کاخ دولما باغچه استانبول | معرفی و همه نکات بازدید

0

کاخ دولما باغچه یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول است که در حق آن کم‌لطفی شده است. با فرش‌های نفیس، دکوراسیون درخشان و باغ سرسبز و رنگارنگ، دلما باغچه جزء محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول محسوب می‌شود. این قصر مجلل در قلب فرهنگی و تاریخی ترکیه، یعنی استانبول قرار دارد. تاریخ پرفرازونشیبی که این کاخ به چشم خود دیده است، در ریزترین نقش‌ونگارهای قصر به چشم می‌خورد. این کاخ روزگاری مقر سلاطین عثمانی بود، زندگی و مرگ آتاتورک را به چشمش دید و نهایتاً به موزه‌ای برای تمام عاشقان استانبول تبدیل شد. سؤال‌های مهم گوناگونی را باید پیش از بازدید از این کاخ پاسخ دهید، تا زیبایی‌های آن خیره‌کننده‌تر و سفر شما خاطره‌انگیزتر شود. برای مثال کاخ دقیقاً کجاست؟ چه روزهایی بازدید دارد؟ چه بخش‌هایی دارد و… . در ادامه این مطلب با شما در جای‌جای این کاخ قدم می‌زنیم و به پاسخ سؤال‌های شما می‌پردازیم.

کاخ دولما باغچه کجاست؟

دلما باغچه یکی از کاخ‌ها و جاهای دیدنی ترکیه است که سالانه گردشگران خوش‌ذوقی مثل شما را به‌سمت خود می‌کشد. این کاخ در پایتخت فرهنگی ترکیه، یعنی استانبول جای خوش کرده است. دلما باغچه مانند نمادی تجملاتی از تمام زیبایی‌های ترکیه در ساحل اروپایی تنگه بسفر جای گرفته است. این کاخ در منطقه بشیکتاش قرار دارد و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه محبوب در استانبول است.

مسیر دسترسی به باغ دولما باغچه 

همان طور که گفته شد، دلما باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول قرار دارد. برای رسیدن به این قصر باید مسیر جنوب‌شرقی میدان تکسیم را پیش بگیرید و سوار یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی زیر شوید:

  • اتوبوس: در ایستگاه اتوبوس دور میدان تکسیم سوار خط ۴۲تی شوید. مقصد این اتوبوس ببک و اورتاکوی است که شما باید در ایستگاه بشیکتاش استادیوم و در خیابان کدیرگالار پیاده شوید و به‌سمت دلمه باغچه بروید.
  • تراموا: اگر در محله سلطان احمد قرار دارید، می‌توانید از تراموا استفاده کنید. به آخرین ایستگاه بشیکتاس که رسیدید، پیاده شوید و ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به مقصد برسید.
  • مترو: شما می‌توانید در میدان تکسیم سوار مترو بشوید. به ایستگاه کاباتاش که رسیدید، باید حدود ۱۵ تا۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به باغ دلمه باغچه برسید. 
  • تاکسی: مزیت تاکسی این است که می‌توانید از هر نقطه استانبول سوار تاکسی شوید و به مقصد مدنظرتان برسید. تاکسی‌های استانبول در ازای هر کیلومتر ۲.۵ لیر ترکیه را دریافت می‌کنند و هزینه پایه آن‌ها ۴ لیر است. از آنجایی که هزینه تاکسی بیشتر از سایر وسیله‌های حمل‌ونقل است، پیشنهاد می‌کنیم در مکان‌های شلوغی نظیر مسجد ایاصوفیه تاکسی کرایه نکنید.
نکته: اگر از کارت گردشگری استانبول استفاده کنید، هزینه حمل‌ونقل شما کمتر خواهد شد. توضیحات بیشترش را همکارمان در مقاله استانبول کارت آورده است.
هزینه بازدیدقسمت حرم ۴۰ لیر ترکیه و بازدید از کاخ ۶۰ لیر ترکیه
ساعت بازدیدهمه‌روزه به جزء دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر
شماره تماس+902122369000
آدرساستانبول، ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دلمه باغچه، کاخ دلمه باغچه

معنی نام باغ دولما باغچه

عکس باغچه های باغ دولما باغچه

دلما باغچه به‌دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته و نام‌گذاری شده و به‌معنای پرشده با باغچه‌هاست. دلیل نام‌گذاری این کاخ این است که پیش از بنا شدن این قصر، محل ساخت آن تفرجگاه محبوب سلاطین عثمانی بوده است. سلاطینی نظیر سلطان احمد یکم و سلطان عثمان دوم، آلاچیق‌ها و باغ‌های متعددی در این محل ساخته بودند و اوقات‌فراغت خود را در این مکان می‌گذراندند.

دولما یا دولمه؟ 

حتماً شما هم این کاخ افسانه‌ای را با نام‌های دولما یا دولمه شنیده‌اید؛ اما بالاخره کدام درست است؟ تلفظ صحیح نام این قصر دولما است و ترک‌ها آن را دولما باغچه خطاب می‌کنند؛ پس بهتر است ما نیز به آن دولما بگوییم.

تاریخچه کاخ دولما باغچه 

کاخ دولما باغچه به دستور پادشاه عثمانی، سلطان عبدالمجید اول بنا شد. با ساخت این کاخ قرارگاه حکومت عثمانی از کاخ توپکاپی به دلما باغچه انتقال یافت. این قصر باشکوه توسط عبدالمجید، معمار سلطنتی، گارابد بایلان و نیکوگوس آقا طراحی و ساخته شد. این گروه زبردست سازندگان سبک تلفیقی اروپایی-عثمانی را در طراحی این کاخ به کار بردند. حاصل کار، جواهری درخشان و لوکس در حاشیه تنگه بسفر شد که هر رهگذری را مات‌ومبهوت خود می‌کند. وارد این قصر که بشوید، طراحی داخلی آن نیز شما را حیرت‌زده خواهد کرد. طراحی داخلی کاخ دولما باغچه توسط طراح خانه اپرای پاریس انجام شده که هنر خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر در ریزترین جزئیات این کاخ به رخ کشیده است.

در نهایت دو سال پس از اتمام ساخت این قصر در سال ۱۸۵۴، سلطان عثمانی همراه با خانواده‌اش به این کاخ نقل‌مکان کردند. هرچند شاید شکوه و جلال این کاخ تصور قدرت بی‌بدیل عثمانی را در ذهن شما ایجاد کند؛ ولی واقعیت این است که دوران سلطنت سلطان عبدالمجید اول مسیر به گونه‌ای پیش رفت که منجر به شروع سقوط امپراتوری عثمانی شد.

دولما باغچه جایگاه مهم خود را تا سال‌ها پس از نابودی امپراتوری عثمانی حفظ کرد. مصطفی کمال آتاتورک در سال‌های ابتدایی پایه‌گذاری جمهوری ترکیه در این قصر اقامت داشت. نهایتاً آتاتورک در دهم نوامبر سال ۱۹۳۸ به دیار باقی شتافت و امروزه همچنان محل درگذشتش در این کاخ بازدیدکنندگان فراوانی دارد.

از جذابیت‌های باغ دولما باغچه می‌توان به برج ساعت آن اشاره کرد. این برج در محل دروازه مزین و زیبای ورودی این قصر قرار دارد. برج ساعت قصر در سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۵ به‌دست سرکیس بالیان ساخته شد. وی این برج را برای سلطان عبدالحمید دوم طراحی و بنا کرد.

معماری باغ دلمه باغچه

نظرتان چیست سری به وسیع‌ترین قصر ترکیه بزنید؟ بله، درست است. دولما باغچه با ۴۵ هزار مترمربع پهناورترین کاخ کل ترکیه به‌شمار می‌رود. این کاخ همچنین ۲۸۵ اتاق، ۴۶ تالار، ۶ حمام و ۶۸ سرویس بهداشتی دارد. دلما باغچه از سه طبقه شامل قسمت کارمندان، خدمت‌کاران و حرم‌سرای سلطان تشکیل شده است. معماری هر بخش متفاوت و شامل تلفیقی از معماری عثمانی-اسلامی و سبک‌های روکوکو، باروک و نئوکلاسیک می‌شود. طراحی و دکوراسیون داخلی این کاخ نیز سبک‌های اروپایی را با چهارچوب فرهنگ و هنر عثمانی ترکیب کرده و آثار بی‌نظیر خاصی را به وجود آورده است.

بخش‌های باغ دولما باغچه 

کاخ دولما باغچه دارای سه بخش اصلی زیر است که هرکدام به‌نحوی شما را خیره به خود می‌کنند:

  • سرسرای تشریفات
  • حرم‌سرای امپراتوری
  • آپارتمان‌های اداری

پس از اینکه از این بخش‌های دیدن کردید، بد نیست سراغ قسمت‌های دیگر این مجموعه نیز بروید. بخش‌های دیگر مجموعه دلما باغچه شامل اتاق‌های ولیعهد، اصطبل‌ها، آسیاب آرد، تولیدی شیشه، گیاه‌خانه، کارگاه فرش، آشپزخانه‌های سلطنتی، پادگان، داروخانه، مرغداری، ریخته‌گری، گلخانه، برج ساعت و دیدنی‌های بزرگ و کوچک دیگری می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری کاخ دولما باغچه 

آیا از بناهای فرهنگی‌تاریخی خوشتان می‌آید؟ از اشیای گران‌بها و نفیس چطور؟ خوشبختانه دلما باغچه هر آنچه بخواهید را دارد. در ادامه با تعدادی از دیدنی‌های کاخ آشنا خواهیم شد.

بخش مابینی همایون یا سلاملیک باغ دولما باغچه

عکس بخش مابینی همایون یا سلاملیک باغ دولما باغچه

این بخش اولین مکانی است که در دلما باغچه به بازدید از آن خواهید رفت. این قسمت کاخ روزگاری میزبان امور دولتی و حکومتی دربار بود و فقط آقایان اجازه ورود به آن را داشتند. از آنجایی که تالار سلاملیک در کاخ اهمیت بسیاری داشت، دکوراسیون آن شیک و مجلل طراحی شده بود. از جمله اشیاء نفیسی که در این بخش دیده می‌شد، می‌توان به چلچراغ‌های کریستالی، تابلوهای دیواری گران‌قدر، فرش‌های دست‌بافت لوکس و مبلمان‌های ساخته شده از چوب‌های کم‌نظیر اشاره کرد. از جذابیت‌های دیگر این بخش ورودی آن به باغ چشم‌نواز غربی دلما باغچه است. دلما باغچه از بخش‌ها و سالن‌های متعددی تشکیل شده که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • اتاق دبیرخانه

اتاق دبیرخانه در ورودی سلاملیک کاخ دولما باغچه قرار گرفته است. با ورود به این اتاق تابلوهای خیره‌کننده آن پیش از هرچیزی چشم شما را می‌رباید. تابلوی نقاشی کاروان استانبول به مکه و تابلوی نقاشی شهر پاریس در آتش بر دیوار سمت راست اتاق جزء این آثار باارزش هستند. تابلوی شهر پاریس در آتش اثر ارنست رودولف فرانسوی-اتریشی است. مبلمان فرانسوی نیز یکی دیگر از جاذبه‌های اتاق دبیرخانه‌اند.

  • اتاق سرخ

عکس اتاق سرخ کاخ دلمه باغچه

اتاق سرخ همان طور که از نامش پیداست، از طراحی و چلچراغی سراسر سرخ تشکیل شده است. نقشه جهان در این اتاق نیز حس معناداری به آن افزوده است.

  • سالن مدحال

عکس سالن مدحال کاخ دلما باغچه

سالن مدحال اولین جاذبه‌ای است که هنگام ورود به باغ دولما باغچه با آن روبه‌رو خواهید شد. این سالن درگذشته محل انتظار مراجعان به قصر بوده است.

  • سالن سفرا

عکس سالن سفرای کاخ دلمه باغچه

سالن سفرای کاخ دولماباغچه همان طور که از نامش مشخص است، محل قرار گرفتن سفیرها و مهمانان خارجی بوده است. این سالن نیز دکوراسیون لوکس و مجللی داشته که شما را خیره‌به‌خود می‌کند.

  • راه‌پله کریستالی

حتی راه‌پله‌های باغ دلمه باغچه جزء جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شوند! راه‌پله کریستالی این کاخ شما را از طبقه اول به طبقه دوم می‌رساند. علت شهرت و نام‌گذاری این راه‌پله کریستال‌های درخشان درون نرده‌های آن است.

  • سالن زولوچین

هنگامی که به طبقه دوم برسید، با سالن زولوچین روبه‌رو خواهید شد. در دو طرف این سالن چشم‌انداز حیرت‌انگیزی از تنگه بسفر و باغ سرسبز کاخ دیده می‌شود.

حرم‌سرا یا حرم همایونی باغ دولما باغچه | معرفی رسم‌ورسوم سلاطین عثمانی

حرم‌سرای کاخ به‌وسیله راهرویی طولانی به قسمت اداری وصل می‌شود. این راهرو همواره توسط نگهبانانی حفاظت می‌شده است. خواجه‌های خدمتگزار و سلطان عثمانی، تنها کسانی بودند که اجازه ورود به این بخش را داشتند. حرم‌سرای کاخ دارای سرسرا، حمام و اتاق‌های متعددی است. مهم‌ترین بخش‌های حرم‌سرا شامل اقامتگاه ملکه مادر (والده سلطان)، اتاق‌های سوگلی‌ها، سوئیت‌های سلطان، اتاق‌های همسران درباریان و اتاق‌های مخصوص آموزش فرزندان سلطان می‌شوند. کاخ ولیعهد هم درست کنار حرم‌سرا واقع شده است. در ادامه در این قسمت کاخ قدمی می‌زنیم و بخش‌های جذاب آن را می‌بینیم.

  • تالار آبی

تالار آبی کاخ دولما باغچه مخصوص ملاقات سلطان با مردم بود؛ همچنین سلطان مناسبت‌هایی نظیر عید قربان را در این تالار همراه با مادرش و بانوان سلطنتی برگزار می‌کردند. تالار آبی به‌خاطر دکوراسیون و مبلمان آبی ملیحش به این نام مشهور شده است. این تالار با نام سالن تشریفاتی نیز شناخته می‌شود و در مرکز حرم سلطان جای گرفته است.

  • تالار صورتی

از تالار آبی که بگذرید، به تالار صورتی کنار آن می‌رسید. این تالار کمی از کوچک‌تر از قبلی است و کف آن با فرش دست‌بافتی از شهر هرکه پوشانده شده است. بر دیوارهای این تالار نیز با تابلوهای نقاشی هنرمندان نامدار زمانه قرار دارد. از این تالار کاخ دولما باغچه برای خوشامدگویی مهمانان توسط ملکه مادر و اشرافیان دیگر استفاده می‌شده است.

  • کتابخانه

اگر خوره کتاب باشید، بی‌شک با دیدن بخش کتابخانه به‌وجد خواهید آمد. کتابخانه حرم‌سرا پیش از این در بخش سلاملیک قرار داشت و توسط عبدالمجید افندی به حرم همایونی منتقل شد. این کتابخانه مجموعه‌ای بزرگ از کتاب‌های متعدد است که به‌دست عبدالمجید دوم، آخرین پادشاه عثمانی، تهیه شده بود. کتاب‌هایی از اینانلو (اولین رئیس‌جمهور ترکیه) و آتاتورک نیز بعداً به این کتابخانه افزوده شد. جالب است بدانید عبدالمجید ملاقات‌های مهم خود را در این کتابخانه برگزار می‌کرد و در همین کتابخانه خبر به او رسید که دوران حکومتش به پایان رسیده است.

سرسرای تشریفات کاخ دولما باغچه

عکس سرسرای تشریفات کاخ دلما باغچه

تالار تشریفات بین دو بخش حرم‌سرا و سلاملیک قرار گرفته است. این سرسرا با ۲ هزار مترمربع مساحت، ۳۶ متر ارتفاع و ۵۶ ستون، بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین سالن قصر محسوب می‌شود. جالب است بدانید بزرگ‌ترین چلچراغ کریستالی دنیا با ۴.۵ تن وزن در این تالار قرار دارد. در دوران عثمانی سرسرای تشریفات محل برگزاری مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای حکومتی و مذهبی بوده است.

محوطه خارجی کاخ دولما باغچه

محوطه دولما باغچه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این قصر است که از قدم زدن در آن خسته نخواهید شد. در بخش ورودی این باغ با فواره‌ای مزین به مجسمه‌های قو روبه‌رو خواهید شد. به قدم زدن که ادامه دهید، دیدنی‌های متعددی به جزء کاخ اصلی را خواهید دید. برخی از این دیدنی‌ها شامل خوابگاه خادمان و نگهبانان، آشپزخانه امپراتوری، مرغداری، آسیاب، کاخ ولیعهد، اقامتگاه رئیس خواجه‌ها، اسطبل‌ها، گلخانه، کارگاه فرش، داروخانه و… می‌شوند. با ما همراه باشید تا سه تا از این دیدنی‌ها را بیشتر بشناسیم:

  • مسجد دولما باغچه

مسجد دلما باغچه یا بزم عالم ولیده سلطان در سال‌های ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۵ به‌سبک نئوکلاسیک در جنوب کاخ ساخته شد. پنجره‌های مدور زیر گنبد این مسجد جزء جذابیت‌های آن هستند که اولین نوع خود در معماری عثمانی به شمار می‌روند.

  • کاخ ولیعهد یا موزه ملی نقاشی

این کاخ روزگاری اقامتگاه ولیعهد بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۴ به موزه ملی نقاشی تبدیل شد. در این موزه تقریباً ۲۰۰ اثر از نقاشی‌های قرون ۱۹ و ۲۰ جای دارد.

  • برج ساعت

برج ساعت نیز با سبکی اروپایی به‌دست سلطان عبدالحمید دوم در ورودی کاخ بنا شد. این برج از چهار طبقه تشکیل شده و ۲۷ متر ارتفاع دارد. ساعت این برج توسط ساعت‌ساز خبره یوهان میار در آن نصب شده است. پیشنهاد می‌کنیم چند عکس یادگاری از این ساعت زیبا نیز بگیرید.

بهترین زمان بازدید از باغ دولما باغچه

دلما باغچه قصری شلوغ و دائماً مملو از گردشگران خوش‌ذوق است. اگر می‌خواهید بازدیدی خلوت و لذت‌بخشی را تجربه کنید، بهتر است اول صبح یا ساعت‌های پایانی بعدازظهر را برای بازدید انتخاب کنید. ساعت کاری کاخ هرروز به‌جز دوشنبه‌ها از ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر است. از آنجایی که این کاخ در روز برخی از مناسبت‌ها تعطیل است، شاید این روزها بهترین زمان سفر به استانبول برای عاشقان دلما باغچه نباشند.

جاهای دیدنی اطراف کاخ دولما باغچه 

  • موزه نیروی دریایی در فاصله ۶۵۰متری؛
  • خانه موزه آتاتورک در فاصله ۹۰۰متری؛
  • میدان تکسیم استانبول در فاصله ۳کیلومتری؛
  • مسجد سینان پاشا در فاصله ۲کیلومتری؛
  • تندیس بارباروس خیرالدین پاشا در فاصله ۷۵۰متری.

اگر این مطلب را خواندید و آماده سفر با ره بال آسمان به باغ دولما باغچه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر استانبول را نیز مطالعه کنید تا با دانستن نکاتی مانند بهترین زمان سفر به ترکیه، سفر دل‌چسب‌تری را تجربه کنید. آیا شما هم دلما باغچه را در لیست جاذبه‌های گردشگری مدنظر در سفرتان به استانبول گذاشته‌اید؟ از کدام بخش این کاخ باشکوه بیشتر لذت بردید؟ حتماً نظرتان را در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

کاخ دولما باغچه در منطقه بشیکتاش واقع در ساحل اروپایی تنگه بسفر استانبول قرار دارد.

این کاخ از سه بخش اصلی حرم‌سرا، سرسرای تشریفات و بخش اداری تشکیل شده است.

کاخ دولما باغچه توسط پادشاه عثمانی، سلطان عبدالمجید اول بنا شد.

دلیل نام‌گذاری راه‌پله کریستالی، نرده‌های مزین‌شده به کریستال آن است.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.