سوغات ورامین و غذاهای محلی لذیذ آن

9

خرید سوغات ورامین از دوست‌داشتنی‌‎ترین بخش‌های سفر به این شهر تاریخی است. مطمئنیم بعد از گشت‌وگذار و بازدید از جاهای دیدنی ورامین، مشتاق خرید سوغاتی از این شهر می‌شوید. شیرینی‌های لذیذ مانند نان پنجره ای، صنایع دستی معروف مانند ظروف سفالی، غذاهای محلی مانند شیش انداز و نیز محصولات کشاورزی مرغوبش مانند ملون از قدیم تا به امروز به خوبی جای خود را در دل مسافران خود باز کرده‌اند. همین امر دوست‌داران فرهنگ و هنر و نیز خوشمزه‌پسندان را مجذوب این شهر کوچک اما باصفا کرده است. در ادامه به معرفی سوغات و خوراکی های این شهر می‌پردازیم؛ پس همراه ما باشید.

شیرینی‌های سنتی ورامین

شیرینی‌های اصیل ورامین مانند نان‌پنجره‌ای و نان کسمه در میان اهالی ورامین بسیار محبوب است؛ به‌طوری‌که بسیاری از بومیان و قدیمیان ورامین در جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف از این شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. امروزه برخی از زنان ورامینی به پخت این شیرینی‌های خوشمزه در خانه خود و فروش آن‌ها مشغول هستند که در صورت حمایت لازم، می‌توانند این شیرینی‌ها را به مناطق مختلف ارسال یا به گردشگران و مسافران ورامین ارائه کنند.

نان پنجره ای

نان پنجره ای

نان‌پنجره‌ای یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل این شهر است و به‌عنوان سوغات ورامین بسیار پرطرفدار است. ورامینی‌ها در بسیاری از جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف از نان‌پنجره‌ای به‌عنوان پذیرایی اصلی استفاده می‌کنند. برای پخت این شیرینی از نشاسته، آرد، گلاب، تخم‌مرغ، پودر قند و پودر هل و روغن مایع استفاده می‌شود. شاید از خود بپرسید دلیل این ‌همه محبوبیت چیست؟ باید بگوییم ظاهر جالب و شیرینی به‌اندازه نان‌پنجره‌ای دلیل محبوبیت آن در میان اهالی ورامین و بسیاری از گردشگران این شهر است.

نان کسمه

نان کسمه از تخم‌مرغ، آرد، شکر، شیر و… تهیه می‌شود. این نان قندی ورامینی مخصوص ایام خاصی نیست و معمولاً می‌توانید آن را در تمام ایام سال در سفره صبحانه هر ورامینی پیدا کنید.

صنایع دستی ورامین

کارگاه‌های شیشه‌گری، سفالگری و مصنوعات سنگی ورامین از گذشته تاکنون به‌صورت فعال و پویا به تولید مشغول هستند. علاوه‌ بر این‌ها معرق، منبت و سبدبافی ازجمله رشته‌های رایج صنایع‌دستی ورامین محسوب می‌شوند. پس اگر به‌دنبال سوغاتی خاصی هستید، به بازارهای سنتی ورامین بروید و با خرید یکی از این صنایع‌دستی بی‌نظیر، یادگاری ارزشمند از این شهر تاریخی و غنی داشته باشید.

غذاهای ورامین

نکته‌ای جالب درباره ورامین و غذاهای این شهر وجود دارد؛ آن هم این است که مردم این شهر علاقه خاصی به گوجه‌فرنگی دارند و به وفور در غذاهای خود استفاده می‌کنند. در واقع گوجه‌فرنگی جایگاه ویژه‌ای درمیان غذاهای ورامین دارد. برای ثابت‌کردن این موضوع، در ادامه به معرفی غذاهای معروف این شهر و توضیح ترکیبات آن‌ها می‌پردازیم.

آش گوجه

آش گوجه یکی از غذاهای محلی ورامین

مطمئناً نام آش گوجه را در بسیاری از مناطق ایران شنیده‌اید؛ ولی باید بگوییم آش گوجه ورامین عطر و طعمی متفاوت دارد. این غذا در ورامین به‌قدری محبوب است که بسیاری از افراد محلی و قدیمی‌های ورامین آن ‌را برای پذیرایی در میهمانی‌های خود می‌پزند. از حق نگذریم هم بسیار لذیذ است. آش گوجه‌فرنگی ورامین از بلغور گندم و جو، حبوبات، سبزی آش و گوجه رنده شده تشکیل می‌شود که بدون شک ذائقه هر ایرانی را به وجد می‌آورد.

اِشکنه

یکی‌دیگر از غذاهای خوشمزه ورامین، اشکنه است. اشکنه یکی از غذاهای قدیمی این شهر است و بسیاری از زنان قدیمی و بومی ورامین آن را طبخ می‌کنند. در حال حاضر این غذا توجه بسیاری از جوانان را جلب کرده است. باید اعتراف کنم که بنده به شخصه عاشق این غذا هستم و با گذراندن هر سه وعده غذایی با اشکنه مشکلی نخواهم داشت. اشکنه ورامین از پیاز، گوجه، سیب‌زمینی، شنبلیله، تخم‌مرغ و ادویه‌های مختلف تشکیل می‌شود. پس اگر ترکیب این مواد را می‌پسندید، بدون‌شک به یکی از طرفدارن پروپاقرص این غذای خوش عطروطعم تبدیل می‌شوید.

شیش انداز

یکی از غذاهای اصیل ورامینی، شیش انداز است. این غذا در خانه بسیاری از بومیان ورامین یافت می‌شود و در سفره مردم ورامین جایگاه خاص خود را دارد. ماده اصلی شیش انداز، پیازداغ فراوان است. پس اگر طعم پیاز در غذا را دوست دارید، این غذا را می‌پسندید. گردو و تخم‌مرغ هم از دیگر مواد اصلی تشکیل‌دهنده شیش انداز در ورامین محسوب می‌شوند.

محصولات کشاورزی ورامین

ورامین بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در استان تهران است؛ به‌طوری‌که میوه‌های این شهرستان به سایر نقاط کشور صادر می‌شود. محصولات کشاورزی این شهر به‌قدری باکیفیت است که حتی می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغات ورامین خریداری کنید. گوجه فرنگی، ملون، خیار گلخانه‌ای، خربزه، فلفل و بادمجان ازجمله محصولات کشاورزی و زراعی ورامین هستند.

در این نوشته سعی کردیم شما را با انواع شیرینی‌های سنتی، صنایع دستی و نیز غذاها و خوراکی‌های محلی ورامین آشنا کنیم تا در انتخاب سوغات ورامین به مشکلی برنخورید و لذت سفر خود را کامل کنید. اگر شما هم اطلاعاتی درباره سوغات ورامین دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

9 نظرات
  1. iman zahedi می گوید

    اومدید ورامین شیش انداز و حتما تست کنید خیلی خوشمزستD-:

  2. رها می گوید

    نون کسمه به نظر خیلی خوشمزه است. واقعا دلم می‌خواد امتحانش کنم!

    1. بانو تقیان می گوید

      ما هم امیدواریم سفر به ورامین و تجربه این نون، به‌زودی نصیبتون بشه رها عزیز.

  3. عاطی می گوید

    شیش انداز توش آلوچه برگه و…داره

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم عاطفه عزیز برای توضیحتون.

  4. عاطی می گوید

    ورامینی ها دامدار هستن یکی از معروفترین غذاهاشون ته چین با کره محلی است

    1. آرین می گوید

      والا ما خودمون ورامینی هستیم تا حالا اسم شیش اندازهم نشنیده بودم به نظرم یکی از غذاهای معروف ورامین ته جین گوشته

      1. بانو تقیان می گوید

        سلام دوست عزیز. ممنونم برای توضیحتون.

  5. آرین می گوید

    والا ما خودمون ورامینی هستیم تا حالا اسم شیش اندازهم نشنیده بودم یکی از غذاهای معروف ورامین ته چین گوشته ..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.