فرودگاه های استانبول | هرآنچه باید پیش از سفر بدانید

0

آشنایی با فرودگاه های استانبول برای افراد بسیاری، پر‌اهمیت است؛ زیرا استانبول با داشتن جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی مختلف، یکی از جذاب‌ترین و زیبا‌ترین مقصد‌ها برای توریست‌ها و گردشگران است. با‌توجه به محبوبیتی که این شهر زیبا دارد، دور از انتظار نیست که بخش حمل‌و‌نقل آن بسیار پر‌تردد بوده و با حجم ترافیک سنگین همراه باشد؛ از‌این‌رو آشنایی با فرودگاه های استانبول برای انتخاب بهترین گزینه، می‌تواند سفری راحت‌ و مفرح‌تری را برای شما به‌همراه داشته باشد. در این مقاله ضمن معرفی ۳ فرودگاه استانبول، راجع‌به محل قرار‌گیری، امکانات، خدمات و راه‌های دسترسی به آن‌ها توضیح داده‌ایم. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین فرودگاه را با‌توجه به مقصد و نیاز خود، انتخاب کنید.

فهرست مطالب

فرودگاه های استانبول | ابتدا و انتهای سفر‌ی خاطره‌انگیز

امروزه پرطرفدارترین دروازه‌های ورود به شهر شگفت‌انگیز استانبول و خروج از آن، فرودگاه‌های این شهر زیبا هستند. هم‌اکنون استانبول دو فرودگاه بین‌المللی فعال و پر‌تردد با نام‌های «فرودگاه استانبول» و «صبیحه گوکچن» دارد. البته باید اشاره کنیم که در گذشته بزرگ‌ترین و پر‌رفت‌و‌آمد ترین فرودگاه ترکیه، فرودگاه «آتاتورک» بود که اکنون تمامی پرواز‌های آن به فرودگاه جدید استانبول منتقل شده است. برای آشنایی با این ۳ فرودگاه مهم، در ادامه با ما همراه باشید. 

فرودگاه استانبول |‌ فرودگاهی بی‌رقیب در جهان

فرودگاه استانبول (İstanbul Havalimanı) جدید‌ترین فرودگاه ساخته شده در شهر استانبول است. این فرودگاه نو‌پا که در منطقه آرناوت‌کوی استانبول واقع است، در‌حال توسعه بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به‌صورت کامل آماده بهره‌برداری باشد. جالب است بدانید پروژه ساخت این فرودگاه با هدف تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین فرودگاه در جهان با ظرفیت ۲۰۰میلیون نفر مسافر، آغاز شد. انتظار می‌رود با کامل‌شدن پروژه این فرودگاه و شروع فعالیت جدی آن، مشکل ترافیک پرواز‌های این شهر تا حد زیادی حل شود. 

همان طور که گفتیم با راه‌اندازی فاز اول فرودگاه جدید استانبول، تمامی پرواز‌های فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه منتقل شده است. برای اطلاع از پرواز‌های این فرودگاه می‌توانید به سایت فرودگاه استانبول مراجعه کنید. 

آشنایی با فرودگاه جدید استانبول | فرودگاهی به وسعت شهر لستر انگلیس

شاید اگر بدانید که مساحت فرودگاه بین‌المللی استانبول بالغ‌بر ۷۶میلیون و ۵۰۰هزار متر‌مربع است، شگفت‌زده شوید. فاز اول این فرودگاه که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، ۳‌بانده بوده و ظرفیت جا‌به‌جایی ۹۰‌میلیون مسافر را در سال دارد. باید اشاره کنیم که پس‌از تکمیل پروژه ساخت و توسعه فرودگاه جدید استانبول، این فرودگاه به فرودگاهی ۶‌بانده با ظرفیت جا‌به‌جایی ۲۰۰‌میلیون مسافر در سال تبدیل خواهد شد. 

 از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه می‌توان به طراحی خاص و زیبای ساختمان فنی و برج کنترل ترافیک هوایی آن، که توانسته جایزه معماری شیکاگو را در سال ۲۰۱۵ کسب کند، اشاره کرد. 

موقعیت مکانی فرودگاه جدید استانبول | فرودگاهی عظیم در شمال‌غرب استانبول

فرودگاه جدید استانبول به‌دلیل مساحت گسترده‌ای که دارد، در ۵۴ کیلو‌متری شمال‌غرب شهر استانبول واقع شده است. این فرودگاه در منطقه آرناووت‌کوی قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر با ماشین شخصی حدود ۵۰ تا ۶۰ دقیقه است. 

راه‌های دسترسی به فرودگاه استانبول | امکان استفاده از انواع وسایل نقلیه

با وجود امکانات و راه‌های مختلف برای حمل‌و‌نقل به فرودگاه جدید استانبول، لازم نیست هیچ‌گونه نگرانی‌ای بابت فاصله نسبتاً زیاد آن با مرکز شهر داشته باشید. برای دسترسی به این فرودگاه، راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تاکسی‌ها

تاکسی‌ها راحت‌ترین روش برای طی کردن مسیر فرودگاه تا نقاط مختلف شهر هستند. تاکسی‌های فرودگاه استانبول به‌صورت ۲۴ساعته در فرودگاه حضور داشته و آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. هزینه حمل‌ونقل با تاکسی از سایر روش‌های حمل‌و‌نقل بیشتر است و این هزینه توسط تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. این روش بهترین گزینه برای مسافرانی است که بار زیادی همراه خود دارند. 

  • اتوبوس‌ها

عکس اتوبوس‌ها در استانبول

فرودگاه جدید ترکیه استانبول دارای چندین پایانه با حدود ۱۵۰ اتوبوس است که ۱۹ مسیر متفاوت را از فرودگاه تا نقاط مختلف شهر طی می‌کنند. استفاده از اتوبوس به‌منظور حمل‌ونقل، گزینه‌ای اقتصادی بوده و برای مسافرانی که بار کمی دارند، کاملاً مناسب و راحت است.

  • مترو

عکس از مترو در استانبول

  • ماشین‌های کرایه‌ای

در فرودگاه جدید استانبول ۶ مجموعه بزرگ اروپایی برای کرایه ماشین فعالیت دارند. شما می‌توانید برای تجربه سفری راحت و همچنین طی‌کردن مسیر فرودگاه تا نقاط مختلف شهر، ماشین کرایه کنید. 

امکانات جدید‌ترین فرودگاه استانبول | فراتر از انتظار

فرودگاه جدید استانبول که بهترین و بزرگ‌ترین فرودگاه ترکیه بوده و به‌زودی به بزرگ‌ترین و پر‌تردد‌ترین فرودگاه در جهان تبدیل می‌شود، برای ارائه خدمات و امکانات رفاهی به‌بهترین‌شکل، تلاش بسیاری کرده تا محیطی دلنشین و راحت را برای مسافران، ایجاد کند. در ادامه به معرفی و توضیح راجع‌به امکانات، تجهیزات و خدماتی که در این فرودگاه، برای رفاه و راحتی مسافران ارائه شده است، پرداخته‌ایم.

  • امکاناتی به‌منظور انجام راحت امور مالی و ارتباطات برای مسافران

در فرودگاه جدید همچون دیگر فرودگاه های استانبول، امکانات و خدماتی برای انجام امور مالی مسافران، در هر‌سه ترمینال، ارائه شده است. شما در فرودگاه استانبول می‌توانید برای دریافت وجه به بانک‌ها یا دستگاه‌های خود‌پرداز این فرودگاه مراجعه کنید. همچنین در این فرودگاه صرافی‌هایی برای تبدیل ارز شما به لیر، وجود دارند. 

در‌نهایت باید اشاره کنیم که ‌مراکز اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران، در نقاط مختلف فرودگاه جدید استانبول قرار دارند. در مراکز اطلاع‌رسانی فرودگاه استانبول اطلاعات پرواز در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین اگر مشکل یا سؤالی داشته باشید، با مراجعه به این مراکز می‌توانید راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. 

  • رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی با منو‌هایی متنوع 

تصویری از کافی شاپ و رستوران های فرودگاه استانبول

در تمامی ترمینال‌های فرودگاه جدید استانبول چندین رستوران، کافی‌شاپ و فست‌فود وجود دارند که به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی هستند. برخی از این رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در منوی خود، غذاها و نوشیدنی‌های مخصوص کشور ترکیه را جای‌ داده‌اند؛ از‌این‌رو مسافران و گردشگران می‌توانند از بدو ورود به ترکیه، لذت چشیدن غذاهای لذیذ این کشور را تجربه کنند. همچنین در برخی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز نوشیدنی‌ها، غذا‌ها و فست‌فود‌هایی که در دنیا محبوب هستند ارائه می‌شوند تا تمامی سلایق پوشش داده شوند. 

  • مراکز خرید و فروشگاه‌هایی با فعالیت ۲۴‌ساعته

تصویری از فروشگاه فرودگاه استانبول

بسیاری از مسافران کشور ترکیه برای خرید سوغاتی، به مراکز خرید فرودگاه های استانبول مراجعه می‌کنند. خرید در فرودگاه مزیت‌هایی همچون صرفه‌جویی در وقت، عدم حمل بار بیشتر تا فرودگاه و سرگرم‌شدن در ساعات انتظار برای پرواز، دارد. در فرودگاه استانبول نیز فروشگاه‌های مختلف، با محصولات متنوع وجود دارند که به‌صورت شبانه‌روزی باز بوده و آماده خدمات‌رسانی هستند.

اکثر محصولات فروشگاه‌های فرودگاه جدید استانبول بدون احتساب مالیات به فروش می‌رسند و این یعنی تجربه یک خرید بسیار ارزان و سودمند. به این فروشگاه‌ها تکس فری می‌گویند. برای آشنایی با شرایط استفاده از کالای بدون مالیات، مطالعه مقاله تکس فری (Tax Free) | صفر تا صد خرید بدون پرداخت مالیات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • سالن VIP و هتل‌هایی برای استراحت مسافران 

تصویری از سالن VIP فرودگاه استانبول

برای استراحت مسافران در فرودگاه بین‌المللی استانبول علاوه‌بر سالن انتظار عمومی، سالن VIP و هتل نیز در‌نظر گرفته شده است که شما باید برای اقامت در بخش VIP و هتل این فرودگاه هزینه پرداخت کنید. البته باید اشاره کنیم که در این بخش‌ها امکان دریافت اقامت ساعتی وجود دارد و هزینه آن نیز به‌صورت ساعتی محاسبه می‌شود. البته اگر پاسخ سوال بهترین زمان رسیدن به فرودگاه چه زمانی است؟ را می‌دانید، دیگر می‌توانید به‌موقع برای پرواز حاضر شوید و نیازی به پرداخت هزینه برای اقامت در فرودگاه ندارید.

  • سایر امکانات فرودگاه استانبول 

از دیگر امکانات این فرودگاه می‌توان به ۴۰‌هزار فضای پارکینگ، نوار نقاله ۴۲‌هزار متری با ظرفیت ۳۰‌هزار چمدان در هر ساعت، استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های موبایلی برای کنترل مسافران، امکانات خاص برای معلولین و… اشاره کرد. 

فرودگاه صبیحا گوکچن | دروازه جنوبی شهر استانبول

عکس فرودگاه صبیحا گوکچن

صبیحا گوکچن دومین فرودگاه در بین فرودگاه های استانبول است. با افزایش تردد در فرودگاه آتاتورک و کمبود ظرفیت خالی در پرواز‌های داخلی و خارجی آن، ساخت فرودگاه صبیحا گوکچن توسط دولت ترکیه انجام شد. این فرودگاه بعد‌ها به یکی از پر‌تردد‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شد؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۵ فرودگاه صبیحا گوکچن توانست عنوان «سومین فرودگاه پر‌تردد در دنیا» را کسب کند. 

موقعیت جغرافیایی فرودگاه صبیحا گوکچن | جنوبی‌ترین بخش در شهر استانبول

فرودگاه صبیحه گوچن در جنوب‌شرقی شهر زیبای استانبول قرار دارد و فاصله آن با مرکز این شهر، ۳۵ کیلو‌متر است. شاید تصور کنید که به دلیل فاصله زیاد، دسترسی به نقاط مختلف شهر از فرودگاه صبیحا گوکچن کاری دشوار باشد؛ اما باید بگوییم که این فرودگاه نیز همچون دیگر فرودگاه های استانبول دارای راه‌های دسترسی مختلفی از مرکز شهر است.

راه‌های دسترسی به فرودگاه صبیحا گوکچن | امکان استفاده از وسایل نقلیه مختلف

همان طور که گفتیم، برای دسترسی به فرودگاه صبیحا گوکچن راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه نگاهی کوتاه به آن‌ها کرده‌ایم:

  • تاکسی‌

عکس تاکسی‌ فرودگاه صبیحا گوکچن

شما می‌توانید برای دسترسی به مرکز شهر استانبول از فرودگاه صبیحا گوکچن از تاکسی و خودرو‌های شخصی استفاده کنید. با ورود به بزرگراه E80، واقع در منطقه متروپولین، امکان دسترسی به تاکسی و خودرو‌های سواری برای شما فراهم می‌شود.

  • مترو

عکس خط M4 مترو استانبول

شما برای دسترسی به فرودگاه صبیحا گوکچن می‌توانید از مترو نیز استفاده کنید. به این منظور باید از خط M4 مترو استانبول استفاده کنید. 

  • اتوبوس

اتوبوس‌های هاوابوس در‌واقع سرویس‌های مخصوص فرودگاه صبیحا گوکچن هستند. این اتوبوس‌ها گزینه‌ای راحت و به‌صرفه برای دسترسی به نقاط مختلف شهر از فرودگاه صبیحا گوکچن به شمار می‌آیند.

امکانات و خدمات فرودگاه صبیحا گوکچن | پاسخگوی تمامی نیاز‌های مسافران

در فرودگاه صبیحا گوکچن نیز همچون دیگر فرودگاه های استانبول، امکانات و خدمات بسیار کامل و ويژه‌ای وجود دارند؛ تا فضایی راحت، آرام‌بخش و سرگرم‌کننده برای مسافران ایجاد شود. 

  • باجه‌های تبدیل ارز و دستگاه‌های خود‌پرداز

عکس باجه‌های تبدیل ارز و دستگاه‌های خود‌پرداز

چندین باجه تبدیل ارز و دستگاه خود‌پرداز در سر‌تاسر این فرودگاه قرار دارد. شما می‌توانید پس از ورود به ترکیه در این فرودگاه به‌راحتی برای تبدیل واحد پولی خود یا دریافت وجه نقد اقدام کنید.

  • رستوران و کافه‌هایی با منو‌های متنوع

عکس رستوران و کافه‌هایی با منو‌های متنوع

در فرودگاه صبیحا گوکچن ترکیه رستوران‌ها و کافه‌های مختلفی با منو‌های متنوع قرار دارند که تمامی سلایق را پوشش می‌دهند. شما می‌توانید علاوه بر انواع غذا‌ها و نوشیدنی‌های بین‌المللی، لذت چشیدن غذا‌ها و نوشیدنی‌های تورکی با‌کیفیت و لذیذ را در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های این فرودگاه، تجربه کنید. 

  • فروشگاه‌های شبانه‌روزی برای خرید انواع کالا

عکس فروشگاه‌های شبانه‌روزی در فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول

فروشگاه‌های معتددی در فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول وجود دارند که محصولات متنوعی را برای فروش ارائه کرده‌‌اند. علاوه‌بر فروشگاه‌هایی برای خرید مواد خوراکی و پوشاک، فروشگاه‌هایی برای خرید سوغاتی و اسباب‌بازی نیز در این فرودگاه قرار دارند. همچنین در این فرودگاه داروخانه و نمایندگی شرکت‌هایی برای فروش سیم‌کارت اعتباری نیز، وجود دارند. تمامی فروشگاه‌های این فرودگاه به‌صورت شبانه‌روزی باز بوده و آماده خدمات رسانی هستند. 

  • هتل چهارستاره با فضایی دلنشین

در فرودگاه صبیحه گوکچن علاوه‌بر سالن استراحت عمومی، هتلی چهارستاره نیز وجود دارد که دارای ۴ طبقه و ۱۲۸ اتاق است. فضای هتل فرودگاه صبیحا گوکچن بسیار دل‌نشین بوده و در این هتل امکانات متعددی برای رفاه میهمانان فراهم شده است.

فرودگاه آتاتورک استانبول | پر‌رفت‌وآمد‌ترین فرودگاه استانبول و ترکیه

عکس فرودگاه آتاتورک استانبول

پیش از ساخت فرودگاه جدید استانبول، فرودگاه آتاتورک بزرگ‌ترین و پر‌رفت‌و‌آمد‌ترین فرودگاه در بین فرودگاه های ترکیه بود. آتاتورک که اولین و قدیمی‌ترین فرودگاه ترکیه است، در سال ۱۹۱۲ با اهداف جنگی و نظامی ساخته و تأسیس شد. احداث بخش مسافربری این فرودگاه که در منطقه یشیل‌کوی و در فاصله ۲۴‌ کیلو‌متری مرکز استانبول قرار دارد، در سال ۱۹۴۹ آغاز گردید. در ادامه با افزایش چشمگیر تردد گردشگران و مسافران در فرودگاه آتاتورک، پروژه توسعه و گسترش این فرودگاه، شروع شد. ایجاد تغییرات به‌منظور توسعه فرودگاه آتاتورک در آن زمان، چیزی حدود ۳۰۶ میلیون دلار برای دولت ترکیه هزینه داشت و حدود ۲ سال، زمان برد. در‌نهایت در آوریل ۲۰۱۹، تمامی پرواز‌های این فرودگاه، پس‌از سال‌ها فعالیت، به فرودگاه استانبول منتقل شد.

در این مطلب به معرفی کامل فرودگاه‌های ۳ فرودگاه بین‌المللی استانبول پرداختیم. حال که همراه‌ با ره بال آسمان به فرودگاه‌ های استانبول قدم گذاشتید و با ویژگی‌ها، امکانات و خدمات آن‌ها آشنا شدید، به‌نظرتان کدام فرودگاه گزینه‌ بهتری برای سفر به این شهر پر‌آوازه است؟ آیا تا به‌حال تجربه حضور در فرودگاه های استانبول ترکیه را داشته‌اید؟ چه ویژگی این فرودگاه‌ها برای شما جذاب‌تر بود؟ فراموش نکنید که نظرات و تجربیات خود را برای ما بنویسید.

بیشتر پرواز‌های ایرانی به از فرودگاه امام‌خمینی به مقصد فرودگاه جدید استانبول است.

هم‌اکنون بهترین و بزرگ‌ترین فرودگاه در ترکیه، فرودگاه استانبول است.

در بین فرودگاه‌های فعال مسافربری استانبول، نزدیک‌ترین فرودگاه به مرکز شهر، فرودگاه استانبول است.

پرواز تهران‌استانبول چیزی حدود ۳ الی ۳‌ساعت‌و‌نیم طول می‌کشد.

بله. پس از تکمیل پروژه فرودگاه استانبول، تمامی پرواز‌های فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه جدید منتقل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.