آرامش بخش ترین مناطق ایران | گوشه‌ای دنج برای رهایی از هیاهوی زمانه

0

تا حالا برایتان پیش آمده که از همهمه خسته شوید؟ مثلاً وسط کار باشید و دلتان بخواهید بلند شوید و تا جایی که می‌توانید از آن محیط دور شوید؟ به کجا؟ مهم نیست هرجایی غیر از آنجا. حتماً جوابتان مثبت است؛ چراکه شما آدم هستید و آدم‌ها بیشتر از هوا به آرامش نیاز دارند؛ جایی که فارغ از تمام مسائل لب جویی بنشیند و گذر عمر ببیند. البته که زمانه ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و محیط آرام به اندازه الماس کمیاب است. البته اگر کمی با دقت بیشتر نگاه کنیم بتوانیم جایی را برای آسودن پیدا کنیم؛ چه جایی بهتر از طبیعت و چه کاری بهتر از سفر؟ از خاطرات این سفر می‌توانید برای مدیتیشن استفاده کنید؛ کدام سفر؟ سفر امروز به مقصد آرامش بخش ترین مناطق ایران عزیزمان؛ پس بیایید سفرمان را آغاز کنیم.

دره عشق

دره عشق

زیبایی جذابی به قدمت طبیعت در دره رمانتیکی به نام دره عشق قرار دارد. طبیعت این دره وحشی است؛ اما از آرامش بخش ترین مناطق ایران به حساب می‌آید. برای دیدن این دره باید به استان چهارمحال و بختیاری سر بزنید؛ استانی که طبیعتش هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در دره عشق درختان بلوط ریشه‌هایشان را به چشمه‌های آب معدنی گره زده‌اند و سایه‌‌ساری برای گیاهان کوچک‌ شده‌اند؛ انگار که محبتی عمیق میان ساکنان این طبیعت در جریان است. در کنار این طبیعت جذاب انسان‌ها هم خانه ساخته‌اند؛ چرا که انسانی پیدا نمی‌شود که عشق دلش را نرم نکند. عشقی که در این دره جریان دارد انسان‌ها را هم عاشق کرده است.

جنگل ابر

جنگل ابر

شنیدن نام جنگل ابر شاهرود کافی است تا پرنده خیال رها شود و به بالای ابرهای این جنگل برسند. خیال قدم‌زدن روی ابرها از کودکی همراه ما بود؛ آرزویی که فکر کردیم هیچ وقت واقعی نمی‌شود. با این حال می‌توانید به این رؤیای بزرگ دست پیدا کنید. در میانه کوه‌های شاهرود روستایی وجود دارد که بر فراز آن‌ها دریایی از ابر وجود دارد. علم می‌گوید علت این رویداد برخورد هوای کم فشار دشت گرگان به هوای پر فشار روستای ابر است. علت هرچه که هست نتیجه‌ای توصیف نشدنی خلق کرده است.

تصویری از جنگل ابر

جنگل ابر در روستایی با همین نام واقع شده است. آرامشی بزرگ در این جاذبه وجود دارد و تنها راه رسیدن به آن اشتیاق است. مشتاق آرامش که باشی از کوه‌ها بالا می‌روی و کم‌کم هیجان و سرمستی خودش را نشان می‌دهد؛ آرام‌شدنتان را می‌توانید حتی قبل از رسیدن به قله به دست آورید. احترام به جنگل را  فراموش نکنید که این جنگل از 40 میلیون سال پیش، دست‌به‌دست چرخیده و به دست نسل ما رسیده است.

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند هم یکی دیگر از سخت‌های جذاب است. نمی‌شود نام آرامش باشد و روستایی مانند فیلبند خودش را نرساند. این روستا به‌علت ارتفاعی که دارد مشهور است. هرچه از کوه بالا می‌روید، انگار بیشتر به قلب آسمان نزدیک می‌شوید. این روستا مانند جنگل ابر میزبان آسمان است. از بالا که به روستا نگاه می‌کنید انگار خانه‌ها بدنه‌ ندارند؛ چراکه مه تا روی زمین خود را رسانده است. زمانی که به بالای کوه رسیدید نفس بکشید تا جانتان تازه شود. آرامش بخش ترین مناطق ایران جاهایی است که عیارش با دیگر مناطق تفاوت دارد و فیلبند هم از همین جاهای عیار بالا است. اگر دوربین ندارید هم مشکلی ندارد، با دوربین جانتان عکس بگیرید و خاطره بسازید.

روستای دَرَک

روستای دَرَک

اقلیم سیستان و بلوچستان خیلی خاص است. در این اقلیم می‌توانید پدیده‌های بسیاری را ببینید؛ از تالاب صورتی لیپار گرفته تا کوه های گل افشان چابهار. به عقیده بسیاری از گردشگران، گل سرسبد این اقلیم روستای درک است. این روستا از آرامش بخش ترین مناطق ایران به حساب می‌آید. کافی است نگاهی به این جاذبه بیندازید تا متوجه علت خاص‌بودن آن شوید. تلفیق کویر و دریا منظره‌ای نیست که بتوانید همیشه ببینید. منظره زیبای کویر در همراهی با صدای دریا تضادی جذاب به وجود آورده است. درک جایی است که دریا به کویر یا کویر به دریا می‌رسد. این صحنه را فقط در فیلم‌های سینمایی دیده‌اید؛ اما نکته اینجاست که تمام فیلم‌ها قسمتی از واقعیت را در دل خود جا داده‌اند. از جذابیت‌های این روستا می‌توان به آرامش کویر و هیاهوی دریا اشاره کرد. بعد از کویرگردی می‌توانید تنی به آب بزنید و خنک شوید.

تخت سلیمان تکاپ

تخت سلیمان

تخت سلیمان تکاپ برای پیروان دین زرتشت خیلی مهم است؛ چراکه این عبادت‌گاه را محل تولد پیامبرشان می‌دانند. این سازه بخش‌های مختلفی دارد که بیننده را مجذوب می‌کند. شاید بگویید کجای این بنای تاریخی آرام‌بخش است؟ تخت سلیمان 3سازه‌ای کهن است که هزار سال قدمت دارد. این بنا در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است. ساختمان‌های کهن آرامشی عمیق دارند؛ نمی‌دانیم چرا ولی می‌دانیم که این بناها می‌توانند ما را برای لحظاتی از دنیای امروزمان جدا کنند. البته ساختمان سلیمان ساختمانی مذهبی است و محل عبادت افراد بسیاری بوده است. این یکی دیگر از علت‌های آرامش‌داشتن این ساختمان است؛ شاید بهتر است به جای آرامش بگوییم حس مثبت از سازه ساطع می‌شود. اسمش را هرچه که دوست دارید بگذارید؛ این بنا حسی خوب دارد.

آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ هم خطرناک است و هم آرام‌بخش؛ اینکه کدام احساس را از این آبشار دریافت کنید کاملاً به خودتان بستگی دارد. آب ملخ جلوه‌ای از طبیعت است. مسیر رسیدن به این آبشار کمی دشوار است اما ارزشش را دارد. آب این آبشار برای مردم نطقه با ارزش است؛ گفته می‌شود در آب این آبشار املاحی است که ملخ‌های مزاحم را در دم نابود می‌کند. هنوز که هنوز است مردم برای دفع آزار حشرات از آب این آبشار کمک می‌گیرند. در قسمتی از این آبشار پرتگاه خطرناکی قرار دارد که قربانیان بسیاری گرفته است. این پرتگاه منظره‌ای دارد که از آرامش بخش ترین مناطق ایران محسوب می‌شد. جالب است که این پرتگاه در عین خطرناکی مردم را مانند آهنربا به خود جلب می‌کند. فریاد آب و منظره فروریختن آب آدم را هم آرام می‌کند و هم هشدار خطر می‌دهد.

دهکده چوبی

دهکده چوبی

در فیلم‌ها زمانی که می‌خواهند خانواده‌ای خوشبخت را به تصویر بکشند، آن‌ها را در خانه‌ای چوبی دور هم جمع می‌کنند. در همین زمان است که بوی چوب در مشام ما که بیننده هستیم هم می‌پیچید و گرمای خانه را ما هم احساس می‌کنیم. اینکه ما دهکده چوبین نیشابور را در لیست آرامش بخش ترین مناطق ایران قرار دادیم، به همین علت است. در این دهکده تمام خانه‌ها از جنس چوب هستند و قدم‌زدن در خیابان‌های این دهکده آرامش را به روح ما تزریق می‌کند.

دهکده چوبی

خانه‌ها، مسجد، رستوران، کتابخانه و هر چیز دیگری که در این روستا وجود دارد از جنس چوب است. شاید دلیل آرامش این روستا چوب‌هایش نباشد؛ به نظر ما علت آرامش این روستا حس خوبی است که بازدیدکننده‌ها از خودشان به جا گذاشته‌اند. انگار تکه‌ای از وجود هر گردشگر در این روستا باقی‌مانده و به دیگر بازدیدکنندگان حس خوب تزریق می‌کند؛ گردشگرانی که تعداد بسیاری از آن‌ها زائر حرم آقا امام رضا (ع) بودند.

هفتاد قله اراک

هفتاد قله اراک

تقریباً برای هیچ انسانی پیش نیامده که فقط یک احساس داشته باشد. اکثر اوقات ما احساساتی مرکب داریم؛ از آنجایی که آرامش هم یک احساس است به همراه نیاز دارد. در منطقه حفاظت شده هفتاد قله شما ترکیبی از آرامش و غم را احساس می‌کنید. آرامش از طبیعت خاصی که پیش روی شماست و غم از اینکه چرا این پوشش گیاهی ناب و این حیوانات معصوم باید در خطر انقراض باشند. ساکنان این منطقه از 400 سال هدف هجوم‌های متعدد بوده‌اند. با ورود به این منطقه انگار به هزاران سال قبل سفر کرده باشید؛ چراکه پوشش گیاهی این منطقه و ساکنانی که دارد شبیه به ساکنان امروزی طبیعت نیستند. برای اینکه آرامش این منطقه شما را بگیرد باید در گوشه‌ای بدون هیچ حرکت اضافه بنشینید و فقط نگاه کنید؛ ببینید که جریان زندگی در طبیعت چقدر زیباتر از زندگی ما است.

دریاچه گَهَر

دریاچه گَهَر

دریاچه گهر از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران به حساب می‌آید. نوشیدن از آب این دریاچه به اکثر افراد توصیه می‌شود. همین که آب از گلو به پایین می‌رود انگار آتشی که به جان بدن افتاده سرد می‌شود و آرامش تمام بدن را می‌گیرد. رسیدن به دریاچه گهر بسیار سخت است چراکه جاده‌ای مناسب برای ماشین ندارد و شما باید صابون حداقل ۴ ساعت پیاده‌روی را به تنتان بزنید. لقب دریاچه گهر نگین اشترانکوه است؛ چون اشترانکوه مانند حلقه‌ای محکم از این دریاچه بکر حفاظت می‌کند. طبیعت اطراف این دریاچه خیلی دست‌نخورده و خالص است؛ خوشبختانه تا به الان هرکس که مهمان دریاچه بود حرمت طبیعت را حفظ کرده است. نسیم ملایم همیشه مهمان طبیعت گهر است. انگار دست نوازش نسیم بر صورتمان هرچه حال بد است را دور می‌کند.

کویر حلوان

کویر حلوان

خراسان جنوبی کویرهای بی‌نظیری دارد. شاید بگویید کویرها که مانند هم هستند؛ اما نکته اینجاست که هر کویر ویژگی خاص خود را دارد؛ برای نمونه کویر حلوان به سکوت عرفانی که دارد مشهور است. در حلوان می‌توانید دریاچه نمکی، باتلاق‌های نمکی و تپه‌های شنی را ببینید. آسمان آبی ویژگی جذاب دیگر از حلوان است؛ آسمانی که انگار با درازکردن دست می‌توانید ابرها را به آغوش بکشید. اگر سکوت کویر شما را شیفته کرد، می‌توانید شبی هرچند کوتاه را مهمان این کویر جذاب باشید. کلاً کویرها از آرامش خاصی بهره‌مند هستند؛ این آرامش می‌تواند به جان آدم بریزد یا جان آدم را بگیرد. اگر به دنبال آرامش بخش ترین مناطق ایران هستید، می‌توانید سری به حلوان بزنید.

گردنه حیران

گردنه حیران

اهالی ایران ارادت خاصی به گردنه حیران دارند. در هر جایی که تقویم قرمز می‌شود، مردم کوله‌بار جمع می‌کنند و به سمت روستای حیران آستارا می‌روند. چه چیزی حیران را اینقدر خاص کرده است؟ طبیعت تکرارنشدنی آن و البته حال خوب وصف‌ناشدنی آن است. ابر و مه در این جاده حضور ممتد دارند؛ زمانی که سوار ماشین هستید برای جلورفتن باید دل مه را بکشافید و به جلو بروید. اگر این هوا برایتان دشوار نیست، پنجره‌ها را پایین بکشید تا بوی جنگل تا ته ته وجودتان برود و سری به احوال روحتان بزند. هدیه این رایحه جنگلی برای افراد آرامشی عمیق است. امیدواریم جنگل برای شما هم این هدیه را بیاورد.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

تماشای ساختمان‌های نظامی احساس امنیت را تداعی می‌کند؛ انگار که می‌دانید کسی در این حوالی حواسش به ما و آرامشمان هست. قلعه رودخان که هرساله اینقدر بازدیدکننده دارد هم یک قلعه نظامی است. شاید الان کاربردی نداشته باشید؛ ولی ابهتش و احساس آرامشش هنوز پابرجاست. احساس سرزدن به قلعه مانند این است که زمان کودکی از دست سختی‌ها شکایت را به یک بزرگ‌تر می‌بردیم و او با ابهت و مهربانی مشکلمان را حل می‌کرد. البته رسیدن به این آرامش با سختی‌هایی هم همراه است؛ سختی رسیدن به آرامش رودخان طی‌کردن 1600 پله است. مطمئن باشید که بعد از طی‌کردن این مسیر طولانی به آدرنالین و آرامش دست‌هایشان را در هم قفل کرده و در رگ‌هایتان می‌دوند.

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز

جدای از معنویتی که در مساجد جریان دارند، مسجد نصیر الملک شیراز زیبایی آرامش‌بخشی دارد. بعضی اوقات زیبایی هرماه با آرامش همراه چشمانمان می‌شوند. نظم برای مغز ما دارویی سکرآور است. انگار که مغز هرچه هست و نیست را دور می‌ریزد و غرق در نظم می‌شود. غرق‌شدن هم که همیشه بد نیست؛ اگر دریا، دریای آرامش باشد. در کنار همه این‌ها باریکه‌های نوری که در پنجره خودشان را داخل مسجد می‌رسانند هم حال آدم را خوب می‌کنند؛ خصوصاً که تکه‌های رنگین پنجره‌ها رنگین‌کمانی مصنوعی اما زیبا را خلق می‌کنند. نصیر المک در دوران قاجار ساخته شد؛ الحق که قاجاریان برای ساخت این مسجد سنگ تمام گذاشته‌اند. حیاط مسجد هم جذابیتی‌هایی دارد که شما را از مشاهده سیر نمی‌کند.

آرامش بخش ترین مناطق ایران را نمی‌توان یکجا معرفی کرد. امیدواریم در فرصتی دیگر بتوانیم لیستمان را کامل کنیم. ره بال آسمان قدردان همراهی شما بوده و هست. تقریباً به تمام نقاط ایران سرک کشیدیم؛ از دریا تا کویر و حتی دل آسمان. خاطراتی از این سفرها دارید؟ اگر بله لطفاً برایمان یادداشت کنید. نظری درباره کامل‌کردن این لیست دارید؟ لطفاً آن را هم به یادداشت‌هایتان اضافه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.