دشت دریاسر تنکابن | دری به‌ سوی بهشت

دری به سوی بهشت

4

همراه با هم، راهیِ یکی از زیباترین جاذبه‌های ایران زمین، دشت دریاسر تنکابن می‌شویم تا از زیبایی‌های بی‌حدو‌حصر آن، انرژی تازه‌ای بگیریم و غرق در رؤیا شویم. دشت دریاسر که به بهشت اردیبهشت ایران شهرت دارد، یکی از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود. این مکان بسیار رؤیایی و تماشایی مانند نگینی در میان کوه‌های البرز می‌درخشد و شما را به تماشای زیبایی‌های خود فرا می‌خواند. همراهمان باشید تا شما را با راهنمای سفر به دشت دریاسر آشنا کنیم.

دشت دریاسر کجاست؟

پیش از اینکه بخواهیم سفر خود را به این مقصد محبوب و از جاهای دیدنی مازندران شروع کنیم، بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که دشت دریاسر کجاست. دشت دریاسر در جنوب شهر تنکابن و در ارتفاع ۲هزار متری از سطح دریا، در میان چندین کوه بلند قرار گرفته است. برای رسیدن به دشت دریاسر باید دل به جاده تنکابن بزنیم، روستای عسل محله و جنگل دوهزار را پشت سر بگذاریم و بعد از حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در کوه و جنگل، خود را به بهشت دریاسر برسانیم.

این دشت وسیع، محصور در میان کوه‌های گردنه سیالان و منطقه طالقان است. از این دشت به‌عنوان مرزی برای جداکردن پوشش برفی و یخچالی منطقه الموت از پوشش جنگلی و سبز طبیعت مازندران نیز یاد می‌کنند. شاید اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، نقطه اتصالی میان این دو شکل طبیعت است.

دشت دریاسر

نمایی زیبا از دشت دریاسر

تا به اینجا گفتیم دشت دریاسر کجاست، حال همراهمان شوید تا بدانیم چرا این مقصد در این سال‌ها تا این اندازه پرطرفدار شده است و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مازندران شناخته می‌شود. دشت دریاسر از مناطق خاص طبیعی ایران است؛ چرا که امکان تماشای دشتی پر از گل، جنگل‌های انبوه و قله‌های پوشیده از برف را هم‌زمان در اختیارتان قرار می‌دهد. از طرف دیگر دشت دریاسر در ماه اردیبهشت میزبان گل‌های زردی است که این مکان را به معنای واقعی کلمه به بهشت روی زمین تبدیل می‌کنند و به همین دلیل به این منطقه، عنوان بهشت اردیبهشت ایران را داده‌اند.

همچنین وجود چشمه‌های متعدد در سرتاسر دشت دریاسر و گذر رودخانه از میان آن، باعث شده است تا این دشت همیشه طراوات و سرسبزی خاص خود را حفظ کند و از آب سیراب باشد. همه این ویژگی‌ها در کنار هم، این مکان را به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب برای پیمایش در طبیعت تبدیل کرده است و برای کمپ در طبیعت و تماشای آسمان شب نیز گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید.

دیدنی های دشت دریاسر  

  • مسیر رسیدن به دشت دریاسر

تصویری از مسیر و جاده رسیدن به دشت دریاسر

زیبایی‌های مسیر رسیدن به دشت دریاسر، دست کمی از زیبایی‌های خود آن ندارد. برای رسیدن به این دشت باید از جاده دو هزار عبور کنید. این جاده‌ پرپیچ‌وخم و جنگلی که از کنار رودخانه دو هزار می‌گذرد، با زیبایی‌های بی‌حدوحصر خود، نفس شما را در سینه حبس می‌کند. شما با گذر از این جاده می‌توانید تا نیمه‌های راه رسیدن به دشت دریاسر را طی کنید. پس از آن به عسل محله دوهزار می‌رسید. از این روستا به بعد، باید یک تا یک ساعت و نیم در جنگل و کوه پیمایش کنید تا دشت دریاسر تنکابن در برابر شما ظاهر شود.

  • چشمه‌ها

نمایی از چشمه های دشت دریاسر

سرتاسر کف دشت دریاسر با چشمه‌هایی پوشیده شده است که آن را با آب فراوان سیراب می‌کند و باعث سرسبزی و طراوت این منطقه می‌شود. میزان آب‌دهی این چشمه‌ها در فصل بهار به اندازه‌ای است که خیلی سخت می‌توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد.

  • رودخانه خروشان

نمایی از رود خانه های دشت دریاسر

رودخانه پرآبی از میان دشت دریاسر گذر می‌کند که از ارتفاعات کوه‌های اطراف آن سرچشمه گرفته و علاوه بر سیراب‌کردن دشت، طراوت و نشاط خاصی نیز به آن بخشیده است.

  • گل های زرد رنگ

نمایی زیبا از گل های زرد رنگ دشت دریاسر

شاخصه دشت دریاسر در بهار و به‌ویژه اردیبهشت، گل‌های زردرنگی است که گوشه‌گوشه این مکان رؤیایی را می‌پوشاند و در میان سبزه‌های بهاری، منظره‌ای بهشتی خلق می‌کند.

  • جنگل انبوه

تصویری از جنگل های دشت دریاسر

زیبایی‌های دشت دریاسر به این‌ها ختم نمی‌شود. در سویی از دشت، جنگل‌ انبوهی به چشم می‌خورد که به نام جنگل‌ دوهزار شناخته می‌شود و جلوه طبیعت را در این مکان دل‌فریب کامل کرده است.

انواع تفریح در دشت

  • پیمایش در طبیعت

تصویری از پیمایش در دشت دریاسر

چه کاری لذت‌بخش‌تر از پیاده‌روی و پیمایش در طبیعت رؤیایی دشت دریاسر به اینجا که رسیدید، سبکبارانه در گوشه و کنار دشت قدم بزنید و از شاهکار خداوند روی زمین لذت ببرید.

  • کوه‌نوردی

نمایی از کوه های دشت دریاسر

اگر اهل ورزش و ماجراجویی هستید، درنگ نکنید. برای سفر به دریاسر لوازم کوه‌نوردی‌‌تان را همراه ببرید و کوه‌های اطراف دشت را زیرپایتان بگذارید. کوه‌های خشچال، سیالان، تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا، قله‌هایی هستند که دشت را محاصره کرده‌اند و هر کدام می‌توانند برای شما دوست‌داران کوه‌نوردی چالش جذابی باشند. البته خوب است بدانید قله سیالان معروف‌ترین قله این منطقه محسوب می‌شود و در کنار آن یخچال‌های طبیعی به چشم می‌خورد.

همچنین به این نکته توجه کنید که کوه‌نوردی همیشه باید همراه با افراد آشنا به منطقه و باتجربه انجام شود. اگر به این منطقه آشنایی ندارید یا در کوه‌نوردی مبتدی هستید و تجهیزات لازم را ندارید، به هیچ عنوان نباید به‌‌تنهایی برای فتح قله‌ها بروید.

  • تماشای آسمان شب

نمایی از تماشای شب دشت دریاسر

دوست‌داران آسمان شب و نجوم نیز می‌توانند در دشت دریاسر به خواست دلشان برسند. به دلیل کم‌بودن آلودگی‌های نوری در این دشت، شما می‌توانید به‌راحتی ستاره‌ها را در آسمان ببینید و از گذر شهاب‌سنگ‌ها لذت ببرید. البته حتماً وسایل کمپ در دشت دریاسر را همراه داشته باشید تا بتوانید شب را به‌راحتی و بدون دغدغه به صبح برسانید.

  • پیک‌نیک

تصویری از پیک‌نیک رفتن در دشت دریاسر

یک زیرانداز، مختصری غذا، خوراکی، تنقلات و وسایل شخصی ضروری تمام چیزی است که برای پیک‌نیک در این دشت نیاز دارید. البته در زمان اطراق در منطقه مراقب باشید به طبیعت آنجا به هیچ عنوان آسیبی وارد نکنید. یک مسأله دیگر، به‌دلیل وجود چشمه‌های فراوان در منطقه نیازی نیست تا آب زیادی با خود ببرید، تنها مقداری برای مسیر رفت‌ همراه داشته باشید. (البته حتماً آب چشمه‌ها را به شیوه علمی تصفیه کنید، در غیر این‌صورت ممکن است دچار بیماری‌های جدی شوید.)

  • عکاسی

نمایی از عکاسی در دشت دریاسر

با همه توصیف‌هایی که از دشت دریاسر تنکابن، یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران کردیم، نمی‌توان دست به دوربین نبرد و این زیبایی‌ها را ثبت نکرد. پس دست به کار شوید و هنرتان را جاودانه کنید.

آب و هوای دشت دریاسر

نمایی از طبیعت دشت دریاسر

دشت دریاسر در هر فصلی زیباست و جلوه‌های خاص خود را دارد. در بهار، آب و هوای دشت بسیار خوش می‌شود و بهترین زمان سفر به این منطقه، در این فصل است. تابستان، اینجا روزهای گرم و شب‌های سردی دارد و همه دشت با سبزی علفزار پوشیده می‌شود. دشت دریاسر در پاییز نیز به‌دلیل برگ‌ریزان درختان بسیار تماشایی است و با آب و هوایی بارانی، به میزبانی شما می‌آید. زمستان‌ها نیز این منطقه سپیدپوش است و هوای بسیار سردی در اینجا در انتظار شماست.

اقامت در دشت دریاسر

نمایی از چادر زدن و اقامت در دشت دریاسر

حال که با آب و هوای دشت دریاسر آشنا شدیم، بد نیست در زمینه امکانات اقامتی و اقامتگاه دشت دریاسر نیز اطلاعاتی به‌دست بیاوریم. تنها امکانی که برای اقامت در دشت دریاسر وجود دارد، کمپینگ و چادر زدن است. در اینجا اقامتگاهی وجود ندارد که بتوانید شب در آن بمانید. اگر می‌خواهید در خانه‌های محلی یا هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید، باید راهی شهرها و روستاهای نزدیک به دریاسر شوید.

البته باید توجه داشته باشید کمپ در دشت دریاسر، به تجهیزات کمپینگ نیاز دارد و باید از قبل تجربه انجام این کار را داشته باشید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، حتماً همراه با یک گروه باتجربه به اینجا سفر کنید.

لوازم ضروری برای سفر

نمایی از طبیعت گردی در دشت دریاسر

اگر می‌خواهید سفری یک‌روزه به دشت دریاسر داشته باشید، حتماً کفش مناسب پیاده‌روی، وسایل و داروهای شخصی، لباس مناسب فصل و مقداری خوراکی همراه ببرید. البته اگر قصدتان تجربه کمپ در دشت دریاسر است، باید چادر، کیسه خواب، لباس گرم، وسایل کمپینگ، کوله پشتی، کفش اضافه، پتو، پاوربانک و دیگر وسایل لازم را همراه داشته باشید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دشت دریاسر

تصویری از جنگل‌های سه هزار

اگر در زمان سفر به دشت دریاسر و تنکابن زمان کافی دارید و می‌توانید وقت بیشتری برای بازدید از دیگر جاذبه‌های این منطقه کنار بگذارید، توصیه ما این است که بازدید از جاده دوهزار، جنگل دوهزار، جاده سه هزار، جنگل سه هزار و آبگرم فلکده را هرگز از دست ندهید. همچنین در شهر تنکابن می‌توانید سراغ پل چشمه کیله، بازار ماهی فروشان و امامزاده شیرود بروید و از گردش در شمال ایران نهایت لذت ببرید.

مسیر دسترسی به دشت دریاسر

برای اینکه خود را به دشت دریاسر برسانید باید راهی شهر تنکابن شوید. در این شهر سراغ جاده دوهزار بروید و در مسیر آن حرکت کنید تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. وارد مسیر سمت چپ خود شوید، این مسیر شما را به روستای عسل محل دوهزار می‌رساند. به روستا که رسیدید باید ماشین خود را پارک کنید و ادامه راه را پیاده بروید. در حدود یک تا یک ساعت و نیم کوه‌پیمایی و پیمایش در طبیعت در انتظار شماست تا در نهایت به دشت دریاسر تنکابن برسید.

اگر هم بخواهید فاصله برخی از شهرهای مهم تا دشت دریاسر را بدانید، باید بگوییم که فاصله تهران تا دشت دریاسر در حدود 240 کیلومتر است که طی این مسیر به طور میانگین 5 ساعت زمان می‌برد. فاصله دریاسر تا محمودآباد در حدود 170 کیلومتر است که طی آن به طور میانگین 3 ساعت طول می‌کشد. از دریاسر تا تنکابن 35 کیلومتر فاصله است که با 1 ساعت رانندگی به آن می‌رسید، اگر هم از رامسر راهی دشت دریاسر هستید باید 63 کیلومتر، به‌مدت یک ساعت و نیم در راه باشید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان مازندران، تنکابن، منطقه دوهزار، بعد از روستای عسل ده

با دشت دریاسر تنکابن، این جلوه زیبای طبیعت ایران و یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی مازندران آشنا شدیم و از اقامتگاه دشت دریاسر، دیدنی‌ها و تفریحات آن، آب و هوای دشت دریاسر و بسیاری دیگر اطلاعات جذابی به دست آوردیم. اگر تا به ‌حال از این مکان رؤیایی دیدن نکرده‌اید، حتماً سفر به این بهشت زمینی را در برنامه خود قرار دهید. اگر هم دوست دارید از باقی جاذبه‌های منحصربه‌فرد ایران بدانید، دیگر مطالب ره بال آسمان را از دست ندهید.

آیا از این مطلب راهنمای سفر به دشت دریاسر راضی بودید؟ سؤال‌ها و نظرهای خود را با ما در میان بگذارید و به ما بگویید در مطلب بعدی دوست دارید کدام جاذبه طبیعی از مازندران را معرفی کنیم.

3.5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. صمصام می گوید

    سال 82 و 84 من به این بهشت بی نظیر پا گذاشتم.
    انقدر اینجا زیبا و خوش آب و هواست که نمی‌توان حدی براش در نظر گرفت.
    امیدوارم هر کی رفته، بهش خوش گذشته باشه و آرزو دارم یک بار دیگه اینجا رو ببینم.

    1. زهرا کامکار می گوید

      دوست عزیز
      ممنون که تجربه فوق‌العاده سفرتون رو با ما در میان گذاشتید.

      امیدوارم همیشه به شادی در سفر باشید?.

  2. بابک احسانی می گوید

    آیا روستای عسل پارکنیگ عمومی داره ماشین رو پارک کنیم به دشت در یا سر بریم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. پارکینگ عمومی که سرپوشیده باشه، بعیده پیدا کنید؛ ولی معمولا همه افراد ماشینشون رو تا یه جایی پارک می‌کنند و بقیه مسیر رو پیاده میرن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.