زیبا لازم است کوله‌بارتان را آماده کرده و به تنکابن بروید. مردمان این منطقه عمدتاً دامدار هستند و به پرورش گل‌گاوزبان نیز می‌پردازند.

  • چشمه فلکده

چشمه فلکده هم در دل جنگل قرار گرفته و به دلیل آبگرمی که دارد معروف است. برای تماشای این چشمه باید به جنگل دو هزار سفر کرد. جالب است که آب این چشمه گوگرد ندارد و می‌توان از آن نوشید.

  • آبشار سنگ بن چشمه

در راه رودخانه دو هزار، یکی دیگر از جاهای دیدین تنکابن، متواضع و زیبا منتظر قدوم شماست. نام این جاذبه عظیم و فروتن، آبشار سنگ بن چشمه است. این آبشار در شرق رودخانه است و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. آدرس دقیق‌ترش را بخواهید باید به بعد از هلوکه و عسل محله بروید.

  • دشت دریاسر

دشت دریاسر به بهشت اردیبهشت ایران معروف است. این دشت زیبا در جنوب تنکابن و در منطقه دو هزار قرارگرفته و بین ۴ کوه محصور است. کوه الموت در جنوب غربی این دشت است. انگار که نوعی این منطقه، پایین دامن سواحل دریای خزر را به منطقه برف‌گیر الموت گره زده است. چشمه‌های متعددی در این دشت وجود دارد به طوری که آب از میان پوشش گیاهی سرسبز آن هم بیرون می‌زند. برای رسیدن به این دشت می‌توان مسیر جاده دوهزار را پیمود تا به دوراهی امامزاده رسید. پس از حدود یک ساعت و نیم رانندگی، چشمتان به دیدار دشت دریاسر روشن می‌شود.

  • آبشار تودارک

آبشار تودارک با ۴۵ متر ارتفاع از دیگر جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تنکابن است. آبشار لیمرا هم در نزدیکی آن قرار گرفته است. برای دیدن این آبشار باید به سمت شیرود حرکت کرد و پس از چندین کیلومتر راه به این مکان زیبا رسید.

  • جاده های دو هزار و سه هزار

جاده های دو هزار و سه هزار که از تنکابن شروع می‌شوند، منظره‌ای بدیع دارند. مکان‌هایی با ارتفاع دو هزار و سه هزار متر علت نام‌گذاری آن‌هاست.

  • پارک جنگلی چالدره

در جاده تنکابن به سمت جنگل دوهزار و در محل برخورد دو رود دو هزار و سه هزار پارک جنگلی چالدره واقع شده است. این پارک، دره‌ای زیباست و انبوهی از درختان سرسبز توسکا و افرا در آن رشد کرده‌اند.

  •  پارک ملی خشکه داران

در مسیر چالوس به تنکابن و در فاصله 120متری دریا، پارک ملی خشکه داران واقع شده است. انواعی از گیاهان نظیر بلوط و توسکا در آن می‌رویند و جانورانی مثل گرگ و گربه وحشی و پرندگانی مانند غاز و مرغابی در آن زندگی می‌کنند.

  • غار آبی دانیال

غار آبی دانیال دومین غار رودخانه‌ای ایران به حساب می‌آید. این غار هم یکی از جاهای دیدنی تنکابن است که شباهت‌هایی به غار علیصدر در همدان دارد. هوای سرد داخل غار و آهک‌های آویزان از سقف آن جزو ویژگی‌های این غار به حساب می‌آیند.

تاریخچه تنکابن | تنکابن در گذر زمان

تاریخچه شهر تنکابن

ریشه ساکنان تنکابن را منسوب به آماردها می‌دانند. آماردها اولین ساکنان ایران‌زمین هستند که حتی قبل از ورود آریایی‌ها هم در آن منطقه زندگی می‌کردند. در آن دوران در بخش‌های جنوبی دریای خزر سه قوم کادوسی، آمارد و تپوری وجود داشتند.

ریچارد فرای، ایران‌شناس مشهور، آماردها را مردمانی جنگجو و نیرومند می‌داند. هرودوت، مورخ مشهور یونانی، نیز پارسیان را متشکل از ۶ طایفه ده‌نشین و شهرنشین و ۴ قوم چادرنشین می‌داند که آماردها یکی از طوایف چادرنشین بوده‌اند. در دوران پس از اسلام و تا چند قرن، غرب مازندران و شرق گیلان با عنوان دیلمستان خوانده می‌شده است؛ اما پس از حمله مغول‌ها کلمه گیلان جایگزین دیلم شد.

از جمله دوره‌هایی که تنکابن نقش مهمی در تاریخ ایران داشته، می‌توان به عصر مشروطه اشاره کرد که محمد ولی خان تنکابنی با لقب سپهدار از این شهر برای آزادی‌خواهی قیام کرده است.

آثار تاریخی تنکابن | سندی بر قدمت شهر

بناهای تاریخی تنکابن مربوط به عصر پهلوی هستند که از این بناها می‌توان به عمارت شهرداری، ساختمان شهربانی، پل چشمه کیله، مدرسه پهلوی سابق، بنای اداره چای و خانه حاج خلیلی اشاره کرد.

عمارت شهرداری در دوره رضا شاه ساخته شده و در 50متری میدان امام این شهر قرار دارد. ساختمان شهربانی در خیابان امام، کنار ساختمان هلال احمر است. پل چشمه کیله در زمان پهلوی اول ساخته شده و مانند دو اثر قبلی در خیابان امام واقع شده، ساخت این پل به دست آلمانی‌ها صورت گرفته است.

بنای اداره چای نیز مربوط به عصر رضاشاه است و در خیابان تختی قرار دارد. مدرسه پهلوی سابق و حضرت نرجس فعلی در خیابان امام واقع شده است و بالاخره خانه حاج خلیلی در خیابان شهید مطهری است. همه این بناها در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

غذاها تنکابن | معجونی از بادمجان و سیر و گردو

غذای مردم تنکابن مانند دیگر نقاط این منطقه غالباً از سیر، تخم مرغ، بادمجان و گردو تهیه می‌شود. از بهترین غذاهای تنکابن می‌توان به ترشه کباب، ترشی تره، سیر تره، آغوذ خوروش و سرجاب اشاره کرد.

رستوران های تنکابن | شکم‌گردی در شهسوار مازندران

انتخاب رستوران خوب در شهرهای توریستی و گردشگری بسیار سخت است. از طرفی سلیقه‌های غذایی افراد متفاوت است و از سوی دیگر برخی قیمت یا لوکس‌بودن رستوران برایشان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل ما هم در این بخش به معرفی رستوران‌هایی می‌پردازیم که بین مسافران و اهالی تنکابن، طرف‌داران بیشتری دارد.

رستوران جانا حد فاصل تنکابن و شیرود، در طبقه پایین هایپرمی قرار دارد. این رستوران با موسیقی زنده و غذاهای خوشمزه از مهمانانش پذیرایی می‌کند. رستوران خونه مادرجون در روستای چالکش تنکابن، خیابان عارف و کوچه بهار قرار دارد. پذیرایی در این رستوران کاملاً سنتی است تا جایی که روی زمین برایتان سفره پهن می‌کنند.

کافه قشلاق برای صرف فست فود پیشنهاد می‌شود. البته مسافران معتقدند که باید تا تحویل غذا کمی صبور باشید؛ ولی در مجموع نتیجه صبرتان پیتزاها و سوخاری‌های خوشمزه است. رستوران ایتالیایی رناتو هم در مجموع فقط غذاهای ایتالیایی سرو می‌کند و برای تنوع مناسب است.

اقامت در تنکابن | شبی در شهسوار مازندران

برای اقامت در تنکابن می‌توانید به هتل‌ها، سوئیت‌ها و ویلاهای مختلف مراجعه کنید. برای مثال متل قو، اقامتگاه بوم‌گردی خونه مادرجون، شهرک ساحلی آنا، اقامتگاه بوم‌گردی کلچال، هتل آپارتمان صدرا، هتل چالدره، هتل وستای مازندران، هتل آپارتمان نجاتی، متل نگین خزرکنار و اقامتگاه بوم‌گردی نسا گزینه‌های خوبی برای اقامت هستند. همه این اقامتگاه‌ها یا در تنکابن یا در نزدیکی آن قرار دارند و برای استراحت و استفاده از غذاهای شمالی این منطقه مناسبند.

سوغات تنکابن | رهاورد سفر به شهسوار مازندران

تنکابن مانند بسیاری دیگر از شهرهای شمالی صنایع دستی زیبایی دارد که می‌توان به نمد‌مالی، جوراب بافی، تور ماهی‌گیری، چادرشب‌بافی، گلیم‌بافی، وسایل کشاورزی مانند تیر و داس اشاره کرد. چای، کیوی، مرکبات، خرمالو و برنج این شهر نیز مشهور است.

مسیرهای دسترسی به تنکابن | سفری پر از سرسبزی

فاصله تنکابن تا تهران 227 کیلومتر است. برای رسیدن از پایتخت به این شهر باید نزدیک به ۵ ساعت در مسیر باشید. در سال‌های اخیر جاده مهم تنکابن، الموت، قزوین ایجاد شده که مسیری مهم برای اتصال دو استان قزوین و مازندران است. راه‌های ارتباطی تنکابن در شمال ایران عبارت‌اند از راهی که از رامسر به این شهر می رسد و 20 کیلومتر طول دارد، راه چالکرود، تنکابن با 40 کیلومتر مسافت و مسیر شانه‌تراش به این شهر که حدود 43 کیلومتر است.

تنکابن، فاقد فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن است.

کم‌کم وقت آن رسیده که ترمز دستی ماشین را بکشید، کمربندتان را باز کنید و خودتان را مهمان یک چایی داغ یا یک لیوان آبمیوه یا شربت خنک کنید. شکی نیست که در حالی که طعم نوشیدنی‌ را زیر زبانتان مزه‌مزه می‌کنید، با خودتان فکر می‌کنید اولین برنامه بازدید از جاهای دیدنی تنکابن یا شهسوار مازندران را در چه تاریخی بچینید. ما که می‌گوییم هر وقت که بروید، وقت خوب و مناسبی است، فقط یادتان باشد تجربه‌ها و خاطراتتان را برای همراهان ره بال آسمان هم بنویسید.

۱. بهترین فصل سفر به تنکابن چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به تنکابن بهار است. در این فصل هوا معتدل‌تر بوده و طبیعت نیز رنگ و بوی بهتری دارد.

۲. جاهای دیدنی تنکابن کدامند؟

جنگل دو هزار، چشمه آبگرم فلکده، آبشار سنگ بن چشمه، دشت دریاسر، آبشار تودارک، جاده دو هزار و سه هزار، جنگل سه هزار و پارک جنگلی چالدره.

۳. برای اقامت در تنکابن به کجا برویم؟

متل قو، اقامتگاه بوم‌گردی خونه مادرجون، شهرک ساحلی آنا، اقامتگاه بوم‌گردی کلچال، هتل آپارتمان صدرا، هتل چالدره، هتل وستای مازندران، هتل آپارتمان نجاتی، متل نگین خزرکنار و اقامتگاه بوم‌گردی نسا گزینه‌های خوبی برای اقامت هستند.

۴. بهترین رستوران‌های تنکابن کدامند؟

رستوران جانا و رستوران خونه مادرجون برای غذای سنتی و کافه قشلاق، رستوران ایتالیایی رناتو برای فست فود و غذای فرنگی در تنکابن طرف‌داران بی‌شماری دارد.

استان مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.