بلیط قطار برای کودکان | آشنایی با شرایط و قیمت

3

بلیط قطار برای کودکان از مسائلی است که خانواده‌های خوش‌سفر ایرانی اغلب با آن سروکار دارند. هنوز هم هستند خانواده‌هایی که بخواهند اوقات فراغت و تعطیلات خود را به یک سفر با قطار بگذرانند. از حق هم نگذریم قیمت بلیط قطار در مقایسه با سفر با خودروی شخصی یا دیگر وسابل نقلیه به‌طرز چشمگیری به‌صرفه‌تر است. در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات جامعی از نحوه تهیه بلیط قطار برای کودکان و شرایط خرید آن را بیان کنیم. آگاهی از این شرایط به شما کمک خواهد کرد تا سفری راحت و امن به همراه کودکانتان داشته باشید.

خرید بلیط قطار برای کودکان

خرید بلیط قطار برای کودکان

از آنجایی که ظرفیت بیشتر قطار، فضای راحت‌تری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد، کودکان در آن بهتر می‌توانند به استراحت بپردازند یا به بازی خود مشغول شوند. به همین دلیل خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با خرید بلیط قطار برای کودک خود، سفر آرام و بدون دردسری را تجربه کنند. از سوی دیگر والدین تمایل دارند خاطره سفر خوشی را در ذهن کودکان دلبندشان ثبت کنند. فضای امن و راحت قطار جایی است که کودکان می‌توانند ذهنیت مثبتی از سفر برای خود بسازند و از مسیر سفر لذت ببرند.

قیمت بلیط قطار برای کودکان چگونه محاسبه می‌شود؟‌

قیمت بلیط قطار برای کودکان چگونه محاسبه می‌شود؟‌

از نظر قیمت، قطار از اقتصادی‌ترین گزینه‌های سفر است. قیمت بلیط قطار معمولاً هزینه متوسط بین قیمت بلیط اتوبوس و قیمت بلیط هواپیما است. البته با توجه به اینکه قطار انتخابی شما از چه نوعی است و چه تعداد خدمات رفاهی را ارائه می‌دهد، قیمت بلیط قطار متفاوت می‌شود. خدماتی از جمله‌ امکانات پذیرایی، میان وعده و استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری از گزینه‌هایی هستند که بسته به وجود آن‌ها، درجه‌بندی و قیمت بیلط تغییر می‌کند.

قیمت بلیط قطار برای کودکان چگونه محاسبه می‌شود؟‌

اگر از قیمت بلیط قطار در سامانه‌های خرید اینترنتی یا باجه‌های خرید حضوری جویا شوید، متوجه خواهید شد که برای گروه‌های سنی مختلف بزرگسالان، کودکان و نوزادان، تفاوت دارد. بزرگسالان به‌جز خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران، باید هزینه بلیط خود را به‌صورت تمام بها پرداخت کنند. قیمت برای کودکان در بازه سنی ۲ تا ۱۲ سال نیز به صورت نیم بها محاسبه می‌شود. در صورتی که بخواهید برای کودکان کوچک‌تر از ۲ سال (نوزاد) بلیط تهیه کنید، فقط کافی است ۱۰درصد از مبلغ کل بلیط را بپردازید.

نکته: توجه داشته باشید که مبلغ پرداختی برای نوزادان در قبال دریافت بیمه است؛ بنابراین تخت،‌ لوازم پذیرایی و غیره به نوزاد تعلق نمی‌گیرد.
بازه سنیقیمت
کمتر از ۲ سال10درصد قیمت بلیط
کودکان ۲ تا ۱۲ سال۵۰درصد نرخ بلیط
بیشتر از ۱۲ سالبه‌جز خانواده شهدا و ایثارگران، قیمت کل بلیط

شرایط سنی خرید بلیط

شرایط سنی خرید بلیط قطار

نوجوانان کوچک‌تر از ۱۷ سال مجوز خرید بلیط به‌صورت فردی (برای خود) را نخواهند داشت. در زمان خرید بلیط، اطلاعات شخص با استفاده از کد ملی بررسی شده و در صورتی که مسافر، سن مجاز برای خرید فردی بلیط را نداشته باشد، بلیط برای وی صادر نخواهد شد.

امکانات رفاهی قطار برای کودکان

امکانات رفاهی قطار برای کودکان

به‌جز مسیر و مقصد سفر که قیمت بلیط قطار برای کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، انتخاب شرکت ریلی و نوع قطار آن نیز بر روی قیمت بلیط اثرگذار است. قطارهای لوکس، درجه یک، درجه دو، سالنی و اتوبوسی از انواع قطار در ایران هستند. بسته به انتخاب هریک از این قطارها، خدمات رفاهی مختلفی دریافت می‌کنید. قطارهای نور الرضا، فدک، زندگی… از شرکت‌های ریلی سرشناس و محبوب داخلی ایران هستند.

در صورتی که بلیط قطار فدک یا قطار زندگی را برای سفر خود انتخاب کردید، این شرکت‌ها آماده‌اند تا رفاه و آسایش کودکان شما را فراهم کنند. امکانات رفاهی که در این دسته قطارها به کمک والدین می‌آیند، عبارت‌اند از:

  • امکان سفارش انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها از کافه قطار؛
  • سرویس خواب بهداشتی و کاملاً بسته‌بندی‌شده؛
  • وجود سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر واگن؛
  • امکان تماشای فیلم با استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری موجود در کوپه
  • دریافت چند گیگ اینترنت بی‌سیم برای سرگرم‌شدن در طول مسیر.

بایدها و نبایدهای سفر با قطار همراه با کودکان

بایدها و نبایدهای سفر با قطار همراه با کودکان

شرایط بالینی کودکان به نحوی است که تحمل کمتری در مقایسه با بزرگسالان دارند؛ بنابراین باید قبل از سفر با قطار، به فکر تمامی نیازمندی‌های آن‌ها از جمله تهیه بهترین غذا برای سفر با قطار و استراحت کافی آن‌ها باشید. برای این منظور بهتر است چند میان‌وعده سبک و محبوب کودکانتان را به همراه داشته باشید تا از گرسنگی یا بدغذایی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین برای سرگرم‌کردن کودکان در طول سفرهای طولانی، چند وسیله بازی جمع‌وجور و مفرح را در اختیارشان قرار دهید. به این ترتیب کودکانتان در طول سفر، سرگرم می‌شوند و سختی‌های سفر برایشان لذت‌بخش خواهد شد.

این نکته را به یادآور می‌شویم که ۱۰درصد هزینه‌ای که بابت هر نوزاد پرداخت می‌کنید، فقط برای هزینه بیمه اوست و به همین دلیل پذیرایی، صندلی یا تخت برای استراحت و تجهیزات مربوط به خواب به این نوزاد تعلق نمی‌گیرد. با این توضیح نباید انتظار داشته باشید که موقع توزیع وسایل خواب یا وسایل پذیرایی، بسته مجزایی برای نوزادتان تحویل بگیرید. البته به کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، هم صندلی و هم پذیرایی تعلق می‌گیرد. همچنین توجه کنید که هنگام سوارشدن به قطار و هواپیما، مدارک هویتی افراد بررسی می‌شود، به همین منظور همراه‌داشتن شناسنامه یا کارت ملی معتبر برای همه اعضای خانواده الزامی است.

توصیه ره بال آسمان به مسافران قطار

  • اگر شما هم همراه با خانواده به سفر می‌روید و نوزاد یا کودکی همراهتان هست، ترجیحاً کوپه دربست خود تهیه کنید؛ زیرا ممکن است هم‌سفران شما به‌خاطر وجود کودکانتان اذیت شوند.
  • اگر کودک فعال یا بیش‌فعال همراه خود دارید، تا حد ممکن سرگرمش کنید تا مانع استراحت و راحتی سایر مسافران نشود.
  • به ساعات خواب و استراحت سایر افراد حاضر در واگن احترام بگذارید و اجازه ندهید سروصدای شما باعث ایجاد مزاحمت شود.
  • کوپه‌ها بسیار شبیه هم هستند، برای جلوگیری از اضطراب، هرگز کودکتان را تنها به سرویس بهداشتی یا بوفه و رستوران نفرستید.
  • موقع اقامه نماز، فضای سرویس‌بهداشتی و نمازخانه ایستگاه بین‌راهی شلوغ می‌شود؛ پس کودکتان را کنار خود نگه دارید تا گم نشود.
  • اگر کودک یا نوجوانتان اصرار دارد که تنها در واگن‌ها تردد کند، حتماً مشخصات فردی، شماره تماس و اطلاعات کوپه‌تان را یادداشت کرده و همراهش بگذارید تا در صورت گم‌شدن، مأموران قطار بتوانند راحت‌تر کودک را به شما برسانند و مانع از ایجاد ترس و دلهره در او شوند.

رعایت همه مسائل فوق به شما کمک می‌کند سفر خوبی به همراه خانواده تجربه کنید.

 

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان با شرایط خرید بلیط قطار برای کودکان آشنا شدیم. خانواده‌ها با اطلاع از این موضوع می‌توانند در کنار کودکان خود، سفری راحت و به‌یادماندنی بسازند. شما تجربه‌ای از سفر با قطار به همراه کودکان دارید؟ نظرات خود را درباره خرید بلیط قطار برای کودکان با ما در میان بگذارید.

خرید بلیط قطار برای کودکان در بازه سنی ۲ تا ۱۲ سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

در صورتی که بخواهید برای نوزادان کوچک‌تر از ۲ سال بلیط قطار تهیه کنید، فقط کافی است ۱۰‌درصد از مبلغ کل بلیط را بپردازید.

خیر. بلیط قطار برای کودکان و نوجوانان کمتر از 17 سال باید توسط والدین یا فرد بزرگ‌تر دیگری خریداری شود. با توجه به اینکه بلیط قطار با کد ملی هر فرد مطابقت داده می‌شود، اگر فردی با کمتر از 17 سال بخواهد بلیط قطار تهیه کند، بلیط وی صادر نخواهد شد.

خرید بلیط قطار برای کودکان در بازه سنی 2 تا 12 سال به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

3 نظرات
  1. زهرا عباس پور می گوید

    سلام
    مطالب عالی بودند
    وقط میخواستم بپرسم قطار رشت به مشهد چه شکلیه

  2. زهرا عباس پور می گوید

    سلام
    مطالب عالی بودند
    وقط میخواستم بپرسم قطار رشت به مشهد چه شکلیه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، قطار مشهد رشت، یه قطار پنج ستاره از خانواده فدکه همراه با پذیرایی صبحانه و شام.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.