حمل بارهای بزرگ با قطار | تخمین قیمت و بررسی مقررات

0

حمل بارهای بزرگ با قطار نکته‌‌های فراوانی دارد. آگاهی از این نکته‌ها، دست ارسال‌کننده‌های بار را برای انتقال کالا با قطار باز می‌گذارد. همان‌گونه که می‌دانید، مسافران مجاز به حمل مقدار مشخصی بار به داخل کوپه قطار هستند؛ در نتیجه وقتی از بارهای بزرگ صحبت می‌کنیم، منظور هر گونه باری است که وزن و ابعاد آن از شرایط مجازِ پذیرش بارِ داخل کوپه مسافران قطار بیشتر باشد. به همین دلیل مسافرانی که با خرید بلیط قطار، قصد حمل بارهای بزرگ را دارند، باید این بارها را به قسمت توشه راه‌آهن تحویل دهند. به لطف ظرفیت زیاد قطار، می‌توانید برای حمل خودرو، ماشین‌آلات صنعتی بسیار بزرگ و لوازمی از این دست از توشه راه آهن کمک بگیرید. در ادامه راهنمای جامع درباره تمامی اطلاعات لازم برای حمل بارهای بزرگ با قطار آماده کرده‌ایم. مطمئن باشید با مطالعه این راهنما بزرگ‌ترین بارها را به‌راحتی با قطار به مسیر دلخواه ارسال خواهید کرد.

راهنمای ارسال بارهای بزرگ با قطار

راهنمای ارسال بارهای بزرگ با قطار

حمل بارهای بزرگ با قطار، مراحل خاص خودش را دارد. به این منظور مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را برای ارسال انواع بارهای کوچک و بزرگ با قطار در نظر داشته باشید.

  • باری که قصد ارسال آن را دارید، باید به‌درستی بسته‌بندی شده باشد.

ارسال بارهای بزرگ با قطار

از آنجایی که قطار تکان‌های زیادی دارد، بسته‌بندی کالا جلوی آسیب‌‌های احتمالی را می‌گیرد. با این حال از این نکته نباید گذشت هر کالایی نیاز به بسته‌بندی خاص خودش دارد. کالایی که قصد ارسال آن را دارید با ید به‌گونه‌ای بسته‌بندی شده باشد تا در حین تماس‌های احتمالی با دیواره و لبه‌های واگن حمل بار، صدمه‌ای به آن وارد نشود. خوشبختانه در انبارهای توشه‌راه‌آهن،‌ بخشی به بسته‌بندی کالا اختصاص یافته است. روی همکاری کارمندان این بخش برای بارهای بزرگ می‌توانید با خیال راحت حساب باز کنید. در این بخش لیفتراک و بارانداز برای حمل بارهای بزرگ با قطار در نظر گرفته شده است.

قطار حمل بار های سنگین

  • در حین تحویل بار به قسمت توشه راه‌آهن، اطلاعات کامل بارِ ارسالی و ارزش ریالی این بار را در فرم‌های پذیرش پر کنید.
  • در نهایت کارمندان بخش توشه راه‌آهن، بار را تحویل می‌گیرند و کد رهگیری برای آن صادر می‌کنند. به لطف این کد رهگیری، می‌توانید در هر لحظه که اراده کردید، به صورت آنلاین درجریان وضعیت بار ارسالی قرار بگیرید.

قوانین حمل بارهای بزرگ با قطار

قوانین حمل بارهای بزرگ با قطار

شرکت‌های ریلی ایران قوانین مشخصی برای حمل بارهای بزرگ دارند. این قوانین در بین شرکت‌های معروفی مانند فدک و رجا، تفاوت‌های اندکی ممکن است داشته باشد. با این حال قوانین اصلی حمل بار با قطار کاملاً‌ مشخص است. بر اساس این قوانین، وقتی از بارهای بزرگ صحبت می‌کنیم، منظور باری است که بیشتر از ۳۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. ابعاد این بار نیز نباید از ۷۵ سانتی‌متر بیشتر باشد. در نتیجه بارهایی با کمتر از این مشخصات، در گروه بارهای مجاز برای حمل به داخل کوپه شناخته می‌شود.

روش های حمل بارهای بزرگ با قطار

بارهایی که مشخصات آن‌ها از ویژگی‌هایی که اشاره کردیم بیشتر است نیز در گروه بارهای غیر مجاز برای حمل به داخل کوپه قرار دارند. برای روشن‌ترشدن این موضوع اجازه دهید به نمونه‌ای جالب اشاره کنیم. کیف دستی، صندلی چرخ‌دار، کالسکه کودک و بارهایی از این دست در گروه بارهای مجاز قرار دارند.

بارهای مجاز برای حمل با قطار
وقتی از بار بزرگ صحبت می‌کنیم، منظور باری است که داخل کوپه مسافران پذیرفته نشود. ناگفته نماند شرایط شرکت‌های ریلی برای بارهای غیرمجاز فقط به ابعاد و وزن آن‌ها خلاصه نمی‌شود. بارهای دیگری نیز وجود دارد که حمل آن‌ها به داخل واگن مسافران غیرمجاز است. برای نمونه می‌توان به انواع مواد سمی، اسیدی و آتش‌زا اشاره کرد. مواد رادیواکتیو، انواع حیوان و کارتن‌های بزرگ و بدحمل از دیگر بارهایی هستند که نباید به داخل واگن مسافران آورده شوند.

یک نوع قطار برای حمل و جابجایی اشیا

تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن بار، بر عهده کارمندان راه‌آهن و پرسنل نیروی انتظامی است. در صورت تشخیص غیرمجاز بودن بار، باید این بار به قسمت باربری تحویل داده شود. جالب است بدانید قطارهای بن ریل،‌ جوپار و دیگر شرکت‌های ریلی ایران ظرفیت‌های مختلفی برای حمل بارهای بزرگ با قطار دارند. تجربه نشان داده ظرفیت واگن‌های شرکت‌های ریلی داخلی بین ۵۵، ۶۵، ۷۲ و ۱۰۵ تن متغیر است.

حمل خودرو با قطار

حمل خودرو با قطار

بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند گشت‌و‌گذار در مقصد را با خودروی شخصی انجام دهند. شرایط مختلف دیگری نیز وجود دارد که لازم می‌شود خودرو را با قطار به مقصد دلخواه ارسال کرد؛ در نتیجه وقتی از حمل بارهای بزرگ با قطار صحبت می‌کنیم، انتقال خودرو با قطار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خوشبختانه شرکت‌های ریلی ایران شرایطی مناسب برای حمل خودرو با قطار دارند. ریل ترابر صبا، فدک، رجا و دیگر شرکت‌های ریلی ایران، بلیط مخصوصی برای حمل خودرو با قطار دارند. تجربه ثابت کرده ساعت ۸ صبح روز حرکت تا نهایتاً ۳ ساعت مانده به ترک قطار از ایستگاه راه‌آهن، باید برای خرید بلیط حمل خودرو اقدام کنید.

حمل خودرو با قطار های باری

اگر زود اقدام کنید، می‌توانید از طریق سایت رجا برای حمل خودرو اقدام کنید؛ در غیر این صورت باید به خود راه آهن سر بزنید. در حین تحویل خودرو به بخش مخصوص این کار در راه‌آهن نیز حتماً مدارکی مانند کارت شناسایی خودرو، کارت مالکیت خودرو و مدارک شناسایی مالک خودرو را باید همراه داشته باشید.

نکات مهم حمل خودرو با قطار

نکات مهم حمل خودرو با قطار

برای حمل خودرو با قطار باید حتماً با قوانین این کار آشنا باشید؛ پس حتماً‌ نکته‌های زیر را در نظر بگیرید.

  • آمپر بنزین خودرو باید درست کار کند؛
  • از تنظیم‌بودن باد لاستیک‌ها اطمینان خاطر حاصل کنید؛
  • توشه‌ راه‌آهن خودروهای تصادفی و خراب را حمل نمی‌کند؛
  • نهایت ظرفیت بنزین خودرو باید یک چهارم باک باشد؛
  • ارتفاع خودرو نباید از ۱۵۸ سانتی‌متر بیشتر باشد؛
  • عرض خودرو نباید از ۱۸۰ سانتی‌متر بیشتر باشد؛
  • تمامی وسیله‌های غیرضروری داخل خودرو باید برداشته شود؛
  • بخش ارسال خودرو راه‌آهن، پاسخگوی گم‌شدن لوازم داخل خودرو نیست؛
  • رای انتقال خودروهای شماره‌نشده با قطار، حتماً باید برگه فروش را همراه داشته باشید.جابجایی اتومبیل با قطار

جالب است بدانید حمل بارهای بزرگ با قطار نیازمند بیمه این بارهاست. این قوانین درباره حمل خودرو با قطار نیز صدق می‌کند؛ بنابراین در حین خرید بلیط حمل خودرو با قطار، باید مبلغی را برای حق بیمه خودرو در نظر بگیرید. این مبلغ، درصدی از ارزش خودرو است.

هزینه حمل بارهای بزرگ با قطار

هزینه حمل بارهای بزرگ با قطار

توشه‌راه‌آهن و شرکت‌های فعال در حوزه حمل بار، معیارهایی مانند شهر مبدأ، شهر مقصد، وزن بار، ابعاد و همچنین ارزش بار را برای قیمت‌گذاری لحاظ می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان برآوردی دقیق برای قیمت ارسال بار با قطار مشخص کرد. با این حال حمل بارهای بزرگ با قطار نسبت به دیگر روش‌های حمل‌و‌نقل، راحت‌تر و خوش‌هزینه‌تر است. کاهش هزینه ارسال بار با قطار نسبت به روش‌های دیگر، بی‌حکمت نیست. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، قطارهای جدید، سوخت کمتری مصرف می‌کنند و با کاهش مصرف سوخت، هزینه ارسال بار با قطار کمتر می‌شود. از طرف دیگر شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیز شرایط بهتری برای این موضوع فراهم کرده‌اند. به لطف این شرایط، هزینه انتقال بارهای بزرگ در مرزهای بین‌المللی، به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

در سایت زیر می‌توانید قیمت دقیق‌تری را تخمین بزنید: 
محاسبه آنلاین ارسال بار با قطار

برآورد هزینه حمل بارهای بزرگ با قطار

وقتی از برآورد هزینه حمل بارهای بزرگ با قطار صحبت می‌کنیم، باید هزینه بسته‌بندی بار را نیز در نظر داشته باشید. مبلغ‌هایی که در ادامه فهرست‌ کرده‌ایم، برآوردی سرانگشتی برای بسته‌بندی بارهای بزرگ با قطار است.

  • بسته‌بندی یخچال هر دستگاه ۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • بسته‌بندی مبلمان ۷ نفره، هر سِت ۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • بسته‌‌بندی موتورسیکلت هر دستگاه ۲،۵۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • کاور فرش ۱۲ متری هر عدد ۳۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • پالت برای پوشش محصولات شکستنی هر عدد ۱،۶۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • سلفون پیچی هر متر ۳۰،۰۰۰ ریال؛
  • حباب‌پیچی هر متر ۱۵۰،۰۰۰ ریال.

هزینه بسته‌بندی حمل بارهای بزرگ با قطار

از هزینه بسته‌بندی حمل بارهای بزرگ با قطار که بگذریم، به هزینه ارسال این بارها می‌رسیم. ارقامی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، مبلغی حدودی برای ارسال باری با وزن ۱ تن و طول و عرض و ارتفاع ۲ متر به ارزش حدودی ۱۰۰ میلیون تومان است.

  • هزینه ارسال بارهای بزرگ با قطار از تهران به اصفهان حدود ۴۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • هزینه ارسال بارهای بزرگ با قطار از تهران به مشهد حدود ۴۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال؛
  • هزینه ارسال بارهای بزرگ با قطار از تهران به بندر عباس حدود ۶۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال.

تعهدات شرکت‌های ریلی در مقابل حمل بارهای بزرگ با قطار

تعهدات شرکت‌های ریلی در مقابل حمل بارهای بزرگ با قطار

شرکت‌های ریلی بسته به شرایطی که دارند، پاسخگوی تعهدات مختلفی در مقابل حمل بارهای بزرگ هستند. مهم‌ترین اتفاقی که در حمل بار رخ می‌دهد، گم‌شدن آن است. تجربه ثابت کرده بیشتر شرکت‌های ریلی ایران در صورت گم‌شدن بار، هزینه کامل بار گمشده‌ را پرداخت می‌کنند. به همین دلیل ارسال‌کننده بار باید در حین تحویل، هزینه دقیق کالای ارسالی را اعلام کند. قسمتی از واحد باربری راه‌آهن به خسارت‌های احتمالی اختصاص دارد. کارشناس‌های این قسمت کالاهای گمشده را بر اساس شواهد و مدارکی که دارند، بررسی می‌کنند و خسارت لازم را به ارسال‌کننده کالا می‌پردازند.

تعهدات شرکت‌های ریلی در حمل بارهای بزرگ

جالب است بدانید در این شرایط، هزینه ارسال بار نیز به ارسال‌کننده عودت داده می‌شود. از طرف دیگر تمامی شرکت‌های ریلی ایران قوانین دقیقی برای تحویل کالا دارند. بارهای بزرگ نباید بیشتر از ۶ ماه در انبار راه‌آهن باقی بماند. ارسال‌کننده موظف است بار خود را در بازه زمانی شش ماه از تاریخ ارسال، در مقصد دریافت کند. در غیر این صورت، شرکت‌های ریلی باری که ارسال‌کننده برای دریافت آن مراجعه نکرده را به حراج می‌گذارند. لازم است بدانید بازه زمانی متفاوتی برای مواد فاسد‌شدنی وجود دارد. در این شرایط ارسال‌کننده فقط ۴۸ ساعت زمان برای دریافت بارهای فاسد‌شدنی دارد.

کنسلی بلیط حمل خودرو با قطار

کنسلی بلیط حمل خودرو با قطار

ناگفته پیداست پس از حرکت قطار، شرایطی برای استرداد بلیط حمل خودرو وجود ندارد. با این حال امکان استرداد بلیط حمل خودرو با قطار در ساعت‌هایی مانده به حرکت قطار میسر است. شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی ایران، بسته به زمانی که تا حرکت قطار باقی مانده، درصدی مبلغ بلیط حمل خودرو با قطار را به مالک بلیط پس می‌دهند. جریمه پس‌دادن بلیط حمل خودرو با قطار از قرار زیر است:

  • ۳ ساعت مانده تا حرکت قطار، ۵۰ درصد مبلغ بلیط کسر می‌شود؛
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا ۳ ساعت باقیمانده به حرکت قطار، ۳۰درصد مبلغ بلیط به‌عنوان جریمه برداشته می‌شود؛
  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار، ۱۰درصد از قیمت کل بلیط کم می‌شود.

در این مقاله می‌خوانیم: راهنمای تغییر و لغو بلیط قطار | آموزش مرحله به مرحله

شهرهایی که حمل بارهای بزرگ با قطار به آن‌ها میسر است

شهرهایی که حمل بارهای بزرگ با قطار به آن‌ها میسر است

سازوکار حمل‌و‌نقل ریلی کشور در بیشتر شهرهای کوچک‌ و بزرگ ایران وجود دارد. به لطف این شرایط در هر کجای ایران که باشید، کافی است بار بزرگ خود را به ایستگاه راه‌آهن برسانید. شیراز، زاهدان، قزوین، درود، یزد، اندیمشک، ساری، کرج، اصفهان، مشهد، شاهرود، کاشان، نیشابور، دامغان، گرگان، اراک، نقاب، سمنان، خرمشهر، تبریز، بندرعباس، زنجان، اهواز، قم، ورامین و تهران از رایج‌‌ترین شهرهایی است که حمل‌و‌نقل بارهای بزرگ با قطار در آن‌ها میسر است.

آموزش حمل بارهای بزرگ با قطار

حمل بارهای بزرگ با قطار روشی سودمند و بهینه برای ارسال کالا به شهرهای دورونزدیک است. این روش در کنار فایده‌هایی که به‌‌آن‌ها اشاره کردیم، آسیب‌ کمتری به محیط زیست می‌زند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که مطرح کردیم، بارهای بزرگ خود را به‌راحتی و با خیال‌جمع به توشه راه‌آهن بسپارید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی برای حمل بارهای بزرگ با قطار دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.