جاهای دیدنی ورامین | راهنمای سفر ورامین

6

ورامین یکی از شهرستان‌های استان تهران است که در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی تهران قرار دارد‌ و مرکز آن شهر ورامین است. این شهرستان از 3 شهر جواد‌آباد، قرچک ورامین و پیشوا و 3 بخش جوادآباد، بخش قرچک و بخش مرکزی تشکیل شده است. علاوه بر این شهرستان ورامین هفت دهستان هم دارد‌ که جزو جاهای دیدنی اطراف تهران است. این شهر تاریخی یادگاران زیادی را از هزاران سال پیش در دل خود جای داده است که بهشت دوست‌داران تاریخ کهن ایران است و دیدنشان خالی از لطف نیست. پس همراه ما باشید تا به معرفی جاهای دیدنی ورامین بپردازیم و شما را همراه خود به این شهر زیبا ببریم.

راه‌های دسترسی به ورامین

مسیر جاده‌ای

برای رفتن به ورامین با ماشین شخصی، خود را به تهران برسانید و از طریق اتوبان امام علی(ع) و شهر ری وارد جاده‌ ورامین شوید‌. ورامین از طریق جاده‌ چرم‌شهر به آزادراه قم-گرمسار وصل شده است؛ بنابراین، از قم یا سمنان هم می‌توانید مستقیماً به این شهر سفر کنید‌.

راه‌آهن

شما می‌توانید با رزرو بلیط قطار تهران مشهد به ورامین بروید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که ایستگاه راه‌آهن ورامین در مسیر راه‌آهن تهران-مشهد قرار گرفته است.

مسیر هوایی

ورامین فاقد فرودگاه است و نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر، فرودگاه‌های تهران است. پس اگر قصد دارید با هواپیما به ورامین سفر کنید، به این نکته توجه داشته باشید.

جغرافیای ورامین

ورامین کجاست؟ ورامین شهرستانی در استان تهران است که در در جلگه صاف حاصلخیزی قرار گرفته است؛ ولی سرزمینی خشک و نیمه بیابانی به حساب می‌رود. شهرستان ورامین از جنوب به دریاچه نمک و از شمال به دامنه‌های رشته‌کوه البرز می‌رسد. ورامین در ناحیه‌ معتدل‌ شمالی قرار گرفته است و به‌لحاظ جغرافیایی چند عامل مهم در اقلیم این ناحیه نقش به سزایی دارند‌. این عوامل شامل دشت کویر، رشته کوه‌های البرز و بادهای مرطوب و باران‌زای غربی می‌شوند.

ورامین از شمال‌شرق به شهرستان‌های پیشوا و پاکدشت، از شمال‌غربی و غرب با شهرستان ری، از جنوب‌شرقی و شرق به استان سمنان و از جنوب به استان قم محدود می‌شود‌. در شمال این شهر، کوه‌های البرز و قله‌ دماوند قرار گرفته‌اند و در قسمت جنوبی آن می‌توان تپه‌های مرتفعی را در انتهای افق مشاهده کرد. ورامین بیش‌تر از 950 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و تغییرات روز و شب و درجه‌ حرارت در آن تقریباً بالا است‌. این شهر، خاکی حاصلخیز دارد که برای کشت‌ و زرع مناسب است؛ اما به‌سبب وجود خاک رس در بخش‌هایی از این منطقه، كوره‌های آجرپزی بسیاری در این ناحیه قد علم کرده‌اند.

آب و هوای ورامین

در این شهرستان عواملی همچون کویر و بادهای غربی نقش زیادی در اقلیم این شهر ایفا می‌کنند. نوع توزیع دما در فصل‌های مختلف سال، نشان‌دهنده‌ استقرار سنگین حاره‌ای در تابستان و استقرار بادهای غربی در پی ریزش هوای سرد، در فصل‌های سرد سال است؛ طبق پارامترهای دمایی، کم‌ترین دما متعلق به دی‌ماه و بیش‌ترین دما متعلق به تیرماه است‌. بیشترین مقدار رطوبت نیز متعلق به دی‌ماه است که با میزان 80% به ثبت رسیده است‌. بارندگی در شهر ورامین کم است؛ به‌گونه‌ای که در تابستان‌ها تقریباً بارشی وجود ندارد و در بقیه‌ فصل‌ها نیز معمولی است؛ اما بیشترین میزان بارش متعلق به فصل زمستان است. به سبب قرار گرفتن ورامین بین البرز و کویر مرکزی، این منطقه تحت‌تأثیر بادهای غربی از بخش‌های مختلف است که بیشتردر فصل‌های پائیز، زمستان و بهار می‌وزند. به‌طورکلی شرایط اقلیمی ورامین به‌گونه‌ای است که گرمای زیاد، بارندگی اندک و خشکی از ویژگی‌های بارز آن است.

VARAMIN WEATHER

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی ورامین

پوشش گیاهی ورامین، شامل پوشش گیاهی طبیعی و پوشش گیاهی مصنوعی است. در واقع نوع خاک ورامین به‌گونه‌ای است که شرایط را برای رشد انواع گیاهان فراهم می‌کند. پوشش گیاهی طبیعی در این منطقه دربرگیرنده انواع گیاهان بوته‌ای و گیاهان استپی است که بیشترشان گیاهان تیغ‌دار و گیاهان تُنُک و مقاوم در برابر خشکی هستند. گیاه خارشتر، انواع گز، چالطلاق و اسپند از انواع این گیاهان‌اند. علاوه بر پوشش طبیعی، این منطقه از پوشش گیاهی مصنوعی هم برخوردار است که فعالیت‌های زراعی مثل کشت گندم، صیفی‌کاری و پرورش پسته‌ درختی را شامل می‌شود.

تنوع جانوری

l

زیست‌بوم‌های متنوعی در دامنه‌ کوه‌ها و دشت‌های این شهر وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها یوزپلنگ آسیایی است و می‌توانید آن را در کویر مرکزی ورامین ببینید. شما می‌توانید در این منطقه‌ محافظت‌شده صدها رأس از انواع چهارپایان مانند بز، کل، جبیر، قوچ و میش را مشاهده کنید. همچنین تالاب فصلی بندعلی‌خان هرساله پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است؛ البته با توجه به خشکی تالاب در سال‌های اخیر تعدادشان بسیار گم شده است‌. تنوع و غنای گونه‌های وحشی پارک ملی کویر در این منطقه زیاد است و از بین آن‌ها می‌توان به یوزپلنگ‌آسیایی اشاره کرد. حیواناتی مثل بزمجه، عقاب طلایی، مار جعفری، موش دوپا، درنا و گربه‌ شنی از دیگر ساکنان این زیست‌بوم هستند.

جاهای دیدنی ورامین

دشت ورامین

یکی از جاهای دیدنی طبیعی ورامین، دشت ورامین است که در کنار کویر مرکزی ایران و در 40کیلومتری جنوب‌شرقی تهران قرار گرفته است‌. زمین‌های وسیع و حاصلخیز این منطقه باعث شده‌اند دشت ورامین موقعیت کشاورزی ممتازی داشته باشد و در طول تاریخ نظر اقوام مختلف را به خود جلب کند. به همین دلیل تاکنون بیش از 250 اثر از دوره‌های مختلف تاریخی در این شهر کشف شده است و می‌توان تمدن آن را با تمدن‌هایی نظیر شهر سوخته‌ زابل مقایسه کرد. رودخانه‌ جاجرود یکی از رودهای مهمی است که در دشت ورامین جاری است و این دشت را آبیاری می‌کند.

تالاب بند علی‌خان

تالاب بند علی‌خان در 35کیلومتری شهرستان ورامین و در دل کویر قرار دارد‌. این تالاب آب شیرین هرساله مقصد پرندگان مهاجر مانند خـوتکا، غاز، دُرنا چنگر و اردک سرسبز است. گفته می‌شود در قدیم، یکی از خان‌های منطقه‌‎ ورامین به نام علی‌خان با ساختن بندی خاکی روی رودخانه‌ شور، قصد داشته آب رودخانه و بخشی از سیلاب‌ها را به اراضی پایین‌دست ورامین و به سمت زمین‌های کشاورزی خود هدایت کند. به همین دلیل این تالاب به تالاب بندعلی‌خان معروف شده است‌. تالاب بند علی‌خان در فصل‌های گرم به صورت باتلاقی در آمده و خشک می‌شود؛ اما در بقیه‌ فصل‌ها پرآب و میزبان پرندگان مهاجر است. یکی از ویژگی‌های این تالاب، تصفیه‌ خودبه‌خود آب آن است که رشد نیزارهای موجود در آب این تالاب، گواه بر این مطلب است‌.

تاریخچه ورامین

وجود آثار تاریخی متعدد در شهرستان ورامین نشان می‌دهد که این شهر از تاریخ پرفرازونشیبی برخوردار است. درباره وجه تسمیه‌ نام این شهر نقل قول‌های زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال شهری که فریدون، به بند کشنده ضحاک در آن متولد شده است با نام وندیداد در کتاب مذهبی زرتشتیان یاد شده است. این نام شباهت زیادی به نام ورامین دارد. همچنین در کتاب اوستا و ودا، کتاب مقدس آریایی‌ها، آمده است که سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، برخی از آریایی‌ها بعد از گذشتن از مرو و شاهرود به نزدیکی ورامین و ری رسیدند و در این منطقه سکونت گزیدند، این امر نشان می‌دهد این منطقه محل سکونت آریایی‌ها بوده است.

در جلد ششم کتاب کنزالانساب نوشته‌ علم‌الهدی، ورامین به‌عنوان شهری با آثار تاریخی فراوان ذکر شده است. جهانگرد انگلیسی، مادام دولافو، نیز در سفرنامه‌اش از ورامین با نام خرابه‌های پایتخت از بین رفته یاد می‌کند. علاوه بر این، کاوش‌های باستان‌شناسی حاکی از آن است که سابقه‌ سکونت در ورامین به بیش از هشت هزار سال قبل می‌رسد. تمامی این گفته‌ها نشان می‌دهد ورامین شهری تاریخی با قدمتی طولانی و تمدنی کهن است که می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به تاریخ مکانی جذاب باشد.

مشاهیر

در طول تاریخ، ورامین بزرگان زیادی را به خود دیده است که با خدمات ارزنده‌ خود در دل تاریخ ماندگار شده‌اند. یکی از این افراد خاندان رضی‌الدین ابوسعد ورامینی هستند که برای رونق تشیع در این شهر زحمات زیادی کشیده‌اند؛ ازجمله زحمات این خاندان می‌توان به تلاش آن‌ها در تأسیس بنیاد مسجد جامع و مسجد رضویه و فتحیه اشاره کرد.

محمد بن محمد بویه‌ای رازی ورامینی یکی از فقهای گران‌قدر شیعیان و یکی دیگر از مشاهیر ورامین است؛ او به قطب‌الدین، علامه رازی و قطب تحتانی هم معروف است. این فقیه بزرگ در دوران حکومت ایلخانان زندگی می‌کرد و آثار ارزشمندی از او به یادگار مانده است. از دیگر مشاهیر ورامین می‌توان به عبدالملک بن محمد بن عبدالملک ورامینی از فضلا، قاضی محمد ورامینی از شاعران دوره‌ صفویه، استاد معصوم از موسیقی‌دانان مطرح ایران، محمد بن شاه بن القاسم حسینی، قاضی عطاالله ورامینی از شاعران زمان شاه‌تهماسب، قاضی عبدالله ورامینی و… اشاره کرد‌.

جاذبه‌های تاریخی ورامین | جاهای دیدنی ورامین

برج علاءالدین

یکی از آثار تاریخی ورامین، برج علاءالدین است که در مرکز شهر و با فاصله‌ کمی در شمال مسجد جامع ورامین ساخته شده است. تاریخ این بنا باستانی به اواخر سده‌ 7ق و به دوره‌ ایلخانان برمی‌گردد و مدفن حسن علاءالدوله، حاکم وقت ری است. معماری این برج سبکی کاملاً منحصربه‌فرد و چشم‌نواز دارد. این بنا 17متر ارتفاع دارد و از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمت اول شامل بدنه‌ای مدور با بلندای ۱۲متر است که بخش اصلی بنا محسوب می‌شود و قسمت دوم آن گنبدی با ارتفاع ۵۴ متر است که روی قسمت اول قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که معماری این برج با سبک معماری سلجوقیان مطابقت دارد و از منظر ترکیب‌بندی آجرها، کاشی‌کاری، زاویه‌بندی و خطوط کوفی یک نمونه‌ منحصربه‌فرد معماری است‌. این بنا در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است‌.

روستای خاوه

ورودی روستای خاوه در ورامین

روستا خاوه یکی از روستاهای دیدنی ورامین است که در 10کیلومتری شرق بخش جواد آباد قرار گرفته است‌. اگر به دنبال جاهای سرسبز ورامین هستید، اطراف این روستا می‌تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. طبیعت بکر و آثار تاریخی متعددی که در این روستا قرار دارد آن را به یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای استان تهران تبدیل کرده است‌. این روستا بافت سنتی و قدیمی دارد؛ به‌طوری که اسناد تاریخی کشف شده از قدمت هزار ساله‌ی آن خبر می‌­دهند. یکی از منحصر­به­‌فرد­ترین خیابان‌های درختی در استان تهران، خیابان ورودی این روستا است که به سبب در هم پیچیده‌شدن درختان زبان گنجشک، صحنه‌ای زیبا خلق شده است‌.

حسینیه‌ احمدی‌ها، خانه‌ احمدی، آب‌انبار، قلعه و تپه‌ باستانی، آسیاب آبی، مقبره بی‌بی زبیده، نقاره خانه و دو حمام قدیمی این روستا ازجمله مکان‌های گردشگری آن هستند. علاوه بر روستای خاوه، روستاهای دیگری مثل روستای باغ‌ خواص، روستای حصار اولیاء، روستا کهنه‌گل و روستای احمدآباد کوزه‌گران جزو ورامین هستند و به لحاظ تاریخی از روستاهای قدیمی این شهر هستند.

 

قلعه ایرج

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ورامین، قلعه ایرج است که در نزدیکی روستا عسگرآباد عباسی و در ضلع شمالی بزرگ‌راه شهدای پرواز شهرستان پیشوا قرار گرفته است‌. این قلعه بزرگ‌ترین قلعه‌ خشتی نظامی جهان است که در دوران ساسانی ساخته شده و متأسفانه به سبب عدم مراقبت از آن به شدت مورد آسیب قرار گرفته است‌. نکته‌ حائز اهمیت در معماری قلعه ایرج، نوع ساخت آن است؛ به‌طوری‌که هیچ گونه جنب و جوشی در داخل راهروی‌ها‌ی آن توسط دشمنان حس نمی‌شد و این یکی از دلایل امنیت بالای این قلعه بود.

قلعه ایرج (یا قلعه گبری)، با ارتفاع ۵۰ فوت و مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار ساخته شده و از آنجایی‌که این قلعه را منتسب به ایرج فرزند فریدون، یکی از چهره‌های اساطیری شاهنامه می‌دانند، این نام را برای آن برگزیده‌اند. باستان‌شناسان زیادی مثل ژان دیولافوا و کلایس بر روی این قلعه تحقیق کرده‌اند و ادعا کرده‌اند این قلعه با هیچ اثر خشتی دنیا قابل مقایسه نیست‌. برخی نیز این قلعه را همان دژ وارنا می‌دانند که در بخش وندیداد در کتاب زرتشتیان آمده است‌. گفتنی است که نام این قلعه به‌عنوان یکی از زیباترین وباشکوه‌ترین قلعه‌های ایران و جهان در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است‌.

 

پل تاریخی باقرآباد

پل تاریخی باقرآباد یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهرستان ورامین است که در منطقه‌ باقرآباد قرچک ورامین در اواخر دوره‌ قاجاریه و توسط معماران ناشناس ساخته شده است‌. این پل آجری با 50 متر طول و دهانه‌ قوسی‌شکل بر روی یکی از انشعبات فرعی رودخانه‌ جاجرود ساخته شد و به گفته‌ برخی از مورخین، احداث آن حدود یک‌سال به درازا کشید. البته این پل چندین‌بار نیز به سبب طغیان رودخانه‌ جاجرود تخریب و سپس مرمت شد. لازم به‌ذکر است که پل تاریخی باقرآباد یکی از سمبل‌های انقلابی این شهرستان است که در 15 خرداد سال 1342 و در پی راهپیمایی و اعتصاب مردان کفن‌پوش دشت ورامین به سبب شنیدن خبر دستگیری امام خمینی، شاهد به خون کشیده‌شدن و شهادت بسیاری از آن‌ها بود‌.

یخچال حصار کوچک

یخچال طبیعی حصار کوچک از دیگر آثار تاریخی شهرستان ورامین است که در ابتدای ورودی این روستا و در جنوب‌شرقی شهرستان ورامین قرار گرفته است و با مرکز شهر ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. این یخچال با مصالحی مثل خشت و گل در دوره‌ قاجار ساخته شد و امروزه نیز کاملاً سالم است‌. این یخچال، طاقی هلالی داشته و ورودی در جهت شمالی آن ساخته شده است‌. همین‌طور در جهت غربی و شرقی دریچه‌های کوچکی تعبیه شده است که در گذشته یخ‌های جمع‌آوری‌شده را احتمالاً از داخل آن‌ها به درون یخچال می‌ریختند. گفتنی است که علاوه بر این یخچال، شهرستان ورامین یک یخچال طبیعی دیگر با نام یخچال علی‌آباد نیز دارد که در روستای علی‌آباد ورامین قرار گرفته است و می‌توان در کنار یخچال حصار کوچک از این یخچال هم دیدن کرد‌.

اماکن مذهبی در ورامین

مسجد جامع ورامین

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان ورامین، مسجد جامع آن است. این مسجد از قدیمی‌ترین مساجد قاره‌ آسیا و نمونه‌ منحصربه‌فردی از معماری اسلامی محسوب می‌شود‌. مسجد جامع ورامین در مرکز این شهر و در دوران ایلخانان به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شد و در دوران پسرش به پایان رسید. این مسجد با چهار ایوان و در شکل مستطیلی با در مساحت 66 در 43 متر بنا شد و در ساخت آن از آجر و کاشی‌های ایرانی اسلامی استفاده‌ زیادی شده است‌. همین‌طور گچ‌بری‌های این مسجد یکی از زیباترین نمونه‌های گچ‌بری ایرانی محسوب می‌شوند.

 

امامزاده جعفر

امامزاده جعفربنای امام‌زاده جعفر مدفن امام‌زاده جعفر الخواری فرزند امام موسی‌کاظم(ع) و برادر امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) است. گفته می‌شود این امام‌زاده‌ در دهستان خوار و در نزدیکی مدینه زندگی می‌کرد و به دعوت جمعی از ساکنان همین قریه تصمیم گرفت به خدمت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در مرو برود. او در واقع سرپرست این جمع محسوب می‌شد. وقتی این گروه به ایران می‌رسند، متوجّه می‌شوند که حضرت رضا(ع) توسّط مأمون به شهادت رسیده است. مأموران حکومتی در نزدیکی ساوه با این جمع درگیر شده و عدّه‌ای از ایشان را شهید می‌کنند که این امام‌زاده هم در میان همین جمع بود. ایشان پس از شهادت، در شهرستان پیشوا به خاک سپرده می‌شوند‌. بقعه‌ این امام‌زاده در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شد و در سرتاسر آن می‌توانید نقوش تزئینی که از نمونه‌های زیبای معماری اسلامی است را مشاهده کنید.

بقعه‌ امامزاده یحیی

یکی دیگر از جاذبه‌های مذهبی شهرستان ورامین، بقعه‌ امام‌زاده یحیی است که در جنوب‌شرقی ورامین و در محله‌ کهنه گل قرار دارد‌. قدمت این بنا به سال ۷۰۷ق می‌رسد. اگرچه در نسب شخص مدفون در این امام‌زاده تردید‌هایی وجود دارد؛ اما عده‌ای وی را یکی از نوادگان امام سجاد(ع) می‌دانند. عده‌ای معتقدند که او فرزند علی ابن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(ع) است‌. این بنا صحنی با 4 کنج طاق‌نما دارد که معماری این بقعه از معماری‌های اصیل ایرانی-اسلامی است و به سبک آذری ساخته شده است.

تزئینات و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه در سراسر این بقعه، نشان می‌دهد که مردم این منطقه به تزئینات و کاشی‌کاری نیز علاقه‌مند بوده‌اند و در آثار و بناهایی که می‌ساختند، هنر را نیز چاشنی کار خود می‌کرده‌اند‌. لوحه کاشی فیروزه‌رنگی که با خطوط کوفی و نسخ برجسته تزئین شده است و در دیوار خشتی در غرب بقعه‌ قدیمی قرار دارد، گواه این مدعا است‌.

بقعه‌ کوکب‌الدین

بقعه کوکب‌الدین یکی دیگر از اماکن مذهبی-تاریخی این شهرستان است که در مرکز شهر ورامین و در میدان امام قرار گرفته است‌. کتیبه‌ای به خط ثلث در بقعه وجود دارد که زمان ساخت این بنا را به دوران شاه تهماسب اول صفوی نسبت می‌دهد و تاریخ ۹۵۶ هجری قمری در آن ثبت شده است. بنای این بقعه شامل گنبد، صحن، ایوان و حرم است و هیچ‌گونه کاشی‌کاری و تزئینی در آن دیده نمی‌شود.

آداب و رسوم ورامین

زبان

زبان پارسی، زبان اصلی مردم ورامین است که با لهجه ادا می‌شود و مهم‌ترین نکته‌ آن، استفاده از پسوند «ک» برای فعل سوم شخص مفرد و گاهی اسامی است‌. علاوه بر این، در طول ادوار مختلف اقوامی مثل قوم لر، ترک، کرد و عرب به این منطقه کوچ کرده‌اند که اکنون نیز به زبان بومی خود صحبت می‌کنند.

موسیقی

یکی از مشاهیر موسیقی ورامین استاد معصوم کمانچه‌ای از نوازندگان کمانچه است که در دوران صفویه در ورامین زندگی می‌کرده است. از دیگر مشاهیر موسیقی ورامین، می‌توان به استاد جواد‌ هادیان اشاره کرد که از پیشکسوتان موسیقی سنتی دشتی ورامین است و خدمات و آثار ارزنده‌ای از او در موسیقی ایران به یادگار مانده است.

غذا در ورامین

در شهرستان ورامین به‌عنوان یکی از شهرهای قدیمی و متمدن نیز غذاهای سنتی زیادی وجود دارد که قدمت برخی از آن‌ها به سال‌های گذشته برمی‌گردد. گوجه‌فرنگی که یکی از محصولات کشاورزی شهرستان ورامین است، جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای اصیل این شهرستان دارد. به‌عنوان مثال می‌توان از آش‌گوجه یاد کرد که با بلغور گندم و جو، حبوبات، سبزی آش و گوجه‌ رنده شده تهیه می‌شود و امروزه نیز غذایی محبوب‌ برای بسیاری از مردم این منطقه است‌. یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم ورامین، اشکنه است که به‌عنوان غذایی خوشمزه در میان غذاهای بومی این منطقه همواره به چشم می‌خورد. مواد اصلی این غذا شامل پیاز، گوجه، سیب‌زمینی، شنبلیله و تخم‌مرغ است‌. از دیگر غذاهای سنتی ورامین می‌توان شیش‌انداز را نام برد. این غذای خوش‌طعم با پیازداغ فراوان، گردو و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و به‌عنوان یک غذای اصیل و سنتی جایگاه ویژه‌ای در سفره‌ مردم ورامین دارد‌.

اقامت در ورامین

برای اقامت در شهرستان ورامین می‌توانید اقامتگاه بوم‌گردی خانه‌ عمو مش‌رضا در روستای کویرآباد را انتخاب کنید. این مکان با حفظ فضای سنتی خود و برخورداری از امکانات رفاهی مناسب، آماده‌ پذیرایی از مسافران این شهر است‌. ورامین یک هتل چهار ستاره نیز با نام هتل شایان دارد که در ضلع جنوب‌غربی میدان ولی‌عصر قرار گرفته است و به لحاظ ارائه‌ خدمات، مکان مناسبی به‌شمار می‌رود.

 

سوغات ورامین

اگر قصد خرید سوغات ورامین را دارید، ما به شما شیرینی‌های خوشمزه این شهر یعنی نان‌پنجره‌ای و نان کسمه را پیشنهاد می‌دهیم. از آن گذشته، ورامین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در استان تهران نیز شناخته می‌شود. کیفیت محصولات کشاورزی ورامین به قدری است که به سایر نقاط ایران هم صادر می‌شود و می‌توانید این محصولات را به‌عنوان سوغات این شهر تهیه کنید. خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی، ملون، خربزه، فلفل و بادمجان ازجمله محصولات کشاورزی و زراعی این شهرستان با طعمی لذیذ هستند. در کنار محصولات کشاوزی فرش ورامین و صنایع دستی آن نظیر ظروف سفال و شیشه‌ای و منبت‌کاری‌شده نیز معروف هستند.

مرکز خرید

پاساژ گل نرگس، خیابان محمدآباد قرچک و میدان امام ورامین ازجمله مکان‌های مهم شهرستان ورامین هستند که مردم برای خرید مایحتاج خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

همراهان عزیز ره بال آسمان، آیا این “راهنمای سفر به ورامین” برایتان مفید بود؟ اگر شما هم این شهر تاریخی را می‌شناسید،‌ نظرات خود را برایمان کامنت بگذارید تا از تجاربتان استفاده کنیم.

6 نظرات
  1. عاطفه می گوید

    درسته که ورامین شهر کوچیکیه اما بشدت توصیه میکنم به جاهای دیدنی شهر ما یه سری بزنید

  2. سعید می گوید

    من بین جاهای دیدنی ورامین با روستای خاوه خیلی حال کردم، جاهای سرسبز زیادی داشت و اون خیابون معروفش هم خیلی میچسبه برای عکاسی. قشنگ میشه عکس های اروپایی اونجا گرفت. برای عکاسی هم ک شده ب همه پیشنهاد میکنم ک برن.

  3. سینا می گوید

    ورامین کجاست؟
    خیلی کامل به این سوال جواب دادین …
    تشکر از آقای ائمی بابت حسن توجه ایشان به این شهرستان

  4. ایوب می گوید

    سلام
    ورامین یه اقامتگاه بومگردی خوشکلی داره به نام عمو مش رضا روستای کویرآباد ورامین که اونجا حتی میتونید گلکاری و کشاورزی هم بکنید خیلی جای باحالی هستش حتما رفتید یه سری بزنید

  5. رستمی می گوید

    سلام، من در مورد ورامین چیزی نمی دونستم و توضیحات شما خیلی عالی بود جوری که فکر کردم حتما باید برای دیدن این شهر برم، سپاسگزارم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. خوشحالیم که این حس خوب در شما ایجاد شده. حتماً بعد از سفرتون، از تجربه‌هاتون برامون بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.