دره زمان آمل | آب‌بازی با ثانیه‌ها و دقیقه‌ها!

2

اگر از جاده هراز راهی مازندران شده باشید، حتما چشمتان به پلور خورده است. نقطه‌ای خوش‌آب‌وهوا از آمل که حتی توقف چنددقیقه‌ای در آن هم روحتان را تازه می‌کند. دره زمان یکی از دیدنی‌های این منطقه است. این دره از بهترین انتخاب‌ها برای سفر در تابستان گرم است. دره‌ای با آب خنکی که در میان صخره‌هایش در جریان است و نسیم و هوای لطیفی که صورت‌تان را نوازش می‌کند، قطعاً مکان مناسبی برای گردشی تابستانی خواهد بود. اما اجازه بدهید از پلور، دره زمان و گشت‌وگذار در آن برایتان بیشتر و دقیق‌تر بگوییم.

دره زمان کجاست؟

دره زمان در روستای پلور قرار دارد. فاصله آن از تهران هم اندک و حوالی دو ساعت است. اگر تجربه گشت‌وگذار در تنگه واشی را داشته باشید، بهتر می‌توانید درک کنید که چه چیزی در دره زمان انتظارتان را می‌کشد. دره زمان هم دره‌ای شبیه تنگه‌واشی است. یعنی با رودخانه‌ای طرف هستید که با عبور از آن، وارد تنگه‌ای عمیق می‌شوید. تنگه‌ای که شما را از دو سو دربرمی‌گیرد و روی سرتان سایه‌ای خنک می‌اندازد. حالا شما هستید و آب خنک رودخانه‌ای که میان تنگه جاری است.

دره زمان در تهران در ایران

آب رودخانه هم گاهی کم‌ارتفاع‌تر می‌شود و گاهی ارتفاعش بیشتر است. پس باید خودتان را برای زدن به دل رودی آماده کنید که در بعضی نقاط تا بالای کمرتان هم شما را در آب فرو می‌کند. در مسیر گشت‌وگذارتان در تنگه، حوضچه‌های آبی هم خواهید دید که اگر شنا بلد باشید، تن‌زدن به آنها شیرین خواهد بود. البته یادتان باشد که عمق آب چندان کم نیست و باید نکات ایمنی را در شناکردن به خاطر داشته باشید.

چه چیزهایی در دره زمان انتظارتان را می‌کشند؟

بعد از اینکه به پلور رسیدید باید وارد روستا شوید و به سمت پل سنگی بروید. از کنار پل شروع به پیاده‌روی کنید و وارد رودخانه شوید. ارتفاع آب رودخانه تقریبا ۱/۵ متر است. اگر فرزند دارید و کم‌سن و سال است، به شما توصیه می‌کنیم که این سفر را با او انجام ندهید. چون مسیر پیاده‌روی دره زمان کمی طولانی است، راه‌رفتن در آب سرد که ارتفاع آن در برخی از نقاط زیاد است هم برای کودکان شدنی و آسان نیست.

پس اگر با کودکان به این دره بروید، احتمالاً اوقات زیاد خوشی را سپری نخواهید کرد. ضمن اینکه دره زمان در چند سال اخیر مانند تنگه‌واشی مشهور شده و در بعضی از اوقات خوش‌آب‌وهوا، جمعیت زیادی راهی آن می‌شوند. حتی اگر جمعیت زیادی هم نباشد و با تور در زمانی خلوت به دره بروید، باز هم مسیر تنگ دره و طولانی‌بودن راه پیاده‌روی باعث می‌شود تا گشت‌وگذار در دره کمی طولانی شود.

چه زمانی به این دره زیبا سفر کنید؟

همان‌طور که گفته شد، بهار و تابستان بهترین و مناسب‌ترین فصل‌ها برای سفر به دره زمان هستند. در فصل زمستان و پاییز، هوای این مکان به‌شدت سرد است و فرورفتن در آب رودخانه حماقتی بیش نیست. این منطقه هنوز چندان پرآوازه نشده است. یعنی هنوز هم از آسیب‌های شدیدی که انسان‌ها به طبیعت وارد می‌کنند در امان است. اما دیر یا زود، دره زمان هم مانند تنگه‌واشی پر از جمعیت می‌شود و استقبال از آن بسیار زیادتر از قبل خواهد شد. تورهای زیادی در برنامه‌های خود، رفتن به دره زمان را هم اضافه کرده‌اند. باید مراقب باشیم تا این استقبال عمومی از دره با تخریب و آلودگی آن همراه نشود. اگر راهی دره زمان می‌شوید، لطفا کیسه‌های زباله همراه خود داشته باشید و زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید.

قبل از سفر به دره، حتما با کسانی که تجربه‌ای مشابه داشته‌اند در گفت‌وگو باشید تا بدانید که قرار است چه وضعیتی را تحمل کنید. اگر با تور به این سفر میروید، قبل از شروع کار از راهنمایان درباره حال‌وهوا و شرایط دره سوال کنید تا آمادگی‌های لازم را داشته باشید. در بخش بعدی از وسایل و آمادگی برای این سفر بیشتر خواهید خواند.

وسایل لازم برای سفر به دره زمان چیست؟

توره دره زمان

یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید برای رفتن به دره در اختیار داشته باشید،کفش مناسب است. اگر صندل کوه‌نوردی داشته باشید، خیلی راحت از دل آب عبور خواهید کرد و در پیاده‌روی‌ها هم خسته نمی‌شوید. اما پوشیدن دم‌پایی یا کفش‌هایی که کف‌شان سُر است، اصلاً و ابداً توصیه نمی‌شود. با چنین پای‌پوش‌هایی نمی‌توان به راحتی از روی سنگ‌ها و صخره‌ها رد شد و مدام لیز خواهید خورد. پس با انتخاب کفشی مناسب، سفر را شیرین‌تر کنید.

استفاده از کفش‌ها و کتانی‌های قدیمی هم فکر بدی نیست. چون احتمالاً بعد از بازگشت از دره زمان، کفش‌هایی که به پا داشته‌اید، هرگز شبیه سابق‌شان نمی‌شوند.? پس چیزی بپوشید که هم سُر نیست و اذیت‌تان نمی‌کند و هم از خراب‌شدن آن بیم ندارید. البته صندل کوهستانی باکیفیت، بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید.

شما در آب رودخانه خیس می‌شوید، پس حتماً لباس‌های اضافی در کوله‌پشتی‌تان بگذارید و حوله را هم فراموش نکنید. این را هم یادتان باشد که اگر گوشی تلفن همراه‌تان ضدآب نیست، در طول سفر خیس و خراب خواهد شد. پس یا گوشی را با خود نبرید یا از کیسه‌های ضدآب مطمئن برای قراردادن گوشی در آن استفاده کنید تا آسیبی نبیند.

نشانی دقیق‌تر دره زمان چیست؟

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرسمازندران، آمل، لاریجان، روستای پلور

دره زمان در استان مازندران و در شهر آمل قرار دارد. برای دیدن آن باید به لاریجان و روستای پلور بروید. وقتی در جاده هراز تابلوی پلور را دیدید، به سمت چپ جاده به جاده‌ای فرعی بروید و با دیدن پل سنگی، سفر را شروع کنید. نزدیکی این مکان به تهران باعث می‌شود که مکانی ایدئال برای گذراندن تفریحی تابستانی باشد.

به‌طور کلی، پلور منطقه بسیار خوش آب‌وهوایی است. این مکان در ارتفاع ۲۳۰۰ متری قرار دارد. بهار و تابستانش بسیار دیدنی و خوش‌رنگ است؛ گل‌ها و سبزه‌های پرطراوت و خنکی هوایی که صورت‌تان را ناز و نوازش می‌کند، حسی بکر و فراموش‌نشدنی است. سفر به دره زمان حدود چند ساعت به طول می‌انجامد. یعنی اگر صبح زود به پلور برسید تا حوالی عصر در آنجا خواهید بود.

نکته مهم

اگر خودروی شخصی ندارید و نمی‌خواهید با تور به دره زمان بروید، اصلاً جای نگرانی نیست. چون در انتهای بزرگراه شهیدبابایی تهران، تاکسی‌هایی وجود دارند که شما را به پلور می‌رسانند. البته اگر بار نخستی است که می‌خواهید به این منطقه بروید، بهتر است که با همراهانی کاربلد و باتجربه باشید.

به پلور بروید، راهی دره زمان شوید، آب‌بازی کنید، در طبیعتش چادر بزنید، عکس بگیرید و خوش باشید که عمر کوتاه است و برای ملاقات با دیدنی‌های دنیا نباید صبر کرد. اگر تجربه رفتن به تنگه‌ای مشابه دره زمان یا همین دره را دارید، حتما از تجربه‌هایتان برای سفری خوش با ما و همراهان ره بال آسمان صحبت کنید و نظرات‌تان را بگویید.

دره زمان در پلور قرار دارد. فاصله آن از تهران هم اندک و حوالی دو ساعت است.

استان مازندران، شهر آمل روستای پلور

4.4/5 (5 نظر)
2 نظرات
  1. ریحانه می گوید

    بسیار عالی/حتما پیشنهاد میکنم برای سفر به دره زمان لباس اضافی با خودتون ببرید به دلیل مسیر سختی که داره با تور برید بیشتر خوش میگذره

  2. پوریا می گوید

    ما خونمون همینجاس??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.