هتل کپسولی چیست؟ | همه چیز درباره کوچک‌ترین هتل‌های جهان

0

هتل کپسولی چیست؟ چقدر جا دارد؟ چه امکاناتی دارد؟ کجا می‌شود هتل کپسولی اجاره کرد؟ این‌ها فقط گوشه‌ای از پرسش‌هایی است که ذهن مخاطبان و مسافران کشورهای مختلف را درگیر کرده است. راستش را بخواهید اسم هتل کپسولی و عکس‌هایش انسان را وسوسه می‌کند تا بیشتر درباره‌اش بداند. برای همین، ما هم در این مقاله می‌خواهیم هرچه درباره این هتل های فسقلی و جذاب می‌دانیم، با شما به‌ اشتراک بگذاریم.

هتل کپسولی چیست؟

هتل کپسولی چیست؟

بهتر است بحثمان را با پاسخ به این پرسش شروع کنیم که اصلاً هتل کپسولی چیست؟ هتل کپسولی (Capsule Hotels or Tiny Hotels)، همان طور که از نامش هم پیداست، اتاقی کوچک است که حداقل امکانات یک هتل را دارد. این یعنی در این اتاق تخت‌خوابی برای خوابیدن و کمدی برای قرار دادن کفش و کیف و احتمالاً چمدان‌هایتان وجود دارد. ارتفاع این اتاق بیشتر از دو متر نیست و طول و عرضش هم بسته به نوع اتاق، از حدود ۲ متر مربع شروع شده و به ۴ متر مربع و کمی بیشتر می‌رسد.

امکانات هتل کپسولی چیست؟

امکانات هتل کپسولی چیست؟

وقتی از طول و عرض و ارتفاع هتل صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه باید متوجه شویم که چه امکاناتی پیش رویمان است. مسلماً هتل، جایی برای خوابیدن و استراحت است و بی‌شک یک تختخواب در آن قرار دارد. تختخواب هم بسته به انتخاب شما می‌تواند تک‌نفره یا دونفره باشد.

امکانات هتل کپسولی

اگر فقط برای خوابیدن چند ساعته به هتل کپسولی می‌روید، همین تخت برایتان کافی است؛ اما اگر می‌خواهید در مکانی امن استراحت کنید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید و به هر شکلی خودتان را سرگرم کنید، بهتر است سراغ اتاق‌هایی بروید که تلویزیون، میز مطالعه، اینترنت بی‌سیم و غیره داشته باشد.

در همه هتل های کپسولی، دمپایی تمیز وجود دارد و از قوانین هتل این است که در بدو ورود کفشتان را در بیاورید و دمپایی بپوشید تا فضای داخل هتل کثیف نشود.

هتل کپسولی سرویس بهداشتی و حمام هم دارد؟

هتل کپسولی سرویس بهداشتی و حمام هم دارد؟

خیر. در سطرهای بالا هم اسمی از سرویس بهداشتی و حمام نیاوردیم؛ چون این دو عملاً در آن اتاق‌های کوچک جا نمی‌شود. در واقع به‌ازای هر چند اتاق، چند تا دستشویی و حمام در خارج از محدوده اتاق‌ها تعبیه شده است که استفاده عمومی دارند.

نکته: اگر عادت دارید که با لباس راحت بخوابید، حتماً قبل از خواب به دستشویی بروید که بعد از آن مجبور نشوید برای استفاده از سرویس بهداشتی، لباستان را عوض کنید.

مرزبندی در هتل کپسولی چگونه است؟

مرزبندی در هتل کپسولی چگونه است؟

جواب این سوال هم به نوع هتل انتخابی و بودجه شما بستگی دارد. برخی از این هتل‌ها شبیه لانه‌های کندو هستند که کنار هم چیده شده و هیچ دری ندارند. این‌ها برای استراحت‌های چند ساعته خوب هستند. به عبارت دیگر بهتر از این است که روی صندلی‌های سفت و سخت فرودگاه دراز بکشید؛ اما اگر به سروصدا عادت ندارید، بی‌شک کلافه و اذیت می‌شوید.

نوع دیگری از هتل های کپسولی شبیه کوپه‌های قطار هستند که درهای مجزا و حتی پرده دارند. وقتی وارد اتاقتان می‌شوید، می‌توانید در را ببندید و فارغ از دنیا و مافیها، به استراحت بپردازید.

دیوار های هتل کپسولی

برخی دیگر از هتل‌های کپسولی، شبیه سوییت‌های کوچک هستند که حتی جایی برای دوش‌گرفتن و دستشویی هم در آن‌ها تعبیه شده است. این هتل‌ها به تعبیر من، نام هتل کپسولی را یدک نمی‌کشند.

نهایتاً شما به نیاز خودتان توجه کنید که می‌خواهید در محیطی امن و ساکت بخوابید یا فقط چند ساعتی کمرتان را به زمین برسانید تا خستگی از تنتان در بیاید. برای هزینه‌اش هم باید نگاه جیب خودتان کنید و با خودتان اصلاً تعارف نداشته باشید. به قول معروف، شما هر چقدر که پول بدهید، همان مقدار آش می‌خورید.

مزایای هتل کپسولی چیست؟

مزایای هتل کپسولی چیست؟

  • ارزان‌بودن هتل کپسولی نسبت به اقامتگاه‌های دیگر اولین و مهم‌ترین مزیت هتل کپسولی است.
  • امکان اجاره ساعتی هتل هم مزیت بزرگی است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین نیاز نیست برای فقط چند ساعت استراحت، پول اجاره یک روز کامل اتاق را بپردازید.

نکات مثبت هتل کپسولی

  • شناور بودن ساعت ورود به هتل و خروج از آن هم مزیت دیگر این هتل‌هاست؛ بنابراین لازم نیست تا ساعت ۲ عصر صبر کنید که اتاق را تحویلتان دهند و رأس ساعت ۱۲ هم اتاق را ترک کنید.
  • نزدیک‌بودن به فرودگاه هم مزیت دیگر این هتل هاست. اکثر این هتل‌ها در خود فرودگاه‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند تا مسافران برای استراحت بین دو پرواز، مجبور به ترک فرودگاه یا خوابیدن روی صندلی‌های سالن نشوند. مثلاً فرض کنید که بلیط هواپیما مالزی دارید یا قصد سفر به نروژ کرده‌اید. برای سفر به این مکان‌ها، لازم است توقف چند ساعتی در فرودگاه استانبول را تجربه کنید که گاهی تا ۱۲ساعت می‌رسد. در این فاصله، بهترین کار، استراحت در هتل کپسولی است.

هتل کپسولی به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

هتل کپسولی به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

در بخش بالا از مزایای کرایه هتل کپسولی برایتان گفتیم؛ اما با همه این ویژگی‌ها، این هتل‌ها را به چند گروه پیشنهاد نمی‌کنیم. برای مثال: 

یک نمونه هتل کپسولی

  • افرادی که به نور یا سروصدا حساس هستند، نباید سراغ هتل کپسولی بروند؛ چون بی‌شک کلافه می‌شوند. 
  • گروه دیگر افرادی هستند که فوبیای حضور در مکان تنگ یا سربسته دارند. این افراد هم بدون تردید اذیت خواهند شد. 
  • گروه سوم مبتلایان به آسم هستند. هر چقدر دستگاه‌های تهویه هوا در هتل کپسولی خوب کار کند؛ اما فضای کوچک آن باعث می‌شود که این دسته افراد با مشکل تنفسی مواجه شوند.
  • گروه بعدی افرادی هستند که با حیوان خانگی خود سفر می‌کنند. هتل‌های کپسولی، حیوانات خانگی را پذیرش نمی‌کنند.
  • آخرین گروه هم خانواده‌هایی هستند که با چند کودک خردسال سفر می کنند. البته این گروه اگر با مدیریت کافی اقدام کنند، کمتر اذیت خواهند شد؛ زیرا جا دادن این کودکان در کپسول‌های کوچک سخت است. از سوی دیگر برای هر بار دستشویی رفتن بچه‌ها لازم می‌شود مسافت طولانی را طی کنند.

امنیت هتل های کپسولی چقدر است؟

امنیت هتل های کپسولی چقدر است؟

طراحان هتل های کپسولی، کمدهای ضدسرقت و مطمئنی را تعبیه کرده‌اند که در بدو ورود، چمدان‌ها و اشیای ارزشمندتان را در آن‌ها قرار دهید و با خیال راحت به کپسول خود بروید. البته فضای کمد محدود است؛ پس اگر چمدان بزرگ یا وسایل زیاد دارید، حتما به اتاق‌های انبار منتقل کنید. تا حد ممکن از بردن وسایل ارزشمندتان به داخل اتاقک‌ها پرهیز کنید. با وجود همه این‌ها ضرب‌المثل قدیمی ایرانی را آویزه گوشتان کنید که: مواظب مالت باش، همسایه‌ات را دزد نکن.

قوانین و مراحل استفاده از هتل کپسولی چگونه است؟

قوانین و مراحل استفاده از هتل کپسولی چگونه است؟

از آنجایی که اکثر هتل ای کپسولی در کشورهای دیگر هستند و ممکن است با زبانشان خیلی آشنا نباشید، بهتر است چند نکته مهم را بدانید.

اول اینکه موقع ورود کفشان را در بیاورید و با دمپایی مخصوص بین کپسول‌ها یا در مسیر سرویس بهداشتی یا هتل تردد کنید. همان ابتدای کار به شما کلیدی می‌دهند که رویش شماره‌ای درج شده. این شماره مربوط به کمد و اتاق شمات. این کلید را هرگز ار خودتان دور نکنید. برخی از هتل‌ها از شما می‌خواهند قبل از ورود به اتاقکتان دوش بگیرید. امتناع نکنید. نگران وسایل حمام هم نباشید. حوله تمیز و انواع شوینده یک‌بار مصرف در اختیارتان قرار می‌دهند.

قوانین هتل کپسولی

هرگز و هرگز در فضای اتاقک غذا نخورید و سیگار نکشید؛ چون ممکن است جریمه شوید. برخی از هتل‌ها به شما این اجازه را می‌دهند که تا سه روز اقامتتان را تمدید کنید؛ اما همه هم این طور نیستند؛ پس قبل از رزرو اتاق، از این موضوع مطمئن شوید.

برای خوردن غذا به کجا برویم؟

برای خوردن غذا به کجا برویم؟

اکثر هتل‌هایی که اتاق‌های کپسولی اجاره می‌دهند به رستوران و حتی جکوزی و سونا مجهز هستند. با این توضیح برای صرف غذا نگران نباشید. به سالن رستوران بروید و غذای دل‌خواهتان را سفارش داده و میل کنید. در این رستوران‌ها انواع نوشیدنی سرد و گرم هم سرو می‌شود.

برای اولین بار ایده هتل کپسولی به ذهن چه کسی رسید؟

غذا خوردن در هتل کپسولی

شاید بهتر بود که صحبت از ایده ساخت هتل کپسولی را همان اول متن می‌آوردیم؛ اما انصافاً دانستن این اطلاعات برای همه هیجان‌انگیز نیست؛ برای همین اینجا برایتان می گوییم که مؤسس هتل کپسولی که بود.

طراح و معمار این سبک از هتل‌ها کیشو کوروکاوا بود. این مرد ژاپنی اولین هتل کپسولی جهان را در سال ۱۹۷۹ در شهر اوساکای ژاپن ساخت.

سخن پایانی درباره هتل کپسولی

چند همسایه در یک هتل کپسولی

در این نوشته با شما درباره چندوچون هتل کپسولی صحبت کردیم. از امکانات، مزایا و ایرادهایش گفتیم تا با دید بازتر سراغ آن‌ها بروید. در مقاله زیر هم چند تا از معروف‌ترین هتل های کپسولی جهان را به شما معرفی کردیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید. شما چه تجربه‌ای از هتل کپسولی دارید؟ برای ما بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.