راهنمای تغییر و لغو بلیط قطار | آموزش مرحله به مرحله

8

لغو بلیط قطار چطور انجام می‌شود؟ چطور می‌توانم زمان بلیطم را تغییر دهم؟ اگر بلیطم را پس بدهم، چند درصد جریمه شامل حالم می‌شود؟ چند ساعت بعد از کنسلی بلیط، پول به حسابم برمی‌گردد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که بعد از خرید بلیط قطار در ذهن خیلی از افراد نقش می‌بندد و از آنجا که موضوع مهمی هم هست، در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. اگر این پرسش‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده است، همراه ما باشید.

روش تغییر بلیط قطار

روش تغییر بلیط قطار

اجازه بدهید که خیالتان را همین ابتدای راه راحت کنم. شما پس از خرید بلیط قطار به هر مسیری، به هیچ وجه نمی‌توانید آن را تغییر دهید، مگر اینکه آن را کنسل کرده و بلیط جدید تهیه کنید. برای همین حتماً با برنامه قبلی و بعد از جدی‌شدن سفرتان، به خرید بلیط قطار اقدام کنید.

روش کنسل کردن بلیط قطار

روش کنسل کردن بلیط قطار

شما برای پس دادن بلیط قطار، دو راه پیش رو دارید. یکی اینکه به نزدیک‌ترین آژانس مسافرتی مراجعه کرده و حضوری اقدام کنید و دیگری اینکه از روش‌های غیرحضوری استفاده کنید. روش‌های غیر حضوری هم به دو دسته آنلاین و تلفنی تقسیم می‌شود. در ادامه همه را به تفصیل برایتان می‌گوییم.

کنسل کردن بلیط قطار به‌صورت حضوری

کنسل کردن بلیط قطار به‌صورت حضوری

برای لغو بلیط قطار به‌صورت حضوری، لازم است لاشه بلیط را همراه خود داشته باشید. اگر قبلاً بلیطتان را حضوری خریده‌اید که مسلماً اصل بلیط دستتان هست. اگر هم اینترنتی اقدام کرده‌اید، بلیط را چاپ کنید و به همراه کارت شناسایی معتبر راهی آژانس مسافرتی شوید. 

آنجا کارت شناسایی شما را بررسی کرده و درخواست لغو بلیط را در سامانه ثبت می‌کنند. همچنین از شما یک شماره حساب یا شماره کارت می‌خواهند تا وجه را واریز کنند. توجه داشته باشید که پول بلیط پس از کسر جریمه نهایتاً تا ۷۲ ساعت بعد به حسابتان واریز می‌شود.

نکته‌ها:

  •  بلیط باید به نام خودتان باشد یا شما یکی از مسافران باشید.
  • حتماً شماره حساب یا شماره کارت متصل به شبکه شتاب با خودتان داشته باشید.
  • بهتر است صبح اول وقت به آژانس بروید که هم سرشان خلوت‌تر باشد و هم پولتان زودتر به حسابتان واریز شود.
  • ممکن است برخی از آژانس‌ها از شما کپی کارت ملی‌تان را بخواهند تا به بلیط پیوست کرده و برای شرکت ریلی بفرستند. برای احتیاط همراه خودتان داشته باشید.

لغو بلیط قطار به‌صورت آنلاین

لغو بلیط قطار به‌صورت آنلاین

راحت‌ترین روش برای خرید انواع بلیط قطار یا لغو آن، روش غیرحضوری و آنلاین است. در این روش وارد سایتی می‌شوید که بلیطتان را از آن گرفته‌اید. از بخش استرداد بلیط، مشخصات خود را وارد کرده و منتظر دریافت پیامک می‌مانید. در بسیاری مواقع مبلغ بلیط شما در‌لحظه به حسابتان واریز می‌شود. 

استرداد بلیط قطار به‌صورت آنلاین در سایت‌های مختلف کمی با هم فرق می‌کند؛ ولی نهایتاً در همه آن‌ها باید شماره ملی، شماره بلیط و شماره تلفن همراهتان را وارد کنید تا پیامک‌های بعدی برایتان ارسال شود. در ادامه استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان را برایتان می‌آوریم.

استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان

استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان مرحله اول

۱. وارد سایت به آدرس www.rahbal.com شده و از گوشه سمت راست، روی عبارت استرداد بلیط کلیک کنیداسترداد بلیط از سایت ره بال آسمان مرحله دوم

۲. در جدولی که باز می‌شود، آدرس ایمیل، شماره تلفن و شماره مرجع (بلیط بلیط درج‌شده در بالای بلیط) را وارد کنید. سپس روی دکمه پیگیری بزنید. 

نکته: واردکردن آدرس ایمیل اجباری نیست؛ اما شماره تلفن همراه و شماره بلیط الزامی است.

استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان مرحله سوم و چهارم

۳. در این مرحله پنجره دیگری برای شما باز می‌شود که باید نوع استردادتان را مشخص کنید. اگر بلیطتان شامل جریمه می‌شود، گزینه «با جریمه» را انتخاب کنید. گزینه «بدون جریمه» برای بلیط‌هایی است که نهایتاً یک ساعت بعد از خرید کنسل می‌شود. همچنین پروازی که از طرف شرکت هواپیمایی کنسل شده باشد در دسته بدون جریمه قرار می‌گیرد.

استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان مرحله پنجم

۴. ممکن است شما چند بلیط را همزمان خریده باشید؛ بنابراین در این قسمت مشخص کنید که قصد استرداد کدام بلیطتان را دارید. جلوی همان بلیط، یک مربع قرار گرفته و لازم است آن را تیک بزنید.

استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان مرحله ششم

۵. طبق قوانین شرکت‌های ریلی، مبلغ جریمه به شما اعلام می‌شود. لازم است مبلغ را تایید کنید.

استرداد بلیط از سایت ره بال آسمان مرحله هفتم

۶. در آخرین مرحله از شما می‌خواهند شماره کارت بانکی خود را وارد کنید. اینجا دقت کنید که شماره به‌درستی وارد شود، در غیر این صورت شرکت ریلی هیچ تعهدی برای برگشت پول شما ندارد. نهایتاً همه مراحل را تأیید می‌کنید و در کمتر از نیم ساعت، پول به حسابتان برگردانده می‌شود.

لغو بلیط قطار به‌صورت تلفنی

لغو بلیط قطار به‌صورت تلفنی

گاهی اوقات پیش می‌آید که اینترنت قطع‌ووصلی‌های زیاد دارد و شما را کلافه می‌کند یا جایی هستید که به اینترنت و دفتر آژانس دسترسی ندارید یا حتی همه امکانات هست و وسواس فکری مانع شود که خودتان همه کارها را انجام دهید. در چنین مواقعی هم اصلاً غم به دلتان راه ندهید.

اکثر سایت‌های اینترنتی از جمله ره بال آسمان، تیم پشتیبانی شبانه‌روزی دارند که با صبر و حوصله به حل مشکلات شما می‌پردازند. کافی است با شماره پشتیبانی سایتی که بلیطتان را از آن خریده‌اید، تماس بگیرید و از مسئول استرداد بلیط بخواهید همه این مراحل را برایتان انجام دهد. 

نکته مهم: حتماً شماره بلیط، شماره ملی، شماره کارت بانکی و تلفن همراهتان دم دستتان باشد و اطلاعات را به‌صورت دقیق بخوانید تا مسئول پیگیری با سرعت بیشتری کارتان را راه بیندازد.
نکته دوم: از آنجایی که روزانه چندین نفر مثل شما، به هر دلیلی خواهان استرداد بلیط قطارشان هستند، لازم است برای اتصال به تیم پشتیبانی، کمی صبور باشید.

لغو بلیط حمل خودرو با قطار یا حمل کالاهای بزرگ

لغو بلیط حمل خودرو با قطار یا حمل کالاهای بزرگ

از آنجایی که همه مراحل حمل کالاهای بزرگ با قطار توسط انبار توشه راه آهن انجام شده و دریافت بلیط حمل خودرو با قطار نیز فقط در سایت رجا انجام می‌شود، برای لغو آن نیز باید راه آهن شهر خود یا به سایت رجا مراجعه کرده و طبق قوانین این شرکت، مراحل را پیش ببرید.

جریمه کنسلی بلیط قطار

  • تا ساعت 12 روز قبل از حرکت،  10درصد بهای بلیط؛
  • از ساعت 12 روزقبل از حرکت تا 3 ساعت مانده به حرکت، 30درصد بهای بلیط؛
  • از 3 ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت، 50درصد بهای بلیط؛
  • بعد از حرکت، بهای درج شده روی بلیت قابل استرداد نیست.

نکته: اگر کمتر از یک ساعت از زمان خرید بلیط گذشته باشد و قطار حرکت نکرده باشد، ۱۰۰درصد مبلغ به شما برگردانده می‌شود. البته برای کنسلی و دریافت صدرصد وجه لازم است به باجه حضوری مراجعه کنید.

در این نوشته شما را با همه نکات درباره تغییر و کنسلی بلیط قطار آشنا کردیم و گفتیم درصد جریمه لغو بلیط قطار چقدر است. از خدمات آنلاین و تلفنی شرکت ره بال آسمان صحبت کردیم و اشاره کردیم که خدمات استرداد بلیط به‌صورت شبانه‌روزی در سایت ره بال انجام شدنی است. حالا از شما می‌خواهیم اگر تجربه یا خاطره‌ای درباره این موضوع دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

8 نظرات
  1. پژمان جعفری می گوید

    سلام ما پنج نفریم چهار نفر بزرسال و یک نفر خردسال که ۳ سالشه ،من بلیط قطار ارومیه به مشهد برای چهار نفر خریدم و متاسفانه برای بچه نتوتستم بلیط بگیرم و نتونستم همراه بزرگسالان اون رو ثبت کنم الانم ظرفیت تکمیل شده و برای بچه ۳ ساله ام بلیطی به عنوان همراه بزرگسال ثبت نشده ، میشه راهنمایی کنین باید چیکار کنم؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      چون بچه است، می‌تونید با خودتون ببرید داخل قطار و زمانی که رئیس قطار برای چک‌کردن بلیط میاد، هزینه نیم‌بهاش رو پرداخت کنید.

  2. حسن عظیمی می گوید

    سلان من بلیط قطار مشهد گرفتم برای ۴ نفر ولی اشتباهی یک غذا سفارش دادم راهی برای اضافه کردن هست

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آقای عظیمی عزیز
      بله، بعد از سوارشدن و موقعی که رئیس قطار داره بلیطتون رو چک می‌کنه، می‌تونین سفارش غذا بدین.

  3. حامد می گوید

    سلام من یه کوپه ۴نفره رو به اسم ۲ نفر گرفتم حالا یه نفر دیگه هم میخاد باهامون بیاد میتونم یکی از بلیطهامو به نام اون شخص انتقال بدم که داخل کوپه خودمون باشه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام حامد عزیز، بله شما بعد از دربست‌کردن کوپه می‌تونید تا ۵ نفر رو داخل کوپه همراه خودتون داشته باشید. فقط به نفر پنجم ملحفه و بالش تعلق نمی‌گیره.

  4. عادله سعادتی می گوید

    سلام وقتون بخیر، من چنتا بلیط قطار خرید کردم و الان بعد از قطعی شدن سفر دوستام میخوام به اسم دوستام انتقال بدم، چطور میتونم اینکارو بکنم‌.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، عملا این اتفاق نمیفته. شما فقط می‌تونید بلیط رو کنسل کنید و رفقاتون بلیط جدید بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.